Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 18. maj 2017
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 30. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 5. december
2016 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 98. Den
20. marts 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Socialistisk Folkeparti tilslutter sig L 158, idet
partierne bakker op om den tilpasning af sanktionerne på
køre-hvile-tids-området, lovforslaget sikrer.
Partierne hilser med tilfredshed velkommen, at ændringerne er
sket i tæt samarbejde og dialog med de berørte
brancheorganisationer og fagforeninger, og understreger samtidig,
at denne form for dialog og respekt for de berørte parter er
god og nødvendig praksis, når der laves
lovforslag.
Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk
Folkeparti
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti har noteret
sig, at der stadig udestår en klar og tydelig
retningstilkendegivelse, når det omhandler det stadig
større problem med ulovlige hvil i førerhusene i
relation til det regulære ugehvil på mindst 45 timer.
Bl.a. opleves det stadig oftere, at udenlandske chauffører
»slår lejr« på danske rastepladser, hvor de
overnatter ulovligt i deres førerhus i flere dage, mens de i
visse tilfælde »fisker« efter nye ture i Danmark.
Partierne konstaterer, at artikel 8, nr. 8, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 om harmonisering af
visse sociale bestemmelser inden for vejtransport m.m.
(køre-hvile-tids-forordningen) lyder:
»8. Daglige hviletider og reducerede
ugentlige hviletider, der tages borte fra hjemstedet, kan
tilbringes i køretøjet, hvis dette er udstyret med
passende sovefaciliteter til hver fører, og
køretøjet holder stille.«
På den baggrund konkluderer
partierne, at når køre-hvile-tids-forordningen
specifikt nævner daglige og reducerede hviletider til
afholdelse i køretøjet, må det det implicit
betyde, at det regulære ugehvil (på mindst 45 timer)
ikke kan eller må holdes i køretøjet.
Lovgivningen er altså klar og bekræftes af ministeren i
svaret på L 158, spørgsmål 9. Partierne er
derfor optaget af, at en lagt stærkere
håndhævelse og sanktionering på dette
område igangsættes.
På denne baggrund
pålægger partierne - der udgør et klart flertal
i Folketinget - regeringen at drage omsorg for, at politiet
tilpligtes at kontrollere og sanktionere overtrædelse af
artikel 8, nr. 8, i køre-hvile-tids-forordningen. Det er
partiernes forventning, at regeringen straks i næste
folketingssamling fremsætter ændringer til den
gældende lovgivning for at sikre en skærpet kontrol og
en skærpet sanktionering. Partierne meddeler hermed deres
opbakning til dette. Partierne konstaterer endvidere, at
øget kontrol og sanktionering vil være
indtægtsdækket virksomhed. Øget kontrol vil med
andre ord ikke pålægge politiet at bruge flere
ressourcer, end det helt oplagt vil kunne få dækket ved
udskrivning af flere bøder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af mindretal (ALT
og SF):
1) I
det under nr. 12 foreslåede § 118, stk. 8, 3. pkt., ændres
»takografkort, som« til: »takografkort,
der«.
[Fastholdelse af bødeniveau
for meget alvorlige overtrædelser for chaufføren]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget har til
formål at fastholde de gældende retningslinjer for
udmåling af bøder for de overtrædelser, der er
kategoriseret som meget alvorlige overtrædelser. Regeringens
lovforslag indeholder således forslag om, at bøde til
en fører for meget alvorlige overtrædelser (VSI)
nedsættes fra 4.000 kr. til 3.000 kr. Med dette
ændringsforslag fastholdes det gældende niveau på
4.000 kr. for bøde til føreren pr. overtrædelse
inden for kategorien meget alvorlige overtrædelser.
De foreslåede retningslinjer for
udmåling af bøder til føreren og virksomheden
som justeret efter dette ændringsforslag fremgår
herefter af skemaet nedenfor:
Kategorier af overtrædelser i
takografforordningen | Bøde til føreren pr.
overtrædelse | Bøde til virksomheden pr.
overtrædelse | Mindre overtrædelser (MI) | 500 kr. | 1000 kr. | Alvorlige overtrædelser
(SI) | 1.000 kr. | 2.000 kr. | Meget alvorlige overtrædelser
(VSI) | 4000. kr. | 6.000 kr. | Meget alvorlige overtrædelser
(VSI), der konkret ikke har hindret den effektive kontrol | 1.500 kr. | 3.000 kr. | Mest alvorlige overtrædelser
(MSI) | 6.000 kr. | 12.000 kr. |
|
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Klaus
Markussen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Merete Scheelsbeck (KF) Christian Rabjerg Madsen
(S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen
(S) fmd. Magnus Heunicke (S)
Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Søren Egge Rasmussen (EL) Christian Poll (ALT) Roger
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 158
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 158
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvornår der foreligger
»særligt skærpende omstændigheder«
som omtalt i lovforslagets § 1, nr. 13, og
bemærkningerne hertil, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om der er forskel på
kategorierne »skærpende omstændighed« og
»særligt skærpende omstændighed«, og
i bekræftende fald hvilken, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om bødeloftet på 60.000
kr. for virksomheder kun vil gælde i de tilfælde, hvor
en chauffør er skyld i en forseelse, som betyder, at
loftgrænsen på 30.000 kr. er overskredet, hvorfor
bøden nedsættes for chaufføren, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om overtrædelsen
»føreren er indehaver af og/eller anvender mere end
ét gyldigt førekort«, der, som følge af
bilag 2 til lovforslaget, betragtes som en VSI- alvorsgrad, vil
anses for at have betydning for kontrollen eller ikke at have
betydning for kontrollen, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om overtrædelserne af H1, H6,
H7, H10, H11, H12, H13, H14, H15, H16, H18, I1, I1, I3, I4, I5, J1
og J2, jf. lovforslagets bilag 2, samt overtrædelserne af
artikel 34, stk. 6, litra a om manglende fornavn og efternavn, jf.
lovforslagets bilag 3, skal placeres i VSI-kategorien »uden
betydning for kontrollen« eller som havende »betydning
for kontrollen«, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om lovforslagets ændringer
bringer lovgivningen i overensstemmelse med EU-retten, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvor Rigspolitiet og Rigsadvokaten
henholdsvis imødekommes og ikke imødekommes i
lovforslaget i forbindelse med deres respektive høringssvar,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorvidt en skærpet sanktion
i form af f.eks. bødestraf på op til 30.000 EUR for at
foretage det ugentlige hvil i førerhuset indgår i den
kommende landtransportpakke fra Europa-Kommissionen, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om en redegørelse for
ministerens holdning til et forslag om at indføre en
skærpet sanktion for at foretage det ugentlige hvil på
45 timer i førerhuset, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, hvorefter afholdelse af det ugentlige
hvil på 45 timer i lastbilens førerhus sanktioneres
med bødestraf på op til 30.000 EUR, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå |
|