Fremsat den 2. juni 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for
utryghedsskabende tiggeri)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1052 af 4. juli 2016, som senest ændret ved lov nr. 494
af 22. maj 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 197 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Kravet om advarsel gælder ikke, når forholdet er
begået i gågade, ved stationer eller i offentlige
transportmidler.
Stk. 3. Ved
fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået et
af de steder, der er nævnt i stk. 2.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Betleri
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Regeringens overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet
til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen ønsker at sætte ind mod udenlandske
tilrejsende, som slår lejr på offentlige steder, f.eks.
i parker og på offentlige veje, og som ved deres ophold
skaber utryghed og gener for både omkringboende og
forbipasserende. Det er afgørende, at borgerne kan
færdes trygt i det offentlige rum, og det, som vi aktuelt er
vidne til i bl.a. København, hører på ingen
måde hjemme i vores samfund. Regeringen har derfor allerede
taget en række skridt til at komme disse forhold til livs,
men det er vurderingen, at der er behov for hurtigt at kunne styrke
indsatsen yderligere.
En del af de personer, som opholder sig i de utryghedsskabende
lejre, ernærer sig ved bl.a. flaskesamling og tiggeri, og det
foreslås på denne baggrund, at der også
sættes ind over for utryghedsskabende tiggeri. Forslaget
målrettes tiggeri i gågader, ved stationer og i
offentlige transportmidler, da det her i almindelighed må
anses for særligt generende for andre personer at blive udsat
for tiggeri, og da der på sådanne steder i dag ofte
forekommer tiggeri.
Det foreslås, at kravet om forudgående advarsel fra
politiet som betingelse for straf afskaffes i disse tilfælde.
Det foreslås endvidere, at det ved fastsættelse af
straffen kommer til at indgå som en skærpende
omstændighed, at tiggeriet er begået de nævnte
steder. Det forudsættes i den forbindelse, at straffen for
sådant tiggeri fremover fordobles og gøres ubetinget,
hvilket betyder, at udgangspunktet vil blive 14 dages ubetinget
fængsel i førstegangstilfælde.
Formålet med forslaget er således at sikre, at
politiet får bedre muligheder for en mere effektiv indsats
mod tiggeri af den nævnte karakter. Samtidig sendes der et
signal til potentielle tilrejsende og andre om, at
utryghedsskabende tiggeri fører til fængselsstraf.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Betleri
2.1.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 197 straffes den, der imod politiets
advarsel gør sig skyldig i betleri, eller som tillader, at
nogen under 18 år, der hører til hans husstand,
betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde.
Straf for betleri efter bestemmelsens 1. led forudsætter
således, at den pågældende først er
meddelt en advarsel fra politiet.
Strafferammen giver som udgangspunkt ikke mulighed for
bødestraf. Medmindre der er grundlag for at lade straffen
bortfalde, er straffen i førstegangstilfælde så
vidt ses i almindelighed 7 dages betinget fængsel.
2.1.2. Regeringens overvejelser og den foreslåede
ordning
Der er behov for yderligere at styrke indsatsen mod udenlandske
tilrejsende, som slår lejr på offentlige steder og
skaber utryghed.
Der er i den forbindelse også behov for at sætte ind
over for utryghedsskabende tiggeri (betleri). Det gælder
tiggeri i gågader, ved stationer og i offentlige
transportmidler, da det her i almindelighed må anses for
særligt generende for andre personer at blive udsat for
tiggeri, og da der på sådanne steder i dag ofte
forekommer tiggeri.
En afskaffelse af kravet om forudgående advarsel fra
politiet i disse tilfælde vil give politiet bedre muligheder
for en effektiv indsats mod tiggeri i medfør af
straffelovens § 197, idet straf efter bestemmelsen ikke
længere vil være betinget af, at politiet først
har udstedt og registreret en advarsel og herefter har konstateret
et nyt tilfælde af tiggeri.
Det foreslås derfor at afskaffe kravet om
forudgående advarsel fra politiet, når tiggeriet er
begået i gågade, ved stationer eller i offentlige
transportmidler.
Det foreslås endvidere, at det ved fastsættelse af
straffen skal indgå som en skærpende
omstændighed, at tiggeriet begås et af de nævnte
steder. Der er herved lagt op til, at straffen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes
til ubetinget fængsel i 14 dage.
Ud over fravigelsen af kravet om en forudgående advarsel
ved tiggeri, der er begået i gågade, ved stationer
eller i offentlige transportmidler, er der ikke med forslaget lagt
op til ændringer af det strafbare område for
tiggeri.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes at indebære en merudgift på op
til ca. 8,0 mio. kr. årligt fra 2018 og frem.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2017 til
den 9. juni 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Detail, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, DI,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Frederiksberg
Kommune, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KFUK's sociale arbejde, KL, Københavns Kommune,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rådet for Socialt Udsatte,
Rigspolitiet, samtlige byretter, SAND, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter??
?(?h?v?i?s? ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at indebære en
merudgift på op til ca. 8,0 mio. kr. årligt fra 2018 og
frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 197 straffes den, der imod politiets
advarsel gør sig skyldig i betleri, eller som tillader, at
nogen under 18 år, der hører til hans husstand,
betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende
omstændigheder kan straffen bortfalde.
Det foreslås at ændre straffelovens § 197,
således at kravet om forudgående advarsel som
betingelse for straf udgår, når tiggeri (betleri)
begås i gågade, ved stationer eller i offentlige
transportmidler, jf. det foreslåede stk.
2.
Ved gågade forstås en butiksgade, der primært
er indrettet til gående, idet biltrafik som udgangspunkt er
forbudt, i det mindste i butikkernes åbningstid. Udtrykket
omfatter ikke butiksgader i overdækkede butikscentre.
Ved stationer forstås togstationer, herunder stationer til
letbaner (metro m.v.), og rutebilstationer. En rutebilstation er
det samme som en busterminal, dvs. et trafikalt knudepunkt med
anlæg til at betjene forskellige buslinjer. Udtrykket
omfatter ikke busstoppesteder, der ikke ligger i tilknytning til en
togstation eller en rutebilstation. Forslaget rammer tiggeri, der
foregår "ved stationer". Forslaget omfatter således
både tiggeri, der foregår på perroner, i
stationsbygninger, ventesale, læskure m.v., og tiggeri, der
foregår på steder, der naturligt hører til
stationen, herunder forpladser, busholdepladser og
parkeringsarealer i tilknytning til stationen.
Ved offentlige transportmidler forstås transportmidler,
der benyttes til offentlig personbefordring, herunder tog,
letbaner, busser og færger. Forslaget rammer tiggeri, der
foregår "i offentlige transportmidler". Tiggeri foregår
"i" et offentligt transportmiddel, når blot enten
gerningsmanden eller en forurettet (en person, gerningsmanden
henvender sig til) befinder sig inde i transportmidlet. Forslaget
omfatter således også tilfælde, hvor en
gerningsmand, der befinder sig uden for transportmidlet (f.eks. en
bus), henvender sig til en person, som befinder sig inde i
transportmidlet. Forslaget omfatter derimod ikke tilfælde,
hvor både gerningsmanden og forurettede befinder sig uden for
transportmidlet, medmindre forholdet falder under et af de
øvrige led i den foreslåede bestemmelse ("i
gågader" eller "ved stationer").
Tiggeri kan efter forslaget straffes uden forudgående
advarsel, når det foregår et af de nævnte steder.
Dette gælder, uanset om tiggeriet i det konkrete
tilfælde har skabt utryghed.
Det foreslås endvidere i et nyt stk.
3, at det ved straffens fastsættelse skal indgå
som en skærpende omstændighed, at tiggeri begås
et af de steder, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
Dette gælder, både når gerningsmanden er
ansvarlig efter bestemmelsens 1. led (fremover stk. 1, 1. pkt., 1.
led, jf. stk. 2), og når gerningsmanden tillader, at nogen
under 18 år, der hører til den pågældendes
husstand, tigger et af de steder, der er nævnt i det
foreslåede stk. 2.
Der er herved lagt op til, at straffen i
førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes
til ubetinget fængsel i 14 dage, når tiggeri
begås et af de nævnte steder.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil derfor
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Er lovovertrædelsen således af organiseret karakter,
herunder begået af flere i forening eller som led i
omfattende kriminalitet, vil det - ligesom i dag - kunne
indgå som en (yderligere) skærpende omstændighed
ved straffens fastsættelse, jf. straffelovens § 81, nr.
2 og 3. Det gælder efter omstændighederne også,
hvis der er tale om personer, der kommer til Danmark med det
formål at tigge de steder, der er nævnt i det
foreslåede stk. 2.
Under formildende omstændigheder kan straffen omvendt
udmåles lavere, og der er også mulighed for at lade
straffen bortfalde, jf. bestemmelsens 2. pkt. (fremover stk. 1, 2.
pkt.) (som ikke foreslås ændret) og straffelovens
§ 83, 2. pkt., samt § 82.
Til § 2
Der er behov for hurtigt at sætte ind over for
utryghedsskabende tiggeri. Det foreslås derfor, at loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1052 af 4. juli 2016, som senest ændret ved lov nr. 494
af 22. maj 2017, foretages følgende ændring: | § 197. Den, der imod politiets advarsel
gør sig skyldig i betleri, eller som tillader, at nogen
under 18 år, der hører til hans husstand, betler,
straffes med fængsel indtil 6 måneder. Under
formildende omstændigheder kan straffen bortfalde. Advarsel
efter denne bestemmelse har gyldighed for 5 år. | | | | | | | | 1. I § 197 indsættes som stk. 2 og
3: »Stk. 2.
Kravet om advarsel gælder ikke, når forholdet er
begået i gågade, ved stationer eller i offentlige
transportmidler. Stk. 3. Ved
fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået et
af de steder, der er nævnt i stk. 2.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|