Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 18. maj 2017
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. april
2017 og var til 1. behandling den 5. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2-6 og 8-10
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag og imod
det under nr. 7 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at DF ikke kan stemme for lovforslaget om tildeling af
indfødsret, da DF er af den opfattelse, at det kun bidrager
til en opløsning af Danmark, og at der er personer på
lovforslaget, der aldrig bliver danske. DF fremsatte den 10. januar
2017 i folketingssalen et forslag om, at der skulle laves et loft
på 1.000 statsborgerskaber om året, hvor det
hovedsagelig var den vestlige indvandring, der blev tilgodeset (jf.
B 48, folketingsåret 2016-17). DF bebudede også, at
hvis der ikke var et flertal for forslaget, ville DF ikke
længere kunne stemme ja til lovforslag om indfødsrets
meddelelse. Da alle andre partier stemte nej til
beslutningsforslaget, gav resultatet sig selv. DF kan ikke
længere stemme ja til lov om indfødsrets meddelelse.
DF er i det hele taget af den opfattelse, at der foregår en
automatik med hensyn til statsborgerskab. Det begynder
ifølge DF med, at folk kommer hertil som flygtninge,
hvorefter de bliver gjort til indvandrere fra dag et. Så
går der 9-10 år, og så ligger der et
statsborgerskab og venter. Sådan er det bl.a. gået med
de personer, der kom fra Afghanistan og Irak. DF har den holdning,
at disse personer hverken skal gøres til indvandrere eller
have statsborgerskab. De skal, når der er fred, sendes
tilbage til deres eget land og hjælpe med at bygge det op.
Så lang tid denne automatik finder sted, kan man
ifølge DF ikke få løst de kolossale
udfordringer, som man har med udlændinge i Danmark, i form af
parallelsamfund og opløsning af
sammenhængskraften.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
1) Nr.
44 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
124 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
3) I
nr. 234 ændres »Acacia
Estates« til: »Taguig«.
[Præcisering]
4) Nr.
256 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
5) Nr.
257 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
6) I
nr. 658 ændres
»Andre« til: »André«.
[Sproglig præcisering]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA og KF):
7) Nr.
822 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) Nr.
907 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
9) Nr.
1449 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
10) Nr.
1776 udgår.
[Personen foreslås udtaget af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 44 er behandlet efter retningslinjerne i
cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 124 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 234 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgerens bopæl foreslås ændret i
lovforslagets § 1 til »Taguig«.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 256 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 257 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 658 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgerens fornavn foreslås ændret i
lovforslagets § 1 til »André«.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 822 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 907 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da ansøgeren den 6. oktober 2016 har opnået dansk
statsborgerskab ved erklæring hos Statsforvaltningen.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 1449 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1,
da den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 1776 er behandlet efter retningslinjerne
i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Jan E. Jørgensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Laura Lindahl (LA)
Naser Khader (KF) Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Karen J. Klint (S) nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille
Schnoor (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 189
Bilagsnr. | Titel | 1 | Oversigt over personer på
lovforslaget fordelt efter nationalitet, fra udlændinge- og
integrationsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Fortroligt dokument | 4 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren | 5 | Fortroligt dokument | 6 | Udkast til betænkning | 7 | Kopi af IFU alm. del - svar på spm.
64 om, hvor mange dispensationer der er givet fra sprogkravet i de
love, der er givet i henholdsvis 2014, 2015 og 2016, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
|