Fremsat den 26. april 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Midlertidig forhøjelse af
timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 31. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 173 af 20. februar 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 100 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »23. marts 2015 til den 20. marts 2017«
til: »5. juni til den 31. december 2017«.
§ 2
Loven træder i kraft den 5. juni 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) har taget initiativ til at styrke muligheden for at
kunne levere en frivillig indsats i Danmark og også
fremadrettet vil arbejde for, at der er de bedst mulige rammer for,
at private organisationer og frivillige kan tage et medsansvar.
Regeringen har i foråret 2017 igangsat
en gennemgang af reglerne om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn mv. i forbindelse
med frivilligt, ulønnet arbejde med henblik på at
fastsætte nye regler på området.
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20.
marts 2017 har det være muligt for modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge, efterløn og fleksydelse at
udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15
timer om ugen, uden at det medførte fradrag i deres
respektive ydelser. Der var tale om et forsøg, som var en
del af et udspil fra den daværende regering
(Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) "Lettere at være
frivillig" fra den 8. oktober 2014. Regeringen ønsker at
genoprette denne mulighed frem til en permanent ordning
vedrørende nye regler om fradrag for frivilligt,
ulønnet arbejde kan træde i kraft.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde
2.1.1. Gældende ret
Det er udgangspunktet efter de gældende
regler om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge, at arbejde og
indtægter skal fradrages i ydelsen, jf. § 59 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter de gældende regler i § 58,
stk. 1, nr. 3, litra a, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., kan beskæftigelsesministeren efter aftale med
Beskæftigelsesrådet fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen
af dagpenge, der udbetales til et medlem.
Med hjemmel i bemyndigelsen er der fastsat
nærmere regler om fradrag for arbejde og indtægt i
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv., herunder fradrag for aktiviteter
og frivilligt, ulønnet arbejde, jf. bekendtgørelsens
§ 4. Fradraget foretages som udgangspunkt som et timefradrag,
hvilket betyder, at en times arbejde medfører en times
fradrag i dagpengeudbetalingen.
Aktiviteter medfører ikke fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene. Ved aktiviteter forstås
aktiviteter, som et medlem udfører frivilligt og
ulønnet for frivillige organisationer, foreninger eller
lignende, og som ikke kan udbydes som almindeligt
lønarbejde. Eksempler på sådanne aktiviteter er
besøgsven, indsamling til
nødhjælpsorganisationer, ekspedition i
genbrugsbutikker under fx Dansk Røde Kors eller
idrætsaktiviteter, herunder træner i foreninger, hvor
det ikke er sædvanligt at ansætte lønnede
trænere.
Ved frivilligt, ulønnet arbejde
forstås arbejde, som et medlem udfører for en
frivillig organisation, forening eller lignende, og som kan udbydes
som almindeligt lønarbejde. Eksempler på frivilligt,
ulønnet arbejde er jurist i retshjælpen,
socialrådgiver på et krisecenter og rådgivning,
herunder telefonrådgivning, der kræver eller
forudsætter en særlig uddannelse.
Vedrører arbejdet primær drift
eller vedligeholdelse medfører arbejdet dog som udgangspunkt
fradrag fra første time. Primær drift og
vedligeholdelse vedrører centrale organisatoriske og
ledelsesmæssige funktioner som fx personaleadministration,
herunder ansættelse og afskedigelse, økonomi- og
organisationsstyring m.v. og funktioner, der er med til at sikre,
at de fysiske rammer er i orden.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings primære drift,
medfører dog ikke fradrag i tilfælde af, at arbejdet
altid har været udført af ulønnet arbejdskraft
i den konkrete forening og i andre lignende foreninger.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings vedligeholdelse af lokaler
m.v., medfører ikke fradrag, hvis nogle nærmere
betingelser er opfyldt, herunder at arbejdet altid har været
udført af ulønnet arbejdskraft, og arbejdet
udføres lejlighedsvis og uden særlig autorisation. Det
er en forudsætning, at aktiviteten eller det frivillige,
ulønnede arbejde udføres i Danmark, og uden at
medlemmet er underlagt sædvanlige ansættelsesretlige
pligter.
Medlemmet skal skriftligt oplyse
arbejdsløshedskassen om arbejdets art og varighed, samt
hvilken organisation, forening eller lignende, arbejdet er
udført for. I praksis oplyser medlemmet om frivilligt
arbejde på dagpengekortet, som medlemmet skal udfylde for at
kunne få udbetalt arbejdsløshedsdagpenge.
Med hjemmel i den gældende bemyndigelse
i § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, er der således fastsat
nærmere regler om, hvornår frivilligt, ulønnet
arbejde har et så begrænset omfang, tidsmæssigt
eller efter sin art, at det ikke skal medføre fradrag i
ydelsen. Det er således, at frivilligt, ulønnet
arbejde, der kan udbydes som almindeligt lønarbejde, som
udgangspunkt kan udføres uden fradrag i op til 4 timer om
ugen. De 4 timer regnes som et gennemsnit over en
udbetalingsperiode. Arbejde herudover medfører fradrag.
I forhold til efterløn er
udgangspunktet, at en efterlønsmodtager kan have
lønarbejde uden begrænsning mod fradrag i
efterlønnen, jf. § 74 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Med hjemmel i § 74 i i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er der fastsat
nærmere regler om, hvilken betydning blandt andet arbejde
skal have for efterlønnens størrelse. Det
følger af § 27 i bekendtgørelse nr. 1576 af 17.
december 2013 om fleksibel efterløn, at frivilligt,
ulønnet arbejde medfører fradrag i efterlønnen
efter reglerne i bekendtgørelse om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv. Det betyder, at der gælder
de samme regler for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde
i efterlønnen, som der gælder for fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene, jf. også § 74 e, stk.
2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Dog kan
aktiviteter og frivilligt ulønnet arbejde udføres i
et andet EØS-land eller Schweiz.
På samme måde som ved
efterløn er det i forhold til fleksydelse udgangspunktet, at
en fleksydelsesmodtager kan have lønarbejde uden
begrænsning mod fradrag i fleksydelsen, jf. § 20 i lov
om fleksydelse. Med hjemmel i § 21 i lov om fleksydelse, er
der fastsat nærmere regler i § 35 i
bekendtgørelse nr. 559 af 29. april 2015 om fleksydelse om,
at fleksydelsesmodtagere har ret til at udføre aktiviteter
og frivilligt, ulønnet arbejde efter principperne i reglerne
i bekendtgørelse om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge
mv. Det betyder, at der gælder de samme regler for fradrag
for frivilligt, ulønnet arbejde i fleksydelsen, som der
gælder for fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Dog kan
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde udføres i
et andet EØS-land eller Schweiz.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 58, stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren efter aftale med
Beskæftigelsesrådet kan fastsætte regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for
størrelsen af dagpenge, vurderes ikke at give hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om, at frivilligt,
ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene, når arbejdsindsatsen kan
sidestilles med et egentligt arbejde, idet udgangspunktet i loven
er, at arbejde og indtægt skal medføre fradrag i
dagpenge.
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
er der ikke fastsat en timegrænse for, hvornår en
arbejdsindsats får et sådant omfang, at det sidestilles
med et arbejde. Det følger dog af funktionærloven, at
en arbejdsindsats svarer til et (funktionær)arbejde,
når det overoverstiger 8 timer om ugen. I
funktionærloven er det en betingelse for lovens anvendelse,
at den pågældende beskæftiges af vedkommende
arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer ugentligt, og at
pågældende indtager en tjenestestilling, således
at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.
Ved lov nr. 225 af 3. marts 2015 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. blev
indsat en bestemmelse i loven, hvorefter et medlem i perioden fra
den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017, kunne udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte
primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen,
uden at det medførte fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene. Der var tale om et forsøg,
som var en del af et udspil fra den daværende regering
(Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) "Lettere at være
frivillig" fra den 8. oktober 2014.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) har i foråret 2017 igangsat en
gennemgang af reglerne om fradrag i forbindelse med frivilligt,
ulønnet arbejde med henblik på at fastsætte nye
regler på området.
Regeringen ønsker at genoprette
muligheden for, at modtagere af arbejdsløshedsdagpenge,
efterløn og fleksydelse kan udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i 15 timer om ugen uden fradrag. Der er
ligeledes enighed om, at genopretningen af denne mulighed skal
afløses af en permanent ordning vedrørende
frivilligt, ulønnet arbejde.
Permanentgørelsen skal tage
udgangspunkt i, at frivilligt arbejde er vigtigt for
sammenhængskraften i vores samfund. Derfor skal reglerne om
frivilligt, ulønnet arbejde understøtte og ikke
modarbejde det frivillige arbejde. Regeringen forventer i
foråret 2017 at præsentere et udspil til nye regler
på området. Der forventes fremsat lovforslag herom i
første halvdel af oktober 2017 med ikrafttræden den 1.
januar 2018.
Det foreslås derfor, at et medlem - i
perioden fra 5. juni 2017 til den 31. december 2017 - kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer
om ugen uden fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. De 15 timer
regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Ved
frivilligt, ulønnet arbejde forstås arbejde, som et
medlem udfører for frivillige organisationer, foreninger
el.lign., som kan udbydes som almindeligt lønarbejde, og som
ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse.
Det foreslås derudover, at modtagere af
efterløn og fleksydelse også er omfattet af
forslaget.
De øvrige regler i § 4 i
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsforsikring mv. om fradrag for aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde, finder fortsat anvendelse.
2.2. Forholdet til
lov om frikommuner
Som led i forsøgsordningen for
frikommuner er der i § 7 c i lov om frikommuner fastsat
rammerne for forsøg med reglerne om frivilligt,
ulønnet arbejde for dagpengemodtagere. Forsøget
indebærer, at medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som
har bopæl i en frikommune, som udgangspunkt kan udføre
frivilligt, ulønnet arbejde for offentlige, kommunale
virksomheder og for frivillige foreninger, organisationer og lign.
uden fradrag i deres arbejdsløshedsdagpenge og
efterløn, medmindre der fx er tale om frivilligt,
ulønnet arbejde, der kan udbydes som almindeligt
lønarbejde og sædvanligvis udbydes som lønnet
arbejde i den offentlige, kommunale virksomhed eller i foreningen,
organisationen eller lign. Det samme gælder, hvis arbejdet
normalt udbydes som lønnet arbejde i den offentlige,
kommunale virksomhed eller i foreninger, organisationer el.lign. af
tilsvarende art og størrelse.
Den foreslåede ændring
påvirker ikke det igangværende
frikommuneforsøg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20.
marts 2017, har det være muligt - som en del af et
forsøg - for modtagere af dagpenge, efterløn og
fleksydelse at udføre frivilligt, ulønnet arbejde,
som ikke vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i
op til 15 timer om ugen, uden at det medførte fradrag. Dette
forsøg blev evalueret af Deloitte i november 2016.
Den gennemførte evaluering af
forsøgsordningen peger på, at dagpengemodtagere, der
udfører frivilligt, ulønnet arbejde vil være
ledige i længere tid end dagpengemodtagere, der ikke
udfører frivilligt arbejde. Resultaterne fra evalueringen er
usikre. Det vurderes dog, at muligheden for frivilligt arbejde kan
indebære, at en del af den tid, der kunne anvendes til
jobsøgning, i stedet anvendes på frivilligt arbejde.
Det er derfor muligt, at frivilligt arbejde kan have negative
fastholdelseseffekter.
Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre merudgifter for det offentlige
på ca. 5,0 mio. kr. efter skat og tilbageløb i 2017,
herunder i form af mindre indtægter fra skat og
tilbageløb som følge af mindre beskæftigelse.
Merudgifterne til arbejdsløshedsdagpenge (§ 17.32.01)
skønnes at udgøre ca. 3,9 mio. kr. før skat og
tilbageløb. De statslige merudgifter skønnes at
udgøre ca. 1,4 mio. kr. og de kommunale merudgifter 2,5 mio.
kr. De kommunale merudgifter er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet.
Der forventes ikke økonomiske
konsekvenser i forbindelse med, at modtagere af efterløn og
fleksydelse udfører frivilligt, ulønnet arbejde.
Det foreslås, at merudgifterne
vedrørende 2017 finansieres ved en reduktion på 5,0
mio. kr. af den særlige jobrotationspulje på §
17.46.75.10. Jobrotation til særlige grupper med
videregående uddannelse (Reservationsbrev). Den samlede
bevilling til særlig jobrotation udgør p.t. knap 215
mio. kr. Afløbet fra puljen er faldet markant i umiddelbar
forlængelse af den målretning, der blev
gennemført med beskæftigelsesreformen, hvorfor det
vurderes, at den fremadrettede efterspørgsel på puljen
fortsat vil kunne imødekommes, selv om bevillingen reduceres
med 5,0 mio. kr. i 2017.
Tabel
1. Midlertidig forhøjelse af
timebegrænsning for frivilligt, ulønnet
arbejde | Mio. kr. 2017 pl | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Stat | 1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Arbejdsløshedsdagpenge | 1,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommune | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf beskæftigelsestilskud | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf budgetgaranti | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 3,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Merudgifterne til
arbejdsløshedsdagpenge, herunder den kommunale
medfinansiering, og reduktionen af den særlige
jobrotationspulje optages på lov om tillægsbevilling
for 2017.
Forslaget medfører i øvrigt ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forholdet indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Lovforslaget blev sendt i høring den
18. april med frist for bemærkninger den 2. maj 2017, da
regeringen mener, at det er vigtigt, at lovforslaget
fremsættes for Folketinget med henblik på vedtagelse og
ikrafttrædelse så hurtigt som muligt.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Ankestyrelsen, ATP,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center
for Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DGI,
Danmarks Idrætsforbund, Det faglige hus, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Fredensborg Kommune, Fredericia
Kommune, Frie Funktionærer, FriSe, Frivilligrådet,
Frivilligt Forum, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere,
Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og
skånejobbere, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Rigsrevisionen, Røde Kors, Udbetaling Danmark, Vejle
Kommune, Vesthimmerland Kommune og Viborg Kommune.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten; 2017: 1,4 mio. kr. 2018: 0,0 mio. kr. 2019: 0,0 mio. kr. 2020: 0,0 mio. kr. Kommunerne; 2017: 2,5 mio. kr. 2018: 0,0 mio. kr. 2019: 0,0 mio. kr. 2020: 0,0 mio. kr. Regionerne; Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 58,
stk. 1, nr. 3, litra a, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. kan beskæftigelsesministeren efter aftale med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for
størrelsen af dagpenge.
Det indebærer, at arbejde og
indtægter som udgangspunkt fradrages i dagpengene, jf.
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv. med senere ændringer. I
§ 4 i bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat
nærmere regler om, at frivilligt, ulønnet arbejde, der
enten ikke kan udbydes som lønnet arbejde eller som har
så beskedent et omfang, at det ikke kan sidestilles med et
egentligt arbejde, under nogle fastsatte betingelser, kan
udføres uden fradrag i dagpengene.
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20.
marts 2017, var det muligt for et medlem at udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte
primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen,
uden at det medførte fradrag i
arbejdsløshedsdagpengene. Det var fastsat i medfør af
lovens § 100 e.
Der var tale om et forsøg, som var en
del af et udspil fra den daværende regering
(Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) "Lettere at være
frivillig" fra den 8. oktober 2014. Regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) har i foråret 2017
igangsat en gennemgang af reglerne om fradrag i forbindelse med
frivilligt, ulønnet arbejde med henblik på at
fastsætte nye regler på området.
Regeringen og forligspartierne (Dansk
Folkeparti og Socialdemokratiet) bag dagpengereformen er enige om
at genoprette muligheden for, at modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge, efterløn og fleksydelse kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i 15 timer om ugen
uden fradrag. Der er ligeledes enighed om, at genopretningen af
denne mulighed skal afløses af en permanent ordning
vedrørende frivilligt, ulønnet arbejde. Denne
forventes at træde i kraft 1. januar 2018, og der forventes
fremsat lovforslag herom i første halvdel af oktober
2017.
Det foreslås derfor, at et medlem kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer
om ugen i perioden fra 5. juni 2017 til den 31. december 2017 uden
fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. De 15 timer regnes som
et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Ved frivilligt,
ulønnet arbejde forstås arbejde, som et medlem
udfører for frivillige organisationer, foreninger el.lign.,
som kan udbydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse.
Det foreslås derudover, at modtagere af
efterløn og fleksydelse også er omfattet af
forslaget.
De øvrige regler i § 4 i
bekendtgørelsen om fradrag i arbejdsløshedsforsikring
mv. om fradrag for aktiviteter og frivilligt, ulønnet
arbejde, finder fortsat anvendelse.
Det betyder bl.a., at frivillige,
ulønnede aktiviteter, det vil sige arbejdsindsatser, som
ikke kan udbydes som lønnede arbejdsopgaver, fortsat vil
kunne udføres uden begrænsning. Det betyder bl.a.
også, at frivillige, ulønnede arbejdsopgaver fortsat
kun vil kunne udføres for frivillige foreninger,
organisationer mv., og at arbejdsopgaver, der vedrører
primær drift (fx administrationsopgaver) og vedligeholdelse
(fx rengøring), med visse undtagelser medfører
fradrag i arbejdsløshedsdagpengene fra første
time.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 5. juni 2017.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, idet det
bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i
øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele jf. §
105 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 31. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 173 af 3. februar 2017,
foretages følgende ændring: | | | | § 100 e. Et
medlem kan i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer
om ugen uden fradrag i dagpengene. De 15 timer regnes som et
gennemsnit over en udbetalingsperiode, jf. § 46, stk. 1. Stk. 2.
… | | 1. I § 100 e, stk. 1, 1.
pkt., ændres »23. marts 2015 til den 20. marts
2017« til: » 5. juni til den 31. december
2017«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 5. juni
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|