Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2017
og var til 1. behandling den 9. maj 2017. Lovforslaget blev ved 1.
behandling sambehandlet med lovforslag nr. L 212. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 21. marts 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 161. Den 4. maj 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Høringssvar og notat omhandler både
nærværende lovforslag og lovforslag nr. L 212.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
agroSkat,
Dansk Skovforening,
Landbrug & Fødevarer og
LETT Advokatpartnerselskab.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret 3 af de skriftlige henvendelser. Udvalget forventer, at
skatteministeren kommenterer den sidste skriftlige henvendelse
inden 2. behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har Dansk Skovforening mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-3 og 5-9, og udvalget forventer, at skatteministeren besvarer
spørgsmål nr. 10 inden 2. behandling af
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og imod ændringsforslag nr.
2.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at de grundlæggende er enige i, at det er
godt, at Danmark får et nyt og forhåbentligt bedre
ejendomsvurderingssystem. Enhedslisten kan dog ikke acceptere, at
der som standard skal gives et nedslag i vurderingen på 20
pct., fordi man påregner en 20 pct. usikkerhed, jf. forliget
»Tryghed for boligejerne« indgået mellem
regeringen (V, LA og KF), S, DF og RV den 2. maj 2017. Det
bør efter Enhedslistens opfattelse være muligt at lave
et ejendomsvurderingssystem med en mindre usikkerhed og for en
brøkdel af de omkostninger, der nu skal bruges på at
give 20 pct. nedslag i ejendomsvurderingen og dermed
beskatningsgrundlaget for alle ejendomme - et
ejendomsvurderingssystem, som vil have størst værdi
for ejerne af de dyreste ejendomme. Dernæst er det også
problematisk, at lovforslaget viderefører den såkaldte
bondegårdsregel, der er en uretfærdig
skattebegunstigelse til især landbruget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 36
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) Stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»For ejerboliger med et grundareal
på mere end 5.000 m2, som
helt eller delvis er beliggende i landzone, og hvor der ikke skal
foretages fordeling efter § 35, fordeles ejendomsværdien
på den del, der knytter sig til boligdelen, og den
øvrige del af ejendommen.«
[Fordeling af
ejendomsværdi]
Til § 83
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
2) Stk. 4, 3.
pkt., affattes således:
»Overdragelse mellem
ægtefæller eller mellem ejere indbyrdes betragtes ikke
som ejerskifte.«
[Overdragelse indbyrdes mellem
ejere betragtes ikke som ejerskifte]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 33, stk. 8, i den
gældende vurderingslov skal der for ejendomme over 5.000
m2, der helt eller delvis er
beliggende i landzone, foretages en fordeling af
ejendomsværdien på den del, der falder på
boligdelen, og den øvrige del af ejendommen. Denne fordeling
skal dog ikke foretages, hvis der skal foretages en fordeling efter
§ 33, stk. 4-7.
Efter disse bestemmelser skal der foretages
en fordeling mellem boligdelen og den øvrige del af
ejendommen for landbrugsejendomme, ejendomme anvendt til blandet
bolig- og erhvervsformål, ejendomme med to selvstændige
lejligheder og skovejendomme.
Det er hensigten at indsætte en regel
svarende til den gældende § 33, stk. 8, i den nye
ejendomsvurderingslov. Imidlertid er den del af bestemmelsen, der
omhandler de ovennævnte andre fordelinger, ved en fejl ikke
medtaget i det fremsatte lovforslag. Det foreslås derfor, at
lovforslagets § 36 ændres, således at der ikke
skal foretages fordeling efter denne bestemmelse, hvis der skal
foretages fordeling efter lovforslagets § 35.
Efter lovforslagets § 35 skal der
foretages en fordeling, hvis en ejendom anvendes til såvel
boligformål som erhvervsmæssige formål, eller
hvis en ejerbolig består af to selvstændige
boligenheder. De gældende regler om fordeling for
landbrugsejendomme og skovejendomme vil ikke være aktuelle
efter den nye lov, da der for boliger beboet af ejere på
sådanne ejendomme efter lovforslaget skal ansættes en
særskilt ejendomsværdi, jf. lovforslagets §
30.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 83 kan en
ejendom, som under den gældende vurderingsordning er
kategoriseret som landbrugsejendom, og som under den nye
vurderingsordning kategoriseres som beboelsesejendom, på
forskellige betingelser fortsat vurderes som landbrugsejendom frem
til ejerskifte. Det samme gælder med modsat fortegn for
ejendomme, der hidtil har været kategoriseret som
beboelsesejendomme, og som fremover kategoriseres som
landbrugsejendomme.
I lovforslagets § 83, stk. 4, 3. pkt.,
er det foreslået, at overdragelse mellem
ægtefæller ikke betragtes som ejerskifte. Det
foreslås præciseret, at overdragelse mellem ejere
indbyrdes heller ikke skal betragtes som ejerskifte. Hvis en
ejendom har to ejere, vil det forhold, at den ene ejer helt eller
delvis får overdraget den anden ejers del af ejendomme,
således ikke blive betragtet som ejerskifte i relation til
anvendelse af reglerne i lovforslagets § 83.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ??8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 211
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 13/5-17 fra agroSkat | 5 | Henvendelse af 16/5-17 fra Landbrug &
Fødevarer | 6 | Henvendelse af 17/5-17 fra Dansk
Skovforening | 7 | Henvendelse af 18/5-17 fra Dansk
Skovforening vedrørende præsentation anvendt ved
foretræde den 18. maj 2017 | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 10 | Henvendelse af 22/5-17 fra LETT
Advokatpartnerselskab | 11 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 211
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad provenuet vil være ved
en afskaffelse af den såkaldte bondegårdsregel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/5-17 fra agroSkat, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om der er taget stilling til, om
ejendomme, der ligger særlig tæt på f.eks. en
lufthavn og som følge deraf oplever støj, vil
få et særskilt nedslag i ejendomsvurderingen herfor,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spørgsmålet tilbagetaget | 5 | Spm. om grundlaget for, at der er valgt en
usikkerhedsmargin på lige præcis +/- 20 pct. af de
faktiske handelspriser, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/5-17 fra Landbrug & Fødevarer, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/5-17 fra Dansk Skovforening, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/5-17 fra Dansk Skovforening vedrørende præsentation
anvendt under foretræde den 18. maj 2017, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt det er muligt og hvilke
konsekvenser det vil have, at skovbrugets grundværdier
reguleres efter et prisindeks for skovbrug fremfor prisindekset for
landbrug, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/5-17 fra LETT Advokatpartnerselskab, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|