Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2016)
Finansministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansårene 2014-2017, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2019 (Konsekvenser af
regeringens 2025-plan)
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget
har til formål at ændre de konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2017, 2018 og 2019.
Budgetlovens
§ 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov
om ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Ændringerne skal ses i lyset af regeringens 2025-plan (DK2025
- Et stærkere Danmark), der afspejler regeringens samlede
politiske prioriteringer, og som udgør en større
reformpakke, der indebærer en ny makroøkonomisk
fremskrivning.
Med
lovforslaget foreslås de tre separate udgiftslofter for
henholdsvis stat, kommuner og regioner ændret. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver. Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Lovforslaget
ophæver endvidere en undtagelsesbestemmelse i de
gældende love om fastsættelse af udgiftslofter, hvormed
det statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til
tilskud til offentlige service forpligtelser (PSO) fastsat i
henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om
elforsyning. Ophævelsen indebærer, at det statslige
tilskud til offentlige service forpligtelser fastsat i henhold til
lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning ikke
længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter
ved lov. Ophævelsen skal ses i lyset af regeringens forslag
til en gradvis afvikling af PSO-afgiften.
Finansministeren fastsætter i en bekendtgørelse de
nærmere regler om indarbejdelse af PSO-udgifterne i de
enkelte udgiftslofter, jf. budgetlovens § 12.
Forslaget har forinden fremsættelsen
været sendt i høring med frist den 4. oktober 2016.
Høringssvarene vil blive fremsendt til finansudvalget forud
for 1. behandlingen af forslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.