Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2017 og var til 1. behandling den 2. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 3. februar 2017 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 37. Den 26. april 2017 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Efterfølgende, den 23. maj 2017, har
udvalget modtaget et supplerende høringssvar fra
Datatilsynet.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15 e, stk. 1, ændres »stk. 2-6 og regler fastsat
i medfør af stk. 7« til: »stk. 2-6 og stk. 7, 1.
pkt., og regler fastsat i medfør af stk. 7, 2. pkt., og stk.
8 samt administreret i medfør af § 15 f, stk. 1, 2.
pkt.,«.«
[Lovteknisk konsekvensændring
og præcisering af, at AUB administrerer bonusordningen]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
15 f, stk. 1, ændres »stk. 2-4 og regler fastsat
i medfør af stk. 5« til: »stk. 2-4 og stk. 5, 1.
pkt., og regler fastsat i medfør af stk. 5, 2. pkt., og stk.
6«.«
[Lovteknisk
konsekvensændring]
3) I
den under nr. 20 foreslåede § 21 a indsættes i stk. 7, nr. 1, efter
»uddannelsesniveau« ordene: »på baggrund af
henvendelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag«.
[Teknisk præcisering]
4) I
den under nr. 20 foreslåede § 21 a udgår i stk. 7, nr. 2, »medarbejdere hos den
enkelte arbejdsgiver«.
[Teknisk præcisering]
5) I
den under nr. 20 foreslåede § 21 d indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af overskud anvendes det antal
praktikårselever, der er i virksomheder, som har en
måluddannelsesratio, jf. § 21 a, stk. 2.«
[Teknisk præcisering]
Til § 2
6) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
35, stk. 1, nr. 17, ændres »§ 50, stk. 2,
og § 52, stk. 1« til: »§ 50, stk. 3, §
52, stk. 1, og § 66 j, stk. 3«.«
[Lovteknisk
konsekvensændring]
7) Nr.
15 affattes således:
»15. § 66 i, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
En elev, der er registreret som praktikpladssøgende i
henhold til regler udstedt i medfør af § 66 c, stk. 1,
har pligt til at modtage en anvist praktikplads, såfremt
eleven kan gennemføre den uddannelse, der er knyttet til den
tilbudte praktikplads, uden tab af uddannelsestid. Elever, som
afslår at modtage praktikpladsen, slettes af
praktikpladsregisteret. Elever i skolepraktik skal forlade
skolepraktikken, når praktikpladsen tiltrædes, eller
hvis eleven afslår at modtage pladsen.
Undervisningsministeren fastsætter i medfør af §
66 c, stk. 1, regler vedrørende elever, som er i de sidste 8
uger af grundforløbets 2. del.««
[Tydeliggørelse af
lovforslaget]
Til § 3
8) Nr. 3
udgår.
[Sproglig korrektion]
Til § 4
9) Nr. 1
og 2 udgår.
[Sproglig korrektion]
Til § 7
10) I
stk. 1 ændres »stk.
2-4« til: »stk. 2-5«.
[Lovteknisk
konsekvensændring]
11) Stk.
2 og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 01, 9-12, 02, 13, 17 og 23, og §§ 15 i
og 21 f i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 14 og 20, træder i kraft den 1. juli
2017.
Stk. 3.
§§ 3 og 4 træder i kraft den 1. august 2017.
Stk. 4. §
1, nr. 2-8, 14-16, 18-22 og 24, og § 2, nr. 3-17, træder
i kraft den 1. januar 2018.«
Stk. 4-9 bliver herefter stk. 5-10.
[Korrektion af
ikrafttrædelsestidspunkter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring af § 15 e, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som indeholder henvisninger til
samme bestemmelses stk. 2-6 og stk. 7. Med lovforslagets § 1,
nr. 11, foreslås der i § 15 e indsat et nyt stk. 7, som
i 1. pkt. indeholder en godkendelsesbeføjelse og i 2. pkt.
en ny bemyndigelse til undervisningsministeren. Henvisningen til
stk. 2-6 foreslås derfor konsekvensrettet til også at
inkludere den foreslåede nye godkendelsesbeføjelse.
Endvidere bliver § 15 e, stk. 7, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 11, til stk. 8. Henvisningen til stk. 7
foreslås derfor dels konsekvensrettet, dels ændret til
at inkludere den foreslåede nye bemyndigelse, hvorefter der
kan fastsættes nærmere regler.
Det foreslås med
ændringsforslagets henvisning til § 15 f, stk. 1, 2.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udtrykkeligt at
præcisere, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag også
administrerer den midlertidige statslige fordelsbonusordning for
2017, således som det er tilfældet med øvrige
refusions- og tilskudsordninger, herunder forskellige statslige
tilskud m.v., efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring af § 15 f, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som indeholder henvisninger til
samme bestemmelses stk. 2-4 og stk. 5. Med lovforslagets § 1,
nr. 13, foreslås der i § 15 f indsat et nyt stk. 6, som
i 1. pkt. indeholder en godkendelsesbeføjelse og i 2. pkt.
en ny bemyndigelse til undervisningsministeren. Henvisningen til
stk. 2-4 foreslås derfor konsekvensrettet til også at
inkludere den foreslåede nye godkendelsesbeføjelse.
Endvidere bliver § 15 f, stk. 5, som følge af
lovforslagets § 1, nr. 13, til stk. 6. Henvisningen til stk. 5
foreslås derfor dels konsekvensrettet, dels ændret til
at inkludere den foreslåede nye bemyndigelse, hvorefter der
kan fastsættes nærmere regler.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at oplysninger om udenlandsk arbejdskrafts
uddannelsesniveau er mangelfulde i uddannelsesregisteret hos
Danmarks Statistik, idet udenlandske arbejdstagere ofte er
registreret med uoplyst uddannelsesbaggrund. Som det ligeledes er
anført i lovforslagets bemærkninger, er konsekvensen
heraf, at det foreslåede nye register vedrørende
uddannelsesniveau, som efter lovforslagets § 1, nr. 23,
foreslås oprettet i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, vil blive tilsvarende mangelfuldt, idet det nye
register som udgangspunkt forudsættes baseret på
oplysningerne hos Danmarks Statistik.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal
på den baggrund forsøge at indhente oplysninger om
uddannelsesbaggrund for personer med uoplyst uddannelsesbaggrund.
Denne indsats skal være målrettet nytilkomne
udenlandske arbejdstagere.
Henset til hensigten med den
foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 1, vurderes det
hensigtsmæssigt, at det præciseres i lovteksten, at det
ikke er intentionen at muliggøre en generel adgang til
på eget initiativ at få ændret den registrerede
uddannelsesbaggrund. Det skyldes et ønske om at minimere
risikoen for, at arbejdsgivere og arbejdstagere måtte
ønske en frivillig registrering som ikkeerhvervsuddannet med
henblik på at nedbringe arbejdsgiverens
måluddannelsesratio.
Ændringsforslaget tager på
denne baggrund sigte på at præcisere, at den
foreslåede frivillige registrering af uddannelsesniveau i det
omtalte register sker på baggrund af henvendelser fra
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette arbejde vil som
nævnt være målrettet nytilkomne udenlandske
arbejdstagere.
Det bemærkes, at
ændringsforslaget ikke er til hinder for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags mulighed for løbende håndtering af
eventuelt ukorrekte oplysninger, som måtte blive konstateret
i det nye register på baggrund af dokumenterede klager over
uddannelsesindplacering, jf. også bemærkningerne til
lovforslaget.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 20, blev der
med det foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag lagt op til, at
uddannelsesniveauet for medarbejdere uden en registreret uddannelse
fastlagt efter det foreslåede § 21 a, stk. 7, nr. 1, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, ville blive fastsat med
udgangspunkt i de arbejdsfunktionskoder (de såkaldte
DISCO-koder), som virksomhederne hvert år indberetter til
Danmarks Statistik. Lovforslaget lagde således op til, at
medarbejdere registreret med en DISCO-kode, hvorunder mere end 50
pct. af de registrerede medarbejdere hos den enkelte arbejdsgiver
er erhvervsuddannede, skulle opgøres som
erhvervsuddannede.
Ændringsforslaget vil indebære,
at medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, der er registreret
med en DISCO-kode, hvor mere end 50 pct. af de registrerede
generelt set er erhvervsuddannede, vil blive opgjort som
erhvervsuddannede. Den foreslåede ændring til
håndtering af de uoplyste medarbejdere vil i højere
grad harmonere med afrapporteringen fra november 2016 fra den
tekniske arbejdsgruppe, som blev nedsat i forlængelse af
trepartsaftalen.
Til nr. 5
I lovforslagets § 1, nr. 20, er der
med det foreslåede § 21 d, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag lagt op til, at overskud
tilbagebetales til arbejdsgivere placeret i sektoren for hver
praktikårselev, som arbejdsgiveren har haft i det år,
som overskuddet vedrører. ?Overskud pr.
?p?r?a?k??ti??kårselev beregnes ved at dividere overskuddet
med antal praktikårselever i bidragsåret i den
pågældende sektor. Elever inden for erhvervsuddannelser
samt uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4, indgår i beregningen.
Ændringsforslaget indebærer, at
det alene er virksomheder, som har en måluddannelsesratio,
der kan få del i overskuddet. Den foreslåede
ændring sikrer dermed, at det kun er de virksomheder, som har
indbetalt til overskuddet gennem det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag, der får del i tilbageførslen af
overskuddet. Den foreslåede ændring for
tilbagebetalingen af overskuddet harmonerer bedre med
afrapporteringen fra november 2016 fra den tekniske arbejdsgruppe,
som blev nedsat i forlængelse af trepartsaftalen.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk
konsekvensændring af § 35, stk. 1, nr. 17, i lov om
erhvervsuddannelser, som indeholder en henvisning til lovens §
50, stk. 2. § 50, stk. 2, bliver som følge af
lovforslagets § 2, nr. 6, til § 50, stk. 3, og
henvisningen foreslås derfor konsekvensrettet.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk korrektion med
sigte på at tydeliggøre det samlede indhold af den
foreslåede ændrede affattelse af § 66 i, stk. 2, i
lov om erhvervsuddannelser, herunder med flere nye punktummer. Der
er dertil foretaget en mindre redaktionel korrektion i relation til
henvisningen til § 66 c, stk. 1.
Til nr. 8 og 9
Der er alene tale om sproglige
korrektioner. Det foreslåede vil indebære, at termen
»ikkeuddannelsesparat« fortsat vil finde anvendelse i
folkeskoleloven og i vejledningsloven.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 11.
Til nr. 11
Med ændringsforslagets stk. 2
lægges op til at justere en række af lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkter med sigte på at
imødekomme de fælles ikrafttrædelsesdatoer for
erhvervsrettet lovgivning.
Det foreslåede vil for det
første indebære, at lovforslagets § 1, nr. 1, om
ændring af bestemmelserne om lønrefusion i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil træde i kraft den 1.
juli 2017.
Det foreslåede vil for det andet
indebære, at de af lovforslagets erhvervsrettede elementer i
relation til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som har
tilknytning til trepartsaftalen, og som det vurderes
nødvendigt at sætte i kraft tidligere end den 1.
januar 2018 af hensyn til f.eks. den praktiske forberedelse og
gennemførelse af det nye praktikpladsafhængige
AUB-bidrag, vil træde i kraft den 1. juli 2017.
Denne del af ændringsforslaget
omfatter således de foreslåede ændringer af
bestemmelserne vedrørende midlertidige, statslige
bonusordninger for 2017 (lovforslagets § 1, nr. 9-13), den
foreslåede ændring af bestemmelsen om bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (lovforslagets § 1, nr. 17),
den foreslåede nye bestemmelse om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags oprettelse af og indsamling af oplysninger til
et register vedrørende uddannelsesniveau (lovforslagets
§ 1, nr. 23) og endelig de foreslåede nye § 15 i og
§ 21 f om udpegning/godkendelse af fordelsuddannelser m.v. for
2018 og frem henholdsvis (lovforslagets § 1, nr. 14, og §
1, nr. 20).
For så vidt angår lovforslagets
øvrige erhvervsrettede elementer med tilknytning til
trepartsaftalen, vil ændringsforslaget indebære, at
disse vil træde i kraft den 1. januar 2018 som forudsat i
selve aftalen.
Med ændringsforslagets stk. 3
lægges op til at justere lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkter i relation til folkeskoleloven
(lovforslagets § 3) og vejledningsloven (lovforslagets §
4). Ændringsforslaget vil indebære, at de
foreslåede ændringer alle vil træde i kraft den
1. august 2017, således at ændringerne vil kunne
anvendes fra begyndelsen af skoleåret 2017-18, som begynder
den 1. august 2017.
Ændringsforslagets stk. 4 er alene en
konsekvensændring som følge af
ændringsforslagets stk. 3.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Pernille Bendixen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Bruno Jerup (EL) Jakob Sølvhøj
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod
(RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 202
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Supplerende høringssvar fra
Datatilsynet | 8 | Supplerende ændringsforslag, fra
undervisningsministeren |
|