Fremsat den 5. oktober 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af udtrykkelig billigelse
af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1052 af 4. juli 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 136 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Den, der som led i religiøs oplæring udtrykkeligt
billiger handlinger, som er omfattet af denne lovs §§
114-114 j, 208, 210, 216, 222, 223, 225, jf. §§ 216, 222
og 223, §§ 237, 244-246, 260 og 261, straffes med
bøde eller fængsel indtil 3 år.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Justitsministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Lovovervågning mv.
3. Forholdet til grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Der er set eksempler på, at
der i Danmark findes religiøse forkyndere, som søger
at undergrave danske love og værdier og understøtte
parallelle retsopfattelser.
Religiøse forkyndere mv. har
en særlig autoritet i forhold til deres menigheder. Det er
derfor særlig problematisk, hvis netop disse personer gennem
deres adfærd modarbejder og undergraver danske
værdier.
På den baggrund er der den
31. maj 2016 indgået en politisk aftale mellem regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som
søger at undergrave danske love og værdier og
understøtte parallelle retsopfattelser.
Der er i den forbindelse bl.a.
indgået en delaftale om kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring. Delaftalen er indgået mellem regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti.
Aftalen indebærer, at det
fremover skal være strafbart som led i religiøs
oplæring udtrykkeligt at billige terror, drab,
voldtægt, voldshandlinger, incest, pædofili,
frihedsberøvelse, tvang og flerkoneri. Det gælder,
uanset om ytringerne er fremsat i private eller offentlige
sammenhænge. Aftalen indebærer endvidere, at både
religiøse forkynderes virksomhed og aktiviteter
udøvet af andre, der i situationen ytrer sig som led i
religiøs oplæring, skal være omfattet af
kriminaliseringen.
Aftalen indebærer ligeledes,
at lovforslaget skal undergives lovovervågning, således
at Folketinget løbende kan følge med i den nye
bestemmelses anvendelse, og at der senest i folketingsåret
2021-22 skal fremsættes et lovforslag om revision af loven,
således at Folketinget kan tage stilling til, om der fortsat
er brug for kriminaliseringen.
Dette lovforslag udmønter
den politiske delaftale om kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kriminalisering af
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring
2.1.1. Gældende ret
Straffeloven indeholder en
række bestemmelser, der kriminaliserer ytringer i forskellig
form.
Det gælder bl.a. § 140
om blasfemi, § 266 b om udbredelse af trusler og
forhånende udtalelser mv. (racismeparagraffen) samt
§§ 267 og 270 om ærekrænkende og
nedsættende ytringer.
Dertil kommer, at det i
medfør af straffelovens § 23 er muligt at straffe en
person, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til en strafbar gerning. Det er imidlertid en
forudsætning for at straffe for medvirken f.eks. ved
tilskyndelse, at der har været tale om en konkret strafbar
handling, og at den pågældendes forsæt
således til en vis grad er konkretiseret.
Endelig indeholder straffeloven -
ud over den almindelige regel om medvirken - en række
udtrykkelige forbud mod tilskyndelse eller hvervning til at
begå ulovligheder mv. Det gælder bl.a. § 136, stk.
1, om offentlig tilskyndelse til forbrydelse, § 136, stk. 2,
om offentlig udtrykkelig billigelse af en terrorhandling mv.,
§ 114 c om hvervning til terrorisme og § 114 e om fremme
af virksomheden for en terrororganisation mv.
Det er således lovligt efter
gældende ret at udtrykke støtte til eller billige
f.eks. stening af kvinder eller korporlig afstraffelse af
børn, forudsat at man ikke derved offentligt tilskynder til
forbrydelse, jf. straffelovens § 136, stk. 1, eller medvirker
til et konkret strafbart forhold, jf. straffelovens § 23.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Der er set eksempler på, at
der findes religiøse forkyndere i Danmark, som søger
at undergrave danske love og værdier og understøtte
parallelle retsopfattelser. Dette har bl.a. givet sig udslag i
udtalelser, der indeholder en støtte til eller billigelse af
f.eks. stening af kvinder eller korporlig afstraffelse af
børn.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at sådanne ytringer typisk ikke i dag kan anses
for strafbare.
Det skyldes, at sådanne
ytringer typisk ikke vil kunne anses for offentlige tilskyndelser
til at begå forbrydelser efter straffelovens § 136, stk.
1, idet de dels ikke fremsættes offentligt, dels ikke er
udtryk for tilskyndelse til at begå fo?rbrydelser. Ytringerne
vil typisk heller ikke kunne anses for strafbar medvirken til en
lovovertrædelse, idet udtalelserne ikke vil være udtryk
for tilskyndelse, råd eller dåd til en konkret strafbar
handling.
Som anført ovenfor under
punkt 1 har regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgået en politisk delaftale om kriminalisering af
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring.
Aftalen indebærer, at det
fremover skal være strafbart som led i religiøs
oplæring udtrykkeligt at billige terror, drab,
voldtægt, voldshandlinger, incest, pædofili,
frihedsberøvelse, tvang og flerkoneri. Det gælder,
uanset om ytringerne er fremsat i private eller offentlige
sammenhænge. Aftalen indebærer endvidere, at både
religiøse forkynderes virksomhed og aktiviteter
udøvet af andre, der i situationen ytrer sig som led i
religiøs oplæring, skal være omfattet af
kriminaliseringen.
Kriminaliseringen er efter aftalen
rettet mod udtrykkelig billigelse af visse bestemte strafbare
handlinger, som må antages at have en særlig relevans i
forhold til problemstillingen om religiøse forkyndere, der
undergraver dansk lovgivning mv.
Afgrænsningen til alene at
gælde religiøs oplæring - og ikke andre former
for oplæring eller påvirkning - skal ses i
sammenhæng med, at personer, der foretager religiøs
oplæring, har en særlig position i forhold til at
påvirke deres menighed mv.
Religiøse forkyndere og
andre, der foretager religiøs oplæring, taler
således ud fra en generel betragtning med en særlig
indsigt og autoritet i forhold til personer, der må anses for
at være særligt sårbare over for forkynderens
påvirkning, når de f.eks. opsøger og deltager i
et fællesskab om religiøse handlinger og/eller
søger religiøs vejledning.
Efter aftalen gælder
strafansvaret også ytringer fremsat i i?kke-offentlige
sammenhænge. Det skyldes, at den form for billigelse af visse
strafbare handlinger, som det er hensigten at ramme med
lovforslaget, må forventes i vidt omfang også at finde
sted i sådanne sammenhænge. Hvis kriminaliseri?ngen
skal have den tilsigtede effekt, er det derfor nødvendigt at
afgrænse anvendelsesområdet på den anførte
måde. Det vil dog i en række tilfælde kunne
være vanskeligt at bevise, at betingelserne for, at
bestemmelsen finder anvendelse, er opfyldt, når ytringerne er
fremsat i en ikke-offentlig sammenhæng.
Efter straffelovens § 136,
stk. 2, straffes den, der offentligt udtrykkeligt billiger en af de
i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
I tilfælde, hvor der
foreligger en offentlig udtrykkelig billigelse af en terrorhandling
mv., og hvor gerningsindholdet er opfyldt i både
straffelovens § 136, stk. 2, og den foreslåede nye
bestemmelse, er det Justitsministeriets opfattelse, at der er en
potentiel større skadevirkning, når
overtrædelsen sker som led i religiøs oplæring
efter det foreslåede stk. 3.
Det er derfor ministeriets
opfattelse, at strafferammen efter det foreslåede stk. 3
bør fastsættes til bøde eller fængsel
indtil 3 år, således at der efter denne bestemmelse er
et højere loft for strafudmålingen.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i
overensstemmelse med den politiske aftale indsættes en ny
bestemmelse som straffelovens § 136, stk. 3, hvorefter den,
der som led i religiøs oplæring udtrykkeligt billiger
handlinger, som er omfattet af denne lovs §§ 114-114 j,
208, 210, 216, 222, 223, 225, jf. §§ 216, 222 og 223,
§§ 237, 244-246, 260 og 261, straffes med bøde
eller fængsel indtil 3 år.
Der lægges således op
til, at det fremover bliver strafbart som led i religiøs
oplæring udtrykkeligt at billige terror, drab,
voldtægt, voldshandlinger, incest, pædofili,
frihedsberøvelse, tvang og bigami.
Efter aftalen skal
kriminaliseringen alene omfatte ytringer, der fremsættes som
led i religiøs oplæring. Med religiøs
oplæring menes, at oplæringen er religiøst
begrundet og har et forkyndende element. Det indebærer bl.a.,
at almindelig religionsundervisning, der ikke indeholder et
forkyndende element, ikke vil være omfattet af
kriminaliseringen.
Derimod omfattes både
religiøse forkynderes virksomhed og aktiviteter
udøvet af andre, der i situationen ytrer sig som led i
religiøs oplæring i den nævnte forstand. Dette
vil bl.a. - udover "gudstjenester" og andre religiøse
handlinger - kunne omfatte den undervisning eller oplæring,
der finder sted på koranskoler, bibelskoler, i visse
religiøse studiekredse mv., men også i forbindelse med
almindelig konfirmationsforberedelse.
Religiøs oplæring vil
også kunne omfatte opslag i grupper med religiøst
fokus på Facebook og indlæg i religiøse blade
mv., hvis afsenderen har en autoritet, der i forhold til
modtagergruppen gør, at opslaget eller indlægget kan
siges at have karakter af oplæring. Omvendt vil hovedreglen
være, at kronikker og debatindlæg mv. i almindelige
massemedier ikke er omfattet, da disse normalt ikke vil være
udtryk for religiøs oplæring, men almindelig offentlig
debat.
Efter aftalen skal ytringen - for
at være strafbar som billigelse - have en sådan
karakter, at den er med til at legitimere den form for strafbar
handling, som ytringen angår. Dette indebærer, at
ytringer om på demokratisk vis at ændre retstilstanden
ikke vil være omfattet. En ytring om f.eks. støtte til
genindførelse af revselsesretten vil således ikke
kunne straffes, medmindre den ud fra en samlet vurdering af
ytri?n?gen, den kontekst, den er fremsat i, samt andre leds?agende
omstændigheder kan siges at udgøre en udtrykkelig
billigelse af at slå børn også før en
eventuel ændring af retstilstanden.
Den blotte oplæsning eller
gengivelse af et skriftsted eller af religiøse forskrifter,
hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til
strafbare handlinger, vil heller ikke være omfattet af
kriminaliseringen, medmindre den pågældende tilslutter
sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller anden
form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks.
Bibelens eller Koranens budskaber om korporlig afstraffelse vil
derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af
kriminaliseringen.
Konteksten for en (bestemt) ytring
har betydning for, om den er omfattet af kriminaliseringen. Som det
anføres i aftalen, vil et arrangement under åben
himmel således kunne udvikle sig fra politisk debat, som ikke
vil være omfattet af kriminaliseringen, til religiøs
oplæring med et forkyndende element, hvilket vil være
omfattet af kriminaliseringen.
Den kontekst, som en ytring
indgår i, vil således have betydning for vurderingen
af, om den er strafbar. Det gælder både i forhold til,
om der foreligger billigelse (eller om der derimod f.eks. er tale
om, at et skriftsted gengives, men ikke billiges), men også i
forhold til, om der er tale om en ytring fremsat som led i
religiøs oplæring (eller derimod f.eks. som led i den
offentlige eller politiske debat).
Efter aftalen skal ytringer fremsat
i både offentlige og ikke-offentlige (lukkede)
sammenhænge være omfattet af kriminaliseringen.
Offentlige ytringer vil omfatte ytringer fremsat i forbindelse med
en prædiken eller anden mødeaktivitet, hvortil der er
almindelig adgang for en menighed eller en bredere offentlighed.
Det samme gælder ytringer på internettet og i medierne
mv. Ikke-offentlige ytringer er ytringer, der fremsættes i
lukkede sammenhænge og ikke er tiltænkt at skulle
udbredes til en videre kreds. Det vil f.eks. kunne ramme ytringer,
der fremsættes af en religiøs forkynder under en
(fortrolig) samtale med en person, der har søgt
religiøs vejledning.
Kriminaliseringen er som ovenfor
anført afgrænset til visse ytringer, der
fremsættes som led i religiøs oplæring. Ytringer
fremsat i andre sammenhænge er således ikke omfattet af
kriminaliseringen.
Det foreslås, at
strafferammen fastsættes til bøde eller fængsel
indtil 3 år, jf. ovenfor punkt 2.1.2.
Der vil kunne ske udvisning i
forbindelse med overtrædelse af den nye bestemmelse i samme
omfang, som der efter gældende ret kan ske udvisning i
forbindelse med overtrædelse af den gældende
bestemmelse i straffelovens § 136, jf. udlændingelovens
kapitel 4.
2.2. Lovovervågning mv.
Som anført ovenfor under
punkt 1 har regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgået en politisk delaftale om kriminalisering af
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring.
Det følger bl.a. af aftalen,
at kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare
handlinger som led i religiøs oplæring er et nyt
tiltag i dansk sammenhæng, at anvendelsen af bestemmelsen
skal følges løbende, og at det efter et passende
tidsrum også skal overvejes, om der fortsat er brug for
bestemmelsen.
Aftalen indebærer derfor, at
lovforslaget skal undergives lovovervågning, således at
Folketinget løbende kan følge med i den nye
bestemmelses anvendelse, og at der senest i folketingsåret
2021-22 skal fremsættes et lovforslag om revision af loven,
således at Folketinget kan tage stilling til, om der fortsat
er brug for kriminaliseringen.
På den baggrund vil
Justitsministeriet, hvis lovforslaget vedtages, udarbejde en
rapport til Folketinget om erfaringerne med den nye bestemmelse. En
sådan rapport vil bl.a. kunne indeholde oplysninger om
antallet af sigtelser, tiltaler og domfældelser/frifindelser
efter bestemmelsen samt generelle oplysninger om politiets og
anklagemyndighedens erfaringer på området.
Det tilstræbes, at rapporten
kan blive oversendt til Folketinget 3 år efter lovforslagets
ikrafttræden.
Samtidig lægges der med
lovforslaget op til, at justitsministeren fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2021-22. Lovforslaget
indeholder således også en revisionsklausul.
3. Forholdet til
grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
3.1.
Lovforslaget indebærer, at det fremover vil blive strafbart
som led i religiøs oplæring udtrykkeligt at billige
terror, drab, voldtægt, voldshandlinger, incest,
pædofili, frihedsberøvelse, tvang og bigami.
Forslaget er navnlig vurderet i
forhold til bestemmelserne om religionsfrihed og ytringsfrihed samt
forbuddet mod diskrimination i grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK).
3.2.
For så vidt angår grundloven, er forslaget vurderet i
forhold til bestemmelserne i §§ 67 (religionsfrihed), 70
(forbuddet mod diskrimination) og 77 (ytringsfrihed).
3.2.1.
Religionsfriheden er beskyttet i grundlovens § 67, der
fastslår, at borgerne har ret til at forene sig i samfund for
at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres
overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som
strider imod sædeligheden eller den offentlige orden.
Anvendelsesområdet for §
67 er "gudsdyrkelsen". Bestemmelsen omfatter først og
fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger, såsom
forkyndelse, bøn, gudstjeneste, dåb mv., jf. bl.a. Alf
Ross, Dansk Statsforfatningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen
(1980), side 754, og Henrik Zahle m.fl., Grundloven med
kommentarer, 2. udgave (2006), side 415. Religiøs
oplæring må også anses for at være omfattet
af bestemmelsens anvendelsesområde.
Bestemmelsen sikrer borgerne en
materiel religiøs forenings-,
forsamlings- og ytringsfrihed. Lovgivningsmagten er
således afskåret fra at begrænse eller forbyde
gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse samfund, så
længe der ikke foretages handlinger eller læres noget,
der strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
Religionsfriheden efter § 67
er ikke ubegrænset, idet lovgivningsmagten er
indrømmet en adgang til at fastsætte de rammer for
religionsfriheden, som hensynet til sædeligheden eller den
offentlige orden tilsiger.
Lovgivningsmagten er dermed ikke
afskåret fra at gennemføre lovgivning, der berører gudsdyrkelse, når
lovgivningen ikke har til hensigt at modvirke den berørte
gudsdyrkelse, men er begrundet i varetagelsen af andre hensyn (til
beskyttelse af sædeligheden eller den offentlige orden).
Lovgivningsmagten må i den forbindelse antages at være
overladt et vidt skøn, jf. Jens Peter Christensen m.fl.,
Grundloven med kommentarer, 1. udgave (2015), side 408 f.
Grundlovens § 67 indebærer derimod, at statsmagten er
afskåret fra at gribe ind over for borgernes gudsdyrkelse i
tilslutning til religiøse samfund, hvis denne indgriben -
alene - er begrundet i en afstandtagen fra den
pågældende trosretning som sådan.
Formålet med lovforslaget er
at imødegå adfærd, der undergraver danske love
og værdier og understøtter parallelle retsopfattelser,
ved at kriminalisere udtrykkelig billigelse af visse strafbare
handlinger som led i religiøs oplæring. Lovforslaget
varetager således hensynet til at beskytte den offentlige
orden og kan derfor gennemføres inden for ramm?erne af
grundlovens § 67.
3.2.2.
Det følger af grundlovens § 70, at ingen på grund
af sin trosbekendelse eller afstamning kan berøves adgang
til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller
unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
Bestemmelsen indebærer et
forbud mod diskrimination med bl.a. trosbekendelse som kriterium,
for så vidt angår adgangen til nydelse af borgerlige
eller politiske rettigheder. Udtrykket "rettigheder" skal ikke
forstås snævert, men må betegne enhver
fordelagtig retsposition.
Bestemmelsen forbyder imidlertid
alene diskrimination på baggrund af en bestemt trosbekendelse. Det indebærer,
at lovforslaget, der skal gælde for alle, som udtrykkeligt
billiger visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring, ikke rejser spørgsmål i forhold til
grundlovens § 70.
3.2.3.
Ytringsfriheden er beskyttet i grundlovens § 77, der
fastsætter, at enhver er berettiget til på tryk, i
skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under
ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
foranstaltninger kan ingensinde på ny indføres.
Beskyttelsen af ytringsfriheden i
grundlovens § 77 omfatter "enhver". Ytringsfriheden
gælder således også for religiøse
forkyndere mv. Når f.eks. en præst eller en imam
forkynder eller lærer andre om Bibelen eller Koranen mv., er
der således tale om ytringer, der er omfattet af grundlovens
§ 77.
Ved fastlæggelsen af, hvilken
nærmere beskyttelse af ytringsfriheden § 77
indebærer, foretages der almindeligvis en opdeling i
henholdsvis den formelle og den materielle ytringsfrihed.
Den formelle ytringsfrihed
beskytter mod foranstaltninger, der forhindrer selve
offentliggørelsen af ytringer. En materiel ytringsfrihed er
udtryk for, at der for ytringer af et vist indhold eller en vis
karakter ikke kan fastsættes efterfølgende sanktioner
i form af f.eks. straf.
Den foreslåede ordning vil
indebære et indgreb i den materielle ytringsfrihed, idet den
vil skabe mulighed for at straffe personer, når de har
fremsat visse ytringer.
Det er den overvejende opfattelse i
den statsretlige litteratur, at grundlovens § 77 ikke
beskytter den materielle ytringsfrihed, jf. Poul Andersen, Dansk
Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross, a.st., side 716 og
724 samt Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved
Peter Germer (1973), side 374 og Jens Peter Christensen m.fl.,
a.st., side 503 f. Efter den overvejende opfattelse i den
statsretlige litteratur udelukker grundlovens § 77
således ikke lovgivningsmagten fra at gøre ytringer
på et hvilket som helst område og med et hvilket som
helst indhold ansvarspådragende. Justitsministeriet
tilslutter sig denne retsopfattelse.
Forslaget rejser på den
baggrund ikke spørgsmål i forhold til grundlovens
§ 77. Der henvises til punkt 3.3.2 nedenfor for en vurdering
af indgrebet i den materielle ytringsfrihed efter EMRK artikel
10.
3.3.
For så vidt angår EMRK, er lovforslaget navnlig
vurderet i forhold til bestemmelserne i artikel 9
(religionsfrihed), artikel 10 (ytringsfrihed) og artikel 14
(forbuddet mod diskrimination).
3.3.1.
Efter EMRK artikel 9, stk. 1, har enhver ret til at tænke
frit og til samvittigheds- og religionsfrihed. Denne ret omfatter
frihed til at skifte religion eller tro samt frihed til enten alene
eller sammen med andre, offentligt eller privat at udøve sin
religion eller tro gennem gudstjeneste, undervisning, andagt og
overholdelse af religiøse skikke.
Retten til at udøve sin
religion eller tro kan efter konventionens artikel 9, stk. 2,
underkastes sådanne begrænsninger, som er foreskrevet
ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn
til den offentlige tryghed, for at beskytte den offentlige orden,
sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres
rettigheder og friheder.
Det vil efter Justitsministeriets
opfattelse udgøre et indgreb i religionsfriheden efter EMRK
artikel 9, stk. 1, hvis en person straffes for udtrykkeligt at
billige visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring.
Ministeriet finder imidlertid, at
et sådant indgreb vil kunne retfærdiggøres i
medfør af artikel 9, stk. 2. Der vil således med dette
lovforslag blive skabt hjemmel for indgreb, som vil være
nødvendigt i et demokratisk samfund (proportionalt) af
hensyn til at beskytte den offentlige orden og andres rettigheder
og friheder.
For så vidt angår
indgrebets proportionalitet, bemærkes det, at Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at
artikel 9 ikke giver personer, der følger sin
religiøse overbevisning, en ret til at se bort fra
lovgivning, der forfølger saglige hensyn, jf. præmis
121 i sagen Leyla Sahin mod Tyrkiet,
dom af 10. november 2005.
Justitsministeriet finder, at det
vil være sagligt og proportionalt at kriminalisere
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger, når det
sker som led i religiøs oplæring. Ministeriet har
herved bl.a. lagt vægt på, at personer, der foretager
religiøs oplæring, har en særlig position i
forhold til at påvirke deres menighed mv.
Ministeriet har endvidere lagt
vægt på, at den blotte oplæsning af
religiøse skrifter mv., som f.eks. indeholder opfordringer
til at stene kvinder mv., ikke vil være omfattet af
lovforslaget, fordi der ikke herved vil være tale om
udtrykkelig billigelse af de pågældende handlinger. Der
vil således ikke med lovforslaget blive grebet ind i
religiøse samfunds adgang til som led i gudstjenester mv. at
oplæse passager af deres religiøse skrifter.
3.3.2.
Efter EMRK artikel 10, stk. 1, har enhver ret til ytringsfrihed.
Artikel 10 omfatter udtrykkeligt såvel ytringer i form af
oplysninger om faktiske forhold som tilkendegivelser af personlige
meninger.
Ligesom efter grundlovens § 77
gælder retten til ytringsfrihed efter EMRK artikel 10
"enhver".
Artikel 10 beskytter udtrykkeligt
både retten til at fremkomme med ytringer (ytringsfrihed) og
retten til at modtage ytringer (informationsfrihed).
Bestemmelsen beskytter i
modsætning til den overvejende opfattelse i den statsretlige
litteratur af grundlovens § 77 både den formelle og den
materielle ytringsfrihed.
Beskyttelse af ytrings- og
informationsfriheden efter artikel 10 er ikke ubegrænset. Der
kan foretages indgreb i ytrings- og informationsfriheden, hvis
indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed,
territorial integritet eller offentlig tryghed, for at forebygge
uorden eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden, for at beskytte andres gode navn og rygte eller
rettigheder, for at forhindre udspredelse af fortrolige
oplysninger, eller for at sikre domsma?gtens autoritet og
upartiskhed, jf. artikel 10, stk. 2.
Det centrale spørgsmål
vil typisk være, om indgrebet kan anses for nødvendigt
i et demokratisk samfund. Omfanget af beskyttelsen afhænger
af en konkret helhedsvurdering. Det vil navnlig have betydning, om
ytringen vedrører et emne af samfundsmæssig interesse.
Endvidere kan det have betydning, om indgrebet er af en sådan
karakter, at det er egnet til at afskrække andre fra at ytre
sig.
Hvis ytringen angår et emne
af samfundsmæssig interesse og dermed bidrager til den
offentlige debat, nyder ytringen en vidtgående beskyttelse,
hvorimod ytringer om rent private forhold ikke nyder en stærk
beskyttelse, jf. Peer Lorenzen m.fl., Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention med kommentarer, 3. udgave (2011),
bind II, side 860 ff.
Det vil efter Justitsministeriets
opfattelse udgøre et indgreb i ytringsfriheden efter EMRK
artikel 10, stk. 1, hvis en person straffes for udtrykkeligt at
billige visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring.
Ministeriet finder imidlertid, at
et sådant indgreb vil kunne retfærdiggøres i
medfør af artikel 10, stk. 2. Der vil således med
dette lovforslag blive skabt hjemmel for indgrebet, som vil
være nødvendigt i et demokratisk samfund
(proportionalt) af hensyn til at forebygge uorden eller forbrydelse
og andres rettigheder.
For så vidt angår
indgrebets proportionalitet, har ministeriet lagt vægt
på de samme momenter, som er anført i forhold til EMRK
artikel 9. Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at
de pågældende ytringer (udtrykkelig billigelse af
f.eks. drab og flerkoneri) i almindelighed vil være af
begrænset samfundsmæssig interesse.
3.3.3.
EMRK artikel 14 indeholder et diskriminationsforbud, hvorefter
nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigh?eder og friheder
skal sikres uden forskel på grund af køn, race, farve,
sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller
social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt
mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet
forhold.
Anvendelsesområdet for EMRK
artikel 14 er begrænset derved, at bestemmelsen er
accessorisk til konventionens øvrige bestemmelser. Det
betyder, at bestemmelsen kun kan anvendes sammen med én
eller flere af disse bestemmelser. Heri ligger ikke et krav om, at
en sådan rettighed skal være krænket, men derimod
alene et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden
for rettighedens anvendelsesområde ("ambit").
Hvis den foreliggende situation
ligger inden for en anden bestemmelses anvendelsesområde
(f.eks. artikel 9 om religionsfrihed), indeholder artikel 14 et
forbud mod usaglig forskelsbehandling.
Efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer dette, at
personer i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal
behandles ens, og at forskelsbehandling kun er berettiget, hvis den
har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt
forhold til dette formål.
Justitsministeriet finder, at
lovforslaget, der afgrænses til alene at gælde
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring, ikke er udtryk for
forskelsbehandling af sammenlignelige grupper.
Personer, der foretager
religiøs oplæring, kan således ikke sammenlignes
med andre personer, herunder politikere eller debattører,
idet religiøse forkyndere mv. har en særlig position i
forhold til at kunne påvirke deres menighed mv.
Justitsministeriet vurderer
på den baggrund, at det er muligt at indføre en
særlig ordning, der alene gælder for religiøs
oplæring, inden for rammerne af EMRK artikel 14.
3.4.
Det er samlet set Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget
vil kunne gennemføres inden for rammerne af grundloven og
Danmarks internationale forpligtelser, herunder EMRK.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Da det ikke forventes, at
lovforslaget vil give anledning til en væsentlig
forøgelse af antallet af straffesager, har lovforslaget ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten af
betydning.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 30. juni 2016 til den 11. august 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Amnesty International, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Journalistforbund, Dansk
Missionsråd, Dansk PEN, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Medier, Danske Regioner, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Det
Kriminalpræventive Råd, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Kirkernes Integrationstjeneste, KL,
Retspolitisk Forening, SOS mod Racisme, Trykkefrihedsselskabet,
Biskoppen over Aalborg Stift, Biskoppen over Fyens Stift, Biskoppen
over Haderslev Stift, Biskoppen over Helsingør Stift,
Biskoppen over Københavns Stift, Biskoppen over
Lolland-Falsters Stift, Biskoppen over Ribe Stift, Biskoppen over
Roskilde Stift, Biskoppen over Viborg Stift, Biskoppen over
Århus Stift, Alevi Forbundet i Danmark, Assentoft Frikirke,
Bahá'í Samfundet - Det nationale åndelige
råd for bahá'íer i Danmark, BaptistKirken i
Danmark, Bharatiya Mandir, Bibel og Missionscentret,
Bornholmerkirken - Evangelisk Luthersk Frimenighed, Brahma Kumaris
Åndelige Verdensuniversitet, Brunstad Kristne Menighed
Holstebro, Brunstad Kristne Menighed København, Byens Kirke
Silkeborg, Calvary Mission Church, Center for Visdom og
Medfølelse - Tong-nyi Nying-je Ling, City Kirken Herning,
Citykirken Århus, Copenhagen Community Church, Dansk Islamisk
Center, Dansk Teltmissions menighed, Dansk Tyrkisk Islamisk
Stiftelse, Den Apostoliske Pinsekirke, Den Apostolske Kirke i
Danmark, Den Armensk Apostolske Kirke, Den Evangeliske Frikirke,
Den evangelisk-lutherske Frikirke, Den Islamiske Verdensliga, Den
Katolske Kirke i Danmark, Den Kinesiske Kirke i København,
Den Koptisk-Ortodokse Kirke, Den koreanske kirke i Danmark, Den
Kristne Forsamling, Den makedonske ortodokse Kirke, Den
Nyapostolske Kirke i Danmark, Den Ortodokse Kirke i Danmark, Den
ortodokse russiske kirkes menighed i København, Den
Reformerte Synode i Danmark, Den Rumænske Ortodokse Menighed
i Odense, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Roskilde, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning, Den Rumænske
Ortodokse Menighed i Aarhus, Den Russiske Ortodokse Kirkes
Menigheder (Moskvapatriarkatet), Den Serbisk Ortodokse Kirke i
Danmark, Den Sri Lankansk-Danske Buddhistiske Religiøse og
Kulturelle Forening, Den til St. Alban's English Church i
København hørende menighed, Den Vietnamesiske
Buddhistiske Kulturelle Forening Chua Lieu Quan, Den Vietnamesiske
Buddhistiske Kulturforening i Århus, Det Albanske Trossamfund
i Danmark, Det danske Missionsforbund, Det Islamiske Trossamfund,
Det Jødiske Samfund i Danmark (Det Mosaiske Troessamfund),
Etiopisk-Ortodokse Tewahedo Kirke i Danmark, Exodus-Kirken, Fonden
Guds Verdensvide Kirke, Foreningen Ahlul Bait i Danmark, Foreningen
Liberal Katolsk Kirke i Danmark, Foreningen Stupa - Karma Kagyu
Buddhistisk Sangha, Forklarelsens Kirke, Forn Sidr - Asa- og
Vanetrosamfundet i Danmark, Forsamlingen Livdin, Frelsens
Hær, Frikirken Hillerød, Frikirken Oasan, Frikirken
på Havnen, Fårevejle Evangelisk Lutherske Frimenighed,
Græsted Frikirke, Gurdwara Copenhagen (Det Sihkiske
Trossamfund), Harreskovens Blótgilde, Herning Bykirke,
Hillerød Frimenighed, Holstebro Oasekirke, International
Christian Community, International Harvest Christian Center,
Inuunerup Nutaap Oqaluffia - Grønlands Frikirke, Islamic
Center Jaffaria, Islamic Cultural Center, I?slamisk Center Vest,
Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islams Ahmadiyya
Djamâ'at, Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige (Mormoner), Jesus is Lord Church, Karma Kadjy Skolen
(Karma-Kasjyba Skolen), Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Kong
Haakons Kirke, Krishnabevægelse/Iskcon (Hara Krishna),
Kriste?nsamfundet i Danmark, Kristent Centrum, Kristent
Fællesskab København, Kristus Kirken, Kronjyllands
Frimenighed, Københavnerkirkens frimenighed,
Københavns Bibeltrænings Center, Københavns
Frimenighed, Københavns Moske, København Vineyard,
Lemvig Bykirke, Livets Kilde, Machsike Hadas, Menigheden af Kristne
i Danmark i Jesu navn, Pinsekirkerne, Metodistkirken i Danmark,
Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark,
Morsø Frimenighed, Muslim Cultural Institute, Muslim Cultur
Institute, Nazaræernes Kirke, Nexø Frikirke,
Nordschleswi?gsche Geminde, Odder Frimenighed, Pakistan Islamic
Welfare Society, Phendeling - Center for Tibetansk Buddhisme,
Redeemed Christian Church of God - Jesus Centre, Sathya Sai Baba,
Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Shir Hatzafon - Progressiv
Jødedom i Danmark, Sikh Foundation Denmark, Siri Guru Singh
Sabha Copenhagen, Skjern Bykirke, Skovlunde Frikirke (Den Kristne
Forsamling (Frikirken Berøa)), Sree Abirami Amman Temple,
Svenska Gustafsförsamlingen i København, Syvende-dags
Adventistkirken Danmark, Søhøjlandets Kirke, Tendai
Danmark - Tendai Buddhistisk Center, The Brethren, The Buddhist
Organisation Dhammakaya i Danmark, The International Church for
Copenhagen (The American Lutheran Co?ngregation of Copenhagen),
Thorsted Frimenighed, Troens Ord (Brande Kristne Center),
Tønder Frikirke, Wat Thai Danmark, Øsal Ling,
Østens Gamle Kirke, Ågård Frimenighed, Aalborg
Menighedscenter og Århus Islamiske Trossamfund.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten af betydning. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for staten af betydning. Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det er efter gældende ret
lovligt at udtrykke støtte til eller billige f.eks. stening
af kvinder eller korporlig afstraffelse af børn, forudsat at
man ikke derved offentligt tilskynder til forbrydelse, jf.
straffelovens § 136, stk. 1, eller medvirker til et konkret
strafbart forhold, jf. straffelovens § 23.
Den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 136, stk. 3, vil medføre, at den, der
som led i religiøs oplæring udtrykkeligt billiger
handlinger, som er omfattet af denne lovs §§ 114-114 j,
208, 210, 216, 222, 223, 225, jf. §§ 216, 222 og 223,
§§ 237, 244-246, 260 og 261, straffes med bøde
eller fængsel indtil 3 år.
Kriminaliseringen vil alene omfatte
ytringer, der fremsættes som led i religiøs
oplæring. Med religiøs oplæring menes, at
oplæringen er religiøst begrundet og har et
forkyndende element. Det betyder, at formålet med
oplæringen er at gøre et bestemt budskab kendt og at
vinde nye tilhængere (eller fastholde eksisterende).
Det indebærer bl.a., at
almindelig religionsundervisning, der ikke indeholder et
sådant forkyndende element - og hvor formålet
således ikke er at vinde nye tilhængere mv. - ikke vil
være omfattet af kriminaliseringen.
Der vil endvidere alene være
tale om oplæring i den nævnte forstand, hvis den
pågældende har en særlig (religiøs)
autoritet i forhold til modtageren eller modtagergruppen,
således at den eller disse personer kan anses for
særligt sårbare over for forkynderens påvirkning.
Der skal således være et autoritetsspring mellem de
pågældende.
En tilfældig sammensat
modtagergruppe, som f.eks. ikke udspringer af en religiøs
menighed eller lignende, i forhold til hvilken forkynderen mv. har
en sådan autoritet, vil således som udgangspunkt falde
uden for det kriminaliserede område. Det gælder
også i forhold til grupper og indlæg på sociale
medier mv.
Den nævnte afgrænsning
indebærer endvidere, at både religiøse
forkynderes virksomhed og aktiviteter udøvet af andre, der i
situationen ytrer sig som led i religiøs oplæring i
den nævnte forstand, vil være omfattet.
Formålet med at omfatte andre
end forkyndere er navnlig at undgå omgåelse af den
foreslåede bestemmelse, f.eks. i en situation hvor en
religiøs forkynder i forbindelse med en handling, hvor der
foregår religiøs oplæring, giver ordet til
én af deltagerne - eventuelt efter forudgående aftale
- og den pågældende herefter som led i den
religiøse oplæring fremsætter ytringer, der er
omfattet af kriminaliseringen. I en sådan situation må
forkynderen således anses for at have tildelt den
pågældende en særlig (religiøs) autoritet.
Mere tilfældighedsprægede udtalelser i en sådan
sammenhæng - f.eks. fordi en deltager selv tager ordet - vil
som det klare udgangspunkt ikke være omfattet.
Religiøs oplæring vil
bl.a. - udover "gudstjenester" og andre religiøse handlinger
- kunne omfatte den undervisning, instruktion eller vejledning
(oplæring), der finder sted på koranskoler,
bibelskoler, i visse religiøse studiekredse mv., men
også i forbindelse med almindelig
konfirmationsforberedelse.
Kriminaliseringen vil være
rettet mod udtrykkelig billigelse af visse bestemte strafbare
handlinger, som må antages at have en særlig relevans i
forhold til problemstillingen om religiøse forkyndere, der
undergraver dansk lovgivning mv. Omfattet er straffelovens
bestemmelser om terror (§§ 114-114 j), drab (§ 237),
voldtægt (§ 216), voldshandlinger (§§
244-246), incest (§ 210), pædofili (§§ 222 og
223), andet seksuelt forhold end samleje (§ 225, jf.
§§ 216, 222 og 223), frihedsberøvelse (§
261), tvang (§ 260) og bigami (§ 208).
Den nævnte afgrænsning
indebærer bl.a., at udtrykkelig billigelse af specifikke
strafbare handlinger som f.eks. stening, piskning, korporlig
afstraffelse af børn, håndsafhugning,
tvangsomskæring af kvinder, indgåelse af
tvangsægteskab og flerkoneri mv. er omfattet.
Kriminaliseringen er både
bagud- og fremadrettet. Det indebærer, at både den
udtrykkelige billigelse af en strafbar handling, som allerede er
begået, er omfattet, ligesom billigelsen af en strafbar
handling, som ikke er begået (uanset om den rent faktisk
senere begås), er omfattet. Det afgørende er
således alene, om den pågældende strafbare
handling, som billiges, er omfattet af enten straffelovens
§§ 114-114 j, 208, 210, 216, 222, 223, 225, jf.
§§ 216, 222 og 223, §§ 237, 244-246, 260 eller
261.
Det er endvidere en
grundlæggende betingelse, at ytringen - for at være
strafbar som billigelse - må have en sådan karakter, at
den kan være med til at legitimere den form for strafbar
handling, som ytringen angår. Dette indebærer, at
ytringer om på demokratisk vis at ændre retstilstanden
ikke vil være omfattet. En ytring om f.eks. støtte til
genindførelse af revselsesretten vil således ikke
kunne straffes, medmindre den ud fra en samlet vurdering af
ytringen, den kontekst, den er fremsat i, samt andre ledsagende
omstændigheder kan siges at udgøre en udtrykkelig
billigelse af at slå børn også før en
eventuel ændring af retstilstanden.
Den blotte oplæsning eller
gengivelse af et skriftsted eller af religiøse forskrifter,
hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til
strafbare handlinger, vil ikke være omfattet af
kriminaliseringen, medmindre den pågældende tilslutter
sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller anden
form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks.
Bibelens eller Koranens budskaber om korporlig afstraffelse vil
derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af
kriminaliseringen.
Udtrykket "udtrykkelig billigelse"
skal med det ovenfor anførte i øvrigt forstås i
overensstemmelse med det tilsvarende udtryk i straffelovens §
136, stk. 2.
Bestemmelsen vil indebære, at
ytringer fremsat i både offentlige og ikke-offentlige
(lukkede) sammenhænge er omfattet af kriminaliseringen.
Offentlige ytringer omfatter
ytringer fremsat i forbindelse med en prædiken eller anden
mødeaktivitet, hvortil der er almindelig adgang for en
menighed eller en bredere offentlighed. Det samme gælder
ytringer på internettet og i medierne mv.
Ikke-offentlige ytringer er
ytringer, der fremsættes i lukkede sammenhænge og ikke
er tiltænkt at skulle udbredes til en videre kreds. Det vil
navnlig kunne omfatte ytringer i forbindelse med en prædiken
eller anden mødeaktivitet, der f.eks. finder sted i en
persons private hjem, hvor der således ikke er almindelig
adgang for andre, men vil også kunne omfatte ytringer, der
fremsættes af en religiøs forkynder under en
(fortrolig) samtale med en person, der har søgt
religiøs vejledning.
Det vil bero på en samlet
vurdering af den pågældende ytring, den kontekst, den
er fremsat i, samt andre ledsagende omstændigheder, om
gerningsindholdet er opfyldt.
Som eksempler på
tilfælde, der med lovforslaget tilsigtes omfattet af kriminaliseringen, kan
nævnes følgende:
- En
religiøs forkynder eller en anden person udtaler som led i
en religiøs oplæring i en "søndagsskole", at
det er i orden at slå sine børn som led i
opdragelsen.
- En
religiøs forkynder skriver en kronik i et religiøst
blad, der bl.a. sendes til menigheden, hvori der argumenteres for,
at det kun er naturligt og dermed acceptabelt at gifte sig flere
gange (og således begå bigami).
- En
religiøs forkynder udtaler under en "gudstjeneste" eller
under en fortrolig samtale med en person, der har søgt
religiøs vejledning, at det er acceptabelt, at man
tiltvinger sig samleje med sin kone.
- En
religiøs forkynder laver en række opslag på
Facebook i en religiøs Facebook-gruppe, dvs. en gruppe der
efter sit indhold primært henvender sig til følgere af
den pågældende religion. Opslagene indeholder
forskellige billeder af situationer med stening eller halshugninger
ledsaget af understøttende citater fra religiøse
tekster om samme emne.
- En
religiøs forkynder skriver i en kronik, at det står i
de religiøse skrifter, at kvinder bør stenes, og
forkynderen skriver, at det mener han/hun også. I en
efterfølgende religiøs læringssituation
spørges forkynderen til sine udtalelser i kronikken.
Forkynderen bekræfter - som led i den religiøse
oplæring - sit billigende syn på stening af
kvinder.
Som eksempler på
tilfælde, der med lovforslaget ikke tilsigtes omfattet af
kriminaliseringen, kan nævnes følgende:
- En
religiøs forkynder eller en anden person foretager som led i
en religiøs oplæring en ren oplæsning af en
religiøs tekst, hvori der fortælles om brugen af
stening, men vedkommende tilslutter sig ikke det oplæste og
giver heller ikke på anden måde udtryk for, at stening
er acceptabel.
- En lærer i
folkeskolen underviser i faget religion og udtaler i den
forbindelse, at han/hun mener, at det er i orden at slå sine
børn som led i opdragelsen.
- En
religiøs forkynder skriver som led i den offentlige debat en
kronik i et større dagblad, som ikke er rettet mod en
særlig religiøs menighed eller lignende, og
argumenterer for, at det kun er naturligt og dermed acceptabelt at
gifte sig flere gange (og således begå bigami).
- En række
"ligeværdige" personer deltager i en (religiøs)
studiekreds eller foreningsaktivitet og fremkommer i den
forbindelse med udtalelser om det acceptable i brugen af bl.a.
stening som led i en fortolkning og diskussion af religiøse
forskrifter.
I tilfælde, hvor der
foreligger en offentlig udtrykkelig billigelse af en terrorhandling
mv., og hvor gerningsindholdet er opfyldt i både
straffelovens § 136, stk. 2, og det foreslåede §
136, stk. 3, skal der straffes efter bestemmelsen i det
foreslåede stk. 3, der således absorberer strafansvaret
efter bestemmelsens stk. 2.
Der vil kunne straffes for
overtrædelse af det foreslåede stk. 3 i
sammenstød med straffelovens § 266 b om udbredelse af
trusler og forhånende udtalelser mv., hvis gerningsindholdet
i begge bestemmelser er opfyldt.
Det foreslås, at
strafferammen for overtrædelse af bestemmelsen skal
være bøde eller fængsel indtil 3 år.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Loven finder anvendelse på
forhold, der er begået efter lovens ikrafttræden, jf.
straffelovens § 3.
Til §
3
Det foreslås, at
justitsministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2021-22.
I forbindelse med revisionen vil
der skulle tages stilling til, om der fortsat er behov for den nye
strafbestemmelse om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring, eller om bestemmelsen skal ændres eller
ophæves.
Revisionsklausulen skal endvidere
ses i sammenhæng med den lovovervågning, som der
ligeledes lægges op til med lovforslaget.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 4. juli 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 136
--- | | | Stk. 2. Den,
der offentligt udtrykkeligt billiger en af de i denne lovs 12.
eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. | | | | | 1. I § 136 indsættes som stk. 3: | | | »Stk.
3. Den, der som led i religiøs oplæring
udtrykkeligt billiger handlinger, som er omfattet af denne lovs
§§ 114-114 j, 208, 210, 216, 222, 223, 225, jf.
§§ 216, 222 og 223, §§ 237, 244-246, 260 og
261, straffes med bøde eller fængsel indtil 3
år.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | Justitsministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|