Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2017 og var til 1. behandling den 18. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 1. februar 2017 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 33. Den 30. marts 2017 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Lukket møde
Undervisningsudvalget afholdt den 9. maj
2017 et lukket møde med udvalgte høringsparter om
deres afgivne høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Hvis de stillede ændringsforslag
bliver forkastet, vil mindretallet stemme for lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget vil påføre uddannelsesinstitutionerne
ufinansierede ekstraudgifter, og EL frygter, at forslaget vil
føre til vigende uddannelsesinvesteringer.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de stillede ændringsforslag
bliver forkastet, vil mindretallet stemme imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (RV
og SF), tiltrådt af et mindretal
(S, EL og ALT):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 37, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:
»Undervisningsministeren kan herunder
fastsætte regler om:
1) Frekvensen af
institutionernes indberetning af investeringsbudgetter, som skal
finde sted højst en gang årligt.
2)
Investeringer, der friholdes kravet om indberetning.
3) Hensyn til
skolernes langsigtede planlægningsmuligheder.
4) Mulighed for
kompensation til institutioner, der bliver pålagt at
tilpasse, udskyde eller standse investeringer.«
[Ministerens bemyndigelse
præciseres og konkretiseres på visse punkter]
Til § 2
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 22, stk. 4, indsættes som nyt
punktum:
»Undervisningsministeren kan herunder
fastsætter regler om:
1) Frekvensen af
institutionernes indberetning af investeringsbudgetter, som skal
finde sted højst en gang årligt.
2)
Investeringer, der friholdes kravet om indberetning.
3) Hensyn til
skolernes langsigtede planlægningsmuligheder.
4) Mulighed for
kompensation til institutioner, der bliver pålagt at
tilpasse, udskyde eller standse investeringer.«
[Ministerens bemyndigelse
præciseres og konkretiseres på visse punkter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører
ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
forvaltningen af investeringsrammen, for så vidt angår
de almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
foreslår med ændringsforslaget, at ministerens
bemyndigelse konkretiseres og præciseres på en
række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne
til det fremsatte lovforslag, at det forventes, at institutionerne
vil blive pålagt to gange årligt at indberette
investeringer for indeværende år og de
efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med
ændringsforslaget (nr. 1) foreslås det, at
undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at
indberetningerne af investeringsbudgetter skal ske højst en
gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke
tydeligt, hvordan en investering defineres. Det er afgørende
for institutionerne løbende at kunne investere i nyt
undervisningsudstyr, og det kan ofte være uforudsigeligt,
hvad der bliver behov for i løbet af et skoleår. Med
ændringsforslaget (nr. 2) foreslås det, at
undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at
materialer og udstyr til undervisning friholdes kravet om
indberetning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i
tilstrækkelig grad taget højde for institutionernes
langsigtede planlægningsmuligheder primært ved
større investeringer, hvor institutioner typisk
planlægger større investeringer flere år forud
for det egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (nr. 3)
foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler for, hvordan der kan tages hensyn til
institutionernes langsigtede planlægningsmuligheder. Det
hensyn kan f.eks. tages, når den samlede investeringsramme er
overskredet og det skal vurderes, hvilken institution der skal
begrænse sine planlagte investeringer. Hensynet kan desuden
tages ved at lade institutioner, der i et år forsinkes i
deres investerin?g?splaner, »komme forrest i
køen« i de(t) efterfølgende år.
I det fremsatte lovforslag er der ikke
taget højde for en situation, hvor en institution allerede
har haft en række udgifter og herefter bliver ramt af
investeringsloftet og dermed pålagt at tilpasse, udskyde
eller standse en investering. Med ændringsforslaget (nr. 4)
foreslås det, at undervisningsministeren skal fastsætte
regler for, hvordan institutioner, der bliver pålagt at
tilpasse, udskyde eller standse investeringer, kan blive
kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det gælder f.eks.,
hvis den manglende mulighed for investering vil medføre
meromkostninger til leje eller midlertidig indretning af lokaler
m.v.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vedrører
ministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om
forvaltningen af investeringsrammen, for så vidt angår
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
foreslår med ændringsforslaget, at ministerens
bemyndigelse konkretiseres og præciseres på en
række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne
til det fremsatte lovforslag, at det forventes, at institutionerne
vil blive pålagt to gange årligt at indberette
investeringer for indeværende år og de
efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med
ændringsforslaget (nr. 1) foreslås det, at
undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at
indberetningerne af investeringsbudgetter skal ske højst en
gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke
tydeligt, hvordan en investering defineres. Det er afgørende
for institutionerne løbende at kunne investere i nyt
undervisningsudstyr, og det kan ofte være uforudsigeligt,
hvad der bliver behov for i løbet af et skoleår. Med
ændringsforslaget (nr. 2) foreslås det, at
undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at
materialer og udstyr til undervisning friholdes kravet om
indberetning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i
tilstrækkelig grad taget højde for institutionernes
langsigtede planlægningsmuligheder primært ved
større investeringer, hvor institutioner typisk
planlægger større investeringer flere år forud
for det egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (nr. 3)
foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler for, hvordan der kan tages hensyn til
institutionernes langsigtede planlægningsmuligheder. Det
hensyn kan f.eks. tages, når den samlede investeringsramme er
overskredet og det skal vurderes, hvilken institution der skal
begrænse sine planlagte investeringer. Hensynet kan desuden
tages ved at lade institutioner, der i et år forsinkes i
deres investeringsplaner, »komme forrest i køen«
i de(t) efterfølgende år.
I det fremsatte lovforslag er der ikke
taget højde for en situation, hvor en institution allerede
har haft en række udgifter og herefter bliver ramt af
investeringsloftet og dermed pålagt at tilpasse, udskyde
eller standse en investering. Med ændringsforslaget (nr. 4)
foreslås det, at undervisningsministeren skal fastsætte
regler for, hvordan institutioner, der bliver pålagt at
tilpasse, udskyde eller standse investeringer, kan blive
kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det gælder f.eks.
hvis den manglende mulighed for investering vil medføre
meromkostninger til leje eller midlertidig indretning af lokaler
mv.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Pernille Bendixen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Alex Ahrendtsen
(DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan
Johansen (S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Bruno Jerup (EL) Jakob Sølvhøj
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod
(RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 184
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren | 2 | Forslag om at invitere udvalgte
høringsparter til et møde i UNU | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor stort et beløb der
forventes flyttet fra de statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioner til andre formål ved
gennemførelsen af lovforslaget, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange årsværk
der skal afsættes i Undervisningsministeriet til at
løfte opgaven i forhold til investeringsrammer på
selvejende uddannelsesinstitutioner, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan øgede
administrative udgifter, mere bureaukrati og flere
regler/kontrolinstanser harmonerer med regeringens ønske om
regelforenkling og afbureaukratisering, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan de flerårige
investeringsrammer vil blive fastlagt i forbindelse med
finanslovsforhandlinger, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke objektive kriterier skal
ligge til grund for at kunne reducere uddannelsesinstitutionernes
samlede investeringsramme på finansloven, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor mange timer - og dermed
også hvor store udgifter - der forventes at skulle bruges
på indberetning af planlagte investeringer på en hhv.
større ungdomsuddannelsesinstitution og en mindre
ungdomsuddannelsesinstitution, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
|