Fremsat den 29. marts 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter til socialt udsatte borgere
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde
og målgruppe
§ 1.
Formålet med denne lov er at sikre, at de kommuner, som
deltager i forsøg med personlige borgerstyrede budgetter,
kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et
personligt budget kombineret med social støtte. Et
personligt budget skal understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
§ 2.
Loven finder anvendelse for de kommuner, der i perioden 2017-2019
deltager i forsøgsordningen med personlige borgerstyrede
budgetter, som indgår i Aftale om satspuljen på social-
og indenrigsområdet 2017-2020.
§ 3.
Målgruppen for støtte i form af et personligt budget
er borgere med særlige sociale problemer, som er i
målgruppen for eller modtager hjælp og støtte
efter lov om social service afsnit V, og som vurderes at kunne
profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Kapitel 2
Forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter
§ 4.
Kommunalbestyrelsen i de kommuner, der deltager i forsøget
med personlige borgerstyrede budgetter, kan træffe
afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere,
som er omfattet af målgruppen efter § 3.
Stk. 2. Ved et
personligt budget forstås en personlig trækningsret
på op til 50.000 kr., som borgeren i samarbejde med kommunen
kan råde over og anvende efter borgerens egne ønsker
og målsætninger til forskellige aktiviteter og andre
mindre udgifter, der skal understøtte borgerens
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet, i en periode
på i alt 12 sammenhængende måneder.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 4. Flytter
en borger, som modtager støtte i form af et personligt
budget efter stk. 1, til en anden kommune inden periodens
udløb, bortfalder borgerens adgang til støtte.
§ 5.
Kommunen skal tilknytte borgeren en socialfaglig medarbejder,
når der er truffet afgørelse om at tilbyde
støtte i form af et personligt budget. I perioden, hvor
borgeren modtager støtte i form af et personligt budget,
skal den socialfaglige medarbejder støtte borgeren i at
realisere egne ønsker og målsætninger, jf.
§ 1.
§ 6.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige
medarbejder, må ikke erstatte øvrig støtte og
tilbud til borgeren, som kommunen er forpligtet til at yde efter
reglerne i lov om social service, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning.
Kapitel 3
Administration og skattefrihed
m.v.
§ 7.
Efter anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af
en borger, der modtager støtte i form af et personligt
budget, er kommunen forpligtet til at dække udgifter i form
af træk på det personlige budget.
§ 8.
Støtte i form af et personligt budget er skattefrit.
Stk. 2.
Støtte i form af et personligt budget medregnes ikke ved
beregning af, om en person har ret til øvrige ydelser fra
det offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne
ydelser.
Stk. 3.
Støtte i form af et personligt budget indgår ikke i
beregning af borgerens betaling for botilbud efter lov om social
service kapitel 20, jf. § 163 i lov om social service, og
udslusningsboliger efter lov om almene boliger, jf. lov om social
service § 163 a.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven
ophæves automatisk den 31. december 2019.
Stk. 3.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter i henhold til
loven skal være afsluttet den 31. december 2019.
§
10. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Partierne bag satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og
indenrigsområdet har afsat midler til en
forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til
borgere med særlige sociale problemer. Der er afsat midler
til en ansøgningspulje, som udmøntes i 2017 og kan
søges af interesserede kommuner i hele landet.
Målgruppen for forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter er borgere med særlige sociale problemer.
Formålet er at understøtte målgruppens vej til
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Med den foreslåede ordning får borgeren en
trækningsret på op til 50.000 kroner, som vedkommende
kan anvende efter eget ønske til forskellige aktiviteter og
andre mindre udgifter i en periode på i alt 12
sammenhængende måneder. Det er op til den enkelte
borger at definere, hvilke ønsker og
målsætninger vedkommende har for forløbet.
Forsøget skal sætte borgerens eget behov og liv i
centrum. Det personlige budget kombineres med social støtte
i form af en tilknyttet socialfaglig medarbejder, og dermed
understøttes borgerens mulighed for at tage medansvar for
egen livssituation.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at de kommuner, der
deltager i forsøget, kan tilbyde borgere med særlige
sociale problemer et personligt budget kombineret med social
støtte, samt sikre, at støtten til borgeren er
skattefri og ikke indgår i vurderingen af retten til
øvrige offentlige ydelser, herunder eksempelvis
kontanthjælp, og at støtten ej heller fradrages i
sådanne ydelser.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Der eksisterer i dag en række tilbud efter servicelovens
bestemmelser til borgere med særlige sociale problemer, der
har behov for rådgivning, hjælp og støtte.
Således har kommunalbestyrelsen en forpligtelse efter
servicelovens § 12 til at sørge for tilbud om gratis
rådgivning til borgere med bl.a. særlige sociale
problemer.
Derudover skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 85
tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder
til borgere, der har behov herfor på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i
boformer efter servicelovens § 107 til borgere, som på
grund af f.eks. særlige sociale problemer har behov for
dette. Beboeren betaler efter servicelovens § 163, stk. 2, for
opholdet.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne
kan tilbyde personlige budgetter til borgere med særlige
sociale problemer.
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslovens
§ 7, nr. 9, er der hjemmel til skattefritagelse for ydelser,
der gives til dækning af nærmere bestemte udgifter for
modtageren efter bl.a. lov om social service. Hjemlen dækker
således kun ydelser med hjemmel i de i bestemmelsen
nævnte love.
2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Satspuljeaftalen for 2017-2020 på social- og
indenrigsområdet indebærer, at der skal
gennemføres forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter til socialt udsatte borgere i udvalgte
forsøgskommuner. Der er afsat i alt 10,0 mio. kr. til
initiativet, heraf 9,5 mio. kr. til en ansøgningspulje, hvor
interesserede kommuner kan søge penge til at
gennemføre forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter. Det er Socialstyrelsen, der er ansvarlig for, at
initiativet evalueres. Der afsættes derfor i alt 500.000 kr.
i 2017-2019 til Socialstyrelsen til at understøtte
kommunernes indførelse af ordningen og evalueringen.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter skal
understøtte socialt udsatte borgeres vej til større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et
personligt budget kan f.eks. understøtte, at borgere, som i
øvrigt modtager støtte og hjælp efter
servicelovens bestemmelser, kan tage mere medansvar for egen
livssituation, fordi det personlige budget kan være med til
at sætte borgerens eget behov og liv i centrum.
Det indgår i initiativet, at målgruppen for
forsøget med personlige borgerstyrede budgetter er borgere
med særlige sociale problemer, f.eks. hjemløshed, et
stofmisbrug og/eller en psykisk lidelse. Samtidig må den
enkelte borgers sociale problemer ikke være så
komplekse, at vedkommende ikke kan drage nytte af et personligt
budget. Målgruppen for tilbud om et personligt budget ses
på den baggrund hensigtsmæssigt afgrænset til
borgere, som er i målgruppen for eller modtager hjælp
og støtte efter servicelovens afsnit V, det vil sige
hjælp og støtte til voksne, og som vurderes at kunne
profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
For at kunne gennemføre forsøg med personlige
budgetter er der behov for at skabe hjemmel til, at kommunerne kan
tilbyde borgeren et personligt budget, samt behov for at sikre, at
de deltagende borgere ikke stilles ringere ved deltagelse i
forsøget i forhold til f.eks. retten til kontanthjælp
eller fradrag i offentlige ydelser eller i forhold til
indsatsmuligheder efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det indgår endvidere som et kerneelement i
forsøget, at borgeren selv skal være med til at
definere, hvilke udfordringer og mål vedkommende har, og hvad
budgettet skal bruges til. Det er på den baggrund
Børne- og Socialministeriets vurdering, at budgettet kan
anvendes til udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter,
udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller
mindre udgifter til indretning af bolig m.v. i det omfang, det
vurderes at understøtte borgeren i at opnå de
ønsker og målsætninger, vedkommende har sat for
budgettet. Det er afgørende, at støtten er skattefri,
samt at støtten ikke fører til reduktion af andre
ydelser, idet det personlige budget er tænkt som et
supplement til eventuelle øvrige sociale indsatser, som
borgeren modtager. Det er således ikke hensigten med det
personlige budget at stille borgeren ringere ved deltagelse i
forsøget.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås der skabt hjemmel til, at de
deltagende kommuner i forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer
et personligt budget kombineret med social støtte. Det
personlige budget skal understøtte borgerens vej til
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Lovforslaget finder kun anvendelse i de kommuner, der deltager i
forsøgsordningen med personlige borgerstyrede budgetter i
perioden 2017-2019. Der er med satspuljeaftalen for 2017 afsat
midler til en ansøgningspulje, som udmøntes i 2017,
og som kan søges af interesserede kommuner i hele landet.
Kommunerne kommer i betragtning til forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter ved ansøgning til
ansøgningspuljen, som udmeldes og administreres af
Socialstyrelsen.
Med den foreslåede ordning kan de deltagende kommuner
tilbyde et personligt budget til borgere, som er omfattet af
personkredsen i den foreslåede § 3. Målgruppen for
et personligt budget er således borgere, som er i
målgruppen for eller modtager hjælp og støtte
efter servicelovens afsnit V, og som vurderes at kunne profitere af
tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det kan være borgere i hjemløshed, med et
stofmisbrug og/eller en psykisk lidelse eller med en kombination af
flere problemstillinger. Borgerens sociale problemstillinger
må dog ikke være så komplekse, at borgeren ikke
kan forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordningen er
således ikke rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau
- eventuelt i perioder - er så dårligt, at borgeren
ikke kan forfølge de målsætninger, der skal
være for et personligt budget.
Et personligt budget skal forstås som en personlig
trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i
samarbejde med den tilknyttede socialfaglige medarbejder
identificerer personlige ønsker og målsætninger
for budgettet. Borgeren kan herefter anvende budgettet efter eget
ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre udgifter i
det omfang, det vurderes at ske i overensstemmelse med
formålsbeskrivelsen om at understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Det er kommunen, det vil sige den kommunale myndighed, som efter
anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af
borgeren betaler for de i budgettet planlagte aktiviteter og mindre
udgifter m.v. Af hensyn til borgeren udbetales der således
ikke kontante beløb direkte til denne med det formål
at sikre, at borgeren ikke risikerer at hæfte for eventuelle
uhensigtsmæssige dispositioner. Den tilknyttede medarbejder
kan være med til at sikre, at borgeren er indforstået
med betingelserne for brugen af trækningsretten på det
personlige budget.
Borgerens egne målsætninger for et personligt budget
vil variere fra borger til borger. Målsætningerne kan
eksempelvis være ønsket om et bedre helbred, at
få og bevare en bolig, at få et job eller komme i
uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner eller at
aftrappe et misbrug. Det personlige budget kan benyttes i relation
hertil eksempelvis til udgifter til personlig hygiejne,
transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktiviteter,
uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig
m.v.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at støtte
i form af et personligt budget er skattefrit og ikke medregnes ved
sociale ydelser, f.eks. beregningen af kontanthjælp. Dermed
sikres det, at de deltagende borgere ikke stilles ringere ved at
deltage i forsøget i forhold til udmåling af sociale
ydelser.
Et personligt budget er et periodebestemt forløb på
i alt 12 sammenhængende måneder, som skal
understøtte realiseringen af borgerens egne
målsætninger. Borgerens adgang til støtte
bortfalder, hvis borgeren fraflytter den kommune, som deltager i
forsøget med personlige borgerstyrede budgetter.
Det er et krav, at kommunen tilknytter en socialfaglig
medarbejder til borgeren i hele perioden på i alt 12
sammenhængende måneder, hvor borgeren modtager
støtte i form af et personligt budget. Medarbejderen skal
støtte borgeren i at opnå de af borgeren definerede
målsætninger for budgettet. Den tilknyttede medarbejder
skal herunder understøtte borgeren i forhold til eksempelvis
kontakt til øvrige sociale myndigheder, frivillige
organisationer og lignende og dermed være med til at sikre
sammenhæng mellem forløbet med et personligt budget og
eventuelle øvrige sociale eller beskæftigelsesrettede
indsatser, som den pågældende borger modtager.
Det vil være op til den enkelte kommune at beslutte og
redegøre herfor i deres ansøgning til
Socialstyrelsen, der udmønter og administrerer
ansøgningspuljen, hvordan tilbuddet om et forløb med
et personligt budget nærmere organiseres mest
hensigtsmæssigt. Såfremt kommunen f.eks. ønsker
at lade funktionen som socialfaglig støtte til borgeren
under forløbet blive varetaget af en medarbejder, borgeren
kender hos en privat aktør, eller af den bostøtte,
borgeren allerede modtager støtte fra, er det kommunens
ansvar at sikre, at der etableres det fornødne samarbejde
mellem en medarbejder i den kommunale myndighed og den
socialfaglige medarbejder om borgerens forløb, herunder om
borgerens trækning på budgettet, i forhold til at
sikre, at det gennemføres inden for formålet.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige
medarbejder, må ikke erstatte støtte og tilbud til
borgeren, som kommunen er forpligtet til at yde efter reglerne i
lov om social service, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og anden relevant lovgivning. Støtte i form af et personligt
budget skal ses som et supplement til den rådgivning,
hjælp og støtte m.v., som kommunen i dag er forpligtet
til at yde til borgere med særlige sociale problemer.
Det vil således endvidere være op til den enkelte
kommune at sikre hensigtsmæssig sammenhæng til sine
øvrige tilbud til målgruppen samt ud fra lokale
forhold og ønsker at etablere et eventuelt samarbejde med
frivillige foreninger og organisationer, der i forvejen har kontakt
til målgruppen, i forsøgsperioden.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for hverken stat, kommuner eller
regioner.
Lovforslaget og forsøgsordningen med personlige
borgerstyrede budgetter er finansieret af Aftalen om satspuljen
på social- og indenrigsområdet 2017-2020.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar 2017
til den 28. februar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Blå Kors, Brugerforeningen for
aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og
kulturchefforeningen, Center for Rusmiddelforskning, Dansk Erhverv,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Den
Sociale Udviklingsfond (SUF), FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Frelsens Hær, FTF,
Gadejuristen, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KFUK's
Sociale Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen af
Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV, Landsforeningen
af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af væresteder for stofafhængige og
tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre
Psykiatri, Landsforeningen for Pårørende til
Stofmisbrugere, LO, LOS - De private tilbud, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De Hjemløses
Landsorganisation, Selveje Danmark, SIND, Socialt Lederforum,
Socialpædagogernes Landsforbund.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der eksisterer i dag en række tilbud efter servicelovens
bestemmelser til borgere med særlige sociale problemer, der
har behov for rådgivning, hjælp og støtte.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne
kan tilbyde personlige budgetter til borgere med særlige
sociale problemer.
I den foreslåede § 1
foreslås det, at de kommuner, som deltager i forsøg
med personlige borgerstyrede budgetter, kan tilbyde borgere med
særlige sociale problemer et personligt budget kombineret med
social støtte. Det foreslås endvidere, at et
personligt budget skal understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Med den foreslåede ordning tilvejebringes således
hjemmel til, at de kommuner, der deltager i forsøget med
personlige borgerstyrede budgetter, kan supplere den eksisterende
sociale indsats med et personligt budget.
Formålet med at tilbyde støtte i form af
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter er at
understøtte socialt udsatte borgeres vej til større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et
personligt budget er blandt andet kendetegnet ved at sætte
borgerens eget behov og liv i centrum og dermed understøtte
borgerens mulighed for at tage medansvar for egen
livssituation.
Til §
2
I den foreslåede § 2
foreslås, at loven skal finde anvendelse for de kommuner, der
i perioden 2017-2019 deltager i forsøgsordningen med
personlige borgerstyrede budgetter, som indgår i Aftale om
satspuljen på social- og indenrigsområdet
2017-2020.
Der er med Aftale om satspuljen på social- og
indenrigsområdet for 2017-2020 afsat midler til en
ansøgningspulje, som udmøntes i 2017, og som kan
søges af interesserede kommuner i hele landet.
Socialstyrelsen udmelder, udmønter og administrerer
ansøgningspuljen. Kommunerne kommer i betragtning til
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter ved
ansøgning til ansøgningspuljen.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i
forsøgsperioden 2017-2019. Således skal et
forløb med et personligt budget være afsluttet inden
udgangen af 2019. Dette betyder, at et forløb med et
personligt budget på i alt 12 sammenhængende
måneder skal være igangsat senest 1. januar 2019,
således at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens
udløb ultimo 2019.
Til §
3
I den foreslåede § 3
foreslås, at målgruppen for støtte i form af et
personligt budget er borgere med særlige sociale problemer,
som er i målgruppen for eller modtager hjælp og
støtte efter lov om social service afsnit V, og som vurderes
at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Et personligt budget skal understøtte, at borgere, som er
i målgruppen for eller allerede modtager støtte og
hjælp efter servicelovens bestemmelser på
voksenområdet, kan tage mere medansvar for egen
livssituation, fordi det personlige budget giver mulighed for at
sætte borgerens egne behov og eget liv i centrum.
Modtagerne kan f.eks. være borgere i hjemløshed,
med et stofmisbrug og/eller psykisk lidelse eller med en
kombination af flere problemstillinger. Borgerens sociale
problemstillinger må dog ikke være så komplekse,
at borgeren ikke kan forventes at drage nytte af tilbuddet.
Ordningen er således ikke rettet mod f.eks. borgere, hvis
funktionsniveau - eventuelt i perioder - er så dårligt,
at borgeren ikke kan forfølge de målsætninger,
der skal være for et personligt budget.
I forbindelse med kommunens ansøgning til Socialstyrelsen
om deltagelse i forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter skal kommunen definere og beskrive den konkrete
målgruppe, som kommunen ønsker at tilbyde et
personligt budget. Kommunalbestyrelsen skal herunder overveje,
hvordan forsøgsordningen med personlige budgetter kan
supplere kommunens øvrige sociale indsatser til
målgruppen, herunder de eventuelle relevante frivillige
tilbud til målgruppen som kommunen måtte samarbejde
med.
Kommunen skal i beskrivelsen af den konkrete målgruppe
vurdere, om målgruppen vil kunne profitere af tilbuddet i
forhold til at kunne opnå større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Ligeledes skal
kommunen i afgørelsen af, hvorvidt en borger skal tilbydes
et personligt budget, konkret vurdere, hvorvidt borgeren vil kunne
profitere af tilbuddet i form af at opnå større grad
af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet, jf. den
foreslåede § 1.
Til §
4
Det foreslås med lovforslagets §
4, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen i de kommuner, der deltager i forsøget
med personlige borgerstyrede budgetter, kan træffe
afgørelse om at tilbyde et personligt budget til borgere,
som er omfattet af målgruppen efter den foreslåede
§ 3.
Det er således alene kommuner, som har ansøgt om og
fået tildelt midler fra ansøgningspuljen til
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter, der kan
tilbyde kommunens borgere støtte i form af et personligt
budget.
I den forslåede § 4, stk.
2, defineres et personligt budget som en personlig
trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i
samarbejde med kommunen opstiller personlige
målsætninger for og kan råde over budgettet efter
eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre
udgifter. Det er kommunen, det vil sige den kommunale myndighed,
som efter anmodning fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder
på vegne af borgeren betaler for de aktiviteter m.v., der er
planlagt i budgettet.
Det er op til den enkelte borger i samarbejde med kommunen at
definere, hvilke mål og ønsker vedkommende har for sit
forløb. Målsætningerne vil variere fra borger
til borger, men kan f.eks. være et ønske om et bedre
helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller
komme i uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner
eller aftrappe misbrug.
Det vil ligeledes være op til den enkelte borger at
definere, hvilke tiltag der vil kunne hjælpe vedkommende
videre i forhold til de konkrete problemstillinger og
ønsker. Det kan eksempelvis dreje sig om dækning af
udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter
forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre
udgifter til indretning af bolig m.v. Borgeren vælger i
samarbejde med kommunen, hvad budgettet skal anvendes til, men det
skal være inden for formålet i den foreslåede
§ 1 - heraf fremgår, at det personlige budget skal
understøtte borgerens selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Et personligt budget er efter den foreslåede § 4,
stk. 2, et periodebestemt forløb på i alt 12
sammenhængende måneder, som skal understøtte
realiseringen af borgerens egne målsætninger. Det er et
krav, at der er tale om et forløb på 12
sammenhængende måneder. Den forudbestemte periode
på i alt 12 sammenhængende måneder skal sikre, at
borgeren igennem et længere forløb med et personligt
budget, kombineret med social støtte, understøttes i
at opnå større grad af selvbestemmelse, rehabilitering
og livskvalitet.
I den foreslåede § 4, stk.
3, foreslås det, at afgørelser efter den
foreslåede § 4, stk. 1, ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Klageadgangen er afskåret, idet der er tale om en
forsøgsordning, hvor man i en begrænset periode
afprøver muligheden for at tilbyde borgere i
målgruppen et personligt borgerstyret budget.
I den foreslåede § 4, stk.
4, foreslås det, at såfremt en borger, som er
omfattet af forsøgsordningen, flytter til en anden kommune
inden forløbets afslutning, bortfalder borgerens adgang til
støtte. Borgeren kan altså ikke tage sit personlige
budget med sig til en ny bopælskommune. Dette skyldes, at
midlerne tildeles de deltagende kommuner i forsøget efter
ansøgning. Midlerne kan derfor ikke overføres til en
anden kommune ved en borgers fraflytning. Der vil være tale
om en konkret vurdering i forhold til, hvornår en borger
anses for at være fraflyttet forsøgskommunen. I denne
vurdering kan blandt andet indgå den pågældende
borgers registrering i folkeregistret.
Til §
5
I den foreslåede § 5
foreslås det, at kommunen i forbindelse med tilbud om et
personligt budget samtidig tilknytter borgeren en socialfaglig
medarbejder med det formål, at borgeren modtager
støtte til at definere og realisere
målsætningerne for forløbet.
Såfremt borgeren allerede har f.eks. en fast
bostøtte efter servicelovens § 85, eller kommunen
ønsker at lade funktionen blive varetaget af en medarbejder,
som borgeren kender i forvejen hos en privat aktør, kan
kommunen vælge at lade den samme medarbejder varetage den
sociale støtte, der skal ydes i forbindelse med det
personlige budget. Det vil i så fald være kommunens
ansvar at sikre, at der etableres det fornødne samarbejde
mellem den kommunale myndighed og den socialfaglige medarbejder om
borgerens forløb, herunder om borgerens trækning
på budgettet, i forhold til at sikre, at det
gennemføres inden for formålet.
Borgerens selvbestemmelse skal være i centrum, og den
tilknyttede medarbejder skal i overensstemmelse hermed
rådgive og støtte borgeren under forløbet med
afsæt i borgerens egne ressourcer, herunder
understøtte borgeren i forhold til eksempelvis kontakt til
øvrige sociale myndigheder, frivillige organisationer og
lignende og dermed være med til at sikre sammenhæng
mellem forløbet med et personligt budget og eventuelle
øvrige sociale og beskæftigelsesrettede indsatser, der
ydes til borgeren. Det kan f.eks. være sammenhæng til
behandling for stofmisbrug, som borgeren modtager efter
servicelovens § 101, eller den støtte, som borgeren
modtager efter servicelovens § 85.
Der kan som led i den socialfaglige støtte i forbindelse
med et personligt budget eksempelvis udfærdiges en plan, hvor
borgerens mål for budgettet samt de konkrete tiltag,
budgettet skal anvendes til, fremgår, så borgeren og
medarbejderen har en fælles forståelse af, hvad
formålet med budgettet for den enkelte borger er. Borgeren
vælger som udgangspunkt selv, hvad budgettet skal anvendes
til, men det skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, være
inden for formålet i den forslåede § 1 i
lovforslaget.
Til §
6
I den foreslåede § 6 i
lovforslaget foreslås det fastsat, at et personligt budget
ikke må erstatte de øvrige kommunale tilbud og
indsatser, som kommunen fortsat er forpligtet til at yde efter
reglerne i lov om social service, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og anden relevant lovgivning.
Dette er begrundet i, at formålet med den foreslåede
ordning er at supplere den eksisterende sociale indsats til
målgruppen med et personligt budget i forsøgsperioden,
samt at sikre, at borgere, som deltager i forsøgsordningen,
ikke stilles ringere ved deltagelse i forsøget.
Udgangspunktet er, at det skal sikres, at borgeren får
mest muligt ud af sin trækningsret på det personlige
budget. Derfor skal borgeren træffe sit valg på et
oplyst grundlag.
Med den foreslåede bestemmelse er det således
hensigten, at kommunen ikke må undlade at tilbyde borgeren
hjælp efter reglerne i serviceloven, aktivloven og anden
relevant lovgivning, fordi borgeren modtager hjælp efter
dette forslag.
Det står imidlertid borgeren frit for at vælge at
benytte det personlige budget på udgifter, som også kan
være dækket af f.eks. reglerne om merudgifter efter
aktivloven.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på det personlige budget til betaling for udgifter i stedet
for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne om
enkeltydelser i aktivlovens kap. 10, vil udgiften dog ikke
efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i
aktivloven. Det skyldes, at udgifterne allerede er blevet
dækket af det personlige budget.
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at der forud for
anvendelse af trækningsretten skal ske sagsbehandling i
forhold til, om udgiften i stedet skal dækkes af eksempelvis
reglerne om enkeltydelser i aktivloven.
Omvendt skal borgeren ikke uden at være klar over det
risikere at anvende sin trækningsret på det personlige
budget til udgifter, som kunne have været dækket af
eksempelvis reglerne om enkeltydelser.
Der ligger heri, at den tilknyttede medarbejder fra kommunen
skal yde vejledning og rådgivning i forhold til, hvordan
borgeren bedst muligt kan opnå sine ønsker og
mål med det personlige budget, herunder med blik for hvilke
andre støttemuligheder der er i lovgivningen.
Til §
7
I den foreslåede § 7
foreslås det, at kommunen efter anmodning fra den tilknyttede
medarbejder på vegne af en borger, der modtager støtte
i form af et personligt budget, er forpligtet til at dække
udgifter i form af træk på det personlige budget.
Det er kommunen, det vil sige den kommunale myndighed, der efter
anmodning fra borgeren betaler for udgifter forbundet med sociale
aktiviteter, uddannelse, sport, udgifter til personlig hygiejne,
transport eller mindre udgifter til indretning af bolig m.v.
Borgeren har således trækningsret på op til
50.000 kr., men det er kommunen, der konkret betaler udgifterne
efter anmodning fra den tilknyttede medarbejder på vegne af
borgeren. Det vil sige, at der ikke udbetales kontante beløb
til borgeren.
Det er op til den enkelte borger at definere, hvilke mål
og ønsker vedkommende har for forløbet.
Forsøget skal sætte borgerens egne behov og eget liv i
centrum og dermed understøtte borgerens mulighed for at tage
medansvar for egen livssituation. Dermed er det som udgangspunkt
også borgeren selv, der vælger, hvad budgettet skal
anvendes til, men det skal, jf. lovforslagets § 4, stk. 2,
være inden for formålet i den foreslåede § 1
i lovforslaget. Dette indebærer, at borgerens ønsker
for anvendelse af budgettet skal vurderes at kunne
understøtte realiseringen af borgerens egne ønsker og
målsætninger gennem større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på aktiviteter m.v., der ligger uden for formålet efter
lovforslagets § 1, kan kommunen afvise at betale, og det
må på ny drøftes med borgeren, hvordan budgettet
kan anvendes til at opnå de personlige
målsætninger, som borgeren har for budgettet.
Til §
8
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. Støtte i form
af den foreslåede forsøgsordning med personlige
budgetter er ikke omfattet af skattefrihed efter gældende
regler.
I den foreslåede § 8, stk.
1, foreslås det, at støtten i form af et
personligt budget er skattefrit.
I den forslåede § 8, stk.
2, foreslås endvidere, at støtte i form af et
personligt budget ikke medregnes ved beregning af, om en person har
ret til øvrige ydelser for det offentlige, og
medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Det betyder, at der ved tildeling af offentlige sociale ydelser
skal ses bort fra det personlige budget, og at der ikke skal ske
fradrag i sociale ydelser for de beløb, der tildeles til
bestemte udgifter via det personlige budget. Der skal tillige ses
bort fra det personlige budget ved vurdering af eksempelvis
ansøgninger om behovsbestemte enkeltydelser efter lov om
aktiv socialpolitik kapitel 10. Formålet er at sikre, at det
personlige budget supplerer den hjælp, borgeren i
øvrigt har ret til. Det personlige budget skal således
ikke have betydning for borgerens ret til anden hjælp.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på det personlige budget til betaling for udgifter i stedet
for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne om
enkeltydelser i aktivlovens kapitel 10, vil udgiften dog ikke
efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i
aktivloven.
Endelig foreslås det med § 8,
stk. 3, at støtte i form af et personligt budget
indgår ikke i beregning af borgerens betaling for botilbud
efter servicelovens kapitel 20 og udslusningsboliger efter lov om
almene boliger.
Til §
9
I den foreslåede § 9, stk.
1, foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2017.
I den foreslåede § 9, stk.
2, foreslås, at loven ophæves automatisk den 31.
december 2019.
I den foreslåede § 9, stk.
3 foreslås, at forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter i henhold til lovforslaget skal være
afsluttet inden den 31. december 2019.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i
forsøgsperioden 2017-2019. Således skal et
forløb med et personligt budget være afsluttet inden
udgangen af 2019. Dette betyder, at et forløb med et
personligt budget på i alt 12 sammenhængende
måneder skal være igangsat senest 1. januar 2019,
således at det kan afsluttes inden forsøgsperiodens
udløb ultimo 2019.
Til §
10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.