Skriftlig fremsættelse (5. april
2017)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Øget brug af biometri m.v.)
(Lovforslag nr. L 188)
Fastlæggelse af udlændinges identitet er en vigtig del
af myndighedernes kontrolarbejde på
udlændingeområdet. I de fleste tilfælde sker
identitetsfastlæggelsen og kontrollen heraf uproblematisk,
men den kan dog i visse tilfælde være forbundet med
betydelige udfordringer. Det er ikke mindst tilfældet i
asylsager, hvor ansøgeren i mange tilfælde står
uden identitetspapirer. Myndighederne afdækker desuden hvert
år mange falske dokumenter, og ligeledes bliver mange
nationalitetspas m.v. forfalsket eller misbrugt af såkaldte
"look-alikes" eller andre. Et stort antal visumansøgere,
familiesammenførte, asylansøgere m.v. kommer desuden
fra lande, hvor pas og identitetspapirer har lille
bevismæssig værdi.
Lovforslaget
udgør den del af den lovgivningsmæssige
udmøntning af finanslovsaftalen for 2017 om en styrket
kontrol- og sikkerhedsindsats på
udlændingeområdet, der giver myndighederne bedre
mulighed for at optage, opbevare og behandle biometriske data
(fingeraftryk og personfotografi) om udlændinge til brug for
identifikation og identitetskontrol.
Efter
forslaget foreslås det, at fingeraftryk og personfotografi,
der allerede i dag optages af udlændinge, der søger om
indrejse og ophold i Danmark, skal opbevares i 20 år efter
optagelsen, eller i 10 år efter optagelsen, hvis
udlændingen meddeles opholdstilladelse, til brug for
identifikation og identitetskontrol. Fingeraftryk og
personfotografi slettes dog, hvis udlændingen meddeles dansk
indfødsret. Efter forslaget vil de biometriske data kunne
behandles af udlændingemyndighederne, Udenrigsministeriet og
politiet.
Efter
forslaget kan udlændingemyndighederne og politiet endvidere
optage fingeraftryk og personfotografi af udlændinge, hvis
dette skønnes hensigtsmæssigt med henblik på
identitetskontrol af den pågældende.
Efter
forslaget forslås det desuden, at der optages fingeraftryk og
personfotografi af udlændinge, der indgiver ansøgning
om ret til ophold efter EU-reglerne, til brug for identifikation og
identitetskontrol i tilfælde, hvor den pågældende
udlænding med rimelig grund mistænkes for at afgive
urigtige oplysninger om sin identitet. Efter forslaget vil de
optagne biometriske data skulle sammenholdes med biometriske data i
udlændingemyndighedernes nuværende centrale register.
De optagne biometriske data slettes omgående herefter.
Forslaget vil
ikke kun sikre en mere entydig, effektiv og pålidelig
fastlæggelse af udlændinges identitet, men også
betyde, at udlændingemyndighederne og politiet får
langt bedre mulighed for at kontrollere udlændinge, som
indrejser og opholder sig her i landet. Samtidig vil lovforslaget
fremadrettet også kunne få betydning for andre
myndigheders opgavevaretagelse, herunder f.eks. i relation til
kontrol af udbetalingen af sociale ydelser og afsløring af
socialt bedrageri.
Lovforslaget
indeholder også tre yderligere elementer.
Således
har lovforslaget også til formål at styrke
sagsoplysningen af sager på asylområdet og dermed
muligheden for, at myndighederne træffer den materielt
rigtige afgørelse. Dette sker ved at tilvejebringe en
hjemmel i udlændingeloven til, at Udlændingestyrelsen
og Flygtningenævnet uden asylansøgerens samtykke kan
beslutte at inddrage oplysninger fra andre sager, eller at to eller
flere sager skal behandles sammen, hvis hensynet til sagens
oplysning taler herfor.
Herudover
tilvejebringes der med lovforslaget en hjemmel i
udlændingeloven til, at en udlændings dokumenter og
genstande, herunder elektroniske medier, der må antages at
være af betydning for sagens oplysning, kan tages i bevaring,
hvis det skønnes fornødent.
Lovforslaget
indeholder også en præcisering af
udlændingelovens bestemmelse om foretagelse af
dna-undersøgelse i forbindelse med
familiesammenføring, således at bestemmelsens ordlyd
fremadrettet også omfatter krav om medvirken til en
dna-undersøgelse med henblik på at fastslå, at
der er en anden familiemæssig tilknytning end den, som
ansøgeren oplyser.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.