Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. april 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 18. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring i
forbindelse med fremsættelsen, og skatteministeren sendte den
5. oktober 2016 dette udkast til udvalget. Den 14. november 2016
sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Industriens Fond,
KFI Erhvervsdrivende Fond,
KPMG Acor Tax og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har KFI Erhvervsdrivende Fond
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
samrådsspørgsmål til skatteministeren, som denne
har besvaret i et samråd den 8. december 2016.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
1-10 og forventes at besvare spørgsmål 11 inden 2.
behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og til ændringsforslagene ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
undertitlen ændres »Ophævelse« til:
»Justering«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Fonde, hvis formål er at
betrygge og forbedre kårene for medarbejdere m.v., jf.
ligningslovens § 14 F, kan i den efter § 3 opgjorte
indkomst foretage fradrag for uddelinger til sådanne
formål.««
[Hjælpe- og
understøttelsesfonde har fortsat fradrag for uddelinger til
medarbejdere m.v.]
Til § 2
3) I
nr. 2 indsættes i den indledende
tekst efter »stk. 2«: »og 3«, og som stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger m.v. omfattet af
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal
ikke medregne uddelinger, som sker til fyldestgørelse af
formål, der ikke er almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige, når fonden og modtageren er
koncernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31 C. 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse ved uddelinger fra tilsvarende fonde
og foreninger, som er hjemmehørende i EU eller EØS,
som er skattepligtige uden fritagelse i det land, hvor de er
hjemmehørende, og som ikke har fradrag for
uddelingen.«
[Ikkealmennyttige fondsuddelinger
gøres skattefrie for datterselskaber]
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 7 V, stk. 2, indsættes som 4. pkt.:
»1.-3. pkt. finder ikke anvendelse
for uddelinger omfattet af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1,
2. pkt.«
[Fuld beskatning af en uddeling,
når der er fradrag for uddelingen i fonden]
Til § 4
5) I
stk. 1 ændres »1. januar
2017« til: »1. juli 2017«.
[Udskudt ikrafttræden]
6) I
stk. 2 indsættes som 3. pkt.:
»Uanset 1. og 2. pkt. vil fonden
eller foreningen i det indkomstår, hvori 5. oktober 2016
indgår, kunne foretage fradrag for uddelinger til
fyldestgørelse af formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, i det omfang indkomstårets samlede uddelinger
ikke overstiger de i indkomståret 2014 foretagne uddelinger
til fyldestgørelse af formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige.«
[Alternativ opgørelse af
fradraget for ikkealmennyttige uddelinger]
7) Som
stk. 4-6 indsættes:
»Stk. 4.
Genoptagelse af skatteansættelsen efter stk. 3 påvirker
ikke fondens mulighed for at anvende realisationsprincippet
på porteføljeaktier, der er optaget til handel
på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.
Stk. 5. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomstårene 2016 og 2017 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2016 og 2017, der følger af
ændringerne i ligningslovens § 7 V, stk. 2, som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 2.
Stk. 6. Den
beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter
stk. 5 fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren
på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2016, der foreligger pr. 1. maj 2018, og
vedrørende indkomståret 2017, der foreligger pr. 1.
maj 2019.«
[Realisationsbeskatning af
porteføljeaktier og neutralisering af virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås
ændret, som følge af at det i ændringsforslag
nr. 2 foreslås, at fondsuddelinger fra hjælpe- og
understøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14 F,
også fremover skal være fradragsberettigede.
Til nr. 2
Ved opgørelsen af en arbejdsgivers
skattepligtige indkomst kan bidrag til en fond, hvis formål
er at betrygge eller forbedre kårene for personer, der er
eller har været ansat i arbejdsgiverens virksomhed, eller
deres pårørende, fradrages, jf. ligningslovens §
14 F.
Sådanne hjælpe- og
understøttelsesfonde, der omfattes af fondsbeskatningsloven,
har efter den gældende bestemmelse i fondsbeskatningslovens
§ 4, stk. 2, fradrag for uddelinger til
vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i
Danmark heraf. Det er i lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne
uddelinger ophæves.
Det foreslås, at fondsuddelinger fra
hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis formål er
at betrygge og forbedre kårene for nuværende eller
tidligere medarbejdere samt deres pårørende, jf.
ligningslovens § 14 F, også fremover skal være
fradragsberettigede.
Med ændringsforslaget vil
uddelingerne være fradragsberettigede, uanset om modtageren
er skattepligtig af uddelingerne.
Der vil fortsat ikke være fradrag for
hensættelser til sådanne uddelinger efter
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, 8 eller 9, eller for
hensættelser til konsolidering efter fondsbeskatningslovens
§ 5.
Til nr. 3
Det følger af selskabsskattelovens
§ 31 D, at f.eks. et datterselskab ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst ikke skal medregne tilskud fra et
moderselskab, når der mellem moder- og datterselskabet
eksisterer en forbindelse som nævnt i selskabsskattelovens
§ 31 C. Det vil sige, at moderselskabet har bestemmende
indflydelse over datterselskabet.
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
2, har fonde fradrag for uddelinger til vedtægtsmæssige
formål, der ikke er almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige, når modtageren af uddelingen
er skattepligtig i Danmark heraf. Det vil sige, at fonde har
fradrag for ikkealmennyttige uddelinger til f.eks. datterselskaber.
Det er i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at
adgangen til fradrag for sådanne uddelinger
ophæves.
Det foreslås, at datterselskaber, der
modtager ikkealmennyttige uddelinger fra moderfonde og
moderforeninger m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1,
stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal være skattefrie af
uddelingerne. Det er en forudsætning, at moderfonden og
datterselskabet (modtageren) er koncernforbundne efter
selskabsskattelovens § 31 C, hvilket betyder, at fonden skal
have bestemmende indflydelse (typisk mere end 50 pct. af
stemmerettighederne) i datterselskabet.
Dette svarer til de regler, der
gælder for tilskud mellem moderselskaber og datterselskaber i
selskabsskattelovens § 31 D.
Det foreslås, at uddelinger fra
tilsvarende moderfonde og moderforeninger, som er
hjemmehørende i EU eller EØS, ligeledes skal
være skattefrie for datterselskabet. Det vil ligesom i
ligningslovens § 7 V, stk. 2, om medregning af 80 pct. af
uddelingsbeløbet fra udenlandske fonde være en
forudsætning, at fonden er skattepligtig uden fritagelse i
det land, hvor den er hjemmehørende, og at fonden ikke har
fradrag for uddelingen.
Forslaget indebærer således, at
der skattemæssigt ikke er forskel på, hvorvidt tilskud
til et datterselskab ydes af et moderselskab eller af en
moderfond.
Til nr. 4
Personer, der er skattepligtige til
Danmark, og som modtager fondsuddelinger fra hjælpe- og
understøttelsesfonde, hvis formål er at betrygge og
forbedre kårene for nuværende eller tidligere
medarbejdere eller deres pårørende, jf. ligningslovens
§ 14 F, skal efter gældende regler medregne hele
uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Det foreslås, at modtagere, der er
skattepligtige til Danmark, som hidtil skal medregne hele
uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, når der er tale om fondsuddelinger fra
hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis formål er
at betrygge og forbedre kårene for nuværende eller
tidligere medarbejdere eller deres pårørende, jf.
ligningslovens § 14 F.
Forslaget skal ses i sammenhæng med,
at hjælpe- og understøttelsesfonde fortsat vil have
fradrag for uddelinger til formål, der har til hensigt at
betrygge og forbedre kårene for nuværende eller
tidligere medarbejdere samt deres pårørende. Derfor
ses der ikke at være grundlag for, at modtagerne af
sådanne uddelinger kun skal medregne 80 pct. af
uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Det vil sige, at forslaget indebærer,
at modtagere, der er skattepligtige til Danmark af uddelinger fra
hjælpe- og understøttelsesfonde, jf. ligningslovens
§ 14 F, som hidtil vil skulle medregne hele beløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Til nr. 5
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2017 i stedet for den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet den 1.
juli 2017 er i overensstemmelse med regeringens
målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller
den 1. juli.
Den senere ikrafttræden af loven skal
ses i sammenhæng med, at det i forbindelse med besvarelsen af
spørgsmål 1 til lovforslaget blev tilkendegivet, at
Skatteministeriet var i dialog med KFI Erhvervsdrivende Fond med
henblik på at afdække mulighederne for på en
holdbar måde at undgå utilsigtede virkninger af
lovforslaget.
Problemstillingen vedrører fonde,
der driver erhvervsmæssig virksomhed i fonden, og som
foretager uddelinger, der understøtter fondens
erhvervsmæssige formål. Sådanne uddelinger kan
bl.a. ske i form af såkaldte »indirekte
uddelinger«.
Civilretligt er indirekte uddelinger
beskrevet i Erhvervsstyrelsens vejledning om uddelinger, som er
udarbejdet efter den nye lov om erhvervsdrivende fonde. Det
fremgår af vejledningen, at »Uddelinger kan foretages
på en indirekte måde, eksempelvis uden at der formelt
sker overførsel af kontanter eller et formuegode, men hvor
en given disposition er forbundet med et gaveelement. Det vil sige
tilfælde, hvor fonden stadig har aktivet, men f.eks. giver
brugsretten til en tredjepart.« Indirekte uddelinger kan
f.eks. ydes i form af lån på favorable vilkår,
hvor den aftalte rente på lånet er mindre end
markedsrenten, eller i form af en favorabel husleje, hvor den
aftalte husleje er lavere end markedslejen. Erhvervsstyrelsen har
således slået fast, at f.eks. lån på
favorable vilkår eller udlejning til nedsat husleje
civilretligt skal behandles som en uddeling. Det bemærkes, at
»indirekte uddelinger« ikke må forveksles med det
skatteretlige begreb »interne uddelinger«.
Som udgangspunkt vil der være en
sammenhæng mellem civilretten og skatteretten, men der kan
være forskel. Der vil eksempelvis ikke nødvendigvis
være en sammenhæng mellem de udgifter, der
skattemæssigt er fradragsberettigede, og de udgifter, som
også regnskabsmæssigt kan fradrages. Skatteretten
opererer således med et driftsomkostningsbegreb, som ikke i
alle aspekter er sammenfaldende med de regnskabsmæssige
begreber.
Skattemæssigt vil det være
nødvendigt at sondre mellem driftsomkostninger, der er
fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, og
uddelinger, der efter lovforslaget ikke skal være
fradragsberettigede, medmindre der er tale om almennyttige
uddelinger. Denne sondring vil bero på en konkret vurdering
af udgiftens karakter og af dens tilknytning til fondens
virksomhed.
Det følger af fondsbeskatningsloven,
at fonde med enkelte undtagelser opgør den skattepligtige
indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler for
aktieselskaber. Fonde kan derfor ligesom selskaber foretage fradrag
for omkostninger, der er anvendt til at erhverve, sikre og
vedligeholde indkomsten. Om en civilretlig »indirekte
uddeling« skal anses for at være en skatteretlig
driftsomkostning, beror på en konkret vurdering.
Ved uddelinger forstås den
disposition, hvorved fonden rent faktisk varetager sine
formål. Driftsomkostninger er derimod de udgifter, der
afholdes for at sikre eller muliggøre, at fonden kan
varetage sine formål ifølge vedtægterne. For at
en fond m.v. kan fradrage en afholdt udgift som en
driftsomkostning, skal der, ligesom for selskaber, være en
mere eller mindre direkte forbindelse med den indkomstskabende
aktivitet. En udgift, der er afholdt som led i driften af fonden,
vil derfor kunne fradrages eller gøres til genstand for
skattemæssig afskrivning.
Der vil eksempelvis kunne være tale
om en fradragsberettiget driftsomkostning, hvis en fond giver rabat
til en uafhængig kunde, når rabatten har en direkte
forbindelse til fondens driftsvirksomhed og fonden selv har en
indkomstskabende interesse i at afholde udgiften. Fonden kan f.eks.
have en driftsmæssig interesse i at give rabatten med henblik
på at sikre kundeforholdets fortsatte eksistens.
Hvis en rabat anses for at være en
driftsomkostning, vil den skattemæssige konsekvens
være, at fonden indtægtsfører den modtagne
betaling, mens kunden kan fradrage den foretagne betaling. I givet
fald ses der således skattemæssigt bort fra rabatten.
Hvis der derimod er tale om en uddeling, vil fonden skulle
indtægtsføre markedsprisen, mens modtageren vil
være skattepligtig af en gave svarende til rabatten.
Lovforslaget vil medføre, at alene 80 pct. af værdien
af rabatten vil skulle medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Til nr. 6
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk.
2, har fonde omfattet af fondsbeskatningsloven fradrag for
uddelinger til vedtægtsmæssige formål, der ikke
er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i
Danmark heraf. Det er i lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne
uddelinger ophæves. Efter bestemmelsen i lovforslagets §
4, stk. 2, har loven virkning for uddelinger, hvor fonden eller
foreningen bliver retligt forpligtet til at foretage uddelinger den
5. oktober 2016 eller senere.
Det
foreslås, at fonde og foreninger i indeværende
indkomstår får mulighed for at kunne foretage fradrag
for ikkealmennyttige uddelinger, som fonden foretager efter den 5.
oktober 2016. Dette vil gælde, uanset om modtageren er
skattepligtig i Danmark af uddelingen eller ej. Fradraget vil dog
være maksimeret, således at de ikkealmennyttige
uddelinger foretaget i indeværende indkomstår ikke kan
overstige de ikkealmennyttige uddelinger, som fonden foretog i
indkomståret 2014.
Herved sikres
det i nogen grad, at fonde og foreninger, der inden lovforslagets
fremsættelse den 5. oktober 2016 har truffet beslutning om en
uddelingsramme for årets ikkealmennyttige uddelinger, men
hvor fonden endnu ikke er blevet retligt forpligtet til at foretage
uddelingerne, har fradrag for årets ikkealmennyttige
uddelinger.
Til nr. 7
Det er efter fondsbeskatningslovens §
3, stk. 3, en forudsætning for realisationsbeskatning af
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, at
uddelinger, hensættelser og skattebetaling svarer til fondens
skattepligtige indkomst med tillæg af skattefrie udbytter
m.v.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 4, stk. 3, vil kunne indebære, at fonde
ikke kan opfylde betingelserne, hvis fondene som følge af
EU-dommen opnår en nedsættelse af beskatningen i et
tidligere indkomstår.
Det foreslås på den baggrund i
stk. 4, at genoptagelse af skatteansættelsen efter
lovforslagets § 4, stk. 3, ikke skal påvirke fondes
mulighed for at anvende realisationsprincippet på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, jf.
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse sikrer
herved, at EU-dommen ikke utilsigtet indebærer, at fonde
mister adgangen til realisationsbeskatning, når fonden
anmoder om genoptagelse af skatteansættelsen med henblik
på at få tilbagebetalt skat, der er opkrævet
på et forkert grundlag som følge af EU-dommen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5
indebærer, at de økonomiske virkninger for den
personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af
lovforslaget for indkomståret 2016 og 2017 neutraliseres, for
så vidt angår de kommuner, der for 2016 og/eller 2017
har valgt at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for indkomstårene
2016 og 2017 sker med baggrund i aktstykke 147
(folketingsåret 2014-15, 2. samling), tiltrådt af
Finansudvalget den 10. juli 2015, og aktstykke 133
(folketingsåret 2015-16), tiltrådt af Finansudvalget
den 23. juni 2016, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2016 og 2017 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det
fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2016 og 2017
neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Den
foreslåede bestemmelse i stk. 6 fastlægger, at
efterreguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende
kommuner for 2016 og 2017 efter stk. 5, herunder også
kirkeskatten, opgøres i henholdsvis 2018 og 2019.
Efterreguleringen afregnes i henholdsvis 2019 og 2020.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Kristian Hegaard (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8?? |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 27
Bilagsnr. | Titel | 1 | Orientering om, at lovforslaget er sendt i
høring | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 4 | Henvendelse af 14/11-16 fra KFI
Erhvervsdrivende Fond | 5 | Henvendelse af 16/11-16 fra KPMG Acor
Tax | 6 | Henvendelse af 17/11-16 fra KPMG Acor
Tax | 7 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | Henvendelse af 8/12-16 fra PwC | 11 | Henvendelse af 9/12-16 fra KPMG Acor
Tax | 12 | Meddelelse om udskudt
betænkningsafgivelse | 13 | Henvendelse af 8/3-17 fra KPMG Acor
Tax | 14 | Henvendelse af 20/3-17 fra Industriens
Fond | 15 | Revideret udkast til tidsplan over
udvalgets behandling af lovforslaget | 16 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 27
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/11-16 fra KFI Erhvervsdrivende Fond, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/11-16 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/11-16 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om at tilsende talepapir fra
samrådet den 8. december 2016 om lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan de foreslåede
ændringer i de af ministeren fremsatte ændringsforslag
vil påvirke provenuskønnet i lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorfor de provenuskøn, der
er fremlagt i lovforslaget, og de beregninger, som f.eks.
Finansrådet og FSR har fremlagt i høringssvarene,
kommer til så forskellige resultater og konklusioner ved den
foreslåede ordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/12-16 fra PwC, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/12-16 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/3-17 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/3-17 fra Industriens Fond, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm., om ændringsforslaget om
udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet, jf. bilag 16, har
nogen betydning for det samlede provenuskøn samt for de
beregningseksempler, som Finansrådet og FSR fremsendte i
deres oprindelige høringssvar, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
27
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om at redegøre
for den del af lovforslaget, der handler om tilbageførsel af
merprovenuet fra skærpelsen af fondsbeskatningen ved
nedsættelse af beskatningen af uddelingsmodtagerne, til
skatteministeren |
|