Fremsat den 6. oktober 2016 af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tjenestemænd
og lov om tjenestemandspension
(Rådighedsløn til personer, der
har nået folkepensionsalderen, beregning af
førtidspension for visse tjenestemænd og ret til
tilskadekomstpension)
§ 1
I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 488 af 6. maj 2010, som ændret
ved § 4 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 og § 16 i lov
nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. § 32,
stk. 4, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og
3.
§ 2
I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1365 af 28. december 2011, § 1 i lov
nr. 1371 af 28. december 2011 og § 11 i lov nr. 628 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, udgår
»eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension«.
2. I
§ 6, stk. 8, ændres »,
når en tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019
begærer afsked efter at være fyldt 63 år«
til: »for tjenestemænd, der er født inden den 1.
januar 1959, og som får fastsat pensionsalderen efter §
17, stk. 4«.
3. I
§ 8, stk. 1, ændres
»lov om arbejdsskadeforsikring« til: »lov om
arbejdsskadesikring eller lov om erstatning og godtgørelse
til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. § 2, nr. 3,
har virkning fra den 4. april 2014 for personer, der på eller
efter denne dato af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har fået
anerkendt sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion
som værende omfattet af lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.
§ 4
Loven gælder ikke for Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Rådighedsløn til personer, der har
nået folkepensionsalderen | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Finansministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Beregning af
førtidspension for visse tjenestemænd | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Finansministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Ret til
tilskadekomstpension | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Finansministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at
bestemmelsen i tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2, om, at
der ikke ydes rådighedsløn til den, der har nået
folkepensionsalderen, ophæves. Det indebærer, at der
ydes rådighedsløn til en tjenestemand, der afskediges
på grund af stillingsnedlæggelse, selv om
tjenestemanden har nået folkepensionsalderen, medmindre der
efter andre regler ikke ydes rådighedsløn. Det
foreslås som konsekvens heraf, at tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1, om optjening af pensionsalder i
rådighedslønsperioden ændres.
Endvidere foreslås det at ændre
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8, om beregning af
førtidspension med henblik på at bringe bestemmelsen i
overensstemmelse med det, der var forudsat ved aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 og 2013 for så vidt
angår visse tjenestemænd i politikorpset og
kriminalforsorgen.
Endelig foreslås det, at
tjenestemandspensionslovens § 8, stk. 1, om
tilskadekomstpension ændres, således at der på
grundlag af erstatning efter lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (veteranloven) kan tilkendes
tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionsloven.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Rådighedsløn til personer, der har
nået folkepensionsalderen
2.1.1. Gældende ret
Efter tjenestemandslovens § 32, stk. 1,
bevarer en tjenestemand, der afskediges, fordi ændringer i
forvaltningens organisation eller arbejdsform medfører, at
stillingen nedlægges, sin hidtidige løn i 3 år
(rådighedsløn). Den, der modtager
rådighedsløn, har pligt til at overtage en anden
passende stilling efter reglerne i tjenestemandslovens §§
12 og 13.
Der ydes efter tjenestemandslovens § 32,
stk. 4, ikke rådighedsløn til den, der
1) ansættes i
eller får anvist en anden stilling, som den
pågældende har pligt til at overtage efter §§
12 og 13,
2) har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
3) har opnået
den for stillingen fastsatte afgangsalder eller
4) på
afskedstidspunktet på grund af sygdom eller uegnethed ikke er
i stand til at overtage en stilling, som den pågældende
efter §§ 12 og 13 ville have pligt til at overtage.
EU-Domstolen har ved dom af 26. september 2013
i sag C-546/11, Toftgaard, fastslået, at artikel 2 og artikel
6, stk. 1, i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000
om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (beskæftigelsesdirektivet) er
til hinder for en national bestemmelse, der automatisk udelukker en
tjenestemand, der har nået folkepensionsalderen, fra retten
til rådighedsløn.
Dommen blev afsagt i forbindelse med en
præjudiciel forelæggelse, hvor Højesteret havde
stillet spørgsmål til EU-Domstolen om fortolkningen af
artikel 6 i beskæftigelsesdirektivet. I den konkrete sag, der
gav anledning til den præjudicielle forelæggelse for
EU-Domstolen, havde tjenestemanden på
fratrædelsestidspunktet nået folkepensionsalderen,
hvorfor der ikke blev ydet rådighedsløn med henvisning
til tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2. EU-Domstolen
fastslog, at tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2,
går videre end nødvendigt for at forfølge
legitime formål inden for rammerne af dansk ret, idet den
automatisk udelukker de tjenestemænd, der har ret til
folkepension, fra retten til rådighedsløn.
På den baggrund fandt EU-Domstolen, at
beskæftigelsesdirektivet skal fortolkes således, at det
er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter en
tjenestemand, der har nået den alder, hvor han kan modtage
folkepension, alene af denne grund ikke har ret til den
rådighedsløn.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, indgår det antal år i pensionsalderen, i hvilke
tjenestemanden har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af tjenestemandslovens
§ 32 eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen.
2.1.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
EU-Domstolen har i Toftgaard-dommen
fastslået, at beskæftigelsesdirektivets artikel 2 og
artikel 6, stk· 1, er
til hinder for en national bestemmelse, hvorefter en tjenestemand,
der har nået folkepensionsalderen, alene af denne grund ikke
har ret til rådighedsløn.
Efter Finansministeriets opfattelse
indebærer dommen, at tjenestemandslovens § 32, stk. 4,
nr. 2, ikke kan opretholdes, således at der skal ydes
rådighedsløn til en tjenestemand, der afskediges
på grund af stillingsnedlæggelse, selv om
tjenestemanden har nået folkepensionsalderen, medmindre der
efter andre regler ikke ydes rådighedsløn.
Moderniseringsstyrelsen offentliggjorde den
10. december 2013 retningslinjer for ydelse af
rådighedsløn til tjenestemænd, der har
nået folkepensionsalderen. De statslige
ansættelsesmyndigheder har administreret reglerne om
rådighedsløn i overensstemmelse hermed og har
genoptaget tidligere afgjorte sager efter reglerne herom. Der er i
forbindelse hermed efterbetalt for lidt udbetalt
rådighedsløn og modregnet for meget udbetalt pension i
det omfang kravene ikke var forældet.
Det foreslås på den anførte
baggrund, at bestemmelsen i tjenestemandslovens § 32, stk. 4,
nr. 2, ophæves. Endvidere foreslås det, at
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1,
konsekvensændres som følge af den foreslåede
ophævelse af tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2.
Perioden, hvori en tidligere tjenestemand modtager
rådighedsløn, medregnes i pensionsalderen, hvorfor der
efter ophævelse af tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr.
2, ikke længere skal være særskilt hjemmel i
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, til at medregne den
periode i pensionsalderen, hvori en tidligere tjenestemand ville
have været berettiget til rådighedsløn, hvis
pågældende ikke havde nået
folkepensionsalderen.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2,
nr. 1.
2.2. Beregning af
førtidspension for visse tjenestemænd
2.2.1. Gældende ret
Når en tjenestemand anmoder om afsked
efter at have nået pensionsudbetalingsalderen, jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a, nedsættes pensionen med
et førtidspensionsfradrag i forhold til den tid, der
står tilbage, indtil tjenestemanden når
folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilken den
pågældende skulle have været afskediget, jf.
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6.
Pensionen nedsættes dog ikke, når
en tjenestemand anmoder om afsked efter den aldersgrænse for
pligtig afgang, der er aftalt i medfør af
tjenestemandslovens § 29, men inden en individuelt aftalt
højere aldersgrænse, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 6, stk. 7.
Pensionen nedsættes heller ikke,
når en tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019
anmoder om afsked efter at være fyldt 63 år, jf.
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8.
2.2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ved overenskomstforhandlingerne i 2011 blev
der indgået aftale om, at den pligtige afgangsalder på
63 år ophæves fra den 1. januar 2012 for
tjenestemænd i politikorpset og fra den 1. januar 2019 for
uniformeret personale i kriminalforsorgen.
Der blev endvidere indgået aftale om
skærpelse af førtidspensionsfradrag for
tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 eller
senere.
Som opfølgning på
overenskomstforhandlingerne i 2011 blev der ved lov nr. 1371 af 28.
december 2011 om ændring af lov om tjenestemandspension og
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland (Ophævelse af aldersgrænser for
optjening af pensionsalder og krav om mindste pensionsalder for ret
til opsat pension, fastsættelse af pension for visse
tjenestemænd og førtidspensionsfradrag for visse
tjenestemænd) indsat en ny bestemmelse i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8. Efter denne
bestemmelse nedsættes pensionen ikke efter lovens § 6,
stk. 6, når en tjenestemand i politikorpset inden den 1.
januar 2019 anmoder om afsked efter at være fyldt 63
år. Formålet med bestemmelsen var at stille de
pågældende tjenestemænd pensionsmæssigt,
som om de fortsat havde en pligtig afgangsalder på 63
år.
Ved overenskomstforhandlingerne i 2013 var der
enighed mellem parterne om at foretage en ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen i aftalen om
førtidspensionsfradrag fra overenskomstforhandlingerne i
2011, så aftalen blev bragt i overensstemmelse med det, der
var forudsat ved forhandlingerne. Det indebærer, at aftalen
om førtidspensionsfradrag har virkning for
tjenestemænd, der er født den 1. januar 1959 eller
senere, og som fratræder den 1. januar 2019 eller senere. For
tjenestemænd, der er født inden den 1. januar 1959,
finder de hidtidige regler anvendelse.
Med henblik på at bringe
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8, i overensstemmelse
med det, der var forudsat mellem parterne ved
overenskomstforhandlingerne i 2011 og som følger af
ændringen af aftalen om førtidspensionsfradrag ved
overenskomstforhandlingerne i 2013, foreslås det at
ændre bestemmelsen, således at pensionen ikke
nedsættes efter lovens § 6, stk. 6, for
tjenestemænd, der er født inden den 1. januar 1959, og
som får fastsat pensionsalderen efter lovens § 17, stk.
4. Henvisningen til § 17, stk. 4, indebærer, at
bestemmelsen omfatter tjenestemænd i politikorpset, der er
ansat inden den 1. januar 2012, og uniformerede tjenestemænd
i kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1. januar 2019, og at
pensionen for de pågældende tjenestemænd
beregnes, som om de fortsat havde en pligtig afgangsalder på
63 år. Pensionen beregnes således uden
førtidspensionsfradrag og på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, dog højst 37 års
pensionsalder.
Tjenestemænd i politikorpset, der er
ansat inden den 1. januar 2012, og uniformerede tjenestemænd
i kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1. januar 2019, som er
født den 1. januar 1959 eller senere, og som fratræder
den 1. januar 2019 eller senere, får beregnet pensionen
på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have
opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, dog
højst 37 års pensionsalder, jf.
tjenestemandspensionslovens § 17, stk. 4. For disse
tjenestemænd skal der foretages et
førtidspensionsfradrag ved alderspensionering før
folkepensionsalderen, jf. tjenestemandspensionslovens § 6,
stk. 6. Førtidspensionsfradragets størrelse er aftalt
mellem Finansministeriet og tjenestemændenes
centralorganisationer i parternes aftale om
førtidspensionsfradrag.
Der henvises til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 2.
2.3. Ret til
tilskadekomstpension
2.3.1. Gældende ret
Efter tjenestemandspensionslovens § 8,
stk. 1, er en tjenestemand berettiget til den egenpension, der
gælder for en pensionsalder på 37 år
(højeste pensionsanciennitet), hvis afsked finder sted
på grund af utjenstdygtighed, som er forårsaget af, at
der under udførelse af tjenesten er overgået
tjenestemanden en tilskadekomst, der begrunder krav på
erstatning for tab af erhvervsevne i henhold til lov om
arbejdsskadesikring.
2.3.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ved lov nr. 336 af 2. april 2014 om erstatning
og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (veteranloven) blev der gennemført en
supplerende ordning til lov om arbejdskadesikring. Veteranloven
giver mulighed for at anerkende sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (PTSD) hos tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte, og denne anerkendelse giver ret til erstatning og
godtgørelse, der tidligere ikke har kunnet opnås efter
lov om arbejdsskadesikring.
Der blev i forbindelse med veteranlovens
vedtagelse foretaget ændringer i en række andre love
som konsekvens af veteranloven. Der blev imidlertid ikke foretaget
ændringer i tjenestemandspensionslovens § 8, stk. 1, om
tilskadekomstpension. Det har den konsekvens, at
forhenværende tjenestemænd med ret til erstatning for
tab af erhvervsevne efter veteranloven ikke har kunnet
tillægges ret til tilskadekomstpension efter
tjenestemandspensionsloven. Der er i forarbejderne til veteranloven
henvist til tjenestemandspensionslovens § 8, stk. 1, om
tilskadekomstpension, og der er i forarbejderne endvidere angivet
skønnede merudgifter i relation til tilskadekomstpension for
tjenestemænd. Det er således i forarbejderne til
veteranloven forudsat, at veteranloven skulle give mulighed for
tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionslovens § 8,
stk. 1. Dette lovforslag medfører, at tilkendelse af
erstatning for tab af erhvervsevne efter veteranloven kan give ret
til tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionsloven,
såfremt den pågældende i øvrigt opfylder
betingelserne herfor.
Veteranloven trådte i kraft den 4. april
2014 og gælder også for personer, der før lovens
ikrafttræden har fået konstateret en sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD).
Det foreslås i lovforslagets § 3,
stk. 2, at tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionslovens
§ 8, stk. 1, på grundlag af en tilkendt
erhvervsevnetabserstatning tidligst vil kunne tilkendes fra det
tidspunkt, hvor Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har anerkendt
sygdommen som hørende under veteranloven. Det betyder, at
forhenværende tjenestemænd, der tidligere har
fået afslag på erstatning for tab af erhvervsevne efter
arbejdsskadesikringsloven på grund af sent diagnosticeret
PTSD, men som på eller efter den 4. april 2014 får
tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne efter veteranloven, kan
tilkendes tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionslovens
§ 8, forudsat bestemmelsens betingelser herfor i øvrigt
er opfyldt, dog tidligst med virkning fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings anerkendelse af sygdommen efter veteranloven.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De økonomiske konsekvenser af den
foreslåede ophævelse af tjenestemandslovens § 32,
stk. 4, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, vil afhænge
af, i hvilket omfang ansættelsesmyndighederne nedlægger
tjenestemandsstillinger og som følge heraf afskediger
tjenestemænd, der har nået folkepensionsalderen eller
når folkepensionsalderen i
rådighedslønsperioden.
I forbindelse med vedtagelsen af veteranloven
i 2014 blev der taget højde for de økonomiske
konsekvenser af, at veteranloven kunne medføre krav på
tilskadekomstpension efter tjenestemandspensionsloven.
Nærværende lovforslag medfører således
ikke yderligere økonomiske konsekvenser som følge af
den foreslåede ændring af tjenestemandspensionslovens
§ 8, stk. 1. Der henvises til punkt 5.3 om »Udgifter i
relation til tilskadekomstpension for tjenestemænd« i
de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. L 104 fra
folketingsåret 2013-14. Heraf fremgår det, at det i
relation til udgifter til tilskadekomstpension i 2014 vurderes at
ville koste ca. 4,1 mio. kr. i udgifter til sager, som på
daværende tidspunkt var afvist i arbejdsskadesystemet, og ca.
0,7 mio. kr. i de efterfølgende år. Der vil være
udgifter til disse sager i ca. 45 år. Den samlede udgift til
ydelserne efter veteranloven vil i denne periode være ca.
29,5 mio. kr. til sager, som på daværende tidspunkt var
afvist i arbejdsskadesystemet. Derudover var der udgifter til nye
sager på ca. 0,4 mio. kr. i 2014, 0,5 mio. kr. i 2015, og der
vil være udgifter på 0,7 mio. kr. i 2016 samt 0,9 mio.
kr. i 2017.
Under forudsætning af en tilgang til
ordningen på 22 sager årligt fremover vil den
årlige udgift efter 45 år blive ca. 8,0 mio. kr.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Med forslaget om at ophæve
tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2, bringes loven i
overensstemmelse med beskæftigelsesdirektivets artikel 2 og
artikel 6, stk. 1, jf. EU-Domstolens dom af 26. september 2013 i
sag C-546/11, Toftgaard. EU-Domstolen fastlog ved dommen, at
beskæftigelsesdirektivet skal fortolkes således, at det
er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter en
tjenestemand, der har nået den alder, hvor han kan modtage
folkepension, alene af denne grund ikke har ret til
rådighedsløn. Som følge heraf foreslås
det, at tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2,
ophæves.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. juli 2016 - 15. august 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Akademikerne, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danske Regioner, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen,
Forhandlingsfællesskabet, Færøernes
Landsstyre, Offentligt Ansattes Organisationer, KL, Kommunernes
Lønningsnævn, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsrevisionen og Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab.
Lovforslaget har i henhold til
tjenestemandslovens § 48 været forhandlet med
tjenestemændenes centralorganisationer.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med forslaget om at ophæve
tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2, bringes loven i
overensstemmelse med beskæftigelsesdirektivets artikel 2 og
artikel 6, stk. 1, jf. EU-Domstolens dom af 26. september 2013 i
sag C-546/11, Toftgaard. | Overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter tjenestemandslovens § 32, stk. 1,
bevarer en tjenestemand, der afskediges, fordi ændringer i
forvaltningens organisation eller arbejdsform medfører, at
stillingen nedlægges, sin hidtidige løn i 3 år
(rådighedsløn). Den, der modtager
rådighedsløn, har pligt til at overtage en anden
passende stilling efter reglerne i tjenestemandslovens §§
12 og 13.
Der ydes efter tjenestemandslovens § 32,
stk. 4, nr. 2, ikke rådighedsløn til den, der har
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension.
Det foreslås, at bestemmelsen i §
32, stk. 4, nr. 2, ophæves som følge af EU-Domstolens
dom af 26. september 2013 i sag C-546/11, Toftgaard. I dommen
fastslog EU-Domstolen, at beskæftigelsesdirektivet skal
fortolkes således, at det er til hinder for en national
bestemmelse, hvorefter en tjenestemand, der har nået den
alder, hvor han kan modtage folkepension, alene af denne grund ikke
har ret til rådighedsløn. Dommen indebærer, at
tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2, ikke kan opretholdes.
Det foreslås på den baggrund, at tjenestemandslovens
§ 32, stk. 4, nr. 2, ophæves.
Som følge af den foreslåede
ordning skal der derfor ydes rådighedsløn til en
tjenestemand, der afskediges på grund af
stillingsnedlæggelse, selv om tjenestemanden har nået
folkepensionsalderen, medmindre der efter andre regler ikke ydes
rådighedsløn.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Til nr.
1
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, indgår det antal år i pensionsalderen, i hvilke
tjenestemanden har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af tjenestemandslovens
§ 32 eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen.
Det foreslås, at
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1,
konsekvensændres som følge af den foreslåede
ophævelse af tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr.
2.
Perioden, hvori en tidligere tjenestemand
modtager rådighedsløn, medregnes i pensionsalderen,
hvorfor det foreslås, at der efter ophævelsen af
tjenestemandslovens § 32, stk. 4, nr. 2, ikke længere
skal være særskilt hjemmel i
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, til at medregne den
periode i pensionsalderen, hvori en tidligere tjenestemand ville
have været berettiget til rådighedsløn, hvis
pågældende ikke havde nået
folkepensionsalderen.
Til nr.
2
Når en tjenestemand anmoder om afsked
efter at have nået pensionsudbetalingsalderen, jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a, nedsættes pensionen med
et førtidspensionsfradrag i forhold til den tid, der
står tilbage, indtil tjenestemanden når
folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilken den
pågældende skulle have været afskediget, jf.
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6.
Pensionen nedsættes dog ikke, når
en tjenestemand anmoder om afsked efter den aldersgrænse for
pligtig afgang, der er aftalt i medfør af
tjenestemandslovens § 29, men inden en individuelt aftalt
højere aldersgrænse, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 6, stk. 7.
Pensionen nedsættes heller ikke,
når en tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019
anmoder om afsked efter at være fyldt 63 år, jf.
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8.
Med henblik på at bringe
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 8, i overensstemmelse
med det, der var forudsat ved overenskomstforhandlingerne i 2011,
og som følger af ændringen af aftalen om
førtidspensionsfradrag ved overenskomstforhandlingerne i
2013, foreslås det at ændre bestemmelsen, således
at pensionen ikke vil blive nedsat efter lovens § 6, stk. 6,
for tjenestemænd, der er født inden den 1. janaur
1959, og som får fastsat pensionsalderen efter lovens §
17, stk. 4. Henvisningen til § 17, stk. 4, vil indebære,
at bestemmelsen omfatter tjenestemænd i politikorpset, der er
ansat inden den 1. januar 2012, og uniformerede tjenestemænd
i kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1. januar 2019, og at
pensionen for de pågældende tjenestemænd
beregnes, som om de fortsat havde en pligtig afgangsalder på
63 år. Pensionen vil således blive beregnet uden
førtidspensionsfradrag og på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, dog højst 37 års
pensionsalder.
Tjenestemænd i politikorpset, der er
ansat inden den 1. januar 2012, og uniformerede tjenestemænd
i kriminalforsorgen, der er ansat inden den 1. januar 2019, som er
født den 1. januar 1959 eller senere, og som fratræder
den 1. januar 2019 eller senere, vil få beregnet pensionen
på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden ville have
opnået ved tjeneste indtil sit fyldte 70. år, dog
højst 37 års pensionsalder, jf.
tjenestemandspensionslovens § 17, stk. 4. For disse
tjenestemænd skal der foretages et
førtidspensionsfradrag ved alderspensionering før
folkepensionsalderen, jf. tjenestemandspensionslovens § 6,
stk. 6. Førtidspensionsfradragets størrelse er aftalt
mellem Finansministeriet og tjenestemændenes
centralorganisationer i parternes aftale om
førtidspensionsfradrag.
Til nr.
3
Efter tjenestemandspensionslovens § 8,
stk. 1, er en tjenestemand berettiget til den egenpension, der
gælder for en pensionsalder på 37 år
(højeste pensionsanciennitet), hvis afsked finder sted
på grund af utjenstdygtighed, som er forårsaget af, at
der under udførelse af tjenesten er overgået
tjenestemanden en tilskadekomst, der begrunder krav på
erstatning for tab af erhvervsevne i henhold til lov om
arbejdsskadesikring. Forhenværende tjenestemænd, der er
tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om erstatning
og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (veteranloven), kan ikke tilkendes
tilskadekomstpension efter den gældende
tjenestemandspensionslov.
Med den foreslåede ændring af
tjenestemandspensionslovens § 8, stk.
1, sikres det, at forhenværende tjenestemænd,
der er tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne efter
veteranloven, kan tilkendes ret til tilskadekomstpension efter
tjenestemandspensionsloven.
Veteranloven, der trådte i kraft den 4.
april 2014, gælder også for personer, der før
lovens ikrafttræden har fået konstateret sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion (PTSD).
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen)
foretager på eget initiativ en vurdering heraf og
træffer afgørelse efter veteranloven i forhold til
personer, der har modtaget afgørelse om, at de ikke er
berettigede til erstatning efter arbejdsskadesikringsloven på
grund af manglende dokumentation for, at PTSD-sygdommen er
opstået i tilknytning til tjenesten inden for de fastlagte
tidsrammer.
Det foreslås, at tilskadekomstpension
efter tjenestemandspensionslovens § 8, stk. 1, - under de i
bestemmelsen fastlagte betingelser - tidligst vil kunne tilkendes
med virkning fra tidspunktet for Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
afgørelse om anerkendelse af, at sygdommen falder ind under
veteranloven. Det betyder, at tjenestemænd, der tidligere har
fået afslag på erstatning for tab af erhvervsevne efter
lov om arbejdsskadesikring på grund af sent diagnosticeret
PTSD, og som på eller efter den 4. april 2014 får
tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne efter veteranloven, kan
tilkendes en tilskadekomstpension efter
tjenestemandspensionsloven.
Efter lovforslagets vedtagelse vil
Moderniseringsstyrelsen på eget initiativ foretage en
vurdering og træffe afgørelse efter
tjenestemandspensionslovens § 8, stk. 1, i forhold til
personer, der tidligere har modtaget en afgørelse om, at de
ikke er berettigede til tilskadekomstpension efter
tjenestemandspensionsloven, fordi erhvervsevnetabserstatningen er
ydet efter veteranloven.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Det foreslås i stk.
2, at den foreslåede bestemmelse i § 2, nr. 3,
har virkning fra den 4. april 2014 for personer, der på eller
efter denne dato af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har fået
anerkendt sent diagnosticeret posttraumatiske belastningsreaktion
som værende omfattet af lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion (veteranloven). Det indebærer, at en
forhenværende tjenestemand kan tilkendes tilskadekomstpension
med virkning fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings anerkendelse af
sygdommen efter veteranloven. Når en forhenværende
tjenestemand får tilkendt en erhvervsevnetabserstatning efter
veteranloven, vil en eventuel tilskadekomstpension efter
tjenestemandspensionsloven blive ydet med tilbagevirkende kraft fra
den første kalenderdag i måneden efter, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har truffet afgørelse om
anerkendelse af sygdommen efter veteranloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om tjenestemænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 488 af 6. maj 2010, som ændret
ved § 4 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 og § 16 i lov
nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring: | | | | § 32.
--- Stk. 2-3.
--- Stk. 4. Der ydes
ikke rådighedsløn til den, der 1) --- | | | 2) har nået folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension, 3-4) --- | | 1. § 32, stk. 4, nr. 2,
ophæves. Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1365 af 28. december 2011, § 1 i lov
nr. 1371 af 28. december 2011 og § 11 i lov nr. 628 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 4. En
tjenestemands pensionsalder er det antal år, i hvilket han
efter sit fyldte 25. år har været statstjenestemand
eller tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under
Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov om
tjenestemænd eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension. Stk. 2-5.
--- | | 1. I § 4, stk. 1, udgår »eller
ville have været berettiget til rådighedsløn,
hvis pågældende ikke havde nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension«. | | | | §
6. --- Stk. 2-7.
--- | | | Stk. 8.
Pensionen nedsættes ikke efter stk. 6, når en
tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019 begærer
afsked efter at være fyldt 63 år. Stk. 9.
--- | | 2. I § 6, stk. 8, ændres »,
når en tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019
begærer afsked efter at være fyldt 63 år«
til: »for tjenestemænd, der er født inden den 1.
januar 1959, og som får fastsat pensionsalderen efter §
17, stk. 4«. | | | | § 8. Finder
afsked sted på grund af utjenstdygtighed, som er
forårsaget af, at der under udførelse af tjenesten er
overgået tjenestemanden en tilskadekomst, der begrunder krav
på erstatning for tab af erhvervsevne i henhold til lov om
arbejdsskadeforsikring, er han berettiget til den egenpension, der
gælder for en pensionsalder på 37 år. Stk. 2-3.
--- | | 3. I § 8, stk. 1, ændres »lov om
arbejdsskadeforsikring« til: »lov om
arbejdsskadesikring eller lov om erstatning og godtgørelse
til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent
diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 2. §
2, nr. 3, har virkning fra den 4. april 2014 for personer, der
på eller efter denne dato af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
har fået anerkendt sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion som værende omfattet af lov om erstatning
og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Grønland. |
|