L 180 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om naturgasforsyning og lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.

(Økonomisk regulering af netvirksomheder, skærpelse af netvirksomheders særskilte identitet, ophævelse af støtteordninger for elektricitet fra særlige anlæg, der anvender biomasse som energikilde, og opkrævning af betaling for myndighedsbehandling m.v.).

Af: Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V)
Udvalg: Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 24-05-2017

Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 24. maj 2017

20161_l180_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 24. maj 2017

1. Ændringsforslag

Energi-, forsynings- og klimaministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2017 og var til 1. behandling den 4. april 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Udkast til forskellige dele af lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og energi-, forsynings- og klimaministeren sendte den 13. december 2016, den 2. februar 2017 og den 28. februar 2017 disse udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 79, 129 og 153. Den 29. marts 2017 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Marstal Fjernvarme.

Energi-, forsynings- og klimaministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

3. Udtalelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren

Energi-, forsynings- og klimaministeren har over for udvalget oplyst følgende:

»Efter det foreslåede § 69, stk. 4, nr. 1, i lov om elforsyning, jf. § 1, nr. 14, i det fremsatte lovforslag foretages fradrag i en netvirksomheds indtægtsramme som følge af effektiviseringskrav. Lovforslaget indeholder endvidere hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren fastsætter regler om indregningen af disse fradrag, jf. forslaget til § 69, stk. 5, jf. § 69, stk. 3, i lov om elforsyning.

Det fremgår ikke udtrykkeligt af lovforslagets bemærkninger, hvordan effektiviseringskravene vil blive indregnet år for år. Det findes derfor mest hensigtsmæssigt at bemærke, at effektiviseringskrav akkumuleres inden for en reguleringsperiode. Et effektiviseringskrav, som fradrages i reguleringsperiodens første år, vil således skulle fradrages hvert år i hele reguleringsperioden. Et effektiviseringskrav, som fradrages i reguleringsperiodens andet år, vil skulle fradrages fra andet år og resten af reguleringsperioden osv. De fradrag, som foretages som følge af effektiviseringskrav, vil være summen af de effektiviseringskrav, som er blevet fastlagt for netvirksomheden i reguleringsperioden. Det vil skulle følge af regler, som fastsættes i medfør af en vedtagen lov.«

Spørgsmål

Udvalget har stillet 26 spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og SF's medlemmer af udvalget anser det for afgørende, at reguleringen af elsektoren sikrer en fortsat effektiv teknologiudvikling, og vi har i udvalgsbehandlingen stillet en række spørgsmål for at få belyst, hvorledes det fremmes. Idet vi henviser til ministerens svar på spørgsmål 1, forventer vi, at der i en forestående bekendtgørelsesændring indtænkes en hertil hensigtsmæssig præcisering, der eksempelvis kunne gøre, at omkostninger til visse udviklings- og demonstrationsprojekter, der gennemføres i samarbejde med f.eks. EUDP eller Horizon 2020, undtages fra benchmarkingen.

Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF finder det yderst uhensigtsmæssigt, at tre konkrete værker bliver ramt med tilbagevirkende kraft af, at Energistyrelsen reelt har begået en erkendt fejl ved at have glemt at få folketingsbeslutningen om VE-lovens § 44 notificeret i EU. Ministeren har selv oplyst, at der på den baggrund ville blive indledt en dialog med de implicerede værker. Vi forventer derfor, at ministeren fortsat arbejder på at finde måder at afbøde de utilsigtede konsekvenser, således at værkerne ikke stilles væsentlig ringere end under de forhold, der var gældende, og på hvilken baggrund de traf deres langsigtede investeringsbeslutninger.

For så vidt angår netvirksomheders særskilte identitet, støtter S, EL, ALT, RV og SF lovgivningens principper, der skal sikre en velfungerende konkurrence til gavn for forbrugerne. Forskellige aktører har haft bekymringer om en række praktiske uhensigtsmæssigheder ved skærpelsen af netvirksomheders særskilte identitet, og det er vores opfattelse, at man i de tilfælde, hvor kravene til den praktiske gennemførelse af lovgivningen kan smidiggøres - uden at det undergraver adskillelsens positive elementer for forbrugere og konkurrence - bør tilstræbe dette.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af energi-, forsynings- og klimaministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 8, stk. 1, nr. 1, udgår »§ 44, stk. 2-4,«.«

[Konsekvensændring]

2) I den under nr. 9 foreslåede affattelse af § 20 b ændres i stk. 3 »damp,« til: »damp«.

[Sproglig korrektion]

3) I den under nr. 14 foreslåede § 69 ændres i stk. 4, nr. 1, »3. pkt.« til: »4. pkt.«

[Korrektion af henvisning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter § 8, stk. 1, i lov om elforsyning, skal alle elforbrugere her i landet, medmindre omkostningerne er finansieret af statsmidler, jf. § 8, stk. 6, eller andet følger af §§ 8 a, 8 b og 9 a, betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger ved at gennemføre nærmere angivne offentlige forpligtelser. De offentlige forpligtelser omfatter bl.a. Energinet.dk's omkostninger til indbetalinger og ydelser efter § 44, stk. 2-4, i VE-loven, jf. § 8, stk. 1, nr. 1, i lov om elforsyning.

Det foreslås, at henvisningen til VE-lovens § 44, stk. 2-4, i § 8, stk. 1, nr. 1, i lov om elforsyning, udgår som konsekvens af den foreslåede ophævelse af støtteordningerne i § 44, stk. 2-4, i VE-loven, jf. det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2. § 44, stk. 2-4, i VE-loven er foreslået ophævet af ordensmæssige hensyn. Støtteudbetalingen er stoppet administrativt i januar 2017 med virkning for elektricitet produceret den 1. januar 2017 eller senere. Der er følgelig ikke behov for en hjemmel i § 8, stk. 1, nr. 1, i lov om elforsyning til opkrævning af Energinet.dk's omkostninger til indbetalinger og ydelser efter § 44, stk. 2-4, i VE-loven.

Til nr. 2

Der er tale om en ændring af sproglig karakter. Det fremsatte forslag til § 20 b, stk. 3, i lov om elforsyning indeholder en opremsning, hvorfor der ikke bør være komma efter damp.

Til nr. 3

Der henvises i det fremsatte forslag til § 69, stk. 4, nr. 1, i lov om elforsyning til regler i § 72 b, stk. 1, 3. pkt., i lov om elforsyning om bindende midlertidige prisnedsættelser. Reglerne om bindende midlertidige prisnedsættelser fremgår imidlertid af § 72 b, stk. 1, 4. pkt., i lov om elforsyning, hvorfor henvisningen foreslås ændret.

Mikkel Dencker (DF) Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla Østerby (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? 8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 180

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 27/4-17 fra Marstal Fjernvarme
4
Orientering om høring af bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling efter lov om elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om naturgasforsyning


5
Ændringsforslag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
6
Udtalelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren
7
1. udkast til betænkning
8
2. udkast til betænkning
9
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 180

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvorvidt lovforslaget stiller netselskaberne økonomisk ringere, hvis de investerer i udviklings- og demonstrationsprojekter, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om et ressourcemæssigt svagt tilsyn eventuelt vil føre til en uhensigtsmæssig håndhævelse af lovgivningen til skade for både samfund og netselskaber, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om en fortegnelse over, hvornår hvert enkelt elnetselskab modtog afgørelse med sin færdigbehandlede indtægtsramme for 2005, og hvor mange selskaber der endnu har deres 2005-ramme under behandling, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå


4
Spm., om det var erfaringer med manglende innovation hos britiske netselskaber, der gav anledning til, at man i Storbritannien i 2015 valgte at give bedre rum for innovation i den økonomiske regulering af netselskaberne med den såkaldte RIIO-model, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om netselskaberne vil kunne deltage i innovationsprojekter, som har en længere tilbagebetalingsperiode end 5 år, uden at blive »straffet« økonomisk, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvordan selskaberne udgår at blive straffet af reguleringen, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvorvidt der i netvirksomheder kun skal investeres i ny teknik, som kan tjene sig hjem på 5 år, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor mange år det typisk tager at forrente de fjernaflæselige målere, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan der i den norske regulering af netselskaber er taget højde for korrosion som følge af kystnært klima med meget salt i luften, og om en lignende model vil kunne implementeres for at løse især netselskabers problemer med korrosion, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvor langt Energistyrelsen er kommet med overvejelserne om at lade mængden af transporteret el indgå i reguleringsvilkårene, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvilke stigninger i fjernvarmeprisen lovforslaget medfører for forskellige typer husstande i henholdsvis Hillerød, Brønderslev og Marstal, hvis ophævelsen af støtteordningerne for elektricitet fra særlige anlæg vedtages, uden at en anden støtteløsning er fundet, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at finde en løsning inden anden behandling af lovforslaget, der kompenserer de selskaber, der kommer i økonomisk klemme, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvordan lovforslaget også fremadrettet sikrer effektiv teknologiudvikling i sektoren, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan man kan imødekomme nogle af de praktiske uhensigtsmæssigheder, der er beskrevet i høringssvaret fra bl.a. Dansk Energi, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvilken løsning der påtænkes i forhold til lovnotatet om ophævelse af to støtteordninger, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvilke konsekvenser ophævelsen af støtteordningen 1/1-17 vil have for varmeforbrugerne i henholdsvis Brønderslev, Hillerød og Marstal, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm., om der kan være netselskaber, for hvilke reguleringen vil resultere i likviditetsunderskud i perioder med særlig højt investeringsbehov og dermed ikke give tilstrækkelig dækning for finansieringsudgiften til nødvendige investeringer, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om en opgørelse over, hvor store omkostninger elnetselskaber har til nettab, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-17 fra Marstal Fjernvarme, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå


20
Spm. om, hvad ministeren mener med »visse projekter«, jf. svar på spm. 1, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvad ministeren mener med »kun … offentlige fonde«, jf. svar på spm. 1, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvorvidt netvirksomhederne ved overgang til ny reguleringsperiode får dækket deres innovationsomkostninger, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om, at netvirksomhederne i en periode isoleret set får underskud som følge af de udgifter, de inden da afholder til innovationsprojekter, og om, hvordan dette håndteres, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om, hvorvidt ministeren vil medtage den problemstilling, der beskrives i spm. 22 og 23, i den analyse, som skal gennemføres med henblik på en aftalebaseret regulering, jf. bl.a. ministerens svar på spm. 4, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm., om ministeren vil gennemføre en analyse af problemstillingen om opgørelse af omkostninger til nettab for at finde bedre løsninger end at lade lokale elkunder betale for nettabet, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om garanti for, at ingen virksomheder kommer i likviditetsproblemer med den nye regulering, og om mulighed for, at virksomheder, der viser sig at komme i disse problemer, i veldefinerede tilfælde kan få mulighed for et midlertidigt tillæg, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar herpå