Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2017 og var til 1. behandling den 9. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Udvalget om
indsatsen over for rockerborges betænkning, jf.
betænkning nr. 1562/2016. Betænkningen har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 12. januar 2017 denne til udvalget,
jf. REU alm. del - bilag 116. Den 3. maj 2017 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og IA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten ønsker at bekæmpe
organiseret kriminalitet og har intet til overs for hverken rockere
eller bander, der begår grov og organiseret kriminalitet.
Enhedslisten ønsker at bekæmpe rockerborge.
Enhedslisten har den grundlæggende holdning, at folk, der
begår kriminalitet, skal straffes for de handlinger, de
begår - og at folk ikke skal straffes, fordi de befinder sig
på et bestemt sted. Derfor er lovforslaget efter
Enhedslistens opfattelse grundlæggende problematisk bygget
op. Lovforslaget indeholder desuden en lang række uklarheder
i forhold til rækkevidden og forståelsen af
lovforslaget. Enhedslisten finder det problematisk, at et
lovforslag, der indskrænker en grundlæggende rettighed
som forsamlingsfriheden, er så uklart og vagt formuleret. En
klar og præcis lovgivning er efter Enhedslistens opfattelse
en nødvendighed i et retssamfund, også når det
drejer sig om at bekæmpe kriminalitet begået af
organiserede kriminelle, som vi ikke bryder os om.
For Enhedslisten er det vigtigt, at rockere
og andre organiserede kriminelle bekæmpes ved efterforskning
og retsforfølges for deres kriminelle handlinger. Samtidig
skal vi selvfølgelig blive bedre til at forhindre deres
rekruttering, og vi skal hjælpe dem ud, der vil forlade
miljøerne. I det hele taget er det jo sådan, at det er
den forebyggende indsats og den resocialiserende indsats, som
på det lange stræk vil gøre en forskel.
I Enhedslisten har vi gennem årene
taget mange lokale initiativer mod rockere, og der er mange
måder, man kan bidrage til at bekæmpe rockere og bander
på. I Kolding har Enhedslisten f.eks. støttet
fakkeloptog under parolen »Rockerne ud af byen«. Det
har vi gjort, samtidig med at vi understreger, at rockere og for
så vidt også bander ligesom alle andre borgere har
grundlovssikrede rettigheder, herunder forenings- og
forsamlingsfrihed. I København har Enhedslisten, ligesom vi
også har i Gladsaxe, bakket op om, at man bruger planlovens
muligheder for at fjerne rockerborge. Og den slags initiativer
støtter vi op om, når der er mulighed for det. Vi er
samtidig pinligt bevidste om, at det ikke er en løsning, der
reelt bekæmper den organiserede kriminalitet. Det er den
forebyggende indsats som f.eks. bedre sociale tiltag,
ungdomsklubber, exitstrategier - og så selvfølgelig
godt gammeldags politiarbejde.
Der er en lang række
høringsparter, som også er kommet med deres vurdering
af lovforslaget. Retspolitisk Forening finder, at lovudkastets
betingelse om, at gruppens anvendelse af ejendommen som
samlingssted skal være egnet til at medføre
væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende,
retssikkerhedsmæssigt udgør en meget vid og
skønsmæssig formulering, hvortil kommer en ikke let
overskuelig sagsbehandling, forinden en afgørelse
træffes.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
bemærker, at det ikke er ganske klart, hvad der forstås
ved væsentlig ulempe og utryghed for de omkringboende, og
foreningen finder, at dette bør præciseres. Og
Institut for Menneskerettigheder mener, at præciseringer i
lovforslaget er nødvendigt.
Samlet set er der tale om et meget uklart
lovforslag, som risikerer at undergrave grundlæggende
frihedsrettigheder i vores samfund. Enhedslisten ønsker at
bekæmpe rockerborge og bandekriminalitet, men ikke ved at
ødelægge vores grundlæggende
frihedsrettigheder.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser
Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette
Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ?? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 193
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|