Fremsat den 5. oktober 2016 af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje af
erhvervslokaler m.v.
(Tidsbegrænsning af
erhvervslejeaftaler og vurdering af markedslejen)
§ 1
I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 270 af 19. marts 2013, § 5
i lov nr. 439 af 6. maj 2014 og lov nr. 269 af 25. marts 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 2, ændres
»§ 13, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til: »§
13, stk. 1, 3.-5. pkt.«
2. I
§ 13, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Ved en tidsbestemt lejeaftale gælder
dog § 63, stk. 1, 2. pkt.«
3. I
§ 13, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt., der bliver 3. pkt.:
»Ved anvendelse af sammenlignelige
lejemål i vurderingen af markedslejen skal der tages
højde for samtlige relevante aftaler og aftalevilkår
for de pågældende lejemål.«
4. I
§ 63, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Regulering af lejen i en tidsbestemt
lejeaftale kan alene ske efter en på
indgåelsestidspunktet fastsat reguleringsmodel.«
5. § 63,
stk. 3, ophæves, og i stk.
4, der bliver stk. 3, udgår »eller
tilsidesættelse« og »og 3«.
6. I
§ 68, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og 3«.
7. I
§ 77, stk. 2, udgår
»§ 63, stk. 3,«.
8. I
§ 89, stk. 6, 1. pkt., udgår
»eller tilsidesættelse« og »og 3«, og
i 2. pkt., ændres »stk.
4« til: »stk. 3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. § 1, nr. 2
og 4-8, finder ikke anvendelse på lejeaftaler, der er
indgået til og med 31. december 2016. For sådanne
lejeaftaler finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Tidsbegrænsning af
erhvervslejeaftaler | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Erhvervs- og Vækstministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Vurdering af markedslejen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Erhvervs- og Vækstministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget indgår i regeringens
arbejde med at styrke konkurrencen i Danmark.
Hovedformålet med lovændringen er
at fjerne barrierer for konkurrence og vækst på
detailhandelsmarkedet ved at indføre en videre adgang til at
tidsbestemme erhvervslejeaftaler. Endvidere er formålet med
lovændringen at sikre, at alle relevante oplysninger
fremlægges i forbindelse med vurderingen af markedslejen, og
at der dermed skabes øget transparens i de tilfælde,
hvor én af parterne kræver regulering af lejen i
erhvervslejemål til markedslejen.
Lovforslaget indeholder to hovedelementer. Det
første element indebærer et forslag om at
indføre en videre mulighed for at tidsbestemme
erhvervslejeaftaler og udspringer af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens analyse om fremtidens detailhandel fra
foråret 2014. Der blev som opfølgning på
analysen nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. Erhvervs-
og Vækstministeriet og Finansministeriet, der afsluttede
deres arbejde i foråret 2016. På baggrund af
arbejdsgruppens anbefalinger foreslås loven ændret,
så der fremadrettet kan indgås tidsbestemte lejeaftaler
i et videre omfang end tilfældet er i dag. Det er i dag
muligt at indgå tidsbestemte erhvervslejeaftaler, men lejeren
har mulighed for at kræve vilkåret om
tidsbegrænsning tilsidesat, hvis det på
indgåelsestidspunktet ikke er tilstrækkeligt begrundet
i udlejerens forhold. Med forslaget fjernes lejerens mulighed for
tilsidesættelse af vilkåret om tidsbegrænsning,
hvorved det gøres mere attraktivt for udlejeren at
indgå denne type erhvervslejeaftaler.
Det andet element i lovforslaget indeholder en
præcisering af hvilke oplysninger, der skal fremgå i
forbindelse med vurderingen af markedslejen i
erhvervslejemål, når der anvendes sammenlignelige
erhvervslejemål. Forslaget skal ses på baggrund af
regeringens ønske om at indsætte en præcisering
i loven, så der fremadrettet ikke er tvivl om, at samtlige
relevante oplysninger om de erhvervslejemål, der anvendes til
sammenligning, skal medtages, når markedslejen for et
erhvervslejemål vurderes.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Tidsbegrænsning af
erhvervslejeaftaler
2.1.1. Gældende ret
Efter erhvervslejelovens §§ 60 og
64, kan en lejer frit opsige en lejeaftale med et opsigelsesvarsel
på tre måneder. Derimod kan udlejeren som hovedregel
ikke opsige et lejemål medmindre én af de
særlige opsigelsesgrunde i lovens § 61, stk. 2, er
opfyldt.
Erhvervslejelovens § 63, stk. 1,
indeholder mulighed for, at parterne kan indgå tidsbestemte
lejeaftaler. Det betyder, at lejemålet fra begge parters side
er uopsigeligt i aftalens løbetid, med mindre andet er
aftalt, og at lejeforholdet ophører uden varsel ved
udløbet af den aftalte lejetid.
Lejeren kan imidlertid kræve et aftalt
vilkår om tidsbegrænsning tilsidesat, hvis han mener,
at vilkåret på tidspunktet for lejeaftalens
indgåelse ikke var tilstrækkeligt begrundet i udlejers
forhold, jf. lovens § 63, stk. 3. Såfremt vilkåret
om tidsbegrænsning tilsidesættes, vil lejeaftalen
være omfattet af lovens almindelige opsigelsesbestemmelser,
jf. ovenfor. Det er udlejer, der i boligretten skal løfte
bevisbyrden for, at vilkåret om tidsbegrænsning er
velbegrundet.
2.1.2. Erhvervs- og
Vækstministeriets overvejelser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
offentliggjorde i april 2014 »Analyse af fremtidens
detailhandel«. I analysen konkluderes det bl.a., at det
forventes, at særligt en lempelse af reglerne
vedrørende tidsbegrænsning og opsigelse af
erhvervslejeaftaler vil medvirke til at sikre et stigende
konkurrencetryk i detailhandlen ved bl.a. at fjerne barrierer for
virksomheder, som gerne vil etablere sig i et givent geografisk
område. Dette vil gøre det nemmere at sikre produktive
lejere og dermed et kontinuerligt attraktivt butiksmiljø,
hvilket kan påvirke forbrugernes efterspørgsel og i
sidste ende kundestrømmen til gavn for både lejer og
udlejer.
På baggrund af analysen besluttede den
daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) i
september 2014 at igangsætte en undersøgelse af
mulighederne for at justere erhvervslejeloven. Der blev i den
forbindelse nedsat en arbejdsgruppe bestående af det
daværende Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
Erhvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet, der fik
til formål at kortlægge reguleringen af
tidsbegrænsning og opsigelse af erhvervslejeaftaler i Danmark
og sammenligne den med andre lande, analysere konsekvenserne af
reguleringen, opstille forslag til konkrete justeringer af den
eksisterende regulering, vurdere konsekvenserne/effekterne heraf
for konkurrencen og produktiviteten, og vurdere - og så vidt
muligt kvantificere - de administrative og
erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomhederne, samt
konsekvenser for det offentlige, forbrugere og øvrige
beskyttelseshensyn.
Arbejdsgruppen påpegede i sin
undersøgelse, at lejerens mulighed for at få
tilsidesat en tidbestemt aftale kan virke unødigt
hæmmende for konkurrencen, da den pågældende
lejeaftale efter tilsidesættelsen af vilkåret om
tidsbegrænsning fortsætter på lovens almindelige
betingelser, der i meget begrænset omfang giver udlejeren
mulighed for at opsige en lejer.
Ud fra retspraksis kan det udledes, at det
afgørende for, om et vilkår om tidsbegrænsning
kan tilsidesættes, er om udlejeren havde en rimelig grund til
at udleje lejemålet tidsbestemt på det tidspunkt, hvor
aftalen blev indgået. En tidsbestemt aftale vil f.eks. blive
tilsidesat, hvis udlejeren har indsat vilkåret om
tidsbegrænsning for at reservere muligheden for at udskifte
en lejer eller ændre vilkårene i lejeaftalen, uden i
øvrigt at have andre begrundelser for
tidsbegrænsningen. Udlejeren kan således ikke
tidsbegrænse aftalen for at sikre sig muligheden for at
udleje til andre lejere.
Hvorvidt et aftalt vilkår om
tidsbegrænsning kan tilsidesættes afgøres
konkret af boligretten, når lejeren har anlagt sag herom. For
udlejeren kan der være væsentlig usikkerhed forbundet
med indgåelse af tidsbestemte aftaler, hvilket i henhold til
oplysninger fra branchen i forbindelse med arbejdsgruppens
undersøgelse i praksis betyder, at denne type lejeaftaler
stort set ikke bliver indgået. De fleste erhvervslejeaftaler
er derfor i dag som udgangspunkt omfattet af lovens almindelige
opsigelsesregler, der giver begrænset mulighed for at opsige
lejere.
Arbejdsgruppen vurderer, at få
indgående lejeaftaler om tidsbegræsning kan virke som
en adgangsbarriere for virksomheder, der gerne vil etablere sig
på detailhandelsmarkedet, da der formentligt er færre
ledige attraktive erhvervslejemål, ligesom der samtidig er
begrænset konkurrence om disse lejemål. Arbejdsgrupppen
fremhæver ligeledes, at de gældende regler kan
være en barriere for succesfulde virksomheders mulighed for
at ekspandere, idet det kan være svært at finde flere
eller større lokaler på attraktive beliggenheder.
Erhvervslejeloven kan dermed medvirke til, at nye, potentielt mere
produktive virksomheder, har sværere ved at etablere sig
eller ekspandere.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at
muligheden for at indgå tidsbestemte lejeaftaler, der ikke
skal være rimeligt begrundede i udlejers forhold, må
forventes at skabe bedre naturlig udvikling i lokale
butiksmiljøer, hvilket giver potentielle lejere, som
ønsker adgang til specifikke erhvervslejemål, bedre
mulighed for at få adgang til de erhvervslejemål, der
passer til den kundekreds eller de butikskoncepter, de
ønsker.
På baggrund af arbejdsgruppens
undersøgelse og konklusioner foreslås en justering af
erhvervslejeloven, der giver parterne mulighed for at indgå
tidsbestemte erhvervslejeaftaler i videre udstrækning, end
det er tilfældet i dag. Da erhvervslejeloven i vidt omfang
bygger på aftalefrihed mellem parterne om vilkårene i
lejeaftalen, vurderes det at være unødigt konkurrence-
og væksthæmmende, at parternes aftale kan
tilsidesættes, som det er tilfældet i dag.
Det vurderes på baggrund af
arbejdsgruppens undersøgelse, at lovforslaget vil øge
produktiviteten og væksten på detailhandelsmarkedet til
gavn for både udlejer og lejer. Kortere lejeperioder vil give
udlejeren større fleksibilitet med hensyn til sin
råden over lokalerne, mens lejer må kunne forvente at
opnå mere attraktive vilkår i aftalen, som f.eks. en
lavere leje, hvilket vil betyde bedre vilkår for
iværksættere og andre lejere, som ønsker at
afprøve et butikskoncept i en kortere periode. Det må
dog samtidig forventes, at lejerens øgede usikkerhed med
hensyn til sin forbliven i lejemålet vil medføre et
mindre incitament til at investere i butikkens indretning og
øvrige driftsforhold.
Det vurderes endvidere, at lejeren med
lovforslaget får øget fleksibilitet i forhold til at
indgå en kontrakt, som matcher den type erhverv, den
pågældende ønsker at drive. Det kan være
en fordel for lejere, der ønsker at afprøve et
koncept i en kortere periode, f.eks. iværksættere. For
andre lejere kan der imidlertid være behov for at aftale
længerevarende tidsbestemte aftaler for at hente
investeringen hjem, hvilket parterne kan tage højde for ved
indgåelsen af den konkrete tidsbestemte aftale.
Som det også påpeges af
arbejdsgruppen, kan lovforslaget betyde en forringelse af den
tryghed, som lejerne i dag har for så vidt angår retten
til lejemålet, men det vurderes at lovforslaget samtidig kan
øge fleksibiliteten i forhold til indgåelse af
lejeaftaler tilpasset det enkelte lejeforhold, hvilket kan
være en fordel for begge parter. Derudover vurderes det, at
forslaget vil kunne have en positiv indflydelse på
produktiviteten og dermed væksten på samfundsniveau
samt forbrugervelfærden.
Lovforslaget imødekommer i
øvrigt det behov, som fremhæves i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens rapport »Fremtidens Detailhandel«
fra 2014, om at gøre det nemmere for udlejerne af
lejemål i butikscentre at udskifte lejere med henblik
på at sikre en optimal butikssammensætning. Med
forslaget vil udlejere af lejemål i butikscentre få
mulighed for at indgå individuelle aftaler med lejerne,
således at der sikres udlejer en bedre mulighed for at
optimere butikkernes sortiment og placering, hvilket ikke i samme
grad er muligt i henhold til den nuværende erhvervslejelov,
hvor lejeaftalerne som udgangspunkt er uopsigelige fra udlejerens
side.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
I dag er det ikke attraktivt for udlejeren at
indgå en tidsbestemt lejeaftale, da lejer har mulighed for at
få vilkåret om tidsbegrænsning tilsidesat i
boligretten. Med forslaget fjernes muligheden for at
tilsidesætte vilkåret om tidsbegrænsning, hvorved
det gøres mere attraktivt for udlejeren at indgå denne
type aftaler.
Lovforslaget indebærer, at der kan
indgås tidsbestemte aftaler mellem parterne, uanset om
aftalen på tidspunktet for aftalens indgåelse ikke var
tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold.
Endvidere afskæres parterne muligheden
for at aftale regulering til markedsleje i tidsbestemte aftaler,
idet en eventuel regulering af lejen alene kan ske efter en
på aftaletidspunktet fastsat reguleringsmodel.
2.2. Vurdering af
markedslejen
2.2.1. Gældende ret
Der er i erhvervslejeloven aftalefrihed for
parterne til selv at fastsætte lejen og reguleringen af denne
i erhvervslejeforhold. Har parterne ikke aftalt andet, kan hver af
parterne i henhold til lovens § 13, stk. 1, kræve
regulering til markedsleje, hvis lejen er væsentligt
højere eller lavere end markedslejen.
Markedslejen er ifølge bestemmelsen den
leje, som en kyndig lejer og udlejer ville aftale for det
pågældende lejemål, bl.a. under hensyntagen til
vilkår, beliggenhed, anvendelse, størrelse, kvalitet,
udstyr og vedligeholdelsesstand.
Med kyndig lejer og udlejer skal forstås
parter, der forudsættes at have eller kunne skaffe sig
oplysninger om markedet, både hvad angår lejens
størrelse, og hvad angår øvrige
vilkår.
Ifølge bemærkningerne til loven
tages der i praksis bl.a. udgangspunkt i sammenlignelige
lejemål ved vurderingen af markedslejen, jf.
Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 966.
For at en af parterne kan varsle en regulering
af lejen til markedsleje, skal der være væsentlig
forskel på den gældende leje og markedslejen. Det
følger af retspraksis, at der skal være en forskel
på plus eller minus 10-15 %, for at der kan kræves en
ændring.
En række forbedringer og dertil
hørende lejebeløb efter sanerings- og
byfornyelseslovgivningen må dog ikke medtages ved beregningen
af markedslejen. Herudover skal der ses bort fra forbedringer, som
lejer har udført for egen regning med udlejers tilladelse,
og fra den del af lejen, der vedrører særlige
forandringer af det lejede, som udlejer har udført efter
aftale med lejer.
Ifølge retspraksis er det den, der
varsler lejereguleringen, der har bevisbyrden for, at den
gældende leje på varslingstidspunktet er for lav eller
høj.
I praksis skal den part, der har modtaget en
varsling om regulering til markedsleje, som den
pågældende ikke kan godkende, skriftligt gøre
indsigelse senest 6 uger efter, at varslingen er kommet frem. Hvis
parterne herefter ikke er enige, kan varslingen indbringes for
boligretten, hvis kravet om lejeregulering ønskes fastholdt,
og parterne vel at mærke ikke har aftalt anden
tvistløsningsmodel.
Det fremgår af erhvervslejelovens §
13, stk. 1, at reglen i retsplejelovens § 344 om rettens fri
bevisbedømmelse finder anvendelse ved tvister om
størrelsen af den fremtidige leje. Dette medfører, at
ingen bevismidler er afskåret. I praksis anses
sammenligningslejemål for det primære bevismiddel inden
for markedslejesager, men der er også mulighed for at anvende
syn og skøn samt sagkyndige vidner m.v. Det betyder bl.a.,
at retten kan tillægge det skadesvirkning for en part, hvis
denne f.eks. undlader at efterkomme modpartens opfordring til at
fremlægge oplysninger i sagen.
2.2.2. Erhvervs- og
Vækstministeriets overvejelser
Erhvervslejeloven regulerer forholdet mellem
lejer og udlejer i erhvervslejeforhold. Formålet med loven er
at opnå et smidigt og velfungerende erhvervslejemarked, som
gør det muligt for parterne at indgå individuelle
aftaler i de enkelte lejeforhold, der løbende kan tilpasses
udviklingen bl.a. i markedslejeniveauet samtidig med, at lejerne
kan vide sig trygge i forhold til den fremtidige ret til
lokalerne.
Det fremgår af erhvervslejelovens §
13, stk. 1, at markedslejen er den leje, som en kyndig lejer og en
kyndig udlejer på varslingstidspunktet ville aftale for det
pågældende lejeforhold, blandt andet under hensyntagen
til vilkår, lokalernes beliggenhed, anvendelse,
størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand.
Ved anvendelsen af sammenlignelige
lejemål har man set konkrete eksempler på, at der er
sammenlignet med lejemål, som ikke har været
indgået på samme vilkår, idet der bl.a. er blevet
givet betydelige huslejerabatter. Dette har angiveligt
medført, at sammenligningen er sket på et
ufuldstændigt eller fejlagtigt grundlag, og at der derfor er
blevet varslet en højere leje end den, der reelt blev betalt
i de pågældende sammenligningslejemål. Ved
domstolenes behandling af tvister om markedslejen for disse
lejemål har domstolene foretaget en konkret vurdering af
sammenligneligheden.
Det er vigtigt, at lovgivningen klart og
tydeligt sikrer, at sådanne uhensigtsmæssige
situationer ikke opstår.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Forslaget skal ses som en præcisering af
lovens bestemmelse, der allerede i dag tager højde for, at
vilkår mv. skal indgå i vurderingen af markedslejen.
Med den foreslåede bestemmelse præciseres det, at der
ved anvendelse af sammenlignelige lejemål i vurderingen af
markedslejen skal tages højde for samtlige relevante aftaler
og aftalevilkår for de pågældende lejemål.
Med præciseringen undgås således tvivl om,
hvorvidt samtlige forhold i de lejemål, der anvendes til
sammenligning, skal medtages, når markedslejen skal vurderes
for et konkret lejemål.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at indføre videre mulighed
for at tidsbegrænse erhvervslejeftaler forventes med
betydelig usikkerhed at bidrage til strukturelt BNP med 0,2 mia.
kr. fra 2020. Forslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. juli 2016 til den 10. august 2016 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Advokater, Danske Regioner, Danske Udlejere, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervslejernes Landsorganisation, Finansrådet, Foreningen
af Formænd og Sekretærer for Husleje- og
Beboerklagenævn i Danmark, Forsikring og Pension,
Grundejernes Investeringsfond, HK Handel,
Håndværksrådet, KL, Landbrug &
Fødevarer, Lejernes Landsorganisation, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget forventes med betydelig
usikkerhed at bidrage til strukturelt BNP med 0,2 mia. kr. fra
2020. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af lovens § 9, stk. 1,
at fastsættelsen af lejens størrelse ved lejeaftalens
indgåelse og lejens senere regulering under lejemålets
beståen sker efter parternes aftale. Af den gældende
§ 9, stk. 2, fremgår det, at lejen anses for at
udgøre det beløb, der svarer til markedslejen for det
pågældende lejeforhold, hvis parterne ikke har aftalt
andet, jf. den gældende § 13, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til §
13, stk. 1, 2. og 3. pkt. ændres til § 13, stk. 1, 3.-5.
pkt., idet der, foreslås indsat to nye punktummer i §
13, stk. 1, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2
og 3. Dette betyder, at det nye punktum, jf. bemærkningerne
til forslagets § 1, nr. 3, også finder anvendelse i
tilfælde af, at der ikke er indgået aftale om lejens
størrelse og lejen derfor skal fastsættes til
markedslejen for det pågældende lejeforhold.
Til nr.
2
Af den gældende § 13, stk. 1, 1.
pkt., fremgår det, at hver part i lejeforholdet i
lejeperioden kan forlange lejen reguleret til markedslejen, hvis
den gældende leje er væsentligt lavere eller
væsentligt højere end markedslejen. Dette gælder
i dag også for tidsbestemte lejeaftaler.
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 13, stk. 1, henvises der til, at § 63,
stk. 1, dog finder anvendelse, når der er tale om en
tidsbestemt lejeaftale. Med henvisningen fastsættes det
således, at parterne ikke kan forlange lejen reguleret til
markedsleje, når der er indgået en tidsbestemt aftale i
henhold til den foreslåede ændring til § 63, stk.
1, jf. nedenfor i lovforslagets nr. 3.
Til nr.
3
Af den gældende § 13, stk. 1, 1.
pkt., fremgår det, at hver part i lejeforholdet i
lejeperioden kan forlange lejen reguleret til markedslejen, hvis
den gældende leje er væsentligt lavere eller
væsentligt højere end markedslejen. Af § 13, stk.
1, 2. pkt., fremgår det, at der ved markedslejen
forstås den leje, som en kyndig lejer og en kyndig udlejer
på varslingstidspunktet ville aftale for det
pågældende lejeforhold, blandt andet under hensyntagen
til vilkår, lokalernes beliggenhed, anvendelse,
størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand.
I forbindelse med fastsættelsen af
markedslejen for et erhvervslejemål skal parterne
således tage hensyn til disse relevante forhold.
Fastsættelsen af markedslejen for et lejemål vil derfor
ske ud fra en konkret vurdering, hvor det bl.a. er muligt for
parterne at anvende sammenlignelige lejemål, jf.
Folketingstidende 1999-00, tillæg A, spalte 966, til at give
et billede af niveauet for markedslejen.
Det foreslås, at der i § 13, stk.
1, indsættes et nyt punktum, hvorefter der ved anvendelse af
sammenlignelige lejemål i vurderingen af markedslejen, skal
tages højde for samtlige relevante aftaler og
aftalevilkår for de pågældende lejemål. Her
tænkes på f.eks. nøglepenge og rabatter, der i
praksis har vist sig ikke nødvendigvis at fremgå af
lejekontrakten for det sammenlignelige lejemål. I visse
tilfælde fremgår disse særlige aftaler og
aftalevilkår af såkaldte »sideletters«, der
må forstås som tillæg til den oprindelige
lejeaftale. Disse aftaler og særlige vilkår kan have en
endog væsentlig betydning for den leje, der betales for det
pågældende lejemål og får dermed også
betydning for sammenligningen med det lejemål, der er varslet
reguleret til markedsleje.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
det, at der ikke kan drages tvivl om, at alle oplysninger skal
fremlægges, og at parterne derfor får sikkerhed for, at
få det reelle billede af den leje, der betales for de
pågældende sammenlignelige lejemål.
Til nr.
4
Efter den gældende bestemmelse i §
63, stk. 1, 1. pkt., kan det aftales, at en lejeaftale skal
være tidsbestemt, således at lejeforholdet
ophører uden opsigelse ved udløbet af den aftalte
lejetid. Endvidere kan den tidsbestemte lejeaftale ikke bringes til
ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt, eller den
anden part i lejeforholdet misligholder aftalen, jf. lovens §
63, stk. 1, 2. pkt.
I henhold til den gældende lovs §
9, stk. 1, er det op til parterne at aftale lejens størrelse
ved lejeaftalens indgåelse og lejens regulering i
lejeperioden. Af den gældende § 9, stk. 2, fremgår
det, at lejen anses for at udgøre det beløb, der
svarer til markedslejen for det pågældende lejeforhold,
hvis parterne ikke har aftalt andet.
Med forslaget vil parterne fortsat frit kunne
aftale lejens størrelse ved lejeaftalens indgåelse
samt regulering af lejen i lejeperioden i henhold til lovens §
9. Forslaget indebærer dog, at lejens størrelse og en
eventuel regulering af denne skal være aftalt for hele den
tidsbestemte periode på indgåelsestidspunktet. Dette
betyder, at lejens størrelse på
indgåelsestidspunktet kan fastsættes til markedslejen,
når denne angives i et konkret beløb, men at en
eventuel regulering af lejen alene kan ske efter en på
aftaletidspunktet fastsat reguleringsmodel, f.eks. i konkrete
beløb eller som en procentvis udvikling. Dermed sikres det,
at den leje, der skal betales i hele den tidbestemte lejeperiode,
er gennemsigtig for begge parter på
indgåelsestidspunktet og dermed giver parterne tryghed og
forudsigelighed.
Da en eventuel regulering af lejen skal
være aftalt for hele den tidsbestemte periode på
indgåelsestidspunktet, kan der ikke ske regulering af lejen
til markedsleje efter lovens § 13, stk. 1. Såfremt
parterne ikke har taget stilling til lejeregulering i aftalen, vil
den fastsatte leje på indgåelsestidspunktet være
gældende i hele den tidsbestemte lejeperiode.
Det bemærkes, at der ikke med
lovforslaget ændres i erhvervslejelovens §§ 10-12,
hvorefter lejen kan reguleres for udviklingen i skatter og
afgifter.
Der ændres med forslaget heller ikke i,
at parterne kan aftale opsigelse i den tidsbegrænsede
lejeaftales løbetid. Såfremt dette er aftalt,
gælder de almindelige regler for opsigelse i lovens
§§ 60 og 61.
Til nr.
5
I henhold til den gældende lovs §
63, stk. 3, kan en tidsbestemt lejeaftale tilsidesættes, hvis
den på tidspunktet for aftalens indgåelse ikke var
tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold. Det
afgørende vil her være, om udlejeren havde en rimelig
grund til at udleje tidsbestemt på det tidspunkt, aftalen
blev indgået. En tidsbestemt aftale vil f.eks. blive
tilsidesat, hvis udlejeren har indsat den for at reservere sig
muligheden for at udskifte en lejer eller ændre
vilkårene for aftalen, uden i øvrigt at have andre
begrundelser for vilkåret om tidsbegrænsning.
Efter den gældende lovs § 63, stk.
2, fortsætter lejeforholdet på de aftalte vilkår,
bortset fra vilkåret om tidsbegrænsning, hvis lejeren
med udlejerens vidende benytter det lejede i mere end 3
måneder efter den aftalte lejetids udløb, uden at
udlejeren har opfordret lejeren til at flytte.
Efter samme bestemmelses § 63, stk. 4,
fortsætter lejeforholdet ved bortfald eller
tilsidesættelse af tidsbegrænsningen efter stk. 2 og 3,
og lovens § 14 om vilkårsændringer i
ikke-erhvervsbeskyttede lejemål finder anvendelse.
Med forslaget ophæves lovens § 63,
stk. 3, hvorefter en tidsbegrænsning skal være
»tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold«.
Parterne kan således frit aftale, at lejemålet
gøres tidsbestemt uanset begrundelsen herfor, og uanset hvor
længe den pågældende tidsbestemte lejeaftale skal
gælde.
Der ændres ikke med forslaget ved, at
lejeforholdet fortsætter på de aftalte vilkår ved
bortfald af tidsbegrænsningen efter § 63, stk. 2, dog
med mulighed for regulering af lejen efter lovens § 14,
når lejeforholdet ikke er omfattet af § 62.
Til nr.
6
Af § 68, stk. 1, 1. pkt., fremgår
det, at reglerne i § 61, stk. 2-6, § 63, stk. 2 og 3, og
§§ 64 og 65, ikke ved aftale kan fraviges til skade for
lejeren for så vidt angår opsigelse fra udlejerens
side, så længe udlejeren ikke har opsagt lejeren.
Med forslaget udgår henvisningen til
§ 63, stk. 3, som foreslås ophævet, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
7
Af § 77, stk. 2, fremgår det, at
voldgiftsretten træder i stedet for boligretten, hvis
parterne har aftalt voldgift i de i § 6, stk. 2, § 10,
stk. 6, § 13, stk. 10, § 32, stk. 4 og 5, § 49, stk.
3, § 63, stk. 3, § 65, stk. 2, § 66, stk. 7, og
§ 67, stk. 2, nævnte tilfælde.
Med forslaget udgår henvisningen til
§ 63, stk. 3, som foreslås ophævet, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr.
8
Af § 89, stk. 6, fremgår det, at
hvis en aftale som nævnt i § 86, stk. 2, er tidsbestemt,
fortsætter lejeforholdet ved bortfald eller
tilsidesættelse af tidsbegrænsningen efter § 63,
stk. 2 og 3. Endvidere fremgår det af 2. pkt., at § 63,
stk. 4, ikke finder anvendelse.
Med forslaget udgår henvisningen til
§ 63, stk. 3, som foreslås ophævet, jf.
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5. Endvidere
ændres henvisningen til den gældende § 63, stk. 4
til stk. 3, som en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af stk. 3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Med forslaget i stk.
2, finder de foreslåede regler om tidsbestemte
erhvervslejeaftaler i § 1, nr. 2 og 4-8, ikke anvendelse
på lejeaftaler, der er indgået til og med den 31.
december 2016. De foreslåede regler finder således
alene anvendelse for aftaler indgået efter den 1. januar
2017.
Endvidere foreslås det, at de hidtil
gældende regler fortsat finder anvendelse på aftaler
indgået før den 1. januar 2017.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 270 af 19. marts 2013, § 5
i lov nr. 439 af 6. maj 2014 og lov nr. 269 af 25. marts 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | §
9. --- | | | Stk. 2. Er
lejens størrelse ikke aftalt, anses den for at udgøre
det beløb, der svarer til markedslejen for det
pågældende lejeforhold, jf. § 13, stk. 1, 2. og 3.
pkt. | | 1. I § 9, stk. 2, ændres »§
13, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til: »§ 13, stk. 1,
3.-5. pkt.«. | | | | § 13. Hver
part i lejeforholdet kan i lejeperioden forlange lejen reguleret
til markedslejen, hvis den gældende leje er væsentligt
lavere eller væsentligt højere end markedslejen. Ved
markedslejen forstås den leje, som en kyndig lejer og en
kyndigudlejer på varslingstidspunktet ville aftale for det
pågældende lejeforhold, blandt andet under hensyntagen
til vilkår, lokalernes beliggenhed, anvendelse,
størrelse, kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilstand. Ved
tvister om størrelsen af den fremtidige leje finder reglen i
retsplejelovens § 344 om rettens fri bevisbedømmelse
anvendelse. Stk. 2-10.
--- | | 2. I § 13, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Ved en tidsbestemt lejeaftale
gælder dog § 63, stk. 1, 2. pkt.« 3. I § 13, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt., der bliver 3. pkt.: »Ved anvendelse af sammenlignelige
lejemål i vurderingen af markedslejen skal der tages
højde for samtlige relevante aftaler og aftalevilkår
for de pågældende lejemål.« | | | | § 63. Det kan
aftales, at en lejeaftale skal være tidsbestemt,
således at lejeforholdet ophører uden opsigelse ved
udløbet af den aftalte lejetid. Den tidsbestemte lejeaftale
kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden,
medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet
misligholder aftalen. Stk.
2. --- | | 4. I § 63, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Regulering af lejen i en tidsbestemt
lejeaftale kan alene ske efter en på
indgåelsestidspunktet fastsat reguleringsmodel.« | Stk. 3.
Tidsbegrænsningen kan tilsidesættes, hvis den på
tidspunktet for aftalens indgåelse ikke var
tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold. Sag herom skal
være anlagt senest 1 år efter lejeforholdets
påbegyndelse, dog senest 6 måneder før den
aftalte lejetids udløb. Er den tidsbestemte lejeaftale
indgået for et kortere tidsrum end 6 måneder, skal
retssag være anlagt uden ugrundet ophold efter lejeforholdets
påbegyndelse. Stk. 4. Ved
bortfald eller tilsidesættelse af tidsbegrænsningen
efter stk. 2 og 3 fortsætter lejeforholdet, og § 14
finder anvendelse på lejeforhold, der ikke er omfattet af
§ 62. | | 5. § 63, stk. 3, ophæves, og i stk. 4, der bliver stk. 3, udgår
»eller tilsidesættelse« og »og
3«. | | | | § 68.
Reglerne i § 61, stk. 2-6, § 63, stk. 2 og 3, og
§§ 64 og 65 kan, for så vidt angår opsigelse
fra udlejerens side, ikke ved aftale fraviges til skade for
lejeren, så længe udlejeren ikke har opsagt lejeren.
Det samme gælder desuden reglerne i § 62, § 66 og
§ 67, stk. 1 og 2, for de i § 62 nævnte
lejeforhold. Stk.
2. --- | | 6. I § 68, stk. 1, 1. pkt., udgår
»og 3«. | | | | §
77. --- | | | Stk. 2. Hvis
parterne har aftalt voldgift, træder voldgiftsretten i stedet
for boligretten i de i § 6, stk. 2, § 10, stk. 6, §
13, stk. 10, § 32, stk. 4 og 5, § 49, stk. 3, § 63,
stk. 3, § 65, stk. 2, § 66, stk. 7, og § 67, stk. 2,
nævnte tilfælde. | | 7. I § 77, stk. 2, udgår »§
63, stk. 3,«. | | | | §
89. --- | | | Stk.
2-5. --- | | | Stk. 6. Er en
aftale som nævnt i § 86, stk. 2, tidsbestemt,
fortsætter lejeforholdet ved bortfald eller
tilsidesættelse af tidsbegrænsningen efter § 63,
stk. 2 og 3. § 63, stk. 4, finder ikke anvendelse. | | 8. I § 89, stk. 6, 1. pkt., udgår
»eller tilsidesættelse« og »og 3«, og
i 2. pkt., ændres »stk.
4« til: »stk. 3«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | Stk. 2. §
1, nr. 2 og 4-8, finder ikke anvendelse på lejeaftaler, der
er indgået til og med den 31. december 2016. For
sådanne lejeaftaler finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|