Betænkning afgivet af Kirkeudvalget
den 7. december 2016
1. Ændringsforslag
Kirkeministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 17. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kirkeministeren sendte den 1. juli 2016 dette udkast til udvalget,
jf. KIU alm. del - bilag 38 (folketingsåret 2015-16). Den 5.
oktober 2016 sendte kirkeministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Michael Hansen, Københavns Frikirke,
og
Syvende Dags Adventistkirken.
Kirkeministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36
spørgsmål til kirkeministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af RV) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at der med lovforslaget
indføres det såkaldte dekorumkrav
(værdighedskrav), som gør, at religiøse
forkyndere ikke må opføre sig eller handle på en
måde, der gør disse uværdige til at udøve
offentlig myndighed. Præster i folkekirken er allerede
omfattet af et ulovfæstet dekorumkrav, som nu lovfæstes
for alle religiøse forkyndere med vielsesbemyndigelse. I
forbindelse hermed indføres en bestemmelse om, at
religiøse forkyndere, der forbryder sig mod dekorumkravet,
kan miste vielsesbemyndigelsen. Endvidere indføres et
obligatorisk kursus i familieret, frihed og folkestyre for alle de
respektive trossamfunds forkyndere, der vil have
vielsesbemyndigelse.
Der er nogle, som har indvendt, at
lovforslaget er et anslag mod ytrings- og religionsfriheden. §
67 i grundloven handler netop om og betinger den meget udstrakte
religionsfrihed. Her står der: »Borgerne har ret til at
forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der
stemmer med deres overbevisning,«, men så
tilføjes det: »dog at intet læres eller
foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden.« Den udstrakte religionsfrihed, der hersker i Danmark,
er netop begrænset af hensynet til sædeligheden (den
herskende moral) og den offentlige orden. S, DF, V, LA og KF er af
den overbevisning, at dekorumkravet netop skal forstås i
sammenhæng med hensynet til sædeligheden og den
offentlige orden. Altså at lovforslaget falder helt i
tråd med grundloven.
S, DF, V, LA og KF vil endvidere tage
initiativ til, at Kirkeudvalget sammen med kirkeministeren
løbende følger implementeringen af loven, herunder i
hvilket omfang
- trossamfund - kollektivt eller
enkeltpersoner - afleverer deres vielsesbemyndigelse,
- der rejses sager om misligholdelse af det
nu lovfæstede dekorumkrav, og
- der sker tilbagekaldelse af en
vielsesbemyndigelse.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at de støtter op om lovforslagets krav om
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre. ALT støtter
også op om formaliseringen af et egentligt dekorumkrav for
religiøse forkyndere, der ønsker vielsesbemyndigelse,
da det bidrager til større anerkendelse og ligestilling
mellem trossamfundene. Når en offentlig myndighedsopgave som
vielse varetages, er det godt, at kravene hertil så vidt
muligt ensrettes for alle forkyndere.
Dekorumkravet er udviklet igennem praksis,
og derfor har ALT efterspurgt, om denne praksis kan
tydeliggøres. Kirkeministerens svar under
udvalgsbehandlingen har givet eksempler på praksis, men det
er stadig væk ikke helt klart, hvad der skal til, for at de
religiøse forkyndere ikke opfylder dekorumkravet. Samtidig
er det ministeren på området, der træffer
afgørelse om, hvorvidt dekorumkravet er overholdt. Det er
vigtigt for ALT at kunne følge med i, hvorledes praksis
udvikler sig. Derfor er det afgørende for ALT, at der bliver
indsat en revisionsbestemmelse, således at praksis og
anvendelsen af bestemmelsen følges.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL grundlæggende slet ikke mener, at
hverken folkekirke eller trossamfund uden for folkekirken skal have
vielsesbemyndigelse, men at den civilretslige vielse skal
foregå i offentligt regi. Herefter skal det
selvfølgelig stå alle frit at foretage de
religiøse eller ikkereligiøse ritualer, som man
måtte ønske. Så længe der gives
vielsesbemyndigelse til folkekirken og trossamfund uden for
folkekirken, finder EL det helt rimeligt at stille krav, herunder
dekorumkrav til vielsesforretteren. Det er dog afgørende, at
der er en parallelitet i de krav, der stilles til henholdsvis
folkekirkens præster og forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken. Det er ligeledes helt afgørende, at der er tale
om klare og forståelige krav, så det sikres, at der
ikke bliver tale om vilkårlige afgørelser fra den til
enhver tid siddende kirkeminister.
Enhedslisten finder, at
bemærkningerne til lovforslaget og ministerens svar på
de stillede spørgsmål efterlader en uklarhed omkring
størrelsen af det skønsmæssige spillerum, der
overlades til kirkeministeren i sager, hvor der skal tages stilling
til, om en ikkefolkekirkelig forkynder lever op til lovforslagets
dekorumkrav. Samtidig er det efter EL's opfattelse uklart, om
lovforslaget vil skabe fuld parallelitet mellem folkekirken og
trossamfund uden for folkekirken. På denne baggrund finder EL
det påkrævet, at der i loven indsættes en
revisionsbestemmelse. EL noterer sig således med tilfredshed,
at ministeren har fremsat ændringsforslag om en
revisionsbestemmelse, som er identisk med det
ændringsforslag, som EL og RV havde til hensigt at
stille.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at det forudsættes i lovforslaget, at der
allerede gælder et ulovfæstet dekorumkrav
(værdighedskrav) til at forrette vielser og dermed varetage
en myndighedsudøvelse. Den forudsætning bliver
lovfæstet med lovforslaget, uden at det gøres klart,
hvad der i givet fald kan bryde værdighedskravet og derved
føre til inddragelse af tilladelsen til at kunne forrette
vielser. Dette skaber megen usikkerhed og betænkeligheder og
er et løst grundlag at lovgive på. Dette er i
øvrigt også tilfældet med tjenestemandslovens
§ 10, hvor der ligeledes er opført et krav om
værdighed.
Radidale Venstre bemærker dog, at det
foreslåede krav om et obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre i forbindelse med udstedelsen af
vielsesbemyndigelsen kan være relevant.
Radikale Venstre noterer med tilfredshed,
at ministeren fremsætter det ændringsforslag om
revisionsbestemmelse, som EL og RV havde til hensigt at stille.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af kirkeministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »1. januar
2017« til: »1. april 2017«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet]
Ny paragraf
2)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Kirkeministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2019-20.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt
rykkes til den 1. april 2017.
Med
lovforslagets § 1, nr. 1, (forslaget til ægteskabslovens
§ 16, stk. 8) foreslås det, at kirkeministeren efter
aftale med udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter nærmere regler om kurset i dansk familieret,
frihed og folkestyre, herunder regler om
ansøgningsprocedure, betingelser og vilkår for lovligt
forfald, regnskab og opkrævning af gebyr, udstedelse af
kursusbevis og betingelser for fritagelse for kurset.
På samme
måde er udlændinge- og integrationsministeren i
medfør af lovforslag nr. L 50, forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere
m.fl. og løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning) forpligtet til efter forhandling med kirkeministeren at
fastætte nærmere regler om dette kursus. Det
foreslås i lovforslag nr. L 50, at loven skal træde i
kraft den 1. april 2017.
For at sikre
parallelitet mellem de to lovforslag og de dertil knyttede
bekendtgørelser foreslås det, at
ikrafttrædelsestidspunktet rykkes til den 1. april 2017.
Den
foreslåede rykning af ikrafttrædelsestidspunktet vil
medføre, at kravet om deltagelse i kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre samt underskrivelse af
løfteerklæringen ved kursets afslutning bliver
obligatorisk for religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken, der søger om vielsesbemyndigelse efter den 1.
april 2017. Vielsesforrettere, der inden den 1. april 2017 har
søgt om eller fået vielsesbemyndigelse, vil derfor
ikke blive omfattet af det nye kursuskrav, medmindre de
pågældende allerede skulle gennemgå kursus i
medfør af den nugældende § 9 f, stk. 5, i
udlændingeloven, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.
Til nr. 2
Med
indførelsen af et dekorumkrav til religiøse
forkyndere uden for folkekirken betrædes der nyt land i dansk
lovgivning. Det er vigtigt, at afgørelser om, hvorvidt
dekorumkravet er overholdt, bliver baseret på saglige og
gennemskuelige kriterier. Da lovforslaget griber afgørende
ind i trossamfunds forhold, er der behov for at vurdere lovens
virkning efter en kortere årrække. Kirkeministeren skal
derfor senest i folketingsåret 2019-20 fremsætte
forslag til revision af loven. Dette skal ske på baggrund af
en evaluering af, om loven virker efter hensigten.
Christian Langballe (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Lise Bech
(DF) Ib Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF) Carsten Kudsk (DF) Louise
Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann
(V) Anni Matthiesen (V) Eva Kjer Hansen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF) Flemming Møller Mortensen
(S) Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Schnoor (ALT) Rasmus Prehn (S) Pelle Dragsted (EL) Peder
Hvelplund (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Carolina Magdalene Maier
(ALT) Marianne Jelved (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 30
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra kirkeministeren | 2 | Orientering om høring af lovforslag
om indførelse af en offentlig sanktionsliste over
udenlandske religiøse forkyndere, der kan udelukkes fra at
indrejse (udlændinge-, integrations- og
boligministeren) | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 9/11-16 fra Syvende Dags
Adventistkirken | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 24/11-16 fra Michael
Hansen, Københavns Frikirke | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Ændringsforslag, fra
kirkeministeren | 9 | 2. udkast til betænkning | 10 | Ændringsforslag, fra
kirkeministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 30
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, i hvilket omfang, og i hvilke
konkrete tilfælde, dekorumkravet til folkekirkepræster
har ført til sanktioner på baggrund af præsters
offentlige udtalelser, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvem der skal tage stilling til,
hvorvidt forkyndere uden for folkekirken overholder dekorumkravet
eller ej, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om det vil være i strid med
dekorumkravet og dermed indebære fratagelse af
vielsesmyndighed, hvis en forkynder udtaler sig kritisk over for
gældende lovgivning, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om det obligatoriske kursus for
forkyndere uden for folkekirken, skal have samme kursusindhold for
udenlandske forkyndere som for danske forkyndere, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om det skal være på samme
niveau som folkekirkens præster, at vielsesforrettere uden
for folkekirken skal have kendskab til dansk familieret, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det vil være relevant at
sikre, at også civile myndigheder med vielsesbemyndigelse
får kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad der er formålet med, at
vielsesforrettere uden for folkekirken skal skrive under på,
at de bl.a. vil overholde dansk lovgivning, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 9 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 10 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 11 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 12 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 13 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 14 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 15 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 16 | Spørgsmålet er tilbagetaget -
omstillet på L 18 (REU) | 17 | Spm. om de præcise forskelle mellem
det kursus, der skal være obligatorisk for forkyndere med
vielsesbemyndigelse fra trossamfundene, og den undervisning i dansk
familieret, frihed og folkestyre, som danske præster har
gennemgået på pastoralseminaret, til kirkeministeren,
og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorvidt
løfteerklæringen alene drejer sig om forpligtelse
på de borgerlige rammer for den myndighedsudøvelse,
præsten har på statens vegne, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvorvidt hverken
løfteerklæringen eller dekorumkravet har til
formål at begrænse forkyndelsesfriheden for
præster uden for folkekirken, medmindre der forkyndes i strid
med straffelovens regler, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvorvidt dekorumkravene alene har
betydning for delegation af vielsesbemyndigelse, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvorvidt hverken dekorumkravene
eller løfteerklæringen for den enkelte forkynder med
vielsesbemyndigelse har retlig betydning for den
grundlæggende anerkendelse af trossamfundet som sådant,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorvidt der allerede nu er
trossamfund, der har besluttet at aflevere vielsesbemyndigelsen,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan formålet i
lovforslaget kan opnås i de trossamfund/kirker/moskeer, der
ikke har en vielsesbemyndigelse, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/11-16 fra Syvende Dags Adventistkirken, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om eksempler på situationer,
hvor en religiøs forkynder uden at bryde anden lovgivning
forsynder sig mod dekorumkravet, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om baggrunden for, at ministeriet ikke
af egen drift har sendt lovudkastet i høring hos Institut
for Menneskerettigheder, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om, hvad regeringen vil gøre
for at skabe parallelitet mellem folkekirkens
præsteløfte og lovforslagets
løfteerklæring, til kirkeministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. om, hvorvidt der stilles nogen
uddannelsesmæssige eller kvalifikationsmæssige krav til
egen finansieret tolk, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, hvorvidt en bornholmsk
folkekirkepræst lever op til det folkekirkelige dekorumkrav,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvorvidt en muslimsk forkynder,
der offentligt giver udtryk for, at han udelukkende accepterer
skilsmisse »ved utroskab eller ved frafald af den muslimske
tro«, lever op til dekorumkravet i lovforslagets forstand,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, i hvilket opfang
meningstilkendegivelser fremsat af ikke-folkekirkelige forkyndere
med vielsesbemyndigelse kan få indflydelse på, hvorvidt
de opfylder lovforslagets dekorumkrav, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. om beskrivelse af proceduren,
når en dekorumsag efter lovforslaget rejses over for en
ikkefolkekirkelig forkynder, til kirkeministeren, og ministerens
svar herpå | 33 | Spm. om, hvilken grad af kendskab til
islam, Koranen og arabisk sprog der kræves af de personer,
der i en konkret sag skal vurdere, om en muslimsk forkynder i
praksis har levet op til dekorumkravet, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvilke
straffelovsovertrædelser der er omfattet af definitionen
»grovere«, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvorvidt en folkekirkepræst,
der offentligt argumenterer for indførelse af
dødsstraf og begrunder det med Bibelens princip om
»øje for øje, tand for tand«, kan
risikere at komme i konflikt med det eksisterende dekorumkrav, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvorvidt en kristen præst
fra et trossamfund uden for folkekirken, der offentligt
argumenterer for indførelse af dødsstraf og begrunder
det med Bibelens princip om »øje for øje, tand
for tand«, risikere at komme i konflikt med lovforslagets
dekorumkrav, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om, hvorvidt en muslimsk forkynder,
der offentligt argumenterer for indførelse af
dødsstraf og begrunder det med Koranens henvisning til
princippet om »øje for øje, tand for
tand«, risikerer at komme i konflikt med lovforslagets
dekorumkrav til forkyndere uden for folkekirken, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvorvidt en præst fra den
del af mormonkirken, der kalder sig Fundamentalist Church of Jesus
Christ of Latter-Day Saints, vil kunne virke som forkynder med
vielsesbemyndigelse uden at komme i konflikt med lovforslagets
dekorumkrav, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om, hvorvidt en muslimsk forkynder,
der med henvisning til Koranens ord argumenterer for, at polygami
bør tillades, vil kunne virke som forkynder med
vielsesbemyndigelse uden at komme i konflikt med lovforslagets
dekorumkrav, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om, hvornår dekorumkravet finder
anvendelse m.v., til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/11-16 fra Michael Hansen, Københavns Frikirke, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm., om der er eksempler på
frakendelse af vielsesbemyndigelsen hos folkekirkens præster,
som ikke skyldes lovbrud, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om løbende at orientere
Folketingets Kirkeudvalg, såfremt hele trossamfund eller
enkelte forkyndere frivilligt afgiver deres vielsesbemyndigelse,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om, at der kan dispenseres fra kravet
om gennemførelse af kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre, såfremt den præst, der tildeles
vielsesbemyndigelsen, åbenlyst har de kvalifikationer, som
kurset ellers ville give, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 45 | Spm. om kommentar til artiklen »Jeg
forholder mig bare til Bibelen«, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå |
|