Fremsat den 5. oktober 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven,
ligningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love1)
(Implementering af ændringsdirektiver
vedrørende automatisk udveksling af skatteafgørelser
og land for land-rapportering, skærpede
»colabøder«, ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter og ophævelse af krav om dansk statsborgerskab
for modtagelse af skattefrie udetillæg m.v.)
§ 1
I chokoladeafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 5. september 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, 1. og 2. pkt., ændres
»§ 12« til: »§ 12, stk. 1-7«.
§ 2
I spiritusafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 947 af 20. december 1999,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 31, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, 1. og 2. pkt., ændres
»§ 20, stk. 1 eller 4-10« til: »§ 20,
stk. 1 eller 4-9«.
§ 3
I tobaksafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 379 af 1. april 2014, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1174 af 5. november 2014, § 28 i lov
nr. 1532 af 27. december 2014 og § 13 i lov nr. 1888 af 29.
december 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 25, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, 1. og 2. pkt., ændres
»§ 18, stk. 1-3, 5 og 7-10« til: »§ 18,
stk. 1-3, 5 og 7-9«.
§ 4
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29. december 2015,
§ 2 i lov nr. 428 af 18. maj 2016 og § 8 i lov nr. 652 af
8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 4, ændres
»danske statsborgere, som« til: »personer,
som«, og »er danske statsborgere, og de«
udgår.
2. I
§ 62 D, stk. 3, og § 88, stk. 2, indsættes efter
»Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«.
§ 5
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 7, nr. 15, 1. pkt., ændres
»danske statsborgere« til: »personer«.
2. I
§ 16 H, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af
9. december 2014«: », Rådets direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 og Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016«.
§ 6
I lov om lån til betaling af
ejendomsskatter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1112 af 30.
august 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 4, nr. 1, udgår
»har fast bopæl her i landet og«.
2. I
§ 1 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Det er en betingelse for ydelse af lån i henhold til stk. 1,
at ejeren eller dennes ægtefælle er omfattet af
kildeskattelovens § 1 eller er hjemmehørende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i
Grønland, hvor told- og skatteforvaltningen gennem
administrativt samarbejde med skattemyndighederne kan indhente
oplysninger om ejerens eller dennes ægtefælles
indkomstforhold, jf. stk. 4, nr. 1.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
3. I
§ 1, stk. 7, 1. pkt., der bliver
stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 1-6« til:
»stk. 1-7«.
4. I
§ 4, stk. 1, og § 5, stk. 2, ændres »stk.
7« til: »stk. 8«.
§ 7
I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1883 af 29. december 2015,
§ 5 i lov nr. 1884 af 29. december 2015 og § 9 i lov nr.
1888 af 29. december 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 15 C, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af
9. december 2014«: », Rådets direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 og Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016«.
§ 8
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 118 af 7. februar 2012,
§ 1 i lov nr. 1884 af 29. december 2015 og senest ved § 4
i lov nr. 430 af 18. maj 2016, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF, EU-Tidende 2011, nr.
L 64, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet,
EU-Tidende 2014, nr. L 359, side 1, og som senere ændret ved
Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2015, nr. L 332, side 1, og
Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 om ændring
af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk
automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2016, nr. L 146, side
8.«
2. I
§ 11, stk. 1, nr. 1, og § 11 A, stk. 2, nr. 4, indsættes
efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«.
§ 9
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. § 4, nr. 1,
og § 5, nr. 1, har virkning fra og med indkomståret
2017.
Stk. 3. § 6 har
virkning for lån, der ydes til betaling af ejendomsskatter
m.v. vedrørende skatteåret 2017 og følgende
skatteår.
Stk. 4. § 8, nr. 2,
har, for så vidt angår Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016, virkning fra og med den 5. juni
2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
formål og baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 3.1. | Automatisk udveksling
af skatteafgørelser og land for
land-rapportering | | | 3.1.1. | Gældende
ret | | | 3.1.2. | Lovforslaget | | 3.2. | Skærpede
»colabøder« | | | 3.2.1. | Gældende
ret | | | 3.2.2. | Lovforslaget | | 3.3. | Bopælskrav ved
indefrysning af ejendomsskat | | | 3.3.1. | Gældende
ret | | | 3.3.2. | Lovforslaget | | 3.4. | Ophævelse af
krav om dansk statsborgerskab for modtagelse af skattefrie
udetillæg m.v. og for fuld skattepligt ved udstationering for
den danske stat m.v. | | | 3.4.1. | Gældende
ret | | | 3.4.2. | Lovforslaget | 4. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 5. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | Miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 12. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen foreslår med lovforslaget at
gennemføre en række ændringer og tilpasninger i
skattelovgivningen, som skal understøtte indsatsen mod
skatteunddragelse og ulovlig handel med bl.a. slik, øl og
vin.
Lovforslaget indeholder således
implementering af ændringsdirektiver vedrørende
automatisk udveksling af skatteafgørelser og land for
land-rapportering, som indebærer åbenhed og
gennemsigtighed på tværs af grænserne i EU.
Regeringen har desuden indgået en aftale
med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om at fordoble »colabøderne«.
Lovforslaget indeholder nogle lovtekniske ændringer, der
harmoniserer bødebestemmelserne i de enkelte love, og i
denne forbindelse indeholder lovforslaget en tilkendegivelse om
fordobling af bøderne.
Derudover indeholder lovforslaget
ophævelse af bopælskravet i relation til lån til
betaling af ejendomsskatter m.v., så betingelserne for at
opnå lån er forenelige med EU-retten.
Endelig foreslås det at ophæve
kravet om dansk statsborgerskab for modtagelse af skattefrie
udetillæg m.v. og for fuld skattepligt ved udstationering for
den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige
institutioner m.v., så reglerne fremover gælder
generelt uafhængigt af statsborgerskab.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Lovforslaget har til formål at
gennemføre ændringer og tilpasninger af en række
forskellige love, som skal understøtte indsatsen mod
skatteunddragelse og ulovlig handel med bl.a. slik, øl og
vin.
For det første foreslås det at
indføre regler for et omfattende og effektivt administrativt
samarbejde mellem medlemsstaternes skatteadministrationer.
Målet med forslaget er at sikre, at oplysninger om
grænseoverskridende forhåndstilsagn og
forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger automatisk
bliver udvekslet mellem medlemsstaterne, når betingelserne
herfor er opfyldt. På den måde vil medlemsstaterne
være i besiddelse af de oplysninger, der er nødvendige
for, at de kan beskytte deres skattegrundlag. Dette er baseret
på princippet om, at det er de andre medlemsstater, som er
bedst placeret til at vurdere den potentielle indvirkning og
relevansen af sådanne afgørelser end den medlemsstat,
som giver afgørelsen. I relevante tilfælde kan
medlemsstaterne, der modtager informationen, anmode om mere
detaljerede oplysninger.
Disse grænseoverskridende
forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte
prisfastsættelsesordninger vil kunne påvirke
skattegrundlaget i mere end en medlemsstat, hvorfor en obligatorisk
automatisk udveksling effektivt vil kunne sikre gennemsigtighed
på skatteområdet i kampen mod grænseoverskridende
skatteunddragelse.
Implementering af Rådets direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 om ændring af direktiv
2011/16/EU, for så vidt angår automatisk udveksling af
skatteoplysninger på beskatningsområdet,
gennemfører obligatorisk automatisk udveksling af
skatteafgørelser. Implementeringsfristen er den 31. december
2016, hvorefter de nye regler om udveksling af
skatteafgørelser skal anvendes fra den 1. januar 2017.
Tilsvarende har lovforslaget til formål
at sikre gennemsigtighed for multinationale koncerner med henblik
på at bekæmpe grænseoverskridende
skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning ved at
indføre regler om, at multinationale koncerner med en
konsolideret omsætning på 750 mio. euro (5,6 mia. kr.)
eller derover pålægges en pligt til at foretage land
for land-rapportering indeholdende relevante oplysninger om bl.a.
omsætning og betalt selskabsskat. Herefter
pålægges en medlemsstats skattemyndigheder pligt til at
udveksle land for land-rapporterne med de øvrige
medlemsstater.
Direktivet bygger på en OECD-standard,
der allerede er gennemført i dansk ret. Danske virksomheder
er således allerede underlagt krav om at foretage land for
land-rapportering, hvorfor implementeringen af Rådets
direktiv 2016/881/EU ikke pålægger erhvervslivet nye
byrder.
Land for land-rapportering indføres ved
at gennemføre Rådets direktiv 2016/881/EU om
ændring af direktiv 2011/16/EU om obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i dansk
ret. Direktivet blev med enstemmighed vedtaget den 25. maj
2016.
For det andet ønsker regeringen at
sende et klart signal om, at afgiftsunddragelse i forbindelse med
illegal handel med bl.a. slik ikke vil blive tolereret. Selvom SKAT
fortsætter den målrettede kontrol, er der behov for
andre tiltag på området. Regeringen har derfor
indgået en aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om, at bødeniveauet for de
såkaldte »colabøder« skal fordobles.
Baggrunden for aftalen er, at SKAT i foråret 2016
offentliggjorde en undersøgelse af illegal indførsel
og handel med chokolade og sukkervarer, hvor konklusionen var, at
problemet ikke er mindsket trods en øget indsats. Som
opfølgning herpå indeholder lovforslaget nogle
lovtekniske ændringer, der harmoniserer
bødebestemmelserne i de enkelte love, og i denne forbindelse
indeholder lovforslaget en tilkendegivelse om, at det er et
politisk ønske, at bøderne skal fordobles i forhold
til det normale bødeniveau, som er fastlagt ved
domstolspraksis.
Lovforslaget har desuden til formål at
gennemføre en række andre tilpasninger af lovgivningen
på skatteområdet.
Det foreslås, at bopælskravet i
relation til lån til betaling af ejendomsskatter
(indefrysningsordningen) ophæves, så ordningen
også omfatter pensionister m.v. med fast bopæl i
udlandet, hvis de ejer en ejendom i Danmark, hvis betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt. Af kontrolmæssige grunde
vil det være en betingelse, at der gennem administrativt
samarbejde med skattemyndigheder i andre lande kan indhentes
oplysninger om ejerens eller ægtefællens
indkomstoplysninger til brug for behandling af ansøgningen
om lånet. Forslaget skal sikre, at reglerne er forenelige med
EU-retten. En tilsvarende ændring af reglerne for nedslag i
ejendomsværdiskatten for pensionister m.v. blev
gennemført ved lov nr. 1347 af 3. december 2013.
Derudover har lovforslaget til formål at
sikre en skattemæssig ligebehandling af danske og udenlandske
statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for riget af den
danske stat m.v. Det sker ved at ændre reglerne for
modtagelse af skattefrie udetillæg m.v. og for fuld
skattepligt ved udstationering for den danske stat m.v.,
således at reglerne fremover gælder generelt
uafhængigt af statsborgerskab. Den del af lovforslaget, der
ophæver betingelsen om dansk statsborgerskab for at kunne
modtage skattefrie udetillæg m.v., har i forhold til
EU/EØS-borgere til formål at sikre, at reglerne er
forenelige med EU-retten.
3. Lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Automatisk
udveksling af skatteafgørelser og land for
land-rapportering
3.1.1. Gældende ret
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15.
februar 2011 om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF blev implementeret i dansk ret ved lov nr. 118 af
7. februar 2012. Efterfølgende blev direktivet ændret
ved Rådets direktiv 2014/107/EU om ændring af direktiv
2011/16/EU, for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.
Ændringsdirektivet blev implementeret i dansk ret ved lov nr.
1884 af 29. december 2015. Implementeringen af hoveddirektivet samt
ændringsdirektivet 2014/107/EU er gennemført i
skattekontrollovens § 11, stk. 1, hvorefter SKAT afgiver
oplysninger til og modtager oplysninger fra de kompetente
myndigheder i fremmede stater efter direktivet.
Skattekontrollovens § 11, stk. 1,
indeholder hjemmel til, at SKAT udveksler oplysninger med
udenlandske skattemyndigheder. Bestemmelsen omhandler både
SKATs modtagelse af oplysninger fra udlandet og SKATs afgivelse af
oplysninger til udlandet. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng
med skattekontrollovens § 8 Y, der indeholder hjemmel til
indhentelse af oplysninger med henblik på afgivelse heraf til
udenlandske skattemyndigheder. Skattekontrollovens § 11, stk.
1, giver hjemmel til udveksling af oplysninger efter direktivet om
administrativt samarbejde (direktiv 2011/16/EU med
efterfølgende ændringer). Den giver endvidere hjemmel
til udveksling af oplysninger efter indgåede
dobbeltbeskatningsoverenskomster og administrativt indgåede
aftaler om administrativ bistand i skattesager.
Yderligere indeholder kildeskattelovens §
62 D, stk. 3, og § 88, stk. 2, ligningslovens § 16 H,
stk. 2, og pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 1,
henvisninger til Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar
2011 om administrativ samarbejde på beskatningsområdet
og om ophævelse af direktiv 77/799/EØF.
3.1.2. Lovforslaget
Ændringer foretaget ved Rådets
direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 og Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016 om ændring af direktiv 2011/16/EU
for så vidt angår automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet skal implementeres i dansk ret,
idet skattekontrollovens § 11, stk. 1, ikke rummer de senere
ændringer til hoveddirektivet om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet.
Det foreslås, at der i
skattekontrollovens § 11, stk. 1, nr. 1, indsættes en
henvisning til de seneste direktivændringer, der er foretaget
i Rådets direktiv 2011/16/EU. Dette er ændringer
foretaget ved Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december
2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet. Yderligere indskrives
ændringsdirektiverne de steder i lovgivningen, hvor der
henvises til Rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet.
I medfør af ændringsdirektiv
2015/2376/EU skal medlemsstaterne automatisk udveksle
grænseoverskridende forhåndstilsagn eller
forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger, som er
blevet udstedt, ændret eller fornyet efter den 31. december
2016, samt oplysninger om forhåndsgodkendte
grænseoverskridende afgørelser og
forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger, der er
udstedt, ændret eller fornyet inden for en periode på
fem år før den 1. januar 2017, dog med visse
undtagelser.
I medfør af ændringsdirektiv
2016/881/EU pålægger multinationale koncerner en pligt
til hvert år at indberette bestemte oplysninger for hver af
de skattejurisdiktioner, som de er aktive inden for, bl.a. om den
samlede omsætning, overskud før skat og betalt
selskabsskat.
En lignende standard er allerede vedtaget i
OECD-regi, og direktivforslaget sigter mod at opnå ensretning
i implementeringen af OECD's standard i hele EU. OECD-standarden om
land for land-rapportering er ved lov nr. 1884 af 29. december 2015
gennemført i dansk ret. Danske selskaber er således
allerede forpligtet til at foretage land for land-rapportering,
hvis de i øvrigt opfylder de allerede gældende
betingelser herfor.
3.2. Skærpede
»colabøder«
3.2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 1059 af 17. december 2002 blev en
hjemmel til skærpede bøder, de såkaldte
»colabøder«, indsat i en række
punktafgiftslove. Den skærpede bødestraf anvendes,
når sælgeren ikke kan dokumentere, at der er betalt
afgift af bestemte varer (f.eks. pga. manglende faktura eller
regnskabsrod), men hvor det er usikkert, hvor stor
afgiftsunddragelsen faktisk er, fordi der er tale om et
øjebliksbillede (stikprøvekontrol). Ved lov nr. 408
af 8. maj 2006 blev der yderligere hjemmel til at anvende den
skærpede bøde, når den pågældende
ikke forud for import af varerne har ladet sig registrere som
varemodtager, og der blev indført en hjemmel til absolut
kumulation, således at bøderne for hver enkelt
overtrædelse sammenlægges, dels indenfor den enkelte
lov, dels ved overtrædelser af flere love på en gang.
»Colabøderne« omfatter de fem højt
beskattede varegrupper i tobaksafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,
øl- og vinafgiftsloven, chokoladeafgiftsloven samt
emballageafgiftsloven.
Baggrunden for »colalovgivningen«
var, at SKAT kunne registrere en omfattende handel med illegale
varer inden for netop de højt beskattede varegrupper.
Hvis nogen har begået flere
overtrædelser af samme lov, dvs. både manglende
registrering og manglende dokumentation for varernes oprindelse,
skal bødestraffen for hver overtrædelse
sammenlægges. Hvis den pågældende yderligere har
overtrådt en eller flere andre punktafgiftslove inden for
»colalovgivningen«, sammenlægges alle
bødestraffene. Efter domspraksis straffes med en bøde
på 5.000 kr, for hver enkelt overtrædelse af en
»colalov« ved førstegangs overtrædelse.
Bøden fordobles til 10.000 kr. for hver andengangs
overtrædelse. Ved tredje overtrædelse øges
bøden til 12.500 kr. for hver overtrædelse.
Domstolspraksis ved fjerde gangs overtrædelser er ikke
fastlagt endeligt endnu. Der foreligger således fire
forskellige landsretsdomme, hvor to af dommene forhøjer
bøden til 15.000 kr. for hver overtrædelse, men to
senere domme forhøjer bøden til 17.750 kr.
Bødeniveauet er ikke blevet ændret, siden lovgivningen
blev indført ved lov nr. 408 af 8. maj 2006, se
bemærkningerne i L 145, 2005-2006, 2. samling.
Da der således er absolut kumulation af
bøderne, vil f.eks. én overtrædelse af alle fem
afgiftslove første gang give en samlet bøde på
25.000 kr. og anden gang en samlet bøde på 50.000
kr.
Det fremgår af straffebestemmelserne i
de enkelte »colalove«, at ovenstående regler om
udmåling af straf kan fraviges, når særlige
grunde taler herfor. Der kan både være tale om
skærpende omstændigheder og formildende
omstændigheder, hvilket fremgår af straffelovens
almindelige del §§ 81 og 82.
3.2.2. Lovforslaget
Det foreslås som følge af et
udtrykkeligt politisk ønske, at bødeniveauet for
normalbøden forhøjes for overtrædelse af alle
»colalovene«, hvor der er hjemmel til en skærpet
bøde og hjemmel til absolut kumulation. Der er tale om
ligeværdige overtrædelser, som siden 2002 har haft en
samlet regulering, og det vil derfor vanskeligt kunne begrundes,
hvis det alene er bøden for overtrædelse af
regnskabsregler m.v. for slikafgift, der forhøjes. Den
nuværende bødepraksis har eksisteret siden
»colalovgivningen« blev indført i 2006 ved lov
nr. 408 af 8. maj 2006, se bemærkningerne i L 145, 2005-2006,
2. samling, og det er derfor aktuelt at regulere bøderne til
et niveau, der kan forstærke den præventive effekt.
Lovforslaget indeholder således nogle
lovtekniske ændringer, der harmoniserer henvisningen til
regnskabsbestemmelserne i bødebestemmelserne i
chokoladeafgiftsloven, spiritusafgiftsloven og
tobaksafgiftsloven, men forhøjelse af normalbøden
foreslås også at gælde øl- og
vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Der er ikke i
øvrigt tilsigtet nogen ændringer af lovgivningen. Det
forudsættes i lovforslaget, at de konkrete bøder
fordobles i første- og andengangs tilfælde,
således at bøden første gang bliver 10.000 kr.
og anden gang 20.000 kr. Det er endvidere hensigten, at
bødetaksten fremover skal være 30.000 kr. ved tredje
overtrædelse og 40.000 kr. ved fjerde overtrædelse af
de bestemmelser i afgiftslovene, der er omfattet af
»colalovgivningen«. Det er således hensigten, at
bødestraffen efter anden overtrædelse stiger med
10.000 kr. for hver overtrædelse.
Der skal fortsat kunne gives en bøde
for hvert afgiftsområde, der er overtrådt, dvs. op til
fem overtrædelser. Det betyder, at bøden i
førstegangskontrollen stiger fra 5.000 kr. til 10.000 kr.
pr. overtrædelse. Hvor virksomheden i dag modtager en
bøde på 25.000 kr., hvis den har overtrådt alle
fem »colalove«, vil virksomheden fremover modtage en
bøde på i alt 50.000 kr.
Der afsluttes omkring 200 bødesager
inden for »colalovgivningen« om året. Det
fremgår af SKATs registreringer, at
førstegangstilfældene dominerer, og der er meget
få tredjegangs- og fjerdegangstilfælde. En forklaring
kan være, at butikken efter modtagelse af en større
bøde hurtigt skifter ejer, så der ikke bliver
gentagelsesvirkning efter et nyt kontrolbesøg, hvor det
konstateres, at reglerne stadig ikke overholdes.
SKAT kan tilkendegive, at en straffesag kan
afsluttes med et bødeforelæg, hvis den sigtede
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale den i
bødeforelægget angivne bøde. Hvis den sigtede
ikke vil vedtage et bødeforelæg, skal sagen overgives
til politiet med henblik på indbringelse for retten.
Af retssikkerhedsmæssige grunde er det
væsentligt, at en administrativ bødepraksis bygger
på forholdsvis faste retningslinjer for
bødeudmålingen, og bødens størrelse er
derfor afledt af retspraksis. Ved ny lovgivning eller ønske
om en ændret praksis skal der således anlægges
prøvesager ved domstolene for at fastlægge
normalbødens størrelse. Strafudmåling i de
enkelte sager vil dog fortsat bero på domstolenes vurdering
af alle sagens omstændigheder. Såfremt der er angivet
strafpositioner i bemærkningerne, vil disse derfor kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning i tilfælde af
tilstedeværelse af formildende eller skærpende
omstændigheder.
Hvis udfaldet af prøvesagerne viser en
ensartet strafudmåling, og Rigsadvokaten tilkendegiver, at
domstolene har anlagt en fast bødepraksis, kan SKAT anvende
det fastlagte bødeniveau ved administrative
bødeforelæg for overtrædelse af den nye
lovgivning. Det samme gælder, hvis domstolene i
prøvesagerne har ændret den tidligere
bødepraksis.
Hvis Folketinget tilkendegiver et klart
ønske om en normalbøde af en bestemt størrelse
i bemærkningerne til et lovforslag, kan processen med at
få fastlagt en retspraksis for den nye
bødestørrelse være mere smidig og hurtigere,
end hvis bødestørrelsen tilsvarende forsøges
hævet gennem domstolene uden klare retningslinjer fra
Folketinget.
3.3. Bopælskrav ved indefrysning af
ejendomsskat
3.3.1. Gældende ret
Personer, som ejer fast ejendom i Danmark,
skal betale grundskyld til kommunen. Ejeren har mulighed for at
optage et lån til betaling af ejendomsskatterne m.v.
(indefrysning) hos den kommune, hvori ejendommen er beliggende, jf.
lov om lån til betaling af ejendomsskatter § 1, stk. 3.
Lånet ydes til ejendomsskatter, tilslutningsudgifter samt ved
kommunalbestyrelsens beslutning herom til vej- og kloakudgifter og
lignende, jf. lovens § 1, stk. 1 og 2.
Muligheden for indefrysning af ejendomsskat
m.v. er betinget af, at ejeren eller dennes ægtefælle
har fast bopæl her i landet og enten har nået
folkepensionsalderen eller får udbetalt visse sociale
pensioner eller efterløn, jf. lovens § 1, stk. 4, nr.
1. Den kompetente kommune kan i særlige tilfælde
dispensere fra kravet om folkepensionsalder m.v., herunder f.eks.
hvis ejerens økonomiske forhold er forringet på grund
af langvarig sygdom, men ikke fra kravet om fast bopæl i
Danmark.
Ved ansøgning om optagelse af lån
under indefrysningsordningen skal personen meddele de oplysninger,
som er nødvendige for kommunens behandling af
ansøgningen. Sådanne oplysninger vil bl.a. omfatte
indkomstoplysninger vedrørende betingelsen om, at ejeren
eller dennes ægtefælle har nået
folkepensionsalderen eller modtager visse sociale pensioner eller
efterløn.
Ordningen finder anvendelse på parcel-
og rækkehuse samt beboelseslejligheder, der fortrinsvis
anvendes af ejeren eller dennes husstand til beboelse, herunder
også til fritidsbeboelse. For to- eller flerfamilieshuse samt
ejendomme, der anvendes både til bolig- og til
erhvervsformål, herunder landbrugsejendomme, kan lånet
kun ydes til betaling af ejendomsskatter m.v., der ifølge
vurderingsmyndighedernes fordeling forholdsmæssigt falder
på den lejlighed, ejeren eller hans husstand anvender til
beboelse, jf. lovens § 1, stk. 4, nr. 2.
Personer, der ejer to eller flere af de
nævnte ejendomme, kan kun opnå lån til betaling
af ejendomsskatter m.v. for én af de nævnte ejendomme,
jf. lovens § 1, stk. 5.
Kommunen sikrer lånet ved tinglyst
skadesløsbrev eller ejerpantebrev. Beløbet forrentes
med en årlig rente, og lånet skal betales tilbage,
når ejendommen sælges. Renten for 2016 er på 1,41
pct.
3.3.2. Lovforslaget
Det foreslås, at bopælskravet i
lov om lån til betaling af ejendomsskatter ophæves,
således at indefrysningsordningen også kan benyttes af
personer, der ikke har fast bopæl her i landet, for at sikre,
at reglerne er forenelige med EU-retten. Fremadrettet vil
pensionister m.v. med bopæl i udlandet således have
mulighed for at indefryse ejendomsskatter i en fast ejendom i
Danmark på lige fod med pensionister m.v. med fast
bopæl her i landet.
Ved ansøgning om optagelse af lån
skal ansøgeren meddele de oplysninger, som er
nødvendige for kommunens behandling af ansøgningen.
For personer med fast bopæl uden for Danmark vil det blandt
andet omfatte eventuelle oplysninger om modtagelse af visse sociale
pensioner, efterløn eller lignende i bopælslandet.
Der ændres ikke på
afgræsningen af de omfattede ejendomme eller betingelsen om,
at der kun kan ydes lån til én ejendom.
Det vil af kontrolmæssige grunde
være en betingelse for adgangen til at optage lån, at
ejeren eller dennes ægtefælle er omfattet af
kildeskattelovens § 1 eller er hjemmehørende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i
Grønland, hvor told- og skatteforvaltningen gennem
administrativt samarbejde med skattemyndighederne kan indhente
oplysninger om ejerens eller ægtefællens
indkomstforhold. Der kan eksempelvis være tale om oplysninger
indhentet i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst,
EU's bistandsdirektiv, OECD/Europarådets
bistandskonvention eller en særlig aftale om udveksling af
oplysninger til brug i skattesager.
3.4. Ophævelse af krav om dansk statsborgerskab for
modtagelse af skattefrie udetillæg m.v. og for fuld
skattepligt ved udstationering for den danske stat m.v.
3.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler er det kun danske
statsborgere, der er udsendt til tjeneste uden for riget af den
danske stat, som kan modtage skattefrie udetillæg m.v., jf.
ligningslovens § 7, nr. 15. Betingelsen om dansk
statsborgerskab medfører, at udenlandske statsborgere, der
udsendes til tjeneste uden for riget af den danske stat, og som
fortsat er skattepligtige til Danmark, f.eks. fordi de bevarer
deres danske bopæl under udstationeringen, vil være
skattepligtige af udetillæg m.v. i modsætning til
danske statsborgere i samme situation.
Reglen blev indført i 1968 i
sammenhæng med kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 4, om
skattepligt for danske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden
for riget af den danske stat. Efter denne bestemmelse vil danske
statsborgere, der er udsendt til tjeneste uden for riget af den
danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige
institutioner m.v., være skattepligtige til Danmark, selv om
de har afhændet deres danske bopæl i forbindelse med
udstationeringen og ikke opholder sig her i landet i minimum 6
måneder. Tilsvarende gælder for disse personers
samlevende ægtefæller og hjemmeboende børn, der
er danske statsborgere, og som ikke er skattepligtige til udlandet
efter reglerne for derboende personer.
Betingelsen om dansk statsborgerskab
medfører, at udenlandske statsborgere, der afhænder
deres danske bopæl i forbindelse med udstationering for den
danske stat, ikke vil være skattepligtige til Danmark af
bl.a. løn og lignende i modsætning til danske
statsborgere i samme situation. Da beskatningsretten til løn
og lignende i disse situationer oftest er tillagt
udbetalingsstaten, dvs. Danmark, i de danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster, er der risiko for, at udenlandske
statsborgere, der af den danske stat m.v. udsendes til tjeneste
uden for riget, hverken vil være skattepligtige af løn
og lignende i Danmark eller i arbejdslandet.
3.4.2. Lovforslaget
De gældende regler medfører, at
der kan være forskel på den skattemæssige
behandling af danske og udenlandske statsborgere, der af den danske
stat m.v. udsendes til tjeneste uden for riget. Den forskellige
skattemæssige behandling kan være en fordel for
udenlandske statsborgere, der f.eks. afhænder deres danske
bopæl under udstationering, og kan være en ulempe for
de udenlandske statsborgere, der f.eks. bevarer deres danske
bopæl under udstationeringen. Dette vurderes ikke at
være hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor at ophæve
betingelsen om dansk statsborgerskab, dels i relation til
muligheden for at modtage skattefrit udetillæg m.v., dels i
relation til reglerne om skattepligt til Danmark ved udsendelse til
tjeneste uden for riget af den danske stat, regioner, kommuner
eller andre offentlige institutioner m.v. Med ændringerne vil
reglerne fremover gælde generelt uafhængigt af
statsborgerskab.
Ændringen vil medføre, at
udenlandske statsborgere, ligesom danske statsborgere, fremover
fortsat vil være skattepligtige til Danmark ved udsendelse
til tjeneste uden for riget af den danske stat, region, kommune
eller andre offentlige institutioner m.v., selv om de i forbindelse
med udstationeringen f.eks. har afhændet deres danske
bopæl og ikke opholdt sig her i landet i minimum 6
måneder. Tilsvarende vil samlevende ægtefæller og
hjemmeboende børn til personer udsendt til tjeneste uden for
riget af den danske stat m.v. uanset statsborgerskab også
være skattepligtige til Danmark, hvis de ikke er
skattepligtige til fremmed stat efter reglerne for derboende
personer.
Herudover vil ændringen medføre,
at udenlandske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for
riget af den danske stat, fremover ligesom danske statsborgere vil
være skattefri af udetillæg m.v., hvis betingelserne
for skattefrihed i øvrigt er opfyldt.
Med ændringerne sikres en
skattemæssig ligebehandling af danske og udenlandske
statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for riget af den
danske stat m.v. Ændringen af reglerne om skattefri
udetillæg m.v. har endvidere i forhold til
EU/EØS-borgere til formål at sikre, at reglerne er
forenelige med EU-retten.
4. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget om implementering af
ændringsdirektiverne vurderes at ville styrke SKATs
kontrolindsats og kan derfor i et vist omfang medføre et
merprovenu, der dog ikke lader sig kvantificere.
Forslaget om ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter m.v. skønnes alene at medføre et
meget begrænset mindreprovenu, da de indefrosne skatter
forrentes, og da der tinglyses sikkerhed i ejendommen.
De foreslåede ændringer om
ophævelse af kravet om dansk statsborgerskab for modtagelse
af skattefrie udetillæg m.v. vurderes at omfatte en meget
begrænset personkreds. De provenumæssige konsekvenser
af ændringerne skønnes derfor at være meget
beskedne, og da de er modsatrettede, skønnes de to
lovændringer samlet set at være omtrent
provenuneutrale.
5. Administrative
konsekvenser for det offentlige
De nye krav om automatisk udveksling af
skatteafgørelser bliver indarbejdet i den eksisterende
lovgivningsmæssige ramme for informationsudveksling, ved at
der foretages ændringer i direktivet om administrativt
samarbejde. Hermed vil automatisk udveksling af oplysninger om
skatteafgørelser hurtigt kunne gennemføres, eftersom
procedurer og processer hertil allerede er på plads, hvorfor
det ikke vil pålægge det offentlige nogen
nævneværdige administrative konsekvenser.
Forslaget om ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter m.v. medfører forøgede byrder til at
administrere ordningen for personer, som ikke har bopæl her i
landet. Byrderne herved skønnes dog at være
begrænsede.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at
have administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Ved implementeringen af internationale
standarder sikres en korrekt fordeling af beskatningen mellem
landene. De administrative konsekvenser for erhvervslivet er
søgt minimeret mest muligt ved at følge den
internationale standard for transfer pricing dokumentation. En
ensartet udmøntning af standarden i så mange lande som
muligt vurderes at være en fordel for de enkelte
virksomheder, idet dokumentationen herved kan anvendes i alle de
lande, der anvender standarden.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at
have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har haft et udkast til lovforslaget i høring og har
vurderet, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet på under 4 mio. kr.
årligt.
Erhvervsstyrelsen har fastsat en
bagatelgrænse på 4 mio. kr. for, om der skal foretages
en yderligere kvantificering af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Idet lovforslagets administrative konsekvenser er
vurderet til under 4 mio. kr., er disse ikke væsentlige, og
der foretages ikke yderligere vurderinger.
8. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har bl.a. til formål at
gennemføre direktiv 2015/2376 af 8. december 2015 og
direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016, som ændrer i direktiv
2011/16/EU, for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.
Forslaget om ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter m.v. har til formål at sikre, at
betingelserne for at opnå lån er i overensstemmelse med
TEUF artikel 45 og EØS-aftalens artikel 28 (arbejdskraftens
fri bevægelighed), TEUF artikel 49 og EØS-aftalens
artikel 31 (etableringsfriheden), TEUF artikel 21 (fri
bevægelighed for personer) og endelig TEUF artikel 63 og
EØS-aftalens artikel 40 (kapitalens fri bevægelighed).
Fremadrettet vil pensionister m.v. med fast bopæl i udlandet
således have mulighed for at indefryse ejendomsskatter i en
fast ejendom i Danmark på lige fod med pensionister m.v. med
fast bopæl her i landet.
Det vil af kontrolmæssige grunde
være en betingelse for adgangen til at optage lån, at
ejeren eller ægtefællen er omfattet af
kildeskattelovens § 1 eller er hjemmehørende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i
Grønland, hvor told- og skatteforvaltningen gennem
administrativt samarbejde med skattemyndighederne kan indhente
oplysninger om ejeren eller ægtefællens
indkomstforhold.
Den del af lovforslaget, der ophæver
betingelsen om dansk statsborgerskab for at kunne modtage
skattefrie udetillæg m.v., har til formål at sikre en
skattemæssig ligebehandling af danske og udenlandske
statsborgere, for så vidt angår modtagelse af
skattefrie udetillæg m.v. I forhold til EU/EØS-borgere
har ændringen endvidere til formål at sikre
overensstemmelse med TEUF artikel 45 og EØS-aftalens artikel
28 (arbejdskraftens fri bevægelighed) samt TEUF artikel 18 og
EØS-aftalens artikel 4 (forbud mod forskelsbehandling
på grundlag af nationalitet). Fremadrettet vil udenlandske
statsborgere, herunder EU/EØS-borgere, der udsendes til
tjeneste uden for riget af den danske stat, ligesom danske
statsborgere således være skattefri af udetillæg
m.v., hvis betingelserne for skattefrihed i øvrigt er
opfyldt.
Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. juli 2016 til den 5. august 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Boligselskabernes Landsforening, Borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, CEPOS, Cevea, Danmarks
Skibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Danske Advokater,
Danske Boligadvokater, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlejlighedernes landsforening, Erhvervsstyrelsen -Team Effektiv
Regulering, Finans & Leasing, Finansrådet,
Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, Grundejernes landsforening, IBIS,
InvesteringsFondsBranchen, KL, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
12. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget om implementering af
ændringsdirektiverne vil i et mindre omfang medføre et
merprovenu, der dog ikke lader sig kvantificere. | Ingen nævneværdige | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige | Forslaget om ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter m.v. medfører forøgede byrder til at
administrere ordningen for personer, som ikke har bopæl her i
landet. Byrderne herved skønnes dog at være
begrænsede. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen nævneværdige | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De administrative konsekvenser for
erhvervslivet er for forslaget om implementering af
ændringsdirektiver søgt minimeret mest muligt ved at
følge den internationale standard for transfer pricing
dokumentation. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vedrørende automatisk
udveksling af oplysninger går ud på at
gennemføre direktiv 2015/2376 af 8. december 2015 og
direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016, som ændrer i direktiv
2011/16/EU om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet. Forslaget om ophævelse af
bopælskravet i relation til lån til betaling af
ejendomsskatter m.v. har til formål at sikre, at
betingelserne for at opnå lån under
indefrysningsordningen er forenelige med EU-retten. Den del af lovforslaget, der ophæver
betingelsen om dansk statsborgerskab for at kunne modtage
skattefrie udetillæg m.v., har i forhold til
EU/EØS-borgere til formål at sikre, at reglerne er
forenelige med EU-retten. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
§ 26, stk. 5, i chokoladeafgiftsloven
giver hjemmel til udmåling af en skærpet bøde
ved manglende registrering for varemodtagelse og ved manglende
overholdelse af regnskabsreglerne, og § 26, stk. 6, giver
hjemmel til kumulation af bøderne for overtrædelser af
§ 26, stk. 5, og tilsvarende bestemmelser i de andre
afgiftslove, som er omfattet af »colalovgivningen«.
Henvisningerne i § 26, stk. 5, angiver, hvilke dele af loven
der er omfattet af den skærpede bødestraf, og der skal
være de tilsvarende henvisninger i § 26, stk. 6, som
fastlægger princippet om absolut kumulation af de
overtrædelser, der er nævnt i § 26, stk. 5,
både i forhold til chokoladeafgiftsloven og de andre
»colalove«.
Der er i § 26, stk. 5, en henvisning til
§ 12, som er en bestemmelse, der dels angiver en række
krav til regnskabets førelse og opbevaring af
regnskabsmateriale, dels giver hjemmel til påbud om
efterlevelse af reglerne med mulighed for anvendelse af
tvangsbøder.
Det er imidlertid ikke alle bestemmelserne i
§ 12, der er relevante i forbindelse med betingelserne for
udmåling af en skærpet bøde. Det foreslås,
at det kun er egentlige regnskabsbestemmelser, dvs. § 12, stk.
1-7, der skal være omfattet af den skærpede
bødestraf. Dette er ikke en ændring af bestemmelsens
anvendelse i praksis.
§ 26, stk. 6, giver hjemmel til absolut
kumulation af bødestraffene for flere overtrædelser af
bestemmelserne i samme lov eller i en af de andre skatte- og
afgiftslove, og henvisningen til § 12 skal derfor være
den samme som henvisningen i § 26, stk. 5.
Efter gældende praksis straffes hver
overtrædelse af hver bestemmelse med en normalbøde
på 5.000 kr. i førstegangstilfælde, hvilket
foreslås forhøjet til kr. 10.000 kr for hver
overtrædelse, se afsnit 3.2.2 om forhøjelse af
bøderne i gentagelsestilfælde.
Til §
2
§ 31, stk. 5, i spiritusafgiftsloven
giver hjemmel til udmåling af en skærpet bøde
ved manglende registrering for varemodtagelse og ved manglende
overholdelse af regnskabsreglerne. § 31, stk. 6, giver hjemmel
til absolut kumulation af bødestraffene for flere
overtrædelser af § 31, stk. 5, og tilsvarende
bestemmelser i de andre afgiftslove i
»colalovgivningen«. Henvisningerne i § 31, stk. 5,
angiver, hvilke dele af loven der er omfattet af den skærpede
bødestraf, og der skal være tilsvarende henvisninger i
§ 31, stk. 6, som fastlægger princippet om absolut
kumulation af de overtrædelser, der er nævnt i §
31, stk. 5, både i forhold til spiritusafgiftsloven og de
andre »colalove«
Der er i § 31, stk. 5, en henvisning til
§ 20, hvor stk. 1 og stk. 4-9, er regnskabsbestemmelser, som
angiver en række krav til regnskabets førelse og
opbevaring af regnskabsmateriale, mens § 20, stk. 10,
fastslår, at reglerne også gælder for
regnskabsmateriale i elektronisk form. Det foreslås, at det
kun er egentlige regnskabsbestemmelser, dvs. § 20, stk. 1 og
stk. 4-9, der skal være omfattet af den skærpede
bødestraf. Dette er ikke en ændring af bestemmelsens
anvendelse i praksis.
Efter gældende praksis straffes hver
overtrædelse af hver bestemmelse med en normalbøde
på 5.000 kr. i førstegangstilfælde, hvilket
foreslås forhøjet til kr. 10.000 kr. for hver
overtrædelse, se afsnit 3.2.2 om forhøjelse af
bøderne i gentagelsestilfælde.
Til §
3
§ 25, stk. 5, i tobaksafgiftsloven giver
hjemmel til udmåling af en skærpet bøde ved
manglende registrering for varemodtagelse og ved manglende
overholdelse af regnskabsreglerne. § 25, stk. 6, giver hjemmel
til absolut kumulation af bødestraffene for flere
overtrædelser af § 25, stk. 5, og tilsvarende
bestemmelser i andre afgiftslove inden for
»colalovgivningen«. Henvisningerne i § 25, stk. 5,
angiver, hvilke dele af loven der er omfattet af den skærpede
bødestraf, og der skal være tilsvarende henvisninger i
§ 25, stk. 6, som fastlægger princippet om absolut
kumulation af de overtrædelser, der er nævnt i §
25, stk. 5, både i forhold til tobaksafgiftsloven og de andre
»colalove«.
Der er i § 25, stk. 5, en henvisning til
§ 18, hvor stk. 1-3, 5 og 7-9 er regnskabsbestemmelser, som
angiver en række krav til regnskabets førelse og
opbevaring af regnskabsmateriale, mens § 18 stk. 10,
fastslår, at reglerne også gælder for
regnskabsmateriale i elektronisk form. Det foreslås, at det
kun er egentlige regnskabsbestemmelser, dvs. § 18, stk. 1-3, 5
og 7-9, der skal være omfattet af den skærpede
bødestraf. Dette er ikke en ændring af bestemmelsens
anvendelse i praksis.
Efter gældende praksis straffes hver
overtrædelse af hver bestemmelse med en normalbøde
på 5.000 kr. i førstegangstilfælde, hvilket
foreslås forhøjet til kr. 10.000 kr. for hver
overtrædelse, se afsnit 3.2.2 om forhøjelse af
bøderne i gentagelsestilfælde.
Til §
4
Til nr.
1
Efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr.
4, er danske statsborgere, som er udsendt til tjeneste uden for
riget af den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige
institutioner m.v., fuldt skattepligtige til Danmark, dvs.
skattepligtige af hele den globale indkomst. Bestemmelsen omfatter
også den udsendte danske statsborgers samlevende
ægtefælle og de hjemmeboende børn, der ikke er
fyldt 18 år ved indkomstårets begyndelse, når de
pågældende ægtefæller og børn er
danske statsborgere, og de ikke er indkomstskattepligtige til
fremmed stat efter reglerne for derboende personer. Bestemmelsen
finder kun anvendelse i de tilfælde, hvor den udsendte danske
statsborger ikke er fuldt skattepligtig efter bestemmelserne om
fuld dansk skattepligt pga. dansk bopæl eller ophold her i
landet i minimum 6 måneder, jf. kildeskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 1 eller 2.
Det foreslås at ophæve
betingelserne om dansk statsborgerskab i kildeskattelovens §
1, stk. 1, nr. 4. Med ændringen vil bestemmelsen gælde
generelt. Dette medfører, at både danske og
udenlandske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for
riget af den danske stat m.v., vil være fuldt skattepligtige
til Danmark, selv om de i forbindelse med udstationeringen f.eks.
har afstået deres danske bopæl. Herved sikres det
bl.a., at Danmark også i forhold til udenlandske
statsborgere, der er udsendt til tjeneste uden for riget af den
danske stat m.v., vil kunne udnytte den beskatningsret til
løn og lignende ydelser, som udbetalingsstaten, dvs.
Danmark, typisk vil være tillagt i de danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster i disse situationer.
Tilsvarende medfører ophævelsen af betingelsen om
dansk statsborgerskab i § 1, stk. 1, nr. 4, at den udsendte
persons samlevende ægtefælle og hjemmeboende
børn, der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets
begyndelse, vil være fuldt skattepligtige til Danmark,
uafhængigt af statsborgerskab, hvis de pågældende
ægtefæller og børn ikke er
indkomstskattepligtige til fremmed stat efter reglerne for
derboende personer.
Det bemærkes, at udvidelsen af
skattepligtsbestemmelsen ved udsendelse til tjeneste uden for riget
af den danske stat m.v. ikke medfører fuld dansk skattepligt
for lokalt ansat personale på danske ambassader m.v., eller
for personer, der ikke blev hjemmehørende i arbejdslandet
med det formål at arbejde for den danske stat m.v., da de
ikke opfylder betingelsen om at være udsendt af den danske
stat m.v. Forslaget medfører dermed ikke nogen
ændringer for disse personer.
Til nr.
2
Som følge af vedtagelse af direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 og direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016 om ændring af direktiv 2011/16/EU, for så vidt
angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet, foreslås det, at
henvisningen til Rådets direktiv 2011/16/EU affattes
således, at der henvises til de seneste ændringer af
direktiverne.
Til §
5
Til nr.
1
Det foreslås at ophæve
betingelserne om dansk statsborgerskab i ligningslovens § 7,
nr. 15. Efter denne bestemmelse skal udetillæg,
hjemflytningstillæg, bosættelsespenge og andre lignende
ydelser, der tjener til dækning af merudgifter som
følge af tjenesten i udlandet, ikke medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når de
erhverves af danske statsborgere, der af den danske stat er udsendt
til tjeneste uden for riget.
Med ændringen vil bestemmelsen
gælde generelt, således at alle personer,
uafhængigt af statsborgerskab, der af den danske stat er
udsendt til tjeneste uden for riget, vil kunne modtage skattefrie
udetillæg m.v., der tjener til dækning af merudgifter
som følge af tjenesten i udlandet.
Til nr.
2
Som følge af vedtagelse af direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 og direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016 om ændring af direktiv 2011/16/EU, for så vidt
angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet, foreslås det, at
henvisningen til Rådets direktiv 2011/16/EU affattes
således, at der henvises til de seneste ændringer af
direktiverne.
Til §
6
Til nr.
1
Ejeren af en fast ejendom har mulighed for at
optage et lån til betaling af ejendomsskatter,
tilslutningsudgifter samt ved kommunalbestyrelsens beslutning herom
lån til vej- og kloakudgifter og lignende, hos den kommune,
hvori ejendommen er beliggende, jf. § 1, stk. 1-3, i lov om
lån til betaling af ejendomsskatter.
Muligheden for lån til betaling af
ejendomsskat m.v. er betinget af, at ejeren eller dennes
ægtefælle har fast bopæl her i landet og enten
har nået folkepensionsalderen eller modtager pension efter
lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
eller lov om delpension eller modtager efterløn, jf. lovens
§ 1, stk. 4, nr. 1. Kommunen kan under visse
omstændigheder dispensere fra kravet om folkepensionsalder
m.v., men ikke fra kravet om fast bopæl i Danmark.
Det foreslås at ophæve
bopælskravet, så ordningen også kan benyttes af
personer med fast bopæl i udlandet. Der ændres ikke
på afgræsningen af de omfattede ejendomme, der omfatter
parcel- og rækkehuse samt beboelseslejligheder, der
fortrinsvis anvendes af ejeren eller dennes husstand til beboelse,
herunder også til fritidsbeboelse. For to- eller
flerfamilieshuse samt ejendomme, der anvendes både til bolig-
og til erhvervsformål, herunder landbrugsejendomme, kan
lånet kun ydes til betaling af ejendomsskatter m.v., der
ifølge vurderingsmyndighedernes fordeling
forholdsmæssigt falder på den lejlighed, ejeren eller
hans husstand anvender til beboelse, jf. lovens § 1, stk. 4,
nr. 2. Ordningen kan fortsat kun anvendes på én
ejendom.
Det er en betingelse for at opnå
lån til betaling af ejendomsskatter, at ejeren eller dennes
ægtefælle på det tidspunkt, hvor de
pågældende beløb er forfaldne til betaling, har
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, eller får udbetalt pension efter lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller lov om
delpension eller modtager efterløn.
Personer, som er hjemmehørende i
udlandet, skal således kunne dokumentere, at ejeren eller
ægtefællen enten har nået folkepensionsalderen,
som denne er fastsat i Danmark, eller modtager sociale pensioner
eller efterløn i hjemlandet, der kan sidestilles med de
nævnte pensioner, hvilket vil bero på en konkret
vurdering.
Til nr.
2
Det er en betingelse for at opnå
lån til betaling af ejendomsskatter, at ejeren eller dennes
ægtefælle har nået folkepensionsalderen, som
denne er fastsat i Danmark, eller modtager sociale pensioner eller
efterløn i hjemlandet, der kan sidestilles med de
nævnte pensioner, jf. § 1, stk. 4, nr. 1, i lov om
lån til betaling af ejendomsskatter.
For at sikre, at det er muligt at kontrollere
de indkomstoplysninger, som ansøgeren har afgivet i
forbindelse med ansøgningen om lån, foreslås
det, at adgangen til lån betinges af, at ejeren eller
ægtefællen er omfattet af kildeskattelovens § 1,
eller er hjemmehørende i en fremmed stat, på
Færøerne eller i Grønland, hvor told- og
skatteforvaltningen gennem administrativt samarbejde med
skattemyndighederne kan indhente oplysninger om ejerens eller
ægtefællens indkomstforhold, jf. betingelsen i lovens
§ 1, stk. 4, nr. 1.
Oplysningerne indhentes via SKAT, der er den
kompetente myndighed i henhold til aftalerne, uanset at kommunerne
administrerer reglerne. SKAT kan herefter videregive oplysningerne
til kommunen. Der kan eksempelvis være tale om oplysninger
indhentet i henhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst, EU's
bistandsdirektiv, OECD/Europarådets bistandskonvention eller
en særlig aftale om udveksling af oplysninger til brug i
skattesager.
Til nr.
3
Ophævelsen af betingelsen om fast
bopæl i Danmark gælder ligeledes lån til betaling
af ejendomsskatter for ejendomme, der ejes i sameje, hvis
betingelserne for at opnå lån i øvrigt er
opfyldt.
Til nr.
4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af nr. 2.
Til §
7
Som følge af vedtagelse af direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 og direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016 om ændring af direktiv 2011/16/EU, for så vidt
angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet, foreslås det, at
henvisningen til Rådets direktiv 2011/16/EU affattes
således, at der henvises til de seneste ændringer af
direktiverne.
Til §
8
Til nr.
1
Fodnoten foreslås affattet
således, at det fremgår, at skattekontrolloven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt
samarbejde på beskatningsområdet og om ophævelse
af direktiv 77/799/EØF, EU-Tidende 2011, nr. L 64, side 1,
som ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU af 9.
december 2014 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så
vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet, EU-Tidende 2014, nr. L 359, side
1, og som senere ændret ved Rådets direktiv
2015/2376/EU af 8. december 2015 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet,
EU-Tidende 2015, nr. L 332, side 1, og Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016 om ændring af direktiv 2011/16/EU
for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af
oplysninger på beskatningsområdet, EU-Tidende 2016, nr.
L 146, side 8.
Til nr.
2
Efter skattekontrollovens § 11, stk. 1,
skal SKAT udveksle oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
Bestemmelsen omhandler både SKATs modtagelse af oplysninger
fra udlandet og SKATs afgivelse af oplysninger til udlandet.
Skattekontrollovens § 11, stk. 1, giver hjemmel til udveksling
af oplysninger efter Rådets direktiv 2011/16/EU om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF som senere
ændret ved Rådets direktiv 2014/107/EU af. 25. maj
2016.
Som følge af vedtagelsen af
Rådets direktiv 2015/2376/EU og Rådets direktiv
2016/881/EU foreslås det derfor, at skattekontrollovens
§ 11, stk. 1, nr. 1, ændres således, at der
henvises til disse ændringer. Det foreslås endvidere,
at der i henvisningen til Rådets direktiv 2011/16/EU om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF i skattekontrollovens
§ 11 A, stk. 2, nr. 4, ligeledes henvises til direktivets
senere ændringer ved Rådets direktiv 2015/2376/EU og
Rådets direktiv 2016/881/EU.
Til §
9
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med
regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har
virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli.
Det foreslås i stk.
2, at lovens § 4, nr. 1, og § 5, nr. 1,
vedrørende ophævelse af kravet om dansk
statsborgerskab i relation til modtagelse af skattefrie
udetillæg m.v. og i relation til fuld skattepligt ved
udsendelse til tjeneste uden for riget af den danske stat m.v.
får virkning fra og med indkomståret 2017.
Det foreslås i stk.
3, at lovens § 6 har virkning for lån, der ydes
til betaling af ejendomsskatter m.v. vedrørende
skatteåret 2017 og følgende skatteår.
Det foreslås i stk.
4, at lovens § 8, nr. 2, for så vidt angår
Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 om land for
land-rapportering, får virkning fra den 5. juni 2017. Det er
i direktivet bestemt, at de enkelte medlemsstater fra og med den 5.
juni 2017 skal anvende de nationale regler, der gennemfører
direktivet. Virkningstidspunktet er således i
overensstemmelse med det i direktivet fastsatte. Det
bemærkes, at de øvrige bestemmelser, der udvider med
henvisning til direktivet, blot er af ordensmæssig og ikke
indholdsmæssig karakter, hvorfor der i disse ikke er et
særligt behov for en speciel virkningsbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I chokoladeafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1163 af 5. september 2016, foretages
følgende ændring: | | | | §
26. --- Stk. 1-4. --- | | | Stk. 5. Ved fastsættelse af
bøde for overtrædelse af § 10 a, stk. 1 eller 5,
udmåles en skærpet bøde. Det samme gælder
ved overtrædelse af § 12 eller § 13, stk. 1 eller
2, hvis overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt
at konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne
lov. Stk. 6. Har nogen begået flere
overtrædelser af § 10 a, stk. 1 eller 5, § 12 eller
§ 13, stk. 1 eller 2, eller forskrifter fastsat i
medfør heraf, og medfører overtrædelserne
idømmelse af bøde, sammenlægges
bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen
overtrådt § 10 a, stk. 1 eller 5, § 12 eller §
13, stk. 1 eller 2, eller forskrifter fastsat i medfør heraf
og én eller flere andre skatte- og afgiftslove eller
pantlovgivningen, og medfører overtrædelserne
idømmelse af bøde, sammenlægges
bødestraffen for hver overtrædelse af denne lov eller
forskrifter fastsat i medfør heraf og bødestraffen
for overtrædelsen af den eller de andre skatte- og
afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. --- | | 1. I § 26, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6,
1. og 2. pkt., ændres
»§ 12« til: »§ 12, stk.
1-7«. | | | | | | § 2 | | | | | | I spiritusafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 82 af 21. januar 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 947 af 20. december 1999,
foretages følgende ændring: | | | | §
31. --- Stk. 1-4. --- | | | Stk. 5. Ved fastsættelse af
bøde for overtrædelse af § 7, stk. 4, 2. pkt.,
udmåles en skærpet bøde. Det samme gælder
ved overtrædelse af § 20, stk. 1 eller 4-10, hvis
overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt at
konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne
lov. Stk. 6. Har nogen begået flere
overtrædelser af § 7, stk. 4, 2. pkt., eller § 20,
stk. 1 eller 4-10, eller forskrifter fastsat i medfør heraf,
og medfører overtrædelserne idømmelse af
bøde, sammenlægges bødestraffen for hver
overtrædelse. Har nogen overtrådt § 7, stk. 4, 2.
pkt., eller § 20, stk. 1 eller 4-10, eller forskrifter fastsat
i medfør heraf og én eller flere andre skatte- og
afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse
af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf og
bødestraffen for overtrædelsen af den eller de andre
skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. --- | | 1. I § 31, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, 1. og 2.
pkt., ændres »§ 20, stk. 1 eller
4-10« til: »§ 20, stk. 1 eller 4-9«. | | | | | | § 3 | | | | | | I tobaksafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 379 af 1. april 2014, som ændret
ved § 9 i lov nr. 1174 af 5. november 2014, § 28 i lov
nr. 1532 af 27. december 2014 og § 13 i lov nr. 1888 af 29.
december 2015, foretages følgende ændring: | | | | §
25. --- Stk. 1-4. --- | | | Stk. 5. Ved fastsættelse af
bøde ved overtrædelse af § 10, stk. 1, 2. pkt.,
udmåles en skærpet bøde. Det samme gælder
ved overtrædelse af § 18, stk. 1-3,5 og 7-10, hvis
overtrædelsen medfører, at det ikke er muligt at
konstatere, om der er betalt afgift efter bestemmelserne i denne
lov. Stk. 6. Har nogen begået flere
overtrædelser af § 10, stk. 1, 2. pkt., eller § 18,
stk. 1-3, 5 og 7-10, eller forskrifter fastsat i medfør
heraf, og medfører overtrædelserne idømmelse af
bøde, sammenlægges bødestraffen for hver
overtrædelse. Har nogen overtrådt § 10, stk. 1, 2.
pkt., eller § 18, stk. 1-3,5 og 7-10, eller forskrifter
fastsat i medfør heraf og én eller flere andre
skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse
af denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf og
bødestraffen for overtrædelsen af den eller de andre
skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen. Stk. 7. --- | | 1. I § 25, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6, 1. og 2.
pkt., ændres »§ 18, stk. 1-3, 5 og
7-10« til: »§ 18, stk. 1-3, 5 og 7-9«. | | | | | | § 4 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29. december 2015,
§ 2 i lov nr. 428 af 18. maj 2016 og § 8 i lov nr. 652 af
8. juni 2016, foretages følgende ændringer: | | | | § 1. Pligt
til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med
reglerne i denne lov påhviler: 1-3) --- | | | 4) danske statsborgere, som af den danske
stat, regioner, kommuner eller andre offentlige institutioner m.v.
er udsendt til tjeneste uden for riget, og som ikke er omfattet af
bestemmelserne foran under nr. 1 og 2, samt de med disse personer
samlevende ægtefæller og de hos dem hjemmeværende
børn, der ikke er fyldt 18 år ved indkomstårets
begyndelse, når de pågældende
ægtefæller og børn er danske statsborgere, og de
ikke er undergivet indkomstbeskatning til fremmed stat efter
reglerne for derboende personer. Stk. 2. --- | | 1. I § 1, stk. 1, nr. 4, ændres
»danske statsborgere, som« til: »personer,
som«, og »er danske statsborgere, og de«
udgår. | | | | § 62
D. --- Stk. 1-2. --- | | | Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 skal
kun anvendes ved personligt arbejde i en fremmed stat, som er
omfattet af Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved
Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, eller OECD's og Europarådets
bistandskonvention (af 25. januar 1988), og som har indgået
en aftale med Danmark om gensidig administrativ bistand med
inddrivelse af skattekrav. | | 2. I § 62 D, stk. 3, og § 88, stk. 2, indsættes efter
»Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«. | | | | §
88. --- Stk. 1. --- Stk. 2. Skatteministeren bemyndiges til
under forbehold af gensidighed at indgå aftaler med fremmede
stater, som er omfattet af Rådets direktiv 2011/16/EU af 15.
februar 2011 om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF som ændret ved Rådets direktiv
2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, eller
OECD's og Europarådets bistandskonvention (af 25. januar
1988), om, at foreløbige skatter, der i den ene stat er
indeholdt i en indkomst, kan overføres til dækning af
den anden stats skattekrav i samme indkomst. Stk. 3. --- | | | | | | | | § 5 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1-14) --- | | | 15) Udetillæg,
hjemflytningstillæg og bosættelsespenge, som
oppebæres af danske statsborgere, der af den danske stat er
udsendt til tjeneste uden for riget, samt andre lignende ydelser,
der tjener til dækning af merudgifter som følge af
tjenesten i udlandet. Beløb, der af Europa-Kommissionen er
udbetalt til personer, der af den danske stat er udstationeret til
midlertidig tjeneste ved Europa-Kommissionen til dækning af
merudgifter i forbindelse med udstationeringen. 16-30) --- | | 1. I § 7, nr. 15, 1. pkt., ændres
»danske statsborgere« til:
»personer«. | | | | § 16 H. Stk. 1. --- | | | Stk. 2. Den skattepligtige kan efter
anmodning fritages for beskatning efter stk. 1, for så vidt
angår selskaber, som er hjemmehørende i en fremmed
stat inden for EU eller EØS, hvis den skattepligtige kan
dokumentere, at selskabet reelt er etableret i den
pågældende stat og dér udøver reel
økonomisk virksomhed vedrørende CFC-indkomsten. Det
er en forudsætning for fritagelse, at det er muligt via en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, Rådets direktiv 2011/16/EU af
15. februar 2011 om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/799/EØF som ændret ved Rådets direktiv
2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, eller
anden aftale om udveksling af oplysninger at verificere den
skattepligtiges dokumentation vedrørende CFC-indkomsten. Den
skattepligtige beskattes ikke af indkomsten i udenlandske selskaber
som nævnt i stk. 1, i det omfang indkomsten skal medregnes
til et selskabs eller en fonds skattepligtige indkomst efter
selskabsskattelovens § 31 A eller § 32 eller
fondsbeskatningslovens § 12. Stk. 3-14. --- | | 2. I § 16 H, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om lån til betaling af
ejendomsskatter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1112 af 30.
august 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 1. Stk. 1-3. --- | | | Stk. 4. Lån i medfør af stk. 1
og 2 kan kun ydes, såfremt ejeren eller dennes ægtefælle
har fast bopæl her i landet og på det tidspunkt, til
hvilket de pågældende beløb er forfaldne til
betaling, har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov
om social pension, eller får udbetalt pension efter lov om
social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller lov om
delpension eller modtager efterløn. --- | | 1. I § 1, stk. 4, nr.1, udgår
»har fast bopæl her i landet og«. | | | 2. I § 1 indsættes efter stk. 4 som nyt
stykke: »Stk. 5.
Det er en betingelse for ydelse af lån i henhold til stk. 1,
at ejeren eller dennes ægtefælle er omfattet af
kildeskattelovens § 1 eller er hjemmehørende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i
Grønland, hvor told- og skatteforvaltningen gennem
administrativt samarbejde med skattemyndighederne kan indhente
oplysninger om ejerens eller dennes ægtefælles
indkomstforhold, jf. stk. 4, nr. 1.« | Stk. 5. Personer, der ejer to eller flere af
de i stk. 4 nævnte ejendomme, kan kun opnå lån
til betaling af de ejendomsskatter mv., der påhviler en af
ejendommene. Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan dog i
særlige tilfælde fravige betingelsen om, at ejeren
eller dennes ægtefælle har nået
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, eller
får udbetalt pension efter lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. eller lov om delpension eller modtager
efterløn, jf. stk. 4, nr. 1. | | Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8. | Stk. 7. Reglerne i stk. 1-6 gælder
også, hvor en ejendom er i sameje mellem flere. I disse
tilfælde kan der dog kun ydes en låneberettiget samejer
lån til en del af det størst mulige
lånebeløb efter stk. 1 og 2. Denne del svarer til den
andel af ejendommen, som den pågældende samejer og
dennes husstand ejer. | | 3. I § 1, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 8, 1. pkt.,
ændres »stk. 1-6« til: »stk.
1-7«. | | | | § 4. Til
sikkerhed for betaling af lånebeløbet med
påløbne renter tinglyses der et skadesløsbrev
eller et ejerpantebrev med pant i ejendommen eller i en andel af
ejendommen, jf. § 1, stk. 7. Stk. 2-6. --- | | 4. I § 4, stk. 1, og § 5, stk. 2, ændres »stk.
7« til: »stk. 8«. | | | | §
5. --- Stk. 1. --- Stk. 2. Hvis et lånebeløb, der
er forfaldet til betaling efter stk. 1, er optaget af flere i
forening, kan en låntager lade en forholdsmæssig del af
lånebeløbet overgå til lån efter § 1,
stk. 7. Stk. 3. --- | | | | | | | | § 7 | | | | | | I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1883 af 29. december 2015,
§ 5 i lov nr. 1884 af 29. december 2015 og § 9 i lov nr.
1888 af 29. december 2015, foretages følgende
ændring: | | | | 6) Det skal være muligt via
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF som ændret ved
Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, Rådets forordning (EU) nr. 389/2012
af 2. maj 2012 om administrativt samarbejde på
punktafgiftsområdet og om ophævelse af fordning (EF)
nr. 2073/2004, en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden aftale
om udveksling af oplysninger at verificere
livsforsikringsselskabets, pensionskassens eller kreditinstituttets
dokumentation vedrørende forpligtelserne m.v. som
nævnt i nr. 4 Stk. 2-7. --- | | 1. I § 15 C, stk. 1, nr. 6, indsættes
efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«. | | | | | | § 8 | | | | | | I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, som
ændret bl.a. ved § 8 i lov nr. 118 af 7. februar 2012,
§ 1 i lov nr. 1884 af 29. december 2015 og senest ved § 4
i lov nr. 430 af 18. maj 2016, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: | 1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF, EU-Tidende 2011, nr.
L 64, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet,
EU-Tidende 2014, nr. L 359, side 1. | | »1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF, EU-Tidende 2011, nr.
L 64, side 1, som ændret ved Rådets direktiv
2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv
2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet,
EU-Tidende 2014, nr. L 359, side 1, og som senere ændret ved
Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2015, nr. L 332, side 1, og
Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj 2016 om ændring
af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk
automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet, og EU-Tidende 2016, nr. L 146, side
8.« | | | | § 11. | | | Stk. 1. Told- og skatteforvaltningen afgiver
oplysninger til og modtager oplysninger fra de kompetente
myndigheder på Færøerne, i Grønland og i
fremmede stater og områder i overensstemmelse med
bestemmelserne i: Rådets direktiv 2011/16/EU om
administrativt samarbejde på beskatningsområdet og om
ophævelse af direktiv 77/799/EØF, som ændret ved
Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om
ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår
obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på
beskatningsområdet. 2)-5) --- Stk. 2-3. --- | | 2. I § 11, stk. 1, nr. 1, og § 11 A, stk. 2, nr. 4, indsættes
efter »Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december
2014«: », Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8.
december 2015 og Rådets direktiv 2016/881/EU af 25. maj
2016«. | | | | § 11 A. Stk. 2. --- 1)-3) --- 4) Fysiske personer, som opretter konto hos
pengeinstitutter i lande, hvis skattemyndigheder indsamler og
automatisk videresender oplysninger som nævnt i stk. 5, nr.
2, i overensstemmelse med bestemmelserne i Rådets direktiv
2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde
på beskatningsområdet og om ophævelse af direktiv
77/779/EØF som ændret ved direktiv 2014/107/EU af 9.
december 2014 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så
vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger
på beskatningsområdet samt tilsvarende aftaler om
indsamling og udveksling af oplysninger med lande og områder
uden for EU. | | | | | | | | § 9 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. Stk. 2. §
4, nr. 1, og § 5, nr. 1, har virkning fra og med
indkomståret 2017. Stk. 3. § 6
har virkning for lån, der ydes til betaling af
ejendomsskatter m.v. vedrørende skatteåret 2017 og
følgende skatteår. Stk. 4. §
8, nr. 2, har, for så vidt angår Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016, virkning fra og med den 5. juni
2017. |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 2015/2376/EU af 8.december 2015 og Rådets direktiv
2016/881/EU af 25. maj 2016 om automatisk udveksling af
skatteoplysninger på beskatningsområdet, EU-Tidende
2015, nr. L 332, side 1, og EU-Tidende 2016, nr. L 146, side 8.