Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 29. maj 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen
og forskellige andre love
(Praktikpladsafhængigt bidrag til AUB
m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 95 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, ændres
»elever under erhvervsuddannelse for voksne, jf. kapitel 7 d
i lov om erhvervsuddannelser« til: »elever, der ved
uddannelsesaftalens påbegyndelse er fyldt 25 år«,
og to steder ændres »voksenløn« til:
»voksenelevløn«.
2. I
§ 12 b, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »i overgangen fra grundforløb til
hovedforløb«.
3. I
§ 12 c, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt.:
»Tilskud ydes på grundlag af et
årligt måltal for antal registrerede uddannelsesaftaler
pr. tilskudsmodtagende institution. Måltallet for den enkelte
institution beregnes som en procentdel af antallet af
tilskudsudløsende uddannelsesaftaler i det seneste
kalenderår. Måltallet fastsættes til 100 pct. af
antal tilskudsudløsende uddannelsesaftaler for institutionen
i det seneste kalenderår. Tilskuddet forhøjes,
når institutionen har opfyldt det årlige
måltal.«
4. I
§ 12 c indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Staten yder endvidere tilskud til institutioner for erhvervsrettet
uddannelse og andre skoler og institutioner for formidling af
uddannelsesaftaler med arbejdsgivere, der ikke har haft en
uddannelsesaftale med en elev i de seneste 5 år. Stk. 1,
8.-10. pkt., finder tilsvarende anvendelse.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
5. I
§ 12 c, stk. 2, 1. pkt., der
bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »ordningen« til:
»ordningerne i stk. 1 og 2«.
6. I
§ 12 c, stk. 3, 1. pkt., der
bliver stk. 4, 1. pkt., udgår »efter stk. 1«.
7. I
overskriften til kapitel 4 a
indsættes efter »Skolepraktikydelse«:
»m.v.«
8. I
§ 12 d indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker den del af statens
driftsudgifter til skolepraktik, der årligt overstiger
udgiftsniveauet herfor i 2016. Beløbet efter 1. pkt.
reguleres årligt med det generelle pris- og
lønindeks.«
9. I
§ 15 e, stk. 1, ændres
»stk. 2-6 og regler fastsat i medfør af stk. 7«
til: »stk. 2-6 og stk. 7, 1. pkt., og regler fastsat i
medfør af stk. 7, 2. pkt., og stk. 8 samt administreret i
medfør af § 15 f, stk. 1, 2. pkt.,«.
10. I
§ 15 e, stk. 1, og 15 f, stk. 1, 1. pkt., ændres »de
i § 4, stk. 1, nævnte uddannelser« til:
»uddannelser oprettet i medfør af lov om
erhvervsuddannelser«.
11. I
§ 15 e, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
foretager« til: »Der foretages«, og i nr. 1 udgår »af samtlige
uddannelsesaktive elever på fordelsuddannelsen«.
12. I
§ 15 e indsættes efter stk.
6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Undervisningsministeren kan godkende, at uddannelsesaftaler inden
for uddannelser sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4,
stk. 1, indgår i bonusordningen. Ministeren fastsætter
i givet fald regler om betingelserne for bonus.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
13. I
§ 15 e, stk. 7, der bliver stk. 8,
og § 15 f, stk. 5, der bliver stk.
6, ændres »afskæring«: til
»afskæring, herunder af efterregulering«.
14. I
§ 15 f, stk. 1, ændres
»stk. 2-4 og regler fastsat i medfør af stk. 5«
til: »stk. 2-4 og stk. 5, 1. pkt., og regler fastsat i
medfør af stk. 5, 2. pkt., og stk. 6«.
15. I
§ 15 f indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren kan godkende, at uddannelsesaftaler inden
for uddannelser sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4,
stk. 1, indgår i bonusordningen. Ministeren fastsætter
i givet fald regler om betingelserne for bonus.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
16.
Efter kapitel 5 c indsættes:
»Kapitel 5 d
Bonus for praktikpladser inden for
fordelsuddannelserne og for merbeskæftigelse i
praktikpladser
§ 15 g. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. stk. 3,
med uddannelsesaftale inden for uddannelser oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser samt uddannelser, der
er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4.
Stk. 2. Der kan
alene ydes bonus for uddannelsesaftaler inden for de uddannelser,
der er omfattet af stk. 4.
Stk. 3. En
praktikårselev svarer til en elev i en uddannelsesaftale af 1
kalenderårs varighed. Uddannelsesaftaler i henhold til §
66 f, stk. 1, og § 66 r, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser
indgår ikke i beregningen af praktikårselever. Alene
kalenderdage i bonusåret indgår i beregningen af
praktikårselever, der kan udløse bonus.
Bonusåret er perioden fra den 1. januar til og med den 31.
december i det kalenderår, hvor der optjenes bonus.
Stk. 4. Der
foretages i året efter bonusåret en opgørelse
af, hvilke fordelsuddannelser der kan udløse bonus for
bonusåret. Det er alene uddannelserne på listen over
fordelsuddannelser for bonusåret, som undervisningsministeren
godkender og offentliggør, jf. § 15 i, der indgår
i opgørelsen. Følgende betingelser skal være
opfyldt:
1) Andelen af
uddannelsesaktive elever, som har kvalificeret sig til at
påbegynde hovedforløbet på fordelsuddannelsen,
og som efter 3 måneder ikke har indgået en
uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, må ikke overstige 10
pct. i bonusåret.
2) Andelen af
elever i skolepraktik på fordelsuddannelsen må ikke
overstige 15 pct. af omfanget af praktik og skolepraktik for
samtlige elever på fordelsuddannelsen i bonusåret.
Stk. 5. Bonus
pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje
på 20 mio. kr., som divideres med det samlede antal
bonusudløsende praktikårselever i bonusåret.
Bonus kan maksimalt udgøre 5.000 kr. pr.
praktikårselev.
§ 15 h. Til arbejdsgivere
omfattet af § 2 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med stk. 2-5 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3, en bonus pr. praktikårselev, jf. §
15 g, stk. 3, med uddannelsesaftale inden for uddannelser oprettet
i medfør af lov om erhvervsuddannelser samt uddannelser, der
er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4.
Stk. 2. Det er
en betingelse for retten til bonus, at arbejdsgiveren har en
måluddannelsesratio i henhold til § 21 a. Det er
endvidere en betingelse, at arbejdsgiveren i bonusåret har
haft merbeskæftigelse målt i praktikårselever i
perioden fra den 1. januar til og med den 31. december, der
overstiger gennemsnittet af den pågældende
arbejdsgivers samlede antal praktikårselever i de
foregående 3 år. For en arbejdsgiver, der har oprettet
sin virksomhed i et af de 3 foregående år, udregnes
gennemsnittet efter 2. pkt. som en forholdsmæssig del af det
antal praktikårselever, som arbejdsgiveren har haft i de
år, hvor virksomheden har eksisteret.
Stk. 3. Bonus
ydes for merbeskæftigelse målt i
praktikårselever, som den pågældende
arbejdsgiver har haft i bonusåret i perioden fra den 1.
januar til og med den 31. december, der overstiger arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, jf. § 21 a. Til brug for beregning
af det bonusudløsende antal praktikårselever omregnes
måluddannelsesratio til praktikårselever ved
at multiplicere ratioen med antallet af erhvervsuddannede
årsværk, jf. stk. 4, vægtet med deres
modelparameter, jf. § 21 a, stk. 6.
Stk. 4. Ved
erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere
medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den højest
fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7 og 8, og
som tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til
én persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår. Alle
erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
Stk. 5. Bonus
pr. praktikårselev beregnes forholdsmæssigt af en pulje
på 20 mio. kr., som divideres med det samlede antal
bonusudløsende praktikårselever i bonusåret.
Bonus kan maksimalt udgøre 15.000 kr. pr.
praktikårselev.
§ 15 i.
Undervisningsministeren godkender, hvilke uddannelser oprettet i
medfør af lov om erhvervsuddannelser og hvilke uddannelser
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, der i det kommende
kalenderår er fordelsuddannelser, på baggrund af
ansøgninger fra arbejdsgivernes brancheorganisati?oner
og på baggrund af forholdet mellem efterspørgslen
efter og udbuddet af faglært arbejdskraft. Godkendte
fordelsuddannelser forbliver fordelsuddannelser, så
længe de opfylder betingelserne i § 15 g, stk. 4, og
regler udstedt i medfør af § 21 f, stk. 4, 2. pkt.,
eller indtil uddannelsen efter høring af arbejdsgivernes
brancheorganisationer ophører med at være
fordelsuddannelse det førstkommende kalenderår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren offentliggør årligt en
revideret liste over godkendte fordelsuddannelser på
Undervisningsministeriets hjemmeside.«
17. I
§ 17 b, 2. pkt., indsættes
efter »kapitel 5 c«: »og 5 d«.
18.
Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Kapitel 7
Arbejdsgiverbidrag og
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag«.19. § 18,
stk. 1, 1. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler
bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af
udgifter i medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2,
og udgifter i medfør af kapitel 2 a, 3, 4, 4 a og 5 b,
herunder administrationsudgifter. Bidraget efter 1. pkt.
dækker endvidere udviklings- og administrationsudgifter i
medfør af kapitel 5 c og 5 d og §§ 21 a-21 g og 26
b.«
20. § 21,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
21. I
§ 21, stk. 2, ændres
»1½ pct. for hver påbegyndt måned«
til: »8 pct. plus referencerenten«.
22.
Efter § 21 indsættes:
Ȥ 21 a. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, der opfylder betingelsen i stk. 2,
betaler et årligt merbidrag til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 5 d og § 21 c, jf. dog § 21 b. Merbidraget
beregnes i overensstemmelse med stk. 3-10. Merbidraget
opkræves første gang i 2019.
Stk. 2. Er en
arbejdsgivers uddannelsesratio, jf. stk. 4, lavere end
arbejdsgiverens måluddannelsesratio, jf. stk. 5, skal
arbejdsgiveren betale et merbidrag for hver praktikårselev,
jf. § 15 g, stk. 3, som arbejdsgiveren mangler for at opfylde
måluddannelsesratioen. Til brug for beregning af merbidraget
opgøres måluddannelsesratio og uddannelsesratio i
praktikårselever ved at multiplicere hver ratio med antallet
af erhvervsuddannede årsværk, jf. § 15 h, stk. 4,
vægtet med deres modelparameter, jf. stk. 6. En arbejdsgivers
måluddannelsesratio beregnes først, når
arbejdsgiveren har haft et erhvervsuddannet årsværk i
det foregående kalenderår. Har arbejdsgiveren ikke en
måluddannelsesratio, betales der ikke merbidrag.
Stk. 3. En
arbejdsgivers samlede merbidrag opgøres på grundlag af
forskellen på måluddannelsesratioen og
uddannelsesratioen opgjort i praktikårselever multipliceret
med merbidragssatsen. Merbidragssatsen udgør i 2018-2020
27.000 kr. årligt pr. praktikårselev.
Stk. 4. En
arbejdsgivers uddannelsesratio beregnes på baggrund af
forholdet mellem antallet af praktikårselever og antallet af
erhvervsuddannede årsværk hos den
pågældende arbejdsgiver. I beregningen vægtes de
forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever med en modelparameter, jf. stk. 6.
Uddannelsesratioen for 1 kalenderår opgøres i det
efterfølgende år.
Stk. 5. En
arbejdsgivers måluddannelsesratio beregnes af:
1) En
vægtet ratio bestående af summen af:
a) En
brancheratio (25 pct.), der beregnes som forholdet mellem antallet
af praktikårselever for alle virksomheder inden for en given
hovedbranche, jf. stk. 9, og antallet af erhvervsuddannede
årsværk samlet set inden for branchen. I beregningen
vægtes de forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever med deres respektive
modelparameter, jf. stk. 6.
b) En
uddannelsesratio for det samlede arbejdsmarked (75 pct.), der
beregnes som forholdet mellem det samlede antal
praktikårselever og det samlede antal erhvervsuddannede
årsværk. I beregningen vægtes de forskellige
typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever med deres respektive modelparameter, jf.
stk. 6.
2) Den
vægtede ratio efter nr. 1 multipliceres med en sektorspecifik
faktor svarende til de forventede udbetalinger af bonus efter
kapitel 5 d og tilskud i medfør af § 21 c. De
forventede udbetalinger fordeles mellem henholdsvis den private,
den kommunale, den regionale og den statslige sektor, jf. stk. 10,
som summen af de budgetterede udgifter efter 1. pkt. i
kalenderåret multipliceret med hver sektors andel af
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret. Den sektorspecifikke faktor fastsættes
herefter svarende til de forventede sektorspecifikke udbetalinger
efter 2. pkt. For den kommunale sektor reduceres faktoren svarende
til effekten af et merbidrag for 900
praktikårselever. Kan den sektorspecifikke faktor
ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det foregående
års faktor.
Stk. 6. De
forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever vægtes med en modelparameter.
Modelparametre for erhvervsuddannelser samt uddannelser, der er
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, er fastsat i bilag
1, jf. dog 5. pkt. og stk. 8. Undervisningsministeren
offentliggør en oversigt over sammenhængen mellem
tidligere og nuværende erhvervsuddannelser til brug for
administrationen af ordningen. Foreligger modelparameteren ikke pr.
15. marts, anvendes det foregående års modelparameter.
For nyoprettede uddannelser, som ikke har en modelparameter efter
bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0.
Stk. 7. Har en
arbejdsgiver ansat medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund,
fastsættes uddannelsesniveauet som erhvervsuddannet eller
ikkeerhvervsuddannet efter:
1) En frivillig
registrering i det i § 26 b nævnte register
vedrørende uddannelsesniveau på baggrund af
henvendelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
2) Den
pågældendes uddannelsesniveau på baggrund af
arbejdsfunktion opgjort som DISCO-kode, idet medarbejdere
registreret med en DISCO-kode, hvorunder mere end 50 pct. af de
registrerede er erhvervsuddannede, opgøres som
erhvervsuddannede.
3)
Uddannelsesniveauet på baggrund af uddannelsesfordelingen for
den hovedbranche, som medarbejderens arbejdsgiver er registreret i,
jf. stk. 9, således at medarbejderen vægtes som en
sammensætning af uddannelsesniveauet for den gennemsnitlige
medarbejder i hovedbranchen.
Stk. 8. Ved
fastsættelse af uddannelsesniveau efter stk. 7, nr. 1-3, sker
der en vægtning med en modelparameter på 1,0.
Stk. 9. Ved
opgørelse af hovedbrancher anvendes Dansk Branchekode 2007
(DB07) med undergrupperinger. Undergruppen Bygge og Anlæg
opdeles i to, hvor branchen Bygningsinstallation udspaltes fra
Bygge og Anlæg med udgangspunkt i 127-standardgrupperingen
(43.00.1). Det resterende indhold i Bygge og Anlæg vil
udgøre branchen Bygge og Anlæg.
Stk. 10. Alle
arbejdsgivere placeres på baggrund af Danmarks Statistiks
sektorgruppering i det erhvervsstatistiske register (ESR) efter
standarden ESA2010, jf. bilag 2, som tilhørende en af de
fire sektorer:
1) Privat
sektor.
2) Kommunal
sektor.
3) Regional
sektor.
4) Statslig
sektor.
§ 21 b. En arbejdsgiver, som
opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, kan efter
ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fritages for
at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, såfremt
arbejdsgiveren forgæves har søgt en elev via opslag
på Undervisningsministeriets centrale praktikpladsportal i
mindst 3 måneder og en af følgende betingelser er
opfyldt:
1) Ingen skole
har henvist en elev, der har bestået det relevante
grundforløb, eller arbejdsgiveren har efter behandling af
ansøgningerne underrettet den enkelte elevs skole om, at
eleven ikke har gennemført det relevante
grundforløb.
2) Eleven
afslår virksomhedens tilbud om en praktikplads.
3) Der er ikke
registreret søgende elever på uddannelsen på
Undervisningsministeriets centrale praktikpladsportal.
Stk. 2. For
uddannelser med praktikpladskrav kan fritagelse for merbidrag ske,
hvis arbejdsgiveren forgæves har søgt en elev til en
uddannelsesaftale, der omfatter både anden del af
grundforløbet og hovedforløbet, via opslag på
Undervisningsministeriets centrale praktikpladsportal i mindst 3
måneder, uden at der har været ansøgere til
stillingen.
Stk. 3. Der kan
alene ske fritagelse for merbidrag svarende til den periode, hvor
opslaget har været synligt på Undervisningsministeriets
centrale praktikpladsportal. Der kan højst ske fritagelse
for merbidrag for én praktikårselev pr. opslået
stilling pr. år. Er arbejdsgiveren godkendt til et bestemt
antal elever, jf. § 31 i lov om erhvervsuddannelser, kan
fritagelse for merbidrag højst omfatte et sådant antal
elever.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
fastsætte nærmere regler om procedurer for
ansøgning og behandling af ansøgninger om fritagelse
for betaling af merbidrag, herunder dokumentationskrav. Bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere fastsætte
regler om, at dokumentation kan ske, ved at arbejdsgiveren afgiver
en skriftlig erklæring på tro og love.
§ 21 c. Alle arbejdsgivere,
jf. § 2, modtager et årligt tilskud pr. erhvervsuddannet
årsværk, jf. § 15 h, stk. 4, jf. dog stk. 3. I
2018 er tilskuddet 295 kr. årligt pr. erhvervsuddannet
årsværk.
Stk. 2. Fra 2019
opgør bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
tilskuddets størrelse. Tilskudsgrundlaget opgøres som
andelen af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags samlede udgifter til
skolepraktikydelse, der finansieres af bidrag efter § 18, stk.
1, og som kan henføres til indbetalinger for
erhvervsuddannede årsværk i det foregående
år. Tilskudsgrundlaget deles herefter med antallet af
erhvervsuddannede årsværk i det forudgående
år for at finde tilskuddet pr. erhvervsuddannet
årsværk.
Stk. 3. Der
udbetales ikke tilskud efter stk. 1 og 2, såfremt antallet af
tilskudsberettigede erhvervsuddannede årsværk er
identisk med det antal lønmodtagere, der i henhold til
§ 20, stk. 2, 1. og 2. pkt., fratrækkes arbejdsgiverens
bidrag efter § 18. Er antallet af tilskudsberettigede
erhvervsuddannede årsværk identisk med det samlede
antal lønmodtagere, der betaler bidrag efter § 18,
reduceres tilskuddet efter stk. 1 med tilskudsbeløbet for et
erhvervsuddannet årsværk.
§ 21 d. Overstiger
indtægterne fra merbidrag efter § 21 a med fradrag for
fritagelse efter § 21 b udgifterne til bonus efter kapitel 5 d
og tilskud efter § 21 c, udbetales overskuddet til
arbejdsgiverne pr. praktikårselev, jf. § 15 g, stk. 3, i
overensstemmelse med stk. 2 og 3 og regler fastsat i medfør
af § 21 f, stk. 3. Opgørelsen foretages året
efter bidragsåret.
Stk. 2.
Opgørelsen af overskud foretages pr. sektor, jf. § 21
a, stk. 10.
Stk. 3. Overskud
tilbagebetales til arbejdsgivere placeret i sektoren for hver
praktikårselev, som arbejdsgiveren har haft i det år,
som overskuddet vedrører. Overskud pr.
praktikårselev beregnes ved at dividere overskuddet med
antal praktikårselever i bidragsåret i den
pågældende sektor. Elever inden for erhvervsuddannelser
samt uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4, indgår i beregningen.
Stk. 4. Ved
opgørelsen af overskud anvendes det antal
praktikårselever, der er i virksomheder, som har en
måluddannelsesratio, jf. § 21 a, stk. 2.
§ 21 e. Overstiger udgifterne
til bonus efter kapitel 5 d og tilskud efter § 21 c
indtægterne fra merbidrag efter § 21 a med fradrag for
fritagelse efter § 21 b, opkræves underskuddet i
overensstemmelse med stk. 2-4 og regler fastsat i medfør af
§ 21 f, stk. 3. Opgørelsen foretages året efter
bidragsåret.
Stk. 2.
Opgørelsen af underskud foretages pr. sektor, jf. § 21
a, stk. 10.
Stk. 3.
Underskud opkræves blandt arbejdsgivere placeret i sektoren
for hvert erhvervsuddannet årsværk, jf. § 15 h,
stk. 4, som arbejdsgiveren har haft i det år, som
underskuddet vedrører. Underskud pr. erhvervsuddannet
årsværk beregnes ved at dividere underskuddet med antal
erhvervsuddannede årsværk i bidragsåret i den
pågældende sektor.
Stk. 4. Ved
opgørelsen af underskud anvendes det antal erhvervsuddannede
årsværk, der i henhold til § 21 c, stk. 1 og 2,
modtager tilskud efter § 21 c.
§ 21 f. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at opkrævning
og udbetaling i relation til bonusordningerne efter kapitel 5 d,
merbidragsordningen efter § 21 a, fritagelsesordningen efter
§ 21 b, tilskudsordningen efter § 21 c og over- og
underskudsdelingsordningerne efter §§ 21 d og 21 e
gennemføres som en samlet opgørelse til de
berørte arbejdsgivere. § 18, stk. 4, § 19, stk. 1,
2. pkt., § 21, stk. 3, 1. pkt., og § 26, stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse i relation til opkrævning efter 1.
pkt.
Stk. 2. Sker
indbetaling efter stk. 1 ikke rettidigt, kan Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag pålægge arbejdsgiveren at betale
renter af bidragene med 8 pct. plus referencerenten fra
forfaldsdatoen.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
fastsætte nærmere regler om opkrævning og
udbetaling efter stk. 1 og 2, herunder i nødvendigt omfang
praktiske og administrative betingelser i relation til uddannelser,
som godkendes efter stk. 4, og om administration af de omfattede
ordninger i øvrigt. Der kan herunder fastsættes regler
om beregning af bonus efter § 15 g og gennemsnit efter §
15 h. Der kan endvidere fastsættes regler om udsættelse
af mindre opkrævnings- og udbetalingsbeløb til senere
efterregulering og om tilbagebetaling, modregning og
afskæring.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan efter anmodning fra de relevante
brancheorganisationer godkende, at uddannelsesaftaler inden for
uddannelser sidestillet med erhvervsuddannelser, jf. § 4, stk.
1, bortset fra farmakonomuddannelsen kan indgå i det samlede
kompleks af ordninger efter stk. 1 med de retsvirkninger, der for
disse ordninger i øvrigt følger af denne lov.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om betingelserne
for godkendelse af uddannelser efter stk. 4.
§ 21 g. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en særskilt
opgørelse for indbetalinger efter §§ 21 a og 21 e
og udbetalinger efter §§ 15 g, 15 h, 21 b, 21 c og 21 d
som en del af årsregnskabets noter, jf. § 24.«
23. I
§ 26 a indsættes før
stk. 1 som nye stykker:
»Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan ved
administrationen af sine sagsområder forlange at få
nødvendige personoplysninger fra andre offentlige
myndigheder og uddannelsesinstitutioner i elektronisk form med
henblik på samkøring og sammenstilling i
kontroløjemed uden samtykke fra eleven eller arbejdsgiveren
til brug for kontrol af en enkelt sag eller til brug for generel
kontrol af udbetaling af ydelser og opkrævning af bidrag
efter loven.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til brug for administrationen
af sine sagsområder i kontroløjemed foretage
registersamkøring af data fra egne registre, herunder af
data, der er indhentet i medfør af stk. 1.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 3 og
4.
24. I
§ 26 a, stk. 2, 1. pkt., der
bliver stk. 4, 1. pkt., ændres »Stk. 1« til:
»Stk. 3«.
25.
Efter § 26 a indsættes:
Ȥ 26 b. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan til et register vedrørende
uddannelsesniveau, som oprettes til brug for opgørelsen af
erhvervsuddannede årsværk, jf. § 15 h, stk. 4,
efter §§ 15 h, 21 a, 21 c og 21 e indsamle data om
uddannelsesniveau på individniveau fra Danmarks
Statistik.«
26.
Som bilag 1 og 2 indsættes bilag 1 og 2 til denne
lov.
§ 2
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 271 af 24. marts 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5 c, stk. 3, og § 18, stk. 2, ændres
»studiekompetencegivende eksamen« til:
»erhvervsfaglig studentereksamen«.
2. §
9 affattes således:
Ȥ 9.
Undervisningsministeren træffer efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
beslutning om begrænsning af adgangen til skoleundervisning
(dimensionering) inden for de enkelte uddannelser. Beslutning om
dimensionering af en uddannelse sker under hensyn til de forventede
fremtidige behov inden for forskellige fagområder baseret
på følgende parametre:
1) Andelen af
uddannelsesaktive elever, som har indgået en
uddannelsesaftale med en virksomhed inden for 3 måneder efter
gennemført grundforløb.
2)
Ledighedsgraden for færdiguddannede.
3) Forholdet
mellem efterspørgslen efter og udbuddet af faglært
arbejdskraft.
Stk. 2.
Beslutning om dimensionering træffes for 1 år ad
gangen. Undervisningsministeren kan efter indstilling fra
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
fastsætte nærmere regler om dimensionering, herunder om
de kriterier, der er omfattet af stk. 1, om fravigelse herfra, om
fremgangsmåden i forbindelse med forberedelse af og
beslutning om dimensionering og om fastlæggelse af
kvotestørrelse og -fordeling på
institutionerne.«
3. I
§ 19 b, 2. pkt., ændres
»§ 66 f, stk. 1, dog højst med tre måneder
for den enkelte elev ved praktikuddannelse i samme
virksomhed« til: »§ 66 f, stk. 1 og 3, dog
højst med 3 uger for den enkelte elev ved praktikuddannelse
i samme virksomhed og med højst 6 uger af elevens samlede
praktikuddannelse«.
4. I
§ 19 b, 3. pkt., ændres
»§ 66 f, stk. 1« til: »§ 66 f, stk. 1
og 3«.
5. I
§ 35, stk. 1, nr. 17, ændres
»§ 50, stk. 2, og § 52, stk. 1« til:
»§ 50, stk. 3, § 52, stk. 1, og § 66 j, stk.
3«.
6. I
§ 48, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »dog«: », men højst
to gange mellem samme elev og samme virksomhed, jf. dog 4.
pkt.,«.
7. I
§ 48, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »bestemte uddannelser,«:
»om, at det lokale uddannelsesudvalg under nærmere
angivne betingelser undtagelsesvis kan godkende yderligere
én aftale, jf. 3. pkt., mellem samme elev og samme
virksomhed,«.
8. I
§ 50, stk. 1, indsættes
før 1. pkt.:
»Skolen fastsætter ordensregler for
elever i skolens erhvervsuddannelser.«
9. I
§ 50 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
ordensreglerne efter stk. 1, herunder om iværksættelse
af foranstaltninger over for elever, der ikke følger
ordensreglerne. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
regler om, at der også kan iværksættes sanktioner
i anledning af elevadfærd, der er udvist uden for skolen,
hvis adfærden har haft en direkte indflydelse på god
orden på institutionen, regler om, at private genstande kan
tilbageholdes, og at tilbageholdelsen af praktiske eller
pædagogiske grunde kan opretholdes ud over det tidspunkt,
hvor skolens tilbud ophører, og regler om elevers frivillige
medvirken i skolens test for rusmidler.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
10.
Overskriften til kapitel 7 a affattes
således:
»Kapitel 7 a
Praktikpladssøgning, registrering som
praktikpladssøgende, skolepraktik m.v.«.
11. I
§ 66 a, stk. 5, ændres
»3 måneder« til: »fra 1 til 3
måneder«, og »§ 15 e, stk. 6,«
ændres til: »§ 15 e, stk. 6, henholdsvis § 15
i«.
12. I
§ 66 c, stk. 1, indsættes
efter 4. pkt.:
»Regler om elevers aktivitet som
praktikpladssøgende fastsat efter 2. pkt., herunder om
konsekvenser, hvis reglerne ikke overholdes, kan omfatte elever,
som er i de sidste 8 uger af grundforløbets 2. del. Regler
om elevers registrering som praktikpladssøgende fastsat
efter 3. pkt. kan omfatte elever, som er i de sidste 8 uger af
grundforløbets 2. del, og elever, som har tilmeldt sig som
praktikpladssøgende uden for skolepraktik.«
13. I
§ 66 f indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Ulønnet praktikuddannelse i en virksomhed for elever uden en
uddannelsesaftale, jf. stk. 1, kan kun finde sted i virksomheder,
som er godkendt til praktikuddannelse af det faglige udvalg.
Aftaler herom kan have en varighed af højst 3 uger for den
enkelte elev i samme virksomhed og højst 6 uger af elevens
samlede praktikuddannelse under skolepraktik. 1. pkt.
berører ikke skolepraktikelevers mulighed for at gøre
brug af kortere uddannelsesophold i udenlandske virksomheder under
Erasmus+-programmet og lignende udvekslingsprogrammer.
Stk. 4. Aftaler
om delvis praktikuddannelse, jf. stk. 1, kan kun indgås og
gennemføres én gang mellem samme elev og samme
virksomhed.«
14. I
§ 66 g, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.:
»Skolepraktik kan tilrettelægges med
produktion af varer og levering af tjenesteydelser, som efter
samråd med det lokale uddannelsesudvalg kan afsættes
på vilkår, som ikke udgør urimelig konkurrence
over for private udbydere af tilsvarende varer og
ydelser.«
15. § 66
i, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
En elev, der er registreret som praktikpladssøgende i
henhold til regler udstedt i medfør af § 66 c, stk. 1,
har pligt til at modtage en anvist praktikplads, såfremt
eleven kan gennemføre den uddannelse, der er knyttet til den
tilbudte praktikplads, uden tab af uddannelsestid. Elever, som
afslår at modtage praktikpladsen, slettes af
praktikpladsregisteret. Elever i skolepraktik skal forlade
skolepraktikken, når praktikpladsen tiltrædes, eller
hvis eleven afslår at modtage pladsen.
Undervisningsministeren fastsætter i medfør af §
66 c, stk. 1, regler vedrørende elever, som er i de sidste 8
uger af grundforløbets 2. del.«
16. § 66
j, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Klager efter stk. 1 sendes til
skolen.«
17. I
§ 66 j indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra Rådet for
de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte
regler om skolers og praktikcentres behandling og afgørelse
af sager om udelukkelse af elever fra skolepraktik og andre sager
om elevers retsstilling og om behandling af elevers klager over
sådanne afgørelser.«
§ 3
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 747 af 20. juni 2016, som ændret
ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov
nr. 192 af 27. februar 2017 og § 2 i lov nr. 311 af 4. april
2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »herunder i form af partnerskaber,
med«: »virksomheder, institutioner for erhvervsrettet
uddannelse,«.
2. § 3,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Som led i de i stk. 4 nævnte samarbejder eller samarbejder
med uddannelsesinstitutioner, organisationer m.v., der er etableret
ved kontrakt, kan skolens leder beslutte, at personer, der ikke er
ansat ved kommunens skolevæsen, i begrænset omfang kan
varetage undervisningsopgaver i folkeskolens fag og obligatoriske
emner og understøttende undervisning.«
3. § 7 a,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»I 9. klasse deltager elever i brobygning, i
det omfang lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt
til uddannelse, beskæftigelse m.v. fastsætter
dette.«
4. I
§ 9, stk. 3, ændres
»8. og 9. klasse« til: »6.-9. klasse«.
§ 4
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 270 af 23. marts 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 10 c,
stk. 1, affattes således:
»Elever i folkeskolen og den kommunale
ungdomsskoles heltidsundervisning, som er vurderet
ikkeuddannelsesparate, eller som har behov for afklaring af
uddannelsesvalg, kan tilbydes brobygning i 9. klasse. Brobygning
kan endvidere tilbydes elever i 9. klasse i andre skoleformer,
når lederen af elevens skole i samråd med Ungdommens
Uddannelsesvejledning vurderer, at det vil gavne elevers mulighed
for fortsat uddannelse.«
2. § 10 d,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Der skal brobygges til mindst én
erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller én erhvervsgymnasial
uddannelse i forløb af mindst 2 dages varighed, som kan
afvikles samlet eller enkeltvis.«
§ 5
I lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 761 af 22. juni
2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
4. pkt.:
»Er der
lidt et tab af indtægt, jf. stk. 1, kan godtgørelsen
pr. dag ydes for mere end 7,4 timer, når medarbejderen har
deltaget i et kursus i mere end 7,4 timer pr. dag.«
§ 6
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1076 af 8. juli 2016, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1563 af 13. december 2016, § 18 i lov
nr. 1746 af 27. december 2016 og lov nr. 1750 af 27. december 2016,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 51 b indsættes før overskriften
før § 52:
Ȥ 51 c.
Undervisningsministeren kan for efterskoler som forsøg i en
periode på op til 3 skoleår godkende, at en efterskole
ved indgåelse af en overenskomst med en institution for
erhvervsrettet uddannelse tilbyder et 10.-klasseforløb, der
kombinerer 10. klasse med 1. del af erhvervsuddannelsernes
grundforløb. Institutionen for erhvervsrettet uddannelse
forestår undervisningen af grundforløbet.
Stk. 2. Uanset
§ 15, stk. 2, 2. pkt., kræver påbegyndelse af et
10.-klasseforløb omfattet af stk. 1, at eleven opfylder
adgangskravene til erhvervsuddannelserne, jf. lov om
erhvervsuddannelser.
Stk. 3. For
elever under 18 år omfattet af ordningen yder
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen, jf. § 40, et
særligt bidrag til staten. Bidraget udgør halvdelen af
det på finansloven fastsatte kommunale bidrag.
Stk. 4. Uanset
§ 30, stk. 2, nr. 2 og 3, kan en elev, der deltager i 1. del
af erhvervsuddannelsernes grundforløb efter stk. 1, efter
ansøgning til efterskolen opnå elevstøtte efter
§ 30 under forløbet.«
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
og 9-15, 19 og 25, og §§ 15 i og 21 f i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 16, og 22, træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 3. §§ 3
og 4 træder i kraft den 1. august 2017.
Stk. 4. § 1, nr.
2-8, 16-18, 20-24 og 26, og § 2, nr. 3-17, træder i
kraft den 1. januar 2018.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 5.
Stk. 6. Regler fastsat i
medfør af § 12 c, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 95 af 30.
januar 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 12
c, stk. 2, der bliver stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som ændret ved denne lovs § 1, nr.
5.
Stk. 7. Den del af
statens driftsudgifter til skolepraktik, som dækkes efter
§ 12 d, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 8, omfatter udgifter, der
afholdes den 1. januar 2018 eller senere.
Stk. 8. Ved beregning af
bonus pr. praktikårselev på fordelsuddannelser efter
§ 15 g i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 16, indgår uddannelsesaftaler
påbegyndt i 2017 for kalenderdage i bonusåret.
Stk. 9. § 1, nr. 1,
har virkning fra den 1. august 2015. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan foretage efterregulering af afgørelser
om lønrefusion, der er truffet efter dette tidspunkt, og kan
i nødvendigt omfang fastsætte regler herom.
Stk. 10. § 21 f,
stk. 1-3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 22, har virkning fra den 1. januar
2018.
§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
»Bilag 1
Modelparametre i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse | Relativ mangel
(modelparameter)1 | Anlægsgartner | 1,04 | Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger | 1,11 | Autolakerer | 0,93 | Automatik- og procesuddannelsen | 1,11 | Bager og konditor | 0,98 |
Beklædningshåndværker | 0,64 | Beslagsmed | 0,98 | Boligmontering | 0,64 | Buschauffør i kollektiv
trafik | 0,91 | Byggemontagetekniker | 1,12 | Bygningsmaler | 0,87 | Bådmekaniker | 1,15 | Cnc-tekniker | 1,13 | Cykel- og motorcykelmekaniker | 1,15 | Data- og
kommunikationsuddannelsen | 1,30 | Den pædagogiske
assistentuddannelse | 0,98 | Detailhandelsuddannelsen med
specialer | 0,99 | Detailslagter | 0,93 | Digital media-uddannelsen | 0,93 | Dyrepasser | 0,96 | Ejendomsservicetekniker | 0,92 | Elektriker | 1,22 | Elektronik- og
svagstrømsuddannelsen | 1,27 | Elektronikoperatør | 1,35 | Entreprenør- og
landbrugsmaskinuddannelsen | 1,15 | Erhvervsfisker | 0,99 | Ernæringsassistent | 1,03 | Eventkoordinator | 0,88 | Film- og
tv-produktionsuddannelsen | 0,99 | Finansuddannelsen | 1,02 | Finmekaniker | 1,16 | Fitnessinstruktør | 0,88 | Flymekaniker | 1,15 | Forsyningsoperatør | 1,35 | Fotograf | 1,38 | Frisør | 0,88 | Frontline pc-supporter | 1,35 | Frontline radio-/tv-supporter | 1,35 | Gartner | 1,04 | Gastronom | 1,01 | Glarmester | 0,95 | Grafisk tekniker | 0,99 | Greenkeeper | 1,04 | Guld- og sølvsmed | 1,16 | Handelsuddannelse med specialer | 1,16 | Havne- og terminaluddannelsen | 0,97 | Hospitalsteknisk assistent | 0,98 | Industrioperatør | 1,07 | Industrislagter | 0,93 | Industriteknikeruddannelsen | 1,13 | Karrosseriuddannelsen | 1,12 | Kontoruddannelse med specialer | 1,07 | Kosmetiker | 0,88 | Køletekniker | 1,08 | Laboratorietandtekniker | 1,15 | Lager- og terminaluddannelsen | 0,97 | Landbrugsuddannelsen | 1,10 | Lufthavnsuddannelsen | 0,83 | Maritime
håndværksfag | 1,11 | Maskinsnedker | 1,13 | Mediegrafiker | 1,10 | Mejerist | 0,97 | Metalsmed | 0,98 | Modelsnedker | 1,13 | Murer | 0,98 | Ortopædist | 1,15 | Overfladebehandler | 1,15 | Personvognsmekaniker | 1,15 | Plastmager | 1,01 | Procesoperatør | 1,07 | Produktør | 1,07 | Receptionist | 1,05 | Redder | 1,14 | Serviceassistent | 0,43 | Sikkerhedsvagt | 1,13 | Skibsmekaniker | 1,15 | Skibsmontør | 1,04 | Skiltetekniker | 0,99 | Skorstensfejer | 1,14 | Skov- og naturtekniker | 0,97 | Smed | 0,98 | Snedker | 1,13 | Social- og sundhedsuddannelsen | 0,98 | Stenhugger | 1,14 | Stukkatør | 1,14 | Støberitekniker | 1,15 | Tagdækker | 1,10 | Tandklinikassistent | 0,98 | Tarmrenser | 0,93 | Teater-, udstillings- og
eventtekniker | 0,99 | Teknisk designer | 1,15 | Teknisk isolatør | 1,15 | Tjener | 0,94 | Togklargøringsuddannelsen | 0,83 | Træfagenes byggeuddannelse | 1,12 | Urmager | 1,16 | Vejgodstransportuddannelsen | 0,83 | Veterinærsygeplejerske | 1,04 | Vindmølleoperatør | 1,15 | Vvs-energi | 1,08 | Værktøjsuddannelsen | 1,22 | Webintegrator | 0,93 |
|
1 Modelparametrene er midlertidige og vil blive
genberegnet og fastsat endeligt for 2018 ved lovforslag, der
forventes fremsat i folketingsåret 2017-18«
Bilag 2
»Bilag 2
Opdeling af
sektorkoder på 4 sektorer
Nr. | Virksomhedsregistrering (Danmarks
Statistik) | Sektorkoder
(Danmarks Statistik) | Endelig
sektorplacering | 11 | Statslige ikkefinansielle
kvasiselskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 12 | Kommunale ikkefinansielle
kvasiselskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Kommune | 13 | Regionernes ikkefinansielle
kvasiselskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Region | 14 | Statsligt ejede ikkefinansielle
selskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 15 | Kommunalt ejede ikkefinansielle
selskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Kommune | 16 | Regionsejede ikkefinansielle
selskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Region | 18 | Private ikkefinansielle
selskaber | '06 Private virksomheder' | Privat | 21 | Centralbanken | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 27 | Offentlige penge- og
realkreditinstitutter | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 28 | Private penge- og
realkreditinstitutter | '06 Private virksomheder' | Privat | 31 | Offentlige
pengemarkedsforeninger | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 32 | Private pengemarkedsforeninger | '06 Private virksomheder' | Privat | 37 | Offentlige
investeringsforeninger | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 38 | Private investeringsforeninger | '06 Private virksomheder' | Privat | 41 | Andre offentlige finansielle
formidlere undtagen forsikringsselskaber og pensionskasser | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 42 | Andre private finansielle formidlere
undtagen forsikringsselskaber og pensionskasser | '06 Private virksomheder' | Privat | 47 | Offentlige finansielle
hjælpeenheder | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 48 | Private finansielle
hjælpeenheder | '06 Private virksomheder' | Privat | 51 | Offentlige koncerntilknyttede
finansielle enheder | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 52 | Private koncerntilknyttede finansielle
enheder | '06 Private virksomheder' | Privat | 57 | Offentlige forsikringsselskaber | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 58 | Private forsikringsselskaber | '06 Private virksomheder' | Privat | 61 | Offentlige pensionskasser | '05 Offentlige virksomheder' | Stat | 62 | Private pensionskasser | '06 Private virksomheder' | Privat | 71 | Statslig forvaltning og service -
integrerede enheder | '01 Staten' | Stat | 72 | Statslig forvaltning og service -
ikkeintegrerede enheder | '01 Staten' | Stat | 74 | Regionernes forvaltning og service -
integrerede enheder | '02 Regioner' | Region | 75 | Regionernes forvaltning og service -
ikkeintegrerede enheder | '02 Regioner' | Region | 76 | Kommunal forvaltning og service -
integrerede enheder | '03 Kommuner' | Kommune | 77 | Kommunal forvaltning og service -
ikkeintegrerede enheder | '03 Kommuner' | Kommune | 79 | Sociale kasser og fonde | '04 Sociale kasser og fonde' | Stat | 81 | Personligt ejede virksomheder | '06 Private virksomheder' | Privat | 89 | Nonprofitinstitutioner rettet mod
husholdninger | '07 Private
nonprofitorganisationer' | Privat | 91 | Internationale organisationer
(internationale organisationer, f.eks. EU-institutioner og
udenlandske ambassader i DK) | '06 Private virksomheder' | Privat | 99 | Ikke oplyst | '08 Uoplyst' | Privat |
|
«
Officielle noter