Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. april 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2 og 4. Socialdemokratiets medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 13. januar
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 96. Den
15. marts 2017 sendte udlændinge- og integrationsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Danish Green
Card Association og De usynlige danskere.
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danish Green Card Association
mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslagets formål om at udmønte den
del af finanslovsaftalen, som omhandler strammere regler for
permanent ophold i Danmark, også kaldet tidsubegrænset
ophold. Dansk Folkeparti ønskede, at dette punkt kom med i
finanslovsaftalen, hvorfor DF naturligvis støtter
lovforslaget.
Samlet set er der tale om en
væsentlig opstramning i forhold til i dag.
Folketinget har allerede strammet reglerne
en gang siden folketingsvalget, og nu strammer Folketinget reglerne
igen. DF har med tilfredshed noteret sig, at antallet, der
får permanent ophold, er faldet siden folketingsvalget, og
det er Dansk Folkepartis håb, at antallet med denne nye
stramning vil falde yderligere.
Det er vigtigt, at Folketinget
løbende justerer de forskellige ordninger, således at
indvandringen bedre kan styres og vi kan nedbringe antallet, der i
dette tilfælde får permanent ophold i Danmark.
Såfremt lovforslaget vedtages, vil
det også blive vanskeligere at opnå dansk
indfødsret, da det er et krav, at ansøgeren har
permanent opholdstilladelse, altså tidsubegrænset
ophold i Danmark, inden der kan tildeles indfødsret. Det er
ligeledes DF's opfattelse, at antallet, der får tildelt dansk
indfødsret, skal bringes ned.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af mindretallet stillede ændringsforslag.
Hvis ændringsforslag 1 og 2 ikke vedtages, vil mindretallet
stemme for det af Socialdemokratiet stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget. Det er partiernes opfattelse, at det
ikke har en positiv effekt på integrationen at gøre
det sværere at få adgang til permanent
opholdstilladelse, da de skærpede krav risikerer at betyde,
at flere vil føle sig uden for samfundsfællesskabet i
længere tid. Tidsubegrænset opholdstilladelse og
statsborgerskab skal ikke være en belønning for
fuldendt integration forbeholdt de få, men en del af en
positiv tilskyndelse til at blive en aktiv del af det danske
samfund.
Enhedslisten, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti bemærker, at reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse er ændret mange gange,
senest i februar 2016. Det er i forbindelse med udvalgsbehandlingen
ikke blevet klart, hvorfor der allerede igen skulle være
behov for nye stramninger. Til gengæld bidrager de mange og
løbende ændringer til en usikker retstilstand på
området, og det gør situationen vanskelig for
udlændinge, der ønsker tidsubegrænset ophold i
Danmark, at indrette sig, og usikkerheden påvirker
motivationen og dermed integrationen negativt.
Herudover mener partierne, at uddannelse
med aktiv studiedeltagelse bør tælle med i kriterierne
for at kunne få tidsubegrænset opholdstilladelse.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det vigtigt, at det er forudsigeligt for ansøgere om
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvilke krav man skal
møde for at opnå tidsubegrænset ophold. Det er
ikke rimeligt, at denne gruppe oplever, at kravene ændres af
Folketinget, når personerne er tæt på at opfylde
kravene. Mindretallet har derfor stillet ændringsforslag om,
at lovforslaget ikke omfatter den gruppe af udlændinge, der
havde opholdstilladelse ved lovforslagets fremsættelse. Hvis
der ikke kan findes flertal for ændringsforslaget, vil
mindretallet forbeholde sig retten til at stille et nyt
ændringsforslag i forbindelse med 3. behandling af
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Socialdemokratiet
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
11, stk. 3, nr. 8, indsættes efter »jf. stk.
8,«: »eller under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse«, og »2 år og 6 måneder
inden for de sidste 3 år« ændres til: »3
år og 6 måneder inden for de sidste 4
år«.«
[Uddannelse medregnes i
beskæftigelseskrav]
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF),
2)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01. I §
11, stk. 3, nr. 9, indsættes efter
»arbejdsmarkedet«: »eller være under
uddannelse med aktiv studedeltagelse«.
02. I
§ 11, stk. 4, nr. 2,
indsættes efter » jf. stk. 8,«: »eller
været under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse«.«
[Uddannelse medregnes i
beskæftigelseskrav]
Af et mindretal
(S):
3)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»03. I §
11, stk. 12, ændres »stk. 16« til:
»stk. 17«.
04. I
§ 11 indsættes efter stk. 12
som nyt stykke:
»Stk. 13.
Den periode, hvor en udlænding inden for de sidste 4 år
forud for det tidspunkt, hvor tidsubegrænset
opholdstilladelse vil kunne meddeles, har været i
erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med en virksomhed,
kan medregnes ved beregning af perioden på de 3 år og 6
måneder, der er nævnt i stk. 3, nr. 8. Stk. 3, nr. 9,
finder ikke anvendelse, hvis udlændingen må antages at
være i erhvervsuddannelse og have en uddannelsesaftale med en
virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset
opholdstilladelse vil kunne meddeles. Tilsvarende gælder for
en udlænding, der har været i erhvervsuddannelse og
haft en uddannelsesaftale med en virksomhed i en periode på 4
år inden for de sidste 4 år og 6 måneder, jf.
stk. 4, nr. 2.«
Stk. 13-17 bliver herefter stk.
14-18.«
[Visse
erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i
beskæftigelseskravet]
Til § 2
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
4) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, der indgives af
udlændinge, som inden lovens ikrafttræden er meddelt
opholdstilladelse i Danmark. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Personkreds omfattet af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 8, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har
været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i
mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år
forud for meddelelsen af tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Ved den
foreslåede ændring af § 11, stk. 3, nr. 8, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4, ændres 2 år og 6
måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6
måneder inden for de sidste 4 år.
Den
foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 4,
indebærer, at den periode, hvor udlændingen skal have
været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, hæves fra
2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3
år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Beskæftigelseskravet vil ligesom i dag omfatte
fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig
erhvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og
deltidsbeskæftigelse som hidtil ikke være omfattet.
Ved
ændringsforslaget nyaffattes lovforslagets § 1, nr.
4.
Ændringsforslaget går ud på at udvide
beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, når
udlændingen kan dokumentere at have deltaget aktivt i
studiet.
Ændringsforslaget indebærer, at der foretages to
ændringer i den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8. For det
første udvides beskæftigelseskravet således, at
aktiv deltagelse i uddannelse kan sidestilles med
beskæftigelse, jf. 1. led, og for det andet hæves den
periode, hvor udlændingen skal have været i
ordinær beskæftigelse m.v., jf. 2. led.
Efter den
foreslåede affattelse af § 1, nr. 4, 1. led,
indsættes »under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse« efter »jf. stk. 8,«.
Den
foreslåede nye affattelse indebærer, at
uddannelsesforløb her i landet kan indgå ved
beregningen af beskæftigelseskravet, forudsat at
udlændingen er studieaktiv.
Det vil
således være et krav, at udlændingen kan
dokumentere at have deltaget aktivt i studiet.
Forslaget i
§ 1, nr. 4, 2. led, indebærer, at 2 år og 6
måneder inden for de sidste 3 år ændres til 3
år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Den
foreslåede bestemmelse viderefører forslaget i
lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter den periode, hvor
udlændingen skal have været i ordinær
fuldtidsbeskæftigelse m.v., hæves fra 2 år og 6
måneder inden for de sidste 3 år til 3 år og 6
måneder inden for de sidste 4 år.
Til nr. 2
Ved
ændringsforslaget indsættes to nye numre i
lovforslagets § 1.
Efter den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 9, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen
må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på
det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil
kunne meddeles.
Det
foreslås med forslaget i nr. 01 at indsætte
»eller være under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse« efter »arbejdsmarkedet« i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 9.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at
udvide beskæftigelseskravet til at omfatte uddannelse, jf.
den foreslåede nye affattelse af lovforslagets § 1, nr.
4.
Den
foreslåede ændring indebærer, at det fremover vil
være en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen
må antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet eller
under uddannelse med aktiv studiedeltagelse på det tidspunkt,
hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles.
Efter
gældende ret skal en udlænding for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse opfylde de ni
grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11,
stk. 3, nr. 1-9, og to ud af de fire supplerende betingelser i
udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 1-4.
Efter den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk.
4, nr. 2, er det en supplerende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har
haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet
selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 8, i mindst 4
år inden for de sidste 4 år og 6 måneder forud
for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den
supplerende betingelse vedrører et skærpet
beskæftigelseskrav.
Det
foreslås med forslaget i nr. 02 at indsætte
»eller været under uddannelse med aktiv
studiedeltagelse« efter » jf. stk. 8,«.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at
udvide beskæftigelseskravet til at omfatte
uddannelsesforløb, jf. den foreslåede nye affattelse
af lovforslagets § 1, nr. 4.
Den
foreslåede ændring skal således sikre, at det
beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse,
og det beskæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse,
ligesom i dag afgrænses på samme måde.
Til nr. 3
Det
foreslås at indsætte to nye numre i lovforslagets
§ 1 om henholdsvis ændring af udlændingelovens
§ 11, stk. 12, og indsættelse af et nyt stk. 13 i
udlændingelovens § 11.
Forslaget i
nr. 03 er en konsekvensændring som følge af forslaget
i nr. 04.
Formålet
med forslaget i nr. 04 om at indsætte et nyt stk. 13 i
udlændingelovens § 11 er at sikre, at den del af en
erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan
indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet.
Beskæftigelseskravet fremgår af den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 8,
hvorefter det er en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har
været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 2
år og 6 måneder inden for de sidste 3 år forud
for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4,
indebærer, at den periode, hvor udlændingen skal have
været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed, hæves fra
2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år til 3
år og 6 måneder inden for de sidste 4 år.
Den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4,
indebærer endvidere, at beskæftigelseskravet ligesom i
dag vil omfatte ordinær fuldtidsbeskæftigelse og
selvstændig erhvervsvirksomhed. Derimod vil uddannelse og
deltidsbeskæftigelse som hidtil ikke være omfattet.
For at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skal en
udlænding opfylde de ni grundlæggende betingelser i
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, og to ud af de
fire supplerende betingelser i udlændingelovens § 11,
stk. 4, nr. 1-4.
Det er en
grundlæggende betingelse for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, at udlændingen må antages at
være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor
tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf. den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk.
3, nr. 9.
Det er en
supplerende betingelse for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, at udlændingen har haft ordinær
fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selvstændig
erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for de sidste 4
år og 6 måneder forud for meddelelsen af
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 2.
Denne
supplerende betingelse er et skærpet
beskæftigelseskrav, idet der stilles krav om, at
udlændingen har været i beskæftigelse m.v. i en
længere periode end ved det beskæftigelseskrav, der er
en grundlæggende betingelse for tidsubegrænset
opholdstilladelse. Ligesom beskæftigelseskravet omfatter
dette skærpede beskæftigelseskrav ordinær
fuldtidsbeskæftigelse og selvstændig
erhvervsvirksomhed, men ikke uddannelse eller
deltidsbeskæftigelse.
Ved
ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt
stk. 13 i udlændingelovens § 11.
Den
foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 1. pkt.,
fastsætter, at den periode, hvor en udlænding inden for
de sidste 4 år forud for det tidspunkt, hvor
tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, har
været i erhvervsuddannelse og haft en uddannelsesaftale med
en virksomhed, kan medregnes ved beregning af perioden på de
3 år og 6 måneder, der er nævnt i § 11, stk.
3, nr. 8.
Den
foreslåede ændring indebærer, at den del af en
erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale med en
virksomhed, kan indgå ved beregningen af det
beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse
for at få tidsubegrænset opholdstilladelse.
Erhvervsuddannelser er 2-5-årige uddannelser, som
gennemføres efter lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1077 af 8. juli 2016, og de
tilrettelægges i almindelighed som vekseluddannelse,
sådan at der senest efter grundforløbet (1 år)
skiftes mellem skoleundervisning og praktikuddannelse. Elever i
erhvervsuddannelserne, som har en uddannelsesaftale med en
virksomhed, får løn fra den dag, hvor uddannelsen
påbegyndes. Det gælder, uanset om eleven begynder med
grundforløbet på en skole eller i praktik.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) yder refusion til
arbejdsgivere, der har udbetalt løn under skoleophold.
I nogle
erhvervsuddannelser kan praktikperioder gennemføres via
skolepraktik, hvis eleven ikke kan få en ordinær (fuld)
uddannelsesaftale med en virksomhed. Elever i skolepraktik modtager
skolepraktikydelse og ikke elevløn. Under
skolepraktikforløb kan en elev dog indgå delaftale med
en virksomhed om virksomhedspraktik. I virksomhedspraktikperioden
vil eleven modtage elevløn.
Det er den del
af en erhvervsuddannelse, hvor eleven har en uddannelsesaftale med
en virksomhed og dermed modtager elevløn, der kan
indgå ved beregningen af beskæftigelseskravet. Det er
en forudsætning, at uddannelsesforløbet
aflønnes efter gældende overenskomst eller sker
på sædvanlige løn- og aftalevilkår.
Derimod kan en
del af en erhvervsuddannelse, hvor eleven gennemfører
uddannelsesforløb som f.eks. skolepraktik og ikke har en
uddannelsesaftale med en virksomhed, ikke indgå ved
beregningen af beskæftigelseskravet.
Den
foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 2. pkt.,
fastsætter, at § 11, stk. 3, nr. 9, ikke finder
anvendelse, hvis udlændingen må antages at være i
erhvervsuddannelse og have en uddannelsesaftale med en virksomhed
på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse
vil kunne meddeles.
Den
foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at
visse erhvervsuddannelsesforløb kan medregnes i
beskæftigelseskravet.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at en
udlænding, der må antages at være i
erhvervsuddannelse og at have en uddannelsesaftale med en
virksomhed på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset
opholdstilladelse vil kunne meddeles, stilles på samme
måde som en udlænding, der må antages at
være tilknyttet arbejdsmarkedet på det nævnte
tidspunkt.
Den
foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 13, 3. pkt.,
fastsætter, at tilsvarende gælder for en
udlænding, der har været i erhvervsuddannelse og haft
en uddannelsesaftale med en virksomhed i en periode på 4
år inden for de sidste 4 år og 6 måneder, jf.
§ 11, stk. 4, nr. 2.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer, at den del af en
erhvervsuddannelse, hvor en elev har en uddannelsesaftale, kan
indgå ved beregningen af det skærpede
beskæftigelseskrav, der er en supplerende betingelse for at
få tidsubegrænset opholdstilladelse.
Den
foreslåede bestemmelse skal således sikre, at det
beskæftigelseskrav, der er en grundlæggende betingelse,
og det skærpede beskæftigelseskrav, der er en
supplerende betingelse, ligesom i dag afgrænses på
samme måde. Den eneste forskel på de to
beskæftigelseskrav vil således fortsat være
længden af den periode, hvor udlændingen skal have
været i beskæftigelse m.v.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
de foreslåede nye regler om tidsbegrænset
opholdstilladelse i lovforslag nr. L 154 ikke finder anvendelse for
ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, der
indgives af udlændinge, som inden lovens ikrafttræden
er meddelt opholdstilladelse i Danmark.
De foreslåede nye regler om
tidsubegrænset opholdstilladelse vil således alene
gælde for udlændinge, der meddeles opholdstilladelse i
Danmark fra og med lovens ikrafttræden den 15. maj 2017.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Morten
Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen
(V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine
Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark
(SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
154
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 6/4-17 fra Danish Green
Card Association |
5 | Powerpointpræsentation fra
foretræde 18/4-17 Danish Green Card Association |
6 | Henvendelse af 20/4-17 fra Danish Green
Card Association |
7 | Henvendelse af 21/4-17 fra De usynlige
danskere |
8 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 154
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren vil støtte, at
ansættelsesforhold i forbindelse med en erhvervsuddannelse,
hvor der udbetales elevløn efter gældende
overenskomst, fremadrettet kan indgå i beregningen af
perioden for, hvornår beskæftigelseskravet til
opnåelse af permanent opholdstilladelse er opfyldt, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvilken indflydelse på
integrationen i Danmark ministeren forventer på baggrund af
lovforslaget m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm., om det kan være demotiverende,
at kravene for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
ændres m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om der er en særlig grund til,
at opstramningen af reglerne skal finde sted nu m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm., om ministeren er enig i, at det
skaber en uklar retsstilling for dem, der har arbejdet for at leve
op til kriterierne for tidsubegrænset ophold, at reglerne
ofte bliver ændret m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren kan forstå, hvis
det skaber frustration blandt dem, der havde en forventning om at
kunne ansøge om tidsubegrænset opholdstilladelse
på baggrund af de eksisterende regler m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm., om lovforslaget risikerer at
gøre en gruppe mennesker så afhængige af et fast
arbejde, at de vil være parate til at acceptere ringere
arbejdsvilkår m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm., om antallet af borgere, som lever i
Danmark uden fulde rettigheder, vil vokse m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvad baggrunden for, at uddannelse
ikke tæller med i beskæftigelseskravet, er, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm., om det vil være et incitament
til at tage ufaglærte job frem for at uddanne sig, at
uddannelse ikke tæller med i kravene m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvad ministeren mener er mest
fremmende for integrationen af unge mennesker med anden etnisk
baggrund end dansk m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm., om det kan betale sig for den enkelte
såvel som for samfundet, hvis unge mennesker vælger at
uddanne sig m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
der sikrer, at den del af en erhvervsuddannelse, hvor en elev har
en uddannelsesaftale, kan indgå ved beregningen af
beskæftigelseskravet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-17
fra Danish Green Card Association, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Danish Green Card Associations foretræde 18/4-17, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om, hvor mange personer ministeren
forventer bliver berørt af beslutningen om ikke at have en
overgangsordning m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvor mange gange reglerne om
tidsubegrænset ophold er blevet ændret inden for de
seneste 5 år, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm., om ministeren vil udarbejde et
ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der
sikrer, at de nye regler for tidsubegrænset ophold ikke
gælder for personer, der allerede i dag opholder sig i
Danmark, men alene gælder for nye udlændinge i Danmark,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm., om ministeren som teknisk bistand vil
udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at personer, der havde lovligt
ophold i Danmark 1/1-16, og som ville have været berettiget
til tidsubegrænset ophold, undtages fra de nye regler, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm., om ministeren som teknisk bistand vil
udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer at uddannelse indgår i
beskæftigelseskravet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/4-17 fra Danish Green Card Association, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om kommentar til henvendelse af
21/4-17 fra De usynlige danskere, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |