Skriftlig fremsættelse (22. marts
2017)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ophævelse af 26-årsreglen i
ægtefællesammenførings-sager)
(Lovforslag nr. L 162)
Med
lovforslaget foreslås det, at den såkaldte
"26-årsregel" ophæves.
26-årsreglen er en undtagelse til det tilknytningskrav, der
normalt stilles i sager om familiesammenføring med
ægtefæller og samlevere i Danmark. Efter
26-årsreglen stilles tilknytningskravet således ikke,
hvis den herboende ægtefælle eller samlever har
været dansk statsborger i 26 år, eller hvis den
pågældende er født og opvokset i Danmark - eller
er kommet hertil som mindre barn og har haft sin opvækst i
Danmark - samt har opholdt sig lovligt i Danmark i 26 år.
Formålet
med lovforslaget er at foretage den nødvendige
opfølgning på Den Europæiske
Menneskerettighedsdom-stols dom af 24. maj 2016 i sagen Biao mod Danmark (38590/10), hvor flertallet
af Storkammeret fandt, at 28-årsreglen (nu
26-årsreglen) er udtryk for indirekte forskelsbehandling
på baggrund af etnicitet i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 sammenholdt med artikel
8.
Med
lovforslaget fjernes således det diskriminerende element,
dvs. 26-årsreglen, i udlændingelovens § 9, stk. 7,
om tilknytningskravet.
Forslaget om
at ophæve 26-årsreglen indebærer, at
tilknytningskravet i udlændingelovens § 9, stk. 7,
normalt skal opfyldes i alle sager om familiesammenføring
med ægtefæller og samlevere. Det gælder
også i sager, hvor den herboende
ægtefælle/samlever har haft dansk indfødsret i
mindst 26 år. Det betyder, at det normalt er en betingelse
for ægtefællesammenføring i Danmark, at
ægtefællernes samlede tilknytning til Danmark er
større end deres samlede tilknytning til et andet land.
Ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed,
kan dog som hidtil bevirke, at tilknytningskravet ikke stilles.
Folketingets
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg blev ved brev af
27. juni 2016 (UUI Alm. del - bilag 215) orienteret om behandlingen
af konkrete sager om ægtefællesammenføring efter
Biao-dommen. Det fremgår heraf bl.a., at det efter dommen
må betegnes som usikkert, hvad der - indtil der
indføres ny lovgivning - er den gældende retstilstand,
men at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og
Justitsministeriet finder, at meget taler for, at det er rigtigst
at anlægge den fortolkning af udlændingelovens §
9, stk. 7, at der ses bort fra 26-årsreglen.
Den foreslåede lovændring er i
overensstemmelse med denne fortolkning af udlændingelovens
§ 9, stk. 7.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.