Fremsat den 4. oktober 2016 af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2017, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2019
(Konsekvenser af regeringens 2025-plan)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 201 af 8. marts 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, ændres
»447,9« til: »449,9«, ændres
»190,4« til: »187,7« og ændres
»257,5« til: »261,9«.
2. § 5
a ophæves.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 202 af 8. marts 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»454,2« til: »452,5«, ændres
»199,7« til: »193,1« og ændres
»254,5« til: »258,7«.
2. §
3 ophæves.
§ 3
I lov nr. 1743 af 22. december 2015 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2019 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»458,4« til: »455,5«, ændres
»205,8« til: »198,6« og ændres
»252,6« til: »254,2«.
2. §
3 ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1
har virkning for finansåret 2017.
Stk. 3. Lovens § 2
har virkning for finansåret 2018.
Stk. 4. Lovens § 3
har virkning for finansåret 2019.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2017, 2018 og 2019, jf.
budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af de
samlede politiske prioriteringer i regeringens 2025-plan (DK2025 -
Et stærkere Danmark), herunder en justeret konsolideringssti
frem mod strukturel balance i 2025, en gennemsnitlig årlig
realvækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. frem mod
2025 samt en række tiltag med konsekvenser for de offentlige
indtægter og udgifter. 2025-planen udgør således
en større reformpakke, der er afspejlet i en ny
makroøkonomisk fremskrivning, som ligger til grund for de
foreslåede ændringer til de gældende
udgiftslofter for 2017-2019, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 17.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx
finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2017-2019
Det foreslås på baggrund af
regeringens 2025-plan (DK2025 - Et stærkere Danmark) at
ændre udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2017-2019. De samlede ændringer til udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner fremgår af nedenstående tabel 1,
og kan henføres til de konkrete virkninger af prioriteterne
i regeringens 2025-plan (DK2025 - Et stærkere Danmark).
Tabel 1 | Forslag til
udgiftslofter for staten for 2017-2019 | Mia. kr.,
2017-pl | 2017 | 2018 | 2019 | | | | | Det statslige delloft
for driftsudgifter på FFL17 | 189,8 | 197,5 | 201,5 | Forslag til samlede
korrektioner | -2,1 | -4,4 | -2,9 | - Heraf korrektioner som følge af
initiativer i regeringens 2025-plan | -0,1 | -1,7 | -0,9 | - Heraf afstemning med mellemfristet
2025-reformforløb | 0,0 | -0,6 | -0,6 | - Heraf korrektion som følge af
ændret placering af grundtilskud til kommuner | -2,0 | -2,1 | -1,4 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter | 187,7 | 193,1 | 198,6 | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på FFL17 | 262,0 | 258,9 | 256,9 | Forslag til samlede
korrektioner | -0,04 | -0,5 | -2,7 | - Heraf korrektioner som følge af
initiativer i regeringens 2025-plan | 0,04 | -0,2 | -0,8 | - Heraf afstemning med mellemfristet
2025-reformforløb | 0,0 | 0,0 | -1,9 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler | 261,9 | 258,7 | 254,2 | Bemærkninger: Der er foretaget
afrundinger. |
|
Korrektionerne er uddybet i Korrektioner af
gældende udgiftslofter, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
Udgiftslofterne fastsættes med
afsæt i regeringens 2025-plan (DK2025 - Et stærkere
Danmark), men vil ved ændringsforslag blive justeret på
baggrund af de indgåede aftaler om 2025-planen og finansloven
for 2017. Det endelige lovforslag om ændring af
gældende udgiftslofter, der behandles sammen med
finanslovforslaget for 2017, vil således være baseret
på reformer og initiativer, der er fundet flertal for i
Folketinget.
2.2.1. Korrektioner
som følge af konkrete initiativer i regeringens 2025-plan
(DK2025 - Et stærkere Danmark)
Regeringens 2025-plan (DK2025 - Et
stærkere Danmark) indeholder en række initiativer, der
har betydning for de fastsatte udgiftslofter, herunder bl.a.
JobReform fase II, omlægning af SU-systemet og Vækst
2016. Den konkrete betydning er uddybet i Korrektioner af
gældende udgiftslofter, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 0,1 mia.
kr. i 2017, 1,7 mia. kr. i 2018 og 0,9 mia. i 2019. Det statslige
delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 0,04 mia.
kr. i 2017, 0,2 mia. kr. i 2018 og 0,8 mia. kr. i 2019.
2.2.2. Afstemning
af udgiftslofter med mellemfristet 2025-forløb
I forbindelse med fastsættelsen af
udgiftslofterne for 2020 er udgiftslofterne for 2018-19 genberegnet
med afsæt i den mellemfristede fremskrivning i DK2025 - Et
stærkere Danmark. For at afstemme udgiftslofterne hermed
foreslås delloftet for driftsudgifter nedjusteret med 0,6
mia. kr. årligt i 2018-2019. Samtidigt foreslås
delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med 1,9 mia.
kr. i 2019.
2.2.3. Korrektioner
som følge af ændret placering af grundtilskud til
kommuner
Det er Finansministeriets vurdering, at
grundtilskud til kommuner i henhold til budgetlovens § 9, stk.
3, bør være placeret uden for loft. Det fremgår
af budgetlovens § 9, stk. 3, at det statslige delloft for
driftsudgifter omfatter ikke udgifter til bloktilskud,
budgetgaranti, beskæftigelsestilskud og tilknyttede puljer og
tilskud til kommunerne.
Det er Finansministeriets vurdering, at der
med grundtilskuddet til kommuner er tale om et tilskud til
kommunerne i tilknytning til bloktilskuddet. Der er tale om en
teknisk justering, der ikke påvirker de samlede
disponeringsmuligheder i den offentlige økonomi.
I forlængelse heraf nedjusteres det
statslige delloft for driftsudgifter med 2,0 mia. kr. i 2017, 2,1
mia. kr. i 2018 og 1,4 mia. kr. i 2019, svarende til de
budgetterede udgifter til grundtilskud til kommunerne på
finanslovforslaget for 2017.
2.2.4. Statsligt
tilskud til PSO
EU-Kommissionen har i
statsstøtteafgørelser fra oktober 2014 udtalt kritik
af det danske PSO-system (offentlige serviceforpligtelser), som den
finder traktatstridig. Regeringen foreslår, at PSO-afgiften
afvikles gradvist fra 2017-2022. Med regeringens forslag samles
PSO-udgifterne i stedet på finansloven fuldt indfaset i
2022.
I henhold til budgetlovens § 9, stk. 2 er
det statslige delloft for driftsudgifter en øvre
grænse for de statslige nettodriftsudgifter, udgifter til
tilskud mv. og udgifter til overførsler til udlandet i
finansåret.
I gældende love om fastsættelse af
udgiftslofter indgår dog en undtagelsesbestemmelse, hvormed
det statslige delloft for driftsudgifter, uanset budgetlovens
§ 9, stk. 2, ikke omfatter det statslige tilskud til
offentlige serviceforpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme
af vedvarende energi og lov om elforsyning.
Som led i regeringens forslag til afskaffelse
af PSO-afgiften ophæves ovenstående
undtagelsesbestemmelse i § 5a i lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014-2017, § 3 i lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og §
3 i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2019.
Finansministeren fastsætter i en
bekendtgørelse de nærmere regler om indarbejdelse af
PSO-udgifterne i de enkelte udgiftslofter, jf. budgetlovens §
12.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget er sendt i
høring d. 27. september 2016 med frist d. 4. oktober hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De
Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.
Et udkast til lovforslaget er ikke sendt i
høring tidligere, da lovforslaget afspejler konsekvenserne
af tiltagene i regeringens 2025-plan (DK2025 - Et stærkere
Danmark), der blev præsenteret ultimo august. Det er
endvidere af hensyn til afgivelse af et samlet høringssvar
inden Folketingets 1. behandling ikke muligt at forlænge
høringsfristen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2017.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr.
2
Det foreslås at bestemmelsen
ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige
tilskud til offentlige service forpligtelser fastsat i henhold til
lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning ikke
længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter
ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til §
2
Til nr.
1
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr.
2
Det foreslås at bestemmelsen
ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige
tilskud til offentlige service forpligtelser fastsat i henhold til
lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning ikke
længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter
ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til §
3
Til nr.
1
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr.
2
Det foreslås at bestemmelsen
ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige
tilskud til offentlige service forpligtelser fastsat i henhold til
lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning ikke
længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter
ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, idet lovforslaget
følger forslag til finanslov for finansåret 2017.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 2, at § 1 har virkning for
finansåret 2017 i lighed med hovedloven.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 3, at § 2 har virkning for
finansåret 2018 i lighed med hovedloven.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 4, at § 3 har virkning for
finansåret 2019 i lighed med hovedloven.
Til §
5
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighed. Det foreslås således at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland i
lighed med budgetloven og gældende love om fastsættelse
af udgiftslofter.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 201 af 8. marts 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 447,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 190,4 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 257,5 mia. kr. | | 1. I § 4, stk. 1, ændres
»447,9« til: »449,9«, ændres
»190,4« til: »187,7« og ændres
»257,5« til: »261,9«. | | | | § 5a. Uanset
§ 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige delloft for
driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning. | | 2. § 5 a ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 202 af 8. marts 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2018 fastsættes til 454,2 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 199,7 mia.
kr., mens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 254,5 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»454,2« til: »452,5«, ændres
»199,7« til: »193,1« og ændres
»254,5« til: »258,7«. | | | | § 3. Uanset
§ 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige delloft for
driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser (PSO) fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning. | | 2. § 3 ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1743 af 22. december 2015 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2019 foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2019 fastsættes
til 458,4 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 205,8 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 252,6 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»458,4« til: »455,5«, ændres
»205,8« til: »198,6« og ændres
»252,6« til: »254,2«. | | | | § 3. Uanset
§ 9, stk. 2, i budgetloven omfatter det statslige delloft for
driftsudgifter ikke udgifter til tilskud til offentlige
serviceforpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme af
vedvarende energi og lov om elforsyning. | | 2. § 3 ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1 har virkning for finansåret 2017. | | | Stk. 3. Lovens
§ 2 har virkning for finansåret 2018. | | | Stk. 4. Lovens
§ 3 har virkning for finansåret 2019. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|