Skriftlig fremsættelse (28. marts
2017)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger (Gennemførelse af direktiv om
databeskyttelse på
retshåndhævelsesområdet)
(Lovforslag nr. L 168)
Lovforslaget gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/680/EU af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
kompetente myndighe?ders behandling af personoplysninger med
henblik på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af Rådets
rammeafgørelse 2008/977/RIA
(retshåndhævelsesdirektivet).
Gennemførslen af direktivet er en
forudsætning for, at der kan indgås en samarbejdsaftale
mellem Danmark og Europol, som skal have virkning fra den 1. maj
2017.
Lovforslaget skal endvidere ses i lyset af
det sideløbende arbejde med at sikre, at dansk ret er i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af
direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesforordningen).
Henset til, at gennemførslen af
retshåndhævelsesdirektivet inden 1. maj 2017 er en
forudsætning for dansk tilknytning til Europol efter denne
dato, har Justitsministeriet fundet, at gennemførslen af
retshåndhævelsesdirektivet bør ske
selvstændigt.
Justitsministeriet har endvidere fundet, at
gennemførslen af retshåndhævelsesdirektivet i
videst muligt omfang bør ske i en samlet lov, der omfatter
databehandling for de kompetente danske myndigheder med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner, herunder beskytte mod eller forebygge
trusler mod den offentlige sikkerhed. Denne fremgangsmåde
varetager både hensynet til at sikre en korrekt
implementering af direktivet og skaber en højere grad af
overskuelighed for de myndigheder, som vil skulle anvende
lovgivningen. Denne tilgang fører samtidig til, at der skal
ske en ændring af persondatalovens anvendelsesområde,
således at de kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger ikke længere er omfattet af
persondataloven, når den er omfattet af lovforslagets
anvendelsesområde.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.