Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skatteforvaltningsloven og ligningsloven
(Omkostningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og
fonde, udskydelse af søgsmålsfristen ved klage til
Folketingets Ombudsmand, overførelse af sager om fradrag for
forbedring af grundværdi fra Landsskatteretten til
vurderingsankenævnene, ingen
omkostningsgodtgørelse ved påklage
af afgørelser om godtgørelse og ved overspringelse af
klageinstans i sager om ejendomsvurderinger, initiativer
til imødegåelse af misbrug af
godtgørelsesordningen m.v.)
(Lovforslag nr. L 28)
Regeringen har stor fokus på at
forbedre retssikkerheden på skatteområdet. Det er et af
de vigtigste redskaber, når det kommer til at genoprette
tilliden til SKAT. Regeringen har derfor indgået aftale med
partierne S, DF, LA, RV og KF om Retssikkerhedspakke II.
Lovforslaget, som gennemfører denne aftale, går ud
på at genindføre omkostningsgodtgørelse til
skattepligtige selskaber og fonde. Dermed vil skattepligtige
selskaber og fonde igen kunne få
omkostningsgodtgørelse til udgifter til sagkyndig bistand i
skattesager. Lovforslaget indeholder tillige en udskydelse af
fristen på 3 måneder for at indbringe en endelig
administrativ afgørelse for domstolene, hvis der inden
fristens udløb er indgivet klage til Folketingets
Ombudsmand. Det betyder, at borgeren kan gå til ombudsmanden
uden at risikere, at fristen for at gå til domstolene
udløber, inden sagen hos ombudsmanden er afsluttet.
Lovforslaget tilstræber at skabe
balance mellem at styrke borgernes retssikkerhed og sikre, at
godtgørelsesordningen ikke tilskynder til en
uhensigtsmæssig anvendelse af reglerne. Det foreslås
derfor, at der ikke ydes godtgørelse eller kan tages fradrag
for bistandsudgifter i sager, hvor der klages over SKATs
afgørelse om godtgørelse, eller hvor der sker
overspringelse af klageinstansen i ejendomsvurderingssager.
Endvidere foreslås det at indføre en
kontrolbestemmelse med henblik på at styrke SKATs kontrol med
udbetaling af omkostningsgodtgørelse og indføre
bestemmelser, som giver SKAT adgang til at afvise åbenbart
urimelige honorarkrav og til at opkræve renter ved henstand
og tilbagebetaling af godtgørelsesbeløb.
Med henblik på at aflaste
Landsskatteretten foreslås det endvidere, at sagerne om
fradrag for forbedring af grundværdi (FFF-sager)
overføres fra Landsskatteretten til
vurderingsankenævn, som har ledig kapacitet. Der ydes ikke
omkostningsgodtgørelse ved vurderingsankenævnene, men
får klageren fuldt eller overvejende medhold ved
vurderingsankenævnet, vil de godtgørelsesberettigede
udgifter, som har været afholdt ved Landsskatteretten, blive
godtgjort med samlet 100 pct.
Forslaget om at genindføre
omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde skønnes
at medføre merudgifter til godtgørelsesordningen
på ca. 60 mio. kr. årligt efter tilbageløb og
adfærd og at medføre engangsudgifter for det
offentlige på ca. 2 mio. kr. og løbende udgifter
på 4,2 mio. kr. Forslaget om at overføre FFF-sagerne
fra Landsskatteretten til vurderingsankenævnene
skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en
mindreudgift for staten på 90-110 mio. kr. samlet set samt en
mindreudgift på 3 årsværk med
efterslæb.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Dele af forslaget er først sendt i
høring ved fremsættelsen. Det gælder forslagets
bestemmelser om, at der ikke ydes omkostningsgodtgørelse,
hvis en vurderingssag er blevet indbragt for domstolene efter
overspringsreglen, og om overførslen af FFF-sager fra
Landsskatteretten til vurderingsankenævnene.
Høringsfristen er fastsat til onsdag den 2. november
2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.