Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 20. april 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3-9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. marts
2017 og var til 1. behandling den 31. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 1. marts 2017 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 187. Den 23. marts 2017 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 2, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-3 og 5-9
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det
under nr. 4 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA):
1)
Undertitlen udgår.
[Korrektion af lovforslagets
titel]
2) Som
fodnote til lovens titel
indsættes:
»1) Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2016/680/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med kompetente myndigheders behandling af
personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske,
afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller
fuldbyrde strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets
rammeafgørelse 2008/977/RIA, EU-Tidende 2016, nr. L 119,
side 89.«
[Indsættelse af EU-note]
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT, RV og SF):
3) I
stk. 2 ændres »den
behandling« til: »behandling«, og efter »og
forsvarets efterretningstjenester« indsættes:
»som led i aktiviteter, der falder uden for
EU-retten«.
[Indskrænkning af undtagelse
af efterretningstjenesternes virksomhed fra lovens
anvendelsesområde]
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT, RV og SF):
4) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
For så vidt angår behandling af personoplysninger om
personer, som er under 15 år, skal den dataansvarlige ved
fastsættelse af frister og proceduremæssige
foranstaltninger efter stk. 1 i videst muligt omfang tage hensyn
til børns særlige behov.«
[Pligt til at tage hensyn til
børns særlige behov i forbindelse med
databehandling]
Til § 8
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT, RV og SF):
5)
Ordene »så vidt muligt« udgår.
[Præcisering af, at der i
alle tilfælde skal ske sondring mellem behandling af
personoplysninger af forskellige personkategorier]
6) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
For så vidt angår personer som nævnt i stk. 1,
nr. 4, skal den dataansvarlige endvidere sondre mellem personer,
der ikke er mistænkt for strafbare handlinger, og andre
parter.«
[Krav om sondring mellem
mistænkte og ikkemistænkte personer i forbindelse med
kategorisering af registrerede personer]
Til § 23
7) I
stk. 1 og 2
indsættes efter »Fortegnelserne«: »skal
være tilgængelige for offentligheden og«.
[Krav om offentliggørelse af
fortegnelser over behandling af persondata]
Til § 36
8) I
stk. 1 indsættes efter
»specifikke tilfælde«: »efter
forudgående godkendelse fra tilsynsmyndigheden«.
[Krav om godkendelse af
tilsynsmyndighed for dataoverførsler til tredjelande, uden
at der foreligger en afgørelse fra Europa-Kommissionen]
Ny paragraf
9)
Efter § 55 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Justitsministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2019-20.«
[Revisionsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets titel
ændres, således at undertitlen
»(Gennemførelse af direktiv om databeskyttelse
på retshåndhævelsesområdet)«
udgår. Ændringsforslaget er begrundet i, at der ikke
bør anvendes undertitler i forslag til nye hovedlove.
Ændringen i lovforslagets titel medfører ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes
en note til lovforslagets titel, hvoraf det fremgår, at der
med lovforslaget sker en gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/680/EU af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
kompetente myndigheders behandling af personoplysninger med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af Rådets
rammeafgørelse 2008/977/RIA. Ændringsforslaget er
begrundet i, at det er et EU-retligt krav, at medlemsstaterne ved
en gennemførelse af et EU-direktiv henviser til det
pågældende direktiv i de nationale
gennemførelsesforskrifter. Tilføjelsen af titelnoten
medfører ikke indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Med lovforslaget skal loven finde
anvendelse for politiets, anklagemyndighedens, herunder den
militære anklagemyndigheds, kriminalforsorgens, Den
Uafhængige Politiklagemyndigheds og domstolenes behandling af
personoplysninger, når behandlingen foretages med henblik
på at forebygge, efterforske, afsløre eller
retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde
strafferetlige sanktioner, herunder for at beskytte mod eller
forebygge trusler mod den offentlige sikkerhed. Politiets og
Forsvarets efterretningstjeneste (PET og FE) er som udgangspunkt
ikke omfattet af loven. Formuleringen undtager hele institutionen
og ikke kun behandlingen af persondata i forbindelse med sikringen
af statens sikkerhed. Undtagelsesbestemmelsen er dermed videre end
direktivet om databeskyttelse på
retshåndhævelsesområdet, som loven skal
gennemføre i dansk ret. Det fremgår således af
direktivets artikel 2 (3), at direktivet ikke gælder for
behandling af personoplysninger »under
udøvelse af aktiviteter, der falder uden for
EU-retten.« Jf. direktivets artikel 1 (3), er direktivet et
minimumsdirektiv, medlemsstaterne kan derfor kun fastsætte
højere standarder end dem, der er fastsat i direktivet.
Formålet med den foreslåede
ændring er en præcisering og at foretage en funktionel
frem for en institutionel afgrænsning og sikre, at kun de
aktiviteter, der falder uden for EU-retten, er undtaget fra loven.
Formuleringen tager højde for, at dele af PET's aktiviteter
allerede falder ind under EU-retten. Således er en af PET's
opgaver bekæmpelsen af terrorisme, jf. § 1, nr. 1, i lov
om Politiets Efterretningstjeneste (PET), jf.
lovbekendtgørelse nr. 231 af 7. marts 2017.
Antiterrorpolitik er imidlertid et politikområde, der delvis
falder ind under EU-retten, jf. Rådets rammeafgørelse
af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (2002/475/RIA).
Den foreslåede ændring vil sikre en minimumstandard for
beskyttelsen af personoplysninger for alle aktiviteter, der falder
under EU-retten. Da lovforslaget stadig indeholder
undtagelsesbestemmelser vedrørende datasubjektets
oplysnings- og indsigtsret for at beskytte den offentlige eller
statens sikkerhed, vil ændringsforslaget stadig respektere de
særlige forhold, PET og FE arbejder under.
Til nr. 4
Med
ændringen foreslås det at tydeliggøre
børns særlige behov i forbindelse med behandling af
persondata. Lovforslaget pålægger den dataansvarlige at
fastsætte passende frister for sletningen af
personoplysninger eller regelmæssig undersøgelse af
behovet for lagringen af oplysningerne. Ændringsforslaget har
til formål at pålægge den dataansvarlige en
forpligtelse til at tage særligt hensyn til børn under
15 år, når der fastsattes frister for sletningen af
data.
Denne
forpligtelse tager højde for, at børn ikke er fysisk
eller mentalt modne og derfor har et særligt behov for
beskyttelse. At barnets tarv skal komme i første
række, når offentlige myndigheder eller private
udfører handlinger vedrørende børn, er som
retligt princip desuden anerkendt i Den Europæiske Unions
Charter om Grundlæggende Rettigheder, jf. artikel 24 (2),
eller i FN's Konvention om Barnets Rettigheder, jf. artikel 3. I
praksis kunne ændringsforslaget betyde, at den dataansvarlige
foretager undersøgelser af behovet for lagringen af
oplysningerne i en kortere periode, når data vedrører
personer, der ikke er straffemyndige endnu.
Til nr. 5
Lovforslagets
§ 8 indfører et krav om at sondre mellem forskellige
kategorier af personer, som der behandles personoplysninger om,
eksempelvis mellem mistænkte og ikkemistænkte.
Forslaget som fremsat giver dog et stort råderum for den
dataansvarlige, der kun er forpligtet til at sondre mellem de
forskellige kategorier »når det er relevant« og
»så vidt muligt«.
At samle og
behandle så få personlige oplysninger om så
få personer som muligt er et grundprincip i
databeskyttelsesretten (dataminimeringsprincippet). Formålet
med ændringsforslaget er at begrænse den
dataansvarliges råderum i et vist omfang, således at
der altid skal ske en sondring mellem kategorier af personer,
når det er relevant. Hensigten med skærpelsen er
især at garantere et højt beskyttelsesniveau af de
persongrupper, som ikke er mistænkt for en strafbar handling,
mens dataansvarlige er ikke pålagt den høje
bureaukratiske byrde at skulle skelne mellem personkategorier i
alle tilfælde af databehandlingen.
Til nr. 6
Uskyldighedsformodningen er et
grundlæggende retsstatsligt princip. Derfor er lovforslagets
krav i § 8 om at sondre mellem forskellige kategorier af
personer, som der samles og behandles personoplysninger om en
vigtig udvidelse af de bestående regler. Mens kategorierne i
nr. 1-3 (mistænkte, dømte, ofre) er klart definerede,
er kategori nr. 4 »andre parter i forbindelse med en strafbar
handling« en kategori med en bred rækkevide.
Med ændringsforslaget sikres det, at
der sker en klar sondring mellem ikkemistænkte personer og
personer, der potentielt kunne være mistænkte. Denne
sondring sikrer eksempelvis, at den dataansvarlige har et
informeret grundlag for at kunne fastsatte passende frister for
sletningen af data, jf. lovforslagets § 7.
Til nr. 7
Lovforslaget indfører en
forpligtelse for den dataansvarlige og databehandleren til at
føre en fortegnelse over alle typer af
behandlingsaktiviteter, som de foretager. Fortegnelserne tjener som
dokumentation for, at databehandlingen er retmæssigt. Derimod
afskaffer lovforslaget den generelle anmeldelsesforpligtelse til
Datatilsynet og offentliggørelse af anmeldelser, jf.
persondatalovens kapitel 12 og 13.
Formålet med det foreslåede
ændringsforslag er at gøre fortegnelserne offentlige
uden at skabe en bureaukratisk belastning af Datatilsynet.
Offentliggørelse er et nyttigt redskab for den
dataansvarlige til at leve op til kravet om at gøre
oplysninger om databehandling let tilgængelige, jf.
lovforslagets § 18, stk. 1, og sikrer, at datasubjekter kan
gøre brug af deres indsigtsret. Desuden kan offentlige
fortegnelser bidrage til at styrke borgeres tillid til den
offentlige sektors behandling af personoplysninger. Da
fortegnelserne indholdsmæssig svarer til de nuværende
anmeldelser, bør der ikke opstå problemer f.eks. i
forhold til fortrolighedshensyn. Offentliggørelse vil
samtidig spare tid for de retshåndhævende myndigheder i
forhold til behandling af anmodninger om aktindsigt i
fortegnelserne efter offentlighedsloven.
Til nr. 8
Lovforslaget skitserer betingelserne for
overførslen af persondata til internationale organisationer
og kompetente myndigheder i lande uden for EU. Lovforslagets §
36 er en undtagelsesparagraf, der oplister betingelserne for at
overføre persondata til internationale organisationer og
andre end kompetente myndigheder i tredjelande, hvor der ikke
foreligger en afgørelse fra Europa-Kommissionen om, at
tredjelandet eller den pågældende internationale
organisation har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Lovforslaget kan forstås således, at den dataansvarlige
eller databehandleren kan overføre persondata til lande
eller organisationer, der ikke sikrer et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, når bare databehandleren eller den
dataansvarlige selv har vurderet, at beskyttelsesniveauet er
tilstrækkeligt. Desuden udvider lovforslagets § 36, nr.
3 og 4, undtagelsesbestemmelserne i en særlig høj grad
ved at tillade overførsler til andre end kompetente
myndigheder, hvis den overførende myndighed
»mener« at overførslen til den kompetente
myndighed, der ellers skulle modtage persondata, er
»ineffektiv eller uhensigtsmæssig«. Lovforslaget
lægger ikke op til foranstaltninger, der kan kontrollere, om
dataoverførslen er strengt nødvendig, og dermed sikre
grundlæggende sikkerhedsgarantier for de individer, hvis
personoplysninger bliver overført.
Med ændringsforslaget lægges
der derfor op til, at der skal foreligge godkendelse fra
Datatilsynet i de tilfælde, hvor der ikke foreligger en
international aftale om overførsel af personoplysninger til
tredjelandet og den pågældende internationale
organisation. Kravet om godkendelsen skal sikre, at
overførsel til tredjelande og internationale organisationer
i tilfælde, hvor der ikke foreligger en afgørelse om
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og til andre end
kompetente myndigheder kun sker i enkeltstående og specifikke
tilfælde, og at overførslen er strengt
nødvendig for den overførende myndighed.
Til nr. 9
Med ændringen foreslås det at
indsætte en revisionsbestemmelse. Revisionen skal have
særligt fokus på de områder, hvor lovforslaget
indebærer større ændringer i forhold til den
gældende persondatalov, navnlig afsnit III om den
registreredes rettigheder (§§ 13-19), afsnit IV om
forpligtelser for den dataansvarlige og databehandleren
(§§ 20-26), afsnit VI om databeskyttelsesrådgiveren
(§§ 30 og 31) og afsnit VIII om tilsynsmyndighed.
Loven om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger skal vedtages allerede
inden den 1. maj 2017, mens selve forslaget til den nye
persondatalov først forventes fremsat i efteråret
2017. Som hovedlov på persondatabeskyttelsesområdet
forventes persondataloven at præcisere, hvordan nogle
koncepter, der blev introduceret med EU's
databeskyttelsesreformpakke, såsom
»databeskyttelsesrådgiveren« eller
»konsekvensanalyse«, vil udformes i praksis i Danmark.
Det noteres derudover som begrundelse for ændringsforslaget,
at alle erkender, at grundet ydre omstændigheder har
behandlingen af forslaget måttet gå
ekstraordinært hurtigt, hvilket bl.a. har resulteret i en
så kort høringsfrist, at inviterede
høringsparter har måttet afstå fra at afgive
høringssvar.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser
Khader (KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette
Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard
(EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
| |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag
vedrørende L 168
Bilagsnr. | Titel | 1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 2 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | »Handout om
retshåndhævelsesdirektivet«, fra Folketingets
EU-konsulent | 5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 168
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om Danmark med den nye aftale
fortsat, som hidtil, kan deltage i samarbejdet med henholdsvis det
europæiske antiterrorcenter og Europols
cyberkriminalitetscenter, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om ministerens kommentar til
ændringsforslagene til L 168 stillet af Enhedslisten, til
justitsministeren |
|