Skriftlig fremsættelse (23. marts
2017)
Miljø- og
fødevareministeren (Esben Lunde Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om
Landdistriktsfonden (Mulighed for at undtage støtteordninger
med standardomkostninger fra tilbudslovens regler)
(Lovforslag nr. L 166)
Formålet med lovforslaget er at give
mulighed for at indføre standardomkostninger på
projektstøtteordninger under landdistriktsprogrammet.
Standardomkostninger indebærer, at
størrelsen af tilskud i de enkelte sager ikke
fastsættes med udgangspunkt i faktisk afholdte udgifter, men
efter et forud fastsat bestemt beløb for den
pågældende type af indkøb m.v.
EU's støtteforordninger giver
mulighed for at anvende standardomkostninger på
projektstøtteordninger, og Den Europæiske Revisionsret
har anbefalet, at medlemsstaterne i højere grad gør
brug af standardomkostninger, da erfaringerne viser, at fejlraterne
er langt mindre, samt at den administrative byrde mindskes.
Anvendelse af standardomkostninger vil give
væsentlige administrative lettelser for erhvervet og
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens administration.
EU-Kommissionen har imidlertid meddelt
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, at tilbudsloven er til hinder for,
at der kan indføres standardomkostninger på
støtteordninger, idet standardomkostninger ikke kan anvendes
i sager, hvor der ifølge national lovgivning er krav om at
følge reglerne om offentligt indkøb.
Lovforslaget
giver derfor miljø- og fødevareministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at reglerne i
tilbudsloven ikke gælder for private udbydere af bygge- og
anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte, i det
omfang, at størrelsen af den offentlige støtte bygger
på standardomkostninger. Bemyndigelsen vil blive udnyttet i
forbindelse med fastsættelse af regler for de enkelte
støtteordninger, hvor der anvendes standardomkostninger.
Det er
regeringens vurdering, at der ikke er reale forhold, der taler
afgørende for, at tilbudsloven skal finde anvendelse
på ordninger med standardomkostninger.
Private indkøb er som udgangspunkt
ikke omfattet af tilbudsloven. Det er alene den offentlige
støtte, der er baggrunden for, at tilbudslovens regler
gælder for de støtteberettigede indkøb, som
private ansøgere om støtte (i praksis landmænd)
foretager. Formålet med tilbudslovens regler er således
at sikre, at den offentlige støtte ikke bliver for stor,
idet støtten gives på baggrund af den markedspris,
ansøgerne om støtte betaler for det
støtteberettigede køb. Endvidere skal reglerne sikre
gennemsigtighed i anvendelsen af de offentlige midler og sikre mod
omgåelse.
Men med standardomkostninger er
størrelsen af den offentlige støtte fastsat på
forhånd, og det er derfor overflødigt og
unødigt bureaukratisk, at landmanden i disse sager skal
undersøge markedsprisen (på ny), idet det ikke har
betydning for størrelsen af støtten.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. august 2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.