L 154 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Skærpelse af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2016-17
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-04-2017

Afgivet: 25-04-2017

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. april 2017

20161_l154_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. april 2017

1. Ændringsforslag

Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1. behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren sendte den 13. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 96. Den 15. marts 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danish Green Card Association og De usynlige danskere.

Udlændinge- og integrationsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har Danish Green Card Association mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 22 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovforslagets formål om at udmønte den del af finanslovsaftalen, som omhandler strammere regler for permanent ophold i Danmark, også kaldet tidsubegrænset ophold. Dansk Folkeparti ønskede, at dette punkt kom med i finanslovsaftalen, hvorfor DF naturligvis støtter lovforslaget.

Samlet set er der tale om en væsentlig opstramning i forhold til i dag.

Folketinget har allerede strammet reglerne en gang siden folketingsvalget, og nu strammer Folketinget reglerne igen. DF har med tilfredshed noteret sig, at antallet, der får permanent ophold, er faldet siden folketingsvalget, og det er Dansk Folkepartis håb, at antallet med denne nye stramning vil falde yderligere.

Det er vigtigt, at Folketinget løbende justerer de forskellige ordninger, således at indvandringen bedre kan styres og vi kan nedbringe antallet, der i dette tilfælde får permanent ophold i Danmark.

Såfremt lovforslaget vedtages, vil det også blive vanskeligere at opnå dansk indfødsret, da det er et krav, at ansøgeren har permanent opholdstilladelse, altså tidsubegrænset ophold i Danmark, inden der kan tildeles indfødsret. Det er ligeledes DF's opfattelse, at antallet, der får tildelt dansk indfødsret, skal bringes ned.

Et mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af mindretallet stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag 1 og 2 ikke vedtages, vil mindretallet stemme for det af Socialdemokratiet stillede ændringsforslag.

Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. Det er partiernes opfattelse, at det ikke har en positiv effekt på integrationen at gøre det sværere at få adgang til permanent opholdstilladelse, da de skærpede krav risikerer at betyde, at flere vil føle sig uden for samfundsfællesskabet i længere tid. Tidsubegrænset opholdstilladelse og statsborgerskab skal ikke være en belønning for fuldendt integration forbeholdt de få, men en del af en positiv tilskyndelse til at blive en aktiv del af det danske samfund.

Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti bemærker, at reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse er ændret mange gange, senest i februar 2016. Det er i forbindelse med udvalgsbehandlingen ikke blevet klart, hvorfor der allerede igen skulle være behov for nye stramninger. Til gengæld bidrager de mange og løbende ændringer til en usikker retstilstand på området, og det gør situationen vanskelig for udlændinge, der ønsker tidsubegrænset ophold i Danmark, at indrette sig, og usikkerheden påvirker motivationen og dermed integrationen negativt.

Herudover mener partierne, at uddannelse med aktiv studiedeltagelse bør tælle med i kriterierne for at kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse.

Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vigtigt, at det er forudsigeligt for ansøgere om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvilke krav man skal møde for at opnå tidsubegrænset ophold. Det er ikke rimeligt, at denne gruppe oplever, at kravene ændres af Folketinget, når personerne er tæt på at opfylde kravene. Mindretallet har derfor stillet ændringsforslag om, at lovforslaget ikke omfatter den gruppe af udlændinge, der havde opholdstilladelse ved lovforslagets fremsættelse. Hvis der ikke kan findes flertal for ændringsforslaget, vil mindretallet forbeholde sig retten til at stille et nyt ændringsforslag i forbindelse med 3. behandling af lovforslaget.

Et andet mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Socialdemokratiet stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (EL, ALT, RV og SF):

1) Nr. 4 affattes således:

»4. I § 11, stk. 3, nr. 8, indsættes efter »jf. stk. 8,«: »eller under uddannelse med aktiv studiedeltagelse«, og »2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år« ændres til: »3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år«.«

[Uddannelse medregnes i beskæftigelseskrav]

Af et mindretal (EL, ALT, RV og SF),

2) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

»01. I § 11, stk. 3, nr. 9, indsættes efter »arbejdsmarkedet«: »eller være under uddannelse med aktiv studedeltagelse«.

02. I § 11, stk. 4, nr. 2, indsættes efter » jf. stk. 8,«: »eller været under uddannelse med aktiv studiedeltagelse«.«

[Uddannelse medregnes i beskæftigelseskrav]

Af et mindretal (S):

3) Efter nr. 5 indsættes som nye numre:

»03. I § 11, stk. 12, ændres »stk. 16« til: »stk. 17«.

04. I § 11 indsættes efter stk. 12 som nyt stykke:

»Stk. 13. Den periode, hvor en udlænding inden for de sidste 4 år forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, har været i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed, kan medregnes ved beregning af perioden på de 3 år og 6 måneder, der er nævnt i stk. 3, nr. 8. Stk. 3, nr. 9, finder ikke anvendelse, hvis udlændingen må antages at være i erhvervsuddannelse og have en uddannelsesaftale med en virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles. Tilsvarende gælder for en udlænding, der har været i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed i en periode på 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder, jf. stk. 4, nr. 2.«

Stk. 13-17 bliver herefter stk. 14-18.«

[Visse erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i beskæftigelseskravet]

Til § 2

Af et mindretal (EL, ALT, RV og SF):

4) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives af udlændinge, som inden lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse i Danmark. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.«

[Personkreds omfattet af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8, er det en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.

Ved den foreslåede ændring af § 11, stk. 3, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, ændres 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.

Den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer, at den periode, hvor udlændingen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.

Beskæftigelseskravet vil ligesom i dag omfatte fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og deltidsbeskæftigelse som hidtil ikke være omfattet.

Ved ændringsforslaget nyaffattes lovforslagets § 1, nr. 4.

Ændringsforslaget går ud på at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, når udlændingen kan dokumentere at have deltaget aktivt i studiet.

Ændringsforslaget indebærer, at der foretages to ændringer i den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8. For det første udvides beskæftigelseskravet således, at aktiv deltagelse i uddannelse kan sidestilles med beskæftigelse, jf. 1. led, og for det andet hæves den periode, hvor udlændingen skal have været i ordinær beskæftigelse m.v., jf. 2. led.

Efter den foreslåede affattelse af § 1, nr. 4, 1. led, indsættes »under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter »jf. stk. 8,«.

Den foreslåede nye affattelse indebærer, at uddannelsesforløb her i landet kan indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet, forudsat at udlændingen er studieaktiv.

Det vil således være et krav, at udlændingen kan dokumentere at have deltaget aktivt i studiet.

Forslaget i § 1, nr. 4, 2. led, indebærer, at 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år ændres til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.

Den foreslåede bestemmelse viderefører forslaget i lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter den periode, hvor udlændingen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse m.v., hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.

Til nr. 2

Ved ændringsforslaget indsættes to nye numre i lovforslagets § 1.

Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9, er det en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.

Det foreslås med forslaget i nr. 01 at indsætte »eller være under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter »arbejdsmarkedet« i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9.

Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, jf. den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 1, nr. 4.

Den foreslåede ændring indebærer, at det fremover vil være en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet eller under uddannelse med aktiv studiedeltagelse på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.

Efter gældende ret skal en udlænding for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse opfylde de ni grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og to ud af de fire supplerende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 1-4.

Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 2, er det en supplerende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.

Den supplerende betingelse vedrører et skærpet beskæftigelseskrav.

Det foreslås med forslaget i nr. 02 at indsætte »eller været under uddannelse med aktiv studiedeltagelse« efter » jf. stk. 8,«.

Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelsesforløb, jf. den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 1, nr. 4.

Den foreslåede ændring skal således sikre, at det beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse, og det beskæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse, ligesom i dag afgrænses på samme måde.

Til nr. 3

Det foreslås at indsætte to nye numre i lovforslagets § 1 om henholdsvis ændring af udlændingelovens § 11, stk. 12, og indsættelse af et nyt stk. 13 i udlændingelovens § 11.

Forslaget i nr. 03 er en konsekvensændring som følge af forslaget i nr. 04.

Formålet med forslaget i nr. 04 om at indsætte et nyt stk. 13 i udlændingelovens § 11 er at sikre, at den del af en erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet.

Beskæftigelseskravet fremgår af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8, hvorefter det er en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.

Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer, at den periode, hvor udlændingen skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, hæves fra 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.

Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer endvidere, at beskæftigelseskravet ligesom i dag vil omfatte ordinær fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og deltidsbeskæftigelse som hidtil ikke være omfattet.

For at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skal en udlænding opfylde de ni grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og to ud af de fire supplerende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 1-4.

Det er en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf. den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9.

Det er en supplerende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder forud for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 2.

Denne supplerende betingelse er et skærpet beskæftigelseskrav, idet der stilles krav om, at udlændingen har været i beskæftigelse m.v. i en længere periode end ved det beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse for tidsubegrænset opholdstilladelse. Ligesom beskæftigelseskravet omfatter dette skærpede beskæftigelseskrav ordinær fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig erhvervsvirksomhed, men ikke uddannelse eller deltidsbeskæftigelse.

Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk. 13 i udlændingelovens § 11.

Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 1. pkt., fastsætter, at den periode, hvor en udlænding inden for de sidste 4 år forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, har været i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed, kan medregnes ved beregning af perioden på de 3 år og 6 måneder, der er nævnt i § 11, stk. 3, nr. 8.

Den foreslåede ændring indebærer, at den del af en erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale med en virksomhed, kan indgå ved beregningen af det beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse.

Erhvervsuddannelser er 2-5-årige uddannelser, som gennemføres efter lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1077 af 8. juli 2016, og de tilrettelægges i almindelighed som vekseluddannelse, sådan at der senest efter grundforløbet (1 år) skiftes mellem skoleundervisning og praktikuddannelse. Elever i erhvervsuddannelserne, som har en uddannelsesaftale med en virksomhed, får løn fra den dag, hvor uddannelsen påbegyndes. Det gælder, uanset om eleven begynder med grundforløbet på en skole eller i praktik. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) yder refusion til arbejdsgivere, der har udbetalt løn under skoleophold.

I nogle erhvervsuddannelser kan praktikperioder gennemføres via skolepraktik, hvis eleven ikke kan få en ordinær (fuld) uddannelsesaftale med en virksomhed. Elever i skolepraktik modtager skolepraktikydelse og ikke elevløn. Under skolepraktikforløb kan en elev dog indgå delaftale med en virksomhed om virksomhedspraktik. I virksomhedspraktikperioden vil eleven modtage elevløn.

Det er den del af en erhvervsuddannelse, hvor eleven har en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed modtager elevløn, der kan indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet. Det er en forudsætning, at uddannelsesforløbet aflønnes efter gældende overenskomst eller sker på sædvanlige løn- og aftalevilkår.

Derimod kan en del af en erhvervsuddannelse, hvor eleven gennemfører uddannelsesforløb som f.eks. skolepraktik og ikke har en uddannelsesaftale med en virksomhed, ikke indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet.

Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 2. pkt., fastsætter, at § 11, stk. 3, nr. 9, ikke finder anvendelse, hvis udlændingen må antages at være i erhvervsuddannelse og have en uddannelsesaftale med en virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.

Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at visse erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i beskæftigelseskravet.

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en udlænding, der må antages at være i erhvervsuddannelse og at have en uddannelsesaftale med en virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, stilles på samme måde som en udlænding, der må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på det nævnte tidspunkt.

Den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 3. pkt., fastsætter, at tilsvarende gælder for en udlænding, der har været i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed i en periode på 4 år inden for de sidste 4 år og 6 måneder, jf. § 11, stk. 4, nr. 2.

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den del af en erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan indgå ved beregningen af det skærpede beskæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse.

Den foreslåede bestemmelse skal således sikre, at det beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse, og det skærpede beskæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse, ligesom i dag afgrænses på samme måde. Den eneste forskel på de to beskæftigelseskrav vil således fortsat være længden af den periode, hvor udlændingen skal have været i beskæftigelse m.v.

Til nr. 4

Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede nye regler om tidsbegrænset opholdstilladelse i lovforslag nr. L 154 ikke finder anvendelse for ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives af udlændinge, som inden lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse i Danmark.

De foreslåede nye regler om tidsubegrænset opholdstilladelse vil således alene gælde for udlændinge, der meddeles opholdstilladelse i Danmark fra og med lovens ikrafttræden den 15. maj 2017.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? 8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 154



Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 6/4-17 fra Danish Green Card Association
5
Powerpointpræsentation fra foretræde 18/4-17 Danish Green Card Association
6
Henvendelse af 20/4-17 fra Danish Green Card Association
7
Henvendelse af 21/4-17 fra De usynlige danskere


8
1. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154



Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren vil støtte, at ansættelsesforhold i forbindelse med en erhvervsuddannelse, hvor der udbetales elevløn efter gældende overenskomst, fremadrettet kan indgå i beregningen af perioden for, hvornår beskæftigelseskravet til opnåelse af permanent opholdstilladelse er opfyldt, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvilken indflydelse på integrationen i Danmark ministeren forventer på baggrund af lovforslaget m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om det kan være demotiverende, at kravene for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse ændres m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om der er en særlig grund til, at opstramningen af reglerne skal finde sted nu m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren er enig i, at det skaber en uklar retsstilling for dem, der har arbejdet for at leve op til kriterierne for tidsubegrænset ophold, at reglerne ofte bliver ændret m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om ministeren kan forstå, hvis det skaber frustration blandt dem, der havde en forventning om at kunne ansøge om tidsubegrænset opholdstilladelse på baggrund af de eksisterende regler m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om lovforslaget risikerer at gøre en gruppe mennesker så afhængige af et fast arbejde, at de vil være parate til at acceptere ringere arbejdsvilkår m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om antallet af borgere, som lever i Danmark uden fulde rettigheder, vil vokse m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvad baggrunden for, at uddannelse ikke tæller med i beskæftigelseskravet, er, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om det vil være et incitament til at tage ufaglærte job frem for at uddanne sig, at uddannelse ikke tæller med i kravene m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvad ministeren mener er mest fremmende for integrationen af unge mennesker med anden etnisk baggrund end dansk m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm., om det kan betale sig for den enkelte såvel som for samfundet, hvis unge mennesker vælger at uddanne sig m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at den del af en erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-17 fra Danish Green Card Association, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om kommentar til præsentationen fra Danish Green Card Associations foretræde 18/4-17, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvor mange personer ministeren forventer bliver berørt af beslutningen om ikke at have en overgangsordning m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvor mange gange reglerne om tidsubegrænset ophold er blevet ændret inden for de seneste 5 år, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm., om ministeren vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at de nye regler for tidsubegrænset ophold ikke gælder for personer, der allerede i dag opholder sig i Danmark, men alene gælder for nye udlændinge i Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at personer, der havde lovligt ophold i Danmark 1/1-16, og som ville have været berettiget til tidsubegrænset ophold, undtages fra de nye regler, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i beskæftigelseskravet, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-17 fra Danish Green Card Association, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-17 fra De usynlige danskere, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå