Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 11. maj 2017
1. Ændringforslag
Erhvervsministeren har stillet 41
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet
med lovforslag nr. L 156 (Forslag til lov om ændring af lov
om finansiel virksomhed, lov om finansielle rådgivere og
boligkreditformidlere og forskellige andre love.
(Gennemførelse af direktiv om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID II) og ændringer som følge af
forordning om markeder for finansielle instrumenter (MiFIR)
m.v.).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 14. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 71. Den 15. marts 2017 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 20. april 2017 en teknisk
gennemgang af lovforslaget ved erhvervsministeren.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten stemmer nej til de to
lovforslag, nr. L 155 og L 156, der behandles sammen. Der er
enkelte forbedringer med kontrollen med de finansielle markeder,
men der er samtidig en række lempelser, som det fremgår
af svar fra ministeren. Det gælder bl.a. 13 gældende
regler, der foreslås ophævet, nye muligheder for
finansielle selskaber fra tredjelande til at sælge
finansielle produkter i Danmark, ophør af en gældende
regel om valutaspekulation (spotforretninger) og ophævelse af
regler i forbindelse med udbud af værdipapirer op til 5 mio.
kr.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til kapitel 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) Kapiteloverskriften affattes
således:
»Anvendelsesområde og
definitioner«.
[Sproglig korrektion]
Til § 1
2) I
stk. 4, 3. pkt., indsættes efter
»udøve stemmerettigheder«: »for udstederne
nævnt i 2. pkt.«
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3) I
nr. 6 ændres
»SMV-vækstmarked:« til:
»SMV-vækstmarked (vækstmarked for små og
mellemstore virksomheder):«.
[Sproglig korrektion]
4) I
nr. 27 og 28 ændres »en central
modpart« til: »en central modpart (CCP)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 15
5) I
stk. 3 ændres
»rekonstruktionsbehandling af en obligationsejer og en
rekonstruktør« til: », at en obligationsejer
eller en rekonstruktør tages under
rekonstruktionsbehandling«.
[Sproglig korrektion]
Til § 19
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19. Finanstilsynet
fører et offentligt register over repræsentanter
registreret for en eller flere konkrete udstedelser af obligationer
i henhold til dette kapitel.«
[Sproglig korrektion]
Til § 21
7) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Udstedere af gældsbeviser med en pålydende værdi
pr. enhed på 1.000 euro og derover kan vælge Danmark
som hjemland, hvis udstederen har registreret hjemsted i Danmark,
eller hvis Danmark er blandt de lande, hvor gældsbeviserne er
optaget til handel på et reguleret marked.«
[Sproglig korrektion]
Til § 30
8) I
1. pkt. ændres
»meddelelse« til: »en meddelelse om flagning af
stemmerettigheder og aktiekapital«.
[Sproglig korrektion]
Til § 40
9) I
stk. 1 indsættes efter
»hvis«: »den«, og efter
»besiddelse« indsættes: »af
andele«.
[Sproglig korrektion]
Til § 56
10) I
stk. 2 ændres »udbyder af
dataindberetningstjenester, central modpart (CCP) og
værdipapircentral (CSD)« til: »en udbyder af
dataindberetningstjenester, en central modpart (CCP) og en
værdipapircentral (CSD)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 59
11) I
stk. 2, nr. 1, ændres
»opfylder kravet i § 70« til: »opfylder
kravet i § 70, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 68
12) I
stk. 1 indsættes efter
»indehaveren af en operatør«: »af et
reguleret marked«.
[Sproglig korrektion]
13) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en operatør af
et reguleret marked skal meddele Finanstilsynet oplysninger om
forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med indtræden
i virksomhedens ledelse og om forhold som nævnt i stk. 1, nr.
2-5, hvis forholdene efterfølgende ændres. En
operatør af et reguleret marked, der er en
enkeltmandsvirksomhed, skal meddele Finanstilsynet oplysninger om
forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med ansøgning
om tilladelse, jf. § 59, og om forhold som nævnt i stk.
1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende
ændres.«
[Sproglig korrektion]
Til § 70
14) I
stk. 1 ændres
»bestyrelseshvervet« til: »hvervet«.
[Sproglig korrektion]
15) Stk.
6 affattes således:
»Stk. 6.
Finanstilsynet kan tillade, at et medlem af bestyrelsen varetager
yderligere et bestyrelseshverv ud over det antal, der er
nævnt i stk. 1, hvis dette findes forsvarligt henset til
bestyrelsesmedlemmets øvrige direktørposter og
bestyrelseshverv og det arbejde, der er forbundet hermed. Det samme
gælder for indehaveren af en operatør af et reguleret
marked, der er en enkeltmandsvirksomhed.«
[Opdeling af bestemmelsen i to
punktummer]
16) Stk.
8 affattes således:
»Stk. 8.
Et medlem af bestyrelsen i en operatør af et reguleret
marked, der bliver omfattet af stk. 1, og som på dette
tidspunkt varetager flere direktørposter eller
bestyrelseshverv end tilladt efter stk. 1, kan fortsat varetage
disse poster og hverv indtil udløbet af valgperioden for det
bestyrelseshverv i operatøren, som medfører, at
bestyrelsesmedlemmet omfattes af stk. 1. Indehaveren af en
operatør af et reguleret marked, der er en
enkeltmandsvirksomhed, der bliver omfattet af stk. 1, og som
på dette tidspunkt varetager flere direktørposter
eller bestyrelseshverv end tilladt efter stk. 1, kan fortsat
varetage disse poster og hverv indtil 12 måneder efter
udløbet af det regnskabsår, hvor indehaveren blev
omfattet af stk. 1.«
[Ændring af
overgangsordningen for en indehaver af en
enkeltmandsvirksomhed]
Til § 74
17) I
stk. 4, 2. pkt., ændres
»omfattet af § 2,« til: »omfattet af §
2, stk. 1, nr. 4,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 85
18) I
nr. 5 udgår »eller som
senere er tilføjet tilladelsen,«.
[Materiel korrektion]
19) I
nr. 6 ændres »af denne lov
eller Kommissionens forordning« til: »af denne lov,
påbud i henhold til kapitel 37 eller pligter efter
Kommissionens forordning«.
[Materiel korrektion]
Til § 103
20) I
stk. 2 ændres »de«
til: »operatøren«, og »deres«
ændres til: »sine«.
[Sproglig korrektion]
Til § 115
21) Stk.
1 udgår, og i stedet indsættes:
»En operatør af en markedsplads skal
råde over en skriftlig aftale med ethvert
fondsmæglerselskab, der på markedspladsen
forfølger en prisstillelsesstrategi, jf. § 138.
Stk. 2.
Operatøren skal ligeledes råde over en ordning,
hvorefter et tilstrækkeligt antal fondsmæglerselskaber
i henhold til de aftaler, som er nævnt i stk. 1, er
forpligtet til at afgive bindende prisstillelser til
konkurrencedygtige priser, således at markedspladsen
tilføres likviditet på et regelmæssigt og
forudsigeligt grundlag, når en sådan ordning er
hensigtsmæssig i forhold til beskaffenheden og omfanget af
handelen på markedspladsen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Opdeling af bestemmelsen i to
stykker]
22) To
steder i stk. 2, der bliver stk. 3,
ændres »som nævnt i stk. 1« til: »som
nævnt i stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
23) I
stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 1, nr. 1,«
til: »stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 127
24) I
stk. 1, nr. 3, ændres
»betingelserne i § 59, stk. 1, og § 86, stk.
1« til: »betingelserne i § 59, stk. 2, og §
86, stk. 2«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 141
25) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»oplysninger til brug for offentliggørelse af
fondsmæglerselskabet« til: »oplysninger om
fondsmæglerselskabet til brug for
offentliggørelse«.
[Sproglig korrektion]
Til § 142
26) I
stk. 3 ændres »om
betingelserne i stk. 1« til: »om betingelserne i stk.
2«.
[Korrektion af henvisning]
27) I
stk. 5 ændres »stk. 2, nr.
1,« til: »stk. 2«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 147
28) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en udbyder af
dataindberetningstjenester skal meddele Finanstilsynet oplysninger
om forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med
indtræden i virksomhedens ledelse og om forhold som
nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende
ændres. En udbyder af dataindberetningstjenester, der er en
enkeltmandsvirksomhed, skal meddele Finanstilsynet oplysninger om
forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med ansøgning
om tilladelse, jf. § 142, og om forhold som nævnt i stk.
1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende
ændres.«
[Opdeling af bestemmelsen i to
punktummer]
Til § 154
29) I
stk. 1 ændres »elektronisk
datastrøm« til: »elektronisk
livedatastrøm«.
[Sproglig korrektion]
Til § 156
30) I
stk. 1 ændres »elektronisk
datastrøm« til: »elektronisk
livedatastrøm«.
[Sproglig korrektion]
Til § 170
31) I
stk. 3 ændres »kunder til
kunder hos et clearingmedlem« til: »kunder hos kunder
hos et clearingmedlem«.
[Sproglig korrektion]
Til § 171
32) I
stk. 1 ændres »samt
værdipapirafviklingssystemer og betalingssystemer, der drives
af Danmarks Nationalbank« til: »eller tilsvarende
virksomhed udøvet af Danmarks Nationalbank«.
[Sproglig korrektion]
33) I
stk. 2 ændres »og
værdipapirafviklingssystemer samt betalingssystemer, der
drives af Danmarks Nationalbank« til: »eller
tilsvarende virksomhed udøvet af Danmarks
Nationalbank«.
[Sproglig korrektion]
Til § 181
34) I
stk. 3, 2 pkt., ændres
»kreditgivning« til: »kredit«.
[Sproglig korrektion]
Til § 221
35) I
stk. 9 udgår »for
udbyderen«.
[Sproglig korrektion]
Til § 225
36) I
stk. 1, nr. 11, indsættes efter
»lignende procedurer,«: »og«.
[Sproglig korrektion]
Til § 227
37) I
nr. 2 ændres »myndigheder
eller organer,« til: »eller«.
[Sproglig korrektion]
Til § 232
38) I
stk. 3 ændres »§ 180,
stk. 3« til: »§ 180«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 239
39) I
stk. 1, nr. 2, ændres »de
juridiske personer« til: »virksomheden«.
[Sproglig korrektion]
Til § 247
40)
Henvisningen »§ 115, stk. 1-3,« ændres til:
»§ 115, stk. 1-4,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 254
41) I
stk. 3 indsættes efter
»emissionskvoter«: », en positionstager, en
repræsentant«.
[Indsættelse af
pligtsubjekter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig korrektion af overskriften til kapitel 1, således
at denne kun kommer til at hedde »Anvendelsesområde og
definitioner«, idet kapitel 1 kun indeholder bestemmelser om
lovforslagets anvendelsesområde og definitioner.
Bestemmelserne om frister fremgår af lovforslagets kapitel 2,
der har overskriften »Frister«.
Til nr. 2
Med
ændringsforslaget til § 1, stk. 4, 3. pkt.,
foreslås en sproglig korrektion, der præciserer, at
kravet i 3. pkt. efter lovforslagets § 31 om meddelelse om
besiddelse af egne aktier kun omfatter meddelelse om
stemmerettigheder, når der er tale om udstedere, som har
hjemland i et andet EU-/EØS-land m.v., og hvis
omsættelige værdipapirer kun er optaget til handel
på et reguleret marked her i Danmark og ikke i udsteders
hjemland.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til § 3,
nr. 6, foreslås en sproglig korrektion af definitionen af
SMV-vækstmarkeder ved at indsætte en parentes, hvoraf
det fremgår, at definitionen SMV-vækstmarked er en
forkortelse for vækstmarked for små og mellemstore
virksomheder.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget til § 3,
nr. 27 og 28, foreslås en sproglig korrektion, hvorefter
»en central modpart« i begge bestemmelser får
tilføjet »(CCP)«, således at en central
modpart (CCP) står på samme måde som i resten af
lovforslaget.
Til nr. 5
Med
ændringsforslaget til § 15, stk. 3, foreslås en
sproglig korrektion. Den sproglige korrektion ændrer ikke
på, at udpegningen af en repræsentant fortsat er
bindende, i tilfælde af at en obligationsejer eller
rekonstruktør tages under rekonstruktionsbehandling.
Til nr. 6
Med
ændringsforslaget til § 19 sker der en nyaffattelse af
bestemmelsen, der består i, at »i henhold til dette
kapitel« flyttes hen i slutningen af sætningen.
Ændringen er en sproglig korrektion, der foretages for at
gøre sætningen mere læsevenlig.
Til nr. 7
Med § 21, stk. 3, i det fremsatte
lovforslag foreslås det, at udstedere, der ikke er omfattet
af § 21, stk. 1, kan vælge Danmark som hjemland.
Udstedere kan vælge Danmark som hjemland, hvis udstederen har
registreret hjemsted i Danmark, eller hvis Danmark er blandt de
lande, hvor aktier eller gældsbeviser er optaget til handel
på et reguleret marked.
Med ændringsforslaget til § 21,
stk. 3, tydeliggøres det, at det alene er udstedere af
gældsbeviser med en pålydende værdi pr. enhed
på 1.000 euro eller derover, der kan vælge Danmark som
hjemland, og at de kun kan det, hvis udstederen har registreret
hjemsted i Danmark, eller hvis Danmark er blandt de lande, hvor
gældsbeviserne er optaget til handel på et reguleret
marked. Dermed tydeliggøres det, at alle andre udstedere
ikke kan vælge hjemland efter bestemmelsen.
Til nr. 8
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 30, 1. pkt., så det fremgår, at det er en
meddelelse om flagning af stemmerettigheder og aktiekapital, der
henvises til.
Til nr. 9
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 40, stk. 1, så det fremgår, at der er tale om en
sammenlægning af de andele, der besiddes af en person, efter
både §§ 38 og 39.
Til nr. 10
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 56, stk. 2, hvormed der
sættes »en« foran udbyder af
dataindberetningstjenester, central modpart (CCP) og
værdipapircentral (CSD). Dermed passer oplistningen med
resten af bestemmelsen.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
henvisningen i § 59, stk. 2, nr. 1, til § 70 korrigeret,
således at der i stedet henvises specifikt til § 70,
stk. 1, hvoraf det krav, der henvises til, fremgår. Kravet i
§ 70, stk. 1, skal dog læses i sammenhæng med de
øvrige stykker i § 70.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget til § 68,
stk. 1, foreslås det præciseret, at der er tale om
indehaveren af en operatør af et reguleret marked.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget til § 68,
stk. 2, foreslås bestemmelsen opdelt i to punktummer,
således at det af 1. pkt. bliver tydeliggjort, hvornår
oplysningsforpligtelsen påhviler medlemmer af bestyrelsen og
direktionen i en operatør af et reguleret marked. Ligeledes
bliver det i 2. pkt. tydeliggjort, hvornår
oplysningsforpligtelsen påhviler en indehaver af en
operatør af et reguleret marked, der er en
enkeltmandsvirksomhed. Samtidigt præciseres det, at der er
tale om en operatør af et reguleret marked.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget til § 70,
stk. 1, foreslås en sproglig korrektion, således at
»bestyrelseshvervet« ændres til
»hvervet«, der både omfatter hvervet som
bestyrelsesmedlem og hvervet som indehaver. Der foretages ingen
materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget til § 70,
stk. 6, foreslås det, at bestemmelsen deles op i to
punktummer, hvorefter 1. pkt. vedrører et medlem af
bestyrelsen, og 2. pkt. vedrører en indehaver af en
enkeltmandsvirksomhed. Opdelingen sker for at gøre det mere
klart, hvad der gælder for et medlem af bestyrelsen og en
indehaver. Ændringsforslaget medfører ikke nogen
materielle ændringer.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget til § 70,
stk. 8, foreslås en ændring af bestemmelsen,
således at overgangsordningen for en indehaver af en
operatør af et reguleret marked, der er
enkeltmandsvirksomheder, ændres.
Et bestyrelsesmedlem i en operatør
af et reguleret marked, der bliver omfattet af begrænsningen
i § 70, stk. 1, og som på dette tidspunkt varetager
flere direktørposter eller bestyrelseshverv end tilladt, kan
fortsat varetage disse poster og hverv indtil udløbet af
valgperioden for det bestyrelseshverv i operatøren, som
medfører, at bestyrelsesmedlemmet omfattes af reglerne. En
indehaver af en operatør af et reguleret marked, der er en
enkeltmandsvirksomhed, vælges ikke til et bestyrelseshverv,
der medfører, at personen bliver omfattet af § 70, stk.
1. En overgangsordning for indehavere kan dermed ikke knyttes til
valgperioder.
Det foreslås derfor, at stk. 8
ændres således, at det fremgår af 2. pkt. i
bestemmelsen, at en indehaver af en operatør af et reguleret
marked, der er en enkeltmandsvirksomhed, som bliver omfattet af
begrænsningen i stk. 1, og som på dette tidspunkt
varetager flere direktørposter eller bestyrelseshverv end
tilladt efter bestemmelsen, fortsat kan varetage disse poster og
hverv indtil 12 måneder efter udløbet af
regnskabsåret, hvori indehaveren blev omfattet af reglerne i
stk. 1.
Ændringen indebærer
således, at begrænsningen i antallet af
direktionsposter og bestyrelseshverv for indehavere af en
operatør af et reguleret marked, som er en
enkeltmandsvirksomhed, senest skal være opfyldt 12
måneder efter udløbet af det regnskabsår, hvori
indehaveren blev omfattet af begrænsningen i stk. 1. Det er
således i denne overgangsperiode muligt for en indehaver
omfattet af stk. 1 at bibeholde en kombination af direktionsposter
og bestyrelseshverv, der overskrider begrænsningen i stk.
1.
Overgangsperioden giver indehaveren af en
operatør af et reguleret marked, der er en
enkeltmandsvirksomhed, og de virksomheder, hvori indehaveren
besidder direktørposter eller bestyrelseshverv, mulighed for
at træffe nødvendige foranstaltninger til efterlevelse
af begrænsningen i stk. 1.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås
henvisningen i § 74, stk. 4, 2. pkt., til § 2,
korrigeret, således at der henvises specifikt til § 2,
stk. 1, nr. 4. Med forslaget tydeliggøres det, at hvis der
ikke er tale om et kreditinstitut eller et investeringsselskab, der
er meddelt tilladelse i et land uden for EU-/EØS-landene, og
som lovligt udøver handel med finansielle instrumenter enten
gennem en filial eller ved at yde tjenesteydelser her i landet, jf.
§ 1, stk. 3, og § 33 i lov om finansiel virksomhed,
kræver optagelse på et reguleret marked her i landet
tilladelse fra Finanstilsynet. Dette svarer til den gældende
bestemmelse i § 20, stk. 4, i lov om værdipapirhandel
m.v., som lovforslagets § 74, stk. 4, er en
videreførelse af.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget til § 85,
nr. 5, udgår »eller som senere er tilføjet
tilladelsen«, da det ikke er hensigten, at der skal
være hjemmel i lovforslaget til at tilføje yderligere
vilkår til en tilladelse. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 85, at reglerne om
inddragelse af tilladelse for CO2-auktioneringsplatforme svarer til
reglerne for inddragelse af tilladelse til regulerede markeder i
lovforslagets § 60. Med ændringsforslaget vil
bestemmelsen få samme ordlyd som den identiske bestemmelse i
lovforslagets § 60, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget til § 85,
nr. 6, vil der ligeledes blive henvist til påbud i henhold
til kapitel 37. Hermed vil Finanstilsynet også få
mulighed for at trække en tilladelse, såfremt en
operatør af en markedsplads groft eller gentagne gange
tilsidesætter sine pligter i henhold til et påbud givet
i medfør af kapitel 37. Dette svarer til de øvrige
bestemmelser i lovforslaget om inddragelse af tilladelser.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget til § 103,
stk. 2, sker der en sproglig korrektion, ved at det fremgår
klart, at der henvises tilbage til operatøren af den
organiserede handelsfacilitet (OHF'en). Som følge heraf
ændres »deres« også til »sine«,
da operatøren står i ental.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget til § 115,
stk. 1, deles bestemmelsen op i to stykker for at gøre
indholdet mere overskueligt. På denne måde kommer
kravet om skriftlige aftaler med fondsmæglerselskaber og
kravet om at råde over en ordning til at fremgå af
hvert sit stykke. Ændringsforslaget medfører ikke
nogen materielle ændringer.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget til § 115,
stk. 3, foretages der en konsekvensrettelse, som følge af at
stk. 1 bliver opdelt i to stykker.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget til § 115,
stk. 4, ændres henvisningen til stk. 1, nr. 1, rettelig til
stk. 1.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget i § 127,
stk. 1, nr. 3, foreslås henvisningen til § 59, stk. 1,
og § 86, stk. 1, ændret, således at denne rettelig
bliver til § 59, stk. 2, og § 86, stk. 2, der opremser
betingelserne for at opnå tilladelse til drift af henholdsvis
et reguleret marked og en multilateral handelsfacilitet (MHF) eller
en organiseret handelsfacilitet (OHF). Dette svarer til den
gældende bestemmelse i § 8 b, stk. 2, i lov om
værdipapirhandel m.v., som lovforslagets § 127, stk. 1,
er en videreførelse af med sproglige ændringer og den
tilføjelse, at § 127, stk. 1, som følge af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj
2014 om markeder for finansielle instrumenter også
vedrører tilladelse til drift af en organiseret
handelsfacilitet (OHF) her i landet.
Til nr. 25
Med
ændringsforslaget foreslås § 141, stk. 1, 2. pkt.,
sprogligt korrigeret, så det fremgår, at der skal gives
de oplysninger om det pågældende
fondsmæglerselskab, der er nødvendige til brug for den
offentliggørelse, der sker gennem ESMA.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget til § 142,
stk. 3, ændres henvisningen til stk. 1 rettelig til stk. 2,
da betingelserne for at opnå tilladelse som udbyder af
dataindberetningstjenester fremgår af stk. 2.
Til nr. 27
Med
ændringsforslaget til § 142, stk. 5, ændres
henvisningen til stk. 2, nr. 1, rettelig til stk. 2, da der ikke er
et nr. 1 i stk. 2.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget til § 147,
stk. 2, foreslås bestemmelsen opdelt, således at det af
1. pkt. bliver tydeliggjort, hvornår oplysningsforpligtelsen
påhviler medlemmer af bestyrelsen og direktionen i en udbyder
af dataindberetningstjenester. Ligeledes bliver det i 2. pkt.
tydeliggjort, hvornår oplysningsforpligtelsen påhviler
en indehaver af en udbyder af dataindberetningstjenester, der er en
enkeltmandsvirksomhed.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås
»elektronisk datastrøm« i § 154, stk. 1,
ændret til »elektronisk livedatastrøm«,
således at bestemmelsens ordlyd svarer til definitionen af en
CTP i lovforslagets § 3, nr. 15.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget foreslås
»elektronisk datastrøm« i § 156, stk. 1,
ændret til »elektronisk livedatastrøm«,
således at bestemmelsens ordlyd svarer til definitionen af en
CTP i lovforslagets § 3, nr. 15.
Til nr. 31
Med ændringsforslaget til § 170,
stk. 3, foreslås en sproglig korrektion ved at
»til« erstattes af »hos«.
Til nr. 32 og 33
Med ændringsforslaget til § 171,
stk. 1 og 2, foreslås en sproglig korrektion, hvormed
»værdipapirafviklingssystemer og betalingssystemer, der
drives af Danmarks Nationalbank« erstattes af
»tilsvarende virksomhed udøvet af Danmarks
Nationalbank«. Med ændringen bringes formuleringen i
overensstemmelse med lovforslagets § 174, for så vidt
angår opremsningen af værdipapirafviklingssystemer og
betalingssystemer.
Til nr. 34
Med ændringsforslaget til § 181,
stk. 3, 2 pkt., foreslås en sproglig korrektion, ved at
»kreditgivning« ændres til
»kredit«.
Til nr. 35
Med ændringsforslaget til § 221,
stk. 9, vil det fremgå klart, at der både er tale om
ledelsesansvarlige for en operatør af et reguleret marked og
en udbyder af dataindberetningstjenester.
Til nr. 36
Med
ændringsforslaget til § 225, stk. 1, nr. 11,
foreslås der indsat et »og« inden kurator, da der
er tale om en opremsning. Dermed kommer bestemmelsen til at svare
til § 83, stk. 6, nr. 11, i lov om værdipapirhandel
m.v., som lovforslagets § 225, stk. 1, nr. 11,
viderefører.
Til nr. 37
Med
ændringsforslaget til § 227, nr. 2, foreslås det
at slette »myndigheder eller organer«. Med
ændringsforslaget tydeliggøres det, at der er tale om
to typer af myndigheder og organer i lande uden for Den
Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået aftale
med på det finansielle område, der enten er ansvarlige
for at opretholde den finansielle stabilitet gennem makroprudentiel
regulering, eller som har til formål at sikre den finansielle
stabilitet, jf. dog § 228.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget til § 232,
stk. 3, sker der en korrektion af henvisningen til § 180, stk.
3, således at denne rettelig bliver § 180, da
bestemmelsen kun består af et stykke.
Til nr. 39
Med
ændringsforslaget foreslås »de juridiske
personer« i § 239, stk. 1, nr. 2, ændret til
»virksomheden« for at ensarte sprogbrugen med resten af
kapitel 40.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget til § 247
sker der en korrektion af henvisningen til § 115, stk. 1-3,
således at denne bliver til § 115, stk. 1-4, som
følge af ændringsforslaget til § 115, stk. 1.
Til nr. 41
Med
ændringsforslaget til § 254, stk. 3, ensrettes de
omfattede personer med bestemmelsens stk. 1, hvorefter bestemmelsen
også omfatter personer, der er knyttet til en positionstager
eller en repræsentant.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning
Hyllested (EL) René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 155
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 2 | Teknisk gennemgang af L 155 og L 156
v/erhvervsministeren og embedsmænd afholdes onsdag
20/4-17 | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Præsentation fra teknisk gennemgang
i udvalget den 20/4-17 v/erhvervsministeren og
embedsmænd |
|
6 | Udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag fra
erhvervsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 155
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om lovforslaget forventes at have
konsekvenser for iværksættervirksomheder og deres
adgang til at rejse kapital, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
forventes at have for gennemsigtigheden på kapitalmarkederne,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om lovforslaget vil give mulighed for
adgang til data uden dommerkendelse, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om der samlet set forventes
større aktivitet på det spekulative marked i Danmark
med en vedtagelse af L 155/L 156, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der ligger i begrebet om
»mindre alvorlige forseelser« i relation til
whistleblowerordningen, og hvad der karakteriseres som
»alvorlige forseelser«, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om baggrunden for, at man med
lovforslaget vil fjerne prospekter for mindre udbud af
værdipapirer op til 5 mio. euro, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om ministerens vurdering af de andre
landes tilsyn, jf. at man med lovforslaget ikke vil gøre
tilladelser obligatoriske for udenlandske realkreditinstitutter,
pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber, der ønsker
at operere i Danmark, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorvidt den i lovforslaget
foreslåede regulering af algoritmisk handel er
tilstrækkelig til at sikre, at algoritmiske handler ikke
forstyrrer markedet, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvorfor der med lovforslaget sker
et bortfald af tilbudsannonce og regler om, hvor hurtigt et tilbud
skal afvikles, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilken betydning det har, at
reglerne om overtagelsestilbud ikke længere skal finde
anvendelse på alternative markedspladser, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om MiFID II giver mulighed for, at
operatører af et reguleret marked, der er meddelt tilladelse
til at drive et sådant i et andet EU-/EØS-land, kan
drive tilsvarende virksomhed i Danmark uden en særskilt dansk
tilladelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om L 155 og L 156 ændrer noget i
forhold til realkreditinstitutter og deres modeller for at udregne
eget kapitalbehov, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor lovforslaget i sin
implementering af det nye direktiv tilbageruller i forhold til den
gældende implementering, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå |
|