Tillægsbetænkning afgivet af
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 20. april 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts
2017 og var til 1. behandling den 28. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget. Udvalget afgav betænkning
den 18. april 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 20.
april 2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker følgende: Dansk realkredit har historisk set
været meget robust. Det er lykkes skiftende regeringer at
skabe respekt om den danske realkreditmodel og dermed skabe
grundlag for, at international regulering på området
har taget højde for de særlige danske forhold på
området. For Radikale Venstre kræver det derfor
tungtvejende grunde at ændre i det danske realkreditsystem.
Udvalgsbehandlingen har vist, at det er yderst tvivlsomt, hvilke
gavnlige effekter ændringen vil have på
sommerhusmarkedet, som igennem flere år har været i
vækst både hvad angår aktivitet og priser, jf.
erhvervsministerens svar på L 165 - spørgsmål 5.
Regeringen anerkender da også, at forslaget isoleret set kan
øge sommerhuspriserne, jf. erhvervsministerens svar på
L 165 - spørgsmål 3. Radikale Venstre mener på
den baggrund ikke, at regeringen har tilvejebragt sådanne
tungtvejende grunde, at det kan berettige en ændring i det
danske realkreditsystem med de risici, det indebærer.
Radikale Venstre noterer sig i den henseende Nationalbankens
høringssvar, som peger på, at lovforslaget mindsker
sikkerheden bag realkreditobligationerne.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning
Hyllested (EL) René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8? |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 165
5 | Betænkning afgivet 18/4-17 |
|