Fremsat den 26. april 2017 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Kompensation for øget
afgiftsbelastning og udvidelse af landevejsprincippet for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 21 a indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af,
at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Stk. 8.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 7, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.«
2. § 21 b,
stk. 2, affattes således:
»Tilskuddet efter stk. 1 udgør 68,4
mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1 mio. kr. årligt
fra 2019. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2018
én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.«
3. § 21 b,
stk. 4, affattes således:
»De kommuner, der modtager tilskud efter stk.
1 og 2, kan anvende tilskuddet hele året med undtagelse af
perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse
heraf.«
4. I
§ 21 b indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af,
at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Stk. 9.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 8, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det tidligere Social- og Indenrigsministerium blev i
foråret 2016 opmærksom på, at der kunne
være en momsproblematik i forhold til tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og
passagerbefordring for de ikke-statslige færgeruter. De
pågældende tilskud har vist sig at være omfattet
af momslovens anvendelsesområde. Når tilskud er
omfattet af momsloven og medregnes til momsgrundlaget kan dette
medføre, at tilskudsmodtagernes afgiftsbelastning
ændres således, at den reelle værdi af
tilskuddene reduceres.
Det har imidlertid hele tiden været hensigten, at
tilskuddene skulle anvendes til nedsættelse af
færgetakster i fuld udstrækning.
Regeringen (V, LA og K) har derfor besluttet at yde kompensation
til kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge
af, at et tilskud er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
På den baggrund foreslås med lovforslaget at
tilvejebringe hjemmel til, at økonomi- og
indenrigsministeren kan yde kompensation til kommuner for
afgiftsmæssige konsekvenser på gods- og
passagerområdet efter nærmere regler fastsat af
økonomi- og indenrigsministeren.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er ressortansvarlig
for håndtering af løsningen af momsproblematikken i
forhold til de statslige færgeruter.
Regeringen ønsker at skabe vækst og udvikling i
hele landet. Færgebetjeningen af de små øer og
ø-kommunerne udgør en central del af indsatsen for at
skabe vækst og udvikling i lokalsamfundene og dermed for at
tilvejebringe grundlaget for at bevare og udvikle velfungerende
helårssamfund.
Som del af aftalen af 18. november 2016 om finansloven for 2017
indgår et forslag om billigere ø-færger gennem
en udvidelse af »landevejsprincippet«. Bag forslaget
står den daværende regering (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Det
fremgår bl.a. af finanslovsaftalen, at aftaleparterne
ønsker at øge den trafikale ligestilling og derfor er
enige om en gradvis nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v. til og fra øerne frem mod 2020.
Med aftalen om finansloven for 2017 afsættes der en ramme
på 20 mio. kr. i 2017, 30 mio. kr. i 2018, 40 mio. kr. i 2019
og 40 mio. kr. i 2020 og frem til en gradvis nedsættelse af
færgetaksterne for passagerbefordring til og fra
øerne. Forslaget bygger videre på landevejsprincippet,
og med aftalen udvides skuldersæsonen før og efter den
turistmæssige højsæson gradvist til hele
året, bortset fra højsæsonen.
Ved et landevejsprincip forstås, at billetprisen for at
sejle med en færge svarer til omkostningen ved at køre
en tilsvarende strækning på landevej.
Initiativet udmøntes for de statslige ruters vedkommende
af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og for de
øvrige ruters vedkommende af Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Lovforslaget udmønter initiativet om tilskud til lavere
færgetakster for passagerbefordring i forhold til de
ikke-statslige færgeruter. Med lovforslaget forhøjes
det gældende tilskud til kommuner til nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse
øer. Endvidere udvides perioden, hvor de omfattede kommuner
kan anvende tilskuddet, til at gælde hele året, bortset
fra højsæsonen, dvs. i skolernes sommerferie.
Tilskud til lavere takster for passagerbefordring på de
statslige færgeruter til Bornholm og Samsø ydes af
transport-, bygnings- og boligministeren. Tilskud til statslige
færgeruter vil blive reguleret gennem kontrakter mellem
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og de operatører,
der besejler de pågældende ruter.
For de statslige færgeruter indgår Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet kontrakter med den operatør,
som varetager driften af færgeruten. Operatøren
modtager et tilskud, som fastsættes i forbindelse med
udbuddet, og for dette skal operatøren opfylde samtlige
kontraktvilkår. Det gælder også vilkår for
billetpriser. De indgåede kontrakter betyder, at
prisreduktionerne skal forhandles med operatøren og dermed
ikke nødvendigvis vil kunne øremærkes til
bestemte perioder af året for de statslige
færgeruter.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Kompensation for øget
afgiftsbelastning
2.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 582 af 4. maj 2015 om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner vedtog
Folketinget at etablere en tilskudsordning vedrørende
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer. Ordningen trådte i kraft den 1. juni
2015. De nærmere regler for udmøntningen af ordningen
er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1516 af 6. december 2016 om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer.
Med § 21 a, stk. 1, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner har økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
kommuner til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer.
Det er fastsat i § 21 a, stk. 2, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, at tilskuddet efter
stk. 1 udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt
fra 2016 (2015 pl). Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2016 én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Med lov nr. 648 af 8. juni 2016 om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner vedtog
Folketinget at etablere en tilskudsordning vedrørende
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer. Ordningen trådte i kraft den 1.
august 2016. De nærmere regler for udmøntningen af
ordningen er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1057 af 29. juni 2016 om
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer.
Med § 21 b, stk. 1, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner har økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
kommuner til nedsættelse af færgetakster for
passagerbefordring til og fra visse øer.
Det er fastsat i § 21 b, stk. 2, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, at tilskuddet efter
stk. 1 udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr.
årligt fra 2017 (2016 pl). Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2017 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Der er i dag ikke hjemmel til at yde kompensation til kommuner
for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at et
tilskud på gods- og passagerområdet er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Det kan konstateres, at der er en momsproblematik i forhold til
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport og passagerbefordring.
Tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport og passagerbefordring har hidtil været
behandlet som tilskud, der ikke er omfattet af momsloven. SKAT har
imidlertid vurderet, at dette ikke er korrekt, da der er tale om
direkte pristilskud, som omfattes af momslovens
anvendelsesområde. Det medfører, at den reelle
værdi af tilskuddene reduceres.
Formålet med tilskuddene har imidlertid været, at de
i fuld udstrækning skulle anvendes til nedsættelse af
færgetakster.
Regeringen har på den baggrund besluttet, at der kan ydes
kompensation til kommuner for øget afgiftsbelastning.
Det kræver, at der etableres en formel ramme med henblik
på håndtering af løsningen af momsproblematikken
for de ikke-statslige færgeruter i forhold til tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og
passagerbefordring. En løsning forudsætter
således, at der etableres hjemmel til, at økonomi- og
indenrigsministeren kan yde kompensation for øget
afgiftsbelastning, og at økonomi- og indenrigsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af
kompensationens størrelse.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget får økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde kompensation til kommuner
for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at
tilskud til nedsættelse af færgetakster er omfattet af
momslovens anvendelsesområde. De nærmere regler
fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren.
En kompensation til de enkelte kommuner af den reducerede reelle
værdi af tilskud kræver, at der etableres en formel
ramme, som giver grundlag for i praksis at håndtere
løsningen af momsproblematikken. Udformningen af de
overordnede rammer for kompensationsordningen tager udgangspunkt i,
at løsningen af momsproblematikken skal være let
administrerbar samtidig med, at kompensationen skal være
så præcis som muligt.
2.2. Udvidelse af landevejsprincippet for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer
2.2.1. Gældende ret
Med lov nr. 648 af 8. juni 2016 om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner vedtog
Folketinget at etablere en tilskudsordning vedrørende
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer. Ordningen er målrettet de
perioder, der grænser op til skolernes sommerferie, de
såkaldte skuldersæsoner. Ordningen trådte i kraft
den 1. august 2016. De nærmere regler for udmøntningen
af ordningen er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets
bekendtgørelse nr. 1057 af 29. juni 2016 om
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer.
Med § 21 b, stk. 1, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner har økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer.
I henhold til § 21 b, stk. 2, udgør det
nuværende årlige tilskud 56,7 mio. kr. (2017 pl).
Tilskuddet reguleres én gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
I henhold til § 21 b, stk. 4, kan kommunerne anvende
tilskuddet efter stk. 1 i perioden 16. marts - 30. november, dog
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar
forlængelse heraf.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Lovforslagets del om en udvidelse af landevejsprincippet bygger
videre på principperne for den eksisterende ordning for
tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer.
Den nuværende ordning for nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring har form af en generel
ramme for den konkrete udmøntning uden en detailregulering
af færgetaksterne på de forskellige færgeruter.
Kommunerne har således stor lokal handlefrihed i
tilrettelæggelsen af ordningen.
Den nuværende ordning bygger på, at
færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt
anliggende. Det er den enkelte kommune, som selv træffer
beslutning om sejlruter, fartplaner, takster m.v. for den
pågældende færgerute. De kommunale
færgeruter er således karakteriseret ved at have en
meget forskellig prisstruktur og prisniveau, herunder forskellige
rabatordninger.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer en forhøjelse af det
nuværende tilskudsbeløb således, at der frem mod
2019 sker en gradvis indførelse af et fuldt
landevejsprincip, med undtagelse af højsæsonen.
Med lovforslaget forhøjes tilskuddet for de
ikke-statslige færgeruter til 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3 mio.
kr. i 2016 og 80,1 mio. kr. årligt fra 2019.
Der foreslås endvidere en ændring af
periodeafgrænsningen for anvendelsen af tilskuddet
således, at kommunerne får mulighed for at anvende
tilskuddet hele året, med undtagelse af
højsæsonen.
Initiativet om en udvidelse af perioderne med lavere
færgetakster for biler, passagerer m.v. vil yderligere
stimulere udviklingen i turismen og bosætningen på
øerne.
Udvidelsen af landevejsprincippet betyder ingen ændringer
i øvrigt for tilskudsordningen vedrørende
nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til
og fra øer.
Lovforslaget ændrer således ikke ved den
eksisterende afgrænsning af øer, som er omfattet af
tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v.
Som det gør sig gældende for de nuværende
tilskud, vil de nye midler til nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring ikke kunne anvendes til
andre formål.
Det er ligeledes fortsat en forudsætning for udbetaling af
tilskud, at kommunen udarbejder en tilfredsstillende
redegørelse for anvendelsen af det samlede tilskud i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor
tilskuddet udmeldes.
Det forudsættes endvidere fortsat, at kommunerne anvender
eventuelle overskydende midler i det efterfølgende
kalenderår til nedsættelse af færgetakster.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Kompensationen til kommuner som følge af, at et tilskud
er omfattet af momslovens anvendelsesområde, er
statsfinansielt neutral, da den modsvares af tilsvarende
merindtægter for staten. Kompensationen for øget
afgiftsbelastning i årene 2015-2017 finansieres ved
TB-reserven for 2017. Fra 2018 og frem vil kompensationen blive
finansieret ved de fremtidige finanslove.
Lovforslaget indebærer udgifter for staten på 11,7
mio. kr. i 2017, 17,6 mio. kr. i 2018 og 23,4 mio. kr. årligt
fra 2019 i forhøjede tilskud til de omfattede kommuner til
en nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring
til og fra visse øer.
Lovforslaget betyder en begrænset administrativ
merbelastning for staten i forbindelse med
kompensationsordningen.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for de
omfattede kommuner, men der kan være en begrænset
administrativ merbelastning i forbindelse med udarbejdelse af et
særskilt momsregnskab for tilskud på gods- og
passagerområdet.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. februar til
den 27. marts 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Assens Kommune, Bornholms Regionskommune, Danmarks
Rederiforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner,
Fanø Kommune, Friluftsrådet, Færgesekretariatet,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Haderslev Kommune, Hedensted Kommune,
Holbæk Kommune, HORESTA, Horsens Kommune,
Håndværksrådet, Kalundborg Kommune, KL, Langeland
Kommune, Lolland Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs
Kommune, Odder Kommune, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Samsø Kommune, Skive Kommune, Slagelse
Kommune, Småøernes Færgeselskaber, Struer
Kommune, Svendborg Kommune, Visit Denmark, Ærø
Kommune, Aabenraa Kommune og Aalborg Kommune.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifter for staten på 11,7 mio. kr.
i 2017, 17,6 mio. kr. i 2018 og 23,4 mio. kr. årligt fra 2019
i forbindelse med en udvidelse af landevejsprincippet. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænset administrativ
merbelastning for staten i forbindelse med
kompensationsordningen. Begrænset administrativ
merbelastning for de omfattede kommuner i forbindelse med
udarbejdelse af særskilt momsregnskab. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der har vist sig at være afgiftsmæssige konsekvenser
som følge af, at et tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport og passagerbefordring er
omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at yde
kompensation for afgiftsmæssige konsekvenser af tilskud.
Med § 21 a, stk. 1, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner har økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
kommuner til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer.
Det følger af § 21 a, stk. 2, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, at tilskuddet efter
stk. 1 udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. (2015 pl)
årligt fra 2016.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 7, får
økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at yde
kompensation til kommuner/færgeruter for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer er omfattet af momslovens
anvendelsesområde.
Generelt kan det lægges til grund, at transport af gods er
en momspligtig ydelse, mens personbefordring er en momsfri
ydelse.
De afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at
tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra visse øer skal medregnes til
momsgrundlaget, varierer for de enkelte tilskudsmodtagere. Dette
skyldes, at tilskudsmodtagerne har en forskellig fordeling af
henholdsvis momspligtig og momsfri omsætning i deres
virksomhed, hvilket har betydning for beregningen af den delvise
momsfradragsprocent.
Der etableres en løsning, hvor tilskudsmodtagerne kan
kompenseres, så den reelle værdi af tilskuddene
søges fastholdt for den enkelte tilskudsmodtager.
Tilskuddene kan dermed i fuld udstrækning bidrage til at
understøtte erhvervsudviklingen på øerne.
Kompensation for øget afgiftsbelastning vil kræve, at
den enkelte tilskudsmodtager foretager en særskilt
opgørelse af den øgede afgiftsbelastning.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 8, får
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om kompensationen efter stk.
7, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Det er hensigten, at de enkelte kommuner/færgeruter kan
kompenseres på baggrund af et særligt momsregnskab for
tilskuddet på godsområdet. Formålet med at
udskille et særligt momsregnskab for tilskuddet fra det
almindelige momsregnskab er at klarlægge, hvor stor en del af
kommunens momsbetaling, der kan henføres til den
øgede afgiftsbelastning som følge af, at et tilskud
er omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Det er derfor hensigten at fastsætte nærmere regler
om, at de enkelte kommuner/færgeruter vil skulle udarbejde et
særligt revisorattesteret momsregnskab for 2016. På den
måde kan der ske en eksakt opgørelse af
afgiftsbelastningen i 2016.
For at begrænse den administrative belastning for
kommunerne/færgeruterne er det hensigten, at der kun skal ske
en opgørelse af de afgiftsmæssige konsekvenser af
momspligt af tilskuddet én gang, hvorefter kompensationen
for hver enkelt færgerute ligger fast for
efterfølgende år.
Der vil dog efter en vis periode kunne foretages en evaluering
af kompensationsordningen med henblik på at vurdere, om der
er behov for en fornyet opgørelse af de afgiftsmæssige
konsekvenser, fx som følge af forskydninger i
sammensætningen af de momspligtige og de momsfrie
aktiviteter.
Kompensationen kan udbetales med virkning fra 1. januar 2018 og
frem.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 21 a, stk. 8,
blive fastsat regler om, at der kan ydes kompensation bagudrettet
for perioden 1. juni 2015 - 31. december 2017, dvs. fra ordningens
etablering. Den bagudrettede kompensation kan udbetales i december
2017.
Der er tale om en frivillig ordning. Den enkelte
kommune/færgerute kan således selv afgøre, om
den pågældende kommune/færgerute ønsker at
gøre brug af muligheden for kompensation. Der kan evt.
være tilfælde, hvor de administrative omkostninger ved
at udarbejde et særligt revisorattesteret regnskab efter en
lokal vurdering ikke står mål med den skønnede
kompensation.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.1.
Til nr. 2
I henhold til § 21 b, stk. 2, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner udgør det årlige
tilskud til lavere færgetakster for passagerbefordring til de
ikke-statslige færgeruter samlet 56,7 mio. kr. (2017 pl).
Tilskuddet reguleres én gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
I forbindelse med etableringen af den gældende
tilskudsordning blev tilskuddet fordelt mellem de omfattede
kommuner og færgeruter med udgangspunkt i et beregnet
tilskudsbehov for hver enkelt færgerute.
Tilskuddet er udtryk for et teknisk beregnet finansieringsbehov
for de enkelte færgeruter ved en nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring til og fra øer,
hvis alle billetter blev afregnet efter et landevejsprincip.
Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen i § 21 b, stk. 2, fastsættes, at
tilskuddet efter § 21 b, stk. 1, udgør 68,4 mio. kr. i
2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1 mio. kr. årligt fra 2019.
Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2018 én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for
den kommunale sektor.
Forhøjelsen af tilskuddet i 2017 udmøntes fuldt ud
i andet halvår af 2017.
Den foreslåede bestemmelse giver økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et højere tilskud,
som består af det gældende tilskud tillagt de nye
midler til de ikke-statslige færgeruter.
Med aftalen om finansloven for 2017 er der afsat en ramme
på 20 mio. kr. i 2017, 30 mio. kr. i 2018, 40 mio. kr. i 2019
og 40 mio. kr. i 2020 og frem til en gradvis nedsættelse af
færgetaksterne til og fra øerne.
Med de nye tilskudsmidler kan der indføres et fuldt
landevejsprincip for hele året, bortset fra
højsæsonen.
De nye tilskudsmidler fordeles mellem de ikke-statslige og
statslige færgeruter på grundlag af den
fordelingsnøgle, der blev anvendt i forbindelse med
tilskudsordningens etablering. Det betyder, at de ikke-statslige
færger tegner sig for 11,7 mio. kr. i 2017, 17,6 mio. kr. i
2018 og 23,4 mio. kr. årligt fra 2019, mens tilskuddet for de
statslige færgeruter udgør 8,3 mio. kr. i 2017, 12,4
mio. kr. i 2018 og 16,6 mio. kr. årligt fra 2019.
Den fordelingsnøgle for fordelingen af tilskuddet til de
ikke-statslige færgeruter mellem de omfattede kommuner, som
blev anvendt i forbindelse med tilskudsordningens etablering, vil
også finde anvendelse for de nye midler til en udvidelse af
landevejsprincippet.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr. 3
I henhold til § 21 b, stk. 4, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner skal de kommuner, som modtager
tilskud efter stk. 1, anvende tilskuddet til takstnedsættelse
inden for perioden 16. marts - 30. november med undtagelse af
perioden fra den sid?ste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbart forlængelse
heraf.
Med initiativet i aftalen om finansloven for 2017 er der afsat
midler til, at landevejsprincippet udvides til også at
gælde vinterperioden.
Med den foreslåede affattelse af § 21 b, stk. 4, fastsættes, at de
kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1, kan anvende tilskuddet
hele året med undtagelse af perioden fra den sids?te
lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
De hidtidige begrænsninger i de perioder, hvor tilskuddet
kan anvendes, bortfalder således, dog med undtagelse af
skolernes sommerferie, hvor der heller ikke efter de gældende
regler er mulighed for at anvende tilskuddet til nedsættelse
af færgetakster.
Det betyder, at en kommune selv kan beslutte, om tilskuddet skal
anvendes over en kortere eller længere periode i løbet
af året, bortset fra skolernes sommerferie. Hvis tilskuddet
anvendes over en kortere periode, kan nedsættelsen af
færgetaksterne i givet fald blive højere. Samtidig kan
en kommune beslutte at fordele takstnedsættelsen
forholdsmæssigt forskelligt på de enkelte
billettyper.
Den enkelte kommune har således fortsat stor fleksibilitet
i den lokale tilrettelæggelse af tilskudsordningen.
Det er ikke muligt at vurdere, hvor meget færgetaksterne
vil falde i vinterperioden som følge af udvidelsen af
landevejsprincippet. Det vil bl.a. afhænge af sejlafstanden,
prisstrukturen, den lokalt fastsatte periode for
takstnedsættelser og det nuværende prisniveau, herunder
rabatordninger, på de enkelte færgeruter.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr. 4
Der har vist sig at være afgiftsmæssige konsekvenser
som følge af, at et tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport og passagerbefordring er
omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Der er ikke efter gældende ret hjemmel til at yde
kompensation for afgiftsmæssige konsekvenser.
Med § 21 b, stk. 1, i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner har økonomi- og
indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til
kommuner til nedsættelse af færgetakster for
passagerbefordring til og fra visse øer.
Det følger af § 21 b, stk. 2, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, at tilskuddet efter
stk. 1 udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. (2016 pl)
årligt fra 2017.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk. 8, får
økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at yde
kompensation til kommuner/færgeruter for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud er omfattet af
momslovens anvendelsesområde ved nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse
øer.
Generelt kan det lægges til grund, at transport af biler
er en momspligtig ydelse, mens personbefordring er en momsfri
ydelse.
De afgiftsmæssige konsekvenser som følge af, at
tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra visse øer i et vist omfang skal
medregnes til momsgrundlaget, varierer for de enkelte
tilskudsmodtagere. Dette skyldes, at tilskudsmodtagerne har en
forskellig fordeling af henholdsvis momspligtig og momsfri
omsætning i deres virksomhed, hvilket har betydning for
beregningen af den delvise momsfradragsprocent.
Der etableres en løsning, hvor tilskudsmodtagerne kan
kompenseres, så den reelle værdi af tilskuddene
søges fastholdt for den enkelte tilskudsmodtager.
Tilskuddene kan dermed i fuld udstrækning bidrage til at
understøtte turismen og helårsbosætningen
på øerne. Kompensation for øget
afgiftsbelastning vil kræve, at den enkelte tilskudsmodtager
foretager en særskilt opgørelse af den øgede
afgiftsbelastning.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 b, stk. 9, får
økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om kompensationen efter stk.
8, herunder om opgørelsen af de afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at et tilskud er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.
Det er hensigten, at de enkelte kommuner/færgeruter kan
kompenseres på baggrund af et særligt momsregnskab for
tilskuddet på passagerområdet. Formålet med at
udskille et særligt momsregnskab for tilskuddet fra det
almindelige momsregnskab er at klarlægge, hvor stor en del af
kommunens momsbetaling, der kan henføres til momspligt af
tilskuddet.
Det er derfor hensigten at fastsætte nærmere regler
om, at de enkelte kommuner/færgeruter vil skulle udarbejde et
særligt revisorattesteret momsregnskab for 2016. På den
måde kan der ske en eksakt opgørelse af
afgiftsbelastningen i 2016.
For at begrænse den administrative belastning for
kommunerne/færgeruterne er det hensigten, at der kun skal ske
en opgørelse af de afgiftsmæssige konsekvenser
én gang, hvorefter kompensationen for hver enkelt
færgerute ligger fast for efterfølgende år.
Der vil dog efter en vis periode kunne foretages en evaluering
af kompensationsordningen med henblik på at vurdere, om der
er behov for en fornyet opgørelse af de afgiftsmæssige
konsekvenser af momspligt af tilskuddet, fx som følge af
forskydninger i sammensætningen af de momspligtige og de
momsfrie aktiviteter.
Tilskudsordningen på passagerområdet trådte
først i kraft pr. 1. august 2016, og momsregnskabet for 2016
vil derfor blive omregnet til helårsbasis. Der tages i
beregning af kompensationen højde for, at der sker en
gradvis indfasning af landevejsprincippet således, at der fra
2019 og frem er et fuldt landevejsprincip, med undtagelse af
højsæsonen.
Kompensationen kan udbetales med virkning fra 1. januar 2018 og
frem.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 21 b, stk. 9, blive fastsat regler om,
at der kan ydes kompensation bagudrettet for perioden 1. august
2016 - 31. december 2017, dvs. fra ordningens etablering. Den
bagudrettede kompensation kan udbetales i december 2017.
Der er tale om en frivillig ordning. Den enkelte
kommune/færgerute kan således selv afgøre, om
den pågældende kommune/færgerute ønsker at
gøre brug af muligheden for kompensation. Der kan evt.
være tilfælde, hvor de administrative omkostninger ved
at udarbejde et særligt revisorattesteret regnskab efter en
lokal vurdering ikke står mål med den skønnede
kompensation.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august
2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, foretages følgende ændringer: | | | | § 21 a.
--- Stk. 2-6.
--- | | | | | 1. I § 21 a indsættes som stk. 7 og 8: »Stk. 7.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af,
at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af momslovens
anvendelsesområde. Stk. 8.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 7, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.« | | | | § 21 b.
--- | | | | | 2. § 21 b, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6
mio. kr. årligt fra 2017. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2017 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor. | | »Tilskuddet efter stk. 1
udgør 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1
mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres fra
tilskudsåret 2018 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.« | Stk. 3.
--- | | | | | 3. § 21 b, stk. 4, affattes
således: | Stk. 4. De
kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1, skal anvende
tilskuddet til takstnedsættelse, jf. stk. 1, inden for
perioden 16. marts - 30. november med undtagelse af perioden fra
den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag
og søndag i umiddelbar forlængelse heraf. | | »De kommuner, der modtager tilskud
efter stk. 1 og 2, kan anvende tilskuddet hele året med
undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6
uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar
forlængelse heraf.« | Stk. 5-7.
--- | | | | | 4. I § 21 b indsættes som stk. 8 og 9: | | | »Stk. 8.
Økonomi- og indenrigsministeren kan yde kompensation til
kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge af,
at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af momslovens
anvendelsesområde. Stk. 9.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kompensationen efter stk. 8, herunder om
opgørelsen af de afgiftsmæssige konsekvenser som
følge af, at et tilskud efter stk. 1 og 2 er omfattet af
momslovens anvendelsesområde.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. august
2017. | | | |
|