Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2017 og var til 1. behandling den 5. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 9. februar
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 125. Den
28. april 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Lovforslagets § 3 blev sendt i høring den 24. april
2017. Den 4. maj 2017 sendte ministeren de indkomne
høringssvar og et høringsnotat herom til udvalget.
Den 15. maj 2017 sendte ministeren supplerende høringssvar
og notat herom.
Deputationer
Kommunernes Landsforening har mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren og børne- og socialministeren til
mundtlig besvarelse, som udlændinge- og
integrationsministeren har besvaret i et samråd med udvalget
den 23. maj 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf denne har
besvaret spørgsmål 1-3. Udvalget forventer
spørgsmål 4 og 5 besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
fremhæver, at lovforslaget er en udmøntning af
finanslovsaftalen for 2017. Ligesom med de øvrige
udlændingepunkter i finanslovsaftalen bad DF om, at dette
punkt kom ind i aftalen. Med lovforslaget indføres en pligt
for lederen af et indkvarteringssted, hvor der opholder sig
mindreårige uledsagede asylansøgere, til at
fastsætte husregler. Der bliver mulighed for at sanktionere
over for asylansøgerne, hvis de overtræder de regler,
som bliver fastsat. Samtidig indføres der en mulighed for,
at man kan teste, om de eksempelvis er narkopåvirkede
på det pågældende asylcenter.
Lovforslaget giver også mulighed for,
at man fysisk kan tage fat i nogle af de mindreårige
asylansøgere, hvis de udviser en adfærd, som ikke er
acceptabel, eller hvis de nægter at efterleve de beskeder,
der kommer fra personalet. Derfor udvider man generelt de
magtbeføjelser, som personalet har over for
asylansøgere. Generelt kan Dansk Folkeparti støtte
lovforslaget, om end vi gerne havde set, at regeringen var parat
til at gå længere.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget anerkender behovet for at
klarlægge reglerne, der omgiver uledsagede mindreårige
udlændinge i deres hverdag på indkvarteringsstederne,
og behovet for at indføre mulighed for tvangsanbringelse.
Partierne finder, at formålet hermed burde være at
sikre, at uledsagede børn og unge modtager den samme omsorg
og tryghed som alle andre børn i Danmark, idet børn
og unge skal og bør behandles ens uanset herkomst,
opholdsgrund eller familieforhold.
EL, ALT og RV finder det derfor dybt
problematisk, at ministeren har fundet grund til at lade reglerne
gældende for indkvartering og tvangsanbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge afvige på afgørende
punkter fra både voksenansvarsloven og serviceloven, der
ellers er gældende på anbringelsesområdet, for i
stedet at skabe parallelle lovgivninger. Det er
uhensigtsmæssigt, både fordi det betyder, at der dermed
gøres forskel på børn og unge, der opholder sig
i Danmark, og fordi det besværliggør arbejdet for
landets kommuner, der skal administrere efter parallelle
regelsæt.
Enhedslisten, Alternativet og Radikale
Venstre finder det særlig problematisk, at det
foreslås, at en tvangsanbringelse kan ske på baggrund
af en såkaldt »faglig undersøgelse« i
stedet for en »børnefaglig undersøgelse«
efter serviceloven. Mens den »faglige
undersøgelse« skal baseres på en afdækning
af barnets eller den unges adfærd og udvikling, og det i
udgangspunktet alene vil være operatørens udtalelse,
der lægges til grund for afgørelsen om
tvangsanbringelse, er »den børnefaglige
undersøgelse« langt mere omfattende, idet udredningen
her baserer sig på en lang række oplysninger fra
forskellige instanser og personer. Partierne finder ikke, at
afvigelsen er velbegrundet, men frygter, at den lettere adgang til
tvangsfjernelse af uledsagede børn og unge vil betyde stor
usikkerhed om regler og rettigheder med store konsekvenser for
gruppens retssikkerhed. Partierne havde i stedet gerne set, at der
i udlændingeloven blev skabt hjemmel til at benytte
servicelovens bestemmelser.
Ydermere finder partierne, at de
foreslåede bestemmelser om, at personalet på
børnecentrene kan sanktionere uledsagede mindreårige
udlændinge, der ikke overholder husordenen, f.eks. ved at
fratage dem økonomiske ydelser, er et udtryk for en
forældet og kontraproduktiv tilgang til den
omsorgsforpligtelse, der påhviler personalet. Omsorgen skal,
særlig i lyset af målgruppens særlig
sårbare baggrund, tage udgangspunkt i pædagogiske
metoder, og uledsagede mindreårige bør alene behandles
efter reglerne i lov om voksenansvar.
Det er positivt, at Socialtilsynet fremover
skal føre fagligt tilsyn med indkvarteringsstederne, men
partierne er meget kritiske over for, at Socialtilsynet ikke skal
føre tilsyn efter den kvalitetsmodel, som tilsynet i
øvrigt benytter sig af.
Partierne er også meget kritiske over
for den del af lovforslaget, der omhandler noget helt andet, nemlig
at voksne udlændinge, der er indkvarteret på et
modtagecenter, som udgangspunkt fremover ikke vil blive tilbudt
undervisning og aktivering. Undervisnings- og aktiveringstilbud er
en central del af asylansøgeres mulighed for at opretholde
en meningsfuld hverdag, og partierne frygter derfor på linje
med flere høringsparter, at bortfaldet risikere at
påvirke integrationsprocessen negativt. Dette burde
været formuleret i et separat lovforslag.
EL, ALT og RV har fortsat en række
spørgsmål, som skal besvares, inden partierne kan
redegøre for deres stilling. Partierne ønsker derfor
lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
46 e, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 42 f, stk.
7,« til: »§ 42 f, stk. 8,«.«
[Konsekvensrettelse]
2) I
den under nr. 14 foreslåede § 62 l ændres i stk. 5, 1. pkt., »til
gennemførelse af« til: »vedrørende ophold
i delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt
sikrede afdelinger som led i en«.
[Præcisering af
Udlændingestyrelsens pligt til at betale for selve
opholdet]
3) I
den under nr. 14 foreslåede § 62 l indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Børne- og socialministeren kan efter forhandling med
udlændinge- og integrationsministeren fastsætte
nærmere regler om Udlændingestyrelsens betaling for
uledsagede mindreårige udlændinges ophold i delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger,
sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, når opholdet er led i en anbringelse efter stk.
1.«
[Indsættelse af en
bemyndigelsesbestemmelse]
Til § 3
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
23, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk.
5« til: »stk. 6«.«
[Teknisk ændring]
Til § 4
5) I
stk. 1 indsættes efter
»ikrafttrædelse«: », jf. dog stk.
2«.
[Ny
ikrafttrædelsesbestemmelse]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 5-10 og 01, træder i kraft den 1. juli
2017.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Ny
ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes i
udlændingelovens § 42 f efter stk. 4 et nyt stk. 5,
hvorefter stk. 5-9 bliver stk. 6-10.
Udlændingelovens § 42 f, stk. 7, bliver således
med lovforslagets § 1, nr. 7, til § 42 f, stk. 8.
Det
foreslås, at henvisningen til § 42 f, stk. 7, i
udlændingelovens § 46 e, stk. 1, 1. pkt., på den
baggrund ændres til § 42 f, stk. 8.
Den foreslåede ændring er en
lovteknisk tilpasning.
Til nr. 2
Med den i lovforslagets § 1, nr. 14,
foreslåede § 62 l er der fastsat regler om, at
børn og unge-udvalget i den kommune, hvor et
indkvarteringssted ligger, kan træffe afgørelse om at
anbringe uledsagede mindreårige udlændinge, som er
omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt
efter udlændingelovens § 42 a, stk. 1, 1. pkt.
(asylansøgere) og stk. 2 (udlændinge uden lovligt
ophold), på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis
lukkede afdelinger, sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger. Med ændringsforslagets nr.
1 foreslås det i § 62 l, stk. 5, at præcisere
Udlændingestyrelsens pligt til at betale for disse
anbringelser, således at det klart fremgår, at det
alene er selve opholdet, Udlændingestyrelsen betaler for, og
ikke de administrative omkostninger, som kommunen har i forbindelse
med kommunens behandling af sagen.
Til nr. 3
Det
følger af servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, at
døgninstitutioner, herunder delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger, kan være anbringelsessteder
for børn og unge. Anbringelse af børn og unge
på disse døgninstitutioner sker efter servicelovens
§ 52, stk. 3, nr. 7, jf. § 52, stk. 1.
Det
følger af servicelovens § 173, at kommunerne endeligt
afholder udgifterne efter serviceloven. Ydelser og tilbud efter
serviceloven finansieres som hovedregel ved takstbetaling. Reglerne
om takstfastsættelsen, herunder om grundlaget for
beregningen, fremgår af finansieringsbekendtgørelsen,
jf. bekendtgørelse nr. 1674 af 16. december 2016, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 83 af 23. januar
2017.
Taksterne
fastsættes af leverandøren af ydelsen eller tilbuddet
på baggrund af samtlige budgetterede, direkte og indirekte
langsigtede omkostninger ved levering af ydelsen eller drift af
tilbuddet.
De delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger
på døgninstitutioner finansieres efter gældende
regler af kommunerne ved ren takstbetaling.
De sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
finansieres i dag ved en kombination af takstbetaling, en
særlig kriminalpræventiv takst, som kommunerne betaler,
hvis opholdet træder i stedet for
varetægtsfængsling eller er led i afsoning, og objektiv
finansiering.
Der er ikke
fastsat særskilte regler om takst eller betaling, når
anbringelsen vedrører et barn eller en ung, som er omfattet
af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 1. Når kommunen i
dag i samarbejde med udlændingemyndighederne anbringer en
uledsaget mindreårig udlænding med processuelt ophold
på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede
afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, sker
dette efter de almindelige regler i serviceloven, herunder reglerne
om betaling ved takst. Udlændingestyrelsen betaler imidlertid
kommunen for den hjælp, der iværksættes, jf.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt.
Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter
også udlændinge uden lovligt ophold, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 2. Udlændinge uden
lovligt ophold i Danmark er imidlertid ikke omfattet af
servicelovens regler, og kommunen kan derfor over for disse
udlændinge ikke iværksætte foranstaltninger,
hjælp eller støtte med hjemmel i serviceloven. I
særlige tilfælde kan kommunen dog med henvisning til
principperne i serviceloven iværksætte sociale
foranstaltninger, herunder træffe afgørelse om
tvangsmæssig anbringelse.
Med
ændringen af udlændingeloven skabes klar hjemmel til,
at kommunernes børn og unge-udvalg efter
udlændingelovens § 62 l, jf. §§ 62 m-62 o, kan
anbringe uledsagede mindreårige udlændinge på
delvis lukkede, sikrede og særligt sikrede institutioner
efter en særlig procedure og uden den uledsagede
mindreårige udlændings samtykke. Den foreslåede
adgang for børn og unge-udvalget til at anbringe uledsagede
mindreårige udlændinge på
døgninstitutioner omfattet af servicelovens § 66, stk.
1, nr. 6, gælder både i forhold til uledsagede
mindreårige udlændinge med processuelt ophold og i
forhold til uledsagede mindreårige udlændinge med
ulovligt ophold.
Udgifterne til
ophold som led i anbringelsen afholdes efter forslaget til §
62 l, stk. 5, af Udlændingestyrelsen.
De
gældende regler i finansieringsbekendtgørelsen er
bygget op om, at anbringelserne har hjemmel i serviceloven.
Ændringen af udlændingeloven indebærer derfor et
behov for at ændre finansieringsbekendtgørelsen,
således at det klart fremgår, at
Udlændingestyrelsen køber pladser i de
pågældende tilbud, og at Udlændingestyrelsens
betaling indgår i den samlede finansiering af tilbuddene.
Det
foreslås derfor med ændringsforslagets nr. 2 at
indsætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter børne-
og socialministeren efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Udlændingestyrelsens betaling ved anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge, når denne sker efter
udlændingelovens § 62 l, jf. §§ 62 m-62 o.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes
udmøntet med en ændring af
finansieringsbekendtgørelsen, således at det
fastslås, at Udlændingestyrelsens betaling for
anbringelser efter udlændingelovens regler indgår i den
samlede finansiering af tilbuddene. Det forventes, at
finansieringen ved takstbetaling vil blive videreført, og at
dette skal gælde, uanset om anbringelsen af barnet eller den
unge sker efter servicelovens regler (§§ 63 a, 63 b, stk.
2, nr. 1-3, eller § 63 c, stk. 2) eller efter
udlændingelovens regler (§ 62 l, jf. §§ 62
m-62 o). Udlændingestyrelsen vil således skulle betale
den samme takst, som kommunen betaler for anbringelser efter
servicelovens regler. Denne takst skal gælde, uanset om
anbringelsen vedrører en uledsaget mindreårig
udlænding, der har processuelt ophold eller ulovligt ophold.
I forhold til gældende ret betyder det, for så vidt
angår de uledsagede mindreårige udlændinge
på processuelt ophold, at takstbetalingen ikke længere
sker via kommunen, som tidligere har truffet afgørelse over
for denne persongruppe efter servicelovens regler, men at
driftsherren løbende vil opkræve taksten direkte hos
Udlændingestyrelsen, hvilket svarer til den gældende
afregningsmodel for kommunerne.
Til nr. 4
Ved
lovforslagets § 3, nr. 2, er foreslået indsat et nyt
stk. 5 i § 23 i lov om socialtilsyn. Forslaget
indebærer, at stk. 5 og 6 bliver til stk. 6 og 7.
I § 23,
stk. 6, i lov om socialtilsyn henvises til stk. 5. Denne henvisning
er ved en fejl ikke ændret i lovforslaget. Med
ændringsforslaget korrigeres henvisningen.
Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 5 og 6
Med
lovforslagets § 4, stk. 1, foreslås det, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Den
foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse skal navnlig ses
på baggrund af, at der som led i udmøntningen af store
dele af lovforslaget skal udarbejdes et tilsynskoncept for tilsynet
med indkvarteringsoperatørerne.
Lovforslagets
§ 1, nr. 5-10 og 01, vedrører imidlertid bortfald af
voksenundervisning og aktivering på modtagecentre, jf. pkt. 6
i lovforslagets almindelige bemærkninger, samt undervisning i
overgangsfasen, jf. pkt. 7 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det foreslås på den baggrund,
at lovforslagets § 1, nr. 5-10 og 01, træder i kraft den
1. juli 2017.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
204
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
3 | Supplerende høringssvar
vedrørende lovforslagets § 3 og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Supplerende høringssvar, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Brev fra udlændinge- og
integrationsministeren | 8 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren | 9 | Hyrdebrev om servicelovens
anvendelsesområde i forhold til asylansøgere og
udlændinge uden lovligt ophold, fra social- og
indenrigsministeren |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 204
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke tilsynsforpligtelser og
hvilket ansvar der efter lovforslagets vedtagelse vil påhvile
en kommune, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at indføre en hjemmel i
udlændingeloven, så servicelovens regler om magt og
frihedsberøvelse finder anvendelse over for ikke-danske
børn, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om den gennemsnitlige opholdstid
på modtagecentre, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om lovforslaget pålægger
asylcentrene at indføre udgangsforbud om natten, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om der skal indføres
udgangsforbud om natten på landets asylcentre, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 204
|
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm., om det er muligt at
skabe hjemmel i udlændingeloven til at anvende servicelovens
bestemmelser i stedet for at lave parallel lovgivning, til
udlændinge- og integrationsministeren og børne- og
socialministeren |
B | Samrådsspm. om, hvorfor der ikke
skal laves en børnefaglig undersøgelse, og hvad
motivationen er herfor, til udlændinge- og
integrationsministeren og børne- og socialministeren |
C | Samrådsspm. om, hvorfor ministeren
har valgt en anden slags plan frem for den, som kommunerne allerede
er vant til at udarbejde i serviceloven, til udlændinge- og
integrationsministeren og børne- og socialministeren |
D | Samrådsspm. om, hvorfor man har
valgt at afvige fra bestemmelserne i voksenansvarsloven, til
udlændinge- og integrationsministeren og børne- og
socialministeren |
E | Samrådsspm., om det er
hensigtsmæssigt og god forvaltning at udvide
vejledningsmaterialet, når det i forvejen er så
kompliceret, til udlændinge- og integrationsministeren og
børne- og socialministeren |
F | Samrådsspm. om, hvordan ministrene
forholder sig til anbefalingen fra Institut for Menneskerettigheder
om, at indberetninger om magtanvendelse også fremsendes til
den relevante kommune, til udlændinge- og
integrationsministeren og børne- og socialministeren |