Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2017
Forslag
til
Lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love1)
(Udskydelse af indfasning af
registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v.,
midlertidigt fradrag for batterikapacitet, forlængelse af
ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne
køretøjer og særlig ordning for elbusser,
ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne
biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift
af metanol iblandet vand)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 377 af 18. april 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 14, ændres
»2018« til: »2020«.
2. § 5
b affattes således:
Ȥ 5 b. For eldrevne
køretøjer beregnes afgiften, jf. dog stk. 2 og 3:
1) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2016-2018
som 20 pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller
5 a.
2) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2019 som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
3) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2020 som 65
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
4) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2021 som 90
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
Stk. 2. Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2016-2019
gives et fradrag i registreringsafgiften efter stk. 1 på
10.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter
stk. 1.
Stk. 3. Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2017-2021
gives et fradrag i grundlaget for registreringsafgiften efter
§§ 4, 5 og 5 a som beregnet i medfør af stk. 1
på 1.700 kr. pr. kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes
til fremdrift, dog højst 45 kWh.«
3. § 5 c,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3 og 4:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2016-2018 beregnes 20 pct. af
differencen mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller
5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2016-2019 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2.
Stk. 4. Ved
bilens anmeldelse til registrering i 2017-2021 gives et fradrag i
grundlaget for registreringsafgiften efter §§ 4, 5 og 5 a
som beregnet i medfør af stk. 2 på 1.700 kr. pr.
kilowatt-time batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog
højst 45 kWh.«
4. § 5
d affattes således:
Ȥ 5 d. For
brændselscelledrevne køretøjer beregnes
afgiften:
1) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2021 som 20
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
2) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2022 som 40
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
3) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2023 som 65
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.
4) Ved
køretøjets anmeldelse til registrering i 2024 som 90
pct. af registreringsafgiften efter §§ 4, 5 eller 5
a.«
5.
Efter § 5 d indsættes før overskriften
før § 7:
Ȥ 5 e. For natur- og
biogasdrevne biler beregnes registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 med et brændstofforbrug efter
§ 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5, der
opgøres efter de regler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var
gældende den 31. december 2017.
Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2018 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2018 og 2019 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2.«
§ 2
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014,
§ 3 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 2 i lov nr.
1889 af 29. december 2015 og § 2 i lov nr. 650 af 8. juni
2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, ændres
»2018« til: »2020«.
2. § 3,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Af natur- og biogasdrevne biler betales afgift som af dieseldrevne
biler, jf. stk. 1, litra B. Foreligger der oplysninger om bilens
forbrug af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer,
omregnes dette forbrug til antal kilometer pr. liter diesel.
Omregningen fra bilens forbrug af natur- og biogas målt i
kubikmeter pr. kilometer til dieselforbrug målt i liter pr.
100 km foretages ved at dividere det oplyste forbrug af natur- og
biogas målt i kubikmeter pr. kilometer med en fast faktor
på 0,00907. Foreligger der ikke oplysning om bilens forbrug
af natur- og biogas målt i kubikmeter pr. kilometer, betales
afgift efter den i stk. 2, 2. pkt., foretagne omregning.«
3. I
§ 3, stk. 7, 2. og 5. pkt., ændres »udledning af
CO2 målt i gram« til:
»forbrug af natur- og biogas målt i
kubikmeter«.
4. § 3,
stk. 7, 4. pkt., affattes således:
»Bilens forbrug af natur- og biogas
målt i kubikmeter pr. kilometer omregnes til benzinforbrug
målt i liter pr. 100 km ved at dividere det målte
forbrug af natur- og biogas i kubikmeter pr. kilometer med en fast
faktor på 0,00831.«
§ 3
I lov om vægtafgift af
køretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 185
af 18. februar 2014, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr.
1889 af 29. december 2015 og senest ved § 12 i lov nr. 1558 af
13. december 2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»2018« til: »2020«.
§ 4
I lov om afgift af elektricitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 308 af 24. marts 2017, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 474 af 17. maj
2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 3, indsættes som
12.-17. pkt.:
»Tilbagebetaling kan desuden ikke
finde sted for afgiftspligtig elektricitet, som forbruges til
lagring af energi i komponenter til fremdrift af registrerede
eldrevne køretøjer. For energi i komponenter som
nævnt i 12. pkt., som leveres som elektricitet til det
kollektive elnet, tilbagebetales afgiften dog til virksomheden. For
energi i komponenter som nævnt i 12. pkt., som leveres som
elektricitet til interne elnet i en virksomhed til dens eget
forbrug, tilbagebetales afgiften efter reglerne i denne lov for
tilbagebetaling for forbrug af elektricitet. Anvendelsen af 13. og
14. pkt. forudsætter, at der er foretaget opgørelse
efter måler af den leverede elektricitet. Den målte
elektricitet kan tillægges en forholdsmæssig andel af
energisvindet i forbindelse med lagringen af energien i
komponenten, når omfanget af energisvindet kan dokumenteres
af virksomheden. 12. pkt. finder ikke anvendelse for
reparatører af køretøjer, i det omfang de
oplader komponenter til fremdrift af fremmede eldrevne
køretøjer, i forbindelse med at de reparerer
disse.«
2. I
§ 11, stk. 5, indsættes
før 1. pkt.:
»For at tilbagebetaling kan finde
sted efter stk. 1, nr. 1, skal den elektricitet, som anvendes til
lagring af energi i komponenter til fremdrift af registrerede
eldrevne køretøjer, og for hvilken tilbagebetaling
ikke kan finde sted, jf. stk. 3, 12. pkt., være opgjort
særskilt efter måler eller efter 2. pkt. Er der ikke
foretaget en særskilt opgørelse efter måler af
den elektricitet, som anvendes til lagring af energi i komponenter
til fremdrift af registrerede eldrevne køretøjer, jf.
stk. 3, 12. pkt., kan forbruget fastsættes til 460 kWh pr.
måned for ethvert registreret eldrevet køretøj,
som oplades i virksomheden, og stk. 3, 13.-16. pkt., finder ikke
anvendelse. Forud for hver kalendermåned, hvori 2. pkt. skal
finde anvendelse, skal der foreligge en oversigt over de omfattede
køretøjer i virksomheden.«
3. I
§ 11, stk. 5, 2. pkt., der bliver
5. pkt., ændres »1. pkt.« til: »4.
pkt.«
4. I
§ 11 b, stk. 2, 1. pkt., og nr. 1 indsættes efter »anvendes
af«: »elbusser i rutekørsel eller«.
§ 5
I lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2014,
som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 1174 af 5.
november 2014 og senest ved § 5 i lov nr. 474 af 17. maj
2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 8
som nye stykker:
»Stk. 9.
Af metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede
Nomenklatur, der anvendes til fremstilling af elektricitet i
brændselsceller i motorkøretøjer, og som
afsættes af virksomheder, der er registreret efter § 3,
stk. 2 eller 3, udgør afgiften 117,7 øre pr. liter
(2015-niveau). Der ses ved afgiftsberegningen efter 1. pkt. bort
fra iblandet vand.
Stk. 10. Betales
afgift efter stk. 9, skal virksomheden kunne dokumentere forholdet
mellem vand og metanol.«
Stk. 9 og 10 bliver herefter stk. 11 og
12.
2. I
§ 1, stk. 10, der bliver stk. 12,
ændres »stk. 1 og 8« til: »stk. 1, 8 og
9«.
§ 6
I lov nr. 1353 af 21. december 2012 om
ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om ændring af lov om afgift
af affald og råstoffer (Godtgørelse af elafgift for el
forbrugt til opladning af batterier til registrerede elbiler,
lempelse vedrørende komfortkøling, dagsbeviser for
varebiler samt teknisk justering af energiafgifter m.v. og
ophævelse af reglerne om fritagelse for afgift af visse typer
af affald fra egen cementproduktion), som ændret ved §
10 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 4 i lov nr. 1889 af 29.
december 2015 og § 10 i lov nr. 1558 af 13. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 21, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »2017« til: »2019«.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 4,
nr. 4.
Stk. 3. § 1, nr. 2
og 3, har virkning fra og med den 1. januar 2017, jf. dog stk. 6-8,
§ 1, nr. 5, og § 2, nr. 2-4, har virkning fra og med
den 1. januar 2018, jf. dog stk. 4, og § 4, nr. 1-3, har
virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 4. For
køretøjer omfattet af § 2, nr. 2-4, som anmeldes
til registrering senest den 31. december 2017, opgøres
brændstofforbruget efter de hidtil gældende regler.
Stk. 5. § 4, nr. 4,
finder anvendelse indtil udløbet af den periode, hvori
afgiften kan anvendes ifølge Rådets tilladelse til
afgiften efter artikel 19 i Rådets direktiv 2003/96/EF af 27.
oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning
af energiprodukter og elektricitet. Skatteministeren
bekendtgør i forbindelse med ikrafttrædelsen, jf. stk.
2, udløbstidspunktet efter 1. pkt. Skatteministeren kan ved
bekendtgørelse ændre udløbstidspunktet efter 1.
pkt., såfremt der opnås fornyet tilladelse fra
Rådet til at fortsætte ordningen ud over den
første tilladelsesperiode, og såfremt der ikke mellem
tilladelsesperioder på noget tidspunkt er en periode, som
ikke er dækket af en tilladelse.
Stk. 6.
Køretøjer omfattet af § 1, nr. 2 og 3, som
anmeldes til registrering i perioden fra og med den 1. januar 2017
til og med den 30. juni 2017, afgiftsberigtiges efter de hidtil
gældende regler. Den, der den 3. maj 2017 er registreret som
ejer af køretøjet, jf. 1. pkt., i
Køretøjsregisteret, har krav på tilbagebetaling
af det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter de hidtil
gældende regler, men som efter lovens ikrafttræden skal
afgiftsberigtiges efter reglerne i § 1, nr. 2 og 3. Er der den
3. maj 2017 registreret flere ejere af køretøjet i
Køretøjsregisteret, tilfalder forskelsbeløbet
dog den seneste af disse registrerede ejere. Er der ingen
registreret ejer den 3. maj 2017, fordi køretøjet
registreres første gang i Køretøjsregisteret i
perioden fra og med den 4. maj 2017 til og med den 30. juni 2017,
tilfalder forskelsbeløbet den første registrerede
ejer af køretøjet i Køretøjsregisteret
i denne periode. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter
lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den
registrerede ejer efter 2.-4. pkt. Den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler, har kun krav
på tilbagebetaling, såfremt den pågældende
også er den registrerede ejer af køretøjet i
Køretøjsregisteret, jf. 2.-4. pkt.
Stk. 7. For
køretøjer omfattet af § 1, nr. 2 og 3, som er
afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for
hvilke der i perioden fra og med den 1. januar 2017 til og med den
30. juni 2017 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse
efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker
eksportgodtgørelsen efter de hidtil gældende regler.
Det forskelsbeløb, der opstår for
køretøjer, for hvilke der er beregnet
godtgørelse efter de hidtil gældende regler, men hvor
der efter lovens ikrafttræden skal beregnes
godtgørelse efter reglerne i § 1, nr. 2 og 3,
efteropkræves ikke.
Stk. 8. For
køretøjer omfattet af § 1, nr. 2 og 3, som er
afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for
hvilke der i perioden fra og med den 1. januar 2017 til og med den
30. juni 2017 er fremsat anmodning om beregning af
afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a,
stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil
gældende regler. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler
efter lovens ikrafttræden til den, der den 3. maj 2017 er
registreret som ejer af køretøjet i
Køretøjsregisteret, det forskelsbeløb, der
opstår for køretøjer, for hvilke der er
beregnet afgiftsdifference efter de hidtil gældende regler,
men hvor der efter lovens ikrafttræden skal beregnes
afgiftsdifference efter reglerne i § 1, nr. 2 og 3. Hvis der
den 3. maj 2017 er registreret flere ejere af
køretøjet i Køretøjsregisteret,
tilfalder forskelsbeløbet den seneste af disse registrerede
ejere. Er der ingen registreret ejer den 3. maj 2017, fordi
køretøjet registreres første gang i
Køretøjsregisteret i perioden fra og med den 4. maj
2017 til og med den 30. juni 2017, tilfalder forskelsbeløbet
den første registrerede ejer af køretøjet i
Køretøjsregisteret i denne periode. Den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler,
har kun krav på tilbagebetaling, såfremt den
pågældende også er den registrerede ejer af
køretøjet i Køretøjsregisteret, jf.
2.-4. pkt.
Stk. 9.
Tilbagebetalingskrav efter stk. 6 og 8 forfalder den 30. september
2017 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens
§ 5, stk. 1, medmindre kravet ikke kan opgøres endeligt
på dette tidspunkt.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).