Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 17. november 2016
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2016 og var til 1. behandling den 11. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 29. juni 2016 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 324 (folketingsåret
2015-16). Den 5. oktober 2016 sendte ministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
To af udvalgets spørgsmål og
erhvervs- og vækstministerens svar herpå er optrykt som
bilag til 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken
for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 12
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Overtræderen har ret til at
afkræfte denne formodning.«
[Bevisbyrderegel]
Til § 17
2) I
stk. 2 ændres »8-10,«
til: »8-11,«.
[Præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Direktivets
artikel 17, stk. 2, 2. pkt., fastslår, at en overtræder
skal have mulighed for at afkræfte formodningen om, at
kartelovertrædelser forvolder tab. Ændringsforslaget
præciserer, at overtræder har denne ret. Dermed sikres
en fuldstændig og korrekt gennemførelse af direktivets
artikel 17, stk. 2, 2. pkt.
Til nr. 2
Lovforslagets
§ 17, stk. 2, burde rettelig have indeholdt en henvisning til
§ 11. Med ændringsforslaget præciseres det, at
lovforslagets § 11 i lighed med de øvrige bestemmelser,
der er oplistet i det foreslåede stk. 2, ikke finder
anvendelse på erstatningskrav som følge af
overtrædelser af konkurrenceretten, der begås
før lovens ikrafttræden.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) nfmd. Joachim B. Olsen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov
(S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL)
René Gade (ALT) Josephine Fock (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth
Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
21
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 21
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren anerkender, at
lovforslaget medfører en overimplementering, og om
ministeren i bekræftende fald vil uddybe, på hvilke
områder der er tale om en overimplementering og med hvilke
begrundelser, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren finder, at det er
udtryk for god lovkvalitetsskik, at lovforslaget sendes i
høring den 28. juni 2016 med frist for høringssvar
den 3. august 2016, hvorved hele høringsperioden på 5
uger kommer til at ligge i den periode, hvor mange mennesker holder
deres sommerferie, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm., om ministeren vil redegøre for
lovforslagets eventuelle konsekvenser for den 10-årige
forældelsesfrist, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, på hvilke områder
lovforslaget indeholder særregler for små og
mellemstore virksomheder, og bevæggrundene herfor, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren vil uddybe de
foreslåede ændringer i reglerne om udlevering af
materiale og oplysninger til efterforskning, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren vil sikre samme
regelsæt i relation til behandling af erstatningssager om
overtrædelse af konkurrenceretten, for så vidt
angår processuelle regler, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
2 af udvalget spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 1:
Anerkender ministeren - som påpeget af
bl.a. Dansk Erhverv og Dansk Byggeri - at lovforslaget
medfører en overimplementering, og vil ministeren i
bekræftende fald uddybe, på hvilke områder der er
tale om en overimplementering og med hvilke begrundelser?
Svar:
Regeringen har nedsat et
implementeringsudvalg, der skal sikre, at Danmark ikke
implementerer EU-regulering på en mere bebyrdende måde
end i andre EU-lande. Der er i den forbindelse udarbejdet fem
principper for effektiv implementering af EU-regulering i Danmark.
Formålet er at sikre, at danske virksomheder ikke
pålægges unødvendige byrder, som stiller dem
dårligere i konkurrencen med virksomheder i andre
EU-lande.
Lovforslaget gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/104/EU af 26.
november 2014 om visse regler for søgsmål i henhold
til national ret angående erstatning for overtrædelser
af bestemmelser i medlemsstaternes og Den Europæiske Unions
konkurrenceret. Med lovforslaget lægges op til, at der
indføres ét samlet regelsæt for erstatning som
følge af konkurrenceretsovertrædelser, selv om
direktivet alene regulerer de konkurrenceretsovertrædelser,
der påvirker samhandlen mellem medlemsstaterne, og
altså ikke de rent nationale sager.
Lovforslaget medfører imidlertid ikke
erhvervsøkonomiske byrder for erhvervslivet, jf. Vejledning
om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Lovforslagets
regler finder således alene anvendelse, hvis en eller flere
virksomheder har overtrådt konkurrenceretten. Da lovforslaget
alene regulerer konsekvenserne ved en overtrædelse af
konkurrenceretten, medfører det derfor ikke
erhvervsøkonomiske konsekvenser, og lovforslaget er
således ikke i strid med regeringens fem principper om
implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Det er regeringens vurdering, at det er mest
hensigtsmæssigt, at der inden for ét retsområde
- konkurrenceretten - gælder ét sæt regler for
erstatning.
Det skyldes for det første, at hensynet
til konkurrencen i Danmark er lige beskyttelsesværdigt,
uanset om en overtrædelse af konkurrenceretten har eller ikke
har haft samhandelspåvirkning. Det er således
velbegrundet, at konkurrencen i Danmark - og den genopretning af
konkurrenceforholdene, som finder sted via
erstatningssøgsmål, hvor en uberettiget opnået
avance udlignes af et erstatningskrav - er sikret lige godt.
For det andet vil skadelidte og skadevolder
derved kun skulle forholde sig til ét regelsæt. Det
vurderer regeringen er mere hensigtsmæssigt end, at der inden
for et retsområde gælder to sæt regler, hvis
anvendelsesområde er afhængig af et forhold, som
hverken overtræder eller skadelidte nødvendigvis har
kendskab til, når overtrædelsen begås eller
erstatning kræves.
Dette stemmer også godt overens med, at
selve vurderingen af, om konkurrenceretten er overtrådt, vil
være den samme uanset, om overtrædelsen har kunnet
påvirke samhandlen mellem medlemsstater eller ej. Det
skyldes, at konkurrencelovens forbud mod
konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug i vidt omfang
svarer til forbuddene i TEUF og fortolkes i overensstemmelse
hermed.
Det kan i tilknytning hertil oplyses, at
regeringen har haft kontakt til flere medlemsstater - herunder
England, Holland, Tyskland, Belgien, Irland, Frankrig og Sverige -
der alle har oplyst, at de forventer at indføre et ensartet
regelsæt, der vil gælde for alle erstatningskrav, som
følge af overtrædelser af samhandelspåvirkning
eller ej.
Spørgsmål
nr. 2:
Finder ministeren, at det er udtryk for god
lovkvalitetsskik, at lovforslaget sendes i høring den 28.
juni 2016 med frist for høringssvar 3. august 2016, hvorved
hele høringsperioden på 5 uger kommer til at ligge i
den periode, hvor mange mennesker holder deres sommerferie.
Svar:
Jeg er enig i, at det kunne have været
ønskeligt, at høringen havde ligget i en anden
periode, end tilfældet var.
Der er imidlertid tale om implementering af et
direktiv, som har forudsat et indgående samarbejde mellem
Justitsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet, og dele
af direktivets og lovforslagets bestemmelser har været
drøftet med Kommissionen for at sikre en fuldstændig
og korrekt gennemførelse af direktivet. Processen har
således været underlagt en stram tidsplan, og det har
ikke været muligt at sende lovforslaget i høring
på et tidligere tidspunkt. På grund af
implementeringsfristen, som er den 27. december 2016, har det
derudover ikke været muligt at udsætte høringen
til efter sommeren.
Det bemærkes, at interessenterne har
været bekendt med både direktivet, og at lovforslaget
var undervejs. Fra ultimo 2015 har Erhvervs- og
Vækstministeriet været i dialog med de relevante
høringsparter, herunder bl.a. i forbindelse med et stort
møde afholdt i ministeriet, hvor en række elementer i
lovforslaget blev drøftet. Høringsparterne er
således bl.a. blevet orienteret om, at det var hensigten at
foreslå ét regelsæt, der skulle gælde for
alle konkurrenceretsovertrædelser, uanset om der var
samhandelspåvirkning eller ej. Det bemærkes i den
forbindelse, at der er tale om en direktivnær implementering,
og at lovforslagets bestemmelser i vidt omfang svarer til
direktivets.
Høringssvar modtaget efter
høringsperiodens udløb er også behandlet i
høringsnotatet.
I lyset heraf vurderes det, at
høringsperioden har været tilstrækkelig.