Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 25. april 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts
2017 og var til 1. behandling den 20. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Dispensation fra
Folketingets forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 27. marts 2017 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 230. Den 11. april 2017 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som forventes besvaret inden 2. behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti har sikret, at Europol-aftalen
forblev på mellemstatslig basis, og det vil sige, at dansk
politi efter den 1. maj 2017 i praksis kan fortsætte sit
samarbejde med Europol så godt som på samme
vilkår, som var gældende før den 1. maj
2017.
Hvor danske betjente førhen skulle
ringe til en medarbejder hos Rigspolitiet for at kunne slå en
person op i SIS-registeret, skal en dansk betjent fremover ringe
til en medarbejder ansat i Europol, der kan tilgå de samme
oplysninger umiddelbart og uden at skulle spørge om lov. I
praksis vil danske betjente efter den 1. maj 2017 være
stillet fuldstændig, som tilfældet var før den
1. maj 2017, og Danmark kan i øvrigt deltage i de
forskellige taskforce- og arbejdsgrupper som hidtil. Danmark har
fortsat taleret på bestyrelsesmøderne i Europol, men
kan som den eneste forskel ikke stemme på
bestyrelsesmøderne. Set i lyset af at afstemninger er
sjældne og Danmarks stemme aldrig har været
afgørende for udfaldet af Europol-aftalen, er det værd
at tage med i stedet for afgivelse af det danske rets- og
udlændingeforbehold.
Dansk Folkeparti noterer sig, at
rigspolitichefen klart har tilkendegivet, at Europol-aftalen er
tilfredsstillende for dansk politi, og at antallet af ansatte
medarbejdere (otte) er sket efter aftale med Rigspolitiet. Det er
vigtigt for Dansk Folkeparti, at dansk politi har de bedst mulige
arbejdsvilkår, også i samarbejde med kolleger i de
øvrige europæiske lande.
Dansk Folkeparti har sikret en
Europol-aftale, hvor Danmark får lov til at beholde det
danske rets- og udlændingeforbehold, mod at dansk politi ikke
kan stemme ved bestyrelsesmøder.
Dansk Folkeparti er glade for dette
resultat og for, at Danmark ikke måtte afgive
suverænitet for at få en Europol-aftale, og kan derfor
støtte lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
med stor tilfredshed, at det - trods udbredt skepsis fra bestemte
sider - er lykkedes på kort tid at forhandle en
parallelaftale på plads om Danmarks fortsatte deltagelse i
Europol-samarbejdet efter den 1. maj 2017.
Enhedslisten noterer ligeledes med
tilfredshed, at Rigspolitiet har beskrevet aftalen som
»operativt tilfredsstillende« for nuværende, og
at aftalen på de centrale områder ovenikøbet er
bedre end den aftale, som f.eks. Norge har.
Enhedslisten ønsker at tilkendegive,
at det har været afgørende for Enhedslistens
støtte til forslaget om dansk deltagelse i Europol, at det
sker på grundlag af en mellemstatslig aftale, som kan
opsiges. Derved fastholdes retten til at bestemme, hvilke regler
der skal gælde i Danmark hos befolkningen og i
Folketinget.
Selv om stort set alle deler ønsket
om et stærkt og velfungerende politisamarbejde mod alvorlig
grænseoverskridende kriminalitet, er Europol-samarbejdet ikke
uden problemer. Senest har vi set en alvorlig brist i
datasikkerhedssystemerne med det resultat, at stærkt
personfølsomme oplysninger om helt uskyldige bipersoner i
terrorsager blev gjort tilgængelige for offentligheden og
uden tilstrækkelige garantier for, at det ikke kan gentage
sig fremover. Samtidig medfører den nye Europol-forordning,
som træder i kraft den 1. maj 2017, en række nye
beføjelser, uden at datasikkerheden og retssikkerheden for
de registrerede følger med i tilstrækkeligt
omfang.
Hvis disse problemer fortsætter
og/eller forstærkes, giver den mellemstatslige aftale den
danske befolkning og det danske Folketing muligheden for at
udtræde af samarbejdet. Det ville ikke have været
muligt, hvis folkeafstemningen den 3. december 2015 havde afskaffet
den danske retsundtagelse og Danmark i stedet var blevet tilsluttet
Europol på et overstatsligt niveau. Med sit nej valgte den
danske befolkning at værne om demokrati og retssikkerhed - og
for Enhedslisten er det afgørende, at befolkningens nej til
dansk deltagelse i EU's overnationale retspolitik er blevet
respekteret.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser
Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette
Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag
vedrørende L 169
Bilagsnr. | Titel | 1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 2 | Kommenteret høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning | 5 | Dansk udgave af udkastet til en aftale
mellem Danmark og Europol om et operativt og strategisk samarbejde,
fra justitsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 169
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, i hvor mange tilfælde der
har været gennemført afstemninger i Europols
bestyrelse, til justitsministeren |
|