Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet et ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2017 og var til 1. behandling den 27. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 6. februar
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 119. Den
31. marts 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra De Danske
Sprogcentre.
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse og
præsentation fra foretræde i udvalget.
Deputationer
Endvidere har De Danske Sprogcentre
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 17
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at lovforslaget indeholder en række justeringer
af danskuddannelsen for udlændinge, bl.a.
begynderundervisning i beskæftigelsesrettede sprogkundskaber,
et klippekort til danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere og
studerende og ændring af reglerne om refusion for kommunale
udgifter til sprogundervisning. Lovforslaget er med til at
finansiere afskaffelsen af PSO-afgiften. Det er en
udmøntning af en aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti, og med lovforslaget vil samfundet som sagt
spare et større beløb på integrationsindsatsen.
Det mener DF er positivt, da samfundet har spildt mange penge
på diverse integrationsprogrammer igennem årene.
Lovforslaget medfører, at det offentlige vil spare ca. 200
mio. kr. om året, når det er fuldt indfaset.
Lovforslaget indfører krav om
mellemkommunale aftaler ved midlertidig boligplacering af
flygtninge i en anden kommune, hvilket DF også kan
støtte, om end det ikke for alvor ændrer ved
kommunernes udfordringer med at finde boliger til flygtninge.
Samlet set støtter Dansk Folkeparti lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter principielt en enstrenget danskuddannelsesmodel og
et klippekortsystem. Bedømt ud fra høringssvarene og
debatten er regeringen med dette lovforslag landet på en
model, der umiddelbart forekommer unødigt bureaukratisk og
ufleksibel. Det er Enhedslistens forhåbning, at ministeriet
under implementeringen af den nye lovgivning vil være
lydhør over for de praktiske forslag og indvendinger, der
kommer fra aktørerne på danskuddannelsesområdet,
og at det på denne måde kan lykkes at skabe et
velfungerende system på dette vigtige område. På
denne baggrund og ud fra en samlet vurdering vil Enhedslisten
stemme for lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Stk. 1.
Udlændinge, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er indplaceret på et modul,
færdiggør det igangværende modul i
overensstemmelse med fagbeskrivelserne i bilag 1 til
bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016 om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl. udstedt i medfør af den
hidtil gældende § 3, stk. 9, i lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl.
Stk. 2. Følgende
S-kursister har ret til danskuddannelse i op til 3 år, efter
den pågældende første gang kunne påbegynde
danskuddannelsen, jf. dog stk. 3 og 4:
1) S-kursister,
som på tidspunktet for lovens ikrafttræden deltager i
en danskuddannelse.
2) S-kursister,
som i perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1.
januar 2018 henvises til en danskuddannelse.
3) S-kursister,
som på tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager
tilbud om 250 timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning i
højst 1 år og 6 måneder, og som i forbindelse
med lovens ikrafttræden indplaceres på en
danskuddannelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder S-kursister, jf. stk. 2, som på
grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed
for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, undervisning i
en periode svarende til det tidsrum, hvor de har været
afskåret fra at benytte sig af tilbuddet. Kommunalbestyrelsen
tilbyder endvidere danskuddannelse efter 1. pkt. til
udlændinge, der er eller har været i ustøttet
beskæftigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis
udlændingens beskæftigelse og forhold i øvrigt
har indebåret, at udlændingen i en periode ikke har
haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om
danskuddannelse.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at S-kursister, jf. stk. 2, som
ikke har påbegyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden for
uddannelsesperioden, fortsat skal have tilbud om
danskuddannelse.
Stk. 5. For S-kursister,
som den 1. januar 2018 har påbegyndt en danskuddannelse,
finder § 1, nr. 2, § 2 f i lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. som affattet ved § 1, nr. 3, og
§ 1, nr. 14, anvendelse ved henvisning til et nyt modul.
Stk. 6. For flygtninge,
som kommunen har anvist et midlertidigt opholdssted i en anden
kommune inden den 1. juli 2017, har § 2, nr. 1, virkning fra
og med den 1. januar 2018.«
[Præcisering af
overgangsbestemmelsen, således at retstillingen
vedrørende uddannelsesperiode og eventuel forlængelse
heraf, der gælder for S-kursister i perioden fra den 1. juli
2017 til den 1. januar 2018, fremgår tydeligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget
som fremsat er det anført i overgangsbestemmelsen i §
5, at de hidtil gældende bestemmelser om forlængelse af
retten til danskuddannelse finder anvendelse for kursister, der har
påbegyndt en danskuddannelse, eller som i forbindelse med
lovens ikrafttræden overgår fra arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning til danskuddannelse. Der er i den fremsatte
version ikke taget højde for, at også kursister, der i
perioden fra lovens ikrafttræden og frem til den 1. januar
2018 henvises til danskuddannelse, skal være omfattet af de
hidtidige forlængelsesmuligheder, ligesom det ikke
udtrykkeligt fremgår, at de pågældende har ret
til 3 års danskuddannelse efter de hidtidige regler.
På den
baggrund foreslås det, at lovforslagets § 5 i sin helhed
nyaffattes, således at det udtrykkeligt fremgår, hvilke
regler om uddannelsesperiode og forlængelse der gælder
i overgangsperioden fra den 1. juli 2017 til den 1. januar
2018.
Det
foreslås i § 5, stk. 1, at udlændinge, som
på tidspunktet for lovens ikrafttræden er indplaceret
på et modul, færdiggør det igangværende
modul i overensstemmelse med fagbeskrivelserne i bilag 1 til
bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016 om danskuddannelse
for voksne udlændinge m.fl. udstedt i medfør af den
hidtil gældende danskuddannelseslovs § 3, stk. 9.
Fagbeskrivelserne for danskuddannelserne i bilag 1 i den
nævnte bekendtgørelse indeholder bl.a. en beskrivelse
af mål og indhold af undervisningen på de enkelte
moduler. Undervisningen på danskuddannelserne finder sted
på baggrund af disse fagbeskrivelser.
Det
foreslås, at udlændinge, som på tidspunktet for
lovens ikrafttræden er midt i et modulforløb, vil
blive undervist efter de hidtil gældende fagbeskrivelser for
danskuddannelserne, jf. bilag 1, ligesom de vil blive modultestet
efter disse fagbeskrivelser. Bestemmelsen omfatter såvel I-
som S-kursister. De pågældende kursister bliver
således ikke omfattet af de foreslåede bestemmelser om
begynderundervisning og den generelle erhvervsretning af
danskuddannelserne, før de - efter lovens ikrafttræden
den 1. juli 2017 - påbegynder et nyt modul.
Det
foreslås i § 5, stk. 2, at følgende S-kursister i
en overgangsperiode har ret til danskuddannelse i op til 3
år, efter den pågældende første gang kunne
påbegynde danskuddannelsen, jf. dog stk. 3 og stk. 4. Det
drejer sig om S-kursister, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden allerede deltager i en danskuddannelse, jf. stk.
2, nr. 1, om S-kursister, som i perioden fra lovens
ikrafttræden og frem til den 1. januar 2018 henvises til en
danskuddannelse, jf. stk. 2, nr. 2, og om S-kursister, som på
tidspunktet for lovens ikrafttræden modtager tilbud om 250
timers arbejdsmarkedsrettet danskundervisning i højst 1
år og 6 måneder, og som i forbindelse med lovens
ikrafttræden indplaceres på en danskuddannelse, jf.
stk. 2, nr. 3.
Nr. 1
vedrører således S-kursister, som på tidspunktet
for lovens ikrafttræden allerede deltager i en
danskuddannelse. Det vil sige kursister, som før den 1. juli
2017 har afsluttet arbejdsmarkedsrettet danskundervisning og i
umiddelbar forlængelse heraf har påbegyndt en
danskuddannelse, jf. den hidtil gældende danskuddannelseslovs
§ 2 c, stk. 3. S-kursister, som forud for tidspunktet for
lovens ikrafttræden den 1. juli 2017 har påbegyndt en
danskuddannelse, og som i forbindelse med lovens ikrafttræden
den 1. juli 2017 f.eks. er syge eller på barsel, er omfattet
af bestemmelsen.
Nr. 2
vedrører S-kursister, som i perioden fra lovens
ikrafttræden og frem til den 1. januar 2018 henvises til en
danskuddannelse, jf. danskuddannelseslovens § 6. Der er her
tale om S-kursister, som endnu ikke har deltaget i et
danskuddannelsestilbud.
Nr. 3
vedrører S-kursister, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden modtager tilbud om 250 timers
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning i medfør af den
hidtil gældende bestemmelse i danskuddannelseslovens §
2, stk. 1, og som i forbindelse med lovens ikrafttræden
indplaceres på en danskuddannelse. Sprogcentrene skal
således i forbindelse med lovens ikrafttræden foretage
en indplacering på danskuddannelse af S-kursister, der
modtager arbejdsmarkedsrettet danskundervisning. Indplaceringen
skal ske på baggrund af en pædagogisk vurdering af den
enkelte udlændings forudsætninger og mål med
uddannelsen, jf. danskuddannelseslovens § 6, stk. 3.
Efter
gældende regler har udenlandske arbejdstagere, studerende
m.v. indledningsvis ret til danskuddannelse i form af et tilbud om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, som skal gennemføres
inden for en periode på 1½ år, jf. den hidtil
gældende danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 1. I henhold
til § 2 c, stk. 1, gælder tilbuddet om
arbejdsmarkedsrettet danskundervisning fra det tidspunkt, hvor
udlændingen første gang kan påbegynde
undervisningen. Såfremt de pågældende
gennemfører undervisningen inden for denne periode, har de i
umiddelbar forlængelse heraf ret til op til 3 års
danskuddannelse på en af de ordinære danskuddannelser,
danskuddannelse 1, 2 eller 3, jf. den hidtil gældende
danskuddannelseslovs § 2 c, stk. 3. Dette betyder, at denne
gruppe samlet vil kunne modtage op til 4½ års
danskundervisning.
Det
følger af gældende ret, at uddannelsesperiodens start
regnes fra det tidspunkt, hvor udlændingen første gang
kan påbegynde undervisningen, jf. danskuddannelseslovens
§ 2, stk. 1, jf. § 2 c, stk. 1. Dette skal ses i
sammenhæng med danskuddannelseslovens § 5, stk. 1,
hvoraf det fremgår, at danskuddannelse skal kunne
påbegyndes, senest en måned efter at
kommunalbestyrelsen har overtaget ansvaret for den
pågældende udlænding, jf. integrationslovens
§ 4. Det skal videre ses i sammenhæng med
integrationslovens § 21, stk. 1, 1. pkt., jf. § 24 d,
hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen inden 1
måned efter at have overtaget ansvaret for en
udlænding, jf. integrationslovens § 4, skal henvise den
pågældende til danskuddannelse. Det er uden betydning
for fastsættelsen af starttidspunktet, om udlændingen
rent faktisk benytter sig af tilbuddet.
Efter
gældende regler har kommunalbestyrelsen pligt til at
forlænge uddannelsesretten for udlændinge, som på
grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed
for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, jf.
danskuddannelseslovens § 2, stk. 5. I disse tilfælde
forlænges uddannelsesretten i en periode svarende til det
tidsrum, hvor de har været afskåret fra at benytte sig
af tilbuddet. På tilsvarende vis tilbyder kommunalbestyrelsen
danskuddannelse til udlændinge, der er eller har været
i ustøttet beskæftigelse på mindst 30 timer om
ugen, hvis udlændingens beskæftigelse og forhold i
øvrigt har indebåret, at udlændingen i en
periode ikke har haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om
danskuddannelse, jf. § 2, stk. 5, 2 pkt.
Herudover har
kommunalbestyrelsen efter gældende regler mulighed for at
forlænge uddannelsesretten for udlændinge, som ikke har
påbegyndt eller afsluttet danskuddannelsen inden for
uddannelsesperioden, jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 6.
Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte, at
udlændinge, som af andre grunde end dem nævnt i den
gældende § 2, stk. 5, ikke har lært dansk i den
nævnte periode, kan modtage undervisningen. Det vil sige, at
der skal være tale om andre grunde end sygdom, barsel m.v.
Der vil f.eks. kunne være tale om en person, der har opholdt
sig i Danmark i en årrække og ikke har modtaget tilbud
om danskundervisning og ikke i øvrigt har lært
sproget. I sådanne tilfælde kan kommunalbestyrelsen
beslutte, at den pågældende skal have tilbud om
danskuddannelse.
Kommunalbestyrelsen kan dog ikke forlænge uddannelsesperioden
efter § 2, stk. 5 eller 6, hvis udlændingen har
bestået den prøve, der afslutter undervisningen
på det prøvebærende modul på den relevante
danskuddannelse.
Med den
foreslåede overgangsregel har de nævnte S-kursister i
§ 5, stk. 2, ret til danskuddannelse i op til 3 år,
efter den pågældende første gang kunne
påbegynde danskuddannelsen. Herved videreføres den
gældende retsstilling, hvorefter arbejdstagere, studerende
m.v. efter den hidtil gældende danskuddannelseslovs § 2
c, stk. 3, har ret til op til 3 års danskuddannelse, for
disse specifikke grupper. Starttidspunktet for uddannelsesperioden
beregnes som hidtil.
Der henvises i
den foreslåede overgangsbestemmelse i § 5, stk. 2, til
stk. 3 og 4. I stk. 3 og 4 videreføres § 2, stk. 5 og
6, i den hidtil gældende danskuddannelseslov i en
overgangsperiode. Henvisningen tager hånd om den situation,
at en S-kursist, som har fået eller får sin
3-årige uddannelsesperiode forlænget på baggrund
af bestemmelserne i stk. 3 og 4 (tidligere danskuddannelseslovens
§ 2, stk. 5 og 6) og som følge deraf samlet set har
mere end 3 års danskuddannelse, som hidtil får
forlængelsesperioden medregnet i den samlede
uddannelsesperiode. Det betyder f.eks., at en S-kursist, som har
været syg og på baggrund af sygdommen har fået
forlænget sin uddannelsesret med 5 måneder, har ret til
op til 3 år og 5 måneders danskuddannelse beregnet fra
det tidspunkt, hvor den pågældende første gang
kunne påbegynde undervisningen.
Det
foreslås i § 5, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i en
overgangsperiode tilbyder S-kursister, jf. stk. 2, som på
grund af sygdom, barsel m.v. i en periode ikke har haft mulighed
for at benytte sig af tilbuddet om danskuddannelse, undervisning i
en periode svarende til det tidsrum, hvor de har været
afskåret fra at benytte sig af tilbuddet. Kommunalbestyrelsen
tilbyder endvidere danskuddannelse efter 1. pkt. til
udlændinge, der er eller har været i ustøttet
beskæftigelse på mindst 30 timer om ugen, hvis
udlændingens beskæftigelse og forhold i øvrigt
har indebåret, at udlændingen i en periode ikke har
haft mulighed for at benytte sig af tilbuddet om
danskuddannelse.
Forslaget
indebærer, at de hidtil gældende regler i
danskuddannelseslovens § 2, stk. 5, om forlængelse
på baggrund af sygdom og barsel m.v. videreføres i en
overgangsperiode fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2017.
Forlængelsesmuligheden gælder, frem til at S-kursisten
efter den 1. januar 2018 indplaceres på et nyt modul eller
den pågældende afslutter det prøvebærende
modul eller ikke har mere danskuddannelsesret.
Det
bemærkes, at denne forlængelsesmulighed bortfalder for
S-kursisters vedkommende, når klippekortsordningen m.v. den
1. januar 2018 træder i kraft.
Det
foreslås i § 5, stk. 4, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at S-kursister, jf. stk. 2, som ikke har påbegyndt
eller afsluttet danskuddannelsen inden for uddannelsesperioden,
fortsat skal have tilbud om danskuddannelse. Der er tale om en
videreførelse af § 2, stk. 6, i den hidtil
gældende danskuddannelseslov. For S-kursister omfattet af
overgangsbestemmelserne, jf. § 5, stk. 2, gælder
forlængelsesmuligheden, frem til at S-kursisten efter den 1.
januar 2018 indplaceres på et nyt modul eller den
pågældende afslutter det prøvebærende
modul eller ikke har mere danskuddannelsesret.
Det
bemærkes, at kommunalbestyrelsen også efter den 1.
januar 2018 vil have denne mulighed for forlængelse af
danskuddannelsesperioden, idet bestemmelsen videreføres i
§ 2 f, stk. 2, som træder i kraft den 1. januar
2018.
Det
foreslås i § 5, stk. 5, at for S-kursister, som den 1.
januar 2018 er påbegyndt en danskuddannelse, finder denne
lovs § 1, nr. 2, danskuddannelseslovens § 2 f som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 1, nr. 14,
anvendelse ved henvisning til et nyt modul.
De
nævnte bestemmelser vedrører klippekortsordningen og
bestemmelser om S-kursisters uddannelsesperiode og
forlængelsesmuligheder.
Forslaget
indebærer, at S-kursister, der den 1. januar 2018 er på
en danskuddannelse, i perioden efter den 1. januar 2018 vil blive
omfattet af klippekortsordningen og de tilknyttede bestemmelser i
forbindelse med henvisning til et nyt modul. Det forventes, at alle
S-kursister vil være tildelt et klippekort medio 2018. Det
må dog også forventes, at der vil være enkelte
kursister, som ikke består en modultest i første
halvår af 2018 og dermed overgår til et nyt modul.
Disse S-kursister kan støtte ret på
overgangsbestemmelserne i § 5, stk. 2-4, indtil deres
uddannelsesperiode inklusive eventuel forlængelse
ophører eller de overgår til et nyt modul, jf. stk.
5.
Det
bemærkes, at S-kursisternes adgang til danskuddannelsen efter
§ 5, stk. 2, og forlængelse efter § 5, stk. 3 og 4,
desuden ophører i de tilfælde, hvor en kursist ikke
overgår til et nyt modul, jf. § 5, stk. 5, fordi den
pågældende afslutter sin danskuddannelse med en
afsluttende danskprøve eller ikke har mere
uddannelsesret.
Det
foreslås i § 5, stk. 6, at for flygtninge, som kommunen
har anvist et midlertidigt opholdssted i en anden kommune inden den
1. juli 2017, har integrationslovens § 12, stk. 6, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, virkning fra og med den 1.
januar 2018.
Det
indebærer, at allerede anviste indkvarteringer på
midlertidige opholdssteder i en anden kommune ikke kan
videreføres fra den 1. januar 2018, medmindre kommunerne
forinden har indgået aftale herom. De berørte kommuner
har således en indretningsperiode på minimum 6
måneder til enten at finde en permanent bolig eller et andet
midlertidigt opholdssted til de pågældende flygtninge
eller at indgå aftale om fortsat indkvartering med den
kommune, hvor opholdsstedet er beliggende.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
175
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 10/5-17 fra De Danske
Sprogcentre |
5 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
6 | De Danske Sprogcentres præsentation
fra deres fortræde den 16. maj 2017. |
7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 175
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om en flygtning sideløbende
med 37 timers ugentlig virksomhedspraktik skal lære dansk i
yderligere et antal timer hver uge, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
en præcisering af integrationslovens bestemmelser m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm., om svarene på spm. 1 og 2 skal
forstås sådan, at flygtninge, der er i gang med et
virksomhedsrettet tilbud samt danskundervisning, som til sammen
udgør mere end 37 timer pr. uge, har en
rådighedsforpligtelse, der går ud over den 37 timers
rådighedsforpligtelse, der normalt er gældende på
beskæftigelsesområdet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om der er lovhjemmel til - ved
træk i ydelser eller andet - at sanktionere personer, der
udebliver fra dele af deres virksomhedsrettede tilbud eller
danskundervisning i et omfang, så de fortsat til sammen
deltager i de nævnte aktiviteter i 37 timer om ugen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvilken vejledning kommunerne vil
få med hensyn til at sikre, at flygtninge, der er i gang med
et virksomhedsrettet tilbud samt danskundervisning, som til sammen
udgør mere end 37 timer pr. uge, møder op til
både det fulde timetal på det virksomhedsrettede tilbud
og det fulde timetal i relation til danskundervisningen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm., om starttidspunkt for klippekortet,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm., om kommunernes pligt til at informere
nytilkomne udenlandske borgere om deres ret til at modtage
danskuddannelse, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvordan det sikres, at gruppen af
grænsependlere modtager information om deres ret til
danskuddannelse, til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan det sikres, at
klippekortets gyldighedsperiode på 5 år fra en
S-kursist kan påbegynde en danskuddannelse, ikke
uretmæssigt kommer til at løbe, uden den
pågældende kursist er klar over det, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om den præcise dato for
klippekortets første klip, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm., om kommunen fortsat skal henvise til
hvert modul på danskuddannelse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om konsekvensen af at indføre
et depositum for S-kursister, der skal betales ved uddannelsesstart
og ved hvert modul, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om tilbagebetalelse af depositum, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/5-17 fra De Danske Sprogcentre, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til illustrationerne fra
De Danske Sprogcentre om forenkling af bureaukratiet i
klippekortordningen, og om ministeren er villig til at forenkle
administrationen af ordningen, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvordan det sikres, at borgeren
kender til sin ret til danskundervisning m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om ministeren er villig til at
forenkle bureaukratiet i klippekortordningen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
|