Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2017
Forslag
til
Ejendomsvurderingsloven
Kapitel 1
Lovens
anvendelsesområde
§ 1.
Fast ejendom vurderes efter bestemmelserne i denne lov. Loven
administreres af told- og skatteforvaltningen.
§ 2.
Ved fast ejendom forstås i denne lov:
1) Samlede faste
ejendomme, jf. § 2 i lov om udstykning og anden registrering i
matriklen, med tilhørende bygninger ejet af den samme som
den, der ejer grunden.
2)
Ejerlejligheder.
3) Bygninger
på fremmed grund, hvis grunden er matrikuleret.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan som led i vurderingen beslutte, at flere
ejendomme, som har samme ejer eller ejere, og som udgør en
samlet enhed, skal vurderes samlet. Er der flere ejere, er det en
betingelse for en samlet vurdering efter 1. pkt., at den enkelte
ejendomsejer ejer samme forholdsmæssige andel af hver af de
ejendomme, der vurderes samlet.
§ 3.
Told- og skatteforvaltningen beslutter som led i vurderingen,
hvilken af følgende kategorier en ejendom skal
henføres til:
1) Ejerbolig,
jf. § 4.
2)
Landbrugsejendom.
3)
Skovejendom.
4)
Erhvervsejendom eller anden ejendom, som ikke er omfattet af nr.
1-3.
Stk. 2.
Beslutning efter stk. 1 træffes ud fra en bedømmelse
af ejendommens samlede karakter. Når beslutning
træffes, indgår oplysninger i Bygnings- og
Boligregistret om den registrerede anvendelse af bygninger
beliggende på grunden og oplysninger fra offentlige registre
i øvrigt.
§ 4.
Ved ejerboliger forstås i denne lov følgende
ejendomme, hvis de for bebyggede ejendommes vedkommende
højest indeholder to boligenheder:
1) Ejendomme til
helårsbeboelse.
2)
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
3) Sommerhuse og
andre fritidshuse.
4)
Sommerhusejerlejligheder.
5) Ejendomme som
nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
6) Grunde,
hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som
nævnt under nr. 5.
7) Ubebyggede
grunde, som i forskrifter udstedt i medfør af
planlovgivningen eller anden offentlig regulering er udlagt til
opførelse af ejendomme som nævnt under nr. 1 og 3.
Kapitel 2
Almindelige vurderinger
og omvurderinger
§ 5.
Der foretages almindelig vurdering af fast ejendom, jf. dog §
9, hvert andet år. Vurderingerne foretages pr. 1. september i
vurderingsåret.
Stk. 2.
Ejerboliger vurderes i lige år. Dog vurderes ejerboliger i
ulige år, hvis ejendommens grundareal udgør 2 ha eller
mere, eller hvis der på ejendommen er registreret
bygningsarealer til erhvervsmæssig anvendelse. Andre
ejendomme end ejerboliger vurderes i ulige år.
Stk. 3.
Ejendommene vurderes på grundlag af ejendommenes
størrelse og forholdene i øvrigt på
vurderingstidspunktet. Vurderingen sker efter prisforholdene
på dette tidspunkt.
§ 6.
Der foretages omvurdering pr. 1. september i året efter en
almindelig vurdering af følgende ejendomme, jf. dog stk.
2:
1)
Nyopståede ejendomme, jf. § 2.
2) Ejendomme,
hvis grundareal er ændret med mindst 25 m2.
3)
Ejerlejligheder, hvis fordelingstal er ændret.
4) Ejendomme,
på hvilke nybyggeri er opført.
5) Ejendomme,
på hvilke der er foretaget om- eller tilbygning i henhold til
byggetilladelse, eller hvor der er foretaget nedrivning i henhold
til nedrivningstilladelse.
6) Ejendomme,
hvis anvendelse er ændret, når dette er af
væsentlig betydning for vurderingen, eller når
ændringen indebærer, at der indtræder
dækningsafgiftspligt, jf. § 23 A i lov om kommunal
ejendomsskat.
7) Ejendomme,
hvis ejendomsværdi eller grundværdi er ændret som
følge af ændrede anvendelses- eller
udnyttelsesmuligheder.
8) Ejendomme,
på hvilke væsentlig, ikke hidtil kendt forurening
dokumenteres, eller hvor afhjælpning af væsentlig
forurening konstateres.
9) Ejendomme,
som har lidt væsentlig skade på grund af brand, storm,
oversvømmelse eller anden pludseligt opstået
hændelse.
10) Ejendomme,
hvor betingelserne for en samlet vurdering efter § 2, stk. 2,
ikke længere er opfyldt.
11) Ejendomme,
hvor fordeling efter § 35 skal foretages eller
ændres.
12) Ejendomme,
hvor byggemodningsarbejder er færdiggjort.
Stk. 2. Der
foretages ikke omvurdering som nævnt i stk. 1, nr. 4 og 5,
hvis der efter §§ 10 eller 12 ikke skal ansættes en
ejendomsværdi for den pågældende ejendom. Der
foretages dog omvurdering efter stk. 1, nr. 4 og 5, af boliger
beboet af ejere på landbrugsejendomme og skovejendomme, jf.
§ 30. For ejendomme som nævnt i 1. og 2. pkt. foretages
der alene omvurdering efter stk. 1, nr. 9, i det omfang den
opståede begivenhed vedrører grundarealet eller en
bolig beboet af ejendommens ejer. Der foretages ikke omvurdering
efter stk. 1, nr. 8 og 9, af produktionsjord, jf. § 28, stk. 2
og 3.
Stk. 3.
Begivenheder som nævnt i stk. 1, nr. 6, 8 og 9, anses for
væsentlige eller af væsentlig betydning, hvis den
pågældende begivenhed medfører en ændring
af ejendomsværdi eller grundværdi med mere end 20
pct.
Stk. 4. De
oplysninger, der er gældende pr. 1. september i
omvurderingsåret, jf. § 7, lægges til grund for
omvurderingen.
§ 7.
Begivenheder som nævnt i § 6, stk. 1, nr. 1 og 3, anses
for indtruffet på det tidspunkt, hvor den
pågældende begivenhed er registreret som gældende
i matriklen eller er noteret i Bygnings- og Boligregistret eller i
tingbogen.
Stk. 2.
Begivenheder som nævnt i § 6, stk. 1, nr. 2, anses for
indtruffet på det tidspunkt, hvor den pågældende
ændring er registreret som gældende i matriklen. Ved
ændring af grundareal ved ekspropriation eller jordfordeling
anses ændringen dog for indtrådt, når der er
foretaget en tidlig udstilling af de matrikulære
ændringer. Begivenheder som nævnt i § 6, stk. 1,
nr. 4-7, anses for indtruffet på det tidspunkt, fra hvilket
den pågældende ændring registreres som
gældende hos rette offentlige myndighed, jf. dog §
52.
Stk. 3.
Begivenheder som nævnt i § 6, stk. 1, nr. 8, anses for
indtruffet på det tidspunkt, hvor de pågældende
forhold dokumenteres eller konstateres. Begivenheder som
nævnt i § 6, stk. 1, nr. 9, anses for indtruffet
på det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen bliver
bekendt med skaden på den pågældende ejendom.
Stk. 4.
Begivenheder som nævnt i § 6, stk. 1, nr. 10, anses for
indtruffet på det tidspunkt, hvor betingelserne for en samlet
vurdering ikke længere er opfyldt, mens begivenheder som
nævnt i § 6, stk. 1, nr. 11, anses for indtruffet
på det tidspunkt, hvor behovet for en ny eller ændret
fordeling er opstået. Begivenheder som nævnt i §
6, stk. 1, nr. 12, anses for indtruffet på det tidspunkt,
hvor byggemodningsarbejdet konstateres færdiggjort.
§ 8.
Omvurdering efter § 6 foretages på grundlag af
ejendommens størrelse og forholdene i øvrigt pr. 1.
september i omvurderingsåret. Omvurderingen foretages efter
prisforholdene pr. seneste almindelige vurdering.
Kapitel 3
Ejendomme helt eller
delvis undtaget fra vurdering
§ 9.
Følgende ejendomme vurderes ikke:
1) Offentligt
ejede gader, veje, pladser og parkanlæg m.v. bortset fra
arealer, der udnyttes erhvervsmæssigt.
2) Ejendomme
omfattet af reglerne om beskyttelse af informationer mod
videregivelse til tredjepart, hvis sådanne ejendomme er ejet
af offentlige myndigheder.
3)
Trafikanlæg til brug for den kollektive trafik, herunder
godstrafik.
4) Kirker m.v.
tilhørende anerkendte eller godkendte trossamfund samt
kirkegårde og godkendte begravelsespladser.
5)
Fyranlæg.
6)
Kolonihavehuse på fremmed grund.
7) Andre
bygninger på fremmed grund, når bygningernes
værdi udgør et beløb på under 100.000 kr.
(2010-niveau), hvilket reguleres efter personskattelovens §
20.
Stk. 2. Er kun
en del af en ejendom omfattet af forhold som nævnt i stk. 1,
er kun denne del omfattet af undtagelsen.
§
10. For følgende ejendomme ansættes ikke en
ejendomsværdi efter § 16, jf. dog § 11:
1)
Landbrugsejendomme, jf. dog § 30.
2)
Skovejendomme, jf. dog § 30.
3)
Erhvervsejendomme m.v., jf. § 3, stk. 1, nr. 4, hvor der
på vurderingstidspunktet ikke skal betales
dækningsafgift efter § 23 A i lov om kommunal
ejendomsskat, og hvor der ikke skal foretages fordeling efter
§ 35, stk. 1, bortset fra ejendomme ejet af
andelsboligforeninger, jf. dog stk. 2.
4) Ubebyggede
grunde samt grunde, hvorpå der udelukkende er opført
bygninger ejet af andre end grundens ejer, jf. § 2, stk. 1,
nr. 3.
5) Ejerboliger,
som ikke anses for færdigbyggede og beboelige, jf. §
52.
Stk. 2. Der
ansættes ejendomsværdier for ejendomme som nævnt
i stk. 1, nr. 3, når betingelserne for fordeling efter §
35, stk. 1, har været opfyldt inden for det kalenderår,
hvor vurderingen foretages.
§
11. For ejendomme som nævnt i § 10, stk. 1, nr.
1-3, kan der på foranledning af ejeren eller en anden med
interesse i den pågældende ejendom ansættes en
ejendomsværdi, hvis dette er nødvendigt for
ansættelse af boafgift, jf. lov om afgift af dødsboer
og gaver (boafgiftsloven). Ansættelsen af ejendomsværdi
foretages efter prisforholdene pr. seneste forudgående
almindelige vurdering af ejendomme af den pågældende
kategori. Ansættelsen er gyldig indtil førstkommende
almindelige vurdering af ejendomme af den pågældende
kategori.
Stk. 2. Ved
ansættelse af ejendomsværdier efter stk. 1 for
landbrugsejendomme og skovejendomme udgør værdien af
boliger beboet af ejere et beløb svarende til den
ejendomsværdi, der er ansat efter § 30.
Stk. 3. For
ansættelser efter stk. 1 betales et gebyr, som udgør
et grundbeløb på 2.750 kr. (2010-niveau).
Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
§
12. Ejendomme, som ejes af staten, regionerne eller
kommunerne, og som ikke er omfattet af §§ 9 eller 10
eller er erhvervsmæssigt udlejet, vurderes som
følger:
1) Der
ansættes en grundværdi, hvis der skal betales
grundskyld eller dækningsafgift af grundværdien til den
kommune, hvori ejendommen er beliggende, bortset fra kommunens egne
ejendomme, jf. § 23 i lov om kommunal ejendomsskat.
2) Der
ansættes en grundværdi og en ejendomsværdi, hvis
der skal betales dækningsafgift af forskelsværdien til
den kommune, hvori ejendommen er beliggende, bortset fra kommunens
egne ejendomme, jf. § 23 i lov om kommunal ejendomsskat.
Stk. 2. For
ejendomme, som ejes af staten, regionerne eller kommunerne, og som
er erhvervsmæssigt udlejet, ansættes en
grundværdi. Skal der på vurderingstidspunktet betales
dækningsafgift efter § 23 A i lov om kommunal
ejendomsskat, ansættes tillige en ejendomsværdi.
§
13. Told- og skatteforvaltningen kan beslutte helt eller
delvis at undtage ejendomme fra vurdering, hvis vurdering er uden
betydning for beskatningsmæssige formål.
Stk. 2. Er en
ejendom på vurderingstidspunktet helt eller delvis fritaget
for grundskyld efter §§ 7 eller 8 i lov om kommunal
ejendomsskat, kan told- og skatteforvaltningen som led i
vurderingen beslutte at undlade at ansætte en
grundværdi for den del af grunden, der er fritaget, jf. dog
§ 85. Vurderingen af den øvrige del af grunden
foretages på samme måde, som hvis der havde været
tale om en selvstændig grund af denne størrelse.
§
14. Opfylder en ejendom som nævnt i §§ 12
eller 13 ikke længere betingelserne for helt eller delvis at
være undtaget fra vurdering, foretages de nødvendige
ansættelser på det tidspunkt, hvor betingelserne for
hel eller delvis undtagelse fra vurdering ikke længere er
opfyldt. Ansættelserne foretages på grundlag af
ejendommens størrelse og forholdene i øvrigt på
vurderingstidspunktet og efter prisforholdene pr. seneste
forudgående almindelige vurdering af ejendomme af den
pågældende kategori.
Stk. 2. I
forbindelse med salg af en ejendom som nævnt i §§
12 eller 13 kan de nødvendige ansættelser endvidere
foretages på ejerens foranledning forud for indgåelse
af købsaftale. Ansættelserne foretages som nævnt
i stk. 1, 2. pkt. Ansættelserne er gyldige efter ejerskifte
og indtil førstkommende almindelige vurdering af ejendomme
af den pågældende kategori.
Stk. 3.
Ansættes der efter stk. 1 og 2 såvel en
ejendomsværdi som en grundværdi, udgør disse
ansættelser den almindelige vurdering af ejendommen pr.
seneste 1. september. Ansættes der efter stk. 1 alene en
ejendomsværdi, udgør denne sammen med den eventuelt
allerede eksisterende grundværdi den almindelige vurdering af
ejendommen pr. seneste 1. september. Ansættes der efter stk.
1 alene en grundværdi, udgør denne sammen med den
eventuelt allerede eksisterende ejendomsværdi den almindelige
vurdering af ejendommen pr. seneste 1. september.
Stk. 4. For
ansættelser efter stk. 2 betales et gebyr, som udgør
et grundbeløb på 2.750 kr. (2010-niveau).
Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Kapitel 4
Generel vurderingsnorm,
ejendomsværdi og grundværdi
Vurderingsnormen
§
15. Ved vurderingen af en ejendom ansættes den
forventelige kontantværdi i fri handel for en ejendom af den
pågældende kategori under hensyn til alder,
størrelse, beliggenhed og øvrige karakteristika, jf.
dog §§ 28-33. Vurderingen kan afvige fra en faktisk
konstateret handelspris for den pågældende ejendom.
Stk. 2. Ved
vurderingen ansættes en selvstændig ejendomsværdi
og en selvstændig grundværdi, jf. dog §§ 10
og 12. Forskellen mellem ejendomsværdi og grundværdi
betegnes som forskelsværdien. For bygninger på fremmed
grund, jf. § 2, stk. 1, nr. 3, ansættes alene en
ejendomsværdi. I vurderingen indgår endvidere
fordelinger som nævnt i §§ 35-37 og
ansættelser og fordelinger foretaget i medfør af anden
lovgivning.
Stk. 3. Der
tages ved vurderingen alene hensyn til tinglyste servitutter af
privatretlig karakter, i det omfang en servitut er pålagt en
ejendom til fordel for en anden ejendom og disse ikke har samme
ejer. Der tages ikke hensyn til private foreningsvedtægter
m.v.
Ejendomsværdi og
grundværdi
§
16. Ved ejendomsværdien forstås værdien af
den samlede ejendom, sådan som ejendommen forefindes på
vurderingstidspunktet. Driftsmateriel og inventar medtages
ikke.
Stk. 2. Ved
vurderingen af bygninger på fremmed grund, jf. § 2, stk.
1, nr. 3, og ved vurderingen af den øvrige ejendom tages der
ved ansættelsen af ejendomsværdi hensyn til
kontraktforholdet mellem parterne.
§
17. Ved grundværdien forstås værdien af
grunden i ubebygget stand under den forudsætning, at grunden
vil blive anvendt og udnyttet bedst muligt i økonomisk
henseende, jf. dog §§ 28-33. Grundværdien
ansættes inklusive værdien af eventuelle
byggemodningsarbejder.
Stk. 2. Ved
ansættelsen tages hensyn til forskrifter udstedt i
medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering,
jf. §§ 18 og 19.
§
18. Grundværdien ansættes på grundlag af
den anvendelse og den udnyttelse, der er mulig efter forskrifter
udstedt i medfør af planlovgivningen eller anden offentlig
regulering, jf. dog § 20.
Stk. 2. Er det
efter forskrifter som nævnt i stk. 1 muligt at anvende og
udnytte grunden til flere forskellige formål, anses det
bedste formål i økonomisk henseende for at være
den af de foreliggende muligheder, der giver den højeste
grundværdi.
§
19. Er forskrifter udstedt i medfør af
planlovgivningen eller anden offentlig regulering med gyldighed for
et nærmere afgrænset område udformet sådan,
at den højest tilladte udnyttelse for den enkelte grund ikke
entydigt er fastsat, ansættes grundværdien på
grundlag af den udnyttelse, der som et gennemsnit er mulig for den
enkelte grund i forhold til grundens størrelse, jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Er en
eller flere grunde inden for et område som nævnt i stk.
1 udnyttet i større omfang end det, der som et gennemsnit i
forhold til grundens størrelse er muligt efter stk. 1,
ansættes grundværdien på grundlag af den faktiske
udnyttelse for disse grunde. For de øvrige grunde i
området foretages ansættelsen på grundlag af den
udnyttelsesmulighed, der på vurderingstidspunktet som et
gennemsnit i forhold til grundens størrelse vil være
den højest mulige for disse, dog mindst den faktiske
udnyttelse.
§
20. Anvendes en grund lovligt til andre formål end
dem, der er fastsat i forskrifter udstedt i medfør af
planlovgivningen eller anden offentlig regulering, ansættes
grundværdien på grundlag af grundens faktiske
anvendelse og udnyttelse, hvis dette medfører en
højere grundværdi end ved ansættelse efter den
anvendelse, der er fastsat i de nævnte forskrifter.
Stk. 2. Udnyttes
en grund lovligt i videre omfang end fastsat i forskrifter som
nævnt i stk. 1, ansættes grundværdien på
grundlag af grundens faktiske udnyttelse, hvis dette
medfører en højere grundværdi end ved
ansættelse efter den udnyttelse, der er fastsat i de
nævnte forskrifter.
§
21. For ejerlejligheder ansættes en grundværdi
for moderejendommens grundareal. Ved moderejendommen forstås
den ejendom, der er opdelt i ejerlejligheder. Moderejendommens
grundværdi fordeles på de enkelte lejligheder efter det
fordelingstal, der er tinglyst for ejendommen.
Stk. 2. Er der
ikke tinglyst et fordelingstal, eller er ikke hele ejendommen
fordelt ved de tinglyste fordelingstal, anvendes samme
fordelingstal, som blev anvendt ved den sidst foretagne vurdering
eller omvurdering inden denne lovs ikrafttræden, forudsat at
der ikke senere er tinglyst et andet fordelingstal.
Stk. 3. Er der
ikke fastsat fordelingstal som nævnt i stk. 1 og 2,
fastsættes fordelingstal af told- og skatteforvaltningen
på grundlag af de enkelte lejligheders areal. Told- og
skatteforvaltningen fastsætter på samme måde
fordelingstal, hvis tinglyste fordelingstal ikke svarer til de
faktiske forhold.
Stk. 4. Kan der
ikke fastsættes fordelingstal efter stk. 1-3, fordeles
grundværdien ligeligt mellem lejlighederne.
Grundforbedringsfradrag
§
22. Fradrag i grundværdien for grundforbedringer, som
er givet i medfør af afsnit D i lov om vurdering af landets
faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30.
august 2013, jf. § 3, stk. 2-10, i lov nr. 925 af 18.
september 2012, gives fortsat, så længe betingelserne i
nævnte lovgivning herfor er opfyldt.
Stk. 2.
Fradraget gives i den til enhver tid ansatte grundværdi og
ansættes til samme forholdsmæssige del af
grundværdien, som fradraget havde pr. 1. januar 2013 eller
på ansættelsestidspunktet, hvis dette ligger senere.
Fradraget kan ikke overstige størrelsen pr. 1. januar 2013
eller et senere ansættelsestidspunkt. Har en ejendom flere
forskellige grundforbedringsfradrag, beregnes fradraget for hver
del for sig.
§
23. Udstykkes en ejendom omfattet af § 22 i flere
ejendomme, fordeles fradraget forholdsmæssigt mellem disse
efter grundareal. Sammenlægges en ejendom som nævnt i
1. pkt. helt eller delvis med en anden ejendom, overføres
fradraget forholdsmæssigt til den nye sammenlagte
ejendom.
Stk. 2.
Ansættelsen af fradrag som nævnt i § 22 og i stk.
1 kan ikke genoptages.
Kapitel 5
Vurdering af
ejerboliger
§
24. Vurderingen af ejerboliger foretages på grundlag
af de priser i fri handel, der på vurderingstidspunktet er
konstateret for sammenlignelige ejendomme og for den
pågældende ejendom selv, jf. dog stk. 3, og på
grundlag af øvrige markedsindikatorer af væsentlig
betydning for vurderingen.
Stk. 2. En
handelspris betragtes som konstateret, når endeligt
overdragelsesdokument for den pågældende handel er
tinglyst.
Stk. 3. Der kan
tages hensyn til en konstateret handelspris for den ejerbolig, der
skal vurderes, selv om endeligt overdragelsesdokument er tinglyst
efter vurderingstidspunktet, men før afgørelse om
vurderingen træffes.
§
25. Vurderingen foretages endvidere på grundlag af
oplysninger fra offentlige registre eller offentlige myndigheder om
grundareal, bygningsareal, beliggenhed og øvrige
karakteristika vedrørende grunden og bygningerne af
væsentlig betydning for vurderingen på
vurderingstidspunktet.
Stk. 2. Endelig
tages der ved vurderingen hensyn til øvrige forhold, som
på vurderingstidspunktet er af væsentlig betydning for
den forventelige kontantværdi i fri handel for den ejerbolig,
der skal vurderes.
§
26. Der tages ved vurderingen af ejerboliger ikke hensyn til
udlejningsforhold, medmindre ejerboligen er beliggende på
fremmed grund, jf. § 16, stk. 2.
§
27. For lejligheder i ejendomme med tre-seks
beboelseslejligheder som nævnt i
ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 6-8, ansættes
en ejendomsværdi, når betingelserne i de nævnte
bestemmelser herfor er opfyldt. Ansættelsen foretages
på samme måde, som hvis den pågældende
lejlighed var en selvstændig ejerlejlighed.
Stk. 2. For
ansættelse efter stk. 1 betales et gebyr på 2.750 kr.
(2010-niveau), første gang en lejlighed vurderes.
Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Kapitel 6
Vurdering af
landbrugsejendomme og skovejendomme
§
28. Grundværdien for produktionsjord ansættes
ved fremskrivning til vurderingstidspunktet af den senest ansatte
gennemsnitlige værdi pr. hektar for det
pågældende areal efter bestemmelserne i §§
44-48.
Stk. 2. Ved
produktionsjord forstås arealer i landzone tilhørende
landbrugsejendomme eller skovejendomme, hvis sådanne arealer
anvendes til landbrugsmæssige formål eller er
undergivet fredskovspligt og ikke efter forskrifter udstedt i
medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering
kan anvendes til andre formål. Grundarealer tilhørende
driftsbygninger, som anvendes til landbrugsmæssige eller
skovbrugsmæssige formål, og som er beliggende på
arealer som nævnt i 1. pkt., betragtes som
produktionsjord.
Stk. 3.
Naturarealer i landzone tilhørende landbrugsejendomme eller
skovejendomme betragtes som produktionsjord, hvis de
pågældende arealer ikke efter forskrifter udstedt i
medfør af planlovgivningen eller anden offentlig regulering
kan anvendes til andre formål. Fredskovspligtige arealer
tilhørende skovejendomme uden for landzone betragtes
ligeledes som produktionsjord. Grundarealer tilhørende
driftsbygninger, som anvendes til landbrugsmæssige eller
skovbrugsmæssige formål, og som er beliggende på
arealer som nævnt i 1. og 2. pkt., betragtes som
produktionsjord.
§
29. Findes der på en landbrugsejendom eller en
skovejendom arealer, der anvendes til andre formål end som
produktionsjord, ansættes grundværdien for
sådanne arealer efter §§ 17-20, jf. § 15, jf.
dog § 30, stk. 3, 1. pkt. Grundværdien ansættes
på samme måde, som hvis der havde været tale om
selvstændige ejendomme.
Stk. 2. Er et
grundareal som nævnt i stk. 1 ikke afgrænset, anses
grundarealet for at udgøre et areal svarende til en
bebyggelsesprocent på 45 for den bygning eller de bygninger,
der anvendes til andre formål, jf. dog § 31. Der kan
foretages en samlet vurdering efter § 2, stk. 2, hvis flere
bygninger eller arealer udgør en samlet enhed. Findes der
ikke bygninger på arealet, ansættes arealets
størrelse skønsmæssigt.
§
30. Samtidig med vurderingen af landbrugsejendomme og
skovejendomme ansættes en særskilt ejendomsværdi
og en særskilt grundværdi for boliger beboet af ejere
på sådanne ejendomme og for boliger omfattet af
ligningslovens § 16, stk. 9, eller § 16 A, stk. 5. For
andre boliger på landbrugsejendomme eller skovejendomme
ansættes alene en særskilt grundværdi.
Stk. 2.
Ejendomsværdier som nævnt i stk. 1 ansættes
på samme måde, som hvis de pågældende
boliger havde været frit omsættelige ejerboliger
beliggende det pågældende sted, dog således at
den beregnede ejendomsværdi reduceres med 5 pct.
Stk. 3.
Grundværdier for boliger beboet af ejere på
landbrugsejendomme ansættes til samme beløb pr.
arealenhed som den gennemsnitlige værdi pr. hektar for det
jordstykke, som grundarealet tilhører, hvis grundarealet i
fravær af boligen ville blive betragtet som produktionsjord,
jf. § 28, stk. 2 og 3. For andre boliger som nævnt i
stk. 1 ansættes grundværdien efter §§ 17-20,
jf. § 15.
§
31. For boliger beboet af ejere på landbrugsejendomme
eller skovejendomme og boliger omfattet af ligningslovens §
16, stk. 9, eller § 16 A, stk. 5, beliggende på
sådanne ejendomme anses grundarealet for at udgøre
2.000 m2. Hvis et større
areal blev lagt til grund ved den sidste ansættelse foretaget
inden denne lovs ikrafttræden, anvendes dette i stedet.
Stk. 2. For
andre boliger beliggende på landbrugsejendomme eller
skovejendomme anses grundarealet for at udgøre 1.000 m2. Hvis et større areal blev lagt
til grund ved den sidste ansættelse foretaget inden denne
lovs ikrafttræden, anvendes dette i stedet.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan beslutte, at større grundarealer end
dem, der er nævnt i stk. 1 og 2, lægges til grund for
ansættelsen af grundværdien. Beslutning efter 1. pkt.
kan træffes, hvis forholdene ændres, således at
de grundstørrelser, der er nævnt i stk. 1 og 2, ikke
svarer til de faktiske forhold.
§
32. Produktionsjord, som overdrages fra en ejendom til en
anden, og som såvel før som efter overdragelsen
udgør et selvstændigt jordstykke, bibeholder den
gennemsnitlige hektarpris, der er fastsat for det
pågældende jordstykke umiddelbart forud for
overdragelsen. Sammenlægges jordstykker med forskellige
gennemsnitlige hektarpriser, beregnes en gennemsnitlig hektarpris
for det sammenlagte jordstykke.
Stk. 2.
Overdrages produktionsjord fra en ejendom til en anden,
således at det overdragne areal tillægges et
eksisterende jordstykke på den ejendom, hvortil arealet
overdrages, beregnes en ny gennemsnitlig hektarpris for det
jordstykke, som det overdragne areal tillægges.
§
33. Etableres der en ny landbrugsejendom eller skovejendom,
ansættes den gennemsnitlige hektarpris for ejendommens
produktionsjord som den gennemsnitlige hektarpris for landbrugsjord
henholdsvis skovbrugsjord for omkringliggende landbrugsejendomme
eller skovejendomme.
Stk. 2.
Overgår arealer, der hidtil har været anvendt til andre
formål, til anvendelse som produktionsjord for en
eksisterende ejendom, ansættes den gennemsnitlige hektarpris
for sådanne arealer som den gennemsnitlige hektarpris for
landbrugsjord henholdsvis skovbrugsjord for det jordstykke, det
pågældende areal tillægges eller tilhører.
Udgør det pågældende areal et selvstændigt
jordstykke, ansættes den gennemsnitlige hektarpris til samme
beløb, som gælder for ejendommen som helhed.
Kapitel 7
Vurdering af
erhvervsejendomme m.v.
§
34. Vurderingen af erhvervsejendomme m.v., jf. § 3,
stk. 1, nr. 4, sker på grundlag af oplysninger fra offentlige
registre eller offentlige myndigheder om grundareal, bygningsareal,
beliggenhed og øvrige karakteristika vedrørende
grunden og bygningerne af væsentlig betydning for vurderingen
på vurderingstidspunktet.
Stk. 2. Der
tages ved vurderingen endvidere hensyn til oplysninger om
lejeniveauer i området, driftsomkostninger, forrentningskrav,
opførelsesomkostninger og andre forhold af væsentlig
betydning for vurderingen. Vurderingen af udlejningsejendomme
foretages ud fra en forudsætning om sædvanlige
udlejningsforhold.
Kapitel 8
Fordelinger
§
35. Anvendes en ejendom bortset fra en landbrugsejendom
eller en skovejendom til såvel boligformål som
erhvervsmæssige formål, og bebos ejendommen af ejeren
eller ejerne, fordeles ejendomsværdien på boligdelen og
den del, der anvendes erhvervsmæssigt. Fordelingen foretages
som en værdimæssig fordeling mellem de to dele af
ejendommen.
Stk. 2. For
ejerboliger, som indeholder to selvstændige boligenheder,
fordeles ejendomsværdien på de to selvstændige
enheder. Fordelingen foretages som en værdimæssig
fordeling mellem de to dele af ejendommen.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 gælder også for ejendomme, som er omfattet af
ligningslovens § 16, stk. 9, eller ligningslovens § 16 A,
stk. 5.
§
36. For ejerboliger med et grundareal på mere end
5.000 m2, som helt eller delvis er
beliggende i landzone, og hvor der ikke skal foretages fordeling
efter § 35, fordeles ejendomsværdien på den del,
der knytter sig til boligdelen, og den øvrige del af
ejendommen. Fordelingen foretages som en værdimæssig
fordeling mellem de to dele af ejendommen.
Stk. 2. Ved
fordeling efter stk. 1 anses 5.000 m2 for at tilhøre boligdelen. Er
det grundareal, der ligger i umiddelbar forbindelse med boligen,
mindre end 5.000 m2, anses kun
dette grundareal for at høre til boligdelen.
§
37. For ejendomme, som i matriklen er samnoteret med en
vindmølleparcel, fordeles ejendomsværdien på
boligdelen og den del, der knytter sig til
vindmølleparcellen. Fordelingen foretages som en
værdimæssig fordeling mellem de to dele af
ejendommen.
Stk. 2. Har en
ejendom jord beliggende i flere kommuner, fordeles
grundværdien på de enkelte kommuner. Er en ejendom
delvis jordrentepligtig, fordeles grundværdien på den
jordrentepligtige del og den øvrige del. Fordelingen
foretages som en værdimæssig fordeling mellem de to
dele af ejendommen.
Kapitel 9
Fremskrivning og
tilbageregning af vurderinger
§
38. Bliver en ejendom omfattet af
ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, foretages ved
den førstkommende almindelige vurdering eller omvurdering
efter § 6 en tilbageregning af ejendomsværdien til
2001-niveau og 2002-niveau. Det samme gælder, hvis der for en
ejendom omfattet af ejendomsværdiskattelovens § 4, nr.
1-10, indtræffer en sådan begivenhed, at betingelserne
for omvurdering efter § 6, stk. 1, nr. 2, 4-8, 10 eller 11, er
opfyldt, eller hvis en fordeling af ejendomsværdien efter
§ 36 eller § 37, stk. 1, skal foretages eller
ændres.
Stk. 2.
Tilbageregning efter stk. 1 foretages efter de indeks, der
fastsættes efter §§ 44-48.
§
39. Er der i forbindelse med den vurdering, hvor
ejendomsværdien skal tilbageregnes efter § 38, foretaget
en fordeling af ejendomsværdien efter §§ 35-37,
foretages tilbageregningen alene for den del eller de dele af
ejendomsværdien, der kan henføres til den del af
ejendommen, der anvendes til boligformål.
§
40. Der foretages i følgende tilfælde ved den
førstkommende almindelige vurdering eller omvurdering efter
§ 6 en tilbageregning af grundværdien til
basisåret, jf. § 42, efter de indeks, der
fastsættes efter §§ 44-48, jf. dog stk. 2:
1) Når en
ejendom bliver omfattet af pligten til at betale grundskyld efter
lov om kommunal ejendomsskat.
2) Når der
på en ejendom, som er omfattet af pligten som nævnt i
nr. 1, sker ændring af ejendommens grundareal.
3) Når der
sker ændring af ejerlejligheders fordelingstal.
4) Når en
samlet vurdering etableres eller ophører, jf. § 2, stk.
2.
5) Når der
sker ændring af ejendommens grundværdi som følge
af ændrede anvendelses- eller udnyttelsesmuligheder.
6) Når
væsentlig, ikke hidtil kendt forurening dokumenteres.
7) Når
afhjælpning af væsentlig forurening konstateres,
forudsat at hidtidig afgiftspligtig grundværdi, jf. § 1,
stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat, er ansat på grundlag
af grundens værdi i forurenet stand.
8) Når der
sker ændring af fritagelser for grundskyld efter §§
7 eller 8 i lov om kommunal ejendomsskat.
9) Når
byggemodningsarbejder er færdiggjort.
Stk. 2. Stk. 1,
nr. 6, 7 og 9, gælder ikke for produktionsjord, jf. §
28, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Er der
på tidspunktet for tilbageregning efter stk. 1 givet et
grundforbedringsfradrag, jf. §§ 22 og 23, foretages
endvidere en tilbageregning af grundforbedringsfradraget til
basisåret, forudsat at et sådant fradrag var givet i
basisåret.
§
41. Begivenheder som nævnt i § 40, stk. 1, nr.
1-3, anses for indtruffet på det tidspunkt, hvorfra den
pågældende begivenhed er registreret som gældende
i matriklen eller er noteret i tingbogen. Begivenheder som
nævnt i § 40, stk. 1, nr. 4, anses for indtruffet
på det tidspunkt, hvor betingelserne for en samlet vurdering
indtræder eller ikke længere er opfyldt.
Stk. 2.
Begivenheder som nævnt i § 40, stk. 1, nr. 5-8, anses
for indtruffet på det tidspunkt, fra hvilket den
pågældende begivenhed registreres som gældende
hos rette offentlige myndighed. Begivenheder som nævnt i
§ 40, stk. 1, nr. 9, anses for indtruffet på det
tidspunkt, hvor byggemodningsarbejdet konstateres
færdiggjort.
§
42. Ved basisåret forstås det seneste år,
hvor grundværdien efter eventuelle fradrag for
grundforbedringer og fritagelser for grundskyld udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2, i lov om
kommunal ejendomsskat. Der fastsættes et basisår for
den samlede ejendom, uanset om forskellige dele af ejendommen
anvendes til forskellige formål.
Stk. 2. Er en
nyopstået ejendom udstykket fra en ejendom, som allerede er
omfattet af pligten til at betale grundskyld, anvendes denne
ejendoms retmæssige basisår på den nye ejendom.
Er den nyopståede ejendom udstykket fra flere ejendomme,
anvendes det retmæssige basisår for den ejendom,
hvorfra den største del af grundarealet er udstykket. Er de
nævnte dele lige store, anvendes basisåret for den
ejendom, der har det tidligste basisår.
Stk. 3. Er den
nye ejendom udstykket fra en ejendom, der ikke hidtil har
været vurderet, anvendes det basisår, som er fastsat
for omkringliggende sammenlignelige ejendomme.
Stk. 4. Kommunen
oplyser told- og skatteforvaltningen om basisåret.
Basisår som nævnt i stk. 3 fastsættes dog af
told- og skatteforvaltningen.
§
43. Sker der senere berigtigelse eller anden ændring
af den ejendomsværdi, der er lagt til grund ved beregningen
af ejendomsværdiskat, tilbageregnes den ændrede
ejendomsværdi efter § 38.
Stk. 2. Sker der
senere berigtigelse eller anden ændring af den
grundværdi, der er lagt til grund ved beregningen af
afgiftspligtig grundværdi efter § 1 i lov om kommunal
ejendomsskat, tilbageregnes den ændrede grundværdi til
basisåret efter de indeks, der er nævnt i §§
44-47.
§
44. Tilbageregning af vurderinger efter §§ 38-43
foretages efter et prisindeks for ejendomssalg, jf. §§
45-47. Tilbageregning foretages efter indeks på det lavest
mulige geografiske niveau, hvor indeks er udarbejdet, jf. §
46. Prisindeks udarbejdes for hvert år fra og med 2001 pr. 1.
september, idet indeks for årene 2001 og 2002 dog udarbejdes
pr. 1. januar.
Stk. 2.
Prisindeks udarbejdes af Danmarks Statistik med anvendelse af de
statistiske principper og metoder, som Danmarks Statistik
vælger at anvende.
§
45. Der udarbejdes prisindeks for hver af følgende
grupper af ejendomme:
1)
Boligejendomme med en eller to boligenheder.
2)
Ejerlejligheder til beboelse.
3)
Sommerhuse.
4)
Landbrugsejendomme.
5)
Erhvervsejendomme.
Stk. 2. Indeks
som nævnt i stk. 1, nr. 1, anvendes ved tilbageregning for
ejendomme til helårsbeboelse, jf. § 4, nr. 1, ved
tilbageregning for boliger beboet af ejere på
landbrugsejendomme eller skovejendomme, jf. § 30, og ved
tilbageregning af boligdelen af ejendomme, der fordeles efter
§§ 35-37. Indeks som nævnt i stk. 1, nr. 2,
anvendes ved tilbageregning for ejerlejligheder til beboelse, jf.
§ 4, nr. 2. Indeks som nævnt i stk. 1, nr. 3, anvendes
ved tilbageregning for sommerhuse og andre fritidshuse og for
sommerhusejerlejligheder, jf. § 4, nr. 3 og 4.
Stk. 3. Indeks
som nævnt i stk. 1, nr. 4, anvendes ved tilbageregning for
landbrugsejendomme, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, og ved
fremskrivning for produktionsjord tilhørende
landbrugsejendomme, jf. § 28. Indeks som nævnt i stk. 1,
nr. 5, anvendes ved tilbageregning for erhvervsejendomme og andre
ejendomme, som ikke er ejerboliger, landbrugsejendomme eller
skovejendomme, jf. § 3, stk. 1, nr. 4.
Stk. 4. Ved
tilbageregning for skovejendomme, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, og
ved fremskrivning af grundværdier af produktionsjord, jf.
§ 28, tilhørende skovejendomme anvendes det indeks, som
udarbejdes for landbrugsejendomme for landet som helhed, jf. §
46, stk. 3.
§
46. For hver gruppe af ejendomme som nævnt i §
45, stk. 1, udarbejdes indeks for hver kommune, hver landsdel, jf.
§ 47, og hver region samt for landet som helhed, jf. dog stk.
2 og 3. Indeks udarbejdes inden for den kommunale og regionale
inddeling, der er gældende pr. 1. januar 2018, idet
Ertholmene betragtes som en del af Bornholms Kommune.
Stk. 2. Er der i
et år i en kommune ikke sket salg i et sådant omfang,
at det er muligt for Danmarks Statistik at udarbejde et prisindeks
for en eller flere grupper af ejendomme, indgår de salg, der
er sket, i stedet i beregningen af indeks for den landsdel, hvor
den pågældende kommune er beliggende, jf. §
47.
Stk. 3. Er der i
et år i en landsdel ikke sket salg i et sådant omfang,
at det er muligt for Danmarks Statistik at udarbejde et prisindeks
for en eller flere grupper af ejendomme, indgår de salg, der
er sket, i stedet i beregningen af indeks for den region, hvor den
pågældende landsdel er beliggende. Er udarbejdelse af
indeks for regionen heller ikke muligt, indgår de
pågældende salg i beregningen af indeks for landet som
helhed.
§
47. Der beregnes indeks for hver af følgende
landsdele:
1) Byen
København bestående af følgende kommuner:
København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby.
2)
Københavns omegn bestående af følgende
kommuner: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Gentofte,
Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup,
Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og
Vallensbæk.
3)
Nordsjælland bestående af følgende kommuner:
Allerød, Egedal, Fredensborg, Frederikssund, Furesø,
Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød,
Hørsholm og Rudersdal.
4) Bornholm
bestående af Bornholms Kommune og Ertholmene.
5)
Østsjælland bestående af følgende
kommuner: Greve, Køge, Lejre, Roskilde og Solrød.
6) Vest- og
Sydsjælland bestående af følgende kommuner:
Faxe, Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Lolland,
Næstved, Odsherred, Ringsted, Slagelse, Sorø, Stevns
og Vordingborg.
7) Fyn
bestående af følgende kommuner: Assens,
Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Middelfart, Nordfyn,
Nyborg, Odense, Svendborg og Ærø.
8) Sydjylland
bestående af følgende kommuner: Billund, Esbjerg,
Fanø, Fredericia, Haderslev, Kolding, Sønderborg,
Tønder, Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.
9)
Østjylland bestående af følgende kommuner:
Favrskov, Hedensted, Horsens, Norddjurs, Odder, Randers,
Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Syddjurs og Aarhus.
10) Vestjylland
bestående af følgende kommuner: Herning, Holstebro,
Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive, Struer og
Viborg.
11) Nordjylland
bestående af følgende kommuner: Brønderslev,
Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø,
Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted, Vesthimmerland og
Aalborg.
§
48. Skatteministeren bekendtgør årligt de
beregnede indeks.
Stk. 2.
Beregninger af indeks efter §§ 44-47 og fremskrivninger
eller tilbageregninger efter denne lov på grundlag heraf kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 10
Administrative
bestemmelser m.v.
§
49. Alle ansættelser efter denne lov afrundes til
nærmeste 1.000 kr.
§
50. Told- og skatteforvaltningen kan i forbindelse med
deklaration efter skatteforvaltningslovens § 20 a eller
partshøring efter forvaltningslovens §§ 19 og 20
offentliggøre oplysninger om ejendomme, hvis disse
oplysninger forventes at være af væsentlig betydning
for vurderingen af en eller flere ejendomme.
§
51. Told- og skatteforvaltningen offentliggør, senest
2 måneder efter at en vurdering er meddelt, resultatet af den
pågældende vurdering. Told- og skatteforvaltningen kan
samtidig offentliggøre oplysninger om de faktiske forhold om
den vurderede ejendom og andre ejendomme, der er tillagt
væsentlig betydning for den pågældende
vurdering.
§
52. Er der meddelt byggetilladelse til opførelse af
en ejerbolig, anses ejendommen for færdigbygget og beboelig 1
år efter det tidspunkt, hvor byggetilladelsen er givet,
medmindre andet dokumenteres.
Stk. 2. Er der
meddelt byggetilladelse til om- eller tilbygning, anses arbejdet
for afsluttet senest 1 år efter det tidspunkt, hvor
byggetilladelsen er givet, medmindre andet dokumenteres.
§
53. Ejeren og en tidligere ejer af en ejendom skal efter
anmodning fra told- og skatteforvaltningen meddele oplysninger om
ejendommen, som efter told- og skatteforvaltningens skøn er
nødvendige for vurderingen af denne ejendom eller af andre
ejendomme, og som ikke allerede er registreret hos told- og
skatteforvaltningen. Oplysningerne skal gives inden for de frister
og i den form, der bestemmes af told- og skatteforvaltningen.
§
54. Erhververen af fast ejendom skal senest på
tidspunktet for anmeldelse til tinglysning af
overdragelsesdokumentet digitalt indberette oplysninger om
overdragelsen og vilkårene herfor. Ved anmeldelse af
servitutter til tinglysning skal anmelderen senest på
anmeldelsestidspunktet digitalt indberette oplysninger om
servituttens indhold, som kan have betydning for
ejendomsvurderingen.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter efter forhandling med
justitsministeren regler om, hvilke oplysninger indberetningerne
efter stk. 1 skal indeholde, og til hvilke myndigheder
oplysningerne skal videregives. Skatteministeren kan desuden efter
forhandling med justitsministeren fastsætte nærmere
regler om meddelelse af oplysninger, herunder regler om tidsfrister
og form for meddelelse af oplysningerne.
Kapitel 11
Data og registre
m.v.
§
55. Told- og skatteforvaltningen kan indhente data og
føre registre over oplysninger om ejendomme, handelspriser,
ejerforhold, økonomiske forhold, udlejningsforhold,
jordbundsforhold, stand og forhold i øvrigt, når
sådanne oplysninger er nødvendige for
vurderingsarbejdet.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan samkøre egne registeroplysninger med
oplysninger i andre offentlige registre eller alene samkøre
oplysninger fra andre offentlige registre, når dette er
nødvendigt for vurderingsarbejdet. Told- og
skatteforvaltningen kan endvidere til brug for vurderingsarbejdet i
kontroløjemed uden samtykke samkøre oplysninger
indberettet efter § 54 om, hvorvidt en handel er en fri handel
mellem en uafhængig køber og en uafhængig
sælger, med oplysninger i Det Centrale Personregister (CPR)
og i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR).
Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
oprettelsen og driften af registre som nævnt i stk. 1.
§
56. Offentlige myndigheder og andre offentlige institutioner
m.v. skal meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger, der er
nødvendige for vurderingsarbejdet.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte regler om, hvilke oplysninger
der skal meddeles, og hvilke myndigheder og offentlige
institutioner m.v. der skal meddele oplysningerne. Skatteministeren
kan desuden fastsætte nærmere regler om meddelelse af
oplysninger, herunder regler om tidsfrister og form for meddelelse
af oplysningerne.
§
57. De registre, der er nævnt i § 55, skal
føres inden for EU eller EØS. For de registre, som er
af særlig interesse for fremmede magter, træffer told-
og skatteforvaltningen foranstaltninger, der muliggør
bortskaffelse eller tilintetgørelse i tilfælde af krig
eller lignende forhold.
§
58. Told- og skatteforvaltningen kan i vurderingsarbejdet
efter eget skøn anvende oplysninger, som er registreret i
forbindelse med vurderinger foretaget efter tidligere lovgivning,
herunder i forbindelse med klagebehandling.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan ikke lægge data på
individniveau fra Danmarks Statistiks databaser til grund for
vurderingen af enkeltejendomme.
Kapitel 12
Dataindsamling og
besigtigelse
§
59. Told- og skatteforvaltningen kan uden forudgående
underretning af ejerne foretage udvendige besigtigelser fra
offentligt tilgængelige positioner af ejendomme med henblik
på indsamling af data, når dette efter told- og
skatteforvaltningens skøn er nødvendigt for udvikling
eller forbedring af metoder og modeller for ejendomsvurdering.
Stk. 2. Ved
dataindsamlinger som nævnt i stk. 1 er told- og
skatteforvaltningen afskåret fra at lægge de indsamlede
data til grund for vurderingen af de ejendomme, som er omfattet af
dataindsamlingen. Indsamlede data kan dog indgå i generelle
metoder og beregningsmodeller.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan bemyndige ejendomsmæglere,
landinspektører og andre med den fornødne faglige
baggrund til at foretage dataindsamlinger som nævnt i stk.
1.
§
60. Told- og skatteforvaltningen kan uden forudgående
underretning indsamle billedmateriale af ejendomme optaget fra
luften eller fra offentligt tilgængelige steder på
jorden, når dette er nødvendigt for
vurderingsarbejdet. Told- og skatteforvaltningen kan bemyndige
eksterne leverandører til at foretage indsamling af
billedmateriale.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan efter eget skøn anvende
billedmateriale som nævnt i stk. 1 i vurderingsarbejdet.
Tilsvarende kan told- og skatteforvaltningen efter eget skøn
anvende oplysninger, som er tilgængelige i offentlige
registre om geografiske forhold.
§
61. Told- og skatteforvaltningen kan uden forudgående
underretning af ejeren foretage udvendige besigtigelser af
ejendomme fra offentligt tilgængelige positioner uden for den
pågældende ejendom, når dette efter told- og
skatteforvaltningens skøn er nødvendigt for
vurderingen af den pågældende ejendom eller af andre
ejendomme.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan bemyndige ejendomsmæglere,
landinspektører og andre med den fornødne faglige
baggrund til at foretage besigtigelser som nævnt i stk.
1.
§
62. Told- og skatteforvaltningen kan efter forudgående
underretning af ejeren uden forudgående retskendelse og mod
forevisning af behørig legitimation foretage udvendige
besigtigelser af ejendomme fra positioner på den
pågældende ejendoms grund, når dette efter told-
og skatteforvaltningens skøn er nødvendigt for
vurderingen af den pågældende ejendom.
Stk. 2.
Indvendig besigtigelse kan efter forudgående underretning af
ejeren foretages i tilfælde, hvor dette efter told- og
skatteforvaltningens skøn er nødvendigt for
vurderingen af den pågældende ejendom. Indvendig
besigtigelse mod ejerens ønske kan kun ske, hvis told- og
skatteforvaltningen har formodning om, at det er af væsentlig
betydning for vurderingen, og besigtigelsen kan i så fald kun
foretages med forudgående retskendelse.
§
63. Ved besigtigelse efter §§ 59, 61 og 62 kan
told- og skatteforvaltningen foretage nødvendige
opmålinger, undersøgelser og øvrige
registreringer, herunder tilvejebringe fotografisk
dokumentation.
Kapitel 13
Tilbagebetalingsordningen
§
64. Told- og skatteforvaltningen foretager efter
§§ 65-77 en beregning af, om nuværende eller
tidligere ejere af ejendomme har mulighed for tilbagebetaling af
ejendomsværdiskat eller grundskyld, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Tilbagebetalingsordningen omfatter ikke landbrugsejendomme,
skovejendomme, ejendomme ejet af staten, kommunerne eller
regionerne og ejerboliger, som ved sidste vurdering inden denne
lovs ikrafttræden var vurderet som landbrugsejendomme eller
skovejendomme. Tilbagebetalingsordningen gælder ikke for
omvurderinger foretaget pr. 1. oktober 2011 af erhvervsejendomme
m.v.
Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan
anvendes.
Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 3 kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. Afgørelser efter stk. 3 er uden
betydning for adgangen til at påklage de vurderinger, der kan
lægges til grund for afgørelser efter
tilbagebetalingsordningen.
Sammenligning af
vurderinger
§
65. Resultatet af den almindelige vurdering pr. 1. september
2018 og pr. 1. september 2019 sammenlignes for hver ejendom med de
vurderinger og omvurderinger, der er foretaget af den
pågældende ejendom fra den 1. oktober 2011 og indtil
denne lovs ikrafttræden eller efter §§ 87 og 88,
således som disse vurderinger har dannet grundlag for
beskatning.
Stk. 2. Alle
vurderinger og omvurderinger foretaget inden denne lovs
ikrafttræden eller efter §§ 87 og 88 anses ved
sammenligning efter stk. 1 for at være foretaget efter
prisforholdene i vurderingsåret.
§
66. Sammenligning efter § 65 foretages for ejerboligers
vedkommende for såvel ejendomsværdi som
grundværdi for hver enkelt vurdering, hvor sammenligning skal
foretages. For andre ejendomme foretages sammenligningen alene for
grundværdien.
Stk. 2. For
grundværdier foretages sammenligningen før eventuelle
fradrag for grundforbedringer og før eventuelle fritagelser
efter lov om kommunal ejendomsskat.
§
67. Ved sammenligningen tilbageregnes vurderingen pr. 1.
september 2018 henholdsvis vurderingen pr. 1. september 2019 til de
aktuelle år efter reglerne i §§ 44-47. Før
tilbageregningen nedsættes såvel ejendomsværdi
som grundværdi med 20 pct. Tilbageregnede beløb
afrundes efter § 49.
Stk. 2.
Resultatet af sammenligningen og af en eventuel genberegning, jf.
§ 73, meddeles ejeren samtidig med resultatet af vurderingen
pr. 1. september 2018 henholdsvis vurderingen pr. 1. september 2019
eller snarest derefter. Samtidig gives meddelelse til tidligere
ejere, jf. § 74, stk. 2.
Stk. 3.
Medfører oplysninger, som modtages i
afgørelsesperioden, jf. skatteforvaltningslovens § 20
b, vedrørende vurderingen pr. 1. september 2018 eller pr. 1.
september 2019, at oplysningerne skal behandles og afgøres
efter reglerne om genoptagelse og revision, jf.
skatteforvaltningslovens §§ 20 b, 33 og 33 a, foretages
sammenligningen ikke, før der er truffet afgørelse om
genoptagelse eller revision af vurderingen.
§
68. Er ejendomsværdien eller grundværdien for en
ejerbolig ændret ved omvurdering inden denne lovs
ikrafttræden, herunder hvis ejerlejligheder har ændret
fordelingstal, reguleres til brug for sammenligningen med
årene før omvurderingen den ejendomsværdi
henholdsvis grundværdi, der er ansat ved vurderingen pr. 1.
september 2018 eller pr. 1. september 2019, med forholdet mellem
disse værdier før og efter omvurderingen. De
regulerede ejendomsværdier henholdsvis grundværdier
tilbageregnes efter §§ 44-47.
Stk. 2. Er
grundværdien for en ejendom, som ikke er en ejerbolig,
ændret ved omvurdering inden denne lovs ikrafttræden,
reguleres til brug for sammenligningen med årene før
omvurderingen den grundværdi, der er ansat ved vurderingen
pr. 1. september 2019, med forholdet mellem værdien
før og efter omvurderingen. De regulerede grundværdier
tilbageregnes efter §§ 44-47.
§
69. Er der ved første vurdering efter denne lov af en
ejendom sket ændringer i forhold til sidste vurdering eller
omvurdering foretaget inden denne lovs ikrafttræden,
således at betingelserne i § 3, stk. 1, nr. 1-9 og 11, i
lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, ville
være til stede, ses der ved sammenligningen med tidligere
vurderinger bort fra sådanne ændringer.
Ejendomme vurderet
samlet
§
70. Har ejendomme ved almindelige vurderinger fra den 1.
oktober 2011 og indtil denne lovs ikrafttræden uafbrudt
været vurderet samlet, og er disse ejendomme uændret
vurderet samlet ved første vurdering foretaget efter denne
lov, betragtes disse ejendomme ved beregninger efter
tilbagebetalingsordningen som en samlet ejendom.
Stk. 2. Er der
ved første vurdering efter denne lov af ejendomme som
nævnt i stk. 1 sket ændringer i forhold til sidste
vurdering eller omvurdering foretaget inden denne lovs
ikrafttræden, således at betingelserne i § 3, stk.
1, nr. 1-9 og 11, i lov om vurdering af landets faste ejendomme,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, ville
være til stede, ses der ved sammenligningen med tidligere
vurderinger bort fra sådanne ændringer.
§
71. Etableres der ved første vurdering foretaget
efter denne lov en samlet vurdering af ejendomme, der ikke hidtil
har været vurderet samlet, fordeles til brug for
sammenligningen efter § 65 den ejendomsværdi henholdsvis
grundværdi, der ved første vurdering efter denne lov
er ansat for de pågældende ejendomme,
forholdsmæssigt mellem de pågældende ejendomme
efter den vurdering, der sidst er foretaget inden denne lovs
ikrafttræden.
Stk. 2.
Ophører ved første vurdering foretaget efter denne
lov en samlet vurdering af ejendomme, som hidtil har været
vurderet samlet, betragtes de pågældende ejendomme ved
sammenligningen efter § 65, som om de fortsat er vurderet
samlet. Den ejendomsværdi og grundværdi, der
lægges til grund for sammenligningen, udgøres af
summen af de ejendomsværdier henholdsvis grundværdier,
der ved første vurdering efter denne lov er ansat for de
pågældende ejendomme.
Stk. 3. Er der
ved første vurdering efter denne lov af ejendomme som
nævnt i stk. 2 sket ændringer i forhold til sidste
vurdering eller omvurdering foretaget inden denne lovs
ikrafttræden, således at betingelserne i § 3, stk.
1, nr. 1-9 og 11, i lov om vurdering af landets faste ejendomme,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, ville
være til stede, ses der ved sammenligningen med tidligere
vurderinger bort fra sådanne ændringer.
§
72. Er en samlet vurdering af ejendomme etableret eller
ophørt inden denne lovs ikrafttræden, anses de
pågældende ejendomme ved sammenligningen efter §
65 for ikke at have været vurderet samlet.
Stk. 2. Er en
samlet vurdering etableret inden denne lovs ikrafttræden,
fordeles ejendomsværdi henholdsvis grundværdi for de
pågældende ejendomme i den periode, hvor samlet
vurdering har fundet sted, forholdsmæssigt mellem de
pågældende ejendomme efter den vurdering, der senest
var foretaget forud for etableringen af samlet vurdering.
Stk. 3. Er en
samlet vurdering ophørt inden denne lovs ikrafttræden,
fordeles ejendomsværdi henholdsvis grundværdi for de
pågældende ejendomme i den periode, hvor samlet
vurdering har fundet sted, forholdsmæssigt mellem de
pågældende ejendomme efter den vurdering, der
første gang er foretaget efter ophør af samlet
vurdering.
Stk. 4. Er der
ved første vurdering efter denne lov af ejendomme som
nævnt i stk. 2 og 3 sket ændringer i forhold til sidste
vurdering eller omvurdering foretaget inden denne lovs
ikrafttræden, således at betingelserne i § 3, stk.
1, nr. 1-9 og 11, i lov om vurdering af landets faste ejendomme,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, ville
være til stede, ses der ved sammenligningen med tidligere
vurderinger bort fra sådanne ændringer.
Genberegning af
skatter
§
73. Viser sammenligningen efter §§ 65-72, at
ejendomsværdi eller grundværdi ansat pr. 1. september
2018 eller pr. 1. september 2019 efter reduktion og tilbageregning
er lavere end de tilsvarende værdier ansat ved en eller flere
af de forudgående vurderinger, der har dannet grundlag for
beskatning, foretages en genberegning af de skatter, der er
beregnet efter en vurdering, der er højere end den
ejendomsværdi eller grundværdi, der er ansat pr. 1.
september 2018 eller pr. 1. september 2019 tilbageregnet til det
aktuelle år.
Stk. 2. Ved
genberegningen indgår ejendomsværdi og grundværdi
ansat pr. 1. september 2018 eller pr. 1. september 2019 efter
tilbageregning til det aktuelle år. For grundværdien
foretages genberegningen efter eventuelle fradrag for
grundforbedringer og eventuelle fritagelser efter lov om kommunal
ejendomsskat. Fradrag og fritagelser som nævnt i 2. pkt.
beregnes på grundlag af den tilbageregnede
grundværdi.
Stk. 3. Er der
inden denne lovs ikrafttræden foretaget en fordeling af
ejendomsværdi eller grundværdi i de aktuelle år,
anvendes samme forholdsmæssige fordeling ved
genberegningen.
Tilbagebetaling
§
74. Resulterer genberegningen efter § 73 i et
beløb, der for et eller flere år er lavere end de
oprindelig beregnede skatter, udbetales forskellen som en
kompensation. Kompensationen er skattefri, når de
pågældende ejendomsskatter ikke var fradragsberettigede
efter ligningslovens § 14. Tilbagebetaling foretages af told-
og skatteforvaltningen.
Stk. 2.
Tilbagebetaling sker til ejendommens ejer eller ejere og andre, der
i forhold til stat eller kommune hæfter for de oprindelig
beregnede skatter. Ingen andre end dem, der er nævnt i 1.
pkt., kan opnå partsstatus i relation til
tilbagebetalingsordningen.
§
75. Tilbagebetaling sker efter det tidspunkt, hvor fristen
for klage over vurderingen pr. 1. september 2018 henholdsvis pr. 1.
september 2019 udløber, jf. skatteforvaltningslovens §
35 a, stk. 3, medmindre denne vurdering er påklaget. Er
vurderingen pr. 1. september 2018 eller pr. 1. september 2019
påklaget, foretages tilbagebetalingen dog efter det
tidspunkt, hvor klagesagen er endeligt afsluttet, herunder ved en
eventuel efterfølgende prøvelse ved domstolene, jf.
dog § 77.
Stk. 2. Der
foretages ikke tilbagebetaling til afsluttede dødsboer eller
konkursboer. Der foretages endvidere ikke tilbagebetaling i
tilfælde, hvor en ejendom har været ejet af en juridisk
person, som på tilbagebetalingstidspunktet ikke længere
eksisterer.
Stk. 3. Der
foretages ikke tilbagebetaling i tilfælde, hvor
tilbagebetaling via Nemkontoordningen ikke er mulig.
Stk. 4.
Tilbagebetalinger efter stk. 1 behandles civilretligt i enhver
henseende som de oprindelig beregnede skatter, som kompensationen
er beregnet på grundlag af.
§
76. Ved tilbagebetaling ydes samme procenttillæg som
ved tilbagebetaling af overskydende skat, jf. kildeskattelovens
§ 62, stk. 2. Tillægget gives efter den sats, der var
gældende i det indkomstår, hvor den relevante vurdering
blev foretaget. Der sker ingen forrentning.
Stk. 2.
Beløb under 200 kr. pr. ejendom tilbagebetales ikke. Er en
ejendom ejet af flere personer i sameje, gælder
beløbsgrænsen efter 1. pkt. for den samlede
tilbagebetaling til samtlige ejere.
Stk. 3.
Tilbagebetaling sker til fuld og endelig afregning af krav, der er
opstået eller måtte opstå vedrørende de
vurderinger, som tilbagebetalingerne vedrører.
Medfører oplysninger, som modtages i
afgørelsesperioden, jf. skatteforvaltningslovens § 20
b, vedrørende vurderingen pr. 1. september 2018 eller pr. 1.
september 2019, at ny vurdering foretages, jf.
skatteforvaltningslovens §§ 33 og 33 a, sker
tilbagebetaling på grundlag heraf til fuld og endelig
afregning som nævnt i 1. pkt., jf. § 67, stk. 3.
§
77. Der foretages ikke tilbagebetaling på grundlag af
almindelige vurderinger foretaget pr. 1. oktober 2013 eller senere
inden denne lovs ikrafttræden eller vurderinger foretaget
efter §§ 87 eller 88, hvis en sådan vurdering
påklages.
Stk. 2. Er andre
vurderinger eller omvurderinger, som er foretaget fra den 1.
oktober 2011 og indtil denne lovs ikrafttræden,
påklaget, og er klagesagen ikke endeligt afsluttet på
tidspunktet for udløbet af fristen for klage over
vurderingen pr. 1. september 2018 henholdsvis vurderingen pr. 1.
september 2019, foretages tilbagebetaling på det tidspunkt,
hvor klagesagen eller klagesagerne samt eventuelle klagesager som
nævnt i § 75, stk. 1, er endeligt afsluttet. Tilsvarende
gælder vurderinger, som på tilbagebetalingstidspunktet,
jf. 1. pkt., er under genoptagelse, eller hvor genoptagelsessag er
påklaget.
§
78. Afgørelser efter §§ 65-77 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Kapitel 14
Straffebestemmelser
§
79. Den, der med forsæt til at unddrage det offentlige
skat afgiver urigtige, vildledende eller ufuldstændige
oplysninger til told- og skatteforvaltningens brug for vurdering af
en ejendom, straffes med bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 2. Den, der
med forsæt til at unddrage det offentlige skat undlader at
afgive oplysninger efter § 53, kan straffes, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Begås overtrædelsen af stk. 1 eller 2 groft uagtsomt,
er straffen bøde.
Stk. 4. Der kan
pålægges juridiske personer strafansvar efter
straffelovens 5. kapitel.
§
80. I sager om overtrædelse af § 79, der ikke
skønnes at ville medføre højere straf end
bøde, kan told- og skatteforvaltningen i et
bødeforelæg tilkendegive over for den sigtede, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den sigtede
erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist, der efter
begæring kan forlænges, at betale den i
bødeforelægget angivne bøde.
Stk. 2.
Retsplejelovens § 834 om indholdet af et anklageskrift finder
anvendelse på tilkendegivelser efter stk. 1.
Stk. 3. Vedtager
den sigtede bøden, bortfalder videre strafferetlig
forfølgning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som
en dom.
Stk. 4.
Bøder i sager, der afgøres administrativt,
opkræves af told- og skatteforvaltningen.
Kapitel 15
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
81. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013, ophæves.
Stk. 3.
Vurderinger foretaget i medfør af hidtidig lovgivning
gælder, indtil vurdering efter denne lov er foretaget.
§
82. For landbrugsejendomme og skovejendomme beregnes ved
vurderingen pr. 1. september 2019 en gennemsnitlig hektarpris for
den produktionsjord, jf. § 28, stk. 2 og 3, som
tilhører den enkelte ejendom. Der beregnes separate
hektarpriser for landbrugsarealer, herunder naturarealer, og for
fredskovspligtige arealer.
Stk. 2. Den
gennemsnitlige hektarpris beregnes på grundlag af arealets
størrelse og den ansættelse af grundværdi, der
er foretaget for de pågældende arealer efter §
87.
Stk. 3.
Vurderingen pr. 1. september 2019 af produktionsjord foretages
på grundlag af de hektarpriser, der er beregnet efter stk. 1
og 2. Der foretages ingen fremskrivning af de beregnede
hektarpriser.
§
83. Alle ejendomme, som inden denne lovs ikrafttræden
er vurderet som landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage
eller skovbrug, vurderes første gang efter denne lov pr. 1.
september 2019, jf. § 5.
Stk. 2. Skal en
ejendom, som inden denne lovs ikrafttræden er vurderet som
landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug,
vurderes som en ejerbolig efter denne lov, kan ejendommens ejer
eller ejere i enighed vælge, at ejendommen fortsat skal
vurderes som landbrugsejendom eller skovejendom.
Stk. 3. Skal en
ejendom, som inden denne lovs ikrafttræden er vurderet som
ejerbolig, vurderes som en landbrugsejendom eller en skovejendom
efter denne lov, kan ejendommens ejer eller ejere i enighed
vælge, at ejendommen fortsat skal vurderes som ejerbolig.
Stk. 4. Valg
efter stk. 2 og 3 skal træffes senest ved udløbet af
den frist, inden for hvilken den første vurdering af
ejendommen foretaget efter denne lov kan påklages, jf.
skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3. Valget kan ikke
omgøres og er gældende indtil ejerskifte. Overdragelse
mellem ægtefæller eller mellem ejere indbyrdes
betragtes ikke som ejerskifte. Det er en betingelse for valg efter
stk. 2 og 3, at ejendommen ikke ændres på en
sådan måde, at betingelserne for omvurdering efter
§ 6, stk. 1, nr. 2-7, er opfyldt.
§
84. En ejendom, som vurderes som landbrugsejendom eller
skovejendom i medfør af § 83, stk. 2, kan i en
salgssituation på foranledning af ejeren eller ejerne i
enighed vurderes som en ejerbolig forud for indgåelse af
købsaftale. Tilsvarende kan en ejendom, som vurderes som
ejerbolig i medfør af § 83, stk. 3, vurderes som en
landbrugsejendom eller skovejendom. 1. og 2. pkt. gælder ikke
ved ejerskifte mellem ægtefæller.
Stk. 2.
Vurderingerne foretages på grundlag af ejendommens
størrelse og forholdene i øvrigt på
vurderingstidspunktet og efter prisforholdene pr. seneste
forudgående almindelige vurdering af ejendomme af den
pågældende kategori. Vurderingerne er gyldige efter
ejerskifte og indtil førstkommende almindelige vurdering af
ejendomme af den pågældende kategori.
Stk. 3. For
vurderinger efter stk. 1 betales et gebyr, som udgør et
grundbeløb på 2.750 kr. Beløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.
§
85. § 13, stk. 2, finder ikke anvendelse ved de
almindelige vurderinger, der foretages pr. 1. september 2018 og pr.
1. september 2019.
§
86. Bestemmelserne i § 12 A og § 13 A i lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013 som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 1887 af 29. december 2015 og senest ved § 1 i lov nr.
61 af 16. januar 2017, gælder fortsat for ejendomme, som
på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden er omfattet
af disse.
§
87. Der foretages almindelig vurdering pr. 1. oktober 2018
af ejendomme, som på tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden ikke var vurderet som ejerboliger, og som ikke
skal vurderes som ejerboliger pr. 1. september 2018 efter § 5
i denne lov. Vurderingen foretages i form af videreførelse
af den seneste af følgende ansættelser foretaget efter
lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013, jf. dog stk.
4:
1)
Ansættelser foretaget ved den almindelige vurdering pr. 1.
oktober 2012.
2)
Ansættelser foretaget ved senere omvurdering, jf. § 3 i
nævnte lov, ved omvurdering foretaget pr. 1. oktober 2014 i
medfør af § 43, stk. 2, som indsat i nævnte lov
ved lov nr. 1635 af 26. december 2013 eller ved omvurdering
foretaget pr. 1. oktober 2016 i medfør af § 43, stk. 2,
i nævnte lov som affattet ved lov nr. 1535 af 27. december
2014.
3)
Ansættelser foretaget senere end pr. 1. oktober 2012 efter
§ 4 i nævnte lov.
4)
Ansættelser som følge af genoptagelse eller anden
ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1-3 foretaget af
told- og skatteforvaltningen, af et vurderingsankenævn, af
Landsskatteretten eller af domstolene.
5)
Ansættelser som følge af ændringer foretaget i
medfør af skatteforvaltningslovens § 33 a, jf. §
44, stk. 5, i nævnte lov.
Stk. 2. Der
foretages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som
pr. 1. oktober 2018 opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013. Omvurderingen
foretages efter reglerne i den nævnte lov. Omvurderingen
betragtes som en almindelig vurdering.
Stk. 3.
Vurderinger og ansættelser som nævnt i stk. 1 og 2
foretages efter prisforholdene pr. 1. oktober 2012.
Stk. 4. For
beboelsesejendomme med mere end tre lejligheder nedsættes
grundværdierne ved vurderinger som nævnt i stk. 1-3 med
2,5 pct.
Stk. 5.
Vurderinger og omvurderinger efter stk. 1 og 2 kan påklages
senest 3 måneder fra modtagelsen af den særskilte
meddelelse af vurderingen eller omvurderingen efter stk. 1 og 2,
der udsendes i forlængelse af vurderingen, der foretages pr.
1. september 2019 efter § 5 i denne lov. Behandling af klager
over vurderinger og omvurderinger som nævnt i 1. pkt. skal
ske på baggrund af prisforholdene i vurderingsåret.
§
88. Der foretages almindelig vurdering pr. 1. oktober 2018
af ejendomme, som er vurderet som ejerboliger efter lov om
vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1067 af 30. august 2013, og som ikke skal vurderes pr. 1.
september 2018 efter denne lov, jf. § 5. Vurderingen foretages
i form af videreførelse af den seneste af følgende
ansættelser foretaget efter lov om vurdering af landets faste
ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august
2013, jf. dog stk. 4:
1)
Ansættelser foretaget ved den almindelige vurdering pr. 1.
oktober 2011.
2)
Ansættelser foretaget ved senere omvurdering, jf. § 3 i
nævnte lov, ved omvurdering foretaget pr. 1. oktober 2013 i
medfør af § 42, stk. 3, som indsat i nævnte lov
ved lov nr. 1635 af 26. december 2013 eller ved omvurdering pr. 1.
oktober 2015 i medfør af § 42, stk. 2, i nævnte
lov som affattet ved lov nr. 1535 af 27. december 2014.
3)
Ansættelser foretaget senere end pr. 1. oktober 2011 efter
§ 4 i nævnte lov.
4)
Ansættelser som følge af genoptagelse eller anden
ændring af vurderinger som nævnt i nr. 1-3 foretaget af
told- og skatteforvaltningen, af et vurderingsankenævn, af
Landsskatteretten eller af domstolene.
5)
Ansættelser som følge af ændringer foretaget i
medfør af skatteforvaltningslovens § 33 a, jf. §
44, stk. 5, i nævnte lov.
Stk. 2. Der
foretages omvurdering af ejendomme som nævnt i stk. 1, som
pr. 1. oktober 2018 opfylder betingelserne for omvurdering efter
§ 3 i lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013. Omvurderingen
foretages efter reglerne i den nævnte lov. Omvurderingen
betragtes som en almindelig vurdering.
Stk. 3.
Vurderinger og ansættelser som nævnt i stk. 1 og 2
foretages efter prisforholdene pr. 1. oktober 2011.
Stk. 4.
Ansættelser af ejendomsværdier og grundværdier
ved vurderinger som nævnt i stk. 1-3 nedsættes med 5
pct. af ejendomsværdien til og med 500.000 kr. og af
grundværdien til og med 100.000 kr. og med 2,5 pct. for den
del af vurderingerne, der ligger over de nævnte beløb.
De beregnede nedsættelser efter 1. pkt. reduceres med 1.250
kr. pr. 50.000 kr., hvormed ejendomsværdien overstiger
750.000 kr., dog maksimalt med 12.500 kr., og med 250 kr. pr.
10.000 kr., hvormed grundværdien overstiger 150.000 kr., dog
maksimalt med 2.500 kr. Ved fordeling af ejendomsværdi og
grundværdi efter § 33 eller efter anden lovgivning
fordeles nedsættelsen efter 1. og 2. pkt.
forholdsmæssigt.
Stk. 5.
Vurderinger og omvurderinger efter stk. 1 og 2 kan påklages
senest 3 måneder fra modtagelsen af den særskilte
meddelelse af vurderingen efter stk. 1 og 2, der udsendes i
forlængelse af vurderingen, der foretages pr. 1. september
2019 efter § 5 i denne lov. Behandling af klager over
vurderinger og omvurderinger som nævnt i 1. pkt. skal ske
på baggrund af prisforholdene i vurderingsåret.
§
89. Almindelige vurderinger, som efter lov om vurdering af
landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af
30. august 2013, er foretaget af ejerboliger pr. 1. oktober 2013,
pr. 1. oktober 2015 og pr. 1. oktober 2017, kan påklages
senest 3 måneder fra modtagelsen af de særskilte
meddelelser af disse vurderinger, der udsendes i forlængelse
af den første almindelige vurdering af den
pågældende ejendom efter § 5 i denne lov.
Stk. 2.
Almindelige vurderinger, som efter lov om vurdering af landets
faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30.
august 2013, er foretaget af andre ejendomme pr. 1. oktober 2014 og
pr. 1. oktober 2016, kan påklages senest 3 måneder fra
modtagelsen af de særskilte meddelelser af disse vurderinger,
der udsendes i forlængelse af den første almindelige
vurdering af den pågældende ejendom efter § 5 i
denne lov.
Stk. 3.
Behandling af klager over vurderinger som nævnt i stk. 1 og 2
foretages på baggrund af prisforholdene i
vurderingsåret.
§
90. Skatteministeriet kan indsamle og registrere data efter
§§ 55-57, § 59, stk. 1 og 3, og § 60, stk. 1, i
det omfang Skatteministeriet varetager opgaver med udvikling eller
forbedring af metoder og modeller for ejendomsvurdering.
§
91. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.