Fremsat den 22. marts 2017 af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og lov om
finansiel virksomhed
(Ændring af lånegrænse for
fritidshuse)
§ 1
I lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 959
af 21. august 2015, som ændret ved § 8 i lov nr. 1563 af
15. december 2015 og § 3 i lov nr. 1721 af 27. december 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til fritidshuse, jf. dog stk. 4,
nr. 1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
2. § 5,
stk. 3, nr. 1, der bliver stk. 4, nr. 1, affattes
således:
»1)
Fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt.«
3. I
§ 33 c indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
4. I
§ 33 c, stk. 6, 1. pkt., der
bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »jf. dog stk. 7 og
9« til: »jf. dog stk. 8 og 10«.
5. I
§33 c, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
6. I
§ 39, stk. 2, ændres
»§ 33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c,
stk. 1 og 6« til: »§ 33 a, stk. 1 og 2, § 33
b, stk. 1 og 2, og § 33 c, stk. 1, 4 og 7«.
§ 2
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 174 af 31. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 152 d indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Lån med pant i fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, skal på tidspunktet for
indlæggelsen i registret eller på det tidspunkt, hvor
lånet udbetales, ligge inden for 75 pct. af ejendommens
værdi.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2017.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter vedtagelse.
Stk. 3. § 1 finder
anvendelse for lån optaget efter lovens
ikrafttræden.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §§ 1
og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Stk. 3. § 2 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Baggrund | 3. Lovforslagets indhold | | 3.1. | Lånegrænse for fritidshuse i
lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 3.1.3. | Lovforslagets indhold | | 3.2. | Lånegrænse for fritidshuse i
lov om finansiel virksomhed | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Lovforslagets indhold | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Miljømæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer | 10. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget "For et friere, rigere
og mere trygt Danmark", at regeringen vil foreslå en
udvidelse af realkreditlånegrænsen for fritidshuse fra
60 til 75 pct. En højere lånegrænse for
realkreditfinansiering af fritidshuse vil udvide adgangen til
billigere finansiering, idet realkreditfinansiering er billigere
end bankfinansiering.
Det Nationale Turismeforum har i en rapport fra september 2016
ligeledes anbefalet initiativet.
Ved at hæve den øvre grænse for
realkreditbelåningen for fritidshuse sikres billigere
finansiering af sommerhuse. Forslaget vil tillige gøre det
billigere at finansiere opførslen af nye fritidshuse og
gøre det billigere at finansiere modernisering og renovering
af eksisterende huse. Endelig vil der kunne opnås besparelser
ved omlægning af lån.
De lavere finansieringsomkostninger kan isoleret set øge
efterspørgslen efter sommerfritidshusgrunde og
sommerfritidshuse. Det kan også medvirke til at øge
priserne. Initiativet skal derfor ses i sammenhæng med
regeringens forslag om at øge udbuddet af områder til
sommerhusområder, hvorved antallet af sommerhuse
øges.
På baggrund af ovenstående foreslås det at
fastsætte lånegrænsen for
realkreditbelåning af fritidshuse til 75 pct.
2. Baggrund
Den mest typiske form for finansiering af fast ejendom er
realkreditlån optaget i et realkreditinstitut eller et
pengeinstitut med tilladelse til at udstede særligt
dækkede obligationer. Realkreditlån finansieres ved
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer. Til sikkerhed for disse obligationer lægges
realkreditlån med sikkerhed i form af pant i fast
ejendom.
Lån ydet på basis af de ovenfor nævnte
obligationer kan sædvanligvis ydes til en lavere rente end
lån, der finansieres på anden vis, da der i
medfør af en detaljeret regulering er sikkerhed bag hvert
enkelt lån primært i form af pant i fast ejendom. Jo
større del af lånebehovet, der kan opfyldes med
realkreditlån eller pengeinstitutlån finansieret med
særligt dækkede obligationer, jo billigere vil det alt
andet lige typisk være for låntager at finansiere den
faste ejendom. Det gælder også finansieringen af
fritidshuse.
Realkreditinstitutters og pengeinstitutters belåning af
fast ejendom finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer er reguleret i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. samt i lov om
finansiel virksomhed.
Reglerne for lån ydet på basis af
realkreditobligationer er nationale danske regler.
Lånegrænsen for disse lån er i dag 80 pct. for
ejerboliger og 60 pct. for fritidshuse.
Ejerboliger defineres i dansk ret som parcelhuse,
rækkehuse, kædehuse, ejerlejligheder og
anpartslejligheder m.m., der lovligt kan benyttes til
helårsbeboelse for ejeren. Fritidshuse defineres som
beboelsesejendomme, der er opført på en grund, hvor
helårsbeboelse ikke er tilladt, og ejendomme, der kun lovligt
kan anvendes til ophold en del af året.
Reglerne for udstedelse af særligt dækkede
obligationer er fælles i hele EU og fremgår af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (CRR). Det fremgår heraf, at
lånegrænsen for lån finansieret med særligt
dækkede obligationer er 80 pct. for beboelsesejendomme og 60
pct. for erhvervsejendomme. Disse regler gælder også
for lån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede realkreditobligationer.
Hidtil har det været vurderingen, at fritidshuse ikke
kunne falde ind under reglerne for belåning af
beboelsesejendomme som fastsat i CRR, da fritidshuse ifølge
planlovens kapitel 8 som udgangspunkt ikke lovligt kan bebos hele
året. Fritidshuse har derfor hidtil skulle overholde en
lånegrænse på 60 pct.
Det fremgår imidlertid af Single Rulebook Q&A Question
ID 2016-2641, som er offentliggjort af Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA) den 6. januar 2017, at fritidshuse i
relation til reglerne om særligt dækkede obligationer
også omfattes af begrebet beboelsesejendomme, uanset
fritidshuset kun benyttes et begrænset antal dage om
året. EBA udtaler dog, at dette ikke gælder for
fritidshuse, der lejes ud på erhvervsmæssig basis.
Sådanne fritidshuse skal belånes som erhvervsejendomme,
dvs. med en belåningsgrænse på 60 pct.
Det indebærer, at lånegrænsen for lån
til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
kan sættes op til 80 pct.
Risikoen forbundet med belåning af fritidshuse vurderes ud
fra en generel risikobetragtning at være lidt højere
end ved belåning af ejerboliger. Det foreslås derfor,
at lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, ikke går
helt op til 80 pct. grænsen, som CRR muliggør, men
fastsættes til 75 pct. En række lande, herunder
Tyskland og Sverige, har ligeledes indført lavere
lånegrænser, end dem der fremgår af CRR.
Lånegrænsen foreslås at gælde både
for lån finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer udstedt af henholdsvis
realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Lånegrænsen for fritidshuse i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
3.1.1. Gældende ret
Lånegrænsen for realkreditlån finansieret ved
udstedelse af realkreditobligationer er fastlagt i den nationale
lovgivning, mens lånegrænsen for realkreditlån
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer og realkreditlån finansieret ved
udstedelse af særligt dækkede obligationer er fastlagt
både i den nationale lovgivning og i EU-lovgivningen.
Lånegrænserne for realkreditlån finansieret
ved udstedelse af realkreditobligationer fremgår af § 5
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det
fremgår af § 5, stk. 1, at ejerboliger til
helårsbrug kan belånes inden for en
lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi.
Det fremgår af § 5, stk. 3, nr. 1, at fritidshuse kan
belånes inden for en lånegrænse på 60 pct.
af ejendommens værdi.
Realkreditinstitutter har siden 2007 også kunnet udstede
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer. I CRR fastsættes reglerne for,
hvilke obligationer der kan kaldes særligt dækkede.
Lånegrænsen i CRR for realkreditlån
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
fremgår af artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra a-f. Det
fremgår af litra d, at beboelsesejendomme kan belånes
inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejendommens
værdi. Det fremgår af litra f, at erhvervsejendomme kan
belånes inden for en lånegrænse på 60 pct.
af ejendommens værdi.
Det følger af § 33 a, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at
realkreditinstitutter kan finansiere udlån ved udstedelse af
særligt dækkede realkreditobligationer i
overensstemmelse med § 2, stk. 1 og 3, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det betyder, at
realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede realkreditobligationer ydes mod registreret pant i
fast ejendom efter reglerne i lovens kapitel 2, hvor § 5 om
lånegrænser fremgår. Realkreditlån
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer, skal derfor både overholde
lånegrænserne i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. og lånegrænserne i CRR.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det har hidtil været vurderingen, at fritidshuse ikke
kunne falde ind under reglerne for belåning af
beboelsesejendomme, da fritidshuse ifølge planloven som
udgangspunkt ikke lovligt kan bebos hele året. Med EBA's
udtalelse i Single Rulebook Q&A Question ID 2016-2641, som er
offentliggjort af EBA den 6. januar 2017, er det imidlertid blevet
fastlagt, at fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
også omfattes af begrebet beboelsesejendomme. Det uanset om
fritidshusene kun benyttes et begrænset antal dage om
året.
Det indebærer, at lånegrænsen for lån
til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
kan sættes højere end den hidtil gældende
grænse på 60 pct.
Ejerboliger (ejerlejligheder samt parcel- og rækkehuse)
udgør et mere homogent marked end markedet for fritidshuse.
Prisudviklingen i fritidshuse tilsiger ikke umiddelbart, at
markedet for fritidshuse er mere usikkert end for ejerboliger til
helårsbrug.
Markedet for ejerboliger er større end markedet for
fritidshuse, og ejerboliger er som oftest nemmere at omsætte
end fritidshuse. Den gennemsnitlige liggetid på landsplan for
fritidshuse ligger således højere end tilsvarende for
ejerboliger. Den længere liggetid ved salg af fritidshuse end
ved salg af ejerboliger indebærer umiddelbart, at priserne
på fritidshuse er mindre robuste end priserne på
ejerboliger, og risikoen for tab er større. Årsagen
er, at når liggetiden er lang, kan tilskyndelsen til at
foretage en prisreduktion være større for at få
solgt boligen.
Endvidere vil låntager ofte have større incitament
til at overholde sine forpligtelser på lån til sin
ejerbolig end på lån til sit fritidshus, da ejerboligen
tjener til familiens primære ophold.
Realkreditsinstitutternes tab i forhold til det samlede udlån
har dog været lavere for fritidshuse end ejerboliger. Det kan
være tegn på en lavere risiko ved fritidshuse end ved
ejerboliger. Det kan dog også skyldes, at
lånegrænsen for fritidsboliger er lavere, hvorved
priserne på fritidshuse skal falde mere, før
institutterne må realisere et tab.
Ud fra en risikobetragtning har det derfor traditionelt
været vurderet mest hensigtsmæssigt med en lavere
lånegrænse for fritidshuse end for ejerboliger.
I en række lande, herunder Tyskland og Sverige, er der
ligeledes indført lavere lånegrænser end dem,
der fremgår af CRR.
Henset til ovenstående forhold foreslås det, at
lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
fastsættes til 75 pct. Lånegrænsen foreslås
at gælde både for lån finansieret ved udstedelse
af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
udstedt af realkreditinstitutter.
3.1.3. Lovforslagets indhold
Lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse finansieret med realkreditobligationer fremgår i
dag af § 5, stk. 3, nr. 1, i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer. Lånegrænsen er 60 pct.
Det foreslås, at § 5, stk. 3, nr. 1, ændres,
således at lånegrænsen på 60 pct. kun
omfatter fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt. Samtidig
indsættes et nyt stk. 2 i § 5, hvoraf fremgår, at
lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret
med realkreditobligationer sættes til 75 pct.
Det foreslås endvidere, at der i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer i § 33 c efter
stk. 2 indsættes et nyt stk. 3, hvoraf fremgår, at
inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer.
I henhold til § 33 d, stk. 1, i lov om realkreditlån
og realkreditobligationer skal realkreditinstituttet stille
supplerende sikkerhed, hvis værdien af de lån, der er
finansieret med særligt dækkede realkreditobligationer
og særligt dækkede obligationer, ikke længere
svarer til værdien af de udstedte obligationer eller ikke
overholder de lånegrænser, der var gældende
på det tidspunkt, hvor lånet er ydet. En lignende regel
gælder for pengeinstitutter, der udsteder særligt
dækkede obligationer, jf. § 152 a, stk. 2, i lov om
finansiel virksomhed.
Lovændringen medfører, at der fremadrettet skal
stilles supplerende sikkerhed for lån til fritidshuse, der
ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer, når lånegrænsen
på 75 pct. er overskredet. For lån optaget før
lovens ikrafttræden, vil det enkelte institut skulle beregne
kravet til supplerende sikkerhed efter den nye
lånegrænse næste gang instituttet efter sin egne
forretningsgange skal genberegne kravet til supplerende sikkerhed
for det enkelte fritidshus. Som følge af opdelingen i to
ejendomskategorier, henholdsvis fritidshuse og fritidshuse, der
udlejes erhvervsmæssigt, vil instituttet også skulle
vurdere, hvilken kategori det enkelte fritidshus
tilhører.
3.2. Lånegrænse for fritidshuse i lov om
finansiel virksomhed
3.2.1. Gældende ret
Pengeinstitutter kan ligesom realkreditinstitutter få
tilladelse til at udstede særligt dækkede obligationer.
Det fremgår af § 152 d i lov om finansiel virksomhed, at
denne finder anvendelse for pengeinstitutter, der har tilladelse
til at udstede særligt dækkede obligationer, og
regulerer løbetider, afdragsprofiler og
værdiansættelse af den faste ejendom, der stilles til
sikkerhed for lån, der ligger til sikkerhed for udstedelse af
særligt dækkede obligationer.
Pengeinstitutter med tilladelse til at udstede særligt
dækkede obligationer skal oprette et register, hvorfra
obligationerne udstedes. I registret indlægger banken de
lån, som skal danne sikkerhed for de udstedte særligt
dækkede obligationer. I tilfælde af bankens konkurs,
har obligationsejerne fortrinsstilling til aktiverne i
registret.
Der er ikke i lov om finansiel virksomhed fastsat nationale
lånegrænser for de lån, pengeinstitutter kan
lægge til sikkerhed for udstedelse af særligt
dækkede obligationer. Lånegrænsen for
pengeinstitutters belåning af fritidshuse finansieret med
særligt dækkede obligationer skal derfor holdes inden
for grænserne som fastsat i CRR. Det fremgår af CRR
artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra d, at beboelsesejendomme kan
belånes inden for en lånegrænse på 80 pct.
af ejendommens værdi. Det fremgår af litra f, at
erhvervsejendomme kan belånes inden for en
lånegrænse på 60 pct. af ejendommens værdi.
Lånegrænsen skal være overholdt på det
tidspunkt, hvor lånet indlægges i registret til
sikkerhed for pengeinstituttets udstedelse af særligt
dækkede obligationer, eller på det tidspunkt, hvor
lånet udbetales.
Beboelsesejendomme er i artikel 4, stk. 1, nr. 75, defineret
bl.a. som en ejendom, der er beboet af ejeren eller lejeren af
ejendommen. Erhvervsejendomme er ikke nærmere defineret i
CRR. Det fremgår af Single Rulebook Q&A Question ID
2014-1214, der er offentliggjort af EBA den 21. november 2014, at
ejendomme, der ikke er beboelsesejendomme anses for at være
erhvervsejendomme.
Det har hidtil været vurderingen, at fritidshuse ikke
kunne falde ind under CRR's regler for belåning af
beboelsesejendomme, da fritidshuse ifølge planloven som
udgangspunkt ikke lovligt kan bebos hele året.
Lånegrænsen for pengeinstitutters udlån til
fritidshuse finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer har derfor fulgt lånegrænsen
for erhvervsejendomme, der er 60 pct.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det er hensigten med lovforslaget i så vid
udstrækning som muligt at stille realkreditinstitutter og
pengeinstitutter lige i relation til reglerne om
lånegrænser, der finansierer deres udlån sikret
mod pant i fritidshuse med henholdsvis realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer. Lovforslaget tilsigter
således ikke at ændre på konkurrenceforholdene
mellem realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
Der bør derfor gælde samme lånegrænser
for pengeinstitutters udlån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer, som for realkreditlån til
fritidshuse finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer.
3.2.3. Lovforslagets indhold
Lånegrænsen for pengeinstitutters belåning af
fritidshuse, der lægges til sikkerhed for pengeinstituttets
udstedelse af særligt dækkede obligationer, skal holdes
inden for grænserne, som er fastsat i CRR. Det fremgår
af CRR artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra d, at
beboelsesejendomme kan belånes inden for en
lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi.
For at der ved belåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, som foreslået i relation til
realkreditinstitutter skal gælde en lavere
lånegrænse end de 80 pct., er det nødvendigt med
en specifik dansk regel herom som supplement til reglerne i
CRR.
Det foreslås, at der i § 152 d efter stk. 2 i lov om
finansiel virksomhed, indsættes et nyt stk. 3, hvor det
fremgår, at lån med pant i fritidshuse, på basis
af hvilke der udstedes særligt dækkede obligationer,
på tidspunktet for indlæggelsen i pengeinstituttets
register eller på det tidspunkt, hvor lånet udbetales,
skal ligge inden for en lånegrænse på 75 pct. af
ejendommens værdi. Fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, vil fortsat være omfattet af en
lånegrænse på 60 pct.
Den foreslåede ændring betyder, at pengeinstitutter,
der har tilladelse til at udstede særligt dækkede
obligationer, kan indlægge lån med pant i fritidshuse
inden for en lånegrænse på 75 pct. i
registret.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget kan øge realkreditudlån og
realkreditlignende udlån som defineret i rapport om
gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet. Det
skyldes, at fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
vil kunne belånes i videre omfang end institutterne
gør i dag. Det kan samtidig medføre, at
udlånsomfanget i form af banklån reduceres.
Institutternes udlån til fritidshuse udgør
imidlertid en begrænset del af det samlede udlån med
sikkerhed i fast ejendom, hvorfor det vil være en
begrænset del af udlånet, der eventuelt flyttes fra
banklån til realkreditlån eller realkreditlignende
lån som følge af den nye lånegrænse for
realkreditlån til fritidshuse.
Det vurderes samlet set, at den øgede mulighed for
realkreditbelåning vil medføre billigere finansiering
af sommerhuse, herunder nybygning af sommerhuse, da
realkreditfinansiering er billigere end bankfinansiering.
Forslaget vil forventeligt give nuværende ejere en
kapitalgevinst, i form højere priser på sommerhuse,
mens fremtidige ejeres samlede omkostninger ved et boligkøb
isoleret set forventes uændret, fordi de lavere
finansieringsomkostninger forventes at øge prisen på
sommerfritidshusgrunde og sommerfritidshuse.
Såfremt et ydet lån som følge af
ændring i markedsværdien på den belånte
ejendom ikke længere overholder lånegrænsen for
denne, skal realkreditinstitutter stille supplerende sikkerhed for
det beløb, der ligger over lånegrænsen, i lighed
med i dag. Fastsættelse af en ændret
lånegrænse for fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, kan fremadrettet påvirke behovet for
at stille supplerende sikkerhed, og såfremt
realkreditinstituttet vurderer, der vil være behov for mindre
supplerende sikkerhed, vil instituttet hermed kunne øge sin
kapacitet til at stille supplerende sikkerhed. Da udlån til
fritidshuse udgør en meget beskeden del af den samlede
udlånsportefølje, da realkreditinstitutterne i
forvejen har en vis uudnyttet kapacitet til at stille supplerende
sikkerhed, og da der alene er tale om et eventuelt mindre behov for
supplerende sikkerhed for nogle af de allerede belånte
fritidshuse, vurderes effekten heraf at være meget
beskeden.
Lovforslaget indebærer, at
penge- og realkreditinstitutter, der ønsker at yde eller
fortsætte med at yde udlån med sikkerhed i henholdsvis
fritidshuse og fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt, i et
vist omfang vil skulle tilpasse interne forretningsgange og
processer i overensstemmelse med opdelingen af ejendomskategorien
og fastsættelse af ny lånegrænse. Disse
justeringer vurderes at medføre en række
omstillingsomkostninger. Der er tale om en engangsomkostning, hvor
der ikke vurderes at være løbende administrative
byrder.
Endvidere vil indberetninger til
Finanstilsynet skulle tilpasses som følge af
tilføjelsen af de nye ejendomskategorier, således at
realkreditinstitutterne fremover vil skulle indberette i henhold
hertil. Der er tale om en løbende administrativ byrde, der
dog alene er en mindre tilpasning i forhold til allerede
eksisterende indberetningskrav.
Det er Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulerings vurdering, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at låneomkostningerne for
fritidshuse falder. Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Kravene til kapitalmæssig nedvægtning af covered
bonds (særligt dækkede obligationer) er fælles i
hele EU og fremgår af artikel 129 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (CRR). Det fremgår heraf, at det kun er
særlige aktiver, som kan ligge til sikkerhed for en
særligt dækket obligation. Aktivet kan f.eks.
være lån med pant i en beboelsesejendom eller en
erhvervsejendom med op til henholdsvis 80 eller 60 pct. af
ejendommens værdi. Kravene gælder også for
lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer.
Hidtil har det været vurderingen, at fritidshuse ikke
kunne falde ind under begrebet beboelsesejendomme i CRR, da
fritidshuse ifølge planlovens kapitel 8 som udgangspunkt
ikke lovligt kan bebos hele året. Fritidshuse har derfor
hidtil kunne belånes inden for en lånegrænse
på 60 pct.
Det fremgår imidlertid af Single Rulebook Q&A Question
ID 2016-2641, som er offentliggjort af Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA) den 6. januar 2017, at fritidshuse i
relation til reglerne om særligt dækkede obligationer
også omfattes af begrebet beboelsesejendomme, uanset
fritidshuset kun benyttes et begrænset antal dage om
året. EBA udtaler dog, at dette ikke gælder for
fritidshuse, der lejes ud på erhvervsmæssig basis.
Sådanne fritidshuse skal behandles som erhvervsejendomme,
dvs. med en belåningsgrænse op til 60 pct.
Det indebærer, at lånegrænsen for lån
til fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt,
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer,
kan fastsættes til højst 80 pct.
Risikoen forbundet med belåning af fritidshuse vurderes ud
fra en generel risikobetragtning at være lidt højere
end ved belåning af ejerboliger. Det foreslås derfor,
at lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, ikke går
helt op til 80 pct. grænsen, som CRR muliggør, men
fastsættes til 75 pct.
Det fremgår af CRR artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra
d, at beboelsesejendomme kan belånes op til en
lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi.
For at der ved belåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, skal gælde en lavere
lånegrænse end de 80 pct., er det nødvendigt med
en specifik dansk regel herom som supplement til reglerne i CRR. En
lavere lånegrænse, end den på 80 pct., der
fremgår af CRR, er således ikke er uforenelig med CRR,
idet lånegrænsen ikke overstiger 80 pct.
Der er med CRR således mulighed for at fastsætte en
lavere belåningsgrænse end den grænse, som
fremgår af CRR. En række lande, herunder Tyskland og
Sverige, har ligeledes indført lavere
lånegrænser, end dem der fremgår af CRR.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. februar 2017
til den 28. februar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Børsmæglerforeningen, Danmarks Nationalbank, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk Pantebrevsforening,
Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Ejendomsforeningen Danmark, Finans og Leasing, FinansDanmark,
Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel
Stabilitet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forsikring &
Pension, Håndværksrådet,
Investeringsfondsbranchen, KommuneKredit, KL, Lokale
Pengeinstitutter, Parcelhusejernes Landsforening, Regionale Bankers
Forening, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden
på Færøerne, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland
11. Sammenfattende skema
| | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øgede udlånsmuligheder for
realkreditinstitutter og pengeinstitutter der udsteder
særligt dækkede obligationer | Reduc erede udlånsmuligheder for
pengeinstitutter uden tilladelse til at udstede særligt
dækkede obligationer | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mulig justering i eksisterende
forretningsgange m.v. (mindre tilpasninger) og
administrationsomkostninger pga. ændrede indberetningskrav
(meget beskedent) | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Kravene til kapitalmæssig
nedvægtning af covered bonds (særligt dækkede
obligationer) er fælles i hele EU og fremgår af artikel
129 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR). Det fremgår
heraf, at det kun er særlige aktiver, som kan ligge til
sikkerhed for en særligt dækkede obligation. Aktivet
kan f.eks. være lån med pant i en beboelsesejendom
eller en erhvervsejendom med op til henholdsvis 80 eller 60 pct. af
ejendommens værdi. Kravene gælder også for
lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer. Hidtil har det været vurderingen, at
fritidshuse ikke kunne falde ind under begrebet beboelsesejendomme
i CRR, da fritidshuse ifølge planlovens kapitel 8 som
udgangspunkt ikke lovligt kan bebos hele året. Fritidshuse
har derfor hidtil kunne belånes inden for en
lånegrænse på 60 pct. Det fremgår imidlertid af Single
Rulebook Q&A Question ID 2016-2641, som er offentliggjort af
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) den 6. januar 2017,
at fritidshuse i relation til reglerne om særligt
dækkede obligationer også omfattes af begrebet
beboelsesejendomme, uanset fritidshuset kun benyttes et
begrænset antal dage om året. EBA udtaler dog, at dette
ikke gælder for fritidshuse, der lejes ud på
erhvervsmæssig basis. Sådanne fritidshuse skal
behandles som erhvervsejendomme, dvs. med en
belåningsgrænse op til 60 pct. Det indebærer, at
lånegrænsen for lån til fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede realkreditobligationer og særligt
dækkede obligationer, kan fastsættes til højst
80 pct. Risikoen forbundet med belåning af
fritidshuse vurderes ud fra en generel risikobetragtning at
være lidt højere end ved belåning af
ejerboliger. Det foreslås derfor, at lånegrænsen
for realkreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, ikke går helt op til 80 pct.
grænsen, som CRR muliggør, men fastsættes til 75
pct. Det fremgår af CRR artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra
d, at beboelsesejendomme kan belånes op til en
lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi.
For at der ved belåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, skal gælde en lavere
lånegrænse end de 80 pct., er det nødvendigt med
en specifik dansk regel herom som supplement til reglerne i CRR. En
lavere lånegrænse, end den på 80 pct., der
fremgår af CRR, er således ikke er uforenelig med CRR,
idet lånegrænsen ikke overstiger 80 pct. Der er med CRR således mulighed for
at fastsætte en lavere belåningsgrænse end den
grænse, som fremgår af CRR. En række lande,
herunder Tyskland og Sverige, har ligeledes indført lavere
lånegrænser, end dem der fremgår af CRR. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lånegrænserne for realkreditlån finansieret
ved udstedelse af realkreditobligationer fremgår af § 5
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer. Det
fremgår af den gældende § 5, stk. 3, nr. 1, at
fritidshuse kan belånes inden for en lånegrænse
på 60 pct. af ejendommens værdi.
Det foreslås, at lånegrænsen for
realkreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, og som finansieres ved udstedelse af
realkreditobligationer, fastsættes til 75 pct.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 2 i § 5, hvoraf det fremgår,
at lånegrænsen for realkreditbelåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt, finansieret
med realkreditobligationer sættes til 75 pct.
Den øgede lånegrænse giver mulighed for en
højere realkreditbelåning af fritidshuse end
hidtil.
En tilsvarende lånegrænse foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 3, at gælde for
realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Som konsekvens af, at der indsættes et nyt stk. 2 i §
5, bliver de gældende stk. 2-4 herefter til stk. 3-5.
Til nr. 2
§ 5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v. fastsætter lånegrænser for de enkelte
ejendomskategorier for lån finansieret med
realkreditobligationer. Ejendomskategorierne er angivet i
forholdsvis overordnede beskrivelser, der defineres nærmere i
ejendomskategoribekendtgørelsen.
Med den foreslåede nyaffattelse af § 5, stk. 3, nr. 1, der med lovforslaget
bliver § 5, stk. 4, nr. 1, foreslås det, at fritidshuse,
der udlejes erhvervsmæssigt, har deres egen ejendomskategori
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
Baggrunden for forslaget er, at det er nødvendigt, at der
i loven skelnes mellem lån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, hvor lånegrænsen skal være
75 pct., og fritidshuse der udlejes erhvervsmæssigt, hvor
lånegrænsen skal være 60 pct.
Lånegrænsen på 75 pct. som fastsat i den
foreslåede stk. 2 i § 5 i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., gælder kun fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt.
Erhvervsmæssig udlejning i skattemæssig regi
forstås som, at lejen er fastsat ud fra markedsmæssige
vilkår, at virksomheden påtager sig en økonomisk
risiko, samt at udlejningen sker for at opnå en vedvarende
indtægt. Egentlig virksomhed med hovedformålet at
udleje fritidshuse vil således medføre, at der er tale
om "fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt", ligesom
udlejning, der i medfør af § 1 i lov om sommerhuse og
campering m.v. (sommerhusloven) kræver tilladelse som
erhvervsmæssig udlejning, også vil medføre, at
der er tale om erhvervsmæssig udlejning.
Det fremgår af Single Rulebook Q&A Question 2014-1241,
der er offentliggjort af EBA den 21. november 2014, at der ved
vurderingen af, om en ejendom skal anses for en erhvervsejendom,
skal lægges vægt på ejendommens primære
faktiske benyttelse.
Udlejning af et enkelt eller to fritidshuse, som ejeren
også selv benytter, anses sædvanligvis ikke som
erhvervsmæssig udlejning, hvorimod et enkelt privatejet
fritidshus, der kun bruges til udlejning og ikke bruges af ejeren
selv, vil blive anset som erhvervsmæssig.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal
anses for at være erhvervsmæssig. Det er det
långivende realkreditinstitut, der ved
låneudmålingen skal tage stilling hertil.
Ejendomskategorierne er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 1761 af 27. december 2016 om
afgrænsning af ejendomskategorier og indfrielse af lån
ved overgang til anden ejendomskategori. Fritidshuse er
nærmere defineret i bekendtgørelsens § 3.
Bekendtgørelsen vil blive konsekvensændret som
følge af lovforslaget.
Reglerne om værdiansættelse af fast ejendom, der
ligger til sikkerhed for realkreditlån, fremgår af
bekendtgørelse nr. 1759 af 27. december 2016 om
værdiansættelse af pant og lån i fast ejendom,
som stilles til sikkerhed for udstedelse af særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer og bekendtgørelse nr. 1760 af 27. december 2016
om realkreditinstitutters værdiansættelse og
låneudmåling (herefter:
Værdiansættelsesbekendtgørelserne).
Værdiansættelsesbekendtgørelserne bygger
på de kategorier, der fremgår af
ejendomskategoribekendtgørelsen, og vil derfor blive
tilpasset i overensstemmelse med tilføjelsen af kategorien
for "fritidshuse, der udlejes erhvervsmæssigt".
Værdiansættelsen af fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, vil skulle ske til markedsværdi.
Realkreditinstituttet yder lån til ejendomme, der kan have
flere lovlige anvendelsesmuligheder, og hvor anvendelsen kan
ændres, således at ejendommen overgår til en ny
ejendomskategori. I disse situationer finder reglerne og
principperne i ejendomskategoribekendtgørelsen
anvendelse.
Det følger af ejendomskategoribekendtgørelsens
§ 16, stk. 1, og stk. 4, at overgår en ejendom inden 2
år fra lånets udbetaling til anden anvendelse,
således at ejendommen overgår til en anden
ejendomskategori, skal lånet nedbringes, så det i
forhold til den aktuelle værdi fastsat efter de for den nye
ejendomskategori gældende værdiansættelsesregler
opnår sikkerhed inden for lånegrænsen for denne
ejendomskategori. Det indebærer, at hvis et fritidshus inden
for to år fra lånets udbetaling overgår til at
være omfattet af ejendomskategorien "fritidshuse der udlejes
erhvervsmæssigt", skal lånet ligge inden for
lånegrænsen på 60 pct. Hvis lånet ligger
uden for lånegrænsen, skal lånet nedbringes.
Finanstilsynet vil påse realkreditinstitutternes praksis
på området.
Til nr. 3
Lånegrænsen for realkreditlån finansieret ved
udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer fremgår af artikel
129, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRR). Det fremgår
heraf, at lånegrænsen for realkreditlån
finansieret med særligt dækkede obligationer er 80 pct.
for beboelsesejendomme og 60 pct. for erhvervsejendomme.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 33 c, hvoraf det
fremgår, at lånegrænsen for
realkreditbelåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret med særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer
sættes til 75 pct.
Den øgede lånegrænse giver mulighed for en
højere realkreditbelåning af fritidshuse end
hidtil.
En lignende lånegrænse foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 1, at gælde for
realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret ved udstedelse af
realkreditobligationer, hvor der foreslås indsat et nyt stk.
2 i § 5 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Som konsekvens af, at der indsættes et nyt stykke 3 i
§ 33 c, bliver de gældende stk. 3-9 herefter til stk.
4-10.
Forslaget omfatter kun fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt. Fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, vil ikke blive omfattet af lovens § 33
c, stk. 3. Sådanne ejendomme vil derfor stadig være
reguleret af CRR. I henhold til CRR anses fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, for erhvervsejendomme.
Lånegrænsen for erhvervsejendomme finansieret ved
udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer er i henhold til artikel
129, stk. 1, 1. afsnit, litra f, i CRR fastsat til 60 pct.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal
anses for at være erhvervsmæssig. Det er det
långivende realkreditinstitut, der ved
låneudmålingen skal tage stilling til om udlejningen
anses for at være erhvervsmæssig. Ved afgørelsen
heraf kan instituttet lægge vægt på de samme
forhold, som er beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvortil der henvises.
Til nr. 4
Det fremgår af § 33 c, stk. 6, der med lovforslaget
bliver § 33 c, stk. 7, at lån med pant i fast ejendom
ydet på grundlag af udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer skal sikres ved særskilt pantebrev og må
ikke ydes mod sikkerhedsstillelse i form af ejerpantebreve og
skadesløsbreve. Det skal fremgå af pantebrevet, at det
kan ligge til sikkerhed for et lån finansieret ved udstedelse
af særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer.
Den foreslåede ændring af § 33 c, stk. 7, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., indeholder
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring til § 33 c, stk. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af § 33 c, stk. 9, der med lovforslaget
bliver § 33 c, stk. 10, at Finanstilsynet kan dispensere fra
stk. 6, der med lovforslaget bliver stk. 7, ved lån, der ydes
til fast ejendom, der er beliggende uden for Danmark,
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede ændring af § 33 c, stk. 10, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., indeholder
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring til § 33 c, stk. 3.
Til nr. 6
Med lov nr. 577 af 6. juni 2007 blev der indført mulighed
for, at pengeinstitutter kunne få tilladelse til at udstede
særligt dækkede obligationer. Der blev samtidigt
indført mulighed for, at realkreditinstitutter i
tillæg til udstedelse af traditionelle realkreditobligationer
kunne få tilladelse til at udstede særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede
realkreditobligationer.
Det var hensigten med lovændringen, at pengeinstitutter
skulle have mulighed for at finansiere udlån ved udstedelse
af særligt dækkede obligationer og på den
måde have adgang til at kunne tilbyde billig långivning
samtidig med, at realkreditinstitutter og
skibsfinansieringsinstituttet kunne fortsætte med at udstede
særligt dækkede obligationer. Lovændringen
fastsatte stort set ensartede regler for udstedelse af
særligt dækkede obligationer, bortset fra på de
områder, hvor forskelsbehandlingen skyldes forskelle i de to
virksomhedstypers forretningsmodeller.
Det følger af § 33 a, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at
realkreditinstitutter kan finansiere udlån ved udstedelse af
særligt dækkede realkreditobligationer i
overensstemmelse med § 2, stk. 1 og 3, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. Det betyder, at
realkreditlån ydet mod registreret pant i fast ejendom skal
overholde lånegrænserne i lovens § 5.
Det følger af § 33 b, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at
realkreditinstitutter kan finansiere udlån mod sikkerhed i de
aktivtyper, der er opregnet i artikel 129, stk. 1, 1. afsnit, litra
a-f, og 3. afsnit, i CRR ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer, hvor også de
lånegrænser, der følger af artikel 129, stk. 1,
fremgår.
Det følger af § 39, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at
overtrædelse af § 5 i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Det
indebærer, at overskridelse af lånegrænserne ved
ydelse af realkreditlån finansieret ved udstedelse af
realkreditobligationer er strafbart.
Det følger videre af § 373, stk. 2, i lov om
finansiel virksomhed, at overtrædelse af lov om finansiel
virksomhed § 152 g, stk. 2, straffes med bøde. Det
indebærer, at indlæggelse af lån ydet af
pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer omfattet af § 152 e, stk. 1, i et
register, uden at lånegrænsen er overholdt, er
strafbart.
Den foreslåede ændring af § 39, stk. 2, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. betyder, at
§ 33 a, stk. 1, § 33 b, stk. 1, og § 33 c, stk. 3,
strafbelægges. Med den foreslåede ændring
indføres således en tilsvarende mulighed for at
straffe overskridelse af lånegrænserne ved ydelse af
realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede
realkreditobligationer.
Det indebærer, at realkreditinstituttet kan straffes, hvis
det f.eks. yder lån ud over lånegrænsen på
60 pct. til belåning af fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, og 75 pct. til belåning af
fritidshuse, der ikke udlejes erhvervsmæssigt.
Det følger af § 39, stk. 4, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., at der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Det
fremgår af § 27, stk. 1, 1. pkt., i straffeloven, at
strafansvar for en juridisk person forudsætter, at der inden
for dens virksomhed er begået en overtrædelse, der kan
tilregnes en eller flere til den juridiske person knyttede personer
eller den juridiske person som sådan.
Tidligere fandtes der regler om lånegrænser for
realkreditlån finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede
realkreditobligationer i § 33 c, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og for lån
ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede obligationer i § 152 d, stk. 2-4,
i lov om finansiel virksomhed.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014, der gennemførte en
række ændringer som følge af
ikrafttrædelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, ophævede man henvisningerne til
lånegrænser for realkreditlån finansieret ved
udstedelse af udstedelse af særligt dækkede
obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer
i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. og for
lån ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af
særligt dækkede obligationer. Som en konsekvens af, at
man ophævede reglen om lånegrænser i § 33 c,
stk. 1, var disse selvsagt ikke omfattet af straffebestemmelserne,
der knyttede sig direkte til i § 33 c, stk. 1, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v., og man
ophævede straffebestemmelserne, der knyttede sig direkte til
§ 152 d, stk. 2-4, i lov om finansiel virksomhed.
Muligheden for at straffe overskridelse af
lånegrænserne ved ydelse af realkreditlån
finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer blev
opretholdt, ligesom man opretholdt muligheden for at straffe
indlæggelse af lån ydet af pengeinstitutter omfattet af
§ 152 e, stk. 1, i et register, uden at
lånegrænsen er overholdt.
Det indebar en forskelsbehandling mellem lån ydet af
realkreditinstitutter finansieret med særligt dækkede
obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer
på den ene side og lån ydet af realkreditinstitutter
finansieret med realkreditobligationer og lån ydet af
pengeinstitutter finansieret med særligt dækkede
obligationer på den anden side. Denne forskelsbehandling
begrundedes ikke ved lovændringen, jf. Folketingstidende
2013-2014, A, L 133 som fremsat, og er utilsigtet.
Den foreslåede ændring af § 39, stk. 2, i lov
om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
indebærer, at denne forskelsbehandling fjernes.
Til §
2
Til nr. 1
Lånegrænsen for pengeinstitutters lån med pant
i fast ejendom finansieret ved udstedelse af særligt
dækkede obligationer fremgår af artikel 129, stk. 1, 1.
afsnit, litra a-f, i CRR. Det fremgår heraf, at
lånegrænsen for pengeinstitutters udlån
finansieret med særligt dækkede obligationer er 80 pct.
for beboelsesejendomme og 60 pct. for erhvervsejendomme.
Lånegrænsen skal være overholdt på det
tidspunkt, hvor lånet indlægges i registret til
sikkerhed for pengeinstituttets udstedelse af særligt
dækkede obligationer, eller på det tidspunkt, hvor
lånet udbetales.
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 3 i § 152 d, hvoraf det
fremgår, at lånegrænsen for pengeinstitutters
belåning af fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret med særligt dækkede
obligationer sættes til 75 pct.
For en nærmere gennemgang af baggrunden for den
foreslåede ændring henvises til den foreslåede
ændring af § 5, stk. 2 og 4, i lov om
realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
Det er hensigten med lovforslaget i så vid
udstrækning som muligt at stille realkreditinstitutter og
pengeinstitutter, der finansierer deres udlån sikret mod pant
i fritidshuse med henholdsvis realkreditobligationer, særligt
dækkede realkreditobligationer eller særligt
dækkede obligationer, lige i relation til reglerne om
lånegrænser. Lovforslaget tilsigter således ikke
at ændre på konkurrenceforholdene mellem
realkreditinstitutter og pengeinstitutter.
En tilsvarende lånegrænse foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, også at gælde for
realkreditlån til fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, finansieret ved pengeinstitutternes
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer.
Der henvises til bemærkningerne hertil.
Det foreslåede stk. 3 omfatter kun fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt. Fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, vil ikke blive omfattet af den
foreslåede § 152 d, stk. 3. Lånegrænsen for
sådanne ejendomme vil derfor stadig alene være
reguleret af CRR. I henhold til CRR anses fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt, for erhvervsejendomme.
Lånegrænsen for erhvervsejendomme finansieret ved
udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer er 60 pct., jf. artikel
129, stk. 1, 1. afsnit, litra f, i CRR.
Det vil bero på en konkret vurdering, om udlejningen skal
anses for at være erhvervsmæssig. Det er det
långivende pengeinstitut, der ved låneudmålingen
skal tage stilling hertil. Ved afgørelsen heraf kan
instituttet lægge vægt på de samme forhold, som
er beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
2, hvortil der henvises.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.3.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. maj 2017.
Det foreslås i stk. 2, at
loven kan stadfæstes straks efter vedtagelse.
Det foreslås endvidere i stk.
3, at loven alene finder anvendelse for realkreditlån,
der optages efter lovens ikrafttræden. Lovændringen
medfører således ikke, at der skal ske ændringer
i eksisterende låneforhold.
For lån ydet af pengeinstitutter gælder
lovændringen for lån, der indlægges i registeret
eller udbetales efter lovens ikrafttræden. Dette
følger af de allerede gældende regler i § 152 g,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed.
Til §
4
Den foreslåede bestemmelse
vedrører lovforslagets territoriale
gyldighedsområde.
Det foreslås i stk. 1, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, jf. dog de
foreslåede stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslagets §§ 1 og 2,
som ændrer i lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. og lov om finansiel virksomhed kan
sættes helt eller delvist i kraft for Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. finder ikke anvendelse for
Færøerne, da realkreditområdet er et overtaget
sagsområde. Lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v. finder dog anvendelse på
realkreditlån med pant i fast ejendom på
Færøerne, hvis udlånet er finansieret ved
udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede
obligationer eller særligt dækkende
realkreditobligationer i Danmark eller ydet af
realkreditinstitutter med godkendelse i Danmark.
Det foreslås i stk. 3, at
lovforslagets § 2, som ændrer i lov om finansiel
virksomhed kan sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om realkreditlån og
realkreditobligationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 959
af 21. august 2015, som ændret ved § 8 i lov nr. 1563 af
15. december 2015 og § 3 i lov nr. 1721 af 27. december 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 5.
--- | | | | | | | | 1. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til fritidshuse, jf. dog stk. 4,
nr. 1.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | Stk. 2. --- | | | | | | Stk. 3. Inden
for en lånegrænse på 60 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til følgende
ejendomskategorier: | | | | | | 1) | Fritidshuse. | | 2. § 5, stk. 3, nr. 1, der bliver stk. 4, nr. 1, affattes
således: »1) Fritidshuse, der udlejes
erhvervsmæssigt.« | | | | 2-5) --- | | | | | | Stk. 4. --- | | | | | | § 33
c. --- | | | | | | Stk. 2. --- | | | | | | | | 3. I § 33 c indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Inden for en lånegrænse på 75 pct. af ejendommens
værdi kan der ydes lån til fritidshuse, der ikke
udlejes erhvervsmæssigt, finansieret med særligt
dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede
obligationer.« Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10. | | | | Stk. 3-5. --- | | | | | | Stk. 6.
Lån med pant i fast ejendom ydet på grundlag af
udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer
eller særligt dækkede obligationer skal sikres ved
særskilt pantebrev og må ikke ydes mod
sikkerhedsstillelse i form af ejerpantebreve og
skadesløsbreve, jf. dog stk. 7 og 9. Det skal fremgå
af pantebrevet, at det kan ligge til sikkerhed for et lån
finansieret ved udstedelse af særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer. | | 4. I § 33 c, stk. 6, 1. pkt., der bliver stk.
7, 1. pkt., ændres »jf. dog stk. 7 og 9« til:
»jf. dog stk. 8 og 10« | | | | Stk. 7-8. --- | | | | | | Stk. 9.
Finanstilsynet kan dispensere fra stk. 6 ved lån, der ydes
til fast ejendom, der er beliggende uden for Danmark,
Færøerne og Grønland. | | 5. I §33 c, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 6« til: »stk. 7«. | | | | §
39. --- | | | | | | Stk. 2.
Overtrædelse af § 2, stk. 2, 1. pkt., § 26, stk. 4,
§ 33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c, stk. 1 og
6, straffes med bøde. På samme måde straffes
overtrædelse af meddelelsespligten i § 33 d, stk. 1, 1.
pkt. | | 6. I § 39, stk. 2, ændres »§
33 a, stk. 2, § 33 b, stk. 2, og § 33 c, stk. 1 og
6« til: »§ 33 a, stk. 1 og 2, § 33 b, stk. 1
og 2, og § 33 c, stk. 1, 4 og 7« | | | | Stk. 3-5. --- | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 174 af 31. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 152 d.
--- | | | | | | Stk. 2. --- | | | | | | | | 1. I § 152 d indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Lån med pant i fritidshuse, der ikke udlejes
erhvervsmæssigt, skal på tidspunktet for
indlæggelsen i registret eller på det tidspunkt, hvor
lånet udbetales, ligge inden for 75 pct. af ejendommens
værdi.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | | | | Stk. 3-5. --- | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2017. | | | | | | Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelse. | | | | | | Stk. 3. §
1 finder anvendelse for lån optaget efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3. | | | | | | Stk. 2.
§§ 1 og 2 kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. | | | | | | Stk. 3. §
2 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|