Fremsat den 5. oktober 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning
(Strakstilhold)
§ 1
I lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning,
jf. lov nr. 112 af 3. februar 2012, som ændret ved § 3 i
lov nr. 434 af 1. maj 2013 og § 3 i lov nr. 633 af 12. juni
2013, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a. Tilhold kan
gives foreløbigt, hvis
1) en person med
rimelig grund er mistænkt for at krænke en anden som
anført i § 2, stk. 1, nr. 1,
2) betingelsen i
§ 2, stk. 1, nr. 2, er opfyldt, og
3) personen ikke
har en rimelig interesse i at kontakte den anden.
Stk. 2. Et
tilhold efter stk. 1 gælder indtil videre og bortfalder,
når der træffes afgørelse efter §§ 2
eller 4 eller om tilbagekaldelse.
Stk. 3. En
afgørelse efter §§ 2 eller 4 skal så vidt
muligt træffes senest 60 dage efter forkyndelsen af
afgørelsen efter stk. 1.«
2. I
§ 5, 1. pkt., indsættes
efter »indtil 5 år«: », jf. dog § 2 a,
stk. 2«.
3. I
§ 16 indsættes efter 1.
pkt.:
»En
afgørelse om tilhold skal ikke forkyndes på ny, hvis
der er sket forkyndelse af et tilhold efter § 2 a
angående et tilsvarende forbud mod kontakt mv.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning | 2. Strakstilhold | 2.1. Gældende ret | 2.1.1. Tilhold | 2.1.2. Opholdsforbud | 2.1.3. Bortvisning | 2.1.4. Fælles bestemmelser | 2.1.5. Straf | 2.2. Justitsministeriets
overvejelser | 2.3. Lovforslagets udformning | 2.3.1. Generelt om strakstilhold | 2.3.2. Betingelser for meddelelse af
strakstilhold | 2.3.3. Politiets sagsbehandling | 2.3.4. Forkyndelse | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer mv. | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Ifølge en
undersøgelse foretaget af Justitsministeriet udsættes
mere end 100.000 danskere årligt for såkaldt stalking,
dvs. systematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane fra
en anden person.
Stalking er et uacceptabelt indgreb
i den enkeltes frihed og ret til at bestemme over eget liv og
deltage frit i samfundet. Regeringen ønsker derfor at
skærpe indsatsen mod stalking ved bl.a. at sikre, at der kan
sættes hurtigt ind mod fredskrænkelser,
forfølgelse og chikane.
Justitsministeriet og Ministeriet
for Børn, Undervisning og Ligestilling præsenterede i
marts 2016 det fælles udspil "Stop Stalking", som har til
formål at skærpe indsatsen mod stalking,
forfølgelse og chikane. Udspillet indeholder syv
initiativer, som skal styrke politiets indsats over for bl.a.
stalking, forbedre hjælpen og rådgivningen for
stalkingudsatte samt styrke fagfolks og befolkningens viden om
stalking. Formålet med lovforslaget er at gennemføre
den del af udspillet, hvor en lovændring vurderes at
være nødvendig.
Med lovforslaget foreslås
det, at der gives mulighed for at meddele en foreløbig
afgørelse om tilhold (et såkaldt strak?stilhold), som
midlertidigt skal beskytte den forurettede og eventuelt medlemmer
af forurettedes husstand, indtil der af politidirektøren kan
træffes en endelig afgørelse om tilhold eller
opholdsforbud. Strakstilholdet omfatter de samme typer af forbud og
har samme retsvirkning som et tilhold, der meddeles efter de
gældende bestemmelser i tilholdsloven.
Forslaget indebærer navnlig
en lempelse af det almindelige mistankekrav ("begrundet mistanke")
ved meddelelse af tilhold med henblik på at sikre en hurtig
beskyttelse af den forurettede. Det foreslås således,
at et foreløbigt tilhold kan gives, hvis en person med
rimelig grund er mistænkt for at krænke en anden, der
er bestemte grunde til at antage, at personen fortsat vil
krænke den anden, og den pågældende ikke har en
rimelig interesse i at kontakte den forurettede.
Endvidere foreslås en
lempelse af reglerne om forkyndelse af tilhold i tilfælde,
hvor et tilsvarende foreløbigt tilhold allerede er
forkyndt.
2. Strakstilhold
2.1. Gældende
ret
Lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning (herefter tilholdsloven) trådte i kraft den 1.
marts 2012 og indeholder et samlet regelsæt om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning. Tilholdslovens formål er at
beskytte personer mod at blive udsat for fredskrænkelse,
forfølgelse og chikane, herunder stalking.
2.1.1. Tilhold
Ved et tilhold kan en person
forbydes at opsøge en anden ved personlig, mundtlig eller
skriftlig henvendelse, herunder ved elektronisk kommunikation,
eller på anden måde kontakte eller følge efter
en anden, jf. tilholdslovens § 1.
Bestemmelsen omfatter for det
første "kontakt". Kontakt kan forekomme på forskellige
måder. Det er efter lovens forarbejder afgørende, at
den pågældendes adfærd reelt har karakter af en
henvendelse eller kontakt fra personen til den forurettede, jf.
bemærkningerne til § 1 til forslag nr. L 10 af 9.
november 2011 til tilholdsloven. Det er derimod ikke
afgørende, om kontakten sker direkte. Efter bestemmelsen er
enhver kontakt forbudt, medmindre det af særlige grunde
må anses for beføjet, jf. lovens § 13.
Bestemmelsen omfatter for det andet
at "følge efter" den anden. Udtrykket "følge efter"
sigter bl.a. til tilfælde, hvor en person følger efter
den forurettede uden helt at nærme sig, således at
adfærden ikke eller ikke med sikkerhed kan betegnes som
kontakt.
Et tilhold kan begrænses til
et forbud mod visse former for adfærd eller henvendelser
mv.
Endvidere kan et tilhold
udstrækkes til at omfatte et medlem af den forurettedes
husstand, hvis det findes nødvendigt af hensyn til
formålet med tilholdet, jf. lovens § 6. Ifølge
bemærkningerne til § 6 i forslaget til tilholdsloven kan
et tilhold også udstrækkes til at omfatte flere
medlemmer af den pågældendes husstand, hvis det i
forhold til hver enkelt af disse må anses for
nødvendigt af hensyn til formålet med tilholdet.
Betingelserne for, at et tilhold
kan gives, fremgår af lovens § 2.
Efter § 2, stk. 1, nr. 1,
litra a, er det en betingelse, at der er begrundet mistanke om, at
en person har krænket en andens fred ved at forfølge
eller genere den anden ved kontakt mv. som anført i §
1.
Det beror ifølge lovens
forarbejder på en konkret vurdering af samtlige faktiske og
retlige forhold, der indgår i sagen, om der foreligger en
sådan krænkelse af freden, jf. bemærkningerne til
§ 2 i forslaget til tilholdsloven. Krænkelse af en
andens fred kan f.eks. bestå i hyppige uønskede
henvendelser eller i andre handlinger, der ikke i sig selv er
strafbare, men som opleves som ubehagelige og forstyrrende på
grund af deres antal, deres indhold eller et udtrykt ønske
om at være fri for yderligere kontakt. Herudover vil en
enkeltstående krænkelse kunne være af en så
grov beskaffenhed, at krænkelsen i sig selv kan danne
grundlag for et tilhold.
Et tilhold kan desuden gives efter
§ 2, stk. 1, nr. 1, litra b, hvis der er begrundet mistanke
om, at en person mod en anden har begået et strafbart
forhold, der kan sidestilles med en fredskrænkelse. Dette kan
være opfyldt ved, at forholdet har karakter af en egentlig,
strafbar fredskrænkelse som f.eks. husfredskrænkelse
eller trusler efter straffelovens § 266.
Det er ikke et krav, at der er
faldet dom i en eventuel straffesag. Et strafbart forhold, der kan
sidestilles med en fredskrænkelse, vil således efter
omstændighederne kunne danne grundlag for et tilhold, uden at
gennemførelse af en straffesag skal afventes.
Efter lovens § 2, stk. 1, nr.
1, er det endvidere en betingelse for meddelelse af et tilhold, at
der er begrundet mistanke om, at der er sket fredskrænkelse
eller er begået et strafbart forhold mod den anden. Det er
endvidere en betingelse, at der er bestemte grunde til at antage,
at den pågældende fortsat vil krænke den anden,
jf. § 2, stk. 1, nr. 2.
Tilholdslovens § 2, stk. 2 og
3, indeholder særlige regler om tilhold.
Efter stk. 2 kan et tilhold
således gives i tilfælde, hvor der er begrundet
mistanke om, at en person har begået en grov personfarlig
lovovertrædelse efter straffelovens bestemmelser om drab,
røveri, frihedsberøvelse, vold, brandstiftelse,
voldtægt eller anden seksualforbrydelse eller forsøg
herpå, jf. § 2, stk. 2, nr. 1. Det er dernæst en
betingelse, at forurettede eller dennes nærmeste efter
lovovertrædelsens grovhed ikke findes at skulle tåle
kontakt med den pågældende, jf. § 2, stk. 2, nr.
2.
Efter stk. 3 kan tilhold endvidere
gives, hvis en person med rimelig grund mistænkes for at have
begået eller forsøgt at begå en
overtrædelse af straffelovens bestemmelse om ulovlig tvang
ved at tvinge en anden til at indgå ægteskab eller
religiøs vielse uden borgerlig gyldighed.
Et tilhold gives for et bestemt
tidsrum på indtil 5 år, jf. § 5.
2.1.2. Opholdsforbud
Efter lovens § 3 kan en person
ved et opholdsforbud (geografisk bestemt tilhold) forbydes at
opholde sig eller færdes i et nærmere afgrænset
område i nærheden af en anden persons bolig, arbejds-,
uddannelses- eller opholdssted eller andet område, hvor denne
ofte færdes. Et opholdsforbud omfatter dog ikke færden
og ophold, som af særlige grunde må anses for
beføjet, jf. § 13.
Opholdsforbud kan ligesom tilhold
udstrækkes til at omfatte et eller flere medlemmer af
forurettedes husstand, jf. § 6 og bestemmelsens
forarbejder.
Betingelserne for at udstede et
opholdsforbud fremgår af lovens § 4.
Opholdsforbud kan gives, hvis
betingelserne for meddelelse af tilhold er opfyldt. Det er
endvidere en betingelse, at der er begrundet mistanke om, at den
pågældende har udsat den anden person for oftere
gentagen krænkelse efter § 2, stk. 1, nr. 1
(fredskrænkelse eller strafbart forhold, der kan sidestilles
med fredskrænkelse), forsætligt har overtrådt et
tilhold eller har udsat den anden for grov personfarlig
kriminalitet omfattet af § 2, stk. 2, eller har udøvet
eller forsøgt at udøve ulovlig tvang i forbindelse
med ægteskab eller en religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed omfattet af § 2, stk. 3, eller har begået en
lovovertrædelse, der kan føre til bortvisning, jf.
hertil pkt. 2.1.3 nedenfor. Det er endelig en betingelse, at et
tilhold ikke kan anses for tilstrækkeligt til at beskytte den
anden person.
Det er ikke en betingelse for at
meddele et opholdsforbud, at den pågældende er meddelt
et tilhold. Opholdsforbud kan således meddeles samtidig med
tilhold eller uden et samtidigt tilhold. Formålet med et
opholdsforbud vil dog normalt indebære, at tilhold meddeles
samtidigt med opholdsforbuddet, hvis den pågældende
ikke allerede har et tilhold, jf. bemærkningerne til § 4
i lovforslaget til tilholdsloven.
Opholdsforbud kan gives for et
bestemt tidsrum på indtil 1 år, jf. § 5.
2.1.3. Bortvisning
Tilholdsloven indeholder herudover
regler om bortvisning.
Efter lovens § 8 kan en person
over 18 år forbydes at opholde sig i sit hjem. En person kan
i henhold til § 8 bortvises, når der er begrundet
mistanke om, at den pågældende mod et medlem af sin
husstand har begået en overtrædelse af straffelovens
§ 210 (incest), § 213 (vanrøgt eller
nedværdigende behandling af sin ægtefælle eller
sit barn mv.), § 266 (trusler) eller en overtrædelse,
der er omfattet af straffelovens kapitel 24-26
(seksualforbrydelser, forbrydelser mod liv og legeme samt
forbrydelser mod den personlige frihed), og som efter loven kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder.
Bortvisning kan endvidere ske, hvis den pågældende
person har optrådt på en måde, der i
øvrigt indebærer en trussel om vold mod et medlem af
husstanden.
Det er en yderligere betingelse for
bortvisning, at der er bestemte grunde til at antage, at den
pågældende person vil begå en af de nævnte
forbrydelser, hvis vedkommende forbliver i hjemmet.
Bortvisning sker for et bestemt
tidsrum på indtil 4 uger, jf. § 10.
2.1.4. Fælles
bestemmelser
Efter lovens § 12 må et
tilhold, et opholdsforbud eller en bortvisning ikke stå i
misforhold til den herved forvoldte forstyrrelse af den
pågældendes forhold, hensynet til den eller dem,
foranstaltningen skal beskytte, og karakteren af den adfærd,
der er udvist fra den pågældendes side. Der skal
således foretages en særskilt
proportionalitetsvurdering med henblik på at fastslå,
om en afgørelse om tilhold, opholdsforbud og bortvisning er
et rimeligt indgreb i det konkrete tilfælde.
Det følger af lovens §
13, at tilhold, opholdsforbud og bortvisning ikke omfatter kontakt,
ophold eller færden, som af særlige grunde må
anses for beføjet.
Tilhold, opholdsforbud og
bortvisning kan besluttes efter anmodning fra den person, som
foranstaltningen skal beskytte, eller når almene hensyn
kræver det, jf. lovens § 14. Må det f.eks.
antages, at forurettede af frygt ikke tør anmode om et
tilhold mv., kan politiet af egen drift tage initiativ hertil.
Dette bør dog ifølge forarbejderne kun ske, hvor der
er risiko for mere alvorlige overgreb, herunder vold,
voldtægt eller overgreb mod børn, jf.
bemærkningerne til § 14 i lovforslaget til
tilholdsloven.
Afgørelser om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning træffes af
politidirektøren, jf. § 15, stk. 2. Afgørelserne
er underlagt forvaltningslovens regler.
Statsadvokaten behandler klager
over tilhold, opholdsforbud og bortvisning, og statsadvokatens
afgørelse kan ikke påklages, jf. § 15, stk.
3.
Afgørelser om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning skal forkyndes, jf. § 16, 1. pkt.
Ved forkyndelse af opholdsforbud og bortvisning skal den
pågældende vejledes om retten til at kræve
afgørelsen indbragt for retten, jf. § 16, 2. pkt. En
afgørelse om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning
får virkning fra forkyndelsestidspunktet.
Der gælder efter lovens
§ 17, stk. 1, en særlig hurtig og let adgang til
domstolsprøvelse af afgørelser om opholdsforbud eller
bortvisning. Den, der gives opholdsforbud eller bortvises, kan
således inden 14 dage, efter at afgørelsen er forkyndt
for den pågældende, kræve, at politiet indbringer
afgørelsen for byretten. En anmodning om indbringelse for
retten har ikke opsættende virkning, jf. § 17, stk.
4.
2.1.5 Straf
Det følger af lovens §
21, at den, der forsætligt overtræder et tilhold, et
opholdsforbud eller en bortvisning, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år, jf. stk. 1. Det skal ved
fastsættelse af straffen indgå som en skærpende
omstændighed, at forholdet har udgjort et led i en
systematisk og vedvarende forfølgelse eller chikane
(stalking), jf. stk. 2.
Overtrædelse af tilhold,
opholdsforbud og bortvisning påtales kun efter den
forurettedes anmodning, medmindre almene hensyn kræver
påtale, jf. stk. 3. Dette indebærer, at der ikke rejses
tiltale for mindre alvorlige overtrædelser, som forurettede
ikke selv ønsker forfulgt.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Stalking og anden
forfølgelse og chikane kan have store konsekvenser for den
forurettede, men også for vedkommendes omgivelser, herunder
den forurettedes børn, familie, arbejdsgiver osv.
Som det fremgår af pkt. 2.1.1
og 2.1.2 ovenfor, kan der med hjemmel i tilholdsloven gives
strafsanktionerede forbud til en person mod at kontakte eller
følge efter en anden og medlemmer af dennes husstand
(tilhold) og mod at opholde sig eller færdes i et
afgrænset område, hvor den anden og medlemmer af dennes
husstand ofte færdes (opholdsforbud). Tilhold og
opholdsforbud er beskyttelsesforanstaltninger, som skal medvirke
til at værne den forurettede mod yderligere
krænkelser.
Meddelelse af tilhold og
opholdsforbud er en forvaltningsretlig afgørelse.
Forvaltningslovens krav om bl.a. partshøring, begrundelse og
klagevejledning finder derfor anvendelse. Efter det almindelige
officialprincip er det endvidere politiets ansvar, at der
foreligger de oplysninger mv., som er nødvendige for, at der
kan træffes afgørelse på et tilstrækkeligt
oplyst grundlag. Politidirektørens sagsbehandling
(sagsoplysning) skal således afdække, om tilholdslovens
betingelser for at give et tilhold eller et opholdsforbud er
opfyldt.
Tilholdslovens betingelser for at
meddele et tilhold eller opholdsforbud sammenholdt med kravene i
forvaltningsloven og de almindelige forvaltningsretlige principper
kan - afhængig af bl.a. sagens kompleksitet og parternes
vilje til at medvirke i processen - indebære en betydelig
sagsbehandlingstid, inden der kan træffes afgørelse om
tilhold eller opholdsforbud.
Den tid, det efter
omstændighederne kan tage at træffe en endelig
afgørelse om tilhold, kan af den forurettede opleves som en
særligt belastende periode, hvor politiet kun kan gribe ind,
hvis henvendelserne til den forurettede efter deres karakter er
strafbare.
Det foreslås derfor, at der
indføres en mulighed for hurtigere at meddele et tilhold end
hidtil, således at der i visse tilfælde skal kunne
gives et foreløbigt tilhold (strakstilhold), der giver
mulighed for hurtigt at give en midlertidig beskyttelse, indtil der
af politidirektøren træffes en endelig
afgørelse om tilhold eller opholdsforbud (eller begge
dele).
Med henblik på at sikre, at
der kan træffes en hurtig afgørelse om tilhold,
foreslås det således, at den foreløbige
afgørelse kan træffes på baggrund af et lavere
mistankekrav end det, der almindeligvis gælder ved meddelelse
af tilhold. Det foreslås derfor, at et tilhold allerede kan
gives, når der på baggrund af sagens oplysninger er en
rimelig grund til, at en person er mistænkt for at
krænke den forurettede. Der henvises til pkt. 2.3.2
nedenfor.
Et tilhold indebærer et
indgreb i den personlige frihed for den, som tilholdet rettes mod.
Da et strakstilhold vil kunne meddeles allerede, når en
person med rimelig grund er mistænkt for at krænke en
anden, finder Justitsministeriet, at muligheden for at give et
strakstilhold bør begrænses til de situationer, hvor
den, som strakstilholdet rettes mod, ikke har en rimelig interesse
i at kontakte den anden.
Justitsministeriet har overvejet,
om der bør fastsættes en tidsmæssig grænse
for varigheden af et strakstilhold. Dette vil imidlertid efter
Justitsministeriets opfattelse kunne give et vist incitament til at
forhale politiets sagsbehandling for den, som tilholdet rettes mod.
På den baggrund har Justitsministeriet fundet, at et
strakstilhold bør gælde, indtil der af
politidirektøren træffes en endelig afgørelse
om, at der skal meddeles tilhold eller opholdsforbud, at der ikke
kan meddeles tilhold eller opholdsforbud, eller at der i
øvrigt skal ske tilbagekaldelse af strakstilholdet.
For at sikre at strakstilholdet
inden for rimelig tid følges op af en endelig
afgørelse angående tilhold eller opholdsforbud, hvis
ikke politidirektøren forinden - f.eks. på
forurettedes foranledning - har tilbagekaldt tilholdet,
foreslår Justitsministeriet, at den endelige afgørelse
angående tilhold eller opholdsforbud så vidt muligt
skal træffes af politidirektøren senest 60 dage efter
at afgørelsen om strakstilhold er forkyndt. Der henvises til
pkt. 2.3.3 nedenfor.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at den foreslåede ordning vil kunne bidrage til,
at den forurettede hurtigt og effektivt beskyttes, og samtidig
gøres det omgående klart for den, der krænker
den forurettedes fred, at den forurettede ikke ønsker
kontakt, og at den pågældende kan drages til ansvar ved
at tilsidesætte dette ønske. Den begrænsede
varighed af et strakstilhold sammenholdt med, at strakstilholdet
ikke skal gives, når der foreligger en rimelig interesse i at
kontakte den anden, medvirker til, at strakstilholdet ikke
bør kunne anses som et særligt forstyrrende indgreb i
den pågældendes frihed.
Et strakstilhold forudsættes
i øvrigt alene anvendt i de situationer, hvor de
tidsmæssige hensyn taler for det. Der er således ikke
grund til at træffe afgørelse om et strakstilhold,
hvis politiet vil kunne afslutte undersøgelserne til brug
for politidirektørens endelige afgørelse om tilhold
eller opholdsforbud inden for samme tidsperiode, som det ville tage
at træffe en foreløbig afgørelse.
2.3. Lovforslagets udformning
2.3.1. Generelt om
strakstilhold
Med lovforslaget lægges der
op til, at politidirektøren kan give et tilhold
foreløbigt, indtil der af politidirektøren kan
træffes en endelig afgørelse angående tilhold
eller opholdsforbud efter de gældende bestemmelser.
Politidirektøren kan
således give et foreløbigt tilhold (strakstilhold)
enten i forbindelse med en anmodning om at meddele et tilhold mv.
eller i forbindelse med, at politiet af egen drift har
iværksat sagsbehandling angående tilhold mv.
Strakstilholdet omfatter de samme
typer af forbud og har samme retsvirkning som et tilhold, der
meddeles efter de gældende bestemmelser i tilholdsloven. Det
indebærer bl.a., at tilholdet omfatter de forhold, der er
nævnt i tilholdslovens § 1, herunder at det kan
begrænses til at omfatte et forbud mod visse former for
adfærd eller henvendelser.
Overtrædelse af tilholdet kan
endvidere straffes efter lovens § 21. Det er forudsat, at der
ved straffastsættelsen anvendes det samme strafniveau som
hidtil. Det bør ikke tillægges selvstændig
betydning ved vurderingen af strafansvaret, om
politidirektørens endelige afgørelse går ud
på, at betingelserne for tilhold efter § 2 eller
opholdsforbud efter § 4 også er opfyldt.
Herudover finder tilholdslovens
kapitel 3 om fælles bestemmelser anvendelse på
tilholdet.
Endvidere kan et strakstilhold
også i medfør af tilholdslovens § 6 omfatte et
eller flere medlemmer af forurettedes husstand, hvis det findes
nødvendigt af hensyn til formålet med tilholdet.
2.3.2. Betingelser for meddelelse
af strakstilhold
Det foreslås, at meddelelse
at et strakstilhold betinges af, at en person med rimelig grund er
mistænkt for at krænke en anden som anført i
§ 2, stk. 1, nr. 1. Det vil sige, at der skal være en
rimelig grund til at mistænke personen for at have
krænket den andens fred ved at forfølge eller genere
den anden ved kontakt mv. som anført i tilholdslovens §
1 eller ved at have begået et strafbart forhold, der kan
sidestilles med en sådan fredskrænkelse, mod den anden.
Der henvises til afsnit 2.1.1 ovenfor.
Det er efter forslaget kun muligt
at give et strakstilhold, når der har været en
forudgående fredskrænkelse. Dette svarer til kravet
efter § 2, stk. 1.
Der er ved forslaget til
udformningen af mistankekravet ("rimelig grund er mistænkt")
tilsigtet en væsentlig lempelse af kravet til mistankens
styrke i forhold til det almindelige mistankekrav efter § 2,
stk. 1, nr. 1 ("begrundet mistanke"). Det lempede mistankekrav
forstås i overensstemmelse med eksempelvis retsplejelovens
§ 755 om anholdelse og tilholdslovens § 2, stk. 3. Det
indebærer, at der skal være visse konkrete holdepunkter
for at antage, at en person har krænket den anden som
anført i § 2, stk. 1, nr. 1. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1, nedenfor.
Det lavere mistankekrav
indebærer, at politidirektøren ikke
nødvendigvis skal vurdere, at oplysningerne i sagen på
tidspunktet for meddelelse af et strakstilhold kan føre til,
at der efterfølgende vil kunne meddeles et tilhold efter
§ 2 eller et opholdsforbud efter § 4. Omvendt skal der
ikke gives et strakstilhold, hvis det på forhånd kan
udelukkes, at betingelserne i tilholdslovens § 2, stk. 1, nr.
1, er opfyldt, f.eks. fordi kontakten mv. ikke udgør en
fredskrænkelse eller kan sidestilles med en
fredskrænkelse.
Politiet kan efter meddelelse af et
strakstilhold foretage yderligere efterforskning i sagen, herunder
bl.a. indhente teleoplysninger, fremsætte
editionsbegæringer eller foretage afhøringer, ligesom
forurettede efterfølgende kan fremkomme med yderligere
oplysninger til brug for sagen.
Som nævnt er formålet
med tilholdet at værne den forurettede mod yderligere
krænkelser. Kravet i tilholdslovens § 2, stk. 1, nr. 2
(indikationskravet), hvorefter der skal foreligge bestemte grunde
til at antage, at den pågældende fortsat vil
krænke den anden, skal derfor også være opfyldt i
relation til et strakstilhold. Reglen forudsættes som hidtil
anvendt under hensyntagen til de særlige forhold, der knytter
sig til tilholdssager. Dette indebærer bl.a., at betingelsen
om gentagelsesfare i højere grad vil være opfyldt end
det enslydende krav ("bestemte grunde") i retsplejelovens §
762, stk. 1, nr. 2, selv om der kun er oplysninger om få
eller eventuelt et enkelt forhold, ligesom der ofte vil være
tale om forhold, der ikke har udløst straf, herunder et
endnu ikke pådømt forhold. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1, nedenfor.
Herudover foreslås det, at
det er en betingelse for at meddele et strakstilhold, at den
person, som tilholdet rettes mod, ikke har rimelig interesse i at
kontakte den anden. Betingelsen medfører, at indgrebet har
begrænset intensitet og udelukker anvendelsen af
strakstilhold i de komplicerede sager, hvor en nærmere
undersøgelse af hensyn til bl.a. risikoen for misbrug og
optrapning af en konflikt bør afventes. Ordningen vil f.eks.
ikke omfatte sager, som udspringer af uenighed om
samværsretten til fællesbørn eller
nabostridigheder. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, nedenfor.
I de situationer, hvor et
strakstilhold ikke kan anvendes, skal politidirektøren dog
som hidtil vurdere, om der er behov for, at der så vidt
muligt træffes en særlig hurtig afgørelse om
tilhold, herunder ved brug af en telefonisk partshøring.
Strakstilholdet har ikke til
formål at træde i stedet for eller ændre på
politiets anvendelse af andre tiltag i relation til stalking,
forfølgelse og chikane. For eksempel bør politiet
fortsat benytte sig af uformelle formaninger, hvis der f.eks. er
grund til at tro, at personen vil ændre sin adfærd som
følge af en formaning.
Et tilhold efter den
foreslåede ordning skal herudover opfylde tilholdslovens
§ 12 om proportionalitet. Bestemmelsen indebærer, at der
i hvert enkelt tilfælde vil skulle foretages en
særskilt proportionalitetsvurdering med henblik på at
fastslå, at tilholdet ikke står i misforhold til den
herved forvoldte forstyrrelse af den pågældendes
forhold, hensynet til den eller dem, som foranstaltningen skal
beskytte, og karakteren af den adfærd, der er udvist fra den
pågældendes side.
2.3.3. Politiets sagsbehandling
En beslutning om at meddele et
strakstilhold vil være en forvaltningsretlig
afgørelse, jf. forvaltningslovens § 2, stk. 1, og
behandlingen af sådanne sager vil derfor skulle ske i
overensstemmelse med reglerne i forvaltningsloven samt
øvrige forvaltningsretlige regler og
grundsætninger.
Særligt i forhold til
partshøring bemærkes, at reglerne herom findes i
forvaltningslovens § 19. Hvis partshøring skal
gennemføres, vil dette normalt kunne ske på både
et mundtligt og et skriftligt grundlag, men skal altid
gennemføres på en måde og under vilkår,
der giver parten en rimelig mulighed for at varetage sine
interesser under sagen.
Da strakstilholdet skal kunne
iværksættes hurtigt, bør det altid overvejes at
gennemføre partshøringen mundtligt, f.eks.
telefonisk, i forbindelse med, at politiet har opsøgt den
pågældende eller efter omstændighederne i
forbindelse med, at politiet er tilkaldt til en igangværende
fredskrænkelse. Det bemærkes, at der skal gøres
notat om en partshøring i overensstemmelse med, hvad der
følger af offentlighedslovens § 13 og af god
forvaltningsskik. Af bevismæssige grunde bør det under
alle omstændigheder altid noteres, hvis partshøringen
er gennemført mundtligt.
Det bemærkes samtidig, at
partshøringen i en sag om strakstilhold - i overensstemmelse
med kravet til mistankegrundlaget i sådanne sager, jf. pkt.
2.3.2 - alene vil skulle angå de forhold, som udgør en
rimelig grund til mistanken om fredskrænkelse, og de
oplysninger, der giver bestemte grunde til at antage, at den
pågældende fortsat vil krænke den anden.
Endvidere vil den pågældende skulle have lejlighed til
at udtale sig om interessen i kontakten.
Det bemærkes, at den
efterfølgende sag om meddelelse af et tilhold eller
opholdsforbud, jf. umiddelbart nedenfor, er en selvstændig
afgørelse, og at bl.a. reglerne om partshøring
ligeledes skal iagttages i forhold til denne senere
afgørelse.
Strakstilholdet gælder indtil
videre og bortfalder, når politidirektøren
træffer afgørelse vedrørende tilhold efter
§ 2 eller opholdsforbud efter § 4, eller der i
øvrigt findes anledning til at tilbagekalde tilholdet. Dette
tilsiger efter Justitsministeriets opfattelse, at afgørelsen
om strakstilhold inden for en rimelig tid af
politidirektøren skal følges op af en
afgørelse om, at et endeligt tilhold eller opholdsforbud
skal meddeles, eller at betingelserne herfor ikke er opfyldt (eller
at der i øvrigt er grund til at træffe
afgørelse om, at strakstilholdet skal tilbagekaldes).
Justitsministeriet foreslår
på den baggrund, at politidirektøren så vidt
muligt skal træffe en endelig afgørelse om tilhold
eller opholdsforbud senest 60 dage efter forkyndelse af
strakstilholdet. Det er Justitsministeriets vurdering, at det som
udgangspunkt bør være muligt at få foretaget
supplerende partshøring, gennemføre øvrige
sagsoplysningsskridt og træffe en afgørelse senest
inden for den angivne frist. Hvis afgørelsen kan
træffes tidligere, bør udløbet af fristen ikke
afventes.
Som det fremgår, indeholder
den foreslåede ordning ikke en absolut afgrænsning af
den tidsmæssige udstrækning af et strakstilhold, jf.
også pkt. 2.2 ovenfor. Det forhold, at
politidirektøren ikke har truffet afgørelse efter
udløbet af 60 dage efter forkyndelsen vil således ikke
medføre, at strakstilholdet bortfalder. Et strakstilhold vil
først bortfalde, når der træffes en endelig
afgørelse eller en afgørelse om tilbagekaldelse.
På den baggrund
foreslås det, at tilholdslovens § 5, hvorefter tilhold
gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år, ikke
gælder for et strakstilhold. Politidirektøren vil dog
i forbindelse med fastsættelsen af varigheden af det endelige
tilhold kunne tage højde for, at der har været givet
et strakstilhold.
En afgørelse om tilhold kan
påklages til Statsadvokaten. Statsadvokatens afgørelse
kan ikke påklages, jf. tilholdslovens § 15, stk. 3.
Bestemmelsen foreslås ikke ændret og gælder
derfor også for et strakstilhold. På grund af fristen
på 60 dage, jf. ovenfor, vil det imidlertid i sagens natur
ikke altid være muligt at tage stilling til en klage
angående et strakstilhold, før der er truffet en
endelig afgørelse om tilhold eller opholdsforbud.
En afgørelse om
strakstilhold vil endvidere i overensstemmelse med de almindelige
regler for prøvelse af forvaltningsafgørelser kunne
indbringes for domstolene.
2.3.4. Forkyndelse
Det følger af tilholdslovens
§ 16, at afgørelser om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning skal forkyndes. En afgørelse om tilhold mv.
får virkning fra forkyndelsestidspunktet. Der henvises til
pkt. 2.1.4 ovenfor.
Forkyndelse har generelt til
formål at sikre, at en meddelelse kommer frem til adressaten,
således at adressaten har mulighed for at gøre sig
bekendt med indholdet, samt at sikre den, der har iværksat
forkyndelsen, det fornødne bevis for, at meddelelsen er
kommet frem, således at de til forkyndelsen knyttede
retsvirkninger kan indtræde.
Justitsministeriet finder ikke
grundlag for at fravige tilholdslovens krav om forkyndelse i
relation til et strakstilhold. Ministeriet har herved navnlig lagt
vægt på, at retsvirkningerne af et strakstilhold er de
samme, som retsvirkningerne af et endeligt tilhold truffet af
politidirektøren, herunder ved overtrædelse af
tilholdet.
Justitsministeriet finder, at det
derimod er ubetænkeligt at fravige kravet om forkyndelse af
det endelige tilhold, såfremt der er sket forkyndelse af et
strakstilhold, som indeholder et tilsvarende forbud mod kontakt
mv.
Forkyndelse af strakstilholdet har
således givet adressaten mulighed for at gøre sig
bekendt med tilholdet og retsvirkningerne heraf samtidig med, at
der er sikret bevis for, at meddelelsen er kommet frem. Den
pågældende har herved bl.a. også fået
mulighed for at gøre sig bekendt med, at strakstilholdet er
en foreløbig afgørelse, som så vidt muligt
senest 60 dage efter forkyndelse vil blive fulgt op af en endelig
afgørelse, der bl.a. kan indebære et tilhold af indtil
5 års varighed. Såfremt den endelige afgørelse
ikke modtages, giver det vedkommende anledning til at
forhøre sig hos politiet om afgørelsen.
Det er som omtalt en
forudsætning, at strakstilholdet indeholder et tilsvarende
forbud mod kontakt mv. som det endelige tilhold truffet af
politidirektøren. Afgørelser om tilhold kan
således begrænses til et forbud mod visse former for
adfærd eller henvendelser. Såfremt det endelige tilhold
ikke er identisk med strakstilholdet - i forhold til typen af
forbud eller den omfattede personkreds - forudsættes det, at
forkyndelsesreglerne iagttages. Det samme gælder i
øvrigt, såfremt politidirektøren tilbagekalder
strakstilholdet, inden den endelige afgørelse om tilhold
træffes.
Virkningerne af et tilhold
indtræder på tidspunktet for forkyndelsen. Dette
gælder også for et strakstilhold.
Virkningerne af den endelige
afgørelse om tilhold træder i kraft, når
afgørelsen træffes af politidirektøren,
såfremt der ikke skal ske forkyndelse. Afgørelsen skal
i givet fald straks sendes til den pågældende.
Strakstilholdet bortfalder, når der træffes
afgørelse efter §§ 2 eller 4 eller om
tilbagekaldelse, jf. pkt. 2.3.3 ovenfor.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget giver mulighed for, at
et tilhold kan gives foreløbigt bl.a. på baggrund af
et lavere mistankekrav.
Den foreslåede ordning har
positive konsekvenser for den, tilholdet skal beskytte, fordi der i
visse tilfælde hurtigt kan indtræde en midlertidig
beskyttelse. Det lavere mistankekrav og muligheden for at
træffe afgørelse på et mere foreløbigt
grundlag må samtidig anses at kunne have negative
retssikkerhedsmæssige konsekvenser for den, tilholdet rettes
mod. Der henvises til pkt. 2.2 ovenfor.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 31. august 2016 til den 28. september 2016
været i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Politiforbundet,
Politidirektørforeningen, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Rigsombudsmanden i Grønland, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk PEN, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Medier, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Forbrugerrådet Tænk, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Danner,
Kvinderådet, Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK),
Landsforeningen Hjælp Voldsofre, Offerrådgivningen i
Danmark, Dansk Stalking Center, Justitia, Kriminalpolitisk Forening
(KRIM), KL, Fagligt Fælles Forbund - 3F, Retspolitisk
Forening, Rådet for Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme og
Trykkefrihedsselskabet.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget indebærer, at der kan
gives et tilhold foreløbigt, hvorved der hurtigere
indtræder en beskyttelse mod fredskrænkelser,
forfølgelse og chikane, herunder stalking. | Det foreslåede mistankekrav, som er
lavere end det almindelige mistankekrav efter den gældende
bestemmelse, og muligheden for at træffe afgørelse
på et mere foreløbigt grundlag må anses for at
kunne have negative retssikkerhedsmæssige konsekvenser for
den, tilholdet rettes mod. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Indeholder ikke EU-retlige aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der foreslås indsat en ny
bestemmelse i tilholdslovens § 2 a, som giver mulighed for at
give et tilhold foreløbigt (strak?stilhold).
Tilholdet kan gives i forbindelse
med en anmodning om at meddele et tilhold efter lovens § 2
eller et opholdsforbud efter lovens § 4 eller i forbindelse
med, at politiet af egen drift har iværksat sagsbehandling
angående de nævnte foranstaltninger.
Et tilhold efter den
foreslåede bestemmelse omfatter de samme typer af forbud og
har samme retsvirkning som et tilhold, der meddeles efter de
gældende bestemmelser i tilholdsloven. Det indebærer
bl.a., at tilholdet omfatter de forhold, der er nævnt i
§ 1, herunder at det kan begrænses til at omfatte et
forbud mod visse former for adfærd eller henvendelser, og at
overtrædelse af tilholdet kan straffes efter tilholdslovens
§ 21 (som ikke foreslås ændret). Herudover finder
tilholdslovens kapitel 3 om fælles bestemmelser anvendelse
på tilholdet.
Forslaget til stk. 1 indeholder de betingelser, der skal
være opfyldt, for at der kan gives et foreløbigt
tilhold.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at et tilhold kan gives, hvis
en person med rimelig grund er mistænkt for at krænke
en anden som anført i § 2, stk. 1, nr. 1.
Karakteren af de forhold, som kan
føre til et tilhold efter den foreslåede bestemmelse
følger af lovens § 2, stk. 1, nr. 1 (som ikke
foreslås ændret).
Tilhold efter § 2, stk. 1, nr.
1, litra a, kan således meddeles, når den
pågældende har krænket den andens fred ved at
forfølge eller genere den anden ved kontakt som
anført i § 1. Fredskrænkelsen kan som hidtil
bestå i hyppige uønskede henvendelser eller i andre
handlinger, der ikke i sig selv er strafbare, men som opleves som
ubehagelige og forstyrrende på grund af deres antal, deres
indhold eller et udtrykt ønske om at være fri for
yderligere kontakt. Herudover vil en enkeltstående
krænkelse kunne være af en så grov beskaffenhed,
at krænkelsen i sig selv kan danne grundlag for at give et
tilhold. Med definitionen af tilhold i § 1 vil
fredskrænkelse navnlig kunne ske ved at forfølge eller
genere den anden ved personlige, mundtlige eller skriftlige
henvendelser, anden kontakt eller ved at følge efter den
anden. Det følger af fremhævelsen i § 1, at
også henvendelser foretaget via elektronisk kommunikation vil
kunne udgøre en fredskrænkelse, der kan udløse
et tilhold.
Tilhold kan endvidere efter den
gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 1, litra b,
gives på grundlag af et strafbart forhold. Efter bestemmelsen
vil i princippet alle strafbare forhold rettet mod den, tilholdet
skal beskytte, kunne udløse et tilhold. Det kræves
imidlertid som hidtil, at strafbare forhold, der skal begrunde
tilhold, kan sidestilles med en fredskrænkelse omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, litra a. Betingelsen kan være
opfyldt ved, at forholdet har karakter af en egentlig, strafbar
fredskrænkelse (som f.eks. husfredsfredskrænkelse eller
strafbare trusler) eller ved strafbart forhold, som efter de
konkrete omstændigheder kan sidestilles med en
fredskrænkelse. Selv om tyveri normalt ikke vil være
omfattet af bestemmelsen, kan f.eks. en række tyverier, hvis
motiv ikke er vinding, men chikane, efter omstændighederne
begrunde et tilhold. Karakteren af det strafbare forhold vil
endvidere have betydning ved vurderingen af, om indikationskravet
er opfyldt, jf. bemærkningerne til det foreslåede stk.
1, nr. 2, nedenfor.
Det er efter forslaget kun muligt
at give det foreløbige tilhold, når der har
været en forudgående fredskrænkelse. Dette svarer
til kravet efter den gældende bestemmelse i § 2, stk.
1.
Den foreslåede bestemmelse
stiller endvidere krav til styrken af mistanken om, at der er sket
fredskrænkelse eller er begået et strafbart forhold mod
den anden (mistankekrav). Der er ved forslaget til udformningen af
mistankekravet ("rimelig grund er mistænkt") tilsigtet en
væsentlig lempelse af kravet til mistankens styrke i forhold
til mistankekravet ved meddelelse af en endelig afgørelse om
tilhold efter § 2, stk. 1, nr. 1 ("begrundet mistanke").
"Rimelig grund" skal forstås
i overensstemmelse med eksempelvis retsplejelovens § 755 om
anholdelse og tilholdslovens § 2, stk. 3. Det indebærer,
at der skal være visse konkrete holdepunkter for at antage,
at den forurettede af den anden er krænket som anført
i § 2, stk. 1, nr. 1.
Det vil således bero på
et konkret skøn, der foretages af politiet, om der i den
enkelte sag foreligger tilstrækkelige oplysninger til at
opfylde mistankekravet. Dette kan f.eks. bero på forurettedes
forklaring, herunder særligt når oplysninger fra
udenforstående, breve, sms-beskeder, e-mails eller en
oversigt over modtagne opkald støtter forklaringen, der i
øvrigt forekommer troværdig. Herudover kan der
lægges vægt på indholdet og karakteren af
henvendelserne, parternes indbyrdes relation og forurettedes
forhold. En enkelt grov henvendelse vil også kunne opfylde
mistankekravet.
En mistanke kan ligeledes efter
omstændighederne være til stede, hvis den, tilholdet
retter sig mod, tidligere har fået tilhold eller
opholdsforbud i forhold til den forurettede eller medlemmer af
dennes husstand. Desuden kan der foreligge en mistanke, hvis den
pågældende tidligere har fået tilhold i forhold
til andre, som er uvedkommende for den pågældende, og
det nye forhold også vedrører en påstået
krænkelse af en fremmed og uvedkommende person.
Det lavere mistankekrav
indebærer, at politidirektøren ikke
nødvendigvis skal vurdere, at oplysningerne i sagen på
tidspunktet for meddelelse af tilholdet vil kunne føre til,
at der efterfølgende vil kunne meddeles et tilhold efter
§ 2 eller et opholdsforbud efter § 4. Omvendt skal
tilholdet ikke meddeles, hvis det på forhånd kan
udelukkes, at betingelserne i tilholdslovens § 2, stk. 1, nr.
1, er opfyldt, f.eks. fordi kontakten mv. ikke udgør en
fredskrænkelse eller kan sidestilles med en
fredskrænkelse.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at betingelserne i den
gældende § 2, stk. 1, nr. 2, skal være opfyldt,
for at tilholdet kan gives.
Tilholdslovens § 2, stk. 1,
nr. 2, indeholder et indikationskrav. Det følger af
bestemmelsen, at der skal foreligge bestemte grunde til at antage,
at den pågældende fortsat vil krænke den anden.
Reglen forudsættes som hidtil anvendt under hensyntagen til
de særlige forhold, der knytter sig til tilholdssager. Dette
indebærer bl.a., at betingelsen om gentagelsesfare i
højere grad vil være opfyldt end det enslydende krav
("bestemte grunde") i retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2,
selv om der kun er oplysninger om få eller eventuelt et
enkelt forhold, ligesom der ofte vil være tale om forhold,
der ikke har udløst straf, herunder et endnu ikke
pådømt forhold.
I de tilfælde, hvor
fredskrænkelser har karakter af henvendelser, der ikke i sig
selv er strafbare eller truende, foruroligende, fornærmelige,
fysisk forulempende eller lignende, hvor det hovedsageligt er
henvendelsernes antal, der bevirker, at de opleves som ubehagelige
eller forstyrrende, skal der som hidtil i almindelighed foreligge
flere fredskrænkelser, der er foregået over en vis
periode, førend tilhold meddeles. Der må desuden tages
hensyn til sandsynligheden for, at krænkelserne
fortsætter, hvis der ikke gribes ind. I den vurdering kan
indgå bl.a. den pågældendes motiv til
krænkelserne samt krænkelsernes karakter. Hvis
henvendelser sker uden rimelig grund, f.eks. efter at den anden
klart har udtrykt ønske om at være fri for kontakt,
vil der ofte kunne meddeles tilhold, og der behøver
således ikke at være tale om et større antal
henvendelser. Dette følger af, at hver enkelt ny henvendelse
viser den pågældendes vilje til at sætte sig ud
over anmelderens ønske om at være i fred.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at det er en betingelse for at
meddele tilholdet, at den, tilholdet rettes mod, ikke har en
rimelig interesse i at kontakte den anden.
Betingelsen vil navnlig være
opfyldt i tilfælde, hvor den formodede krænkelse mv.
foretages af en for den forurettede fremmed og uvedkommende person,
f.eks. hvor en i offentligheden kendt person forfølges.
Endvidere vil betingelsen være opfyldt i forhold til bekendte
eller personer, som den forurettede har afbrudt forholdet til eller
ikke ønsker at indgå i et forhold med, f.eks.
tidligere kærester, klassekammerater eller personer, som
kender hinanden fra de sociale medier eller en datingside.
En rimelig interesse i kontakt
foreligger omvendt, hvor der er en saglig, objektiv begrundelse for
en regelmæssig kontakt, f.eks. hvor parterne har umyndige
fællesbørn, har en nær familiemæssig
relation, er naboer eller i handels- og erhvervsmæssige
forhold.
Tilholdet skal herudover opfylde
kravet om proportionalitet i tilholdslovens § 12 (som ikke
foreslås ændret).
Tilholdet kan påklages til
den regionale statsadvokat efter de gældende regler i
tilholdslovens § 15, stk. 3. En afgørelse om tilhold
vil endvidere i overensstemmelse med de almindelige regler for
prøvelse af forvaltningsafgørelser kunne indbringes
for domstolene.
Tilholdet kan desuden i
medfør af tilholdslovens § 6 (som ikke foreslås
ændret) omfatte et medlem af forurettedes husstand, hvis det
findes nødvendigt af hensyn til formålet med
tilholdet. Som hidtil kan tilholdet også udstrækkes til
at omfatte flere medlemmer af den pågældendes husstand,
hvis det i forhold til hver enkelt af disse må anses for
nødvendigt af hensyn til formålet med tilholdet.
Det foreslåede stk. 2 vedrører tidspunktet for,
hvornår tilholdet bortfalder.
Virkningen af tilholdet
indtræder på tidspunktet for forkyndelsen og
gælder efter den foreslåede bestemmelse indtil videre.
Tilholdet bortfalder, når der træffes en
afgørelse angående tilhold efter § 2,
opholdsforbud efter § 4 eller om tilbagekaldelse.
Afgørelsen kan gå ud
på, at et endeligt tilhold og/eller et opholdsforbud gives,
eller at betingelserne herfor ikke er opfyldt. Afgørelsen
kan endvidere gå ud på, at tilholdet tilbagekaldes,
f.eks. fordi den forurettede har trukket sin anmodning om tilhold
tilbage, og almene hensyn ikke taler for, at behandlingen skal
fortsætte.
En afgørelse om tilhold skal
ikke forkyndes på ny, hvis der er sket forkyndelse af et
tilhold efter § 2 a med et tilsvarende forbud mod kontakt mv.,
jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3, nedenfor.
Virkningerne af det endelige tilhold indtræder, når
afgørelsen træffes, såfremt der ikke skal ske
forkyndelse. I tilfælde, hvor forkyndelse kan undlades,
får det endelige tilhold således virkning samtidig med,
at det foreløbige tilhold bortfalder.
Det foreslåede stk. 3 vedrører tidspunktet for,
hvornår en endelig afgørelse vedrørende tilhold
efter § 2 eller opholdsforbud efter § 4 senest bør
træffes. Det foreslås, at dette så vidt muligt
skal ske senest 60 dage efter, at tilholdet efter stk. 1 er
forkyndt.
Med ordlyden "så vidt muligt"
tilsigtes, at særlige forhold, som ikke kan tilregnes
politiet, kan begrunde, at den endelige afgørelse ikke
træffes inden for senest 60 dage. Dette kan f.eks. være
tilfældet som følge af, at den, tilholdet rettes mod,
undgår politiets henvendelser, eller det er nødvendigt
at foretage særligt langvarige efterforskningsskridt. Er det
alene den forurettedes forhold, der er skyld i overskridelse af
fristen, kan det efter omstændighederne give anledning til,
at strakstilholdet tilbagekaldes. Den endelige afgørelse
angående tilhold mv. bør som udgangspunkt ikke
udsættes på, at der træffes afgørelse om
et eventuelt underliggende strafbart forhold. Hvis
afgørelsen kan træffes tidligere, bør
udløbet af fristen på de 60 dage ikke afventes.
Det forhold, at
politidirektøren ikke har truffet afgørelse efter
udløbet af de 60 dage efter forkyndelsen medfører
ikke, at tilholdet bortfalder. Tilholdet bortfalder først,
når der træffes en endelig afgørelse eller en
afgørelse om tilbagekaldelse.
Et tilhold efter den
foreslåede § 2 a forudsættes alene anvendt i de
situationer, hvor de tidsmæssige hensyn taler for det. Der er
således ikke grund til at træffe en foreløbig
afgørelse, hvis sagsbehandlingen til brug for
politidirektørens endelige afgørelse om tilhold eller
opholdsforbud kan afsluttes inden for samme tidsperiode, som det
ville tage at træffe den foreløbige
afgørelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 og 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af den
gældende § 5, 1. pkt., i tilholdsloven, at et tilhold
gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år.
Det foreslås, at der ikke
skal fastsættes en tidsmæssig grænse for
varigheden af et tilhold efter den foreslåede § 2 a i
lovforslagets § 1, nr. 1.
Virkningen af tilholdet, som
indtræder på tidspunktet for forkyndelsen, gælder
således ifølge den foreslåede § 2 a, stk.
2, indtil videre og bortfalder, når der træffes en
afgørelse angående tilhold efter § 2,
opholdsforbud efter § 4 eller om tilbagekaldelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Det følger af den
gældende § 16, 1. pkt., i tilholdsloven, at
afgørelser om tilhold, opholdsforbud og bortvisning skal
forkyndes.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer en fravigelse af forkyndelseskravet, som
gælder ved afgørelse om tilhold efter tilholdslovens
§ 2, stk. 1, i tilfælde af, at der forinden er sket
forkyndelse af et tilhold efter den foreslåede § 2 a,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1, såfremt tilholdet
indeholder et tilsvarende forbud mod kontakt mv. Med "kontakt mv."
menes adfærd og henvendelser som anført i
tilholdslovens § 1.
Afgørelser om tilhold kan
begrænses til et forbud mod visse nærmere angivne
former for adfærd eller henvendelser. Dette gælder
også for tilhold, der er meddelt efter den foreslåede
§ 2 a, selv om der som følge af afgørelsens
foreløbige karakter formentlig sjældent vil være
grundlag for at begrænse forbuddet til visse former for
adfærd eller henvendelser rettet mod den forurettede.
Det bør derfor være en
forudsætning for at kunne fravige forkyndelseskravet, at den
af politidirektøren trufne endelige afgørelse om
tilhold ikke omfatter andre forbud end det foreløbige
tilhold efter den foreslåede § 2 a. Såfremt det
endelige tilhold ikke er identisk med det foreløbige tilhold
- i forhold til typen af forbud eller den omfattede personkreds -
forudsættes det, at forkyndelsesreglerne iagttages.
Virkningerne af et tilhold
indtræder på tidspunktet for forkyndelsen. Virkningerne
af den endelige afgørelse om tilhold træder dog i
kraft, når afgørelsen træffes, såfremt der
ikke skal ske forkyndelse på ny. Afgørelsen skal i
givet fald straks sendes til den pågældende.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Til §
3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Bestemmelsen fastslår, at de
foreslåede ændringer ikke gælder for
Færøerne og Grønland. De foreslåede
ændringer af tilholdsloven kan dog ved kongelig anmodning
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, jf. lov nr. 112 af 3. februar 2012, som ændret
ved § 3 i lov nr. 434 af 1. maj 2013 og § 3 i lov nr. 633
af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 2 indsættes: | | | | | | »§ 2
a. Tilhold kan gives foreløbigt, hvis | | | 1) en person med rimelig grund er
mistænkt for at krænke en anden som anført i
§ 2, stk. 1, nr. 1, | | | 2) betingelsen i § 2, stk. 1, nr.
2, er opfyldt, og | | | 3) personen ikke har en rimelig
interesse i at kontakte den anden. | | | Stk. 2. Et
tilhold efter stk. 1 gælder indtil videre og bortfalder,
når der træffes afgørelse efter §§ 2
eller 4 eller om tilbagekaldelse. | | | Stk. 3. En
afgørelse efter §§ 2 eller 4 skal så vidt
muligt træffes senest 60 dage efter forkyndelsen af
afgørelsen efter stk. 1.« | | | | § 5. Et
tilhold gives for et bestemt tidsrum på indtil 5 år. Et
opholdsforbud gives for et bestemt tidsrum på indtil 1
år. | | 2. I § 5, 1. pkt., indsættes efter
»indtil 5 år«: », jf. dog § 2 a, stk.
2«. | | | | § 16.
Afgørelser om tilhold, opholdsforbud og bortvisning skal
forkyndes. Ved forkyndelse af opholdsforbud og bortvisning skal den
pågældende vejledes om retten til at kræve
afgørelsen indbragt for retten. | | 3. I § 16 indsættes efter 1.
pkt.: »En afgørelse om tilhold
skal ikke forkyndes på ny, hvis der er sket forkyndelse af et
tilhold efter § 2 a angående et tilsvarende forbud mod
kontakt mv.«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|