Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. april 2017
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts
2017 og var til 1. behandling den 29. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 2. marts
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 137. Den
23. marts 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danes
Worldwide og Ægteskab Uden Grænser.
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 37
spørgsmål til udlændninge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
denne har besvaret bortset fra spm. 34, 35 og 37, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
2 af udvalgets spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
hæfter sig ved, at der, siden Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i maj 2016 afsagde dom i Biao-sagen, har
været berettiget tvivl om fremtiden for reglerne om
ægtefællesammenføring - særlig i forhold
til tilknytningskravet. Socialdemokratiet støtter både
24-årsreglen og tilknytningskravet. Det er rygsøjlen i
dansk udlændingepolitik og det bedste værn mod
arrangerede ægteskaber og for mange nye
opholdstilladelser.
Socialdemokratiet har også altid
støttet undtagelsen til tilknytningskravet, den
såkaldte 28-årsregel (nu 26-årsregel), der gav
nogle borgere mulighed for at blive undtaget fra
tilknytningskravet. Alt det her fungerede ganske fint, indtil
domstolen desværre nåede frem til, at de danske regler
forskelsbehandler danske statsborgere. Regeringen har nu valgt en
løsning, hvor man retter ind efter dommen fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, så vi lever op
til vores internationale forpligtelser. Det bakker
Socialdemokratiet selvfølgelig op om. Men samtidig har
regeringen - som lappeløsning - valgt at opfinde en helt ny
ordning for opholdstilladelse, hvor medfølgende
ægtefæller til udlandsdanskere får mulighed for
at blive undtaget fra tilknytningskravet, hvis deres danske
ægtefælle enten har en videregående uddannelse,
som er efterspurgt i Danmark, eller har lovning på et job til
mere end 408.000 kr. om året.
Socialdemokratiet kan støtte
lovforslaget, fordi det alt andet lige er en forbedring af den
eksisterende retstilstand, men vi mener, at der er tale om en
skævt sammensat lappeløsning. For det første
favoriserer den nye opholdsordning ægtefæller til
vellønnede og højtuddannede danskere. Det mener
Socialdemokratiet ikke er holdbart. For hvordan kan det være
i strid med menneskerettighederne at forskelsbehandle danske
statsborger på baggrund af deres anciennitet som danskere,
men ikke på baggrund af deres uddannelse. I det hele taget
mener Socialdemokratiet, at det er forkert, at kravene til
opholdstilladelsen efter den nye opholdsordning bliver stillet til
udlandsdanskernes uddannelsesniveau eller deres indtjening, i
stedet for at kravene bliver stillet til den medfølgende
udlænding, hvis mulighed for at blive integreret i Danmark
bør være det afgørende.
Derfor ønsker Socialdemokratiet, at
der stilles integrationskrav til den udenlandske
ægtefælle i form af et danskprøvekrav. Et krav,
som også bliver stillet til ægtefæller, der vil
familiesammenføres i Danmark efter reglerne om
ægtefællesammenføring. Det handler om at
bestå en simpel danskprøve inden for de første
6 måneder. Socialdemokratiet mener, at det er vigtigt, at de
udenlandske ægtefæller til udlandsdanskere bliver
integreret i det danske samfund.
Socialdemokratiet har i udvalgsbehandlingen
bedt Folketingets Lovsekretariat om en vurdering af, om
lovforslaget erstatter én diskriminerende ordning med en
anden. Lovsekretariatets notat, der er omdelt som bilag 8, rejser
en række bekymringer i forhold til mulig diskrimination.
Socialdemokratiet deler disse bekymringer.
Socialdemokratiet vil derfor gerne
understrege, at vi ville have foretrukket, at regeringen i stedet
for at komme med en mærkværdig hybrid af en
opholdsordning, der gør forskel på
håndværkere og akademikere og blander udlandsdanskere
sammen med tredjelandsborgere, der kommer til Danmark for at
arbejde, i stedet levede op til sit eget løfte fra
regeringsgrundlaget om en samlet ændring af reglerne for
ægtefællesammenføring.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
fremhæver, at Dansk Folkeparti ved 1. behandling så
positivt på lovforslaget, da hensigten er at hjælpe de
danskere, som på grund af en dom fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol er blevet stillet i en vanskelig
situation. DF tilkendegav også ved 1. behandlingen, at vi
skulle have afklaret nogle spørgsmål i
udvalgsbehandlingen, inden vi endeligt kunne støtte
lovforslaget. I den forbindelse henviser DF til ministerens svar
på spm. 6 og 7, som er optrykt som bilag 2 til
betænkningen. Det lykkedes også i forbindelse med
udvalgsbehandlingen at skaffe flertal for, at der stilles et
danskkrav til ægtefæller til både danske
statsborgere og udlændinge, der kommer hertil på
erhvervsordningerne. Dermed strammer Folketinget også
indirekte op på de forskellige erhvervsordninger, hvilket er
positivt for Danmark. Dertil kommer, at det er rimeligt, at der
stilles danskkrav til personer, der ønsker at etablere sig i
Danmark med deres familier. Ud fra en samlet vurdering kan Dansk
Folkeparti derfor støtte lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et tredje mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller
lovforsalget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget er grundlæggende uforstående over for og
uenige i den måde, hvorpå regeringen har valgt at
håndtere Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
underkendelse af 26-årsreglen. I sin dom af 24. maj 2016
fandt Storkammeret ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, at 28-årsreglen (nu
26-årsreglen) er et udtryk for indirekte forskelsbehandling
på baggrund af etnicitet. Regeringen kunne på den
baggrund have valgt helt at afskaffe tilknytningskravet for danske
statsborgere og derved sikret, at danske statsborgere har ret til
at bo og leve i Danmark med deres elskede og deres familie, uanset
hvor længe de har haft dansk statsborgerskab. Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre har derfor stillet et
ændringsforslag til lovforslag nr. L 162, der helt afskaffer
tilknytningskravet for danske statsborgere. I stedet for denne
løsning har regeringen desværre valgt at stramme
tilknytningskravet for danske statsborgere, så det fremover
er meget sværere at opnå rettighed til at bo i Danmark
med en udenlandsk partner og familie. Med dette lovforslag, L 163,
forsøger regeringen at lave en såkaldt
erhvervsordning, der undtager højtlønnede danskere
fra tilknytningskravet. I Enhedslistens og Alternativets optik
diskriminerer lovforslaget mennesker ud fra deres indkomst ved kun
at anerkende kærligheden og retten til familieliv i Danmark
for erhvervsaktive, højtlønnede danskere, men ikke
for danskere med lavere indkomster, pensionister m.v. Der er flere
domme ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, der giver
anledning til at antage, at en sådan diskrimination -
forståeligt - også er i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Vi anerkender, at dette lovforslag
trods alt vil sikre nogle danske borgere adgang til
familiesammenføring, men vælger alligevel at stemme
imod, da vi opfatter lovforslaget som diskriminerende. På den
baggrund finder vi det mest rigtigt at stemme imod dette
lovforslag, selv om vi inderligt under de mennesker, der trods alt
hjælpes med dette lovforslag, deres ret til kærlighed
og familieliv i Danmark.
Et fjerde mindretal i udvalget (RV) vil ved 3.
behandling redegøre for sin indstilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
anser det for både ærgerligt og uforståeligt, at
regeringen finder det nødvendigt at vedtage specielle
erhvervsregler, der alene undtager højtlønnede danske
statsborgere fra tilknytningskravet og derved alene anerkender
kærlighed mellem en højtlønnet dansk
statsborger og et menneske med udenlandsk baggrund og ikke
anerkender kærlighed mellem alle andre, almindeligt
lønnede danske statsborgere og mennesker med udenlandsk
baggrund. Det anser Radikale Venstre generelt for at være en
helt forkert vej at gå. Såfremt ændringsforslaget
til lovforslag nr. L 162 fra Enhedslisten, Alternativet og Radikale
Venstre om at ophæve tilknytningskravet for danske
statsborgere, sådan at de har ret til at bo i deres eget land
med den ægtefælle, de elsker, hvis de kan
forsørge sig selv, vedtages, vil Radikale Venstre stemme
imod L 163. Hvis ændringsforslaget ikke vedtages, stemmer
Radikale Venstre for L 163, idet Radikale Venstre ikke vil medvirke
til at forhindre højtlønnede danskere i at bo i deres
eget land med den ægtefælle, de elsker, selv om det
ingen mening giver for Radikale Venstre, at dette ikke skal
gælde for alle danske statsborgere, der kan forsørge
sig selv og deres familie.
Et femte
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget stemmer nej til lovforslaget og skal i den forbindelse
henvise til den politiske udtalelse fra Enhedslisten og
Alternativet, som vi er enige i.
SF stemmer samtidig for
ændringsforslaget fra Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
Den positive særbehandling af højtlønnede
medarbejdere med særlige kvalifikationer, som ligger i
lovforslaget er særdeles utiltalende. Ændringsforslaget
vil begrænse særbehandlingen i forhold til kravene til
danskundervisning. Det er efter SF's opfattelse rimeligt, at der
eksisterer ligestilling, hvad angår kravene til
danskundervisning mellem de forskellige grupper, som opnår
familiesammenføring. En vedtagelse af
ændringsforslaget vil ikke ændre SF's holdning til
selve lovforslaget, som vi stadig vil stemme imod.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S
og DF), tiltrådt af et mindretal
(SF):
1) I
det under nr. 9 foreslåede § 9 m, stk. 3, indsættes efter
»§ 9, stk. 9,«: » 30 og 35,«.
[Ægtefæller under
erhvervsordningerne omfattes af danskkrav]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at udbrede danskkravet til også at gælde for
personer på erhvervsordningerne, der må formodes at
have til hensigt at bosætte sig i Danmark for en
længere periode. Ministeren har i svar på spm. 14
oplyst, at det ikke er muligt at indføre et danskkrav alene
rettet mod udlandsdanskeres ægtefæller, idet det ikke
er foreneligt med Danmarks internationale forpligtelser.
Danskkravet indføres derfor for alle, der er omfattet af
§ 9 m, og dermed for ægtefæller til familier
omfattet af positivlisten, beløbsordningen m.m. Dertil
kommer, at det er rimeligt, at der stilles danskkrav til
udlændinge, der etablerer sig i Danmark sammen med deres
familier.
Det følger af udlændingelovens
§ 9, stk. 30, at opholdstilladelse som
ægtefællesammenført, medmindre særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, afgørende
taler derimod, skal betinges af, at udlændingen består
en af udlændinge- og integrationsministeren etableret
danskprøve på A1-niveau eller en anden
danskprøve på et tilsvarende eller højere
niveau. Prøven skal være bestået senest 6
måneder fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til
folkeregisteret eller, hvis udlændingen allerede har
opholdstilladelse her i landet, fra meddelelsen af
opholdstilladelsen som ægtefællesammenført. Det
påhviler udlændingen at fremlægge dokumentation
herfor. Hvis udlændingen har aflagt, men ikke bestået
prøven inden 6 måneder, kan omprøve finde sted
indtil 3 måneder efter udløbet af fristen på 6
måneder. Ved lovligt forfald suspenderes de nævnte
frister efter ansøgning herom med en periode svarende til
varigheden af det lovlige forfald.
Med forslaget om, at § 9, stk. 30,
skal finde tilsvarende anvendelse for ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1 og 2, vil det være
en betingelse for at få opholdstilladelse som
medfølgende familie til en udenlandsk arbejdstager eller som
medfølgende familie til en udlandsdansker, at
ægtefællen eller den faste samlever inden for 6
måneder består en danskprøve på A1-niveau
eller en anden danskprøve på et tilsvarende eller
højere niveau.
Det følger af udlændingelovens
§ 9, stk. 35, at udlændingen ved tilmelding til
danskprøven på A1-niveau, jf. § 9, stk. 30, og
ved tilmelding til danskprøven på A2-niveau, jf.
§ 9, stk. 32, skal betale et gebyr på 2.400 kr.
(2.605,89 kr. i 2017-niveau). Hvis udlændingen ikke betaler
gebyr, kan udlændingen ikke deltage i prøverne. 1. og
2. pkt. gælder ikke, hvis udlændingen er omfattet af
EU-reglerne.
Det foreslås, at § 9, stk. 35,
skal finde tilsvarende anvendelse for ansøgninger om
opholdstilladelse efter § 9 m, stk. 1 og 2, dvs. for
medfølgende ægtefæller eller faste samlevere til
udenlandske arbejdstagere og medfølgende
ægtefæller eller faste samlevere til
udlandsdanskere.
De foreslåede ændringer
indebærer, at danskprøvekravet, der gælder i
forbindelse med ægtefællesammenføringssager
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, tilsvarende
vil gælde i forbindelse med ansøgninger om
opholdstilladelse efter den foreslåede nye ordning for
medfølgende familie til udlandsdanskere og for
ansøgninger om opholdstilladelse som medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
163
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Henvendelse af 23/3-17 fra Danes Worldwide
inkl. høringssvar |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 6/4-17 fra Danes
Worldwide |
6 | Henvendelse af 15/4-17 fra Ægteskab
Uden Grænser |
7 | Kopi af UUI alm. del - svar på spm.
541, fra udlændinge- og integrationsministeren |
8 | Notat om L 163 og om EMRK´s praksis
vedrørende diskriminiation |
9 | Henvendelse af 24/4-17 fra Ægteskab
Uden Grænser |
|
10 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 163
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/3-17 fra Danes Worldwide, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan tyrkiske statsborgere kan
være fritaget for et gebyr, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvor mange der omfattes af den nye
ordning m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvorfor der ikke skal stilles
integrationskrav til medfølgende familie, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvordan regeringen vil undgå
snyd med ordningen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvornår det kan forventes at
en ansøger bliver udelukket fra at hente familien til
Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ordningen kun gælder for
danske statsborgere og deres familie, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor lang tid overgangsordningen
fungerer, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor mange afslag der er givet med
udgangspunkt i Biao-dommen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag og bemærkninger, så
garantistillelse gælder for § 9 m, stk. 2, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag og bemærkninger, der sikrer, at kravet
om inden for 6 måneder at lære dansk i forbindelse med
familiesammenføring også kommer til at gælde i
forbindelse med ansøgninger efter det nye stykke, § 9
m, stk. 2, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag og bemærkninger, der sikrer, at der
indføres et krav om, at ægtefællen har
været på besøg i Danmark forud for
ansøgninger efter det nye § 9 m, stk. 2, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag og bemærkninger, der sikrer, at kravet
om garantistillelse og danskkundskaber, der er gældende i
forhold til familiesammenføring efter § 9, fremover
også stilles som krav ved ansøgninger efter § 9
m, stk. 1, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvilke internationale
forpligtelser der afholder Danmark fra at have forskellige regler
for udenlandske og danske statsborgere, der søger arbejde i
Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-17
fra Danes Worldwide, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm., om ministeren mener, at det er
rimeligt, at danske statsborgere, der har arbejdet en
årrække i udlandet og ønsker at vende hjem ved
pensionering, ikke har mulighed for at tage deres
ægtefælle med til Danmark, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm., om ministeren er enig i, at man ved
at anvende beløbsordningen forskelsbehandler udlandsdanskere
i forhold til indtægt, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm., om formålet med forslaget er at
give udlandsdanskere lempeligere adgang til at flytte til Danmark
eller at styrke muligheden for at rekruttere
højtkvalificeret arbejdskraft, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm., om man kunne lempe krav for
udlandsdanskere på anden vis end via beløbsordningen,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
20 | Spm. om, hvilke muligheder der er for at
undtage pensionister fra tilknytningskravet i forbindelse med
udlandsdanskeres tilbagevenden til Danmark, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om, hvilke drøftelser der har
været i ministeriet for at sikre, at der ikke med forslaget
laves en ny forskelsbehandling, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvilke juridiske argumenter der
understøtter, at man kan indføre en forskel i forhold
til indkomst for danske statsborgere, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm., om det vil være i strid med det
menneskeretlige diskriminationsforbud, hvis lovforslagets nr. 9
(forslag til nyt § 9 m, stk. 2) ændres, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm., om det vil være i strid med det
menneskeretlige diskriminationsforbud, hvis der i lovforslaget
fastsættes en anden beløbsgrænse, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
25 | Spm., om det vil være i strid med det
menneskeretlige diskriminationsforbud, hvis alle danske
statsborgere fritages for tilknytningskravet, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm., om det var i strid med det
menneskeretlige diskriminationsforbud, da man indførte
tilknytningskravet med lov nr. 424 af 31. maj 2000 og undlod danske
statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/4-17 fra Ægteskab Uden Grænser, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
så tilknytningskravet ophæves, hvis man har mulighed
for selv at forsørge ægtefælle og familie, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. om at indføre en ordning, hvor
tilknytningskravet reduceres, hvis man har mulighed for
selvforsørgelse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om at lade tilknytningskravet
være afhængigt af, om den udenlandske
ægtefælle opfylder integrationskrav, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm., om ministeren vil udarbejde
ændringsforslag og tilhørende bemærkninger, der
sikrer, at ordningen udvides til personer, der kan sikre en
tilsvarende indtjening som beløbsordningen, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, på hvilken baggrund
ministeren vurderer, at den nye opholdsordning udgør en
fornuftig løsning på en stor del af den udfordring,
der følger af, at 26-årsreglen ikke finder anvendelse,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
33 | Spm. om
ægtefællesammenføringssager i
Udlændingestyrelsen, hvor den herboende ægtefælle
er dansk statsborger og er fyldt 26 år, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
det var i strid med det menneskeretlige diskriminationsforbud, da
man indførte udlændingelovens § 9, stk. 12, de
såkaldt »overførte betingelser for permanent
ophold«, med lov nr. 601 af 14. juni 2000, og undlod danske
statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren |
35 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
de gældende regler for tidsubegrænset opholdstilladelse
og/eller de regler, der planlægges indført med
lovforslag nr. L 154, er i strid med det menneskeretlige
diskriminationsforbud, fordi reglerne medfører, at personer
uden dansk indfødsret stilles dårligere i forhold til
familiesammenføring end danske statsborgere, til
udlændinge- og integrationsministeren |
36 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
det var i strid med det menneskeretlige diskriminationsforbud, at
Sverige indtil juli 2016 fritog sine egne statsborgere for det
boligkrav og selvforsørgelseskrav, der blev stillet,
når en indvandrer ønskede at få sin
ægtefælle sammenført til Sverige, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
37 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/4-17 fra Ægteskab Uden Grænser, til
udlændinge- og integrationsministeren |
|
Bilag 2
To af udvalgets
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar optrykt efter
ønske fra DF.
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes præcisere,
hvornår det kan forventes, at en ansøger bliver
udelukket fra at hente familien til Danmark? Spørgeren ser
gerne, at 2 årsreglen fortolkes restriktivt.
Svar:
Med den foreslåede ordning vil
medfølgende familie til en dansk statsborger, der er
etableret i udlandet, og har fået tilbud om ansættelse
i Danmark, der - hvis den pågældende havde været
udlænding - kunne gives opholdstilladelse efter positivlisten
eller beløbsordningen. Ordningen giver således visse
udlandsdanskere mulighed for at rejse hjem til Danmark med deres
medfølgende familie med henblik på at arbejde.
Som det fremgår af lovforslagets afsnit
3.2.1, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration
ved behandlingen af en ansøgning bl.a. skulle foretage en
konkret og individuel vurdering af, om den danske statsborger kan
anses for at være etableret i udlandet. Som det endvidere
fremgår af afsnit 3.2.1, skal styrelsen ved vurderingen
på den ene side lægge vægt på
formålet med ordningen - dvs. Danmarks væsentlige
erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesse i at kunne
tiltrække højtkvalificerede udlandsdanskere, der har
et jobtilbud her i landet - og på den anden side hensynet
til, at ordningen ikke bliver en vej til at omgå de
almindelige familiesammenføringsbetingelser. Det er i den
forbindelse præciseret, at ordningens anvendelsesområde
derfor skal afgrænses forholdsvist snævert.
Herudover fremgår det af lovforslagets
afsnit 3.2.1, at det ved styrelsens vurdering bl.a. vil indgå
som et væsentligt moment, hvor langvarigt den danske
statsborgers udlandsophold har været. En dansk statsborger
vil som det altovervejende udgangspunkt kunne anses for omfattet af
den foreslåede ordning, hvis udlandsopholdet har haft en
varighed på mindst 8 år. Omvendt vil en dansk
statsborger som det altovervejende udgangspunkt ikke kunne anses
for omfattet ordningen, hvis udlandsopholdet har haft en varighed
på 2 år eller derunder.
Spørgsmål 7:
Gælder ordningen kun for danske
statsborgere og deres familie?
Svar:
Ja, den foreslåede ordning gælder
kun for medfølgende familie til en dansk statsborger, der er
etableret i udlandet, og har fået tilbud om ansættelse
i Danmark, der - hvis den pågældende havde været
udlænding - kunne give opholdstilladelse efter positivlisten
eller beløbsordningen.
Medfølgende familie omfatter som det
altovervejende udgangspunkt kun ægtefælle eller fast
samlever samt hjemmeboende børn under 18 år. I helt
særlige tilfælde vil der dog kunne gives tilladelse til
et hjemmeboende barn over 18 år eller en forælder. Det
svarer til, hvad der i dag gælder for medfølgende
familie til udenlandske arbejdstagere.