Fremsat den 5. oktober 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til
fradrag for ikke-almennyttige uddelinger)
§ 1
I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som
ændret ved lov nr. 651 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, 7. pkt., ændres
»§ 4, stk. 4, 8 og 9,« til: »§ 4, stk.
3, 7 og 8,«.
2. I
§ 3, stk. 3, 11. pkt.,
ændres »§ 4, stk. 6 eller 8,« til:
»§ 4, stk. 5 eller 7,«.
3. § 4,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 2-9.
4. I
§ 4, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 2, 1. pkt., udgår »og 2«.
5. I
§ 4, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., i stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 5, 1. pkt., og i stk. 8, 1.
pkt., der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk.
4« til: »stk. 3«.
6. I
§ 4, stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., i stk. 7, der bliver
stk. 6, og i stk. 8, 1. pkt., der
bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 5« til:
»stk. 4«.
7. I
§ 4, stk. 9, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., og i stk. 10, 1. pkt.,
der bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 4 eller
8« til: »stk. 3 eller 7«.
8. I
§ 4, stk. 10, 1. pkt., der bliver
stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 9« til: »stk.
8«.
9. I
§ 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1 og 4,« til: »§ 4, stk. 1
og 3,«.
10. I
§ 9, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 4, stk. 3, 5, 6, 7 og 9,« til: »§ 4,
stk. 2, 4, 5, 6 og 8,«.
11. I
§ 15, stk. 3, nr. 2, ændres
»§ 4, stk. 8,« til: »§ 4, stk.
7,«.
12. I
§ 22, 2. pkt., ændres
»§ 4, stk. 6, 1. pkt.,« til: »§ 4, stk.
5, 1. pkt.,«.
13. I
§ 22, 3. pkt., ændres
»§ 4, stk. 7,« til: »§ 4, stk.
6,«.
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 7 V ændres »§
4, stk. 3, 2. pkt.,« til: »§ 4, stk. 2, 2.
pkt.,«.
2. I
§ 7 V indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger m.v. omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal
alene medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når
uddelingen sker til fyldestgørelse af formål, der ikke
er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved uddelinger
fra tilsvarende fonde og foreninger, som er hjemmehørende i
udlandet, er skattepligtige uden fritagelse i det land, hvor de er
hjemmehørende, og ikke har fradrag for uddelingen.
Uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår,
medregnes i den skattepligtige indkomst, når de enkelte rater
forfalder.«
§ 3
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 652 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 B, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Bestyrelser for fonde og foreninger, der er
skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, skal for hver enkelt
modtager indberette, om uddelingen foretages til
fyldestgørelse af formål, der er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der
ikke er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige.«
2. I
§ 7 B, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 3, 2. pkt.,« til: »§ 4, stk.
2, 2. pkt.,«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Loven har
virkning for uddelinger, hvor fonden eller foreningen bliver
retligt forpligtet til at foretage uddelingen den 5. oktober 2016
eller senere. Loven har dog virkning for uddelinger, der
strækker sig over flere indkomstår, når raterne
forfalder den 5. oktober 2016 eller senere, hvis fonden eller
foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, der
bliver stk. 2, har valgt dette fradragstidspunkt for sådanne
uddelinger.
Stk. 3. Fonde og
foreninger m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk.
1, nr. 1, 2 eller 4, kan foretage fradrag for uddelinger, hvor
fonden eller foreningen blev retligt forpligtet til at foretage
uddelingen fra og med indkomståret 2004 til og med den 4.
oktober 2016, og som er sket til fyldestgørelse af
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, selvom modtageren af uddelingerne ikke var
skattepligtig heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1
eller 2, dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller
3, selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4. Hvis
fonden eller foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
3, der bliver stk. 2, har valgt fradrag for uddelinger, der
strækker sig over flere indkomstår, når raterne
forfalder, kan der i stedet foretages fradrag for rater, der
forfaldt fra og med indkomståret 2004 til og med den 4.
oktober 2016, og som er sket til fyldestgørelse af
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, selvom modtageren af uddelingerne ikke var
skattepligtig heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1
eller 2, dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller 3,
selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at tilpasse
fondsbeskatningen til EU-retten, men samtidig sikre, at fonde
omfattet af fondsbeskatningsloven og modtagere af uddelinger til
fyldestgørelse af formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
(herefter omtalt som ikke-almennyttige uddelinger), som er
skattepligtige i Danmark af uddelingen, samlet set ikke stilles
ringere som følge af justeringen.
EU-Domstolen har ved dom af 17. september
2015, sag C-589/13, F. E. Familienprivatstiftung Eisenstadt,
fastslået, at de daværende østrigske regler var
i strid med EU-rettens bestemmelser om kapitalens frie
bevægelighed i artikel 63 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), idet de gjorde fradrag for
fondsuddelinger afhængigt af, at modtageren var skattepligtig
i Østrig (fondens hjemland). I fondsbeskatningslovens §
4, stk. 2, er fondes fradrag for uddelinger ligeledes
afhængigt af, at modtageren er skattepligtig af uddelingen i
Danmark, når uddelingen er ikke-almennyttig. Disse regler
må derfor tilsvarende anses for at være i strid med
EU-retten.
For at bringe fondsbeskatningen i
overensstemmelse med EU-retten på dette punkt foreslås
der derfor en justering af reglerne for fondes fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger. Justeringen medfører, at der
ikke længere kan opnås fradrag i fonden for
ikke-almennyttige uddelinger til modtagere, der er skattepligtige i
Danmark af uddelingen. Herved sker der en ligestilling i forhold
til ikke-almennyttige uddelinger til modtagere, der ikke er
skattepligtige i Danmark af uddelingen.
Der ændres ikke på reglerne for
fondes fradrag for almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige uddelinger (herefter omtalt som
almennyttige uddelinger).
Samtidig foreslås, at merprovenuet fra
denne skærpelse af fondsbeskatningen tilbageføres ved
at nedsætte beskatningen af uddelingsmodtagerne. Det
foreslås således, at modtagere af ikke-almennyttige
uddelinger fra danske fonde og foreninger omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, eller fra
tilsvarende skattepligtige udenlandske fonde og foreninger alene
skal medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
2. Ophævelse
af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige
uddelinger
2.1. Gældende
ret
Den skattepligtige indkomst for fonde og
foreninger, der er omfattet af fondsbeskatningsloven - bortset fra
arbejdsmarkedssammenslutninger (typisk arbejdsgiverforeninger og
fagforeninger), der er omfattet af fondsbeskatningslovens § 1,
stk. 1, nr. 3 - opgøres ifølge fondsbeskatningslovens
§ 3 som udgangspunkt efter skattelovgivningens almindelige
regler for aktieselskaber. Indkomst ved erhvervsmæssig
virksomhed medregnes i sin helhed ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Den øvrige samlede indkomst
beskattes derimod alene i det omfang, den overstiger et bundfradrag
på 25.000 kr. Foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens
§ 1, stk. 1, nr. 2, det vil sige faglige brancheforeninger,
der har til opgave at varetage medlemmernes økonomiske
interesser uden at beskæftige sig med lønforhandling
eller udbetale konfliktstøtte, har dog et bundfradrag
på 200.000 kr.
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1,
har fonde og foreninger fradrag for almennyttige uddelinger ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2,
gives der endvidere fradrag for ikke-almennyttige uddelinger,
når modtagerne af uddelingerne er skattepligtige heraf i
henhold til kildeskattelovens §§ 1 eller 2
(skattepligtige fysiske personer), dødsboskattelovens §
1, stk. 2 eller 3, selskabsskattelovens §§ 1 eller 2
eller i henhold til fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1,
2 eller 4. Reglen finder anvendelse, selvom der er tale om gaver
til en anden fond, som ikke medregnes ved opgørelsen af
denne fonds skattepligtige indkomst efter fondsbeskatningslovens
§ 3, stk. 6, medmindre der er tale om gensidige gaver mellem
fondene. Reglen om fradrag for ikke-almennyttige uddelinger finder
ikke anvendelse for arbejdsmarkedssammenslutninger.
Uddelingen anses efter fondsbeskatningslovens
§ 4, stk. 3, for foretaget, når der foreligger en
retsgyldig forpligtelse for fonden m.v. til at foretage uddelingen.
Ved uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår,
kan en fond eller forening vælge mellem at
fratrække uddelingerne på det tidspunkt, hvor fonden
eller foreningen er retligt forpligtet til at foretage uddelingen,
eller på de tidspunkter hvor de enkelte rater forfalder. Det
én gang valgte fradragstidspunkt kan ikke ændres for
den konkrete uddeling. Fonden er dog ikke bundet til samme princip
ved forskellige løbende uddelinger.
Fondsuddelinger til fysiske personer,
selskaber og fonde, der er hjemmehørende i Danmark,
behandles hos modtageren som gaver. Uddelingsbeløbet
medregnes derfor ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. For fysiske personer er der tale om personlig indkomst.
Efter skattekontrollovens § 7 B skal bestyrelser for
fonde og foreninger, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningsloven, foretage indberetning til SKAT om
størrelsen af uddelinger foretaget i en kalendermåned
for hver enkelt modtager.
Uddelinger til fysiske personer, selskaber og
fonde, der er hjemmehørende i udlandet, er derimod ikke
omfattet af begrænset skattepligt i Danmark.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsterne medfører i
øvrigt, at Danmark normalt ikke ville kunne beskatte
uddelingerne, hvis der var begrænset skattepligt af
uddelingerne.
Fondsbeskatningslovens § 6
medfører, at der ikke opnås fradrag for uddelingerne
efter fondsbeskatningslovens § 4, i det omfang fonden eller
foreningen har skattefrie indtægter som følge af
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2 (ovennævnte
bundfradrag) eller § 10 (skattefrie datterselskabsudbytter
eller delvist skattefrie udbytter vedrørende unoterede
porteføljeaktier, hvor der alene medregnes 70 pct. af
udbyttet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst).
Underskud som følge af uddelinger kan
efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 2, alene
fremføres til senere indkomstår, i det omfang det
svarer til det fradragsberettigede nettotab efter kursgevinstloven
og aktieavancebeskatningsloven.
2.2. Lovforslaget
Det er ikke muligt at opretholde
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i den nuværende
udformning, da den i lyset af ovennævnte dom fra EU-Domstolen
må anses for at være i strid med EU-retten.
Hvis betingelsen om skattepligt af uddelingen
blot fjernes, og der således også gives fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger til personer og selskaber, der ikke er
skattepligtige i Danmark af uddelingen, ville skattepligtige
overskud i givet fald kunne uddeles med fradragsret. Det ville
medføre, at udlændinge og danskere bosiddende i
udlandet reelt ville kunne drive erhvervsvirksomhed i fondsregi i
Danmark uden dansk beskatning af indkomsten fra
erhvervsvirksomheden. Selskaber og fysiske personer ville
således kunne flytte deres erhvervsvirksomhed og aktiver med
stort indkomstpotentiale over i en fond, hvorefter alt fremtidigt
afkast ville kunne gøres skattefrit i Danmark ved
ikke-almennyttige uddelinger til selskaber og personer, der ikke er
skattepligtige i Danmark.
Det foreslås derfor i stedet, at
reglerne for fradragsret ved ikke-almennyttige uddelinger til
modtagere, der er skattepligtige af uddelingen i Danmark,
ændres fremadrettet for at bringe reglerne i overensstemmelse
med EU-retten. Det indebærer, at der således fremover
ikke vil være fradrag for ikke-almennyttige uddelinger,
uanset om modtageren er skattepligtig af uddelingen i Danmark eller
ej.
En ophævelse af fradragsretten har alene
betydning, hvis fonden oppebærer skattepligtig indkomst,
f.eks. som følge af skattepligtigt afkast på dens
aktiver eller drift af erhvervsvirksomhed i fonden. Hvis
erhvervsvirksomheden drives i et underliggende datterselskab, vil
ophævelsen af fradragsretten reelt kun have begrænset
betydning, idet udbytterne fra datterselskabet er skattefrie, og
der allerede nægtes fradrag for uddelinger, i det omfang der
modtages skattefrie udbytter.
Det foreslås endvidere, at modtagerne af
de ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, og
tilsvarende skattepligtige udenlandske fonde og foreninger alene
skal medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er en
betingelse, at den udenlandske fond eller forening er
indkomstskattepligtig uden fritagelse og ligesom de danske fonde og
foreninger ikke har fradrag for uddelingen.
Det foreslås, at bestyrelsen for den
enkelte fond eller forening - udover den eksisterende
indberetningspligt - skal indberette, om uddelingen foretages til
fyldestgørelse af formål, der er almennyttige, eller
til fyldestgørelse af formål, der er
ikke-almennyttige. Dette skal ske for hver enkelt
uddelingsmodtager, således at oplysningerne kan indarbejdes i
selvangivelserne for fysiske personer.
Loven foreslås at have virkning fra
fremsættelsen af nærværende lovforslag, idet der
vil være risiko for hamstring ved, at fonde vil fremrykke
ikke-almennyttige uddelinger med henblik på at sikre fradrag
for sådanne uddelinger, inden fradragsretten bliver
ophævet, hvis virkningstidspunktet bliver fastsat til et
senere tidspunkt. For at undgå den heraf følgende
nærliggende risiko for tab af et ikke ubetydeligt
beløb for statskassen er det nødvendigt, at loven
tillægges virkning allerede fra og med lovforslagets
fremsættelse.
Det foreslås som en
overgangsbestemmelse, at fonde og foreninger omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, har fradrag
for ikke-almennyttige uddelinger foretaget før
fremsættelsen af lovforslaget til personer, der ikke er
skattepligtige i Danmark af uddelingen. Dette er en følge af
EU-dommen. Af ordensmæssige hensyn foreslås dette
indsat i en særlig overgangsbestemmelse, således at der
i overensstemmelse med princippet i skatteforvaltningslovens §
27, stk. 1, nr. 7, og § 34 a, stk. 4, kan opnås fradrag
for ikke-almennyttige uddelinger foretaget fra og med
indkomståret 2004. Dette princip indebærer, at der kan
ske genoptagelse af skatteansættelsen 10 år tilbage i
tid, når hidtidig praksis er endeligt underkendt ved dom. Der
kan kun ske genoptagelse til gunst for den skattepligtige fra og
med det indkomstår, der har været til prøvelse i
den første sag, der resulterede i en underkendelse af
praksis.
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Med forslaget ophæves fondes fradragsret
for ikke-almennyttige uddelinger. De samlede uddelinger til
formål, der er ikke-almennyttige, og hvor modtageren er
skattepligtig i Danmark, udgør ca. 1,2 mia. kr.
årligt. En ophævelse af fradragsretten for
gaveuddelinger skønnes at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt og ca. 75 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel 3.1.
Skatteværdien af fradragene svarer til
selskabsskattesatsen på 22 pct. fra og med 2016. En del af
fondenes indkomst består af skattefrie udbytter m.v., og
mange fonde vil ikke fuldt ud kunne udnytte fradraget for
uddelingerne, idet udnyttelsesgraden skønnes at
udgøre ca. 75 pct.
Stramningen vil medføre, at fondene har
færre midler til uddelinger, hvilket vil reducere
uddelingerne og dermed forbrugsmulighederne hos modtagerne. Dette
vil medføre et tilbageløb i form af lavere
indtægter fra moms og afgifter for så vidt angår
modtagere bosiddende i Danmark. Tilbageløbet beregnes til
61,5 pct. og består af mindreindtægter fra beskatningen
af gaven hos modtagerne og lavere indtægter fra moms og
afgifter som følge af gavemodtagers reduktion i disponibel
indkomst.
En ophævelse af fradraget vil alt andet
lige reducere fondenes midler til uddelinger og konsolidering. Det
kan potentielt reducere de erhvervsdrivende fondes investeringer.
Den samlede strukturvirkning vurderes dog at være
minimal.
Tabel
3.1. Provenumæssige
konsekvenser ved ophævelse af fondes fradragsret for
ikke-almennyttige uddelinger | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart merprovenu | 200 | 50 | 200 | 200 | 200 | 50 | Merprovenu efter tilbageløb | 75 | 20 | 75 | 75 | 75 | 20 | Merprovenu efter tilbageløb og
adfærd | 75 | 20 | 75 | 75 | 75 | 20 | Provenuvirkning for kommunerne | | - | - | - | 15 | |
|
Kommunernes andel af selskabsskatten
udgør 13,41 pct., der afregnes det tredje år efter
indkomståret. Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Parallelt med ophævelsen af fondenes
fradragsret for ikke-almennyttige uddelinger justeres beskatningen
hos modtagerne, således at disse fremadrettet alene skal
medregne 80 pct. af uddelingerne ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Herved tilbageføres merprovenuet
ved ophævelsen af fondenes fradragsret opgjort efter
tilbageløb og adfærdsændringer til modtagerne af
de ikke-almennyttige uddelinger, jf. tabel 3.2.
Tabel
3.2. Provenumæssige
konsekvenser ved, at ikke-almennyttige uddelinger kun medregnes med
80 pct. i den skattepligtige indkomst | Mio. kr. (2016-niveau) | Varig virkning | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Finansårsvirkning 2016 | Umiddelbart merprovenu | -100 | -25 | -100 | -100 | -100 | -25 | Merprovenu efter tilbageløb | -75 | -20 | -75 | 75 | 75 | -20 | Merprovenu efter tilbageløb og
adfærd | -75 | -20 | -75 | 75 | 75 | -20 | Provenuvirkning for kommunerne | | -25 | -100 | -100 | -100 | |
|
Da det skønnes, at modtagerne af
ikke-almennyttige uddelinger alt overvejende er personer, vil
justeringen medføre en reduktion i de kommunale
indtægter svarende til det umiddelbare mindreprovenu.
4. Administrative
konsekvenser for det offentlige
Samlet vurderes de i lovforslaget
foreslåede ændringer af fondsbeskatningsloven m.v.
umiddelbart at medføre engangsomkostninger på i alt
ca. 8,2 mio. kr. over en 5-årig periode til systemtilretning,
kontrolaktivitet m.v.
Herudover forventes der afsat ressourcer til
en øget kontrol- og vejledningsindsats. Det skyldes, at de
foreslåede ændringer påvirker bestemmelsen om
fradragsret for ikke-almennyttige uddelinger, og en del af
fondsområdet er præget af ikke-professionelle
indberettere.
De administrative omkostninger afholdes inden
for Skatteministeriets eksisterende økonomiske rammer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
En ophævelse af fradraget vil i et vist
omfang reducere fondenes midler til uddelinger og
konsolidering.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har følgende bemærkninger om de administrative
konsekvenser:
TER vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
nævneværdige administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
EU-Domstolen har ved dom af 17. september
2015, sag C-589/13, F. E. Familienprivatstiftung Eisenstadt,
fastslået, at de daværende østrigske regler var
i strid med EU-rettens bestemmelser om kapitalens frie
bevægelighed, idet de gjorde fradrag for fondsuddelinger
afhængigt af, at modtageren var skattepligtig i Østrig
(fondens hjemland). Efter de østrigske regler var et
sådant fradrag udelukket, hvis modtageren var bosiddende i en
anden medlemsstat og som følge heraf var fritaget for
østrigsk beskatning, herunder i henhold til en
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
EU-Domstolen fandt, at der var tale om en
restriktion for de frie kapitalbevægelser, der ikke kunne
begrundes i et tvingende alment hensyn.
Fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2,
medfører ligesom den østrigske skattelovgivning, at
fondes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger er afhængigt
af, at modtageren er skattepligtig af uddelingen i fondens
hjemland, det vil sige Danmark. Det vurderes, at bestemmelsen
ligesom den østrigske er i strid med kapitalens frie
bevægelighed.
Dommen omtaler alene forholdet mellem
Østrig og andre EU-medlemslande. TEUF artikel 63 om
kapitalens frie bevægelighed omfatter imidlertid ligeledes
kapitalbevægelser mellem EU-medlemslande og tredjelande. Der
følger dog den undtagelse af TEUF artikel 64, at kapitalens
frie bevægelighed ikke berører restriktioner over for
tredjelande, der eksisterede i national lovgivning den 31. december
1993, og som vedrører direkte investeringer, herunder
investering i fast ejendom, etablering, levering af finansielle
tjenesteydelser eller værdipapirers adgang til
kapitalmarkeder.
Det vurderes imidlertid, at konklusionen i
dommen ligeledes finder anvendelse på uddelinger til
personer, der er hjemmehørende i lande uden for EU, selvom
bestemmelsen i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, allerede
eksisterede ved udgangen af 1993.
Det er vurderingen, at det ikke er muligt at
opretholde fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i den
nuværende udformning i lyset af ovennævnte dom fra
EU-Domstolen. Det foreslås derfor at ændre reglen om
fradrag for ikke-almennyttige uddelinger til modtagere, der er
skattepligtige heraf i Danmark, således at der fremover ikke
vil være fradrag for sådanne uddelinger. Derved
gøres der ikke forskel på, hvorvidt modtageren af en
uddeling er hjemmehørende i Danmark eller i udlandet. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2.2.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da der kan være
risiko for, at fonde, der tidligere i overvejende grad har
foretaget ikke-almennyttige uddelinger, vil fremrykke
ikke-almennyttige uddelinger med henblik på at sikre fradrag
for sådanne uddelinger, inden fradragsretten
ophæves.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 5. oktober 2016 sendt i høring med
frist den 3. november 2016 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS,
Cevea, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening,
Dansk Skovforening, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Vandværker, DANVA, DGI, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans
og Leasing, Finansrådet, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, FSR - danske revisorer, HORESTA,
Håndværksrådet, IBIS, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter,
Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SEGES,
Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
10. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet set har forslaget ikke
økonomiske konsekvenser. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De i lovforslaget foreslåede
ændringer af fondsbeskatningsloven m.v. vurderes umiddelbart
at medføre administrative omkostninger. De administrative
omkostninger afholdes dog inden for Skatteministeriets eksisterende
økonomiske rammer. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | En ophævelse af fradraget vil i et
vist omfang reducere fondenes midler til uddelinger og
konsolidering. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen nævneværdige
administrative konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | EU-Domstolen har fastslået, at
traktatens bestemmelse om kapitalens frie bevægelighed skal
fortolkes således, at den er til hinder for en
skattelovgivning, hvorefter en hjemmehørende fond kun har
ret til fradrag for uddelinger, når uddelingsmodtagerne
bliver beskattet heraf i fondens hjemland. Med henblik på at
tilpasse reglerne til EU-retten foreslås det, at fonde og
foreninger ikke har fradrag for uddelinger til ikke-almennyttige
formål. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
og 2
Fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3,
indeholder to henvisninger til stykker i fondsbeskatningslovens
§ 4. Det foreslås, at henvisningerne justeres som
følge af den foreslåede ophævelse af
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i lovforslagets
§ 1, nr. 3. Justeringerne har ingen konsekvenser for indholdet
af bestemmelserne.
Til nr.
3
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2,
har fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens §
1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, fradragsret for uddelinger til
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i
Danmark heraf. Fonde og foreninger har således ikke fradrag,
når modtageren ikke er skattepligtig af uddelingen i
Danmark.
Det foreslås, at fradragsretten for
uddelinger til modtagere, der er skattepligtige heraf i Danmark,
til vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, ophæves. Med den foreslåede ændring
fjernes forskelsbehandlingen mellem uddelinger til modtagere, der
er skattepligtige af uddelingen i Danmark, og modtagere, der ikke
er skattepligtige af uddelingen i Danmark. Reglerne bringes
således i overensstemmelse med EU-retten.
Den foreslåede ændring
medfører, at fonde i fremtiden alene har fradrag for
almennyttige uddelinger, der uddeles efter fondsbeskatningslovens
§ 4, stk. 1. Ikke-almennyttige fondsuddelinger vil ikke
længere være fradragsberettigede.
Til nr.
4
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3,
1. pkt., kan uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
1 og 2, fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst på det tidspunkt, hvor fonden eller foreningen er
retligt forpligtet til at foretage uddelingen.
Det foreslås, at bestemmelsen alene skal
referere til uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
1, idet fradragsretten efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
2, foreslås ophævet i lovforslagets § 1, nr. 3.
Periodiseringsreglen i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, har
dermed alene betydning for almennyttige uddelinger, der uddeles
efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.
Til nr.
5-13
Fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5-10,
der bliver stk. 4-9, § 9, stk. 1, § 15, stk. 3, nr. 2, og
§ 22 indeholder henvisninger til stykker i
fondsbeskatningslovens § 4. Det foreslås, at
henvisningerne justeres som følge af den foreslåede
ophævelse af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i
lovforslagets § 1, nr. 3. Justeringerne har ingen konsekvenser
for indholdet af bestemmelserne.
Til §
2
Til nr.
1
Modtagere af fondsuddelinger, som efter
fondens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte
rater forfalder, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 2.
pkt., beskattes som følge af ligningslovens § 7 V
på det tidspunkt, hvor fonden har fradrag for uddelingen, det
vil sige ratens forfaldstidspunkt. Hvis fonden ikke har valgt
forfaldstidspunktet, vil fonden have fradrag, når den retlige
forpligtigelse indtræder. Modtageren vil blive beskattet
på samme tidspunkt.
Ligningslovens § 7 V, der sikrer symmetri
mellem tidspunktet for fondens fradrag for rateuddelinger og
tidspunktet for beskatningen af uddelingsmodtagerne, indeholder en
henvisning til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3. Det
foreslås, at henvisningen justeres som følge af den
foreslåede ophævelse af fondsbeskatningslovens §
4, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 3.
Det foreslås under dette lovforslags
§ 2, nr. 2, at beskatningstidspunktet for uddelingsmodtageren
i fremtiden vil være ratens forfaldstidspunkt for
ikke-almennyttige uddelinger, der strækker sig over
flere indkomstår.
Til nr.
2
Efter gældende regler skal modtagere af
ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, medregne
hele uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Tilsvarende gælder for modtagere af
uddelinger fra tilsvarende udenlandske fonde og foreninger.
Det foreslås, at modtagere af
ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og foreninger omfattet
af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4,
alene skal medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dette vil
gælde for alle skattepligtige personer, selskaber og fonde,
der er skattepligtige af uddelingen.
Det foreslås endvidere, at modtagere af
ikke-almennyttige uddelinger fra tilsvarende fonde og foreninger,
som er hjemmehørende i udlandet, ligeledes alene skal
medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Baggrunden herfor er, at der af
hensyn til EU-retten ikke bør være forskel på,
om de ikke-almennyttige uddelinger modtages fra danske eller
udenlandske fonde. Det foreslås, at det er en
forudsætning, at den udenlandske fond eller forening er
skattepligtig uden fritagelse. Forudsætningen om
skattepligt uden fritagelse i det land, hvor den er
hjemmehørende, medfører, at fonden m.v. er omfattet
af skattelovgivningen (subjektiv skattepligt), og at indkomsten er
skattepligtig (objektiv skattepligt) i fondens hjemland. Det vil
f.eks. ikke være tilstrækkeligt, hvis fonden har en
skattesats på nul.
Det er endvidere en forudsætning, at den
udenlandske fond - ligesom den danske fond - er skattepligtig af
indkomsten, der ligger til grund for uddelingen, det vil sige, at
den udenlandske fond ikke har haft fradrag for uddelingen.
Forslaget indebærer, at merprovenuet ved
ophævelsen af fradragsretten for ikke-almennyttige uddelinger
tilbageføres til uddelingsmodtagerne. For den enkelte
uddelingsmodtager indebærer forslaget, at der alene medregnes
80 pct. af uddelingsbeløbet i den skattepligtige indkomst
som kompensation for, at fonden ikke har haft fradrag for
uddelingen.
Endelig foreslås det, at
ikke-almennyttige uddelinger, der strækker sig over flere
indkomstår, medregnes i den skattepligtige indkomst,
når raterne forfalder. Efter de gældende regler sker
beskatningen af modtageren på samme tidspunkt, som fonden har
fradrag for uddelingen. Fonden kan vælge enten at foretage
fradraget på tidspunktet for den retlige forpligtelse eller
på forfaldstidspunktet for raten. Forslaget indebærer,
at beskatningen af modtageren altid udskydes til
forfaldstidspunktet.
Til §
3
Til nr.
1
Efter skattekontrollovens § 7 B skal
bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningsloven, foretage indberetning til SKAT om
størrelsen af uddelinger foretaget i en kalendermåned
for hver enkelt modtager. Der er ikke krav om en specifikation
af, om der er tale om en almennyttig uddeling eller en
ikke-almennyttig uddeling.
Det foreslås, at bestyrelserne for
fondene m.v. endvidere skal indberette, om den enkelte uddeling
sker til fyldestgørelse af formål, der er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der
ikke er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige. Dette skal ses i sammenhæng med forslaget om,
at modtagere af ikke-almennyttige uddelinger fra fonde og
foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr.
1, 2 eller 4, alene skal medregne 80 pct. af
uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, mens modtagere af almennyttige uddelinger fra fonde og
foreninger omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr.
1, 2 eller 4, som udgangspunkt skal medregne hele
uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Det er derfor nødvendigt at kunne skelne mellem
uddelingerne.
Fondene vil skulle indberette uddelingerne i
TastSelv Erhverv, hvor der under eIndkomst vil være en
indtægtsart for uddelinger til ikke-almennyttige
formål, hvor 80 pct. af uddelingsbeløbet er
skattepligtigt og en indtægtsart for uddelinger, der er fuldt
skattepligtige.
Til nr.
2
Skattekontrollovens § 7 B, stk. 2, om
indberetning af rateuddelinger indeholder en henvisning til
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3. Det foreslås, at
henvisningen justeres som følge af den foreslåede
ophævelse af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, i
lovforslagets § 1, nr. 3.
Forslaget indebærer, at der fortsat skal
oplyses om de enkelte almennyttige fondsuddelingsrater på
raternes forfaldstidspunkt, når fonden eller foreningen har
valgt forfaldstidspunktet som fradragstidspunkt. Bestemmelsen vil
ikke længere omfatte ikke-almennyttige rateuddelinger, men
sådanne uddelinger vil ligeledes skulle oplyses på
raternes forfaldstidspunktet, hvor 80 pct. af
uddelingsbeløbet skal medregnes i modtagerens skattepligtige
indkomst.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i
kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i stk.
2, at ophævelsen af fradraget for ikke-almennyttige
uddelinger har virkning for uddelinger, hvor fonden eller
foreningen bliver retligt forpligtet til at foretage uddelingen den
5. oktober 2016 eller senere. Uddelingen anses for foretaget,
når der foreligger en retsgyldig forpligtelse for fonden
eller foreningen til at foretage uddelingen. Det vil sige det
tidspunkt, hvor fonden har afgivet bindende tilsagn om uddelingen
til modtageren. Dette svarer til udgangspunktet i
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk.
2, 1. pkt.
Det foreslås dog, at lovens
virkningsbestemmelse skal være anderledes for uddelinger, der
strækker sig over flere indkomstår, hvor fonden eller
foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, der
bliver stk. 2, har valgt, at der i stedet er fradrag for raterne
på forfaldstidspunktet. Hvis fonden eller foreningen har
truffet dette valg, vil loven have virkning for rater, der
forfalder den 5. oktober 2016 eller senere.
Det foreslås, at nedsættelsen af
beskatningen af modtagerne af uddelingerne skal have virkning for
de samme uddelinger.
Loven foreslås således at have
virkning fra fremsættelsen af nærværende
lovforslag, idet der vil være risiko for hamstring ved, at
fonde vil fremrykke ikke-almennyttige uddelinger med henblik
på at sikre fradrag for sådanne uddelinger, inden
fradragsretten bliver ophævet, hvis virkningstidspunktet
bliver fastsat til et senere tidspunkt. For at undgå den
heraf følgende nærliggende risiko for tab af et ikke
ubetydeligt beløb for statskassen er det nødvendigt,
at loven tillægges virkning allerede fra og med lovforslagets
fremsættelse.
EU-dommen af 17. september 2015, sag C-589/13,
F. E. Familienprivatstiftung Eisenstadt medfører, at Danmark
bagudrettet er forpligtet til at give fradrag for ikke-almennyttige
fondsuddelinger til personer, der ikke er skattepligtige af
uddelingen i Danmark.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens
§ 27, stk. 1, nr. 7, at der kan ske genoptagelse af
skatteansættelsen, når hidtidig praksis er endeligt
underkendt ved en dom. I disse tilfælde kan genoptagelse
foretages til gunst for den skattepligtige fra og med det
indkomstår, der har været til prøvelse i den
første sag, der resulterede i en underkendelse af praksis,
eller fra og med det indkomstår, der er påbegyndt, men
endnu ikke udløbet tre år forud for underkendelsen af
praksis.
Ligger indkomståret mere end 10 år
tilbage, vil genoptagelse dog være begrænset til 10
år som følge af forældelse af skattekravet, jf.
skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 4, om en absolut
forældelsesfrist på 10 år for krav afledt af
ekstraordinære ansættelsesændringer.
Det følger dermed af princippet i
skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, og § 34 a,
stk. 4, at EU-dommen fra september 2015 vil medføre, at der
kan ske genoptagelse af skatteansættelsen af fonde og
foreninger fra og med indkomståret 2004.
Det foreslås af ordensmæssige
hensyn i stk. 3, at fonde og foreninger
omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4,
skal have fradrag for ikke-almennyttige uddelinger i perioden fra
og med indkomståret 2004 til og med den 4. oktober 2016.
Fondens henholdsvis foreningens valg af fradragstidspunkt efter
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, der bliver stk. 2, er
afgørende for, om og i givet fald på hvilket
tidspunktet, der gives fradrag for flerårige uddelinger.
Afhængigt af valget kan der opnås fradrag, hvis fonden
m.v. blev retligt forpligtet i perioden, eller hvis raterne
forfaldt i perioden.
Det betyder, at der for perioden fra og med
indkomståret 2004 til og med den 4. oktober 2016 kan
opnås fradrag, selvom modtageren af uddelingerne ikke var
skattepligtig til Danmark af uddelingen. Fondene vil skulle anmode
om gentagelse af de tidligere indkomstår med henblik på
at opnå fradragene. Genoptagelsesanmodningen skal
fremsættes i overensstemmelse med skatteforvaltningslovens
§ 27, stk. 2, således at den fremsættes senest 6
måneder efter lovens ikrafftæden. I den forbindelse
bemærkes, at SKAT ikke vil være i besiddelse af
oplysninger om fondes tidligere uddelinger til personer, der ikke
var skattepligtige i Danmark af uddelingerne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | I fondsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 961 af 17. august 2015, som
ændret ved lov nr. 651 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | §
3. … Stk.
2. … | | | Stk. 3. Fonde
omfattet af § 1, nr. 1 og 4, kan anvende
realisationsprincippet ved opgørelsen af gevinst og tab
på porteføljeaktier, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 9. Fonden kan dog ikke anvende realisationsprincippet
på investeringsbeviser som nævnt i
aktieavancebeskatningslovens § 20, stk. 1, og
investeringsbeviser som nævnt i aktieavancebeskatningslovens
§ 20 A, hvis investeringsinstituttet er omfattet af
definitionen i aktieavancebeskatningslovens § 22, stk. 2 og 3.
Endvidere kan fonden ikke anvende realisationsprincippet på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, hvis
fonden i et indkomstår har anvendt lagerprincippet på
sådanne aktier. Det er en betingelse, at fonden anvender
realisationsprincippet på alle porteføljeaktier med de
undtagelser, der følger af 2. og 3. pkt. Hvis fonden i et
indkomstår har anvendt lagerprincippet på
porteføljeaktier, der ikke er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, bortfalder
fondens adgang efter 1. pkt. til at anvende realisationsprincippet
på porteføljeaktier. Adgangen efter 1. pkt. til at
anvende realisationsprincippet på porteføljeaktier,
der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet, er betinget af, at der sker
uddelinger for et beløb svarende til summen af den
skattepligtige indkomst før fradrag efter §§ 4 og
5 og indtægter, som i henhold til stk. 2 og § 10 ikke
skal medregnes til den skattepligtige indkomst. Hensættelser
omfattet af § 4, stk. 4, 8 og 9, og hensættelser til
konsolidering af fondskapitalen, der ikke overstiger 25 pct. af de
i indkomståret foretagne uddelinger til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, jf. § 4, stk. 1, sidestilles med uddelinger.
Uddelinger, hvor hensættelser benyttes, medregnes dog ikke.
Det er ikke et krav efter 6. pkt., at uddelingerne er
fradragsberettigede. Betingelsen i 6. pkt. anses for opfyldt, selv
om fonden har anvendt en del af indkomsten for det
pågældende indkomstår til betaling af
indkomstskat, jf. § 11, eller har anvendt en del af indkomsten
for det pågældende indkomstår til betaling af
skat til en fremmed stat, Færøerne eller
Grønland, som følge af at den fremmede stat,
Færøerne eller Grønland har indeholdt skat af
udbytte af aktier, renter eller royalty fra kilder dér. Hvis
fonden i et indkomstår ikke opfylder betingelsen i 6. pkt.,
eller hvis der i et indkomstår udløses beskatning
efter § 4, stk. 6 eller 8, af ubenyttede
hensættelsesbeløb hensat i indkomståret 2010
eller senere, anvendes lagerprincippet fra og med det
pågældende indkomstår på sådanne
aktier. Aktieavancebeskatningslovens § 24, stk. 3, 1. pkt.,
finder anvendelse ved skift fra realisationsprincippet til
lagerprincippet. | | 1. I § 3, stk. 3, 7. pkt., ændres
»§ 4, stk. 4, 8 og 9,« til: »§ 4, stk.
3, 7 og 8,«. 2. I § 3, stk. 3, 11. pkt., ændres
»§ 4, stk. 6 eller 8,« til: »§ 4, stk.
5 eller 7,«. | | | | §
4. … Stk.1. … | | | Stk. 2. Stk. 1
finder desuden anvendelse, såfremt uddeling sker til
fyldestgørelse af vedtægtsmæssige formål,
der ikke er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, når modtager af uddelingerne er skattepligtig
heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1 eller 2, eller
dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller 3,
selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller i henhold til
§ 1, nr. 1, 2 eller 4, i denne lov. 1. pkt. finder anvendelse,
selv om der er tale om gaver til en anden fond, som ikke medregnes
til denne fonds skattepligtige indkomst, jf. § 3, stk. 6,
medmindre der er tale om gensidige gaver mellem fondene. | | 3. § 4, stk. 2, ophæves. Stk. 3-10 bliver herefter stk. 2-9. | Stk. 3.
Uddelinger efter stk. 1 og 2 fradrages i den efter § 3
opgjorte indkomst på det tidspunkt, hvor fonden eller
foreningen er retligt forpligtet til at foretage uddelingen.
Uddelinger efter stk. 1, der strækker sig over flere
indkomstår, kan fonden eller foreningen dog fratrække
på det tidspunkt, hvor fonden eller foreningen er retligt
forpligtet til at foretage uddelingen, eller på de
tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder. Det én gang
valgte fradragstidspunkt efter 2. pkt. kan ikke ændres for
den konkrete uddeling. Stk.
4. … | | 4. I § 4, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 2,
1. pkt., udgår »og 2«. | Stk. 5.
Hensættelser som nævnt i stk. 4 skal være
benyttet i sin helhed inden 5 år efter udløbet af
hensættelsesåret. Skatteministeren fastsætter nærmere regler om
regnskabsmæssige krav til hensættelsen, herunder at
hvert års hensættelse indskydes på konto for sig
og udskilles effektivt fra fondens eller foreningens øvrige
midler. | | 5. I § 4, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 4,
1. pkt., i stk. 6, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., og i stk. 8, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »stk. 4« til:
»stk. 3«. | Stk. 6. Er en
hensættelse som nævnt i stk. 4 ikke benyttet i sin
helhed inden udløbet af den i stk. 5 nævnte frist,
medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et
tillæg af 5 pct. for hvert år fra
hensættelsesårets udløb og indtil fristens
udløb i den skattepligtige indkomst for
hensættelsesåret. Beløb, der i henhold til
§ 3, stk. 2, og § 10 ikke skulle medregnes i den efter
§ 3 opgjorte indkomst for hensættelsesåret,
efterbeskattes dog ikke. Stk. 7. Told- og
skatteforvaltningen kan i ganske særlige tilfælde
tillade, at hensættelsen anvendes efter udløbet af den
i stk. 5 nævnte frist. Stk. 8. Told- og
skatteforvaltningen kan desuden tillade, at fonde som nævnt i
§ 1, nr. 1 og 4, foretager hensættelser som nævnt
i stk. 4 til fyldestgørelse af kulturelle, men ikke
konkretiserede formål, uden at betingelsen i stk. 5 skal
være gældende. Ved dispensationen skal dog
fastsættes en frist for anvendelse af de hensatte
beløb på ikke over 15 år. Anvendes de hensatte
beløb til andet end de almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige kulturelle formål eller efter
den i dispensationen fastsatte frist, medregnes det ikke anvendte
hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for
hvert år fra hensættelsesårets udløb og
indtil udgangen af det år, hvori hensættelsen anvendes
eller fristen udløber, i den skattepligtige indkomst for
hensættelsesåret. | | 6. I § 4, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 5,
1. pkt., i stk. 7, der bliver stk. 6,
og i stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.
7, 1. pkt., ændres »stk. 5« til: »stk.
4«. | Stk. 9. Fonde og
foreninger, der for et indkomstår har foretaget
hensættelser efter stk. 4 eller 8, har efter udløbet
af fristen for indgivelse af selvangivelse adgang til inden for
lovens rammer at ændre disse hensættelser for helt
eller delvis at udligne den skattemæssige virkning af en
ændring af den selvangivne eller ansatte indkomst, jf. dog 4.
pkt. Meddelelse herom skal indsendes inden udløbet af
fristen for påklage af skatteansættelsen. Får
fonden eller foreningen helt eller delvis medhold ved påklage
eller sagens indbringelse for domstolene, tilbageføres i
samme omfang eventuelle efterfølgende hensættelser,
der er foretaget til udligning af den påklagede
ændring. 1. pkt. finder ikke anvendelse, såfremt
ændringen af den selvangivne eller den ansatte indkomst
medfører bøde efter skattekontrolloven. | | 7. I § 4, stk. 9, 1. pkt., der bliver stk. 8,
1. pkt., og i stk. 10, 1. pkt., der
bliver stk. 9, 1. pkt., ændres »stk. 4 eller 8«
til: »stk. 3 eller 7«. | Stk. 10.
Ændring af hensættelser efter stk. 4 eller 8 efter
udløbet af fristerne i stk. 9 kræver tilladelse fra
told- og skatteforvaltningen. Skatterådet kan fastsætte
nærmere regler for told- og skatteforvaltningens
udøvelse af kompetencen efter 1. pkt. | | 8. I § 4, stk. 10, 1. pkt., der bliver stk.
9, 1. pkt., ændres »stk. 9« til: »stk.
8«. | | | | § 9. Ved
opgørelsen af indkomst efter § 8 kan de i § 1, nr.
3, nævnte foreninger foretage fradrag for dispositioner som
nævnt i § 4, stk. 1 og 4, samt § 5, stk. 2, jf.
stk. 3. § 4, stk. 3, 5, 6, 7 og 9, finder tilsvarende
anvendelse på de her nævnte foreninger. Stk.
2… | | 9. I § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1 og 4,« til: »§ 4, stk. 1
og 3,«. 10. I § 9, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 4, stk. 3, 5, 6, 7 og 9,« til: »§ 4,
stk. 2, 4, 5, 6 og 8,«. | §
15. … Stk.
2. … | | | | | | Stk. 3. Fonde,
som nævnt i § 1, nr. 1 og 4, 1) … 2) der driver offentligt tilgængelige
museer, og som har opnået tilladelse efter § 4, stk. 8,
til uden begrænsninger at foretage hensættelser til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
kulturelle formål, kan i stedet for selvangivelse indgive
erklæring om, at overskuddet udelukkende anvendes til museets
formål, 3) … | | 11. I § 15, stk. 3, nr. 2, ændres
»§ 4, stk. 8,« til: »§ 4, stk.
7,«. | | | | § 22. Har en
fond eller forening foretaget henlæggelser som nævnt i
selskabsskattelovens § 3, stk. 3, jf. samme lovs § 3,
stk. 2, og § 1, stk. 1, nr. 6, skal henlæggelserne
være benyttet i deres helhed til et eller flere
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål inden 5 år efter udløbet af det
indkomstår, der ligger til grund for skatteansættelsen
for det indkomstår, hvori fonden eller foreningen
første gang beskattes efter fondsbeskatningsloven. § 4,
stk. 6, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse på
hensættelser som nævnt i 1. pkt. Det samme gælder
§ 4, stk. 7, for så vidt angår forlængelse
af fristen for anvendelse af hensættelser. | | 12. I § 22, 2. pkt., ændres
»§ 4, stk. 6, 1. pkt.,« til: »§ 4, stk.
5, 1. pkt.,«. 13. I § 22, 3. pkt., ændres
»§ 4, stk. 7,« til: »§ 4, stk.
6,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7 V. For
modtagere af uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg
fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder,
jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., udskydes
beskatningstidspunktet for uddelingen tilsvarende. | | 1. I § 7 V ændres »§ 4, stk.
3, 2. pkt.,« til: »§ 4, stk. 2, 2.
pkt.,«. 2. I § 7 V indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger m.v. omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal
alene medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når
uddelingen sker til fyldestgørelse af formål, der ikke
er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved uddelinger
fra tilsvarende fonde og foreninger, som er hjemmehørende i
udlandet, er skattepligtigt uden fritagelse i det land, hvor den er
hjemmehørende, og ikke har fradrag for uddelingen.
Uddelinger, der strækker sig over flere indkomstår,
medregnes i den skattepligtige indkomst, når de enkelte rater
forfalder.« | | | | | | § 3 | | | | | | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret senest ved § 12 i lov nr. 652 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 7 B.
Bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter
fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven, skal
hver måned foretage indberetning til indkomstregisteret, jf.
§§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister, om
størrelsen af uddelinger foretaget i en kalendermåned
for hver enkelt modtager. | | 1. I § 7 B, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Bestyrelser for fonde og foreninger,
der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, skal for hver
enkelt modtager indberette, om uddelingen foretages til
fyldestgørelse af formål, der er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, eller til fyldestgørelse af formål, der
ikke er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige.« | | | | Stk. 2.
Oplysning om uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg
fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder,
jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., gives told-
og skatteforvaltningen for de kalendermåneder, hvor raterne
forfalder. Stk.
3-5. … | | 2. I § 7 B, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 3, 2. pkt.,« til: »§ 4, stk.
2, 2. pkt.,«. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 2. Loven
har virkning for uddelinger, hvor fonden eller foreningen bliver
retligt forpligtet til at foretage uddelingen den 5. oktober 2016
eller senere. Loven har dog virkning for uddelinger, der
strækker sig over flere indkomstår, når raterne
forfalder den 5. oktober 2016 eller senere, hvis fonden eller
foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, der
bliver stk. 2, har valgt dette fradragstidspunkt for sådanne
uddelinger. Stk. 3. Fonde og
foreninger m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk.
1, nr. 1, 2 eller 4, kan foretage fradrag for uddelinger, hvor
fonden eller foreningen blev retligt forpligtet til at foretage
uddelingen fra og med indkomståret 2004 til og med den 4.
oktober 2016, og som er sket til fyldestgørelse af
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, selvom modtageren af uddelingerne ikke var
skattepligtig heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1
eller 2, dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller 3,
selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4. Hvis
fonden eller foreningen efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
3, der bliver stk. 2, har valgt fradrag for uddelinger, der
strækker sig over flere indkomstår, når raterne
forfalder, kan der i stedet foretages fradrag for rater, der
forfaldt fra og med indkomståret 2004 til og med den 4.
oktober 2016, og som er sket til fyldestgørelse af
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, selvom modtageren af uddelingerne ikke var
skattepligtig heraf i henhold til kildeskattelovens §§ 1
eller 2, dødsboskattelovens § 1, stk. 2 eller 3,
selskabsskattelovens §§ 1 eller 2 eller
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4. |
|