Fremsat den 5. oktober 2016 af Troels Lund Poulsen
Forslag
til
Lov om ændring af varemærkeloven og
forskellige andre love
(Styrket indsats mod piratkopiering ved
etablering af en særlig enhed om håndhævelse og
piratkopiering samt overførsel af gebyrindtægter)
§ 1
I varemærkeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 192 af 1. marts 2016, som ændret
ved lov nr. 309 af 28. marts 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 A
Særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering
§ 45 b. Patent- og
Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af varemærkerettigheder og
bekæmpelse af piratkopiering varetages af en særlig
enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende
sig og modtage information og vejledning.
Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
2. I
§ 60 d indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 45 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.«
3.
Efter § 60 g indsættes i kapitel 8
A:
Ȥ 60 h. Patent- og
Varemærkestyrelsen kan overføre indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af denne lov, til
dækning af omkostninger forbundet med Patent- og
Varemærkestyrelsens administration af andre områder
under styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer.«
§ 2
I designloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
189 af 1. marts 2016, som ændret ved lov nr. 309 af 28. marts
2015, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 A
Særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering
§ 41 b. Patent- og
Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af designrettigheder og bekæmpelse af
piratkopiering varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
2. I
§ 59 d indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 41 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.«
3.
Efter § 59 g indsættes i kapitel 10
A:
Ȥ 59 h. Patent- og
Varemærkestyrelsen kan overføre indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af denne lov, til
dækning af omkostninger forbundet med Patent- og
Varemærkestyrelsens administration af andre områder
under styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer.«
§ 3
I patentloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
191 af 1. marts 2016, som ændret ved lov nr. 309 af 28. marts
2015, foretages følgende ændringer:
1.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 A
Særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering
§ 65 b. Patent- og
Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af patentrettigheder og bekæmpelse af
piratkopiering varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning.
Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
2. I
§ 101 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 65 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.«
3.
Efter § 105 indsættes i kapitel 10
D:
Ȥ 106. Patent- og
Varemærkestyrelsen kan overføre indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af denne lov, til
dækning af omkostninger forbundet med Patent- og
Varemærkestyrelsens administration af andre områder
under styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer.«
§ 4
I lov om brugsmodeller, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 1. marts 2016, som ændret
ved lov nr. 309 af 28. marts 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter kapitel 10 indsættes:
»Kapitel 10 A
Særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering
§ 61 b. Patent- og
Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af brugsmodelrettigheder og
bekæmpelse af piratkopiering varetages af en særlig
enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende
sig og modtage information og vejledning.
Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse.
Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.«
2. I
§ 73 d indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 61 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.«
3.
Efter § 73 g indsættes i kapitel 11
A:
Ȥ 73 h. Patent- og
Varemærkestyrelsen kan overføre indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af denne lov, til
dækning af omkostninger forbundet med Patent- og
Varemærkestyrelsens administration af andre områder
under styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer.«
§ 5
I lov om beskyttelse af halvlederprodukters
udformning (topografi), jf. lovbekendtgørelse nr. 105 af 24.
januar 2012, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 12 b indsættes i kapitel 2
A:
Ȥ 12 c. Patent- og
Varemærkestyrelsen kan overføre indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af denne lov, til
dækning af omkostninger forbundet med Patent- og
Varemærkestyrelsens administration af andre områder
under styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer.«
§ 6
I lov nr. 309 af 28. marts 2015 om
ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og
lov om brugsmodeller foretages følgende ændringer:
1. §§
1 og 2, § 3 nr. 1 og 7, og
§ 4 ophæves.
2. I
§ 5, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«
3. § 5,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 7
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 8
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Lovens
§§ 1-4 kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning og baggrund | 2. | Etablering af en særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Erhvervs- og Vækstministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Behandling af Patent- og
Varemærkestyrelsens gebyrer | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Erhvervs- og Vækstministeriets
overvejelser | | 3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at tilpasse
bestemmelserne i lov nr. 309 af 28. marts 2015 om etablering af en
særlig håndhævelsesenhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen af hensyn til statsstøttereglerne.
Det skal fremgå af lovteksten, at
håndhævelsesenheden har til opgave at yde vejledning i
konkrete sager om piratkopiering, og at vejledningen til
virksomheder er forbeholdt små og mellemstore virksomheder.
Denne afgrænsning fremgår ikke af lovteksten i dag.
Med lov nr. 309 af 28. marts 2015 om
ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og
lov om brugsmodeller blev der skabt hjemmel til etablering af en
særlig håndhævelsesenhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen. Formålet var at styrke indsatsen
mod piratkopiering ved at samle styrelsens kompetencer og opgaver
inden for håndhævelse og piratkopiering i en
særlig enhed, der kan fungere som kontaktpunkt (hotline) til
gavn for navnlig forbrugere og små og mellemstore
virksomheder.
Baggrunden for loven er den tidligere
regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design" fra 2013, der indeholder initiativer om
bedre beskyttelse og udnyttelse af immaterielle rettigheder,
herunder styrkelse af behandlingen af sager om piratkopiering.
Enheden er endnu ikke etableret. Den opgave,
som består i vejledning i konkrete sager om piratkopiering,
blev forhåndsanmeldt til Europa-Kommissionen for at sikre, at
den var forenelig med statsstøttereglerne.
Europa-Kommissionen har tilkendegivet, at kriterierne for at give
forenelig statsstøtte kun er opfyldt, hvis vejledningen i
konkrete sager om piratkopiering er forbeholdt forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. For at være forenelig
med EU's statsstøtteregler er det bl.a. en
forudsætning, at støtten korrigerer for en konstateret
markedsfejl. Europa-Kommissionen har vurderet, at der foreligger en
markedsfejl for så vidt angår små og mellemstore
virksomheder, hvorimod det vurderes, at store virksomheder kan
forventes at have ressourcer, der giver mulighed for at
håndtere sager om piratkopiering. Der henvises i
øvrigt til punkt 2.2 nedenfor.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil blive iværksat under forordningen om de
minimis-støtte til virksomheder, der udfører
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen), jf. Kommissionens Forordning (EU) Nr.
360/12 af 25. april 2012. Denne vejledning vil derfor være
forbeholdt forbrugere og små og mellemstore virksomheder. Der
henvises i øvrigt til punkt 2.2 nedenfor.
Da bestemmelserne om etablering af en
håndhævelsesenhed i lov nr. 309 fra 2015 ikke er
trådt i kraft, vil en justering af bestemmelserne af
lovtekniske grunde omfatte hele bestemmelsen om etablering af en
særlig håndhævelsesenhed.
Lovforslaget har endvidere til formål at
skabe materiel hjemmel til, at Patent- og Varemærkestyrelsen
kan overføre gebyrindtægter fra et område til
dækning af omkostninger forbundet med andre områder
inden for styrelsens ressortområde, hvor der opkræves
gebyrer. Baggrunden herfor er, at Erhvervs- og
Vækstministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt,
at der bliver etableret en klar materiel hjemmel til, at varierende
over- og underskud inden for styrelsens enkelte
rettighedsområder vil kunne udlignes gennem overførsel
af midler mellem områderne.
I forhold til Patent- og
Varemærkestyrelsens gebyrer bemærkes det, at styrelsen
ikke har pris- og lønreguleret disse siden 2002. Erhvervs-
og Vækstministeriet vil løbende, og i dialog med
Finansministeriet, gennemgå Patent- og
Varemærkestyrelsens gebyrer med henblik på at sikre en
hensigtsmæssig gebyrstruktur, herunder etablere en
fremadrettet effektiviseringsmodel.
Lovforslaget indeholder enslydende
bestemmelser i varemærkeloven, designloven, patentloven og
lov om brugsmodeller om etablering af en særlig enhed, der
varetager opgaver vedrørende håndhævelse og
piratkopiering. Forslaget indeholder ligeledes enslydende
bestemmelser i disse love og i lov om beskyttelse af
halvlederprodukters udformning (topografi) om adgangen til
overførsel af gebyrindtægter mellem de enkelte
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.
2. Etablering af en særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering
2.1. Gældende ret
Patent- og Varemærkestyrelsen behandler
blandt andet ansøgninger om rettigheder i form af
varemærker, design, patenter og brugsmodeller med gyldighed i
Danmark. Styrelsens arbejde med håndhævelse af udstedte
rettigheder varetages i dag i forbindelse med styrelsens
øvrige opgaver, herunder rettighedsudstedelse og politisk
arbejde. Styrelsen vejleder generelt om håndhævelse af
sådanne rettigheder som led i styrelsens almindelige
vejledningspligt, men styrelsen har ikke beføjelser til at
give konkret vejledning i konkrete sager om piratkopiering.
Ved lov nr. 309 af 28. marts 2015 blev der
skabt hjemmel til etablering af en særlig
håndhævelsesenhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen, hvor opgaver og kompetencer
vedrørende håndhævelse og piratkopiering blev
samlet. Enheden fik beføjelser til at vejlede i konkrete
sager om piratkopiering, herunder til at afgive en skriftlig
vejledende udtalelse. Formålet med etableringen af en
sådan enhed med de nævnte beføjelser var at
styrke indsatsen mod piratkopiering. Bestemmelserne om etablering
af en håndhævelsesenhed i lov nr. 309 af 28. marts 2015
er ikke trådt i kraft.
2.2. Erhvervs- og Vækstministeriets
overvejelser
Krænkelser i form af piratkopiering er
et stigende problem til skade for både forbrugerne,
rettighedshaverne og samfundsøkonomien og er ofte forankret
i grov og organiseret kriminalitet. Danmark er konkurrencedygtig
på viden, teknologi og kreative idéer, og
piratkopiering kan reducere virksomhedernes incitament til
innovation og videreudvikling, hvilket influerer negativt på
samfundsøkonomien. Endvidere overholder piratkopierede
produkter typisk ikke diverse produktkrav i lovgivning m.v. Det kan
derfor være forbundet med sikkerhedsmæssige og
sundhedsmæssige risici at benytte sådanne produkter.
Ligeledes indebærer forfalskninger af produkter og
varemærker, at forbrugernes tillid til de originale produkter
svækkes.
Bestemmelserne om straf i
varemærkeloven, designloven, patentloven og lov om
brugsmodeller blev skærpet pr. 1. januar 2009 som led i en
samlet styrket indsats mod piratkopiering. Samtidig blev
Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser etableret.
IPR er en forkortelse for Intellectual Property Rights.
Netværket er et tværministerielt netværk, der
skal styrke myndighedernes samarbejde om at bekæmpe
piratkopiering. Patent- og Varemærkestyrelsen har
sekretariatsfunktionen for dette netværk. Netværket har
en meget besøgt hjemmeside, www.stoppiratkopiering.dk, der
indeholder informationer om lovgivning, nyheder osv., ligesom
hjemmesiden indeholder en række vejledninger til forbrugere
og virksomheder samt en domssamling over relevante strafferetlige
domme, som løbende ajourføres. Hjemmesiden opererer
med tre forskellige, opdelte målgrupper: Forbrugere,
virksomheder og myndigheder.
Netværket er ikke operationelt, men
nogle af de involverede myndigheder samarbejder om kontrolaktioner.
Det drejer sig blandt andet om SKAT, lægemiddelmyndigheder,
fødevaremyndigheder og politi. I den forbindelse stiller
Patent- og Varemærkestyrelsen sin særlige ekspertise
til rådighed.
Den daværende regering offentliggjorde i
februar 2013 vækstplanen "Danmark i arbejde - vækstplan
for kreative erhverv og design" med henblik på at udbygge de
danske styrkepositioner og særligt styrke vækst og
beskæftigelse på de områder, hvor den globale
efterspørgsel skaber nye muligheder for danske virksomheder.
Vækstplanen indeholder et kapitel om "Bedre beskyttelse og
kommerciel udnyttelse af IPR". Dette omfatter blandt andet en
beskrivelse af politiets og anklagemyndighedens behandling af sager
om krænkelse af immaterielle rettigheder, hvoraf
fremgår, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
og International Kriminalitet (SØIK) har en koordinerende
rolle i forhold til behandlingen af disse sager. Der oplyses
ligeledes om fremtidige initiativer, som skal optimere myndighedens
arbejde med sagerne.
I fortsættelse af vækstplanen tog
Rigsadvokaten den 10. juli 2013 en række initiativer til
styrkelse af den strafferetlige indsats mod piratkopiering. Det
indgik heri, at SØIK fremtidigt skulle efterforske og
retsforfølge væsentligt flere sager end hidtil, at
SØIK skulle yde efterforskningsmæssig og juridisk
bistand til politikredsene, og at der skulle udpeges en
kontaktperson i politikredsene. Rigsadvokaten har i maj 2015
suppleret med yderligere tiltag på området.
I tillæg til SØIK's arbejde med
piratkopiering indeholder vækstplanen "Danmark i arbejde -
vækstplan for kreative erhverv og design" et initiativ, der
har til formål at styrke behandlingen af sager om
piratkopiering yderligere. Ifølge initiativet skal der i
Patent- og Varemærkestyrelsen oprettes "en særskilt
IPR-enhed, som kan vejlede, og hvor rettighedshavere, borgere og
myndigheder vil kunne henvende sig med konkrete sager
vedrørende piratkopiering af industrielle
ejendomsrettigheder." IPR-enheden benævnes i dette lovforslag
en særlig enhed om håndhævelse og
piratkopiering.
På grundlag af dette initiativ i
vækstplanen blev der ved lov nr. 309 af 28. marts 2015 skabt
hjemmel til etablering af en særlig
håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen
med beføjelser til at vejlede i konkrete sager om
piratkopiering. Bestemmelserne er endnu ikke trådt i
kraft.
Ordningen, der omfatter vejledning i konkrete
sager om piratkopiering, er blevet prænotificeret til
Europa-Kommissionen for at sikre, at ordningen er forenelig med
statsstøttereglerne. For at statsstøtte er forenelig
med TEUF art. 107, stk. 3, er det bl.a. en forudsætning, at
støtten forsøger at råde bod på en
konstateret markedsfejl. Støtten skal i den konkrete
situation være et velbegrundet middel til at afhjælpe
markedsfejlen. Europa-Kommissionen har vurderet, at der i relation
til virksomheder alene foreligger en markedsfejl for så vidt
angår små og mellemstore virksomheder, idet disse
typisk ikke har de nødvendige ressourcer til rådighed,
der gør dem i stand til effektivt at håndhæve
deres rettigheder. Store virksomheder forventes derimod at have
ressourcer, der giver mulighed for at håndtere sager om
piratkopiering. På baggrund af denne konstaterede markedsfejl
pålægges den særlige enhed at yde vejledning til
forbrugere og små og mellemstore virksomheder i konkrete
sager om piratkopiering.
På grundlag af drøftelser med
Europa-Kommissionen iværksættes ordningen under
forordning 360/2012 af 25. april 2012 om de minimis-støtte
ydet til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse (de minimis-SGEI-ordningen).
Støtte, der opfylder betingelserne i denne forordning, anses
ikke for at udgøre statsstøtte i traktatens forstand
og er ikke omfattet af anmeldelsespligten til Europa-Kommissionen.
Bestemmelserne om etablering af en særlig enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen skal derfor præciseres,
således at det af lovteksten fremgår, at enheden har
til opgave at yde vejledning til forbrugere og små og
mellemstore virksomheder i konkrete sager om piratkopiering.
En netop offentliggjort rapport "Intellectual
Property (IP) SME Scoreboard 2016" fra Den Europæiske Unions
Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) viser, at 12 pct. af
små og mellemstore europæiske virksomheder ikke
reagerer i forhold til krænkeren, når de oplever
kopiering af deres produkter. For så vidt angår danske
virksomheder er tallet 5 pct. Endvidere viser rapporten, at mange
små og mellemstore virksomheder ikke beskytter deres
innovationer på grund af manglende kendskab til
registreringssystemerne, omkostninger ved registrering samt
kompleksitet og omkostninger forbundet med krænkelsessager.
Det er forventningen, at etableringen af en særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering i Patent- og
Varemærkestyrelsen vil kunne bidrage til, at små og
mellemstore virksomheder bliver bedre rustede til at værne om
deres immaterielle rettigheder og reagere på
piratkopiering.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med forslaget vil hjemlen for etablering af en
særlig enhed om håndhævelse og piratkopiering i
Patent- og Varemærkestyrelsen blive justeret, således
at det fremgår af lovteksten, at enheden har til opgave at
yde vejledning til forbrugere og små og mellemstore
virksomheder i konkrete sager om piratkopiering. Lovforslaget skal
gøre enhedens vejledning i konkrete sager forenelig med de
minimis-SGEI-ordningen. Da reglerne om en
håndhævelsesenhed ikke er trådt i kraft, omfatter
det foreliggende lovforslag af lovtekniske grunde et samlet forslag
om etablering af en sådan enhed.
Det er en forudsætning for
udmøntningen af initiativet i vækstplanen om
etablering af en særlig enhed om håndhævelse og
piratkopiering i Patent- og Varemærkestyrelsen, at der ikke
hersker tvivl om det hjemmelsmæssige grundlag herfor. Patent-
og Varemærkestyrelsen kan i dag yde generel vejledning om
håndhævelse af udstedte rettigheder, herunder om
piratkopiering, i henhold til den almindelige vejledningspligt, men
har ikke beføjelser til at give konkret vejledning i
konkrete sager om piratkopiering. Det foreslås derfor, at der
i de relevante love inden for Patent- og Varemærkestyrelsens
ressort indsættes en bestemmelse, der indeholder klar hjemmel
til etablering af en særskilt enhed i Patent- og
Varemærkestyrelsen med disse beføjelser. Enheden skal
varetage Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver
vedrørende håndhævelse og piratkopiering og
fungere som hotline.
Begrebet piratkopiering benyttes i dette
lovforslag som fælles betegnelse for piratkopiering og
varemærkeforfalskning, hvor piratkopiering dækker den
situation, at der foretages ulovlig kopiering af andres produkter,
der er beskyttet af immaterielle rettigheder, mens
varemærkeforfalskning omfatter ulovlig kopiering af andres
varemærker. I forhold til varemærker og design omfatter
begrebet kopi identiske eller næsten identiske
varemærker eller design. For så vidt angår
patenter og brugsmodeller omfatter begrebet kopi identiske
produkter i forhold til patent- eller brugsmodelkravene.
I Patent- og Varemærkestyrelsen vil en
samling af opgaverne om håndhævelse og piratkopiering i
en særskilt enhed styrke kompetenceopbygning og effektivitet.
Patent- og Varemærkestyrelsen varetager i dag en række
opgaver, som overordnet har til formål at styrke
håndhævelsesindsatsen og bekæmpe piratkopiering.
Det drejer sig blandt andet om sekretariatsfunktionen for
Ministeriernes netværk mod IPR-krænkelser, deltagelse i
Det Europæiske Observationscenter for Krænkelser af
Intellektuelle Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi, nationalt og
internationalt politisk arbejde om håndhævelse og
piratkopiering samt deltagelse i internationale samarbejdsfora
herom. En samling af styrelsens opgaver om håndhævelse
og piratkopiering i en særlig enhed vil skabe gode rammer for
en sammenhængende og kompetent indsats.
Enheden skal fungere som hotline for
forbrugere, virksomheder og myndigheder og vil kunne vejlede og
informere generelt om håndhævelse og piratkopiering som
led i Patent- og Varemærkestyrelsens almindelige
vejledningspligt, således som styrelsen hidtil har gjort.
Med lovforslaget får enheden til opgave
at vejlede i videre omfang, end hvad der følger af
myndighedens almindelige vejledningspligt, for så vidt
angår konkrete sager om piratkopiering. Lovforslaget
lægger op til, at enheden ved henvendelser om konkrete sager
om piratkopiering vil kunne vejlede om, hvorvidt der i den konkrete
situation kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering, samt oplyse om den pågældendes
handlemuligheder, såfremt denne ønsker at
forfølge sagen. Det er forventningen, at denne første
vejledning vil understøtte, at flere vælger aktivt at
forfølge deres rettigheder, hvilket forventes at føre
til flere sager hos rådgiverbranchen og politi og
anklagemyndighed.
Den foreslåede ordning omfatter alene
håndhævelse og piratkopiering i forhold til de love,
som Patent- og Varemærkestyrelsen administrerer. Der
forventes hovedsageligt sager inden for varemærke- og
designområdet, idet piratkopiering hyppigst forekommer inden
for disse områder.
Såfremt forbrugeren eller virksomheden
ønsker at modtage enhedens vejledning om en konkret sag om
piratkopiering skriftligt, kan enheden mod et gebyr afgive en
skriftlig vejledende udtalelse.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil være baseret på brugerens
oplysninger samt resultatet af enhedens søgning efter
relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil vejledningen
omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette
grundlag kan foreligge en krænkelse i form af piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige vejledende udtalelse, vil
også indeholde nærmere oplysninger om grundlaget og
rammerne for vejledningen, herunder at
vejledningen alene er baseret på brugerens oplysninger, at enheden ikke har foretaget en
undersøgelse af sagens faktiske omstændigheder, at der alene er tale om vejledning, der ikke
kan danne grundlag for rådgiveransvar, at vejledningen ikke udgør en
afgørelse, at afgørelsen
af, om der foreligger en krænkelse, henhører under
domstolene, samt at enheden alene
behandler krænkelsessager, hvor der er tale om identiske
eller næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i
forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i Danmark, og
enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds
gyldighed. Enheden vejleder ikke i tilfælde, hvor der
allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist, eller i
tilfælde hvor enheden vurderer, at vejledningen vil ligge
uden for ordningens formål.
Enhedens vejledning er ikke bindende for
politi og anklagemyndighed eller andre myndigheder. Det vil fortsat
være politiet og anklagemyndigheden, der vurderer, om der er
grundlag for at iværksætte efterforskning eller rejse
tiltale i en sag. Enhedens vejledning udgør ikke en
afgørelse. Kompetencen til at træffe afgørelse
i sager om krænkelser, herunder om piratkopiering,
henhører under domstolene.
Det fastsatte gebyr for en skriftlig
vejledende udtalelse har til formål at hindre
uhensigtsmæssig brug af ordningen og dækker ikke
styrelsens forventede omkostninger.
Enhedens vejledning til virksomheder i
konkrete sager om piratkopiering er forbeholdt små og
mellemstore virksomheder. Det skyldes hensynet til
statsstøttereglerne, jf. nærmere under punkt. 2.2
ovenfor.
I dette lovforslag defineres små og
mellemstore virksomheder i overensstemmelse med den til enhver tid
gældende definition i Europa-Kommissionens
statsstøtteregler. Den gældende definition
fremgår af Kommissionens henstilling nr. 361 af 6. maj 2003
om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore
virksomheder og Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni
2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108. Af bilag
I til denne forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at
"kategorien mikrovirksomheder, små og mellemstore
virksomheder (SMV'er) omfatter virksomheder, som beskæftiger
under 250 personer, og som har en årlig omsætning
på højst 50 mio. EUR og/eller en samlet årlig
balance på højst 43 mio. EUR."
Det styrkede samarbejde mellem Patent- og
Varemærkestyrelsen og politiet og anklagemyndigheden (i
praksis i første række SØIK) mod piratkopiering
forventes at kunne bidrage til en effektiv udnyttelse af de to
myndigheders særlige ekspertise i forbindelse med sager m.v.
om piratkopiering. Samarbejdet med SØIK om piratkopiering
vil blive varetaget af den særlige enhed. Det fremgår
derfor af den foreslåede bestemmelse om etablering af en
sådan enhed, at enheden bistår politiet og
anklagemyndigheden i indsatsen mod piratkopiering. Politi og
anklagemyndighed samarbejder med og modtager bistand fra mange
forskellige offentlige myndigheder, f.eks. i forbindelse med
straffesager på særlovsområder. Når det
f.eks. i forslaget til § 45 b, stk. 3, i varemærkeloven
er fastsat, at den særlige enhed bistår politi og
anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering, er det
således ikke retligt nødvendigt. Bestemmelsen er alene
medtaget med det formål at beskrive enhedens opgaver
fyldestgørende.
Patent- og Varemærkestyrelsen
samarbejder også med andre myndigheder om piratkopiering.
Enheden kan eksempelvis bistå med ekspertise og
søgekompetencer, når myndigheder under
kontrolbesøg i henhold til deres lovgivning finder
produkter, som formodes at være piratkopierede.
Lovforslaget indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, således at de nærmere
bestemmelser om enhedens opgaver, organisering, finansiering,
vejledning i konkrete sager m.v. kan fastsættes
administrativt.
Enhedens virksomhed er omfattet af lov om
offentlighed i forvaltningen og vil blive administreret i
overensstemmelse med persondataloven.
Lovforslagets kapiteloverskrift "Særlig
enhed om håndhævelse og piratkopiering" udgør
ikke enhedens navn, men beskriver kort enhedens opgaver.
3. Behandling af Patent- og Varemærkestyrelsens
gebyrer
3.1. Gældende ret
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
statsvirksomhed med en nettobevilling på Finansloven på
kr. 0. Styrelsen er således fuldt finansieret af styrelsens
brugere. Styrelsen udsteder blandt andet rettigheder i form af
varemærker, design, patenter og brugsmodeller. Hver af disse
rettighedstyper er reguleret i en særskilt lov, det vil sige
eksempelvis i varemærkeloven og patentloven. Der skal betales
gebyrer for styrelsens sagsbehandling, der blandt andet omfatter
behandling af ansøgninger om rettigheder, prøvning af
udstedte rettigheders gyldighed, indsigelser mod udstedte
rettigheder samt fornyelse af rettighederne. Gebyrerne finansierer
ligeledes omkostninger forbundet med øvrige funktioner i
Patent- og Varemærkestyrelsen. Disse gebyrer er fastsat ved
lov, jf. nedenfor. Dog er gebyrerne for Patent- og
Varemærkestyrelsens behandling af ansøgninger om
kommunevåben og -segl samt rederiers skorstensmærker og
kontorflag fastsat i bekendtgørelser udstedt med hjemmel i
lov om kommunernes styrelse henholdsvis søloven.
Ved lov nr. 1370 af 28. december 2011 blev de
enkelte gebyrer for Patent- og Varemærkestyrelsens
sagsbehandling fastsat direkte i de love, der regulerer styrelsens
sagsbehandling. Disse gebyrer henhører herefter under punkt
2.3.1.1 i Finansministeriets budgetvejledning. Punkt 2.3.1.1
omfatter gebyrer fastsat ved lov og giver mulighed for, at en
indtægt kan overstige de omkostninger, der er forbundet med
det pågældende gebyrbelagte område.
Gebyrerne for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling bliver i vidt omfang
fastsat ud fra politiske og konkurrencemæssige hensyn og
følger såvel europæiske som internationale
strukturer. Det indgår blandt andet heri, at
ansøgningsgebyrerne skal være relativt lave, fordi man
ønsker at øge incitamentet til innovation og
beskyttelse af virksomhedernes immaterielle aktiver, eksempelvis
deres opfindelser, navn, logo eller design. Gebyrerne for at
fastholde rettighederne i længere tid (fornyelsesgebyrer,
årsgebyrer) er derimod relativt højere i forhold til
omkostningerne. Endvidere er styrelsen i en konkurrencesituation i
forhold til regionale og internationale rettighedsudstedende
organisationer, hvilket gebyrerne også skal tage højde
for.
3.2. Erhvervs- og
Vækstministeriets overvejelser
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, eksempelvis
varemærkeloven og patentloven, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte
rettighedsområder har således varierende perioder med
overskud henholdsvis underskud.
Mange virksomheder benytter en kombination af
flere rettighedstyper. Det skyldes, at de fire rettighedstyper
patent, brugsmodel, varemærke og design beskytter forskellige
dele af en virksomheds aktiviteter og forretning. Eksempelvis vil
det være relevant at beskytte en mobiltelefon gennem
både et patent (de tekniske elementer), et varemærke
(navn og logo) og et design (udformningen). Virksomhederne
kombinerer således ofte flere rettighedstyper i et strategisk
samspil for at understøtte deres forretning. De vil derfor i
mange tilfælde benytte både rettighedsområder,
hvor gebyrindtægterne i perioder giver overskud i forhold til
sagsbehandlingsomkostningerne og rettighedsområder, hvor
gebyrindtægterne i perioder giver underskud.
Da styrelsens gebyrer, som det fremgår
af punkt 3.1 ovenfor, ikke blot kan fastsættes på
grundlag af omkostninger og endvidere ikke kan ændres smidigt
gennem løbende tilpasninger, fordi de er fastsat ved lov, er
der behov for, at udsving i resultaterne på de enkelte
rettighedsområder kan udlignes gennem overførsel af
midler mellem områderne. For at opretholde konsistente og
konkurrencedygtige gebyrer for Patent- og Varemærkestyrelsens
rettighedsprodukter foreslås det derfor, at der etableres
klar hjemmel til, at styrelsen kan overføre
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen vil hvert
5. år foretage en efterkalkulation af styrelsens gebyrer.
3.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget bliver der i de love, som
indeholder bestemmelser om betaling af gebyrer, det vil sige i
varemærkeloven, designloven, patentloven, lov om
brugsmodeller og lov om beskyttelse af halvlederprodukters
udformning (topografi), indsat enslydende bestemmelser om, at
Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
gebyrindtægter fra et område til dækning af
omkostninger forbundet med andre områder inden for styrelsens
ressortområde, hvor der opkræves gebyrer.
Gebyrer for behandling af ansøgninger
om fællesmærker opkræves med hjemmel i
varemærkeloven, idet fællesmærkeloven indeholder
en henvisning til gebyrbestemmelserne i varemærkeloven.
Lovforslaget omfatter derfor ikke en ændring af
fællesmærkeloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De økonomiske og administrative
meromkostninger ved etablering og drift af en
håndhævelsesenhed skønnes at udgøre 0,6
mio. kr. årligt. Udgifterne hertil vil blive afholdt inden
for Patent- og Varemærkestyrelsens eksisterende rammer og ved
gebyret på 1.500 kr. for en skriftlig vejledende udtalelse,
der foreslås indført med lovforslaget. Endvidere er
der mulighed for, at enheden kan opnå bidrag til
finansieringen fra EU's kontor for intellektuel ejendomsret (EUIPO)
i form af midler til medlemslandene, dedikeret til blandt andet
håndhævelse.
Forslaget har ikke konsekvenser for regioner
og kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget er ikke udtryk for implementering af
EU-regulering.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 15.
juni - 1. august 2016 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: ADIPA,
Advokatsamfundet, Awapatent, Bech-Bruun Advokatfirma, Budde Schou
A/S, Chas. Hude A/S, Copenhagen Business School (CBS), Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Erhverv, Dansk Forening for Industriens
Patent- og Varemærkespecialister (DIP), Dansk Forening til
Bekæmpelse af Produktpirateri, Dansk Industri, Dansk
Opfinderforening, Danske Advokater, Departementet for Erhverv,
Arbejdsmarked og Handel, Grønland, Ferring Lægemidler
A/S, Ferrosan A/S, FLSmidth, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
GN Store Nord A/S, Gorrissen Federspiel Kierkegaard, H. Lundbeck
A/S, Haldor Topsøe A/S, Handelshøjskolen -
Århus Universitet, Horten Advokataktieselskab, Høiberg
A/S, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, Inspicos A/S, Kromann Reumert, København
Universitet - Det Juridiske Fakultet, Larsen & Birkeholm A/S,
LEO Pharma Nordic, Lett Advokatfirma, Lind Cadovius
Advokataktieselskab, Lægemiddelindustriforeningen (LIF),
Løje, Arnesen & Meedom Advokatpartnerselskab, MAQS Law
Firm, Novo Nordisk A/S, Novozymes A/S, Opfinderforeningen.dk,
Patent Nord ApS, Patentgruppen, Plesner, Plougmann & Vingtoft
A/S, Syddansk Universitet, Sø- og Handelsretten, Teknologisk
Institut, Udenrigs- og Erhvervsministeriet, Færøerne,
Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde, Zacco Danmark,
Ålborg Universitet, Århus Universitet.
Det udsendte udkast omfatter ikke de
foreslåede bevillings- og regnskabstekniske bestemmelser, som
er omfattet af lovforslagets punkt 3. Det skyldes, at Erhvervs- og
Vækstministeriet i forbindelse med høringen blev
opmærksom på, at disse ændringer skulle
indgå i det aktuelle lovforslag.
10. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | De økonomiske meromkostninger ved
etablering og drift af en håndhævelsesenhed
skønnes at udgøre 0,6 mio. kr. årligt.
Udgifterne hertil vil blive afholdt inden for Patent- og
Varemærkestyrelsens eksisterende rammer og ved gebyret
på 1.500 kr. for en skriftlig vejledende udtalelse, der
foreslås indført med lovforslaget. Endvidere er der
mulighed for, at enheden kan opnå bidrag til finansieringen
fra EU's kontor for intellektuel ejendomsret (EUIPO) i form af
midler til medlemslandene, dedikeret til blandt andet
håndhævelse. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget om, at den særlige enhed
skal kunne give vejledning i konkrete sager om piratkopiering,
udgør en ny opgave i Patent- og
Varemærkestyrelsen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret
yderligere. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget er ikke udtryk for
implementering af EU-regulering. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 bliver der oprettet en særlig
enhed i Patent- og Varemærkestyrelsen, som varetager
styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering,
herunder sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk
mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle
Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får funktion
som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan
henvende sig og modtage information og vejledning om
håndhævelse og piratkopiering generelt i
overensstemmelse med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at enheden endvidere vil kunne
vejlede forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden
mod betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Med denne bestemmelse får enheden
beføjelser til at vejlede i videre omfang, end hvad der
følger af myndighedernes almindelige vejledningspligt. Ved
henvendelser om konkrete sager om piratkopiering vil enheden kunne
vejlede om, hvorvidt der i den konkrete situation kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering, samt oplyse om den
pågældendes handlemuligheder, såfremt denne
ønsker at forfølge sagen.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil være baseret på brugerens
oplysninger samt resultatet af enhedens søgning efter
relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil vejledningen
omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette
grundlag kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige
vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere
oplysninger om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at vejledningen alene er baseret
på brugerens oplysninger, at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens
faktiske omstændigheder, at der
alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for
rådgiveransvar, at vejledningen
ikke udgør en afgørelse, at afgørelsen af, om der foreligger en
krænkelse, henhører under domstolene, samt at enheden alene behandler
krænkelsessager, hvor der er tale om identiske eller
næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i
forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i Danmark, og
enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds
gyldighed. Enheden vejleder ikke i tilfælde, hvor der
allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag,
hvis enheden vurderer, at vejledningen ligger uden for ordningens
formål.
Enheden vil også kunne bistå i
forbindelse med brugerens indgivelse af en politianmeldelse.
Små og mellemstore virksomheder
defineres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
definition i Europa-Kommissionens statsstøtteregler. Den
gældende definition fremgår af Kommissionens
henstilling nr. 361 af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder og
Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108. Af bilag I til denne
forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at "kategorien
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og
som har en årlig omsætning på højst 50
mio. EUR og/eller en samlet årlig balance på
højst 43 mio. EUR."
Det er intentionen, at Patent- og
Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin
særlige ekspertise til belysning af de sager m.v. om
piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave skal
varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af stk. 3 i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med
bekæmpelse af piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget med
det formål at beskrive enhedens opgaver
fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne bemyndigelse kan
ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og
organisering. Dette kan blandt andet omfatte enhedens vejledning i
konkrete sager om piratkopiering og administrationen af denne
ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etablering af
en håndhævelsesenhed er et initiativ i den tidligere
regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design", der har til formål at styrke
indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
I den foreslåede bestemmelse
fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i
henhold til § 45 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik
på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse udgør
hjemmel til, at der kan overføres indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af
varemærkeloven samt fællesmærkeloven jf.
varemærkeloven, til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
fuldt ud brugerfinansieret statsvirksomhed og behandler blandt
andet ansøgninger om rettigheder i form af varemærker,
design, patenter og brugsmodeller. Hver enkelt rettighedstype er
reguleret i en særlig lov, eksempelvis varemærkeloven
og patentloven. Der skal betales gebyr for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling, og disse gebyrer er
fastsat direkte i varemærkeloven, patentloven m.v. samt i
enkelte særlige bekendtgørelser.
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte områder har
således varierende perioder med overskud henholdsvis
underskud.
Gebyrerne for styrelsens sagsbehandling er i
vidt omfang fastsat på grundlag af politiske og
konkurrencemæssige hensyn og følger såvel
europæiske som internationale strukturer. Gebyrerne er
endvidere fastsat ved lov og kan således ikke smidigt
ændres. Der er derfor behov for, at varierende over- og
underskud kan udlignes gennem overførsel af
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 bliver der oprettet en særlig
enhed i Patent- og Varemærkestyrelsen, som varetager
styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering,
herunder sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk
mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle
Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får funktion
som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan
henvende sig og modtage information og vejledning om
håndhævelse og piratkopiering generelt i
overensstemmelse med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at enheden endvidere vil kunne
vejlede forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden
mod betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Med denne bestemmelse får enheden
beføjelser til at vejlede i videre omfang, end hvad der
følger af myndighedernes almindelige vejledningspligt. Ved
henvendelser om konkrete sager om piratkopiering vil enheden kunne
vejlede om, hvorvidt der i den konkrete situation kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering, samt oplyse om den
pågældendes handlemuligheder, såfremt denne
ønsker at forfølge sagen.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil være baseret på brugerens
oplysninger samt resultatet af enhedens søgning efter
relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil vejledningen
omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette
grundlag kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige
vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere
oplysninger om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at vejledningen alene er baseret
på brugerens oplysninger, at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens
faktiske omstændigheder, at der
alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for
rådgiveransvar, at vejledningen
ikke udgør en afgørelse, at afgørelsen af, om der foreligger en
krænkelse, henhører under domstolene, samt at enheden alene behandler
krænkelsessager, hvor der er tale om identiske eller
næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i
forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i Danmark, og
enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds
gyldighed. Enheden vejleder ikke i tilfælde, hvor der
allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag,
hvis enheden vurderer, at vejledningen ligger uden for ordningens
formål.
Enheden vil også kunne bistå i
forbindelse med brugerens indgivelse af en politianmeldelse.
Små og mellemstore virksomheder
defineres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
definition i Europa-Kommissionens statsstøtteregler. Den
gældende definition fremgår af Kommissionens
henstilling nr. 361 af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder og
Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108. Af bilag I til denne
forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at "kategorien
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og
som har en årlig omsætning på højst 50
mio. EUR og/eller en samlet årlig balance på
højst 43 mio. EUR."
Det er intentionen, at Patent- og
Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin
særlige ekspertise til belysning af de sager m.v. om
piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave skal
varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af stk. 3 i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med
bekæmpelse af piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget med
det formål at beskrive enhedens opgaver
fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne bemyndigelse kan
ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og
organisering. Dette kan blandt andet omfatte enhedens vejledning i
konkrete sager om piratkopiering og administrationen af denne
ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etablering af
en håndhævelsesenhed er et initiativ i den tidligere
regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design", der har til formål at styrke
indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
I den foreslåede bestemmelse
fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i
henhold til § 41 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik
på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse udgør
hjemmel til, at der kan overføres indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af designloven, til
dækning af omkostninger forbundet med myndighedsopgaver
på øvrige rettighedsområder under styrelsens
ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
fuldt ud brugerfinansieret statsvirksomhed og behandler blandt
andet ansøgninger om rettigheder i form af varemærker,
design, patenter og brugsmodeller. Hver enkelt rettighedstype er
reguleret i en særlig lov, eksempelvis varemærkeloven
og patentloven. Der skal betales gebyr for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling, og disse gebyrer er
fastsat direkte i varemærkeloven, patentloven m.v. samt i
enkelte særlige bekendtgørelser.
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte områder har
således varierende perioder med overskud henholdsvis
underskud.
Gebyrerne for styrelsens sagsbehandling er i
vidt omfang fastsat på grundlag af politiske og
konkurrencemæssige hensyn og følger såvel
europæiske som internationale strukturer. Gebyrerne er
endvidere fastsat ved lov og kan således ikke smidigt
ændres. Der er derfor behov for, at varierende over- og
underskud kan udlignes gennem overførsel af
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 bliver der oprettet en særlig
enhed i Patent- og Varemærkestyrelsen, som varetager
styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering,
herunder sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk
mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle
Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får funktion
som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan
henvende sig og modtage information og vejledning om
håndhævelse og piratkopiering generelt i
overensstemmelse med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at enheden endvidere vil kunne
vejlede forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden
mod betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Med denne bestemmelse får enheden
beføjelser til at vejlede i videre omfang, end hvad der
følger af myndighedernes almindelige vejledningspligt. Ved
henvendelser om konkrete sager om piratkopiering vil enheden kunne
vejlede om, hvorvidt der i den konkrete situation kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering, samt oplyse om den
pågældendes handlemuligheder, såfremt denne
ønsker at forfølge sagen.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil være baseret på brugerens
oplysninger samt resultatet af enhedens søgning efter
relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil vejledningen
omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette
grundlag kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige
vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere
oplysninger om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at vejledningen alene er baseret
på brugerens oplysninger, at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens
faktiske omstændigheder, at der
alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for
rådgiveransvar, at vejledningen
ikke udgør en afgørelse, at afgørelsen af, om der foreligger en
krænkelse, henhører under domstolene, samt at enheden alene behandler
krænkelsessager, hvor der er tale om identiske eller
næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i
forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i Danmark, og
enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds
gyldighed. Enheden vejleder ikke i tilfælde, hvor der
allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag,
hvis enheden vurderer, at vejledningen ligger uden for ordningens
formål.
Enheden vil også kunne bistå i
forbindelse med brugerens indgivelse af en politianmeldelse.
Små og mellemstore virksomheder
defineres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
definition i Europa-Kommissionens statsstøtteregler. Den
gældende definition fremgår af Kommissionens
henstilling nr. 361 af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder og
Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108. Af bilag I til denne
forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at "kategorien
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og
som har en årlig omsætning på højst 50
mio. EUR og/eller en samlet årlig balance på
højst 43 mio. EUR."
Det er intentionen, at Patent- og
Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin
særlige ekspertise til belysning af de sager m.v. om
piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave skal
varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af stk. 3 i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med
bekæmpelse af piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget med
det formål at beskrive enhedens opgaver
fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne bemyndigelse kan
ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og
organisering. Dette kan blandt andet omfatte enhedens vejledning i
konkrete sager om piratkopiering og administrationen af denne
ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etableringen af
en håndhævelsesenhed er et initiativ i den tidligere
regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design", der har til formål at styrke
indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
I den foreslåede bestemmelse
fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i
henhold til § 65 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik
på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse udgør
hjemmel til, at der kan overføres indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af patentloven, til
dækning af omkostninger forbundet med myndighedsopgaver
på øvrige rettighedsområder under styrelsens
ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
fuldt ud brugerfinansieret statsvirksomhed og behandler blandt
andet ansøgninger om rettigheder i form af varemærker,
design, patenter og brugsmodeller. Hver enkelt rettighedstype er
reguleret i en særlig lov, eksempelvis varemærkeloven
og patentloven. Der skal betales gebyr for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling, og disse gebyrer er
fastsat direkte i varemærkeloven, patentloven m.v. samt i
enkelte særlige bekendtgørelser.
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte områder har
således varierende perioder med overskud henholdsvis
underskud.
Gebyrerne for styrelsens sagsbehandling er i
vidt omfang fastsat på grundlag af politiske og
konkurrencemæssige hensyn og følger såvel
europæiske som internationale strukturer. Gebyrerne er
endvidere fastsat ved lov og kan således ikke smidigt
ændres. Der er derfor behov for, at varierende over- og
underskud kan udlignes gennem overførsel af
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 bliver der oprettet en særlig
enhed i Patent- og Varemærkestyrelsen, som varetager
styrelsens opgaver om håndhævelse og piratkopiering,
herunder sekretariatsfunktionen for Ministeriernes netværk
mod IPR-krænkelser og deltagelse i Det Europæiske
Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle
Ejendomsrettigheder nedsat i EU-regi. Enheden får funktion
som en hotline, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan
henvende sig og modtage information og vejledning om
håndhævelse og piratkopiering generelt i
overensstemmelse med styrelsens almindelige vejledningspligt.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at enheden endvidere vil kunne
vejlede forbrugere og små og mellemstore virksomheder i
forbindelse med konkrete sager om piratkopiering, ligesom enheden
mod betaling af et gebyr vil kunne afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Med denne bestemmelse får enheden
beføjelser til at vejlede i videre omfang, end hvad der
følger af myndighedernes almindelige vejledningspligt. Ved
henvendelser om konkrete sager om piratkopiering vil enheden kunne
vejlede om, hvorvidt der i den konkrete situation kan foreligge en
krænkelse i form af piratkopiering, samt oplyse om den
pågældendes handlemuligheder, såfremt denne
ønsker at forfølge sagen.
Enhedens vejledning i konkrete sager om
piratkopiering vil være baseret på brugerens
oplysninger samt resultatet af enhedens søgning efter
relevante registrerede rettigheder. Endvidere vil vejledningen
omfatte enhedens konklusion om, hvorvidt der på dette
grundlag kan foreligge en krænkelse i form af
piratkopiering.
Vejledningen, herunder den skriftlige
vejledende udtalelse, vil også indeholde nærmere
oplysninger om grundlaget og rammerne for vejledningen, herunder
at vejledningen alene er baseret
på brugerens oplysninger, at
enheden ikke har foretaget en undersøgelse af sagens
faktiske omstændigheder, at der
alene er tale om vejledning, som ikke kan danne grundlag for
rådgiveransvar, at vejledningen
ikke udgør en afgørelse, at afgørelsen af, om der foreligger en
krænkelse, henhører under domstolene, samt at enheden alene behandler
krænkelsessager, hvor der er tale om identiske eller
næsten identiske varemærker eller produkter.
Enheden vil alene vejlede om piratkopiering i
forhold til registrerede rettigheder med gyldighed i Danmark, og
enheden vil i den forbindelse ikke tage stilling til en rettigheds
gyldighed. Enheden vejleder ikke i tilfælde, hvor der
allerede er anlagt sag ved domstolene om samme tvist. Brugeren vil
blive informeret om dette. Enheden afviser at vejlede om en sag,
hvis enheden vurderer, at vejledningen ligger uden for ordningens
formål.
Enheden vil også kunne bistå i
forbindelse med brugerens indgivelse af en politianmeldelse.
Små og mellemstore virksomheder
defineres i overensstemmelse med den til enhver tid gældende
definition i Europa-Kommissionens statsstøtteregler. Den
gældende definition fremgår af Kommissionens
henstilling nr. 361 af 6. maj 2003 om definitionen af
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder og
Kommissionens forordning (EU) nr. 651 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108. Af bilag I til denne
forordning, art. 2, nr. 1, fremgår, at "kategorien
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
omfatter virksomheder, som beskæftiger under 250 personer, og
som har en årlig omsætning på højst 50
mio. EUR og/eller en samlet årlig balance på
højst 43 mio. EUR."
Det er intentionen, at Patent- og
Varemærkestyrelsen i videre omfang bidrager med sin
særlige ekspertise til belysning af de sager m.v. om
piratkopiering, som SØIK arbejder med. Denne opgave skal
varetages af den nye enhed. Det fremgår derfor af stk. 3 i den foreslåede bestemmelse, at
enheden bistår politi og anklagemyndighed i arbejdet med
bekæmpelse af piratkopiering. Bestemmelsen er medtaget med
det formål at beskrive enhedens opgaver
fyldestgørende.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse. Inden for denne bemyndigelse kan
ministeren bl.a. fastsætte regler om enhedens opgaver og
organisering. Dette kan blandt andet omfatte enhedens vejledning i
konkrete sager om piratkopiering og administrationen af denne
ordning i henhold til Europa-Kommissionens forordning om
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (de
minimis-SGEI-ordningen).
Baggrunden for bestemmelsen om etablering af
en håndhævelsesenhed er et initiativ i den tidligere
regerings vækstplan "Danmark i arbejde - vækstplan for
kreative erhverv og design", der har til formål at styrke
indsatsen mod piratkopiering.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
I den foreslåede bestemmelse
fastsættes gebyret for en skriftlig vejledende udtalelse i
henhold til § 61 b, stk. 2. Gebyret er fastsat med henblik
på at hindre uhensigtsmæssig brug af ordningen.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse udgør
hjemmel til, at der kan overføres indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af brugsmodelloven,
til dækning af omkostninger forbundet med myndighedsopgaver
på øvrige rettighedsområder under styrelsens
ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
fuldt ud brugerfinansieret statsvirksomhed og behandler blandt
andet ansøgninger om rettigheder i form af varemærker,
design, patenter og brugsmodeller. Hver enkelt rettighedstype er
reguleret i en særlig lov, eksempelvis varemærkeloven
og patentloven. Der skal betales gebyr for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling, og disse gebyrer er
fastsat direkte i varemærkeloven, patentloven m.v. samt i
enkelte særlige bekendtgørelser.
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte områder har
således varierende perioder med overskud henholdsvis
underskud.
Gebyrerne for styrelsens sagsbehandling er i
vidt omfang fastsat på grundlag af politiske og
konkurrencemæssige hensyn og følger såvel
europæiske som internationale strukturer. Gebyrerne er
endvidere fastsat ved lov og kan således ikke smidigt
ændres. Der er derfor behov for, at varierende over- og
underskud kan udlignes gennem overførsel af
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse udgør
hjemmel til, at der kan overføres indtægter fra
gebyrer, der er opkrævet i medfør af lov om
beskyttelse af halvlederprodukters udformning (topografi), til
dækning af omkostninger forbundet med myndighedsopgaver
på øvrige rettighedsområder under styrelsens
ressortområde.
Patent- og Varemærkestyrelsen er en
fuldt ud brugerfinansieret statsvirksomhed og behandler blandt
andet ansøgninger om rettigheder i form af varemærker,
design, patenter og brugsmodeller. Hver enkelt rettighedstype er
reguleret i en særlig lov, eksempelvis varemærkeloven
og patentloven. Der skal betales gebyr for Patent- og
Varemærkestyrelsens sagsbehandling, og disse gebyrer er
fastsat direkte i varemærkeloven, patentloven m.v. samt i
enkelte særlige bekendtgørelser.
Det økonomiske resultat for de enkelte
rettighedsområder, som Patent- og Varemærkestyrelsen
administrerer i henhold til lovgivningen herom, ændrer sig
afhængigt af mange faktorer, herunder omsætning,
effektiviseringer, nye digitale
sagsbehandlingsværktøjer samt ændringer på
regionalt og internationalt niveau. De enkelte områder har
således varierende perioder med overskud henholdsvis
underskud.
Gebyrerne for styrelsens sagsbehandling er i
vidt omfang fastsat på grundlag af politiske og
konkurrencemæssige hensyn og følger såvel
europæiske som internationale strukturer. Gebyrerne er
endvidere fastsat ved lov og kan således ikke smidigt
ændres. Der er derfor behov for, at varierende over- og
underskud kan udlignes gennem overførsel af
gebyrindtægter fra myndighedsopgaver på et
rettighedsområde til dækning af omkostninger forbundet
med myndighedsopgaver på øvrige
rettighedsområder under styrelsens ressortområde.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse bliver de
hidtidige bestemmelser om etablering af en
håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen
i lov nr. 309 af 28. marts 2015 samt bestemmelserne heri om gebyr
for en skriftlig vejledende udtalelse ophævet.
Ophævelsen af disse bestemmelser, der ikke er trådt i
kraft, er en konsekvens af bestemmelserne i lovforslagets
§§ 1-4 om etablering af en særlig enhed om
håndhævelse og piratkopiering i Patent- og
Varemærkestyrelsen og om gebyr for en skriftlig vejledende
udtalelse.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at § 5, stk. 2, i lov nr. 309 af 28. marts 2015
foreslås ophævet, jf. forslagets § 6, nr. 3.
Til nr. 3
Forslaget om at ophæve § 5, stk. 2,
i lov nr. 309 af 28. marts 2015 er en konsekvens af forslaget om at
ophæve de hidtidige bestemmelser om etablering af en
håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen
samt om gebyr for en skriftlig vejledende udtalelse. Disse
bestemmelser er ikke trådt i kraft, jf. forslagets § 6,
nr. 1.
Til §
7
Bestemmelsen fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttrædelse. Loven træder i kraft den 1.
januar 2017.
Til §
8
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det foreslås dog
samtidig, at lovens §§ 1-4 helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I varemærkeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 192 af 1. marts 2016, som ændret
ved lov nr. 309 af 28. marts 2015, foretages følgende
ændringer: | | | 1. Efter
kapitel 6 indsættes: | | | »Kapitel 6 A Særlig enhed
om håndhævelse og piratkopiering | | | § 45 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af varemærkerettigheder og
bekæmpelse af piratkopiering varetages af en særlig
enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende
sig og modtage information og vejledning. Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.« | | | | § 60 d.
For anmodning om deling af en varemærkeansøgning eller
-registrering betales for hver ansøgning eller registrering,
der ønskes udskilt, 2.000 kr., jf. § 48, stk. 5. Stk. 2. For
underretning af indehaveren af en dansk varemærkerettighed
eller af en international varemærkerettighed med gyldighed i
Danmark betales et gebyr på 1.000 kr. pr. år, jf.
§ 48, stk. 5. | | 2. I § 60 d indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 45 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | 3. Efter
§ 60 g indsættes i kapitel 8
A: | | | Ȥ 60
h. Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
indtægter fra gebyrer, der er opkrævet i medfør
af denne lov, til dækning af omkostninger forbundet med
Patent- og Varemærkestyrelsens administration af andre
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.« | | | | | | § 2 | | | I designloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 189 af 1. marts 2016, som ændret ved lov nr. 309 af 28.
marts 2015, foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
kapitel 7 indsættes: | | | »Kapitel 7 A Særlig enhed
om håndhævelse og piratkopiering | | | § 41 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af designrettigheder og bekæmpelse af
piratkopiering varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning. Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.« | | | | § 59 d.
For anmodning om genoptagelse af en ansøgning om design
betales 400 kr., jf. § 19, stk. 3. Stk. 2. For
anmodning om genoprettelse af en designansøgning eller
-registrering betales 3.000 kr., jf. § 48. | | 2. I § 59 d indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 41 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | | | | 3. Efter
§ 59 g indsættes i kapitel 10
A: | | | Ȥ 59
h. Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
indtægter fra gebyrer, der er opkrævet i medfør
af denne lov, til dækning af omkostninger forbundet med
Patent- og Varemærkestyrelsens administration af andre
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.« | | | | | | § 3 | | | I patentloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 191 af 1. marts 2016, som ændret ved lov nr. 309 af 28.
marts 2015, foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
kapitel 9 indsættes: | | | »Kapitel 9 A Særlig enhed
om håndhævelse og piratkopiering | | | § 65 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af patentrettigheder og bekæmpelse af
piratkopiering varetages af en særlig enhed, hvor forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning. Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.« | | | | § 101.
For anmodning om genoptagelse af en patentansøgning betales
700 kr., jf. § 15, stk. 3, og § 19, stk. 4. Stk. 2. For
anmodning om genoprettelse af en patentansøgning eller et
meddelt patent betales 3.000 kr., jf. § 72. | | 2. I § 101 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til § 65 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | | | | 3. Efter
§ 105 indsættes i kapitel 10
D: | | | Ȥ
106. Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
indtægter fra gebyrer, der er opkrævet i medfør
af denne lov, til dækning af omkostninger forbundet med
Patent- og Varemærkestyrelsens administration af andre
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.« | | | | | | § 4 | | | I lov om brugsmodeller, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 1. marts 2016, som ændret
ved lov nr. 309 af 28. marts 2015, foretages følgende
ændringer: | | | 1. Efter
kapitel 10 indsættes: | | | »Kapitel 10 A Særlig enhed
om håndhævelse og piratkopiering | | | § 61 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af brugsmodelrettigheder og
bekæmpelse af piratkopiering varetages af en særlig
enhed, hvor forbrugere, virksomheder og myndigheder kan henvende
sig og modtage information og vejledning. Stk. 2. I
konkrete sager om piratkopiering vejleder enheden forbrugere og
små og mellemstore virksomheder. Enheden kan efter anmodning
og mod betaling af et gebyr afgive en skriftlig vejledende
udtalelse. Stk. 3. Enheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering. Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om enhedens opgaver og organisering
m.v.« | | | | § 73 d.
For anmodning om genoptagelse af en brugsmodelansøgning
betales 400 kr., jf. § 20, stk. 3. Stk. 2. For
anmodning om genoprettelse af en brugsmodelansøgning eller
-registrering betales 3.000 kr., jf. § 66, stk. 1. | | 2. I § 73 d indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
For en vejledende skriftlig udtalelse i henhold til § 61 b,
stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | | | | 3. Efter
§ 73 g indsættes i kapitel 11
A: | | | Ȥ 73
h. Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
indtægter fra gebyrer, der er opkrævet i medfør
af denne lov, til dækning af omkostninger forbundet med
Patent- og Varemærkestyrelsens administration af andre
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.« | | | | | | § 5 | | | I lov om beskyttelse af halvlederprodukters
udformning (topografi), jf. lovbekendtgørelse nr. 105 af 24.
januar 2012, foretages følgende ændring: | | | 1. Efter
§ 12 b indsættes i kapitel 2
A: | | | Ȥ 12
c. Patent- og Varemærkestyrelsen kan overføre
indtægter fra gebyrer, der er opkrævet i medfør
af denne lov, til dækning af omkostninger forbundet med
Patent- og Varemærkestyrelsens administration af andre
områder under styrelsens ressortområde, hvor der
opkræves gebyrer.« | | | | | | § 6 | | | I lov nr. 309 af 28. marts 2015 om
ændring af varemærkeloven, designloven, patentloven og
lov om brugsmodeller foretages følgende
ændringer: | § 1 | | 1. §§ 1 og 2,
§ 3, nr. 1 og 7, og § 4 ophæves. | I varemærkeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 24. januar 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1387 af 23. december 2012 og
§ 30 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer: 1. Efter
kapitel 6 indsættes: | | | »Kapitel 6 A Håndhævelsesenhed | | | § 45 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af varemærkerettigheder varetages af
en særlig håndhævelsesenhed, hvortil forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning om håndhævelse og konkrete sager om
piratkopiering. Stk. 2.
Håndhævelsesenheden kan afgive en skriftlig vejledende
udtalelse om konkrete sager om piratkopiering. Enheden afgiver ikke
en skriftlig vejledende udtalelse i tilfælde, hvor en sag er
indbragt for domstolene. Stk. 3.
Håndhævelsesenheden bistår politi og
anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.« | | | | | | 2. I §
60 d indsættes som stk. 3: »Stk.
3. For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 45 b, stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | § 2 | | | I designloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 102 af 24. januar 2012, som ændret ved § 3 i lov nr.
1387 af 23. december 2012 og § 21 i lov nr. 639 af 12. juni
2013, foretages følgende ændringer: 1. Efter
kapitel 7 indsættes: | | | »Kapitel 7
A Håndhævelsesenhed | | | § 41 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af designrettigheder varetages af en
særlig håndhævelsesenhed, hvortil forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning om håndhævelse og konkrete sager om
piratkopiering. Stk. 2.
Håndhævelsesenheden kan afgive en skriftlig vejledende
udtalelse om konkrete sager om piratkopiering. Enheden afgiver ikke
en skriftlig vejledende udtalelse i tilfælde, hvor en sag er
indbragt for domstolene. Stk. 3.
Håndhævelsesenheden bistår politi og
anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.« | | | | | | 2. I § 59 d indsættes som stk. 3: »Stk.
3. For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 41 b, stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | § 3 | | | I patentloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 108 af 24. januar 2012, som ændret ved § 29 i lov
nr. 639 af 12. juni 2013 og § 5 i lov nr. 551 af 2. juni 2014,
foretages følgende ændringer: 1. Efter
kapitel 9 indsættes: | | | »Kapitel 9 A Håndhævelsesenhed | | | § 65 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af patentrettigheder varetages af en
særlig håndhævelsesenhed, hvortil forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning om håndhævelse og konkrete sager om
piratkopiering. Stk. 2.
Håndhævelsesenheden kan afgive en skriftlig vejledende
udtalelse om konkrete sager om piratkopiering. Enheden afgiver ikke
en skriftlig vejledende udtalelse i tilfælde, hvor en sag er
indbragt for domstolene. Stk. 3. Håndhævelsesenheden
bistår politi og anklagemyndighed i deres indsats mod
piratkopiering.« | | | | | | 7. I § 101 indsættes som stk. 3: »Stk.
3. For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 65 b, stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | § 4 | | | I lov om brugsmodeller, jf.
lovbekendtgørelse nr. 106 af 24. januar 2012, som
ændret ved § 24 i lov nr. 639 af 12. juni 2013 og §
6 i lov nr. 551 af 2. juni 2014, foretages følgende
ændringer: 1. Efter
kapitel 10 indsættes: | | | »Kapitel 10 A Håndhævelsesenhed | | | § 61 b.
Patent- og Varemærkestyrelsens opgaver vedrørende
håndhævelse af brugsmodelrettigheder varetages af en
særlig håndhævelsesenhed, hvortil forbrugere,
virksomheder og myndigheder kan henvende sig og modtage information
og vejledning om håndhævelse og konkrete sager om
piratkopiering. Stk. 2.
Håndhævelsesenheden kan afgive en skriftlig vejledende
udtalelse om konkrete sager om piratkopiering. Enheden afgiver ikke
en skriftlig vejledende udtalelse i tilfælde, hvor en sag er
indbragt for domstolene. Stk. 3.
Håndhævelsesenheden bistår politi og
anklagemyndighed i deres indsats mod piratkopiering.« | | | | | | 2. I § 73 d indsættes som stk. 3: »Stk.
3. For en skriftlig vejledende udtalelse i henhold til
§ 61 b, stk. 2, betales 1.500 kr.« | | | | | | § 5 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2015, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af §§ 1 og 2, § 3, nr. 1 og 7,
og § 4. Stk. 3. §
3, nr. 2, 4 og 6, finder ikke anvendelse på materiale, der
bliver indgivet før lovens ikrafttræden. For
sådant materiale finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | 2. I § 5, stk. 1, udgår »jf. dog
stk. 2« | | | 3. § 5, stk. 2, ophæves. | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 2. | | | | | | § 7 | | | »Loven træder i kraft den 1.
januar 2017.« | | | § 8 | | | »Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Stk. 2. Lovens
§§ 1-4 kan ved kongelig anordning helt eller delvist
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.« | | | |
|