Skriftlig fremsættelse (26. april
2017)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Blokering af hjemmesider
og stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere)
(Lovforslag nr. L 192)
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en række af de punkter, der fremgår
af den nationale handlingsplan om forebyggelse og bekæmpelse
af ekstremisme og radikalisering, som blev fremlagt i oktober
måned 2016. Lovforslaget fremsættes efter den 1. april
2017 som følge af, at der i forbindelse med lovforslagets
udarbejdelse, herunder som opfølgning på
høringsprocessen, har været behov for at afklare en
række forhold vedrørende lovforslaget. Lovforslaget
ønskes gennemført i indeværende
folketingsår.
Lovforslaget indeholder for det
første et forslag til en ny bestemmelse i retsplejeloven,
hvorefter der efter retskendelse kan ske blokering af en
hjemmeside, hvis der er grund til at antage, at der fra den
pågældende hjemmeside begås nærmere
bestemte overtrædelser af straffeloven.
Bestemmelsen
vil f.eks. skulle bruges over for hjemmesider, der indeholder
propaganda til fordel for terrororganisationer mv. Det skyldes, at
ekstremisters og terroristers brug af internet og sociale medier i
rekrutteringsøjemed er steget betydeligt inden for de senere
år. Et væsentligt element i indsatsen mod online
radikalisering består således i at reducere omfanget af
voldeligt ekstremistisk materiale på internettet.
Lovforslaget indeholder for det andet
ændringer i en række ydelseslove med henblik på
at forhindre, at fremmedkrigere kan finansiere deres ophold i
konfliktområder med offentlige ydelser.
Med de foreslåede ændringer vil
der blive indført en klar hjemmel til standsning af
udbetalingen af offentlige ydelser til fremmedkrigere og - i
tilfælde, hvor ydelserne allerede måtte være
udbetalt - at kræve dem tilbagebetalt. De foreslåede
ændringer skaber bl.a. en mere sikker og effektiv procedure i
sager om standsning eller tilbagebetaling af de ydelser, som der
allerede i dag helt eller delvist er hjemmel til at inddrage.
Desuden skaber de foreslåede ændringer mulighed for at
standse - eller kræve tilbagebetaling af - en række
offentlige ydelser, som der ikke i dag er den fornødne
hjemmel til at inddrage.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.