Fremsat den 6. oktober 2016 af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2016-2019
§ 1.
Staten yder for 2016 et samlet tilskud på 641,8 mio. kr. til
Færøernes hjemmestyre.
§ 2.
Staten yder for 2017 til 2019 et årligt tilskud på
641,8 mio. kr. til Færøernes hjemmestyre, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Finansministeren kan efter aftale med Færøernes
landsstyre fastsætte regler om at reducere tilskuddet, jf.
bilag 1.
§ 3.
Tilskud efter § 2 udbetales forskudsvis i lige store rater
hver måned, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Finansministeren kan efter aftale med Færøernes
landsstyre fastsætte regler om ændrede
udbetalingsterminer.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lov nr.
1602 af 26. december 2013 om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2014-2016 ophæves.
Bilag 1
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2017 til 2019 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre. Med hjemmel i hjemmestyrelovens
§ 9 har Færøernes hjemmestyre tidligere overtaget
den regelfastsættende og administrative kompetence på
dele af henholdsvis det sociale område, sundhedsområdet
og undervisningsområdet (skolevæsenet) med statsligt
tilskud.
Derudover indeholder lovforslaget forslag til
størrelsen af det samlede tilskud for 2016.
Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud
til Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7
tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier
omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes
hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf.
Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere
dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra
staten.
Efter omlægningen til et generelt
tilskud har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og
Færøernes landsstyre været fastholdt
uændret realt frem til og med 2001, hvorved tilskuddet fra
finansår til finansår blev reguleret i overensstemmelse
med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Det blev mellem regeringen og landsstyret
aftalt, at bloktilskuddet i 2002 blev fastsat til 615,5 mio.
kr.
Regeringen og landsstyret indgik den 24.
oktober 2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.
Regeringen og landsstyret aftalte i oktober
2006 en uændret videreførelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2007 og 2008.
Regeringen og landsstyret har for hvert af
årene 2009-2011 indgået ét-årige aftaler
om en uændret videreførelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt.
Regeringen og landsstyret aftalte i 2012 samt
i 2013 en real videreførelse (pristalsregulering) af statens
tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder. Tilskuddet
udgjorde 624,1 mio. kr. i 2012 og 632,2 mio. kr. i 2013 mio.
Regeringen og landsstyret aftalte i 2013 en
real videreførelse (pristalsregulering) af statens tilskud
til de bloktilskudsfinansierede områder på 635,4 mio.
kr. i 2014. Desuden blev det aftalt, at beløbet for 2015 og
2016 pris- og lønreguleres per 1. januar det
pågældende år med den af Finansministeriet
fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks inklusiv
niveaukorrektion.
Regeringen og landsstyret aftalte i april
2016, at statens tilskud fastholdes nominelt uændret på
641,8 mio. kr. i hvert af årene 2017, 2018 og 2019.
Regeringen og landsstyret aftalte desuden, at tilskuddet for 2016
ligeledes udgør 641,8 mio. kr.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Tilskuddet for 2016 er reguleret ved lov nr.
1602 af 26. december 2013 om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2014-2016. Det fremgår af lovens § 1, at
staten for 2014-2016 yder et årligt tilskud på 635,4
mio. kr. til Færøernes hjemmestyre. Beløbet
reguleres den 1. januar 2015 og den 1. januar 2016 med det af
Finansministeriet fastsatte generelle pris- og lønindeks
inklusive niveaukorrektion.
2.2. Finansministeriets overvejelser
I overensstemmelse med landsstyrets
ønske aftalte regeringen og landsstyret i april 2016, at
statens tilskud fastholdes nominelt uændret på 641,8
mio. kr. i hvert af årene 2017, 2018 og 2019. Regeringen og
landsstyret aftalte desuden, at tilskuddet for 2016 ligeledes
udgør 641,8 mio. kr.
2.3. Lovforslagets
udformning
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2016 til 2019 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre.
3. Forelæggelse for færøske
myndigheder
Lovforslaget har været forelagt for
landsstyret.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil indebære, at staten i
2016, 2017, 2018 og 2019 overfører 641,8 mio. kr. nominelt
til Færøernes hjemmestyre. Lovforslaget vil
indebære statslige mindre udgifter på 0,6 mio. kr. i
2016.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring, men er offentliggjort på
Høringsportalen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslige mindreudgifter på 0,6 mio.
kr. i 2016. | Forslaget indebærer, at staten i
2016, 2017, 2018 og 2019 overfører 641,8 mio. kr. nominelt
til Færøernes hjemmestyre. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Tilskuddet for 2016 er reguleret ved lov nr.
1602 af 26. december 2013 om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2014-2016.
Det fremgår af lovens § 1, at
staten yder for 2014-2016 et årligt tilskud på 635,4
mio. kr. til Færøernes hjemmestyre. Beløbet
reguleres den 1. januar 2015 og den 1. januar 2016 med det af
Finansministeriet fastsatte generelle pris- og lønindeks
inklusive niveaukorrektion. På den baggrund udgør
tilskuddet for 2016 642,4 mio. kr.
Det foreslås, at staten for 2016 i
overensstemmelse med landsstyrets ønske yder et samlet
tilskud på 641,8 mio. kr. til Færøernes
hjemmestyre.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Tilskud til Færøernes hjemmestyre
for 2014-2016 er reguleret ved lov nr. 1602 af 26. december
2013.
Det foreslås i stk.
1, at tilskuddet til Færøernes hjemmestyre
fastsættes til 641,8 mio. kr. i hvert af årene 2017,
2018 og 2019. Tilskuddet fastholdes således nominelt
uændret på 641,8 mio. kr. årligt.
Det foreslås i stk.
2, at finansministeren efter aftale med
Færøernes landsstyre kan fastsætte regler om at
reducere tilskuddet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Efter § 2, stk. 1, i lov nr. 1602 af 26.
december 2013 om tilskud til Færøernes hjemmestyre for
2014-2016 udbetales tilskuddet forskudsvis i lige store rater hver
måned. Efter stk. 2 kan finansministeren dog efter aftale med
Færøernes landsstyre fastsætte regler om
ændrede udbetalingsterminer.
Det foreslås i stk.
1, at videreføre den nugældende ordning,
hvorefter tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store
månedlige rater.
Det foreslås i stk.
2, at videreføre den nugældende ordning,
hvorefter finansministeren efter aftale med Færøernes
landsstyre kan fastsætte regler om ændrede
udbetalingsterminer.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, så de foreslåede
ændringer får virkning hurtigst muligt.
I stk. 2
foreslås det, at lov nr. 1602 af 26. december 2013 om tilskud
til Færøernes hjemmestyre for 2014-2016
ophæves.