Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af
lønsum m.v., lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
kvælstofoxider, lov om registrering af
køretøjer og forskellige andre love (Tilpasning af
afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform,
lønsumsafgiftsfritagelse for visse
undervisningsaktiviteter, ændring af
godtgørelsesbestemmelse for
elektricitet leveret fra land til skibe, tekniske justeringer af
lov om afgift af kvælstofoxider og ændring af reglerne
for registrering og udstedelse af EU-registreringsbevis for
blokvogne)
(Lovforslag nr. L 29)
Med dette
lovforslag foreslår regeringen at gennemføre de
tilpasninger af dansk lovgivning, som er nødvendige i lyset
af Europa-Kommissionens statsstøttereform om modernisering
af den Europæiske Unions statsstøttepolitik. Reformen
vil bl.a. betyde, at der bliver skabt større åbenhed
om tildeling af statsstøtte bl.a. i form af et EU-register
over støttemodtagere, der modtager støtte over
500.000 euro. Dette vil være med til at sikre, at der ikke
gives uretmæssig støtte i andre EU-lande. Samtidig
bliver processen i forbindelse med godkendelse af
støtteordninger gjort smidigere. Det vil som led heri
være nødvendigt at forpligte de virksomheder, der
modtager over 500.000 euro i støtte pr. støtteordning
pr. kalenderår, til at indberette støttebeløbet
til SKAT.
Lovforslaget
indeholder endvidere en ændring til
lønsumsafgiftsloven, som har til formål at fritage
erhvervs- og produktionsskoler og universiteter m.fl. for
lønsumsafgift for deres aktiviteter vedrørende
undervisning. Herved ligestilles disse uddannelsesinstitutioner
afgiftsmæssigt i forhold til andre uddannelsesinstitutioner,
der allerede i dag er fritaget for lønsumsafgift.
For at skabe
gode vilkår for anvendelse af miljøvenlig elektricitet
frem for fossile brændsler foreslås det også at
skabe bedre forudsætninger for, at erhvervsskibe kan
vælge elektricitet frem for fossile brændsler ved at
ændre i godtgørelsesbestemmelsen vedrørende
levering af elektricitet fra land til skibe. Dermed vil alle
erhvervsskibe, uanset størrelse, som ligger ved kaj i havn,
fremadrettet kunne modtage elektricitet fra land til en sats
på 0,4 øre pr. kWh.
Derudover
foreslås for at skabe mulighed for en lettere og mere
præcis opgørelse af afgift af kvælstofoxider, at
der foretages en række tekniske ændringer i lov om
afgift af kvælstofoxider.
Endelig
foreslås det, at blokvogne kan registreres i
Køretøjsregisteret, og at blokvogne kan få
udskrevet en EU-registreringsattest. En EU-registreringsattest vil
styrke transporterhvervenes mulighed for at udøve deres
virksomhed i andre EU-lande.
Lovforslaget
er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og
ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. januar
2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.