Skriftlig fremsættelse (29. marts
2017)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold (Økonomisk regulering af
netvirksomheder, skærpelse af netvirksomheders
særskilte identitet, ophævelse af
støtteordninger for elektricitet fra særlige
anlæg, der anvender biomasse som energikilde, og
opkrævning af betaling for myndighedsbehandling m.v.)
(Lovforslag nr. L 180)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer, som udmønter »Stemmeaftale om
økonomisk regulering af elne?tvirksomhederne (En del af
opfølgning på El-reguleringsudvalget anbefalinger til
en fremtidssikret regulering af elsektoren)«, som blev
indgået den 4. november 2016 mellem den daværende
regering (Venstre), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti. Lovforslaget følger dermed op
på El-reguleringsudvalgets anbefalinger af 1. december 2014
om en ny økonomisk regulering af netvirksomhederne og
regeringens forslag til en ny økonomisk regulering af
eldistributionssektoren, som fremgår af regeringens
Forsyningsstrategi »Forsyning for fremtiden - en
forsyningssektor for borgere og virksomheder« fra september
2016.
Lovforslaget indeholder således de
overordnede rammer for en ny økonomisk regulering af
netvirksomhederne, som skal sikre en effektiv eldistributionssektor
med rimelige priser for elforbrugerne og en fortsat høj
forsyningssikkerhed. Herudover skal reguleringen understøtte
en efterspørgsel efter ny og effektiv teknologi.
Lovforslaget vil give hjemmel til, at energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter regler om netvirksomhedernes
indtægtsrammer og deres delelementer ved
bekendtgørelse. Herved sikres fleksibilitet til at tilpasse
reguleringen til udviklingen i sektoren.
Lovforslaget indeholder herudover en
opfølgning på El-reguleringsudvalgets anbefaling om
skærpelse af kravet i lov om elforsyning om, at
netvirksomheder skal sikre, at der ikke skabes uklarhed om
netvirksomhedernes særskilte identitet. Ændringen skal
sikre, at netvirksomheder, der er vertikalt integreret, er
identitetsmæssigt adskilt fra vertikalt integrerede
konkurrenceudsatte virksomheder, herunder
elhandelsvirksomheder.
Lovforslaget indeholder endvidere af
ordensmæssige hensyn en ophævelse af to
støtteordninger for elektricitet fra særlige
elproduktionsanlæg, herunder stirlingmotorer, der anvender
biomasse som energikilde. Forslaget er en konsekvens af, at
ordningerne ikke er blevet anmeldt til og
statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen, inden de blev
sat i kraft. Ordningerne er allerede blevet lukket med virkning for
elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere.
Lovforslaget indeholder ligeledes regler
om, at Energinet.dk skal betale et fikseret beløb til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet til dækning af
omkostninger til løsning af opgaver i henholdsvis
Energistyrelsen, Energitilsynet og Ankenævnet på
Energiområdet indtil udgangen af 2017, og om opkrævning
af et fikseret afgiftsbeløb inden for ram?merne af lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold til
dækning af de omkostninger, Erhvervsministeriet har til
Forsyningssekretariatets drift og opgavevaretagelse for 2017.
Endelig indeholder lovforslaget en
række mindre ændringer, herunder en ophævelse af
reglen om udligning af energisparedifferencer og en ophævelse
af kommuners adgang til at drive netvirksomhed med færre end
100.000 tilsluttede forbrugere i kommunen. Lovforslaget vil
fremover give mulighed for at fastsætte ændrede regler
om udligning af energisparedifferencer på
bekendtgørelsesniveau.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.