Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 13. juni 2017
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. juni 2017
og var til 1. behandling den 2. juni 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget blev samtidig
med fremsættelsen sendt i høring, og justitsministeren
sendte den 2. juni 2017 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den
9. juni 2017 og den 12. juni 2017 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar til udvalget, og den 12. juni 2017
sendte justitsministeren et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Amnesty
International. Justitsministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf spørgsmål 1-7 er besvaret. Udvalget
forventer, at spørgsmål 8-21 besvares inden 2.
benhandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til ændringsforslag nr. 1 og vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 1 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 2.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
bemærker, at man i de største danske byer i stigende
omfang døjer med hjemløse udlændinge, der
åbenlyst tigger på gader og stræder eller
overnatter ulovligt i parker og grønne områder.
Kirkemedarbejdere i København skal vaccineres mod
leverbetændelse, fordi de skal starte hver morgen med at
rydde op efter overnattende hjemløse udlændinge, der
bruger gaden som toilet. Danske hjemløse bliver
afkrævet penge af udenlandske hjemløse for at
overnatte på gaden København.
Socialdemokratiet mener, at der er behov
for en ny indsats, der kan sikre tryghed i byerne og stoppe
tilstrømningen af mennesker, der kommer til Danmark uden at
have et sted at bo og et arbejde. Socialdemokratiet støtter
på den baggrund lovforslaget, som har til formål at
styrke indsatsen mod udenlandske tilrejsende, som slår lejr
på offentlige steder og skaber utryghed. Det er i den
forbindelse vigtigt for Socialdemokratiet, at formålet med
lovforslaget ikke er at ramme Hus Forbi-sælgeren eller den
gamle vagabond.
Socialdemokratiet vil samtidig gerne
understrege, at lovforslaget ikke i sig selv ses at være
tilstrækkeligt til at komme problemet til livs. Meningen med
den fri bevægelighed har aldrig været eksport af
tiggeri og triste menneskeskæbner. Derfor bør
opholdsdirektivet ændres, så Danmark får mulighed
for at sende udenlandske hjemløse hjem igen. Hvis man ikke
har et arbejde eller en bolig eller prøver at finde en, har
man faktisk ikke noget at gøre her. Socialdemokratiets
opfordring til regeringen er derfor, at Danmark skal gå
forrest i at samle de omkringliggende lande, som jo oplever de
samme udfordringer, og at Danmark sammen med disse lande skal danne
fælles front i EU for at få ændret den
nuværende udformning af opholdsdirektivet.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at dette lovforslag følger op på
finanslovsaftalen for 2017, hvor det blev aftalt at gøre det
nemmere for politiet at opløse de såkaldte romalejre.
Dette redskab har politiet brugt flere gange. Det hilser DF
velkommen. Dette lovforslag gælder alle, men det er DF's
ønske, at lovforslaget først og fremmest vil
indgå som endnu et redskab, der primært vil blive
rettet mod udenlandske tiggere og udenlandske hjemløse.
Der henvises ligeledes til DF's
ordførertale ved 1. behandling.
Formålet med lovforslaget er at
sætte ind over for utryghedsskabende tiggeri. Lovforslaget er
målrettet tiggeri i gågader, ved stationer og i
offentlige transportmidler. DF har inden udvalgsbehandlingen
arbejdet for at udvide det til også at gælde tiggeri
ved og i supermarkeder, ligesom DF har ønsket at stramme
udvisningsreglerne.
Såfremt DF's ændringsforslag om
udvisning ikke bliver vedtaget ved 2. behandling, agter DF at
stille et ændringsforslag til 3. behandling om højere
fængselsstraf for tiggeri i de i lovforslaget nævnte
områder.
DF håber at opnå flertal for de
stillede ændringsforslag. Såfremt der mod forventning
ikke kan opnås flertal for DF's ændringsforslag, vil DF
stadig stemme for det endelige lovforslag, idet DF har efterlyst
flere initiativer på området. Lovforslaget er under
alle omstændigheder endnu et skridt i den rigtige
retning.
DF opfordrer derudover justitsministeren og
udlændinge- og integrationsministeren til snarest muligt at
tage kontakt til EU og til andre landes regeringer med henblik
på at ændre bl.a. opholdsdirektivet, således at
det bliver nemmere at udvise EU-borgere fra Danmark. Dette arbejde
bør regeringen prioritere.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker at tiggeri slet ikke burde være forbudt.
Fattigdom kan ikke afskaffes ved at forbyde det. Derfor kan
Enhedslisten ikke støtte en yderligere stramning af straffen
for tiggeri.
Titlen »utryghedsskabende
tiggeri« er decideret misvisende for lovforslaget, hvilket
også klart fremgår af de konkrete ændringsforslag
til loven. Der er tale om at skærpe straffen for tiggeri,
hvis tiggeriet - helt almindeligt tiggeri udført af
såvel danske som udenlandske statsborgere - foregår i
en gågade, ved en station eller i den offentlige
transport.
Enhedslisten ønsker desuden at
pointere, at er man fattig hjemløs - som de fleste af de
mennesker, vi møder i det københavnske bybillede er -
er man ikke automatisk kriminel. Enhedslisten finder det trist, at
det åbenbart er nødvendigt at påpege og
understrege dette.
Langt de fleste udenlandske hjemløse
kommer hertil, fordi de drømmer om at få et arbejde og
et bedre liv. Og mange mennesker, der ender på gaden i
Danmark, befinder sig dermed i en endnu mere udsat position
på gaden end i den fattigdom, de rejste fra. At straffe dem
med fængsel for at række hånden frem og bede om
en femmer til en kop kaffe er ganske enkelt uacceptabelt.
Enhedslisten føler sig desuden
kaldet til at pointere, at ordet roma ikke er en
fællesbetegnelse for hjemløse fra Østeuropa.
Det er en etnicitet. At dæmonisere en hel etnicitet på
den måde, som det sker lige nu, er skræmmende
historieløst. Og faktisk er der heller ingen, der ved, hvor
mange af de hjemløse, der egentlig har romabaggrund.
Enhedslisten finder det dybt problematisk,
at flere partier i forbindelse med debatten om dette lovforslag
blander hjemløse, pantsamlere, tiggere og
hardcoreorganiserede kriminelle sammen i én
pærevælling. Det er beklageligt, at det åbenbart
er nødvendigt at præcisere, at det ikke er det samme
at samle pant i parkerne og på den måde forsøge
at overkomme fattigdom, som det er at smugle våben,
begå hjemmerøveri eller andre former for grov
kriminalitet.
Enhedslisten mener, samfundet skal behandle
kriminalitet som kriminalitet, sociale problemer som sociale
problemer og praktiske problemer som praktiske problemer.
Det betyder, at begår man lovbrud i
Danmark som EU-borger fra et andet land, skal man fanges, straffes
og i de relevante tilfælde udvises, hvilket også sker
allerede i dag. I de tilfælde hvor en udvisning er relevant,
skal det ske på en ordentlig og værdig måde.
Og så skal vi løse de
praktiske problemer, f.eks. ved at genindføre offentlige
gratis toiletter og forsøge at undgå spændinger
mellem f.eks. parkbrugere og flaskesamlere.
Der skal opføres de såkaldte
transitrum, der kan give midlertidige overnatningsmuligheder, et
bad og ikke mindst rådgivning om, hvilke muligheder der er og
ikke er - og om, hvordan man kommer til det land, hvor man er
statsborger, hvis mulighederne for job i Danmark ikke er der.
Enhedslisten mener på linje med
høringssvaret fra Amnesty International, at når romaer
fra bl.a Rumænien overhovedet kan finde det attraktivt at
tage til Danmark og hutle sig igennem ved at overnatte under
åben himmel i parker og under viadukter og ernære sig
ved tiggeri og flaskepant, skyldes det, at romaer i Rumænien
(og Slovakiet, Slovenien, Bulgarien og Tjekkiet) udsættes for
en massiv undertrykkelse og diskrimination, som omfatter stort set
alle samfundsforhold og fører til en fattigdom, som
næppe ses noget andet sted i Europa.
Det rigtige ville være, hvis den
danske regering - sammen med andre berørte medlemslande -
tog initiativ til, at der i EU-regi blev lagt et betydeligt
større pres på bl.a. Rumænien for at få
dem til at efterleve tidligere tiders løfter om at fjerne
den massive diskrimination, som romaer udsættes for.
Romaers problemer med racisme og
diskrimination og deraf følgende fattigdom i en række
østeuropæiske lande skal selvsagt ikke løses i
Københavns gader, men lovforslaget er et
perspektivløst forslag, som ikke bidrager til
løsningen på problemerne.
Alternativets medlem af udvalget mener
ikke, at man kan straffe sig ud af fattigdom. Udenlandske
hjemløse skal ligesom danske hjemløse mødes
med empati og respekt. De har ligesom alle andre mennesker ret til
et liv med værdighed og rettigheder. Alternativet
foreslår derfor i tråd med Institut for
Menneskerettigheders anbefalinger at afkriminalisere tiggeri og
alene strafforfølge sådanne handlinger, når
dette i den konkrete situation fører til overtrædelse
af ordensbekendtgørelsen. I stedet for at kriminalisere og
straffe handlinger knyttet til fattigdom er der behov for at
sætte ind med helhedsorienterede sociale indsatser, der
virker. Skærpet fængselsstraf for handlinger relateret
til fattigdom er uacceptable og vil ikke have anden effekt end at
straffe mennesker for at være fattige. Udfordringerne med
udenlandske hjemløse kræver i stedet en
ambitiøs social indsats, herunder rådgivning,
lægehjælp, logi og støtte til frivillig
hjemrejse. Alternativet foreslår, at midlerne til regeringens
lovforslag bruges til at udvide den sociale indsats og til at
oprette et reelt hjemløseherberg eller transithus for
udenlandske hjemløse i København. Alternativet tager
skarpt afstand fra den hetz og diskriminerende tone som rettes mod
romaerne som etnisk minoritet. Romaerne har en kompleks historie og
udsættes stadig for undertrykkelse i hele Europa. Det skal vi
tage alvorligt, tage afstand fra og ikke bidrage til. Derfor skal
Danmark også arbejde for en fælles europæisk
indsats for at sikre bedre forhold for romaer i Europa. Det
kræver bl.a., at Danmark engagerer sig i EU's sociale
arbejde, arbejder for en revidering af opholdsdirektivet og aktivt
- på EU-niveau - arbejder for at komme undertrykkelsen og
eksklusionen af romaer i deres oprindelseslande til livs.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at SF finder, at lovforslaget adresserer en reel
problemstilling, men med en forkert og forhastet løsning. SF
er enig med organisationer såsom SAND, Rådet for
Socialt Udsatte, Det Kriminalpræventive Råd, Institut
For Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening m.fl., der mener, at
problemet er reelt, men ikke kan eller bør løses
på denne måde. Problemet er europæisk, og
løsningen bør være europæisk.
Lovforslaget kriminaliserer fattigdom,
både for danske og europæiske borgere. Vi skal ikke
acceptere utryghed i vores gader, men lovforslaget skyder med
spredehagl og sender udsatte mennesker direkte i fængsel,
uanset om deres eneste brøde er at være fattige og
tigge.
SF mener, at regeringen bør se
på opholdsdirektivet og rammerne for den frie
bevægelighed. SF er enig med Advokatrådet og
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, når de kritiserer
hastværket og den ringe mulighed for at få
gennemarbejdede høringssvar.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(S):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 197, stk. 2, indsættes efter
»stationer«: », i eller ved
supermarkeder«.
[Tiggeri i og ved
supermarkeder]
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF):
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
bl.a. ved lov nr. 1744 af 27. december 2016 og senest ved lov nr.
506 af 23. maj 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 26 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Uanset stk. 2 skal en udlænding, der idømmes ubetinget
frihedsstraf efter straffelovens § 197, stk. 2 og 3, altid
udvises.««
[Udvisning af udlændinge, der
er dømt efter straffelovens § 197, stk 2 og 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved »supermarked« forstås
en selvbetjeningsbutik, hvis primære sortiment er
føde- og dagligvarer. Ændringsforslaget omfatter alle
egentlige butikker af en vis størrelse, der forhandler et
bredt udvalg af både føde- og dagligvarer.
Ændringsforslaget omfatter ikke kiosker og andre mindre
salgssteder med et begrænset varesortiment.
Ændringsforslaget omfatter supermarkeder, der er beliggende i
et butikscenter.
Ændringsforslaget omfatter tiggeri
»i eller ved« et supermarked. Ændringsforslaget
omfatter således tiggeri, der foregår inde i
supermarkedet, ligesom tiggeri, der foregår umiddelbart uden
for supermarkedet eller på steder, der naturligt hører
til supermarkedet, herunder parkeringspladser i tilknytning til
supermarkedet, også er omfattet.
Ændringsforslaget omfatter ikke
danske hjemløse, der sælger Hus Forbi.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
en udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf efter
de foreslåede nye bestemmelser i straffelovens § 197,
stk. 2 og 3, altid skal udvises.
Justitsministeriet har vurderet, at
ændringsforslaget strider mod Danmarks Internationale
forpligtelser og EU-retten. Forslagsstillerne har dog valgt at
fastholde ændringsforslaget, da vi mener, at det er
afgørende, at Folketinget får gjort op med de stigende
problemer med udenlandske tiggere, som ud over at bryde dansk
lovgivning chikanerer danske hjemløse og fredelige borgere
med deres adfærd.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser
Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette
Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 215
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast: Forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for
utryghedsskabende tiggeri) | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Høringssvar, fra
justitsministeren | 5 | Høringsoversigt, fra
justitsministeren | 6 | Supplerende høringssvar, fra
justitsministeren | 7 | Henvendelse af 12/6-17 fra Amnesty
International | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Supplerende høringssvar, fra
justitsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 215
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm., om ministeren vil yde teknisk
bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at
straffen for betleri begået et af de i lovforslaget
nævnte steder i førstegangstilfælde som
udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 3
måneder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | MFU spm., om ministeren, evt. med bidrag
fra andre ministerier, vil yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der medfører automatisk udvisning af
personer, der dømmes for betleri efter de forslåede
nye bestemmelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm., om ministeren vil redegøre
for, om lovforslaget vil øge muligheden for at udvise
EU-borgere, der har begået betleri, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | MFU spm., om ministeren vil redegøre
for, om den foreslåede strafskærpelse alene vil kunne
komme til at omfatte udenlandske statsborgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at skærpelsen af
straffen for betleri også kommer til at omfatte tiggeri i og
omkring supermarkeder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om der med lovforslaget vil kunne ske
udvisning af udenlandske tiggere, hvis tiggeriet har en organiseret
karakter, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om politiet fortsat vil have mulighed
for alene at give en advarsel til Hus Forbi-sælgeren, der har
taget opstilling ved en station, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af
12/6-17 fra Amnesty International, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke initiativer dansk politi
har taget for at sikre, at udenlandske hjemløse ikke bliver
tvunget til at begå betleri i gaderne i København
under menneskehandelslignende forhold, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvilke initiativer dansk politi
har taget for at oplyse socialt udsatte udlændinge om, at de
kan anmelde vold, tyveri og afpresning til politiet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om udenlandske hjemløse sigtet
for tiggeri bliver spurgt ind til, om de bliver truet og presset af
eventuelle bagmænd, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om, hvor mange personer der har
været sigtet for at organisere tilstedeværelsen af
udenlandske tiggere i København, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvor mange personer identificeret
som ofre for menneskehandel der er handlet til betleri, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
ministeren har udtalt til Ekstra Bladet, at ministeren vil
»af med« romaerne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvor mange børn der de
seneste 5 år har modtaget henholdsvis advarsel og bøde
for betleri, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, i hvor mange sager, hvor
børn har modtaget advarsel og bøde for betleri, der
er givet advarsel eller rejst tiltale mod deres forældre
eller værger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om ministeren mener, at børn
skal straffes med 14 dages fængsel, hvis de tigger sammen med
forældre eller andre voksne, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren mener, at børn
skal straffes for tiggeri, hvis de opholder sig i gaderne alene,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvor mange udenlandske børn
der har modtaget bøde efter ordensbekendtgørelsens
§ 3, stk. 4, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvad ministeren tænker om,
at straffen for tiggeri bliver 14 dages fængsel, mens
straffen for butikstyveri oftest er 500 kr., til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om ministeren finder det realistisk,
at domstolene kan afvikle en straffesag mod mistænkte for
betleri inden for 14 dage, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
|