Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Skatteministeren
Karsten Lauritzen:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, fusionsskatteloven og selskabsskatteloven
(Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af
reglerne om skattefri spaltning, særlige
bonushensættelser, værdiansættelse af
kooperationsbeskattede andelsforeningers unoterede aktier samt
sambeskatning i forbindelse med konkurs)
(Lovforslag nr. L 25)
Det er regeringens målsætning
at sikre bedre vilkår for virksomheder og føre en
politik, der bidrager til at skabe vækst og udvikling i
Danmark. Det skal blandt andet ske ved at gøre det billigere
og lettere at drive virksomhed. Herudover indeholder lovforslaget
elementer, der sikrer mod en utilsigtet anvendelse af eksisterende
regler.
Lovforslaget gennemfører en del af
regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark,
hvor det er aftalt at lempe elafgiften for forlystelser, da det er
uhensigtsmæssigt, at forlystelser er sidestillet med liberale
erhverv, såsom advokater, arkitekter, reklamevirksomheder og
revisorer, da aktiviteterne i bl.a. forlystelsesparker i
væsentlig grad adskiller sig fra disse. Ved ændringen
opnås en betydelig lempelse i elafgiften for forlystelser
på godt 90 øre pr. kWh i 2017.
Herudover foreslås det at lempe
enkelte elementer af erhvervsbeskatningen, således at
livsforsikringsselskaber igen får fradrag for særlige
bonushensættelser, og kooperationsbeskattede andelsforeninger
fremadrettet kan opgøre værdien af deres unoterede
aktier på basis af den skattemæssige indre
værdi.
Derudover skal lovforslaget sikre, at
skattereglerne virker efter hensigten, og at der ikke sker en
utilsigtet anvendelse af reglerne. Fusionsskattelovens regler om
skattefri spaltning uden tilladelse fra SKAT foreslås
ændret, således at der ikke kan ske omgåelse af
en eksisterende værnsregel. Endvidere sikrer lovforslaget, at
konkursramte selskabers skattemæssige underskud i
konkursåret ikke skal kunne udnyttes af tidligere
koncernforbundne selskaber. Denne ændring sikrer samtidig, at
der ikke opstår tvivl om, hvorvidt indkomsten for den
pågældende periode tillige anses for konkursindkomst
efter konkursskatteloven.
Lovforslagets element om lempelse af
elafgiften vurderes samlet set at medføre et varigt
mindreprovenu på ca. 20 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd. Elementerne om skattefri
spaltning og sambeskatning i forbindelse med konkurs
understøtter, at der ikke opstår et utilsigtet
mindreprovenu. Endelig understøtter elementet om
særlige bonushensættelser, at der ikke opstår et
utilsigtet merprovenu.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer og ønskes vedtaget senest 4 uger
før den 1. januar 2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.