Fremsat den 3. maj 2017 af sundhedsministeren (Karen Ellemann,
fg.)
Forslag
til
Lov om forlængelse af
økonomiprotokollatet for almen praksis
§ 1.
Økonomiprotokollat af 1. september 2014, som udløber
den 31. august 2017, til Overenskomst om almen praksis af 3. juni
1991, senest ændret ved aftale af 1. marts 2014,
forlænges, jf. bilag 1.
Stk. 2. Den
økonomiske ramme svarer forholdsmæssigt til den
periode, hvor økonomiprotokollatet, jf. bilag 1, er
gældende.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ophør.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Økonomiprotokollat af 01-09-2014
Den økonomiske ramme for almen praksis
er opgjort i forhandlingsaftalen og udgør 7.714,9 mio. kr.
(april 2014-niveau, eksklusiv korrektion for akutbetjeningen).
Rammen omfatter alle udgifter i dag- og vagttiden, inkl.
basishonorering. Udgifter vedrørende lokale aftaler og
rammeaftaler er ikke inkluderet i rammen.
Rammen skal reduceres for udgifter vedr.
profylaktiske ydelser, influenzavaccinationer og udtagelse af
prøver af livmoder m.m. til cytologiske undersøgelser
(2102) inkl. én 0101.
Den økonomiske ramme reduceres
endvidere for udgifter vedr. sygebesøg og samtaleterapi i
takt med, at der i de enkelte regioner indgås en praksisplan
og i tilknytning hertil en underliggende aftale til praksisplanen
mellem PLO, regionen og kommunerne i regionen, hvor indsatser
omkring de forskellige former for sygebesøg og indsatsen for
visse patienter med psykiske problemstillinger fastlægges.
Rammen reduceres med et beløb svarende til den enkelte
regions udgifter til ydelserne vedrørende sygebesøg
og samtaleterapi de forudgående 12 måneder.
Til rammen
lægges:
? Løn- og prisregulering af honorarerne i
henhold til § 62 i overenskomsten.
? 43 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 78 mio. kr. pr.
1. oktober 2015 og 120 mio. kr. pr. 1. oktober 2015 blandt andet
som følge af udviklingen i gruppe 1-sikrede (april 2014
prisniveau).
Fra rammen
trækkes:
? 10 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 35 mio. kr. pr.
1. oktober 2015 og 40 mio. kr. pr. 1. oktober 2016 i medfør
af den nye bestemmelse om automatiske højestegrænser
(april 2014 prisniveau).
Udviklingen i økonomien sammenholdt med
den økonomiske ramme følges løbende, som
minimum via kvartalsvise opgørelser. I den forbindelse skal
der ske en drøftelse af fælles tiltag, hvis der er
udsigt til overskridelse af den forventede økonomi. Den
første opgørelse udarbejdes, når udgiftstallene
for december 2014 foreligger.
Hvis de årlige udgifter til almen
praksis overstiger den aftalte ramme, er parterne enige om, at der
med virkning fra 1. oktober efter opgørelsen foreligger,
sker en modregning efter følgende principper:
1. Ved
overskridelser af den økonomiske ramme på mindre end
½ procent af den samlede ramme iværksættes ikke
modregning. Eventuelle overskridelser af den økonomiske
ramme det efterfølgende år på mindre end
½ procent undtages ikke fra modregning i
reguleringsprocenten som beskrevet i punkt 2, medmindre andet
aftales.
2. Ved
overskridelser af den økonomiske ramme ud over ½
procent sker en modregning i reguleringsprocenten, der skal give
kompensation svarende til forskellen mellem den økonomiske
ramme plus ½ pct. og de faktiske udgifter. Der kan dog ikke
blive tale om nedsættelse af honorarer. I tilfælde af,
at overskridelsen ikke fuldt ud kan modregnes i reguleringen pr. 1.
oktober, overføres den manglende modregning til
efterfølgende reguleringer. Eventuelle overskridelser af den
økonomiske ramme det efterfølgende år på
mindre end ½ procent undtages ikke fra modregning i
reguleringsprocenten.
I forbindelse med beregningen af modregningen
skal der foretages en særlig vurdering af væksten i
ydelse 0120 (aftalt specifik forebyggelsesindsats). Hvis
væksten i denne ydelse ligger over den gennemsnitlige
vækst samlet set, nedsættes den samlede modregning med
halvdelen af værdien af væksten i 0120.
Der anvendes som udgangspunkt statiske data
ved beregning af modregningen, og der sker således ikke
efterregulering ved ændret adfærd.
Den
økonomiske ramme korrigeres teknisk for følgende:
? Opsagte lokalaftaler i det omfang, aktiviteten
flyttes inden for rammen.
? Ændringer i omfanget af andre
leverandører (private klinikker og regionsklinikker)
? Nye ydelser som følge af lovgivning,
bekendtgørelse eller lignende.
I helt særlige tilfælde kan der
herudover mellem de centrale parter aftales en korrektion af
rammen. Det kan eksempelvis skyldes ekstraordinær sygelighed
og større strukturelle ændringer samt ændringer
som følge af lovgivning.
Der er ikke fastsat nogen økonomisk
ramme for perioden efter 1. september 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets indhold | | | 2.1. | Forlængelse af
økonomiprotokollat for almen praksis | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede forlængelse af
økonomiprotokollatet | | 3. | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | 4. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | 5. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | 6. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | | | | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | | 8. | Forholdet til EU-retten | | 9. | Hørte myndigheder m.v. | | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
forlænge den nuværende økonomiske ramme for
almen praksis, som er indeholdt i det gældende
økonomiprotokollat, der udløber den 31. august 2017.
Herved sikres, at der stadig findes en økonomisk ramme efter
udløbet af det gældende økonomiprotokollat. Det
foreslås, at den økonomiske ramme i
forlængelsesperioden forbliver uændret.
Regionerne har efter sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016 med senere
ændringer, myndighedsforpligtelsen til at yde borgerne
vederlagsfri behandling hos alment praktiserende læger.
Regionerne opfylder bl.a. denne forpligtelse ved at tilbyde
behandling hos privatpraktiserende læger, der arbejder efter
Overenskomst om almen praksis, som er indgået mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktiserende
Lægers Organisation.
I forbindelse med seneste aftale om fornyelse
af Overenskomst om almen praksis, som blev indgået den 1.
marts 2014 med virkning fra den 1. september 2014, blev det aftalt,
at næste forhandling af aftalen på uopsagt grundlag
bør være gennemført til ikrafttræden den
1. september 2017. Ifølge parternes tidsplan for
forhandlingerne skulle en ny runde af forhandlinger om fornyelse af
overenskomsten påbegyndes i efteråret 2016 med henblik
på, at en aftale om fornyelse kunne foreligge primo marts
2017, til ikrafttræden den 1. september 2017.
Selve overenskomsten løber videre,
indtil den evt. opsiges af én af overenskomstens parter,
hvilket kan ske med et varsel på 6 måneder.
Økonomiprotokollatet, som fastlægger den øvre
ramme for udgifterne på området, udløber
imidlertid den 31. august 2017, hvorefter regionerne ikke har
sikkerhed for, at den økonomiske ramme, der er fastsat for
sektoren, overholdes.
Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Praktiserende Lægers Organisation indledte
som planlagt forhandlingerne om fornyelse af Overenskomst om almen
praksis i efteråret 2016, men det er ikke lykkedes parterne
at indgå en aftale inden for den tidshorisont, som på
forhånd var fastlagt.
Med lovforslaget foreslåes
økonomiprotokollatet forlænget. Herved sikres, at
sektoren ikke står uden økonomisk ramme efter
udløbet af det gældende økonomiprotokollat, og
at Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktiserende
Lægers Organisation får tid til at afslutte
forhandlingerne.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Forlængelse
af økonomiprotokollat for almen praksis
2.1.1. Gældende ret
Overenskomst om almen praksis beskriver bl.a.
ansvar og opgaver for de enkelte ydere, der virker inden for
overenskomstens rammer, overordnede mål for området og
konkrete bestemmelser, der gælder for driften af praksis.
Disse bestemmelser omfatter bl.a. størrelsen af honorarerne
for de enkelte ydelser, vilkår for etablering,
ydelsesbeskrivelser m.v. Overenskomsten har ikke en på
forhånd fastlagt udløbsdato, men løber videre,
indtil den evt. opsiges af én af overenskomstens parter.
Overenskomsten kan i henhold til § 125 i overenskomsten
opsiges med mindst 6 måneders varsel til ophør den 1.
i en måned.
Desuden indeholder overenskomsten et
økonomiprotokollat, der fastlægger den øvre
ramme for udgifterne på området. Hensigten med
protokollatet er at sikre, at udgifterne til ydelser, leveret under
overenskomsten, samlet set holdes inden for et aftalt loft for
udgifterne. Protokollatet sætter således en overordnet
grænse for omsætningen under overenskomsten blandt den
samlede kreds af alment praktiserende læger, som er omfattet
af overenskomsten.
Den økonomiske ramme for almen praksis
udgør 7.714,9 mio. kr. (april 2014-niveau). Der foretages
diverse korrektioner, tillæg og fradrag til rammen, jf. bilag
1.
Modsat selve overenskomsten udløber
økonomiprotokollatet den 31. august 2017.
2.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Formålet med økonomiprotokollatet
for almen praksis er at fastlægge den øvre ramme for
udgifterne på området og dermed medvirke til at sikre,
at de samlede offentlige udgifter til sundhedssektoren holdes inden
for ansvarlige økonomiske rammer. Hvis det gældende
økonomiprotokollat, som udløber den 31. august 2017,
udløber, uden der er fastsat en økonomisk ramme for
den efterfølgende periode, er det Sundheds- og
Ældreministeriets vurdering, at der er en betydelig risiko
for, at de offentlige udgifter til almen praksis overstiger det
budgetterede. Danske Regioner, der har budgetansvaret på
området, er enige i denne vurdering. Sundheds- og
Ældreministeriet foreslår på den baggrund, at
økonomiprotokollatet, der er begrænset til en fikseret
periode og udløber den 31. august 2017, forlænges
indtil en aftale om fornyelse af Overenskomst om almen praksis er
trådt i kraft eller indtil Overenskomst om almen praksis er
udløbet efter evt. opsigelse af en af overenskomstens
parter.
2.1.3. Den
foreslåede forlængelse af
økonomiprotokollatet
Den årlige økonomiske ramme, der
vil være gældende i den periode, hvor den
økonomiske ramme fastlægges i henhold til den
lovbestemte forlængelse, skal svare til den ramme, som er
fastsat i økonomiprotokollatet, dog tilpasset
forholdsmæssigt i tilfælde af, at udgifterne
opgøres for en varighed på under ét år.
Det betyder, at udgifterne fortsat opgøres årligt (for
perioden 1. september - 31. august), og at der med virkning fra den
1. oktober sker en modregning efter principperne i
økonomiprotokollatet, hvis de årlige udgifter til
almen praksis overstiger den aftalte ramme. Endvidere foretages der
en opgørelse ved udløb af den lovbestemte
forlængelse, jf. nærmere herom nedenfor. Ved denne
opgørelse sker der en modregning efter principperne i
økonomiprotokollatet, hvis udgifterne fra 1. september
indtil udløbet af den lovbestemte forlængelse
overstiger en forholdsmæssig del af den ramme, som er fastsat
i økonomiprotokollatet.
Den foreslåede bestemmelse vil alene
indebære, at økonomiprotokollatet kan anvendes i en
længere periode end først tiltænkt, hvorimod der
ikke sker indholdsmæssige ændringer i forhold til den
økonomiske ramme, mekanismerne for modregning m.v. i forhold
til det gældende økonomiprotokollat, som
udløber den 31. august 2017. Forlængelsen af
protokollatet ved lov indebærer med andre ord, at de
rettigheder og pligter, der følger af protokollatet, er
gældende i forlængelsesperioden.
Økonomiprotokollatet, som
foreslås at finde anvendelse i forlængelsesperioden,
jf. bilag 1, knytter sig til den sundhedsfaglige aktivitet,
herunder lægernes faste honorering pr. tilmeldt patient m.v.,
der udøves i henhold til Overenskomst om almen praksis, som
senest fornyet ved aftale af 1. marts 2014. Det indebærer
bl.a., at anvendelsen af økonomiprotokollatet, jf. bilag 1,
vil ophøre, når en aftale om fornyelse af
overenskomsten er trådt i kraft. Det indebærer
endvidere, at anvendelsen af økonomiprotokollatet i
forlængelsesperioden vil ophøre, hvis Overenskomst om
almen praksis er udløbet efter evt. opsigelse af én
af overenskomstens parter. Om lovens ophør se de specielle
bemærkninger til forslagets § 2, stk. 2.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Det foreslås at forlænge den
nuværende økonomiske ramme for almen praksis, som er
indeholdt i det gældende økonomiprotokollat, som
udløber den 31. august 2017. Hermed opretholdes den
gældende økonomiske ramme for sektoren efter
udløbet af økonomiprotokollatet den 31. august
2017.
4. Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder mv.
Lovforslaget er fra den 2. maj 2017 til den 8.
maj 2017 sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Danske Regioner, KL, Lægeforeningen og
Praktiserende Lægers Organisation.
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Det foreslås at forlænge den
nuværende økonomiske ramme for almen praksis, som er
indeholdt i det gældende økonomiprotokollat, som
udløber den 31. august 2017. Hermed opretholdes den
gældende økonomiske ramme for sektoren efter
udløbet af økonomiprotokollatet den 31. august
2017. | Ingen | Administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Reguleringen af leverancen af almen medicinske
ydelser ved privatpraktiserende læger består af
sundhedsloven, bekendtgørelser udstedt i medfør af
sundhedsloven og Overenskomst om almen praksis, der samlet
udgør den reguleringsmæssige ramme.
Regionsrådet har efter sundhedslovens
§ 57 ansvar for at tilvejebringe tilbud om behandling hos
praktiserende sundhedspersoner. Efter §§ 59 og 60 yder
regionsrådet vederlagsfri behandling til gruppe 1-sikrede
personer hos den alment praktiserende læge, som borgeren har
valgt. Det følger af sundhedslovens § 227, stk. 1, at
Regionernes Lønnings- og Takstnævn afslutter
overenskomster med organisationer af sundhedspersoner m.fl. om
vilkårene for ydelser i praksissektoren, det vil bl.a. sige
ydelser hos alment praktiserende læger, der virker efter
overenskomst (i praksis Overenskomst om almen praksis, som er
indgået mellem Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Praktiserende Lægers Organisation).
Behandling hos almen praktiserende læge
i praksissektoren er endvidere bl.a. reguleret af
bekendtgørelse nr. 966 af 29. august 2014, om valg og skift
af alment praktiserende læge og om behandling hos læge
i praksissektoren, som ændret ved bekendtgørelse nr.
1073 af 5. juli 2016, der bl.a. fastsætter de nærmere
regler for adgangen til almen medicinsk lægehjælp i
praksissektoren for henholdsvis gruppe-1 og gruppe 2-sikrede.
Overenskomst om almen praksis beskriver
overordnet bl.a. ansvar og opgaver for de enkelte ydere,
overordnede mål for området og konkrete bestemmelser,
der gælder for driften af praksis. Disse bestemmelser
omfatter bl.a. størrelsen af honorarer, vilkår for
etablering. Selve overenskomsten løber videre, indtil den
evt. opsiges af én af overenskomstens parter, hvilket kan
ske med et varsel på 6 måneder. Desuden indeholder
overenskomsten et økonomiprotokollat, der fastlægger
den øvre ramme for udgifterne på området.
Hensigten med protokollatet er at sikre, at udgifterne til ydelser
leveret under overenskomsten samlet set holdes inden for et aftalt
loft for udgifterne. Protokollatet sætter således en
overordnet grænse for omsætningen under overenskomsten
blandt den samlede kreds af alment praktiserende læger, som
er omfattet af overenskomsten. Modsat selve overenskomsten
udløber økonomiprotokollatet den 31. august 2017.
Efter forslagets stk.
1 forlænges økonomiprotokollat af 1. september
2014, som udløber den 31. august 2017, jf. bilag 1.
Den foreslåede bestemmelse vil alene
indebære, at økonomiprotokollatet kan anvendes i en
længere periode end først tiltænkt, hvorimod der
ikke sker indholdsmæssige ændringer i forhold til den
økonomiske ramme, mekanismerne for modregning m.v. i forhold
til det gældende økonomiprotokollat, som
udløber den 31. august 2017. Forlængelsen af
protokollatet ved lov indebærer med andre ord, at de
rettigheder og pligter, der følger af protokollatet, er
gældende i forlængelsesperioden.
Det indebærer bl.a., at den pris- og
lønregulering, der ifølge protokollatet skal
tillægges den samlede ramme, fortsat er gældende i
forlængelsesperioden. Det fremgår af det gældende
økonomiprotokollat, som udløber den 31. august 2017,
at der ud over pris- og lønregulering til rammen
lægges 43 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 78 mio. kr. pr. 1.
oktober 2015 og 120 mio. kr. pr. 1. oktober 2015. Disse midler, som
relaterer sig til den konkrete tidsperiode, er allerede
udløst, og rammen tillægges ikke nye midler i
forlængelsesperioden.
Den økonomiske ramme, der vil
være gældende i den periode, hvor den økonomiske
ramme fastlægges i henhold den lovbestemte forlængelse,
skal, jf. stk. 2, svare til en
forholdsmæssig del af den ramme, som var fastsat i
økonomiprotokollatet, der udløber den 31. august
2017.
Den årlige økonomiske ramme, der
vil være gældende i den periode, hvor den
økonomiske ramme fastlægges i henhold til den
lovbestemte forlængelse, skal som nævnt svare til den
ramme, som er fastsat i økonomiprotokollatet, dog tilpasset
forholdsmæssigt i tilfælde af, at udgifterne
opgøres for en varighed på under ét år.
Det betyder, at udgifterne fortsat opgøres årligt (for
perioden 1. september - 31. august), og at der med virkning fra 1.
oktober sker en modregning efter principperne i
økonomiprotokollatet, hvis de årlige udgifter til
almen praksis overstiger den aftalte ramme. Endvidere foretages der
en opgørelse ved udløb af den lovbestemte
forlængelse. Ved denne opgørelse sker der en
modregning efter principperne i økonomiprotokollatet, hvis
udgifterne fra 1. september indtil udløbet af den
lovbestemte forlængelse overstiger en forholdsmæssig
del af den ramme, som er fastsat i økonomiprotokollatet. Om
udløbet af den lovbestemte forlængelse, se
bemærkningerne til § 2, stk. 2.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det gældende økonomiprotokollat
udløber den 31. august 2017. Det foreslås på den
baggrund i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. september 2017. Herved sikres, at der
ikke opstår en situation, hvor der ikke er en
økonomisk ramme for sektoren.
Det fastsættes i stk. 2, at sundhedsmisteren fastsætter
tidspunktet for lovens ophør. Økonomiprotokollatet,
som foreslås gældende i forlængelsesperioden, jf.
bilag 1, knytter sig til den sundhedsfaglige aktivitet, herunder
lægernes faste honorering pr. tilmeldt patient, m.v., der
udøves i henhold til Overenskomst om almen praksis, som
senest fornyet ved aftale af 1. marts 2014, i
forlængelsesperioden.
Sundhedsministeren vil på den baggrund
anvende bemyndigelsen til adminitrativt at fastsætte, at
loven ophører fra det tidspunkt, hvor en aftale om fornyelse
af Overenskomsten for almen praksis træder i kraft, eller
hvor Overenskomst om almen praksis er udløbet efter evt.
opsigelse af én af overenskomstens parter.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovens territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.