Fremsat den 26. april 2017 af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven
(Bedre rammer for ledelse)
§ 1
I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages
følgende ændringer:
1. § 10,
stk. 1, affattes således:
»Bestyrelsen er øverste myndighed for
universitetet og har ansvaret for den overordnede og strategiske
ledelse af universitetet. Bestyrelsen har det overordnede ansvar
for, at universitetet driver forskning og giver forskningsbaseret
uddannelse indtil højeste internationale niveau inden for
sine fagområder m.v., jf. § 2. Bestyrelsen har det
overordnede ansvar for, at universitetets forskning og uddannelser
udvikles løbende. Bestyrelsen skal forvalte universitetets
midler effektivt og til størst mulig gavn for
samfundet.«
2. § 10,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Bestyrelsesformanden har det overordnede ansvar for
tilrettelæggelsen af bestyrelsens arbejde.
Bestyrelsesformanden er på universitetets vegne ansvarlig for
den strategiske dialog med uddannelses- og
forskningsministeren.«
3. § 10,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8.
Bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
ministeren. Den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for universitetets opgaver, jf. §
2.«
4. I
§ 10 indsættes som stk. 11:
»Stk. 11.
Ministeren afholder møde med bestyrelsesformændene for
universiteterne mindst to gange årligt.«
5. I
§ 12, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »udefrakommende« til: »eksterne«.
6. § 12,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
7. § 12,
stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have erfaring og indsigt i
forskning, forskningsbaseret uddannelse, videnformidling,
videnudveksling og universitetets opgaveområder efter §
2, stk. 4, med henblik på at kunne varetage den overordnede
og strategiske ledelse af universitetet, jf. § 10, stk. 1.
Stk. 3. De
eksterne medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne
medlemmer udpeges for en periode på fire år og kan
genudpeges én gang. De eksterne medlemmers kompetencer skal
tilsammen afspejle universitetets opgaver, jf. § 2. De
eksterne medlemmer skal tilsammen have indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af
en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold.
Stk. 4.
Universitetet nedsætter et organ, der udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer
(udpegningsorganet) og et andet organ, der indstiller formanden og
de eksterne medlemmer (indstillingsorganet). Udpegnings- og
indstillingsorganet skal påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. For så vidt angår
bestyrelsesformanden udpeger udpegningsorganet én kandidat
til ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for
nedsættelsen af udpegnings- og indstillingsorganet
fastsættes i vedtægten inden for rammerne af stk.
5-7.
Stk. 5.
Universitetet nedsætter et udpegningsorgan, der består
af mindst otte og højst ti medlemmer. Udpegningsorganet
sammensættes af fem til syv medlemmer fra erhvervsliv,
myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der
udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke må
være medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte eller
studerende på universitetet. Derudover har én
repræsentant for de ansatte, én repræsentant for
de studerende og én repræsentant for de eksterne
medlemmer af universitetets bestyrelse plads i udpegningsorganet.
Medlemmerne, jf. 2. pkt., skal tilsammen afspejle universitetets
brugere og aftagere og have indsigt i universitetets opgaver, jf.
§ 2, og opfylde betingelserne i stk. 3. Udpegningsorganet
vælger blandt sine medlemmer nævnt i 2. pkt. en
formand. Formanden skal have erfaring med ledelse og bred indsigt i
samfundsmæssige forhold. Medlemmerne kan højst
være udpeget i en sammenhængende periode på otte
år. Formandens stemme er afgørende i tilfælde af
stemmelighed.
Stk. 6.
Indstillingsorganet indstiller, på baggrund af åbent
opslag, nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet. Der indstilles mindst
to kandidater. Indstillingsorganet sammensættes af:
1)
Bestyrelsesformanden, der er formand for indstillingsorganet, jf.
dog stk. 7.
2) Et eksternt
bestyrelsesmedlem.
3) Et internt
bestyrelsesmedlem.
4) En
repræsentant for Uddannelses- og Forskningsministeriet.
5) To medlemmer
udpeget af udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i deres
personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet, af universitetets bestyrelse eller være
ansatte eller studerende på universitetet.
Stk. 7. Ved
indstilling af en ny bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet
en formand for indstillingsorganet. Formanden for
indstillingsorganet udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke
være medlem af udpegningsorganet, universitetets bestyrelse
eller være ansat eller studerende på
universitetet.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 8.
8. I
§ 13, stk. 2, nr. 1 og 2,
ændres »udefrakommende« til: »eksterne«.
9. § 13,
stk. 2, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Lovens §
12, stk. 2-7, finder anvendelse ved udpegning af nye
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden. Eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, fortsætter som
bestyrelsesmedlemmer indtil udløbet af deres nuværende
periode med mulighed for genudpegning efter de nye regler, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3. Bestyrelsen kan
efter lovens ikrafttræden og indtil 30. juni 2018 foretage en
midlertidig forlængelse af udpegningsperioden for eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, hvis
udpegningsperioder udløber efter lovens ikrafttræden
og inden etableringen af udpegnings- og indstillingsorganerne, jf.
lovens § 12, stk. 4-6. Den midlertidige udpegningsperiode
udløber den 30. juni 2018. Er det ikke muligt midlertidigt
at forlænge bestyrelsesformandens udpegningsperiode, kan
bestyrelsen blandt de øvrige eksterne bestyrelsesmedlemmer
vælge en formand for en periode, jf. 1. og 2. pkt.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Bedre rammer for ledelse | | | 3.1.1. Bestyrelsens opgaver og
ansvar | | | | 3.1.1.1. Gældende ret | | | | 3.1.1.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | 3.1.2. Bestyrelsens sammensætning,
kompetencer og udpegning | | | | 3.1.2.1. Gældende ret | | | | 3.1.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.2. | Strategiske rammekontrakter | | | 3.2.1. Gældende ret | | | 3.2.2. Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget, der har til formål at
skabe bedre rammer for ledelse på universiteterne,
fremsættes som opfølgning på aftale af 11. april
2017 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti.
Universiteterne er helt centrale
samfundsinstitutioner. Et højt uddannelsesniveau, forskning
af høj kvalitet, kritisk tænkning og effektiv
spredning af ny viden har stor betydning både for samfundet
og for den enkelte, for hvem en videregående uddannelse skal
føre til beskæftigelse og øget
livskvalitet.
Universiteterne har et stort ansvar for, at de
betydelige offentlige investeringer i forskning og
forskningsbaseret uddannelse omsættes til mest mulig
værdi.
Universiteterne har gennemgået en
markant udvikling i de seneste 10-15 år, hvor de blandt andet
er etableret som statsfinansierede selvejende institutioner med
bestyrelser med eksternt flertal og ansatte ledere. I lyset af
universiteternes centrale rolle og udvikling som bærende
samfundsinstitutioner er det hensigtsmæssigt at vurdere, om
universiteternes ledelser har de rigtige rammebetingelser for deres
arbejde.
I Danmark er universiteterne kendetegnet ved
en høj grad af autonomi og politisk uafhængighed.
Universitetsloven baserer sig på grundlæggende
principper om forskningsfrihed, fagligt selvstyre og
armslængde i forhold til det politiske system. Universitetet
skal værne om universitetets og den enkeltes forskningsfrihed
og videnskabsetikken. Dette fastholdes med lovforslaget.
Lovforslaget indebærer, at
universiteternes store samfundsmæssige betydning bedre
afspejles i de ledelsesmæssige rammer for universiteterne,
herunder især bestyrelsernes rolle, ansvar og procedurerne
for udpegning.
Med lovforslaget foreslås nye procedurer
for udpegning af formanden og de øvrige eksterne medlemmer
af bestyrelserne, som vil bidrage til større åbenhed
og gennemsigtighed i procedurerne for udpegningen, og i øget
grad vil afspejle universiteternes store samfundsmæssige
betydning og ansvar.
Samtidig foreslås det, at de
nuværende udviklingskontrakter erstattes af strategiske
rammekontrakter med henblik på at målrette
kontrakternes form og anvendelse. De strategiske rammekontrakter
skal indeholde centrale strategiske mål for universiteternes
opgaver målrettet de konkrete udfordringer på det
enkelte universitet. Med lovforslaget styrkes dialogen mellem
bestyrelserne og uddannelses- og forskningsministeren.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i
løbet af 2016 gennemført et eftersyn af de
styringsmæssige rammer for de videregående
uddannelsesinstitutioner, herunder universiteterne. Formålet
med eftersynet har været at vurdere, om de nuværende
rammer i tilstrækkelig grad understøtter
institutionernes samfundsmæssige betydning og ansvar,
herunder deres arbejde med at indfri målsætningen om
høj kvalitet og relevans i de videregående
uddannelser.
Som led i eftersynet er der udarbejdet en
ekstern kortlægning af centrale aktørers erfaringer og
perspektiver på styringen af de videregående
uddannelsesinstitutioner. Kortlægningen er udarbejdet af
konsulentvirksomheden Nextpuzzle og er offentliggjort den 1.
september 2016. Der er endvidere foretaget en international
landesammenligning af de styringsmæssige rammer for de
videregående uddannelsesinstitutioner i Norge, Sverige,
Finland, Holland og England. Den internationale landesammenligning
er gennemført af NIFU (Nordisk institutt for studier av
innovasjon, forskning og utdanning) og er offentliggjort den 24.
februar 2017. Endelig har Uddannelses- og Forskningsministeriet
udarbejdet en kortlægning af de lovgivningsmæssige
rammer. Kortlægningen er ligeledes offentliggjort den 24.
februar 2017.
Eftersynet har vist, at de overordnede rammer
for ledelsen af universiteterne med statsfinansieret selveje,
bestyrelser med eksternt flertal og ansatte ledelser på mange
måder er velfungerende, men der kan identificeres
følgende forbedringspotentialer, som indgår i
lovforslaget: Bestyrelsernes rolle, handlerum, sammensætning
og kompetencer, herunder bestyrelsesformandens opgaver m.v., form
og anvendelse af udviklingskontrakterne, og dialogen mellem
institutionerne og Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Bedre
rammer for ledelse
3.1.1. Bestyrelsens opgaver og ansvar
3.1.1.1. Gældende ret
Universiteterne er statsfinansierede
selvejende institutioner, der bl.a. er kendetegnet ved en
selvstændig bestyrelse med et flertal af eksterne medlemmer.
Bestyrelsen vælger bestyrelsesformanden blandt de eksterne
medlemmer.
Det følger af universitetslovens §
2, at universiteterne bl.a. har til opgave at drive forskning og
give forskningsbaseret uddannelse indtil højeste
internationale niveau inden for deres fagområder samt
samarbejde og udveksle viden med det omgivende samfund og kan
udføre forskningsbaseret myndighedsbetjening.
Bestyrelsen er universitetets øverste
myndighed og varetager universitetets interesser som uddannelses-
og forskningsinstitution og fastlægger retningslinjer for
dets organisation, langsigtede virksomhed og udvikling, jf.
universitetslovens § 10, stk. 1. Bestyrelsen skal, jf.
universitetslovens § 10, stk. 3, forvalte universitetets
midler sådan, at de bliver til størst mulig gavn for
universitetets formål.
Der skal i størst muligt omfang
være åbenhed om bestyrelsens arbejde, jf.
universitetslovens § 10, stk. 2.
Bestyrelsen godkender efter indstilling fra
rektor universitetets budget, herunder fordeling af de samlede
ressourcer og principperne for ressourcernes anvendelse, og
underskriver regnskabet, jf. universitetslovens § 10, stk.
5.
Bestyrelsen skal sikre, at der er
medbestemmelse og medinddragelse af medarbejdere og studerende i
væsentlige beslutninger, jf. lovens § 10, stk. 6.
Bestyrelsen indgår en udviklingskontrakt
med ministeren, som i den forbindelse kan fastsætte
mål. Udviklingskontrakten kan omfatte alle dele af
universitetets virksomhed og skal omfatte mål for de
aktiviteter og indsatser, der tillægges særlig
vægt. Der henvises til lovens § 10, stk. 8.
Bestyrelsen indgår aftale om varetagelse
af opgaver efter lovens § 2, stk. 4, og nye aftaler om
opgavevaretagelse efter lovens § 7 med vedkommende minister,
jf. lovens § 10, stk. 9. Bestyrelsen har ikke kompetence i
enkeltsager vedrørende universitetets øvrige ansatte,
jf. stk. 7, eller vedrørende studerende, jf. stk. 10.
Bestyrelsen er over for ministeren ansvarlig
for institutionens virke, herunder forvaltningen af institutionens
samlede ressourcer, jf. universitetslovens § 11, stk. 1.
Universiteternes daglige ledelse varetages af
en ansat rektor inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat,
jf. universitetslovens § 14, stk. 1. Det følger af
universitetslovens § 10, stk. 7, at bestyrelsen ansætter
og afskediger rektor. Det følger endvidere, at bestyrelsen
efter indstilling fra rektor ansætter og afskediger
universitetets øvrige ledelse.
Endelig udarbejder bestyrelsen universitetets
vedtægt og ændringer hertil, og vedtægten
godkendes af ministeren, jf. universitetslovens § 13, stk.
1.
Bestyrelsesformandens opgaver er ikke
eksplicit beskrevet i den gældende lovgivning. Dog
følger det af lovens § 10, stk. 4, at
bestyrelsesformanden disponerer over fast ejendom sammen med et
medlem af bestyrelsen. Bestyrelsesformandens opgaver m.v.
fremgår typisk af universitetets vedtægter og
bestyrelsens forretningsorden.
3.1.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Bestyrelsen er universitetets øverste
myndighed, og med lovforslaget fastholdes den enstrengede
ledelsesstruktur.
Det gennemførte eftersyn af de
styringsmæssige rammer har vist, at der behov for at
tydeliggøre og styrke de ledelsesmæssige rammer. Der
er herunder i universitetsloven behov for at præcisere den
samlede bestyrelses samfundsmæssige ansvar og rolle som
universitetets øverste myndighed, bestyrelsesformandens
rolle og opgaver samt den løbende dialog mellem bestyrelser
og uddannelses- og forskningsministeren.
Med lovforslaget præciseres bestyrelsens
opgavevaretagelse i universitetslovens § 10, stk. 1, så
det fremgår, at bestyrelsen har ansvaret for den overordnede
og strategiske ledelse af universitetet. Bestyrelsen har det
overordnede ansvar for, at universitetet driver forskning og giver
forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale
niveau inden for sine fagområder m.v., jf. universitetslovens
§ 2. Det følger ligeledes af den foreslåede
bestemmelse, at bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at
universitetets forskning og uddannelser udvikles
løbende.
Det er med præciseringen af § 10,
stk. 1, hensigten at tydeliggøre, at bestyrelsen i
højere grad forventes at være strategisk
sparringspartner for den daglige ledelse og involvere sig på
et strategisk niveau i universitetets opgaver. Præciseringen
af, at bestyrelsen også har ansvaret for, at universitetets
forskning og uddannelser udvikles løbende, betyder, at der
blandt bestyrelsens eksterne medlemmer er behov for personer med
indsigt i forskning og forskningsbaseret uddannelse.
Bestyrelsen skal efter universitetslovens
§ 10, stk. 3, forvalte universitetets midler sådan, at
de bliver til størst mulig gavn for universitetets
formål, men der stilles ikke krav om, at bestyrelsen i
forvaltningen af midlerne også skal varetage
samfundsmæssige hensyn. Set i lyset af universiteternes store
samfundsmæssige betydning er det hensigtsmæssigt at
tydeliggøre, at de samfundsmæssige hensyn skal
tillægges vægt i ledelsen af universitetet.
Det foreslås på denne baggrund
tydeliggjort, at bestyrelsen ikke alene skal forvalte
universitetets midler effektivt, men også til størst
mulig gavn for samfundet. En effektiv ressourceudnyttelse til
størst mulig gavn for samfundet fordrer bl.a., at
universitetet udvikler sine uddannelses- og forskningsaktiviteter i
forhold til samfundets behov i bred forstand. Bestyrelsesformandens
varetagelse af formandsrollen er central for, at bestyrelsen kan
varetage den overordnede og strategiske ledelse af
universitetet.
I forlængelse af forslaget om
ændring af den samlede bestyrelses rolle- og
ansvarsbeskrivelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det derfor at indsætte et nyt stk. 3 i
universitetslovens § 10, hvor det fremgår, at
bestyrelsesformanden på universitetets vegne har det
overordnede ansvar for tilrettelæggelsen af bestyrelsens
arbejde, og at bestyrelsesformanden på universitetets vegne
er ansvarlig for den strategiske dialog med uddannelses- og
forskningsministeren. Det er hensigten, at bestyrelsesformanden som
led i sit overordnede ansvar for tilrettelæggelsen af
bestyrelsens arbejde bl.a. skal lede arbejdet i bestyrelsen,
varetage bestyrelsens løbende kontakt med rektor og
universitetets øvrige ledelse, repræsentere
bestyrelsen udadtil og være talsperson for bestyrelsen.
Med henblik på at understøtte, at
bestyrelsen har de fornødne kompetencer til effektivt at
varetage bestyrelsesopgaven, er det forventningen, at
bestyrelsesformanden sørger for løbende
kompetenceudvikling.
3.1.2. Bestyrelsens sammensætning, kompetencer og
udpegning
3.1.2.1. Gældende ret
Det følger af universitetslovens §
12, stk. 1, at bestyrelsen sammensættes af udefrakommende
medlemmer og af medlemmer, der repræsenterer universitetets
videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det
teknisk-administrative personale og de studerende. Bestyrelsen
sammensættes således, at flertallet af medlemmerne er
udefrakommende. Bestyrelsen vælger en formand blandt de
medlemmer, der er udefrakommende.
Af universitetslovens § 12, stk. 2,
fremgår det, at bestyrelsens sammensætning skal
afspejle universitetets samlede opgaver. Bestyrelsens medlemmer
skal tilsammen bidrage til at fremme universitetets strategiske
virke med deres erfaring og indsigt i uddannelse, forskning,
videnformidling, videnudveksling m.v. og universitetets
opgaveområder efter lovens § 2, stk. 4. Det
følger af universitetslovens § 12, stk. 3, at de
udefrakommende medlemmer af bestyrelsen udpeges i deres personlige
egenskab, og at de højst kan sidde i bestyrelsen i 8
år fordelt på mindst to udpegningsperioder. De
udefrakommende medlemmer skal have erfaring med ledelse,
organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og
regnskaber.
Universitetet nedsætter et
indstillingsorgan, der indstiller de udefrakommende
bestyrelsesmedlemmer, og et udpegningsorgan, der udpeger de
udefrakommende medlemmer, jf. universitetslovens § 12, stk. 4.
Indstillings- og udpegningsorganerne, der ikke må være
identiske, skal herunder påse, at de udefrakommende medlemmer
opfylder de ovenfor beskrevne kompetencekrav. Bestyrelsen
fastsætter procedurer for nedsættelsen af
indstillingsorganet og udpegningsorganet.
De øvrige medlemmer skal vælges
af og blandt henholdsvis det videnskabelige personale, herunder
ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative personale og
de studerende. Mindst to af medlemmerne skal være
repræsentanter for de studerende. Repræsentanter for
universitetets videnskabelige personale, herunder ansatte
ph.d.-studerende, og for det teknisk-administrative personale er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område. Der henvises til
universitetslovens § 12, stk. 5.
3.1.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås med bestemmelsen i §
12, stk. 2, at bestyrelsens medlemmer tilsammen skal have erfaring
og indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse,
videnformidling, videnudveksling og universitetets
opgaveområder efter § 2, stk. 4, med henblik på at
kunne varetage den overordnede og strategiske ledelse af
universitetet, jf. § 10, stk. 1.
Det foreslås med bestemmelsen i §
12, stk. 3, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer tilsammen skal have
indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse, ledelse,
organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og
regnskaber. Der kan herunder være tale om medlemmer, der har
indsigt i forskningsinstitutioner, forskningsdrevet virksomhed og
medlemmer, der har international baggrund og forståelse for
universitetet i en global kontekst.
Med henblik på at kunne
imødekomme kravene til indsigt i forskning og
forskningsbaseret uddannelse, må det forventes, at mindst
ét af de eksterne medlemmer har erfaring som anerkendt
forsker. Det forventes endvidere, at de eksterne
bestyrelsesmedlemmer har en kandidatuddannelse eller en uddannelse
på tilsvarende niveau.
Det er fortsat hensigten, at bestyrelsen
sammensættes af eksterne medlemmer og af medlemmer, der
repræsenterer universitetets videnskabelige personale,
herunder ansatte ph.d.-studerende, det teknisk-administrative
personale og de studerende. Bestyrelsen sammensættes
endvidere fortsat således, at flertallet af medlemmerne er
eksterne. Der ændres ikke med lovforslaget ved
sammensætning og procedure for valg af de interne
medlemmer.
Proceduren for udpegning af
bestyrelsesformanden skal understøtte, at
bestyrelsesformanden har de nødvendige kompetencer og
indsigt i universitetets opgaver og herunder har
forudsætningerne for at kunne etablere et godt samarbejde i
bestyrelsen og med den daglige ledelse.
Det foreslås i § 12, stk. 3, 5.
pkt., at bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk
ledelse af en stor virksomhed eller organisation. Der vil f.eks.
kunne være tale om erfaring på direktionsniveau fra en
stor virksomhed eller organisation. Bestyrelsesformanden skal
endvidere have væsentlig indsigt i samfundsmæssige
forhold.
Der foreslås endvidere nye bestemmelser
for indstilling og udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer,
herunder bestyrelsesformanden.
Efter de gældende regler nedsætter
universiteterne indstillings- og udpegningsorganer, der indstiller
henholdsvis udpeger de eksterne medlemmer af universiteternes
bestyrelser. Bestyrelsen fastsætter procedurer for
nedsættelse af henholdsvis indstillings- og udpegningsorgan,
der ikke må være identiske.
Lovforslaget tager, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 12, stk. 4, udgangspunkt i, at det enkelte
universitet fortsat vil skulle nedsætte et
institutionsspecifikt udpegningsorgan og et institutionsspecifikt
indstillingsorgan til udpegning og indstilling af de eksterne
bestyrelsesmedlemmer. De nuværende regler foreslås
videreudviklet således, at der fastsættes nye og klare
regler for sammensætning af udpegningsorganet og
indstillingsorganet, der bedre afspejler universiteternes store
samfundsmæssige betydning.
Det er hensigten, at både udpegnings- og
indstillingsorganet skal påse, at de eksterne
bestyrelsesmedlemmer opfylder de kompetencekrav, der følger
af de foreslåede bestemmelser i § 12, stk. 2 og 3.
Det foreslås i § 12, stk. 5, at
universitetet nedsætter et udpegningsorgan, der består
af mindst otte og højst ti medlemmer.
Udpegningsorganet sammensættes af fem
til syv medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og øvrige
uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres personlige
egenskab, og som ikke må være medlemmer af
universitetets bestyrelse, ansatte eller studerende på
universitetet. De fem til syv medlemmer skal tilsammen afspejle
universitetets brugere og aftagere og have indsigt i universitetets
opgaver, jf. lovens § 2, og opfylde betingelserne i det
foreslåede § 12, stk. 3. Ud fra en samlet betragtning om
balance, herunder i forhold til ansattes og studerendes stemme i
udpegningsprocessen, foreslås det, at én
repræsentant for de ansatte, én repræsentant for
de studerende og én repræsentant for de eksterne
medlemmer af universitetets bestyrelse også skal have plads i
udpegningsorganet. Udpegningsorganet vælger blandt de fem til
syv medlemmer fra erhvervsliv m.v. en formand. Formanden skal have
erfaring med ledelse og bred indsigt i samfundsmæssige
forhold. Medlemmerne kan højst være udpeget i en
sammenhængende periode på otte år. Formandens
stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Formålet med at have medlemmer af
udpegningsorganet fra universitetets brugere og aftagere - som
f.eks. det private erhvervsliv, offentlige virksomheder, andre
uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner og
kulturinstitutioner - er, at udpegningsorganet bliver sammensat
bredt, og at der ikke er ensidig repræsentation af bestemte
kompetencer, sektorer og erfaringer. Disse medlemmer af
udpegningsorganet må ikke være medlemmer af
universitetets bestyrelse, være ansatte eller studerende
på universitetet.
Medlemmer af udpegningsorganet fra erhvervsliv
m.v. udpeges i deres personlige egenskab og kompetence. Medlemmerne
repræsenterer således ikke bestemte interesser,
organisationer eller sektorer og skal i deres virke som medlemmer
af udpegningsorganet være helt uafhængige.
Lovforslaget vil indebære, at
universiteterne selv fastsætter den fremtidige procedure for
udpegning af disse medlemmer inden for rammerne af forslagets
§ 12, stk. 5. De nærmere regler fastsættes i
vedtægten. I forbindelse med godkendelsen af vedtægten
vil ministeren således foruden en almindelig
legalitetskontrol påse, at kravene i det foreslåede
§ 12, stk. 5, er opfyldt.
For så vidt angår
indstillingsorganet foreslås det i § 12, stk. 6, at den
siddende bestyrelsesformand er formand for organet, der i
øvrigt består af ét eksternt og ét
internt medlem af den siddende bestyrelse, en repræsentant
for Uddannelses- og Forskningsministeriet og to medlemmer, der er
udpeget af udpegningsorganet. De to medlemmer udpeget af
udpegningsorganet udpeges i deres personlige egenskab og må
ikke være medlemmer af udpegningsorganet, bestyrelsen,
være ansatte eller studerende på universitetet.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriet,
der udpeger ministeriets repræsentant i indstillingsorganet.
Der vil eksempelvis kunne være tale om en ansat leder i
ministeriet.
I de tilfælde, hvor indstillingsorganet
skal indstille kandidater til bestyrelsesformandsposten, kan den
siddende bestyrelsesformand ikke være formand for eller i
øvrigt deltage i indstillingsorganet, jf. forslaget til
§ 12, stk. 7. I denne situation udpeger udpegningsorganet en
ny formand for indstillingsorganet. Det er hensigten, at den nye
formand har kompetencer svarende til de krav, der stilles til
bestyrelsesformanden. Denne må ikke være medlem af
udpegningsorganet eller bestyrelsen, være ansat eller
studerende på universitetet.
Indstillingsorganet udarbejder
kompetenceprofiler for de ledige bestyrelsesposter med henblik
på åbent opslag, jf. forslaget til § 12, stk. 6.
Det vil sige, at der skal ske en offentlig annoncering efter nye
eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Indstillingsorganet skal ved besættelsen
af bestyrelsesformandsposten og øvrige bestyrelsesposter
indstille mindst to kandidater til udpegningsorganet, og der skal
foreslås lige mange kvinder og mænd. Der
fastsættes ikke nærmere regler om antallet af
indstillede kandidater, da det bl.a. vil afhænge af antallet
af ledige bestyrelsesposter.
Udpegningsorganet udpeger endeligt de eksterne
bestyrelsesmedlemmer på baggrund af indstillingen fra
indstillingsorganet, jf. forslaget til § 12, stk. 4. I det
tilfælde, at udpegningsorganet finder, at de indstillede
medlemmer ikke opfylder de kompetencekrav, der følger af
lovgivningen, eller i øvrigt har andre væsentlige
saglige indsigelser, kan udpegningsorganet bede indstillingsorganet
om at indstille et eller flere nye medlemmer.
For så vidt angår
bestyrelsesformanden udpeger udpegningsorganet på baggrund af
indstillingen fra indstillingsorganet dén kandidat, der
vurderes at have de bedste kompetencer til hvervet som
bestyrelsesformand, til ministerens godkendelse, jf. forslaget til
§ 12, stk. 4. Ministerens godkendelse af denne udpegning
foretages på baggrund af en vurdering af, om
formandskandidaten lever op til de kompetencekrav, som
foreslås fastsat i lovgivningen. I det tilfælde, at
ministeren finder, at den foreslåede formandskandidat ikke
opfylder de kompetencekrav, der følger af lovgivningen eller
i øvrigt har andre væsentlige saglige indsigelser, kan
udpegningsorganet udpege et nyt medlem til ministerens
godkendelse.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal
udpegningsorganet tilstræbe, at den samlede bestyrelse har en
ligelig sammensætning af kvinder og mænd i
overensstemmelse med principperne i ligestillingsloven.
Efter de gældende regler kan de eksterne
bestyrelsesmedlemmer højst sidde i bestyrelsen i otte
år fordelt på mindst to udpegningsperioder. Det vil
sige, at længden af udpegningsperioden kan variere. Med
forslaget til § 12, stk. 3, foreslås det, at de eksterne
medlemmer udpeges for en periode på fire år, og at de
kan genudpeges én gang.
Forud for udløbet af de eksterne
bestyrelsesmedlemmers periode, herunder bestyrelsesformandens
periode, overvejer udpegningsorganet, om organet anser det for
hensigtsmæssigt, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer,
herunder bestyrelsesformanden, får mulighed for at
fortsætte i yderligere fire år. I bekræftende
fald, og hvis de eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, er villige til at påtage sig en ny
periode, foretager udpegningsorganet genudpegning. For så
vidt angår bestyrelsesformanden forelægges
genudpegningen til ministerens godkendelse. Genudpegning
forudsætter ikke en forudgående indstilling fra
indstillingsorganet.
3.2. Strategiske rammekontrakter
3.2.1. Gældende ret
Det fremgår af universitetslovens §
10, stk. 8, at bestyrelsen indgår en udviklingskontrakt med
ministeren, som i den forbindelse kan fastsætte
mål.
Formålet med udviklingskontrakterne er
at understøtte en forpligtende dialog mellem minister og
universiteternes bestyrelser om de samfundsmæssige
forventninger til kvalitet og relevans i universitetets
opgavevaretagelse.
Udviklingskontrakten kan omfatte alle dele af
universitetets virksomhed og skal omfatte mål for de
aktiviteter og indsatser, der tillægges særlig
vægt. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår
det blandt andet, at uddannelses- og forskningsministeren kan
opstille tre til fem pligtige mål, og universiteterne
opstiller tre til fem selvvalgte mål.
Forud for en kontraktperiode fastsætter
ministeren tre til fem pligtige mål, der er gældende
for alle universiteter. De pligtige mål tager afsæt i
de overordnede samfundsmæssige udfordringer og
prioriteringer. De pligtige mål kan variere fra
kontraktperiode til kontraktperiode.
De selvvalgte mål skal afspejle
universitetets egne strategiske prioriteringer og profilering. Det
er forudsat, at rektor igangsætter arbejdet med
udviklingskontrakten, som herefter fastlægges af bestyrelsen
efter åben drøftelse på universitetet, herunder
i relevante fora med inddragelse af ansatte og studerende.
Udviklingskontrakten indgås med
ministeren efter forhandling med det enkelte universitet.
Ansvaret for kontraktforhandling og
kontraktindgåelse samt opfølgning på
målopfyldelse er på universiteterne i praksis
uddelegeret til rektor.
Ministeren indgår i dag treårige
udviklingskontrakter med universiteterne. De nuværende
udviklingskontrakter løber fra 2015 til 2017.
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Eftersynet af de styringsmæssige rammer
har vist, at de nuværende udviklingskontrakter ikke i
tilstrækkelig grad fungerer som universiteternes centrale
styringsværktøj, og at de således ikke i
tilstrækkelig grad afspejler en tydelig
forventningsafstemning om de overordnede politiske
målsætninger i forhold til universiteternes opgaver og
strategiske udfordringer.
Erfaringerne med udviklingskontrakterne er, at
kontrakternes mål ikke konsekvent afspejler universiteternes
kerneopgaver og ikke er tilstrækkelig strategiske. Herudover
har det nuværende koncept med fælles pligtige mål
udfordret kontraktens styringsrelevans på det enkelte
universitet.
Det er ligeledes erfaringerne, at kontrakterne
ikke har understøttet en systematisk og løbende
strategisk dialog mellem uddannelses- og forskningsministeren og
institutionernes bestyrelser.
Endelig er erfaringerne, at den
nuværende kontraktperiode på tre år ofte ikke er
en tilstrækkelig lang periode for strategiske rammekontrakter
med universiteter, der arbejder med en lang strategisk tidshorisont
for både uddannelse og forskning.
Med lovforslaget foreslås de
nuværende udviklingskontrakter ændret til strategiske
rammekontrakter, jf. forslaget til § 10, stk. 8. Det
følger af lovforslaget, at rammekontrakterne skal være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
universitetets kerneopgaver med afsæt i det enkelte
universitets udfordringer.
Alle mål formuleres i dialog mellem
universitetet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den
nuværende sondring mellem pligtige og selvvalgte mål
ophæves således. Bestyrelsen har det overordnede ansvar
for, at den strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, og for at kontraktens mål
opfyldes. Det følger heraf, at bestyrelsesformanden er en
central strategisk partner i både forhandling og
løbende opfølgning på mål og
resultater.
Der fastsættes ikke i loven en fast
længde for de strategiske rammekontrakter, men det er
forventningen, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder.
Det er forventningen, at de strategiske
rammekontrakter skal erstatte de nuværende
udviklingskontrakter, når de nuværende
udviklingskontrakter udløber i december 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. februar til den 24. marts 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademirådet, Akademisk
Arkitektforening, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School
- Handelshøjskolen, C3, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond,
Danmarks Innovationsfond, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Magisterforening, Dansk Sø-Restaurations Forening,
Dansk-Tysk Handelskammer, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere, Danske
Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer -
FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, DDA (Danish Design Association), Designskolen
Kolding, De Studerendes Landsråd (DSL), Det Centrale
Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi
Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademiet Dania,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, FTF, Ingeniørforeningen i
Danmark, IT-Universitetet i København, KL, Konservative
Studerende, Københavns Erhvervsakademi, Københavns
Maskinmesterskole, Københavns Universitet, Lederne,
Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes
Landskreds, Maritime Studerende Danmark, Maskinmestrenes Forening,
Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Metal
Søfart, Nordisk Konservator Forbund, Nyborg
Søfartsskole, Professionshøjskolen Metropol,
Professionshøjskolen UCC, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rep. for forstandere for
de maritime institutioner, Rep. for de studerende på de
maritime uddannelsesinstitutioner, Rep. for undervisere på de
maritime institutioner, Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, SIMAC,
Svendborg, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund,
Tekniq, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser,
University College Lillebælt, University College Nordjylland,
University College Sjælland, University College Syddanmark,
VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Århus Maskinmesterskole.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
forpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 10, stk. 1, er bestyrelsen øverste
myndighed for universitetet. Bestyrelsen varetager universitetets
interesser som uddannelses- og forskningsinstitution og
fastlægger retningslinjer for dets organisation, langsigtede
virksomhed og udvikling.
Det foreslås, at universitetslovens
§ 10, stk. 1, nyaffattes. Med den
foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen fastholdes det, at
bestyrelsen er øverste myndighed for universitetet, og den
enstrengede ledelsesstruktur fastholdes.
Det foreslås med bestemmelsen i § 10, stk. 1, 1. pkt., at bestyrelsen -
udover at være den øverste myndighed - også har
ansvaret for den overordnede og strategiske ledelse af
universitetet. Det vil f.eks. sige, at bestyrelsen skal vurdere, om
uddannelsesudbuddet til stadighed er det rette, har den
fornødne kvalitet, og om de enkelte uddannelser fører
til beskæftigelse. Hensigten er derudover at
tydeliggøre, at bestyrelsen i højere grad forventes
at være strategisk sparringspartner for den daglige ledelse
og involvere sig på et strategisk niveau i universitetets
opgaver. Der er således behov for en tæt dialog mellem
bestyrelse og den daglige universitetsledelse med henblik på,
at bestyrelsen tæt kan følge de aktuelle udfordringer
på universitetet.
Efter forslaget til § 10, stk. 1, 2. pkt., foreslås
det, at bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at
universitetet driver forskning og giver forskningsbaseret
uddannelse indtil højeste internationale niveau inden for
sine fagområder m.v., jf. universitetslovens § 2. Hermed
fremhæves bestyrelsens ansvar for kvaliteten af
universitetets forsknings- og udviklingsopgaver. Dette
forudsætter, at bestyrelsen fra universitetets faglige
miljøer efterspørger og får oplysninger om,
hvorvidt universitetets forsknings- og uddannelsesaktiviteter lever
op til både nationale og højeste internationale
standarder. Bestyrelsen kan indgå i en dialog med
universitetets ledelse om hvilke foranstaltninger, der i givet i
fald skal gennemføres, for at sikre forsknings- og
uddannelsesaktiviteternes kvalitet.
Det foreslås med forslaget til § 10, stk. 1, 3. pkt., at bestyrelsen
har det overordnede ansvar for, at universitetets forskning og
uddannelser udvikles løbende. Det fremgår ikke af den
gældende bestemmelse i § 10, at bestyrelsen har et
egentligt ansvar for, at universitetets forskning og uddannelser
udvikles løbende. Med forslaget er det således
hensigten, at bestyrelserne skal påse, at kvaliteten af
forskningen og uddannelserne til stadighed udvikles.
Efter den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 10, stk. 3, skal bestyrelsen forvalte
universitetets midler sådan, at de bliver til størst
mulig gavn for universitetets formål.
Bestyrelsen skal således efter de
gældende regler forvalte universitetets midler sådan,
at de bliver til størst mulig gavn for universitetets
formål, men der stilles ikke krav om, at bestyrelsen i
forvaltningen af midlerne også skal varetage
samfundsmæssige hensyn.
Med forslaget til §
10, stk. 1, 4. pkt., vil bestyrelsen skulle forvalte
universitetets midler effektivt og til størst mulig gavn for
samfundet. Herved præciseres det, at bestyrelsen ikke alene
skal forvalte universitetets midler effektivt med udgangspunkt i
universitetets egne interesser, men også til størst
mulig gavn for samfundet og de samfundsmæssige behov. Det
bliver således tydeliggjort, at de samfundsmæssige
forventninger til universiteterne også indgår som en
del af ledelsesopgaven for bestyrelsen.
En effektiv ressourceudnyttelse til
størst mulig gavn for samfundet fordrer bl.a., at
universitetet udvikler sine uddannelses- og forskningsaktiviteter i
forhold til samfundets behov i bred forstand og f.eks. ikke alene
efter et institutionelt perspektiv. Det vil f.eks. sige, at
bestyrelsen betragter det enkelte universitets opgaver og
udfordringer i et samlet forsknings- og uddannelsesbillede. Der kan
f.eks. tænkes situationer, hvor grænseflader,
ressourcehensyn eller arbejdsdeling mellem forsknings- og
uddannelsesinstitutioner skal tænkes i et bredere
samfundsperspektiv - og ikke af bestyrelsen betragtes isoleret for
det enkelte universitet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.1.1.
Til nr. 2
Det fremgår af universitetslovens §
10, stk. 3, at bestyrelsen skal forvalte universitetets midler
sådan, at de bliver til størst mulig gavn for
universitetets formål.
Det foreslås at nyaffatte § 10, stk. 3. Dele af bestemmelsens
materielle indhold foreslås indarbejdet i dette lovforslags
§ 1, nr. 1. Der henvises til de specielle bemærkninger
til § 1, nr. 1.
Bestyrelsesformandens opgaver er ikke
udtrykkeligt beskrevet i gældende ret, bortset fra at det
følger af universitetslovens § 10, stk. 4, at
bestyrelsesformanden disponerer over fast ejendom sammen med et
medlem af bestyrelsen.
Bestyrelsesformandens opgaver m.v.
fremgår typisk af universitetets vedtægter og
bestyrelsens forretningsorden.
Med forslaget til §
10, stk. 3, foreslås det, at bestyrelsesformanden har
det overordnede ansvar for tilrettelæggelsen af bestyrelsens
arbejde. Bestyrelsesformanden er på universitetets vegne
ansvarlig for den strategiske dialog med uddannelses- og
forskningsministeren.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at bestyrelsesformanden som led i sit overordnede
ansvar for tilrettelæggelsen af bestyrelsens arbejde
påtager sig lederskabet af arbejdet, varetager bestyrelsens
løbende kontakt med rektor og universitetets øvrige
ledelse, repræsenterer bestyrelsen udadtil og er talsperson
for bestyrelsen. Bestemmelsen indebærer ligeledes, at
bestyrelsesformanden sørger for den løbende
kompetenceudvikling af bestyrelsens medlemmer.
Det er hensigten, at bestyrelsesformanden skal
spille en aktiv rolle som den strategiske partner både i
forbindelse med indgåelse af strategiske rammekontrakter og
den løbende opfølgning på kontraktens mål
og resultater, jf. dette lovforslags § 1, nr. 3.
Det er med lovforslaget endvidere hensigten,
at den strategiske dialog mellem bestyrelsen og ministeren skal
styrkes, hvorfor der med lovforslagets § 1, nr. 4, også
indsættes en bestemmelse om, at bestyrelsesformændene
skal mødes med ministeren mindst to gange årligt.
Med denne beskrivelse af bestyrelsesformandens
rolle er det hensigten at tydeligøre formandens opgaver og
ansvar i forhold til at drive universitetet og tegne det
udadtil.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.1.1.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 10, stk. 8, at bestyrelsen
indgår en udviklingskontrakt med ministeren, som i den
forbindelse kan fastsætte mål. Udviklingskontrakten kan
omfatte alle dele af universitetets virksomhed og skal omfatte
mål for de aktiviteter og indsatser, der tillægges
særlig vægt.
Udviklingskontrakterne har til formål at
understøtte en forpligtende dialog mellem ministeren og
universiteternes bestyrelser om de samfundsmæssige
forventninger til kvalitet og relevans i universitetets
opgavevaretagelse.
Forud for en kontraktperiode fastsætter
ministeren tre til fem pligtige mål, der er gældende
for alle universiteter. De pligtige mål tager afsæt i
de overordnede samfundsmæssige udfordringer og
prioriteringer. De pligtige mål kan variere fra
kontraktperiode til kontraktperiode.
Eftersynet af de styringsmæssige rammer
har vist, at de nuværende udviklingskontrakter ikke i
tilstrækkelig grad fungerer som universiteternes centrale
styringsværktøj, og at de således ikke i
tilstrækkelig grad afspejler en tydelig
forventningsafstemning om de overordnede politiske
målsætninger i forhold til universiteternes opgaver og
strategiske udfordringer.
Erfaringerne med udviklingskontrakterne er, at
kontrakternes mål ikke konsekvent afspejler universiteternes
kerneopgaver og ikke er tilstrækkelig strategiske. Herudover
har det nuværende koncept med fælles pligtige mål
udfordret kontraktens styringsrelevans på det enkelte
universitet.
Det er ligeledes erfaringerne, at kontrakterne
ikke har understøttet en systematisk og løbende
strategisk dialog mellem ministeren og institutionernes
bestyrelser.
Endelig er erfaringerne, at den
nuværende kontraktperiode på tre år ikke er den
rette ramme for strategiske rammekontrakter med universiteter, der
arbejder med en lang strategisk tidshorisont for både
uddannelse og forskning. Med lovforslagets § 1, nr. 3, der
nyaffatter lovens § 10, stk. 8,
foreslås det, at bestyrelsen indgår en strategisk
rammekontrakt med ministeren. Den strategiske rammekontrakt skal
indeholde strategiske mål for universitetets opgaver, jf.
§ 2.
Med forslaget ændres de nuværende
udviklingskontrakter således til strategiske
rammekontrakter.
De strategiske rammekontrakter skal være
institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for
universitetets kerneopgaver med afsæt i det enkelte
universitets udfordringer.
Alle mål formuleres i dialog mellem
universitetet og ministeren. Den nuværende sondring mellem
pligtige og selvvalgte mål ophæves således.
Med den foreslåede ordning vil den
strategiske rammekontrakt fremover indeholde strategiske mål
for universiteternes opgaver målrettet de konkrete
udfordringer på det enkelte universitet. Såvel
universitetet som ministeren kan tage initiativ til at genforhandle
de strategiske mål, hvis f.eks. de økonomiske forhold
for universitetet ændres væsentligt fra det forudsatte,
eller hvis nye udfordringer betyder, at det vil være
hensigtsmæssigt at ændre de strategiske mål i
rammekontrakten. Ændringer i kontrakten forudsætter
enighed mellem bestyrelsen og ministeren.
Der fastsættes ikke i lovforslaget en
fast længde for strategiske rammekontrakter, men det er
udgangspunktet, at der vil blive tale om fireårige
kontraktperioder. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at
den strategiske rammekontrakt er et centralt
styringsværktøj, der spiller sammen med universitetets
overordnede strategi. Bestyrelsen har endvidere det overordnede
ansvar for, at kontraktens mål opfyldes, og
bestyrelsesformanden indgår som den strategiske partner i
både forhandling og løbende opfølgning på
mål og resultater, ligesom formanden skal sørge for,
at der er en overordnet samtænkning mellem rammekontrakten og
universitetets strategiske planer i øvrigt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.2.2.
Til nr. 4
Med forslaget foreslås der indsat et nyt
§ 10, stk. 11, hvorefter
ministeren afholder møde med bestyrelsesformændene for
universiteterne mindst to gange årligt.
Den foreslåede bestemmelse er ny.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at fastlægge
en mødeordning, som forpligter til en strategisk dialog
mellem ministeren og bestyrelsesformændene. Forslaget skal
ses i sammenhæng med det generelle ønske om at fremme
den strategiske dialog mellem universiteternes bestyrelser og
ministeren.
Der fastlægges ikke med den
foreslåede bestemmelse særlige krav til
mødeformen. Møder med bestyrelsesformændene vil
f.eks. kunne afholdes som møder for den samlede gruppe af
universiteternes bestyrelsesformænd.
I forhold til mødedeltagelse
fastlægges det med loven, at møderne afholdes med
deltagelse af ministeren og bestyrelsesformændene. Der er
mulighed for at indkalde yderligere mødedeltagere efter
behov, som f.eks. formandskabet for rektorkollegiet eller
rektorerne.
Til nr. 5
Det følger af universitetslovens §
12, stk. 1, at bestyrelsen sammensættes af udefrakommende
medlemmer og medlemmer, der repræsenterer universitetets
videnskabelige personale, herunder ansatte, ph.d.-studerende, det
teknisk-administrative personale og de studerende.
Ud fra et ønske om en sproglig
modernisering foreslås begrebet "udefrakommende" to steder i
§ 12, stk. 1, ændret til
"eksterne".
Til nr. 6
Det følger af den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 1, 3. pkt., at
bestyrelsen vælger en formand blandt de medlemmer, der er
udefrakommende.
Som konsekvens af det foreslåede §
12, stk. 4, hvorefter udpegningsorganet udpeger én kandidat
til bestyrelsesformandsposten til ministerens godkendelse, jf.
dette lovforslags § 1, nr. 7, foreslås § 12, stk. 1, 3. pkt.,
ophævet.
Til nr. 7
Det følger af den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 2, at bestyrelsens
sammensætning skal afspejle universitetets samlede opgaver.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen bidrage til at fremme
universitetets strategiske virke med deres erfaring og indsigt i
uddannelse, forskning, videnformidling, videnudveksling og
universitetets opgaveområder efter universitetslovens §
2, stk. 4.
Med lovforslaget ophæves
universitetslovens § 12, stk. 2, og i stedet indsættes
et nyt § 12, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at bestyrelsens medlemmer tilsammen skal have
erfaring og indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse,
videnformidling, videnudveksling og universitetets
opgaveområder efter universitetslovens § 2, stk. 4, med
henblik på at kunne varetage den overordnede og strategiske
ledelse af universitetet, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 10, stk. 1.
Med forslaget til § 12, stk. 2,
tydeliggøres kompetencekravene til den samlede bestyrelse
for så vidt angår erfaring og indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, videnformidling, videnudveksling og
universitetets opgaveområder efter universitetslovens §
2, stk. 4, med henblik på at kunne varetage den overordnede
og strategiske ledelse af universitet, jf. den foreslåede
beskrivelse af bestyrelsen i § 10, stk. 1. Hermed
præciseres forbindelsen mellem den samlede bestyrelses
kompetencer og opgavebeskrivelsen i den foreslåede § 10,
stk. 1, jf. lovforslagets § 1, stk. 1.
Det følger af den gældende
bestemmelse i universitetslovens § 12, stk. 3, at de
udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. Et
udefrakommende medlem kan højst sidde i bestyrelsen i 8
år fordelt på mindst to udpegningsperioder. De
udefrakommende medlemmer skal have erfaring med ledelse,
organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og
regnskaber.
Med forslaget ophæves § 12, stk. 3,
og i stedet indsættes et nyt § 12,
stk. 3, hvoraf det fremgår, at de eksterne medlemmer
udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne medlemmer udpeges
for en periode på fire år og kan genudpeges én
gang. De eksterne medlemmers kompetencer skal tilsammen afspejle
universitetets opgaver, jf. § 2. De eksterne medlemmer skal
tilsammen have indsigt i forskning, forskningsbaseret uddannelse,
ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af
budgetter og regnskaber. Bestyrelsesformanden skal have erfaring
med strategisk ledelse af en stor virksomhed eller organisation og
væsentlig indsigt i samfundsmæssige forhold.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 3, 1. pkt., udpeges de
eksterne medlemmer i deres personlige egenskab. Det vil sige, at de
eksterne bestyrelsesmedlemmer udpeges i kraft af deres kompetencer
og ikke som repræsentanter for bestemte interesser,
organisationer eller sektorer. De eksterne medlemmer af bestyrelsen
er således alene bundet ved deres overbevisning og ikke ved
nogen forskrift fra andre.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 3, 2. pkt., udpeges de
eksterne medlemmer for en periode på fire år og kan
genudpeges én gang for en ny fireårig periode. Det vil
sige, at de eksterne medlemmer højst kan være udpeget
i otte år.
Ved varigt forfald for eksempel ved
fratræden på grund af længerevarende sygdom skal
der udpeges et nyt medlem. Medlemmet udpeges for en fireårig
periode og efter forslagets regler om udpegning af nye
medlemmer.
Det bemærkes om genudpegningsreglerne
efter den foreslåede ordning, at udpegningsorganet - forud
for udløbet af de eksterne bestyrelsesmedlemmers periode,
herunder bestyrelsesformandens periode - overvejer, om det anser
det for hensigtsmæssigt, at de eksterne bestyrelsesmedlemmer,
herunder bestyrelsesformanden, får mulighed for at
fortsætte i yderligere fire år. I bekræftende
fald og hvis de eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, er villige til at påtage sig en ny
periode, foretager udpegningsorganet genudpegning. For så
vidt angår bestyrelsesformanden forelægges
genudpegningen til ministerens godkendelse. Genudpegning
forudsætter ikke en forudgående indstilling fra
indstillingsorganet.
Med forslaget til §
12, stk. 3, 3. pkt., foreslås det, at de eksterne
medlemmers kompetencer tilsammen skal afspejle universitetets
opgaver, jf. § lovens 2. Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at det ikke alene er den samlede bestyrelse, men
også de eksterne bestyrelsesmedlemmers kompetencer, der
tilsammen skal afspejle universitetets opgaver efter lovens §
2.
Med forslaget til §
12, stk. 3, 4. pkt., foreslås det, at de eksterne
bestyrelsesmedlemmer tilsammen skal have indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Der kan herunder være tale om medlemmer,
der har indsigt i forskningsinstitutioner og forskningsdrevet
virksomhed, og medlemmer, der har international baggrund og
forståelse for universitetet i en global kontekst.
Med henblik på at kunne
imødekomme kravene til indsigt i forskning og
forskningsbaseret uddannelse, må det forventes, at mindst
ét af de eksterne medlemmer har erfaring som anerkendt
forsker. Det forventes endvidere, at de eksterne
bestyrelsesmedlemmer har en kandidatuddannelse eller en uddannelse
på tilsvarende niveau, herunder f.eks. en masteruddannelse.
Forslaget er begrundet i, at bestyrelsens eksterne medlemmer med
deres kompetencer skal kunne indgå i en dialog med
universitetets akademiske ledelse.
Med forslaget til §
12, stk. 3, 5. pkt., foreslås det, at
bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af
en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold.
Dette forslag er begrundet i, at
universiteterne er store og komplekse organisationer, som
kræver kompetencer inden for strategisk ledelse.
Erfaring med strategisk ledelse af en stor
virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold vil f.eks. kunne være erfaring
på direktionsniveau.
Det foreslås endvidere, at
bestyrelsesformanden skal have væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold, da det er vigtigt, at
bestyrelsesformanden har indgående forståelse for den
samfundsmæssige kontekst, som et universitet indgår
i.
Efter den gældende bestemmelse i
universitetslovens § 12, stk. 4, nedsætter universitetet
et organ, der indstiller de udefrakommende bestyrelsesmedlemmer
(indstillingsorganet). Universitetet nedsætter et andet
organ, der udpeger de udefrakommende medlemmer (udpegningsorganet).
Indstillings- og udpegningsorganerne må ikke være
identiske. Indstillings- og udpegningsorganerne skal påse, at
de udefrakommende medlemmer opfylder betingelserne fastsat i den
gældende universitetslovs § 12, stk. 2 og 3.
Bestyrelsen fastsætter i sine
vedtægter procedurer for nedsættelsen af
indstillingsorganet og udpegningsorganet. Udpegningen af nye
udefrakommende bestyrelsesmedlemmer sker under åbenhed om
procedurer og profil og kvalifikationer for de søgte nye
medlemmer. En sådan åbenhed kan f.eks. have form af
offentliggørelse af de søgte profiler i offentlige
bestyrelsesreferater.
Efter det foreslåede § 12, stk. 4, nedsætter
universitetet et organ, der udpeger bestyrelsesformanden og de
øvrige eksterne medlemmer (udpegningsorganet) og et andet
organ, der indstiller formanden og de eksterne medlemmer
(indstillingsorganet). Udpegnings- og indstillingsorganet skal
påse, at de eksterne medlemmer opfylder betingelserne i stk.
2 og 3. For så vidt angår bestyrelsesformanden udpeger
udpegningsorganet én kandidat til ministerens godkendelse.
De nærmere procedurer for nedsættelsen af udpegnings-
og indstillingsorganet fastsættes i vedtægten inden for
rammerne af stk. 5-7.
Den foreslåede bestemmelse tager
udgangspunkt i, at det enkelte universitet fortsat vil skulle
nedsætte et institutionsspecifikt udpegningsorgan og et
institutionsspecifikt indstillingsorgan til udpegning og
indstilling af de eksterne bestyrelsesmedlemmer. Med den
foreslåede bestemmelse i § 12, stk.
4, 1. pkt., fastholdes ordningen, hvorefter universitetet
nedsætter et institutionsspecifikt udpegningsorgan og et
institutionsspecifikt indstillingsorgan til udpegning og
indstilling af de eksterne bestyrelsesmedlemmer. De nuværende
regler foreslås videreudviklet således, at der
fastsættes nye og klare regler for sammensætning af
udpegningsorgan og indstillingsorgan, der bedre afspejler
universiteternes store samfundsmæssige betydning. Med
undtagelse af bestyrelsesformanden udpeger udpegningsorganet
endeligt de eksterne bestyrelsesmedlemmer på baggrund af
indstillingen fra indstillingsorganet. Der er ikke krav om, at
ministeren skal godkende udpegning af de eksterne medlemmer.
I det tilfælde, at udpegningsorganet
finder, at de indstillede medlemmer ikke opfylder de
kompetencekrav, der følger af lovgivningen eller i
øvrigt har andre væsentlige saglige indsigelser, kan
udpegningsorganet bede indstillingsorganet om at indstille et eller
flere nye medlemmer.
Ved udpegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal
udpegningsorganet tage højde for en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd i den samlede
bestyrelse.
Med forslaget til §
12, stk. 4, 2. pkt., vil udpegnings- og
indstillingsorganerne skulle påse, at de eksterne medlemmer
opfylder de kompetencekrav, der følger af det
foreslåede § 12, stk. 2 og stk. 3, 3. og 4. pkt. Ved
udpegning af ny bestyrelsesformand skal organerne desuden
påse, at kompetencekravene til bestyrelsesformanden i det
foreslåede § 12, stk. 3, 5. pkt., er opfyldt.
For så vidt angår
bestyrelsesformanden udpeger udpegningsorganet én kandidat
til ministerens godkendelse, jf. det foreslåede § 12, stk. 4, 3. pkt. Udpegningsorganet
udpeger på baggrund af indstillingen fra indstillingsorganet
dén kandidat, der vurderes at have de bedste kompetencer til
hvervet som bestyrelsesformand til ministerens godkendelse.
Godkendelsen foretages på baggrund af en vurdering af, om
formandskandidaten lever op til de kompetencekrav, som
foreslås fastsat i lovforslagets § 12, stk. 3, 5.
pkt.
I det tilfælde, at ministeren finder, at
den foreslåede formandskandidat ikke opfylder de
kompetencekrav, der følger af lovforslaget eller i
øvrigt har andre væsentlige saglige indsigelser, kan
udpegningsorganet udpege et nyt medlem til ministerens godkendelse.
Ministeren kan alene forholde sig til udpegningen foretaget af
udpegningsorganet og kan således ikke på eget initiativ
udpege en bestyrelsesformand eller på eget initiativ
foreslå en kandidat til udpegningsorganet.
Universitetet skal i henhold til det
foreslåede § 12, stk. 4, 4.
pkt., som hidtil fastlægge de nærmere procedurer
for nedsættelsen af udpegnings- og indstillingsorganet i
vedtægten inden for rammerne af de foreslåede
bestemmelser i § 12, stk. 5-7, jf. lovforslagets § 1, nr.
7.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 5, nedsætter
universitetet et udpegningsorgan, der består af mindst otte
og højst ti medlemmer. Udpegningsorganet sammensættes
af fem til syv medlemmer fra erhvervsliv, myndigheder og
øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der udpeges i deres
personlige egenskab, og som ikke må være medlemmer af
universitetets bestyrelse, ansatte eller studerende på
universitetet. Ud fra en samlet betragtning om balance, herunder i
forhold til ansattes og studerendes stemme i udpegningsprocessen,
foreslås det, at én repræsentant for de ansatte,
én repræsentant for de studerende og én
repræsentant for de eksterne medlemmer af universitetets
bestyrelse også skal have plads i udpegningsorganet.
Repræsentanten for de eksterne medlemmer af universitetets
bestyrelse kan ikke være bestyrelsesformanden.
Medlemmerne, jf. 2. pkt., skal tilsammen
afspejle universitetets brugere og aftagere og have indsigt i
universitetets opgaver, jf. § 2, og opfylde betingelserne i
stk. 3. Udpegningsorganet vælger blandt sine medlemmer
nævnt i 2. pkt. en formand. Formanden skal have erfaring med
ledelse og bred indsigt i samfundsmæssige forhold.
Medlemmerne kan højst være udpeget i en
sammenhængende periode på otte år. Formandens
stemme er afgørende i tilfælde af stemmelighed.
Formålet med at have medlemmer af
udpegningsorganet fra universitetets brugere og aftagere - som
f.eks. det private erhvervsliv, offentlige virksomheder, andre
uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner og
kulturinstitutioner - er, at udpegningsorganet bliver sammensat
bredt, og at der ikke er ensidig repræsentation af bestemte
kompetencer, sektorer og erfaringer. Disse medlemmer af
udpegningsorganet må ikke være medlemmer af
universitetets bestyrelse, være ansatte eller studerende
på universitetet.
Medlemmer af udpegningsorganet fra erhvervsliv
m.v. udpeges i deres personlige egenskab og kompetence. Medlemmerne
repræsenterer således ikke bestemte interesser,
organisationer eller sektorer og skal i deres virke som medlemmer
af udpegningsorganet være helt uafhængige.
Lovforslaget vil indebære, at
universiteterne selv fastsætter den fremtidige procedure for
udpegning af disse medlemmer inden for rammerne af forslagets
§ 12, stk. 5, og skal herunder påse, at medlemmerne
udpeges i deres personlige egenskab og kompetence. De nærmere
regler fastsættes i vedtægten. I forbindelse med
godkendelsen af vedtægten vil ministeren således
foruden en almindelig legalitetskontrol påse, at kravene i
det foreslåede § 12, stk. 5, er opfyldt.
Medlemmerne af udpegningsorganet kan
højst være udpeget i en sammenhængende periode
på otte år. En person, der tidligere har været
udpeget som medlem af udpegningsorganet i otte år, kan efter
en karensperiode på ny blive udpeget til organet. Det er
udgangspunktet, at der skal være tale om en karensperiode
på minimum ét år.
Det foreslås med bestemmelsen, at
formandens stemme er afgørende i tilfælde af
stemmelighed i udpegningsorganet.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 6, indstiller
indstillingsorganet, på baggrund af åbent opslag, nye
eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, til
udpegningsorganet. Der indstilles mindst to kandidater.
Indstillingsorganet sammensættes af: 1) Bestyrelsesformanden,
der er formand for indstillingsorganet, jf. dog stk. 7, 2) et
eksternt bestyrelsesmedlem, 3) et internt bestyrelsesmedlem, 4) en
repræsentant for Uddannelses- og Forskningsministeriet og 5)
to medlemmer udpeget af udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i
deres personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet, af universitetets bestyrelse eller være
ansatte eller studerende på universitetet.
Med § 12, stk. 6, 1.
pkt., foreslås det, at indstillingsorganet på
baggrund af åbent opslag indstiller nye eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, til
udpegningsorganet.
Siddende eksterne bestyrelsesmedlemmer kan
blive indstillet til bestyrelsesformandsposten. Den periode,
bestyrelsesmedlemmet har siddet i bestyrelsen, skal tælle med
i den samlede maksimale udpegningsperiode. Det er hensigten, at
indstillingsorganet udarbejder kompetenceprofiler på baggrund
af kriterierne fastsat i lovforslaget for de ledige
bestyrelsesposter med henblik på åbent opslag. Det vil
sige, at der skal ske en offentlig annoncering efter nye eksterne
bestyrelsesmedlemmer.
I § 12, stk. 6, 2.
pkt., foreslås det, at der skal der indstilles mindst
to kandidater.
Der fastsættes ikke nærmere regler
om antallet af indstillede kandidater, idet det relevante antal
kandidater bl.a. vil afhænge af det konkrete antal af ledige
bestyrelsesposter. Der er således ikke noget krav om, at der
nødvendigvis skal indstilles to kandidater for hver eksterne
bestyrelsespost, der er til besættelse. Dog skal
udpegningsorganet kunne foretage et reelt valg, hvilket vil sige,
at der mindst skal indstilles én kandidat mere end antallet
af ledige bestyrelsesposter.
Med den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 6, 3. pkt., om
indstillingsorganets sammensætning skal den siddende
bestyrelsesformand være formand for indstillingsorganet, jf.
dog det foreslåede § 12, stk. 7. Organet skal i
øvrigt bestå af ét eksternt og ét
internt medlem af den siddende bestyrelse, en repræsentant
for Uddannelses- og Forskningsministeriet og to medlemmer, der er
udpeget af udpegningsorganet. De to medlemmer udpeget af
udpegningsorganet udpeges i deres personlige egenskab og må
ikke være medlemmer af udpegningsorganet, bestyrelsen,
være ansatte eller studerende på universitetet.
Det forudsættes, at universitetets
bestyrelse træffer beslutning om hvilket internt og hvilket
eksternt medlem af bestyrelsen, der skal udpeges som medlemmer af
indstillingsorganet.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriet,
der udpeger ministeriets repræsentant i indstillingsorganet.
Der vil eksempelvis kunne være tale om en ansat leder i
ministeriet. Ministeriet kan vælge at lade sig
repræsentere af sagkyndige uden for ministeriet. Det kan
f.eks. være personer med erfaring inden for forskning og
uddannelse.
Der fastsættes ikke i lovforslaget
regler om indstillingsorganets funktionsperiode. De nærmere
regler om nedsættelse af indstillingsorganet m.v.
fastsættes i universitetets vedtægt.
I § 12, stk.
7, foreslås det, at ved indstilling af en ny
bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet en formand for
indstillingsorganet. Formanden for indstillingsorganet udpeges i
sin personlige egenskab og kan ikke være medlem af
udpegningsorganet, universitetets bestyrelse eller være ansat
eller studerende på universitetet. I de tilfælde, hvor
indstillingsorganet skal indstille kandidater til
bestyrelsesformandsposten, må den siddende bestyrelsesformand
således vige sin plads i indstillingsorganet. I denne
situation udpeger udpegningsorganet en ny formand for
indstillingsorganet. Udpegningsorganet må ikke udpege egne
medlemmer som medlemmer af indstillingsorganet.
Det er forventningen, at den nye formand for
indstillingsorganet har kompetencer svarende til de krav, der
stilles til bestyrelsesformanden. Denne må ikke være
medlem af udpegningsorganet eller bestyrelsen, være ansat
eller studerende på universitetet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 3.1.2.
Til nr. 8
I universitetslovens § 13, stk. 2, nr. 1
og 2, anvendes begrebet "udefrakommende bestyrelsesmedlemmer".
Ud fra et ønske om en sproglig
modernisering foreslås begrebet "udefrakommende" i § 13, stk. 2, nr. 1 og 2, ændret
til "eksterne".
Til nr. 9
Det følger af universitetslovens §
13, stk. 2, nr. 3, at universitetet i vedtægten skal
fastsætte nærmere regler om udpegningsperioden for
udefrakommende bestyrelsesmedlemmer.
Ophævelse af §
13, stk. 2, nr. 3, er en konsekvens af, at der med forslaget
til § 12, stk. 3, 2. pkt., foreslås fastsat
fireårige udpegningsperioder for de eksterne medlemmer med
mulighed for genudpegning én gang.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2,
at lovens § 12, stk. 2-7, finder anvendelse ved udpegning af
nye bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden. Eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, fortsætter som
bestyrelsesmedlemmer indtil udløbet af deres nuværende
periode med mulighed for genudpegning efter de nye regler, jf. dog
stk. 3.
Ifølge den foreslåede bestemmelse
er der således ikke noget krav om, at der skal ske
genudpegning af de eksterne bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget
på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Ifølge den foreslåede
overgangsbestemmelse vil et eksisterende bestyrelsesmedlem ved
lovens ikrafttræden således fortsætte som medlem
af bestyrelsen indtil udløbet af dennes igangværende
periode. Ved en eventuel genudpegning skal udpegningsorganet
påse, at det pågældende bestyrelsesmedlem
opfylder de kompetencekrav, der følger af dette lovforslags
§ 1, nr. 7. Ved en eventuel genudpegning af
bestyrelsesformanden vil der være krav om ministerens
godkendelse.
Forudsat, at kompetencekravene efter
lovforslaget er opfyldt, vil der som udgangspunkt kunne ske
genudpegning i en ny fireårig periode, jf. den
foreslåede § 12, stk. 3. Dette gælder dog kun i de
tilfælde, at det pågældende bestyrelsesmedlem ved
periodens udløb har været medlem af bestyrelsen i
højst fire år.
Et bestyrelsesmedlem, der ved udløbet
af sin periode, har været medlem af bestyrelsen i en periode
på under fire år, vil ligeledes kun kunne udpeges for
en ny periode på fire år. Dette gælder, selvom
bestyrelsesmedlemmets samlede periode således bliver mindre
end otte år. Forslaget er begrundet i et ønske om at
kunne opretholde en kontinuitet i bestyrelsen.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 3, at bestyrelsen efter lovens
ikrafttræden og indtil 30. juni 2018 kan foretage en
midlertidig forlængelse af udpegningsperioden for eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden, hvis
udpegningsperioder udløber efter lovens ikrafttræden
og inden etableringen af udpegnings- og indstillingsorganerne, jf.
lovens § 12, stk. 4-6. Den midlertidige udpegningsperiode
udløber den 30. juni 2018. Er det ikke muligt midlertidigt
at forlænge bestyrelsesformandens udpegningsperiode, kan
bestyrelsen blandt de øvrige eksterne bestyrelsesmedlemmer
vælge en formand for en periode, jf. 1. og 2. pkt.
Til §
3
Universitetsloven, der ændres med dette
lovforslag, gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Det foreslås derfor med lovforslagets
§ 3, at denne lov heller ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages
følgende ændringer: | § 10.
Bestyrelsen er øverste myndighed for universitetet.
Bestyrelsen varetager universitetets interesser som uddannelses- og
forskningsinstitution og fastlægger retningslinjer for dets
organisation, langsigtede virksomhed og udvikling. Stk. 2.
--- | | 1. § 10, stk. 1, affattes
således: »Bestyrelsen er øverste
myndighed for universitetet og har ansvaret for den overordnede og
strategiske ledelse af universitetet. Bestyrelsen har det
overordnede ansvar for, at universitetet driver forskning og giver
forskningsbaseret uddannelse indtil højeste internationale
niveau inden for sine fagområder m.v., jf. § 2.
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for, at universitetets
forskning og uddannelser udvikles løbende. Bestyrelsen skal
forvalte universitetets midler effektivt og til størst mulig
gavn for samfundet.« | Stk. 3.
Bestyrelsen skal forvalte universitetets midler sådan, at de
bliver til størst mulig gavn for universitetets
formål. Stk.
4-7. --- | | 2. § 10, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Bestyrelsesformanden har det overordnede ansvar for
tilrettelæggelsen af bestyrelsens arbejde.
Bestyrelsesformanden er på universitetets vegne ansvarlig for
den strategiske dialog med uddannelses- og
forskningsministeren.« | Stk. 8.
Bestyrelsen indgår en udviklingskontrakt med ministeren, som
i den forbindelse kan fastsætte mål.
Udviklingskontrakten kan omfatte alle dele af universitetets
virksomhed og skal omfatte mål for de aktiviteter og
indsatser, der tillægges særlig vægt. Stk. 9-10.
--- | | 3. § 10, stk. 8, affattes
således: »Stk. 8.
Bestyrelsen indgår en strategisk rammekontrakt med
ministeren. Den strategiske rammekontrakt skal indeholde
strategiske mål for universitetets opgaver, jf. §
2.« | | | 4. I § 10 indsættes som stk. 11: »Stk. 11.
Ministeren afholder møde med bestyrelsesformændene for
universiteterne mindst to gange årligt.« | § 12.
Bestyrelsen sammensættes af udefrakommende medlemmer og af
medlemmer, der repræsenterer universitetets videnskabelige
personale, herunder ansatte ph.d.-studerende, det
teknisk-administrative personale og de studerende. Bestyrelsen
sammensættes således, at flertallet af medlemmerne er
udefrakommende. Bestyrelsen vælger en formand blandt de
medlemmer, der er udefrakommende. | | 5. I § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »udefrakommende« til: »eksterne«. | | | 6. § 12, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | Stk. 2.
Bestyrelsens sammensætning skal afspejle universitetets
samlede opgaver. Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen bidrage til
at fremme universitetets strategiske virke med deres erfaring og
indsigt i uddannelse, forskning, videnformidling, videnudveksling
og universitetets opgaveområder efter § 2, stk. 4. | | 7. § 12, stk. 2-4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have erfaring og indsigt i
forskning, forskningsbaseret uddannelse, videnformidling,
videnudveksling og universitetets opgaveområder efter §
2, stk. 4, med henblik på at kunne varetage den overordnede
og strategiske ledelse af universitetet, jf. § 10, stk.
1. | Stk. 3. De
udefrakommende medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. Et
udefrakommende medlem kan højst sidde i bestyrelsen i 8
år fordelt på mindst to udpegningsperioder. De
udefrakommende medlemmer skal have erfaring med ledelse,
organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og
regnskaber. | | Stk. 3. De
eksterne medlemmer udpeges i deres personlige egenskab. De eksterne
medlemmer udpeges for en periode på fire år og kan
genudpeges én gang. De eksterne medlemmers kompetencer skal
tilsammen afspejle universitetets opgaver, jf. § 2. De
eksterne medlemmer skal tilsammen have indsigt i forskning,
forskningsbaseret uddannelse, ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsesformanden skal have erfaring med strategisk ledelse af
en stor virksomhed eller organisation og væsentlig indsigt i
samfundsmæssige forhold. | Stk. 4.
Universitetet nedsætter et organ, der indstiller de
udefrakommende bestyrelsesmedlemmer (indstillingsorganet).
Universitetet nedsætter et andet organ, der udpeger de
udefrakommende medlemmer (udpegningsorganet). Indstillings- og
udpegningsorganerne må ikke være identiske.
Indstillings- og udpegningsorganerne skal sikre, at de
udefrakommende medlemmer opfylder betingelserne i stk. 2 og 3.
Bestyrelsen fastsætter procedurer for nedsættelsen af
indstillingsorganet og udpegningsorganet. | | Stk. 4.
Universitetet nedsætter et organ, der udpeger
bestyrelsesformanden og de øvrige eksterne medlemmer
(udpegningsorganet) og et andet organ, der indstiller formanden og
de eksterne medlemmer (indstillingsorganet). Udpegnings- og
indstillingsorganet skal påse, at de eksterne medlemmer
opfylder betingelserne i stk. 2 og 3. For så vidt angår
bestyrelsesformanden udpeger udpegningsorganet én kandidat
til ministerens godkendelse. De nærmere procedurer for
nedsættelsen af udpegnings- og indstillingsorganet
fastsættes i vedtægten inden for rammerne af stk.
5-7. | | | Stk. 5.
Universitetet nedsætter et udpegningsorgan, der består
af mindst otte og højst ti medlemmer. Udpegningsorganet
sammensættes af fem til syv medlemmer fra erhvervsliv,
myndigheder og øvrige uddannelsesinstitutioner m.v., der
udpeges i deres personlige egenskab, og som ikke må
være medlemmer af universitetets bestyrelse, ansatte eller
studerende på universitetet. Derudover har én
repræsentant for de ansatte, én repræsentant for
de studerende og én repræsentant for de eksterne
medlemmer af universitetets bestyrelse plads i udpegningsorganet.
Medlemmerne, jf. 2. pkt., skal tilsammen afspejle universitetets
brugere og aftagere og have indsigt i universitetets opgaver, jf.
§ 2, og opfylde betingelserne i stk. 3. Udpegningsorganet
vælger blandt sine medlemmer nævnt i 2. pkt. en
formand. Formanden skal have erfaring med ledelse og bred indsigt i
samfundsmæssige forhold. Medlemmerne kan højst
være udpeget i en sammenhængende periode på otte
år. Formandens stemme er afgørende i tilfælde af
stemmelighed. | | | Stk. 6.
Indstillingsorganet indstiller, på baggrund af åbent
opslag, nye eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, til udpegningsorganet. Der indstilles mindst
to kandidater. Indstillingsorganet sammensættes af: 1) Bestyrelsesformanden, der er formand for
indstillingsorganet, jf. dog stk. 7. 2) Et eksternt bestyrelsesmedlem. 3) Et internt bestyrelsesmedlem. 4) En repræsentant for Uddannelses- og
Forskningsministeriet. 5) To medlemmer udpeget af
udpegningsorganet. Medlemmerne udpeges i deres personlige egenskab
og kan ikke være medlem af udpegningsorganet, af
universitetets bestyrelse eller være ansatte eller studerende
på universitetet. | | | Stk. 7. Ved
indstilling af en ny bestyrelsesformand udpeger udpegningsorganet
en formand for indstillingsorganet. Formanden for
indstillingsorganet udpeges i sin personlige egenskab og kan ikke
være medlem af udpegningsorganet, universitetets bestyrelse
eller være ansat eller studerende på
universitetet.« | Stk. 5. De
øvrige medlemmer skal vælges af og blandt henholdsvis
det videnskabelige personale, herunder ansatte ph.d.-studerende,
det teknisk-administrative personale og de studerende. Mindst to af
medlemmerne skal være repræsentanter for de studerende.
Repræsentanter for universitetets videnskabelige personale,
herunder ansatte ph.d.-studerende, og for det
teknisk-administrative personale er beskyttet mod afskedigelse og
anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område. | | Stk. 5 bliver herefter stk. 8. | §
13. --- Stk. 2.
Vedtægten skal fastsætte de nærmere regler
om: 1) Åbenhed om bestyrelsens arbejde
efter § 10, stk. 2, herunder åbenhed om procedurerne for
indstilling og udpegning af udefrakommende
bestyrelsesmedlemmer. 2) Nedsættelse af indstillingsorgan og
udpegningsorgan til bestyrelsens udefrakommende medlemmer efter
§ 12. 3) Bestemmelser om udpegningsperiode for
udefrakommende bestyrelsesmedlemmer, jf. § 12, stk. 3. 4)- 8) --- | | 8. I § 13, stk. 2, nr.
1 og 2, ændres
»udefrakommende« til: »eksterne«. | | | 9. § 13, stk. 2, nr. 3,
ophæves. Nr. 4-8 bliver herefter nr. 3-7. | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. | | | Stk. 2. Lovens
§ 12, stk. 2-7, finder anvendelse ved udpegning af nye
bestyrelsesmedlemmer, herunder bestyrelsesformanden. Eksterne
bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden, fortsætter som
bestyrelsesmedlemmer indtil udløbet af deres nuværende
periode med mulighed for genudpegning efter de nye regler, jf. dog
stk. 3. | | | Stk. 3.
Bestyrelsen kan efter lovens ikrafttræden og indtil 30. juni
2018 foretage en midlertidig forlængelse af
udpegningsperioden for eksterne bestyrelsesmedlemmer, herunder
bestyrelsesformanden, hvis udpegningsperioder udløber efter
lovens ikrafttræden og inden etableringen af udpegnings- og
indstillingsorganerne, jf. lovens § 12, stk. 4-6. Den
midlertidige udpegningsperiode udløber den 30. juni 2018. Er
det ikke muligt midlertidigt at forlænge
bestyrelsesformandens udpegningsperiode, kan bestyrelsen blandt de
øvrige eksterne bestyrelsesmedlemmer vælge en formand
for en periode, jf. 1. og 2. pkt. | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|