Fremsat den 26. april 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Skattefrihed for OL- og
PL-præmiebonus)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1553 af 13. december 2016, § 5 i lov nr. 1554 af 13.
december 2016 og § 2 i lov nr. 1665 af 20. december 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 7 indsættes som nr. 31:
»31)
Præmiebonus, som udbetales af Team Danmark til medaljetagere
ved De Olympiske og Paralympiske Lege. Præmiebonus, som
udbetales af Team Danmark til et idrætsforbund, og som
videreformidles til medaljetagere ved De Olympiske og Paralympiske
Lege. Præmiebonus, som udbetales af andre til medaljetagere
ved De Paralympiske Lege, i det omfang en sådan
præmiebonus sammen med den præmiebonus, der er udbetalt
af Team Danmark, ikke overstiger den præmiebonus, som Team
Danmark udbetaler til medaljetagere ved De Olympiske Lege efter 1.
eller 2. pkt. Bonusbeløbene efter 1. og 2. pkt. skal
være fastsat forud for de pågældende lege og
udgøre samme beløb for alle medaljetagere i
henholdsvis de individuelle discipliner og
holddisciplinerne.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
De danske medaljevindere ved De Olympiske Lege
(OL) og Paralympiske Lege (PL) får en præmiebonus af
Team Danmark som anerkendelse for deres præstation.
Regeringen foreslår at skattefritage denne bonus, jf.
regeringsgrundlaget »For et friere, rigere og mere trygt
Danmark«. Med forslaget sikres skattefritagelse for
præmiebonus både for medaljevindere fra OL og PL i 2016
og for fremtidens medaljevindere.
Med skattefritagelse for medaljevinderne
ønsker regeringen at give en særlig anerkendelse og
belønning til atleter, der bringer medaljer og hæder
hjem til Danmark fra OL og PL; verdens største
idrætsbegivenhed, hvor et bredt udvalg af
idrætsdiscipliner er repræsenteret.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Efter gældende regler er enhver indkomst
som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.
Visse hæderspriser er dog efter gældende regler
fritaget for skat, jf. ligningslovens § 7, nr. 19. Det drejer
sig om Nobelprisen og visse internationale priser samt
hæderspriser til skabende og udøvende kunstnere. Det
er en betingelse, at hæderspriserne udbetales som
uansøgte éngangsbeløb og ikke indeholder krav
om modydelser. Der skal være tale om en ubetinget
anerkendelse. Præmier i forbindelse med konkurrencer -
herunder OL og PL - falder således ikke ind under den
gældende skattefritagelse.
2.2. Lovforslaget
Formålet med lovforslaget er at
skattefritage den præmiebonus, som udbetales af Team Danmark
til medaljetagere ved OL og PL. Dette sker ud fra ønsket om
at yde en særlig anerkendelse til medaljetagere ved verdens
største idrætsbegivenhed, hvor et bredt udvalg af
idrætsdiscipliner er repræsenteret. Skattefriheden skal
gælde ved både De Olympiske og Paralympiske Vinterlege
og De Olympiske og Paralympiske Sommerlege. Præmiebonus, som
udbetales i forbindelse med andre idrætsbegivenheder, er ikke
omfattet af forslaget og vil fortsat blive behandlet efter
gældende regler.
Team Danmark fastsætter
præmiebonussen. Ved OL i 2016 udgjorde præmiebonussen
for de individuelle discipliner 100.000 kr. for en guldmedalje,
70.000 kr. for en sølvmedalje og 50.000 kr. for en
bronzemedalje. For holddisciplinerne (håndbold og fodbold)
udgjorde præmiebonussen 750.000 kr. for en guldmedalje,
500.000 kr. for en sølvmedalje og 250.000 kr. for en
bronzemedalje. For holddisciplinerne udgør
præmiebonussen et samlet beløb for hele holdet.
Ved PL i 2016 udgjorde præmiebonussen
50.000 kr. for en guldmedalje, 35.000 kr. for en sølvmedalje
og 25.000 kr. for en bronzemedalje. Samlet set udbetalte Team
Danmark i forbindelse med OL og PL i 2016 i alt 2,57 mio. kr. i
præmiebonus til medaljevindere.
Skattefriheden vil være betinget af, at
bonusbeløbene er fastsat forud for de pågældende
lege og er ens for alle individuelle discipliner henholdsvis
holddiscipliner. Det vil således være en betingelse, at
der til de pågældende lege ikke udbetales forskellige
beløb i præmiebonus til medaljetagere fra forskellige
idrætsdiscipliner. Dog vil bonusbeløbene kunne
fastsættes, så beløbene er forskellige alt
efter, om de udbetales til en medaljetagende atlet inden for en
individuel disciplin eller en holddisciplin.
Det er den præmiebonus, som Team Danmark
udbetaler direkte til den medaljetagende atlet, der skattefritages.
Præmiebonus, som udbetales af andre, f.eks. sponsorer, er
ikke omfattet af skattefritagelsen. En evt. præmiebonus, som
et idrætsforbund udbetaler til en medaljetagende atlet, vil
heller ikke være omfattet af skattefritagelsen.
En præmiebonus Team Danmark udbetaler
til et idrætsforbund, som videreformidler bonussen til de
medaljevindende atleter, vil dog også være omfattet af
skattefritagelsen. Ved OL i 2016 modtog Dansk Håndbold
Forbund en sådan præmiebonus for herrelandsholdets
guldmedalje.
Regeringen ønsker at ligestille
atleter, der deltager i OL og PL. Der foreslås derfor en
særlig skattefritagelse for atleter ved PL, der får
suppleret præmiebonus fra Team Danmark med donationer fra
andre, så den samlede præmiebonus kommer til at svare
til den præmiebonus, som OL-medaljevindere modtager fra Team
Danmark. Derved vil medaljevindere ved OL og PL skattefrit kunne
modtage præmiebonus af samme størrelse. I 2016 modtog
medaljevindere ved PL en sådan supplerende bonus fra Elsass
Fonden.
For atleter, der er SU-modtagere, og i 2016
har modtaget OL- eller PL-præmiebonus eller ved kommende OL
eller PL vil modtage præmiebonus, vil forslaget betyde, at
præmiebonussen ikke vil indgå i egenindkomsten, jf.
SU-lovens § 23, og derved ikke påvirke retten til
SU.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
De provenumæssige konsekvenser af
skattefritagelsen for OL- og PL-præmiebonus vil dels
afhænge af antallet af vundne medaljer, dels af de enkelte
medaljetageres faktiske skatteforhold. For så vidt
angår de danske atleters præmiebonus vedrørende
OL og PL i Brasilien i 2016, kan en skattefritagelse derfor med
usikkerhed skønnes at medføre et mindreprovenu i
størrelsesordenen 1 mio. kr. Hvis det antages, at de danske
atleters medaljehøst ved fremtidige sommer- og vinter-OL og
PL vil ligge på samme niveau som hidtil, vil der fremadrettet
blive tale om et mindreprovenu i størrelsesordenen 1 mio.
kr. pr. olympisk fireårscyklus. Dette mindreprovenu har
karakter af en skatteudgift.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen væsentlige
administrative konsekvenser for borgerne. I det omfang
beløbet er selvangivet i 2016, kan den
pågældende borger rette henvendelse til SKAT.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. februar 2017 til den 27. marts 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Idrætsforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Danske Advokater, Danske Elitesportsudøveres
Forening, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Idræts-Forbund, DI,
Elsass Fonden, Erhvervsstyrelsen, Foreningen Danske Revisorer, FSR
- danske revisorer, Håndbold Spiller Foreningen, KL, Kraka,
Landsskatteretten, LO, Skatteankestyrelsen, Spillerforeningen,
SRF Skattefaglig Forening og Team Danmark.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre et mindreprovenu i størrelsesordenen 1 mio.
kr. hvert fjerde år. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter gældende regler er enhver indkomst
som udgangspunkt skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4.
Visse hæderspriser er imidlertid fritaget for skat. Det
drejer sig om Nobelprisen og visse internationale priser samt
hæderspriser til skabende og udøvende kunstnere, jf.
ligningslovens § 7, nr. 19. Det er en betingelse, at
hæderspriserne udbetales som uansøgte
éngangsbeløb og ikke indeholder krav om modydelser.
Der skal være tale om en ubetinget anerkendelse.
Præmier i forbindelse med konkurrencer -
herunder OL og PL - falder ikke ind under den gældende
skattefritagelse. Det foreslås derfor, at
præmiebonussen i forbindelse med OL og PL gøres
skattefri for modtageren, jf. den foreslåede § 7, nr. 31, 1. pkt.
Skattefritagelsen omfatter også den
præmiebonus, som Team Danmark udbetaler til et
idrætsforbund, og som videreformidles til medaljetagere ved
OL og PL, jf. den foreslåede § 7,
nr. 31, 2. pkt. Det er en betingelse, at
præmiebonussen udbetales til idrætsforbundet på
baggrund af en guld-, sølv- eller bronzemedalje, som atleter
under det pågældende idrætsforbund har
opnået ved OL eller PL.
Ved PL i 2016 modtog de medaljetagende atleter
en mindre præmiebonus end de medaljetagende atleter ved OL i
samme år. Regeringen ønsker at ligestille atleter, der
deltager i OL og PL. Skattefritagelsen omfatter derfor også
et eventuelt beløb, som de paralympiske atleter modtager fra
andre, som supplement til den præmiebonus de modtager fra
Team Danmark, jf. den foreslåede §
7, nr. 31, 3. pkt. Skattefritagelsen omfatter kun det
beløb, som bringer den enkelte paralympiske atlets samlede
præmiebonus på niveau med de olympiske atleters
præmiebonus i en tilsvarende idrætsdisciplin og for en
tilsvarende medalje.
Som betingelse for skattefriheden
foreslås det, at bonusbeløbene for det første
skal være fastsat forud for de pågældende lege og
for det andet udgøre samme beløb for alle
individuelle discipliner henholdsvis holddiscipliner, jf. den
foreslåede § 7, nr. 31, 4.
pkt. Bonusbeløbene kan være forskellige alt
efter, om de udbetales for en guld-, sølv- eller
bronzemedalje.
Den første betingelse om, at
bonusbeløbene skal være fastsat forud for de
pågældende lege, betyder, at Team Danmark inden
påbegyndelse af legene skal have bestemt størrelsen af
den præmiebonus, som udbetales ved opnåelse af en
guld-, sølv- eller bronzemedalje. Hvis et større
beløb efterfølgende udbetales, vil den del, som
overstiger den på forhånd fastsatte præmiebonus,
være skattepligtig. Det skal sikre, at der ikke efter de
pågældende lege kan udbetales almindelig støtte
i form af yderligere præmiebonus uden skattemæssige
konsekvenser for modtageren.
Den anden betingelse om, at
bonusbeløbene skal udgøre samme beløb for alle
individuelle discipliner henholdsvis holddiscipliner, betyder, at
der ikke kan være forskel på den præmiebonus, som
udbetales til atleter inden for de forskellige individuelle
discipliner henholdsvis holddiscipliner. Der kan derimod være
forskel på den bonus, som udbetales til en medaljetagende
atlet inden for en individuel disciplin og den bonus, som udbetales
til de medaljetagende atleter inden for en holddisciplin. Det var
tilfældet ved OL i 2016, hvor håndboldlandsholdet som
et hold fik 750.000 kr. i præmiebonus. Hensigten er at sikre
ligestilling mellem medaljetagere i forskellige
idrætsdiscipliner.
Det er Team Danmark, som i forbindelse med
fastsættelsen af præmiebonussen bestemmer, om en
disciplin skal betragtes som en individuel disciplin eller en
holddisciplin.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har
virkning fra og med indkomståret 2016.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt er valgt, for at loven - der
indfører skattefrihed med tilbagevirkende kraft, jf.
nærmere nedenfor - kan træde i kraft hurtigst muligt
efter vedtagelsen.
Det foreslåede virkningstidspunkt
betyder, at de atleter, som modtog præmiebonus og et evt.
supplerende beløb som kompensation for lavere
præmiebonus i forbindelse med OL og PL i 2016, ikke vil
være skattepligtige af beløbet. Den tilbagevirkende
kraft er begunstigende for de omfattede personer. Virkningen
fastsættes med tilbagevirkende kraft for at sikre, at
også medaljetagere i 2016 skattefritages.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1553 af 13. december 2016,
§ 5 i lov nr. 1554 af 13. december 2016 og § 2 i lov nr.
1665 af 20. december 2016, foretages følgende
ændring: | | | | § 7. Til den
skattepligtige indkomst medregnes ikke: 1-30) --- | | | | | | | | 1. I § 7 indsættes som nr. 31: »31) Præmiebonus, som udbetales
af Team Danmark til medaljetagere ved De Olympiske og Paralympiske
Lege. Præmiebonus, som udbetales af Team Danmark til et
idrætsforbund, og som videreformidles til medaljetagere ved
De Olympiske og Paralympiske Lege. Præmiebonus, som udbetales
af andre til medaljetagere ved De Paralympiske Lege, i det omfang
en sådan præmiebonus sammen med den præmiebonus,
der er udbetalt af Team Danmark, ikke overstiger den
præmiebonus, som Team Danmark udbetaler til medaljetagere ved
De Olympiske Lege efter 1. eller 2. pkt. Bonusbeløbene efter
1. og 2. pkt. skal være fastsat forud for de
pågældende lege og udgøre samme beløb for
alle medaljetagere i henholdsvis de individuelle discipliner og
holddisciplinerne.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2016. |
|