Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 30. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5, 7 og 11. Dansk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6, 8-10 og
12-17.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2017 og var til 1. behandling den 26. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Dispensation fra
Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 19. januar 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 149. Den 30. marts 2017 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Borgerretsbevægelsen,
Inge Balling-von Cappeln, Hellerup, og
Forebyggelses- og Patientrådet.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 58
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 58, som forventes besvaret inden 2.
behandling. 1 af udvalgets spørgsmål og
sundhedsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af DF og EL
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Alternativets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget bemærker, at der som led i forhandlingerne om den
nationale demenshandlingsplan blev opnået enighed om at
gennemføre konkrete lovgivningsmæssige initiativer
rettet mod varigt inhabile, herunder en lovgivningsramme, der har
til hensigt at styrke omsorgen over for borgere med en varigt
nedsat psykisk funktionsevne, som i dag ikke modtager den somatiske
behandling, de har behov for af hensyn til deres aktuelle eller
fremtidige sundheds- og helbredstilstand. Det skyldes, at der er
personer, der som følge af deres psykiske
funktionsnedsættelse ikke formår at kunne forholde sig
til et behandlingsbehov og derfor afviser at modtage behandling -
også selv om behandlingen i visse tilfælde kan
være livsnødvendig.
Partierne er opmærksomme på, at
flere patient- og fagorganisationer har efterspurgt, at der
etableres mulighed for at give denne persongruppe den
fornødne sundhedsfaglige behandling. Partierne er enige om,
at etableringen af en mulighed for anvendelse af tvang i
forbindelse med somatisk behandling af varigt inhabile
forudsætter, at der samtidig etableres garantier for at sikre
patienternes retssikkerhed.
Partierne er bekendt med, at tvang allerede
i dag finder sted i sundhedsvæsenet. Det betyder, at tvang i
dag sker ulovligt uden overholdelse af fastsatte betingelser. For
patienterne betyder det bl.a., at patienterne ikke får de
retssikkerhedsgarantier, som sikres med lovforslaget, f.eks. de
fastsatte betingelser for beslutning om gennemførelse af
tvangsbehandling og eventuelle tvangsindgreb, klagemuligheder osv.,
ligesom det på grund af den manglende indberetning ikke er
muligt at følge med i omfanget af anvendelsen af tvang.
Partierne bag den nationale
demenshandlingsplan 2025 finder det nødvendigt, at der
tilvejebringes en klar hjemmel til, at disse patienter kan
behandles, selvom de modsætter sig.
Gennemførelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile vil, som det fremgår af
lovforslaget, som udgangspunkt være betinget af, at der er
tilslutning til anvendelse af tvang fra patienternes
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig.
Hertil kommer, at det med den foreslåede pligt til
indberetning af beslutninger om anvendelse af tvang vil være
muligt at overvåge anvendelsen af tvang i forbindelse med
somatisk behandling af varigt inhabile.
Partierne understreger i den forbindelse,
at patientens autonomi og selvbestemmelsesret er helt fundamentale
principper i sundhedsvæsenet. Derfor ønsker partierne
også, at der fremover indføres behandlingstestamenter
i dansk lov, der skal sikre, at den enkelte borgers ret til
selvbestemmelse og ønsker til behandlingen i langt
højere grad skal høres.
Det er afgørende for partierne, at
hensigten med lovforslaget ikke er at øge anvendelsen af
tvang, men derimod at sikre det rette lovgivningsmæssige
grundlag for, at sundhedspersonalet kan udføre den bedst
mulige omsorg for og behandling af varigt inhabile patienter og
derved hindre væsentlig forringelse af patienternes helbred
og undgå unødige smerter og lidelser.
Partierne understreger derfor, at tvang kun
må anvendes, når andre metoder fra personalets side
ikke længere er tilstrækkelige, f.eks. samtale med
patienten eller andre tryghedsskabende eller
socialpædagogiske initiativer. Partierne mener samtidig, at
det er vigtigt, at kommuner og regioner sikrer personaleressourcer
nok til at varetage og forebygge tvangsbehandling og eventuel brug
af tvangsindgreb for at gennemføre tvangsbehandling.
Partierne understreger i samme forbindelse, at det er
afgørende for partierne, at der stadig arbejdes parallelt
på at nå målsætningen om at reducere brugen
af tvang i psykiatrien.
Partierne er endvidere optaget af at sikre
patienternes rettigheder og tager derfor ministerens svar på
spørgsmål 20 til efterretning.
Det er derudover afgørende for
partierne, at der sideløbende med etableringen af en
lovgivningsmæssig ramme for anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile arbejdes med at styrke patienters
selvbestemmelsesret inden for sundhedsvæsenet. Der blev
opnået enighed herom mellem regeringen og satspuljepartierne
i forbindelse med forhandlingerne om den nationale
demenshandlingsplan. Partierne er enige om, at patienter inden for
den nærmeste fremtid skal have øgede muligheder for at
tilkendegive ønsker om fravalg af behandling, herunder
livsforlængende behandling, ligesom partierne finder, at
patienter - mens de er habile - skal kunne fravælge, at der
kan anvendes tvang efter lovforslaget, hvis patienten en dag bliver
varigt inhabil. En sådan lovgivning, herunder om
behandlingstestamenter, vil også have effekt på
nærværende lovforslag. Partierne har noteret sig, at
sundhedsministeren har indkaldt til fortsatte drøftelser
herom den 20. juni 2017.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at der i helt særlige situationer kan være
behov for at anvende tvang over for varigt inhabile borgere for at
varetage en grundlæggende omsorg. EL anerkender også,
at sundhedsfagligt personale i dag står i svære
situationer, hvor man må vælge mellem at bryde loven
eller at undlade at yde en nødvendig omsorg.
Men EL mener ikke, at det aktuelle
lovforslag tilstrækkeligt sikrer den enkelte borgers
retssikkerhed, ligesom partiet mener, at lovforslaget i alt for
ringe grad sikrer, at tvang er sidste udvej.
EL har derfor stillet en række
ændringsforslag, som, hvis de vedtages, vil forbedre
borgernes retssikkerhed, når de bliver udsat for tvang efter
loven, og som i højere grad vil sikre, at tvang kun
anvendes, når tillidsskabende metoder er anvendt.
Det er helt afgørende for EL, at
tvang kun anvendes, når der ikke er andre udveje. Loven skal
understøtte en praksis, hvor pædagogiske metoder altid
prøves, før der anvendes tvang. Partiet efterlyser
bl.a., at der som i lov om social service vedrørende
magtanvendelse stilles et krav om, at det skal dokumenteres, hvilke
tillidsskabende metoder og forsøg der er taget i anvendelse.
EL efterlyser, at tvangen løbende dokumenteres, frem for at
det alene er den indledende lægefaglige eller
tandlægefaglige beslutning om, at der må anvendes
tvang, som skal registreres. Og partiet efterlyser, at lovforslaget
følges af en opkvalificering af de relevante medarbejdere,
som sikrer, at det sundhedsfaglige personale både har viden
om målgruppen og om metoder, som kan bruges som alternativ
til tvang, og godt kendskab til reglerne, så de administreres
korrekt. Endelig savner EL, at lovforslaget følges af en
strategi for, hvordan der holdes et konstant fokus på at
minimere brugen af tvang. Erfaringerne med anvendelse af tvang
på psykiatrilovens område er, at det kræver et
konstant fokus på at nedbringe brugen af tvang, hvis det
reelt skal minimeres til de situationer, hvor andre metoder ikke er
tilstrækkelige.
EL finder det endvidere utilfredsstillende,
at borgerne, der udsættes for tvang efter
nærværende lov, ikke er sikret samme rettigheder som
borgere, der udsættes for tvang efter psykiatriloven. Det
gælder eksempelvis retten til en patientrådgiver, som
uden at være indblandet i beslutningen om at anvende tvang
over for en borger kan rådgive om klagemuligheder. Det er
efter EL's opfattelse ikke tilstrækkelig retssikkerhed, at en
pårørende, fremtidsfuldmægtig eller værge,
som er direkte involveret i beslutningen om brug af tvang, kan
klage.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
titlen udgår
»(Tvangsbehandlingsloven)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 1
2) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»Tvang kan bestå af tvangsbehandling
efter kapitel 2 og tvangsindgreb efter kapitel 3.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 4
3) I
stk. 3, 2. pkt., ændres
»seks« til: »4«.
[Ændring af gyldighedsperiode
for beslutninger om tvangsbehandling]
Til § 5
4) I
stk. 1 udgår »om
tvang«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 6
5) I
stk. 3 ændres »seks«
til: »4«.
[Ændring af gyldighedsperiode
for beslutninger om tvangsindgreb]
Til § 15
Af et mindretal (DF
og EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
6) I
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 indsættes efter »§
10, stk. 1, og 6,«: »§ 11, stk. 1,«.
[Protokolføring af
beslutninger om tvangsmæssig gennemførelse af
personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter i
tvangsprotokollen]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
stk. 2 ændres
»tvangsindgrebets« til: »tvangens«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 16
Af et mindretal (DF
og EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
8) I
stk. 1 indsættes efter
»§ 10, stk. 1 og 6,«: »§ 11, stk.
1,«.
[Indberetning af beslutninger om
tvangsmæssig gennemførelse af personlig hygiejne
på tvangsindlagte patienter]
9) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Oplysninger om, hvilke tiltag personalet har
forsøgt for at undgå tvang, jf. § 5, stk. 2, og
§ 7, stk. 3, skal ligeledes indberettes til
Sundhedsdatastyrelsen.«
[Udvidelse af
indberetningspligten]
10)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Enhver anvendelse af tvang på baggrund af lægens eller
tandlægens beslutning efter § 4, § 6, stk. 1 og 2,
§ 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, §
11, stk. 1, og § 12, stk. 1-3, skal tilføres en
tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets nærmere
indhold.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Udvidelse af
indberetningspligten]
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
11) I
stk. 2 ændres
»tvangsindgrebene« til: »tvangen«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 17
Af et mindretal (DF
og EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
12) I
stk. 1-3 indsættes efter
»§ 10, stk. 1 og 6,«: »§ 11, stk.
1,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 13]
Til § 19
13) I
de under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 1 og 2, og i de under nr.
3 foreslåede § 16 c, stk. 1,
1. pkt., og stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 10, stk. 1 og 6,«:
»§ 11, stk. 1,«.
[Behandlingen af klager over
beslutninger om gennemførelse af tvangsmæssig
personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter]
14) I
det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»Tvangsbehandlingsnævnet behandler
endvidere klager over enhver anvendelse af tvang på baggrund
af lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af
tvang efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1,
§ 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, og
§ 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile.«
[Mulighed for klage over
anvendelsen af tvang]
15) I
det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Tvangsbehandlingsnævnet træffer
endvidere afgørelse om, hvorvidt den udførte tvang er
udført i overensstemmelse med § 5, stk. 2 og 3, og
§ 7 i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af
varigt inhabile.«
[Tvangsbehandlingsnævnets
behandling af klager over udførelsen af tvang]
16) I
det under nr. 3 foreslåede § 16 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
»14 hverdage« til: »7 hverdage«.
[Ændring af
sagsbehandlingstiden ved Tvangsbehandlingsnævnet]
17) I
det under nr. 3 foreslåede § 16 c, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »gyldige,«: »eller allerede udført
tvang,«.
[Sagsbehandlingstid for klager over
tvang, som er udført]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er i lovforslagets titel
foreslået en officiel populærtitel for loven -
»tvangsbehandlingsloven«.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at denne populærtitel kan give anledning til
misforståelser i forhold til afgrænsningen af andre
love, der også giver hjemmel til tvangsbehandling, herunder
lov om anvendelse af tvang i psykiatrien.
Det foreslås derfor, at
populærtitlen udgår, hvorefter lovens titel alene er
»lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile«.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, stk. 2,
forstås ved tvang anvendelse af foranstaltninger, som en
patient i ord eller handling modsætter sig.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at definitionen er tvang med fordel kan
præciseres, således at det fremgår, at begrebet
tvang i loven dækker over såvel tvangsbehandling efter
lovforslagets kapitel 2 som tvangsindgreb efter lovforslagets
kapitel 3.
Til nr. 3
Efter
lovforslagets § 4, stk. 3, 2. pkt., er beslutninger om
tvangsbehandling, som en læge eller en tandlæge kan
træffe, gyldige i den periode, der er nødvendig for
behandlingen, dog højst i 6 måneder.
Med den
foreslåede ændring af den foreslåede § 4,
stk. 3, 2. pkt., ændres gyldighedsperioden til højst
at kunne være 4 måneder.
Udgifterne til
denne ændring finansieres i lighed med lovforslagets
øvrige elementer i forbindelse med satspuljeforhandlingerne
i 2017.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 5, stk. 1, skal
den læge eller tandlæge, der træffer beslutning
om tvangsbehandling, underrette patienten om den trufne beslutning
om tvang og dens nærmere indhold, baggrund og
formål.
Det foreslås, at ordene »om
tvang« udgår af bestemmelsen. Dette sikrer konsekvens i
sprogbrugen, ligesom det sikrer, at det står klart, at
underretningsforpligtelsen angår beslutningen om
tvangsbehandling.
Til nr. 5
Efter
lovforslaget § 6, stk. 3, er beslutninger om tvangsindgreb,
som en læge eller en tandlæge kan træffe for at
gennemføre den besluttede tvangsbehandling, gyldige i den
periode, der er nødvendig for at gennemføre
behandlingen, dog højst i 6 måneder.
Med den
foreslåede ændring af lovforslagets § 6, stk. 3,
ændres gyldighedsperioden til højst at kunne
være 4 måneder.
Udgifterne til
denne ændring finansieres i lighed med lovforslagets
øvrige elementer i forbindelse med satspuljeforhandlingerne
i 2017.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 15, stk. 1, 1.
pkt., skal lægens eller tandlægens beslutning om
anvendelse af tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1
og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6,
og § 12, stk. 1-3, tilføres en tvangsprotokol med
angivelse af beslutningens indhold og begrundelse derfor.
Efter det foreslåede § 15, stk.
2, skal enhver anvendelse af tvang på baggrund af
lægens eller tandlægens beslutning efter lovforslagets
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk.
1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, tilføres
en tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets nærmere
indhold.
Beslutninger om tvangsmæssig
gennemførelse af personlig hygiejne på tvangsindlagte
patienter skal ikke efter lovforslaget tilføres
tvangsprotokollen.
Det foreslås, at § 11, som
vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne,
indsættes i lovforslagets § 15, stk. 1, 1. pkt., og stk.
2.
Den foreslåede ændring betyder,
at lægens og tandlægens beslutning om
gennemførelse af tvangsmæssig personlig hygiejne
ligesom selve anvendelsen af tvangsmæssig personlig hygiejne
skal tilføres tvangsprotokollen.
Til nr. 7
Af lovforslaget § 15, stk. 2,
fremgår det, at enhver anvendelse af tvang på baggrund
af lægens eller tandlægens beslutning efter § 4,
§ 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, §
10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, skal tilføres en
tvangsprotokol med angivelse af tvangsindgrebets nærmere
indhold.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at henvisningen i bestemmelsen til
»tvangsindgrebets« kan give anledning til den
opfattelse, at det alene er tvangsindgreb efter lovforslagets
kapitel 3, der skal protokolføres.
For at sikre, at det fremgår
tydeligere, at både tvangsbehandling efter lovforslagets
kapitel 2 og tvangsindgreb efter lovforslagets kapitel 3 skal
protokolføres, foreslås det, at
»tvangsindgrebet« erstattes af »tvangens«,
som dækker over begge begreber, jf. det ved
ændringsforslag foreslåede nye punktum i lovforslagets
§ 1, stk. 2.
Til nr. 8
Efter lovforslagets § 16, stk. 1, skal
lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af
tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, §
8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12,
stk. 1-3, indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Beslutninger om tvangsmæssig hygiejne
skal ikke efter lovforslaget indberettes til
Sundhedsdatastyrelsen.
Det foreslås, at § 11, som
vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne,
indsættes i lovforslagets § 16, stk. 1.
Den foreslåede ændring betyder,
at lægens og tandlægens beslutninger om
gennemførelse af tvangsmæssig personlig hygiejne
på tvangsindlagte patienter skal tilføres
tvangsprotokollen.
Til nr. 9
Af lovforslagets § 5, stk. 2 og §
7, stk. 3, følger det, at der ikke må træffes
beslutning om tvangsbehandling eller tvangsindgreb, og at denne
tvang ikke må gennemføres, forinden personalet har
forsøgt tillidsskabende initiativer for at undgå
tvangen.
Det foreslås, at der i § 16,
stk. 1, indsættes et nyt punktum, hvorefter oplysninger om,
hvilke tiltag personalet har forsøgt for at undgå
tvang, skal indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 16, stk. 1, skal
lægens eller tandlægens beslutning om anvendelse af
tvang efter lovforslagets § 4, § 6, stk. 1 og 2, §
8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12,
stk. 1-3, indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Efter lovforslaget er det alene
lægens eller tandlægens beslutninger om tvang, der skal
indberettes. Selve anvendelsen af tvang skal derimod ikke
indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Det foreslås, at der efter
lovforslagets § 16, stk. 1, indsættes et nyt stykke,
hvorefter enhver anvendelse af tvang på baggrund af
lægens eller tandlægens beslutning efter lovforslagets
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk.
1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, og § 12, stk.
1-3, skal tilføres en tvangsprotokol med angivelse af
tvangsindgrebets nærmere indhold.
Det betyder, at selve anvendelsen af alle
former for tvang, herunder tvangsbehandling, tvangsindgreb med
henblik på behandling og tvangsmæssig personlig
hygiejne, skal indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.
Til nr. 11
Af lovforslaget § 16, stk. 2,
fremgår det, at Sundhedsdatastyrelsen stiller de indberettede
oplysninger til rådighed for det regionsråd eller den
kommunalbestyrelse, der er driftsansvarlig myndighed eller har
ansvaret for at yde tilskud til eller tilbyde den
pågældende behandling, som tvangsindgrebene foretages i
forbindelse med, til brug for regionsrådets og
kommunalbestyrelsens overvågning af anvendelsen af tvang.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets
opfattelse, at henvisningen i bestemmelsen til
»tvangsindgrebene« kan give anledning til den
opfattelse, at det alene er tvangsindgreb efter lovforslagets
kapitel 3, som bestemmelsen omfatter.
For at sikre, at det fremgår
tydeligere, at bestemmelsen omfatter både tvangsbehandling
efter lovforslagets kapitel 2 og tvangsindgreb efter lovforslagets
kapitel 3, foreslås det, at »tvangsindgrebene«
erstattes af »tvangen«, som dækker over begge
begreber, jf. det ved ændringsforslag foreslåede nye
punktum i lovforslagets § 1, stk. 2.
Til nr. 12
Efter lovforslagets § 17, stk. 1, skal
den læge eller tandlæge, der træffer beslutning
om anvendelse af tvang efter § 4, § 6, stk. 1 og 2,
§ 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og
§ 12, stk. 1-3, vejlede den nærmeste
pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen, som samtykker til tvangen, om
mulighederne for at indbringe klage for
Tvangsbehandlingsnævnet, jf. § 4 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Efter stk. 2 skal den læge eller
tandlæge, der træffer beslutning om anvendelse af tvang
efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9,
stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, efter
anmodning fra patienten eller dennes pårørende,
værge eller fremtidsfuldmægtige indbringe klager over
beslutninger herom for Tvangsbehandlingsnævnet.
Efter stk. 3 har klager til
Tvangsbehandlingsnævnet over beslutninger truffet efter
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk.
1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, opsættende
virkning.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
8 og 9 foreslås det, at § 11, som vedrører
tvangsmæssig personlig hygiejne, indsættes i
lovforslagets § 17, stk. 1-3.
Ændringen betyder, at den læge
eller tandlæge, der træffer beslutning om
gennemførelse af tvangsmæssig personlig hygiejne efter
lovforslagets § 11, skal vejlede patientens nærmeste
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtige
om mulighederne for at indbringe klage for
Tvangsbehandlingsnævnet, ligesom lægen eller
tandlægen efter anmodning fra patienten eller dennes
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtige
skal indbringe klager over beslutninger om tvang for
Tvangsbehandlingsnævnet.
Endelig betyder ændringen, at klager
til Tvangsbehandlingsnævnet over beslutning om
tvangsmæssig personlig hygiejne - i samme omfang som klager
over anden tvang - har opsættende virkning.
Det indebærer, at
gennemførelse af personlig hygiejne på tvangsindlagte
patienter ved tvang - hvis der klages - skal afvente nævnets
stillingtagen.
Til nr. 13
Efter lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslås det, at den gældende § 4 i lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet om frister for
indgivelse af klager til Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn ophæves, og at indholdet af
bestemmelsen fastsættes i en ny § 3 a.
Efter lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslås det endvidere, at der affattes en ny § 4, som
vedrører frister for indgivelse af klager til det
foreslåede Tvangsbehandlingsnævn. Efter den
foreslåede § 4, stk. 1, behandler
Tvangsbehandlingsnævnet klager over beslutninger truffet
efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9,
stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Efter det foreslåede § 4, stk.
2, træffer Tvangsbehandlingsnævnet afgørelse om,
hvorvidt kriterierne for beslutninger truffet efter § 4,
§ 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, §
10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af
tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile var opfyldt
på det tidspunkt, hvor beslutningen blev truffet.
Af den foreslåede § 16 c, stk.
1, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, følger det, at
hvis en sag indbringes for Tvangsbehandlingsnævnet, skal den
læge eller tandlæge, som har truffet beslutning efter
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk.
1, § 10, stk. 1 og 6, eller § 12, stk. 1-3, i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile,
fremsende sagens akter, herunder en udskrift af tvangsprotokollen,
kopi af journalen for det pågældende
behandlingsforløb og en erklæring om den besluttede
tvang, samt udfylde et klageskema udfærdiget af Styrelsen For
Patientsikkerhed.
Efter det foreslåede § 16 c,
stk. 3, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse i
klagesager inden 14 hverdage efter klagens modtagelse i sager, der
vedrører beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk.
1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6
og § 12, stk.1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile, og som på tidspunktet for
klagens indgivelse fortsat har gyldighed.
Efter lovforslaget er der ikke adgang til
at klage til Tvangsbehandlingsnævnet over beslutninger om at
foretage personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter under
anvendelse af tvang.
Det foreslås, at § 11 i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile, som
vedrører tvangsmæssig personlig hygiejne,
indsættes i det foreslåede § 4, stk. 1 og 2, i
lovforslagets § 19, nr. 1, og i det foreslåede § 16
c, stk. 1 og 3, i lovforslagets § 19, nr. 3.
Den foreslåede ændring af
§ 4, stk. 1, betyder, at Tvangsbehandlingsnævnet
får kompetence til at behandle klager over beslutninger om
tvangsmæssig personlig hygiejne, mens ændringen af det
foreslåede § 4, stk. 2, betyder, at
Tvangsbehandlingsnævnet - som ved behandlingen af klager over
andre beslutninger om tvang - træffer afgørelse om,
hvorvidt kriterierne for beslutningen om tvang var opfyldt på
det tidspunkt, hvor beslutningen blev truffet. Den foreslåede
ændring af det foreslåede § 16 c, stk. 1, betyder,
at den læge eller tandlæge, som har truffet beslutning
om tvangsmæssig personlig hygiejne - på samme
måde som ved beslutninger om anden tvang - skal fremsende
sagens akter, herunder en udskrift af tvangsprotokollen, kopi af
journalen for det pågældende behandlingsforløb
og en erklæring om den besluttede tvang, samt udfylde et
klageskema udfærdiget af Styrelsen for Patientsikkerhed til
Tvangsbehandlingsnævnet, såfremt der klages. Den
foreslåede ændring af § 16 c, stk. 3, betyder, at
klager over tvangsmæssig personlig hygiejne omfattes af samme
sagsbehandlingsfrist, som gælder for andre sager om
beslutninger om tvang.
Til nr. 14
Efter det i lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslåede § 4, stk. 1, behandler
Tvangsbehandlingsnævnet klager over beslutninger truffet
efter § 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9,
stk. 1, § 10, stk. 1 og 6, og § 12, stk. 1-3, i lov om
anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile.
Efter bestemmelsen behandler tvangsbehandlingsnævnet alene
klager over beslutninger om tvang, mens der ikke er klagemulighed
over selve udførelsen af tvang.
Det foreslås, at der i den
foreslåede § 4, stk. 1, indsættes et 2. pkt.,
hvorefter Tvangsbehandlingsnævnet endvidere behandler klager
over enhver anvendelse af tvang på baggrund af lægens
eller tandlægens beslutning om anvendelse af tvang efter
§ 4, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk.
1, § 10, stk. 1 og 6, § 11, stk. 1, og § 12, stk.
1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt
inhabile.
Det foreslåede nye punktum betyder,
at selve anvendelsen af alle former for tvang, herunder
tvangsbehandling, tvangsindgreb med henblik på behandling og
gennemførelse af personlig hygiejne, kan påklages til
og behandles af tvangsbehandlingsnævnet.
Til nr. 15
Efter det i lovforslagets § 19, nr. 1,
foreslåede § 4, stk. 2, træffer
Tvangsbehandlingsnævnet afgørelse om, hvorvidt
kriterierne for beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk.
1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6,
og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile var opfyldt på det tidspunkt,
hvor beslutningen blev truffet.
Det foreslås, at der i den
foreslåede § 4, stk. 2, indsættes et 2. pkt.,
hvorefter Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager
over anvendelsen og udførelsen af tvang træffer
afgørelse om, hvorvidt den udførte tvang er
udført i overensstemmelse med § 5, stk. 2 og 3, og
§ 7 i lov om anvendelse af tvang ved somatisk behandling af
varigt inhabile.
Ændringen vil betyde, at
Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager over
anvendelsen og udførelsen af tvangsbehandling træffer
afgørelse om, hvorvidt tillidsskabende tiltag har
været være forsøgt, og hvorvidt patienten,
forinden tvangen er udført, har været forsøgt
motiveret til frivilligt at medvirke til behandlingen.
Ændringen vil endvidere betyde, at
Tvangsbehandlingsnævnet ved behandling af klager over
anvendelsen og udførelsen af tvangsindgreb træffer
afgørelse om, hvorvidt et tvangsindgreb er udført
så skånsomt og kortvarigt som muligt og har stået
i rimeligt forhold til formålet med indgrebet, ligesom
nævnet vurderer, om det mindst indgribende indgreb er
anvendt, og om indgrebet er sket uden unødige
krænkelser og ulemper. Det undersøges endvidere, om
tillidsskabende tiltag være forsøgt, forinden tvangen
blev udført, og om tvangsindgrebet i strid med forbuddet i
§ 7, stk. 2, har erstattet personlig pleje og omsorg
Til nr. 16
Efter den foreslåede § 16 c,
stk. 3, 1. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse i
klagesager inden 14 hverdage efter klagens modtagelse i sager, der
vedrører beslutninger truffet efter § 4, § 6, stk.
1 og 2, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, § 10, stk. 1 og 6
og § 12, stk. 1-3, i lov om anvendelse af tvang ved somatisk
behandling af varigt inhabile, og som på tidspunktet for
klagens indgivelse fortsat har gyldighed.
Med den foreslåede ændring af
den foreslåede § 16 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
sagsbehandlingstiden fra 14 hverdage til 7 hverdage.
Til nr. 17
Efter den foreslåede § 16 c,
stk. 3, 2. pkt., i lovforslagets § 19, nr. 3, skal
Tvangsbehandlingsnævnet træffe afgørelse snarest
muligt i sager, som vedrører beslutninger om tvang, som ikke
længere er gyldige.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
9, hvorefter udførelsen af tvang kan påklages til
Tvangsbehandlingsnævnet, foreslås det at ændre
den foreslåede § 16 c, stk. 3, 2. pkt., således at
behandlingen af klager over allerede udført tvang omfattes
af bestemmelsen.
Ændringen betyder, at klager over
tvang, som allerede er udført, på samme måde som
klager over beslutninger om tvang, som ikke længere er
gyldige, skal behandles snarest muligt.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Klaus Markussen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 185
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Bilag tilbagetaget | 3 | Henvendelse af 4/4-17 fra Forebyggelses-
og Patientrådet | 4 | Henvendelse af 10/4-17 fra Inge
Balling-von Cappeln, Hellerup | 5 | Henvendelse af 25/4-17 fra Forebyggelses-
og Patientrådet | 6 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Henvendelse af 30/4-17 fra
Borgerretsbevægelsen | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | Henvendelse af 16/5-17 fra Forebyggelses-
og Patientrådet | 11 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 12 | 2. udkast til betænkning | 13 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 14 | 3. udkast til betænkning | 15 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 16 | 4. udkast til betænkning | 17 | 5. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 185
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/4-17 fra Forebyggelses- og Patientrådet, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/4-17 fra Inge Balling-von Cappeln, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor der skal være to
forskellige definitioner af tvang i henholdsvis
tvangsbehandlingsloven og psykiatriloven, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren mener, at det vil
være fornuftigt at ændre definitionen af tvang i
psykiatriloven til samme definition som i tvangsbehandlingsloven,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om redegørelse for forskellen
på magtanvendelse i henhold til serviceloven og tvang i
henhold til tvangsbehandlingsloven, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det er rigtigt forstået, at
der med forslaget skal indhentes op til tre samtykker ved
værgen, pårørende eller den
fremtidsfuldmægtige, såfremt tvangsbehandlingen
forudsætter et tvangsindgreb, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad der vil ske, såfremt
den pårørende, værgen eller den
fremtidsfuldmægtige ikke ønsker at tage stilling til
tvang, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om det vil fremgå af data fra
Styrelsen for Patientsikkerhed, hvor langvarige tvangsbehandlinger
og -indgreb der vil være tale om, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor forslaget lægger op
til, at der ikke skal kunne klages over beslutninger
vedrørende tvangsforanstaltninger i forhold til den
personlige hygiejne, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilke rettigheder og
retssikkerhedsmæssige garantier, som patienter der
udsættes for tvang efter psykiatriloven, har, men som ikke
gælder patienter, som udsættes for tvang i henhold til
tvangsbehandlingsloven, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om det er korrekt, at forslaget
lægger op til, at alle former for tvangsbehandling ikke
må bruges af hensyn til orden, administration, ressourcer
eller personale, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om det er korrekt, at forslaget
lægger op til, at alle former for tvangsindgreb ikke må
bruges af hensyn til orden, administration, ressourcer eller
personale, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om ministeren vil udarbejde en
vejledning, som klargør, hvornår personalet har levet
op til kravene om at have forsøgt tillidsskabende tiltag og
have forsøgt at motivere patienten til frivilligt at
medvirke til behandlingen, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil
tage til at forebygge og fastholde et fokus på at nedbringe
brugen af tvang i overensstemmelse med tvangsbehandlingsloven, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om ministeren er enig i, at alle
former for fastholdelse efter psykiatriloven kan prøves ved
domstolene, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, hvorfor der ikke er en
underretningspligt i forbindelse med beslutningen om tvang til
patienten og patientens legale repræsentant svarende til den
i psykiatriloven, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om ministeren vil udarbejde en
vejledning eller retningslinje for, hvordan vurderingen af
patientens habilitets foretages fagligt korrekt, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvilke vejledninger,
retningslinjer, bekendtgørelser el.lign. man forventer vil
følge med lovforslagets vedtagelse, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeriet er enig i, at
patientens legale repræsentant, som kan give samtykke
på vegne af patienten til behandling med tvang, ikke samtidig
kan fungere som uvildig rådgiver for patienten, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/4-17 fra Forebyggelses- og Patientrådet, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om redegørelse for forskelle
for borgere/patienter, når de udsættes for magt efter
serviceloven og tvang efter lovforslaget, til sundhedsministeren,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvordan det sikres, at der er en
tydelig garanti for, at tvang og indgreb begrænses til det
absolut nødvendige, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 23 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
tvang ikke anvendes i forbindelse med andre hensyn end borgerens
helbred, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvordan det med lovforslaget
sikres, at tillidsskabende og motiverende metoder altid benyttes
inden tvang, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvordan lovforslaget definerer, i
hvilket omfang tvang må benyttes, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm., om regeringen på opfordring fra
Dansk Sygeplejeråd, Alzheimerforeningen, Danske Patienter,
Danske Handicaporganisationer og LEV vil overveje at etablere en
patientrådgivning, som vi kender det fra psykiatrien, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvorfor tvang i forbindelse med
personlig hygiejne ikke skal føres i en tvangsprotokol, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvordan tvang/fastholdelse i
praksis foregår efter serviceloven, når personalet ikke
må bruge hjælpemidler til f.eks. fastholdelse, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm., om det f.eks. via et
behandlingstestamente skal være muligt at kunne tilkendegive,
om man ønsker eventuel tvangsbehandling, mens man stadig er
habil, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om, hvordan det sikres, at der ikke
udvikles forskellig praksis på forskellige behandlingssteder,
i forhold til f.eks. hvornår tvangsbehandlingen
igangsættes, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm., om ministeren vurderer, at det er
forsvarligt med en gyldighedsperiode på hele 6 måneder
i forhold til beslutninger om tvangsbehandling og tvangsindgreb,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm., om ministeren vurderer, at det er
nødvendigt med en bestemmelse om gennemførelse af
personlig hygiejne på tvangsindlagte patienter, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm., om indberetningerne ikke skal
indeholde oplysninger om, hvilke pædagogiske tiltag der er
anvendt forud for anvendelsen af tvang, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvordan det sikres, at det
personale, der skal anvende tvang, er tilstrækkeligt og
ordentligt uddannet, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm., om der i lovforslaget er taget
forbehold for, at der skal tages hensyn til patientens egne
ønsker om helbredelse eller om ikke at blive holdt i live,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
man kan følge med i omfanget af tvangsbehandlinger,
når der ikke med lovforslaget ikke er lagt op til, at der
skal registreres i samme omfang som f.eks. i psykiatrien, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
lovforslaget ikke kommer til at medføre, at langt flere end
det, som der er tilsigtet, vil blive udsat for tvang, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvornår man som personale
reelt kan siges at have forsøgt andre tiltag for at skabe
tillid med henblik på at kunne foretage den behandling, der
måtte være nødvendig for en patient, inden der
kan igangsættes tvangsbehandling, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
personalet er klædt tilstrækkeligt på til den nye
type opgave, når der med lovforslaget ikke, som f.eks. i
Norge, er fulgt ressourcer med til en målrettet
efteruddannelsesindsats til personalet, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
personalet har de rette redskaber med henblik på at mindske
behovet for at anvende tvang, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm., om ministeren mener, at der er
tilstrækkelige tilsyns- og overvågningsmekanismer i
lovforslaget, der sikrer, at der ikke sker en glidning i praksis i
en tid med få ressourcer på plejehjem og sygehuse, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm., om ministeren mener, at der er brug
for efteruddannelse af sundhedspersonalet, ikke mindst på
sygehusene, med henblik på ved hjælp af tillidsskabende
foranstaltninger, kommunikation og stærkere inddragelse af
pårørende at undgå tvang og få informeret
samtykke, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm., om ministeren ikke mener, at en
tilladelse på 6 måneder til muligheder for
tvangsforanstaltninger er for lang tid, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 44 | Spm., om en sagsbehandlingstid på 14
dage i Tvangsbehandlingsnævnet er rimelig, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm., om det praktisk er muligt at
indføre en praksis som foreslået af Institut for
Menneskerettigheder om, at en sundhedsperson kun kan give samtykke
til gennemførelse af tvangsbehandling, hvis sundhedspersonen
ikke tidligere har og ikke senere skal deltage i behandlingen, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm., om ministeren er enig i Danske
Handicaporganisationers pointe om, at en lang række af de
foreslåede tvangsforanstaltninger kan undgås, hvis der
i langt højere grad tilbydes sundhedstjek over for en
række af de udsatte borgere, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at en beslutning om
tvangsbehandling ændres fra at være gældende i
højst 6 måneder til højst 3 måneder, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at det ikke kun er lægens
beslutning om tvangsbehandling, men også den konkrete
anvendelse af tvang der skal indberettes, og som derudover
medfører, at de foranstaltninger, der tages for at
undgå tvang, skal registreres, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 49 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som indfører tilsyn og klagemulighed,
i forhold til hvordan tvangen udføres, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at patienten, der
udsættes for tvang efter tvangsbehandlingsloven, får
ret til en patientrådgiver, som det kendes fra
psykiatriloven, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at sagsbehandlingstiden
på klager i et aktuelt forløb skal være maks. 7
dage, til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at alle former for fysisk
fastholdelse kan påklages til domstolene som
frihedsberøvelse, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå | 53 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at tvang i forhold til
personlig hygiejne skal registreres i en tvangsprotokol,
indberettes og være mulig at påklage, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som betyder, at borgere, der er fritaget fra
digital post, skal have mulighed for at klage mundtligt eller
skriftligt, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 55 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/4-17 fra Borgerretsbevægelsen, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 56 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kommunerne fremadrettet lever op til magtanvendelsesreglerne
på området, til sundhedsministeren, og ministerens svar
herpå | 57 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/5-17 fra Forebyggelses- og Patientrådet, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om kommentar til indlægget fra
LEV's landsformand vedrørende væsentlige mangler i
lovforslaget, til sundhedsministeren |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålet er
sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra udvalget.
Spørgsmål 20:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
25. april 2017 fra Forebyggelses- og Patientrådet, jf. L 185
- bilag 5.
Svar:
I sin henvendelse til udvalget oplyser
Forebyggelses- og Patientrådet blandt andet, at foreningen
finder, at der efter gældende ret i sundhedslovens § 18,
stk. 4, allerede er hjemmel til at tvangsbehandle varigt inhabile
patienter, ligesom foreningen på ny fokuserer på
gyldighedsperioden for beslutninger om tvang. Derudover beskriver
foreningen på ny, hvorledes lovforslaget efter foreningens
opfattelse vil give mulighed for medicinske forsøg på
mennesker.
Hertil kan jeg henvise til mit tidligere svar
på SUU L 185 spm. 1.
I forhold til foreningens bemærkninger
om definitionen af tvang og habilitetsvurdering kan jeg henvise til
mine samtidige svar på SUU L 185 spm. 3 og 17.
Foreningen finder, at enhver beslutning om
tvang bør kunne påklages af patienten og have
opsættende virkning. Jeg kan hertil oplyse, at klager over
beslutninger om tvang, der indgives til
Tvangsbehandlingsnævnet, efter § 17, stk. 3,
foreslås at have opsættende virkning.
Foreningen anfører desuden, at den
foreslåede § 12, stk. 3, vil medføre, at
patienter, som ikke er erklæret varigt inhabile, vil kunne
tvangsindlægges og tvangsbehandles. Hertil kan jeg oplyse, at
loven alene gælder for varigt inhabile patienter, og at den
foreslåede § 12, stk. 3, medfører, at patienter,
som ikke allerede er tvangsindlagt, kan tilbageholdes på
sygehuset, hvis patientens tilstedeværelse er
nødvendig for den besluttede tvangsbehandling.
Dernæst pointerer foreningen, at
patienter efter de foreslåede regler ikke - som inden for
psykiatrien - har adgang til en patientrådgiver.
Formålet med en patientrådgiver er blandt andet at
støtte patienten og at sikre patientens retssikkerheden. Det
er min opfattelse, at der med lovforslaget indføres en
række mekanismer, som sikrer patientens retssikkerhed,
herunder kravet om indhentelse af samtykke fra patientens
nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig eller tilslutning fra en anden
uafhængig sundhedsperson, muligheden for at klage over
beslutninger om tvang til Tvangsbehandlingsnævnet samt kravet
om protokolføring af tvang og indberetning af beslutninger
om tvang. Det er efter min opfattelse en ordning, som vi samlet set
kan være tilfredse med.
I forhold til foreningens bemærkninger
om Tvangsbehandlingsnævnets kompetencer kan jeg
bekræfte, at nævnet ikke kan udtale kritik af den
enkelte læges eller tandlæges udførelse af
tvang. Denne kompetence henhører under
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn har kompetence
til i tilfælde af klager at træffe afgørelse om
sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed.
Derudover vil de foreslåede bestemmelser
om tvangsbehandling, tvangsindlæggelse, fastholdelse m.v.,
blive omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn efter
gældende ret, herunder både det organisatoriske,
risikobaserede tilsyn og tilsynet med sundhedspersoner.
Patienter kan få erstatning efter de
regler, der gælder i klage- og erstatningsloven, hvis
patienten har lidt en skade i forbindelse med behandlingen, mens
det ikke vil være muligt at få erstatning efter klage-
og erstatningsloven, alene fordi tvangen har været
uberettiget. Det vil kræve, at der anlægges et
søgsmål ved domstolene.